Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 180, komentářů celkem: 429681, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 278 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116552469
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Jak je to se slavením sedmého dne?
Vloženo Sobota, 29. listopad 2014 @ 08:49:41 CET Vložil: Tomas

Katolicismus poslal oko

Diskutující Hirali nám zde vyčítá, že slavíme neděli místo starozákonní soboty ...

Že takto to není podle Písma. Tak kde je pravda?


..." i Bible má své tradice jedna z nich je už od ráje: BUH ODDĚLIL SEDMÝ DEN A NAZVAL JEJ SOBOTOU A POSVĚTIL JEJ."...

Účelově manipuluješ s Božím slovem podle svého předem zamýšleného plánu:
Nikde v knize Genesis není určena sobota jako sedmý den. Obecně podle Božího řádu uvedeného v knize Genesis žije naprosto každý člověk, který šest dní pracuje a sedmý den věnuje k Boží oslavě (tedy třeba i muslim, který slaví den Hospodinův v pátek).




Sobota jako konkrétní označení pro den Hospodinův se objevuje až u Mojžíše a tento příkaz je adresně určen pro vyvolený národ - pro Izraelce podle těla, pro pokrevní potomky Abrahámovy.
Jistěže je to pro tyto lidi nedílnou součástí Božího zákona Staré smlouvy, nedílnou součástí způsobu jejich života, který vytvořil jejich judaistickou tradici. Ale sami Izraelci smysl soboty vyprázdnili - slavili je pouze vnějškově a srdcem byli od Boha daleko.
(Mk 3,4)
A řekl jim: "Smí se v sobotu konat dobro, nebo zlo? Zachránit život, nebo ho zničit?" Ale oni mlčeli.

(Mt 12,1-8)
Tou dobou procházel Ježíš v sobotu obilím a jeho učedníci začali vytrhávat klasy a jíst, protože měli hlad.

Když to však viděli farizeové, řekli mu: "Podívej se, tvoji učedníci dělají, co se v sobotu dělat nesmí!"
On jim řekl: "Copak jste nečetli, co udělal David, když on i ti, kdo byli s ním, měli hlad?
Jak vešel do Božího domu a jedl posvátné chleby předložení, které nesměl jíst on, ani ti, kdo byli s ním, ale pouze samotní kněží?
A nečetli jste v Zákoně ani to, že kněží v sobotu svou prací v chrámu znesvěcují sobotu a jsou nevinní?
A říkám vám, že zde je někdo větší nežli chrám.
Kdybyste ale věděli, co znamená: 'Milosrdenství chci, a ne oběť,' neodsuzovali byste nevinné.
Syn člověka je totiž Pánem i nad sobotou."


Bůh toto samozřejmě už dopředu věděl a proto už ve Starém zákoně máme náznaky změny - budoucí ustanovení osmého dne jako dne Hospodinova, budoucí ustanovení Nové smlouvy!
Každý z nově narozených Izraelců byl Bohu zasvěcován až osmého dne - sedm prvních dní bylo vyhrazeno přirozenosti člověka s ohledem na sedm dní stvoření.
Až osmého dne byl tedy přirozený člověk zasvěcován pro Hospodina. Sedm dní bylo přípravou na tento den osmý, na dny Nové smlouvy.


Starozákonní obřízka je už předobrazem znovuzrození křesťana ve křtu, skrze naši účast ve křtu  na smrti a vzkříšení Ježíše Krista (Kol 2,8-14) - každý pokřtěný do Ježíšova jména se takto narodil shůry (dítě Boží) do novosti života (Ř 6,3-4) - a to spolu s Kristem byl  vzkříšen OSMÉHO DNE - v neděli ráno - (tedy jaksi mocí Ducha časově přenesen do okamžiku Ježíšova vzkříšení - vzkříšen spolu s Kristem - Kol 2,12).
Toto "narození shůry" skrze Kristovy zásluhy je už obsahem Nové smlouvy!
Nová smlouva pak sebou pochopitelně nese i novou tradici.


(Žd 8,8-10)
"Hle, přicházejí dny, praví Pán, kdy uzavřu s domem Izraelovým a s domem Judovým novou smlouvu.
Ne takovou smlouvu, jakou jsem uzavřel s jejich otci v den, kdy jsem je vzal za ruku, abych je vyvedl z egyptské země. Vždyť oni v této mé smlouvě nezůstali a já jsem o ně přestal dbát, praví Pán.
Toto je tedy smlouva, kterou po těchto dnech uzavřu s domem Izraelovým, praví Pán: Dám své zákony do jejich mysli a napíši je na jejich srdce; a budu jejich Bohem a oni budou mým lidem.



Tohle znovuzrození je pro každého křesťana naprosto zásadní změnou
- ve křtu odkládají bývalého člověka přirozeného i s jeho sedmi dny a stávají se obyvateli Božího království.
Co bylo kdysi ustanoveno jako příprava (stará smlouva včetně slavení soboty), pozbylo už svého smyslu.
(Žd 8,13)
Když tedy mluví o nové, prohlašuje tu první smlouvu za starou; a to, co stárne a chátrá, je blízké zániku.




Pohan, který šest dní pracuje a sedmý den odpočívá, žije také podle přirozeného řádu daného Bohem a pokud žije spravedlivě podle svého svědomí, bude spasen (Mt 25, 34-36).
Izraelita podle těla, kterému dosud nikdo nehlásal Krista způsobem, tak aby ho mohl přijat, slaví pochopitelně stále podle mojžíšovské Staré smlouvy sobotu.

Ovšem křesťan (Izraelita podle Ducha) znovuzrozený do Božího dítěte v neděli ráno spolu s Kristem při jeho vzkříšení je už účastníkem Nové smlouvy!
A takto tomu rozuměli už první křesťané, když se scházeli k oslavě Boha první den po sobotě (Sk 20,7; 1 Kor 16,2;)
A právě praktikování tohoto života v církvi zavedlo i slavení neděle po celém světě.
Jinak bychom vězeli stále oběma nohama ve Staré smlouvě!



(Ř 14,4-8)
Kdo jsi ty, že soudíš cizího služebníka? Svému vlastnímu pánu stojí nebo padá! Bude však postaven; Bůh je přece schopen ho postavit.
Někdo totiž uznává jeden den nad jiné, jiný uznává každý den. Každý ať má ve své mysli plnou jistotu.
Kdo zachovává den, zachovává ho Pánu, a kdo ten den nezachovává, nezachovává ho Pánu. Kdo jí, jí Pánu, neboť děkuje Bohu, a kdo nejí, nejí Pánu a děkuje Bohu.
Nikdo z nás přece nežije sám sobě a nikdo sám sobě neumírá.
Žijeme-li totiž, žijeme Pánu a umíráme-li, umíráme Pánu. Ať už tedy žijeme nebo umíráme, patříme Pánu.



(Žd 4,3-11)
My, kdo jsme uvěřili, tedy vcházíme do odpočinku, poněvadž on řekl: "Jak jsem ve svém hněvu odpřisáhl, nevejdou do mého odpočinku," ačkoli jsou jeho díla dokonána od založení světa.
Na jednom místě totiž řekl o sedmém dni toto: "A Bůh sedmého dne odpočinul ode všech svých skutků,"
a jinde zase: "Nevejdou do mého odpočinku."
Poněvadž tedy zůstává pravdou, že někteří do něj mají vstoupit a ti, kterým byla dříve kázána radostná zvěst, do něj nevstoupili kvůli neposlušnosti,
označuje znovu nějaký den jako "dnes", když v Davidovi po tak dlouhé době říká (jak už bylo řečeno): "Dnes, uslyšíte-li jeho hlas, nezatvrzujte svá srdce."
Kdyby je totiž Jozue uvedl do odpočinku, nemluvil by potom Bůh o jiném dni.
A tak Božímu lidu zůstává svátek.
Vždyť ten, kdo vstoupil do jeho odpočinku, odpočinul od svých skutků, tak jako i Bůh odpočinul od svých.
Vynasnažme se tedy vstoupit do toho odpočinku, aby snad někdo neupadl do téhož příkladu neposlušnosti.



Člověk přirozený, tedy člověk podle těla, slaví sedmý den (třeba sobotu) - na počest Bohu za stvoření světa.

Člověk narozený v Kristu shůry má už svou vlast v nebi a slaví proto jako přímý účastník Nové smlouvy osmý den Kristova vzkříšení - na počest Bohu za vykoupení světa.


(Kol 2,16-17)
Ať vás tedy nikdo nesoudí kvůli jídlu či pití, nebo kvůli svátku, novoluní či sobotám.
Ty věci jsou stínem toho, co mělo přijít, ale skutečnost je v Kristu.



"Jak je to se slavením sedmého dne?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 132 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 06:19:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Budu upřímnej : nejlepší obhajoba neděle je opravdu vysvětlena a popsána v KATECHISMU katolicke církve. Je to vyvážené dobře zpracováne a hlavně srozumitelné pro obyčejné lidi. Zkus jít mezi lidi a dej jim přečíst svou obhajobu a to co je v katechismu ale neříkej odkud ty pasáže jsou.Já tipuji 95 ku 5 v tvůj neprospěch.



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Sobota, 29. listopad 2014 @ 09:19:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Blúdite, pretože nepoznáte Písmo... Matúš 22:29

správna odpoveď znie: ani sobota ani nedeľa... nedeľa nie je náhradou židovskej soboty... sobota je výlučne záležitosť zmluvy židovského zákona a Boha a neplatí pre kresťana... nedeľa je len pamiatka na Kristovo vzkriesenie, nie je to náhrada soboty...

pre kresťana sú všetky dni rovnaké, alebo všetky dni sú ,,sobota,, kresťan má byť spojený s Kristom každý deň...Kristus dáva svoj odpočinok každý deň...
Matúš 11:28  Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste preťažení; ja vám dám odpočinutie! (svoj ,,sabat,,)


Niekto súdi, že jeden deň je viac ako druhý; iný zas súdi, že všetky dni (sú rovnaké). Len nech je každý úplne presvedčený o svojom.
Kto zachováva (niektorý) deň, Pánovi ho zachováva, a kto nezachováva (niektorý) deň, Pánovi ho nezachováva.   Rímskym 14:5  

ps. mne sa celkom ľúbi štvrtok namiesto soboty alebo nedele... asi budem zachovávať štvrtok a možno utorok poobede...

ivanp



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Sobota, 29. listopad 2014 @ 13:57:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se týká sedmého dne vyházejme z Boží ústavy a tou je Desatero. Tuto Boží ústavu, jejíž autor je sám Bůh, nikdo nezrušil. Od ní se odvíjejí všechny lidská správná morální nařízení a zákony. Je to jen deset bodů, ale platí pořád. Nad nimi je pouze láska. A sedmý den je tam nazván sobotou, a ne nedělí. Považování soboty za Boží den odpočinku přece není návratem do SZ. To by pak návratem do SZ muselo patřit i ostatních devět přikázání a víme, že i ta jsou důležitá. Nehodlám se však  s nikým ohledně tohoto přikázání hádat. Prostě ho změnila tradice a katolická církev. Vidím za tím především snahu odlišovat se od židovského náboženství  a jednak snahu překonat pohanské uctívání neděle jako dne slunce. Prostě se to změnilo. Ať si to každý vyřeší sám za sebe. Akorát se děsím nad tím, jak někteří věřící tvrdí, že Desatero nepotřebují, protože je v nich Ježíš  a oni automaticky už konají jen dobro. To jejich dobro je pak vidět v praxi.  Pokrytecké náboženství.   Nejsem adventista, ale sobotu uznávám stejně jako další části Desatera. To jen Satan je rád, když něco z toho vypadne.Pamatování na sobotu není něčím, čím ubližujeme Kristu a ani Ho  nesnižujeme. Je to den oslavy a památky, vděčnosti i radosti se spojení  s Bohem a díků Pánu Ježíši za to, že za nás zaplatil svým životem. Pokud někdo praktikuje jiný den, je to jeho volba.



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Sobota, 29. listopad 2014 @ 14:26:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pontifical Gregorian University v Římě toto je prestižní řimskokatolica univerzita. Na této univerzitě byl udělen doktorát téma: od soboty k neděli.   Ten dotyčný má i zlatou medajli od samotného papeže.Představ si že ten dotyčnej byl ADVENTISTA!!!! Představ si obhájil Biblickou sobotu a také že v Bibli nenajdeš nic co by se dalo použít jako věrohodný dukaz na svěcení neděle!!!. Zlatá medajle od samotného papeže tomu dává prestiž a ty jako katolík bys měl autoritu papeže respektovat!!! Autorita papeže skrze tuto doktorskou práci jasně říká že neděle nemá autoritu Písma jako Sobota. Jinak kdybys trochu hledal na internetu tak bys zjistil že katolicka církev veřejně prohlašuje že Biblická je Sobota ale že na základě své autority změnila Biblickou Sobotu na nedeli. A že právě tahle změna jen potvrzuje její vysokou autoritu. Kdyby tu autoritu neměla nemohla by změnit Sobotu na neděli.



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: martino v Sobota, 29. listopad 2014 @ 18:09:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Problém je asi v tom, že mnozí dosud stále ještě nepochopili a nepřijali skutečnost, že sobota je legitimní pro SZ. Mnozí ale též ignorují skutečnost, že křesťané mají v úctě neděli, neboť ten den si připomínají Zmrtvýchvstání našeho Pána Ježíše Krista a tato skutečnost je součástí NZ.



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Sobota, 29. listopad 2014 @ 18:42:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko ty si to také prostuduj přece jenom je pod tím podpis papeže a to je největší autorita katolicke církve. Tu doufám uznáváš!!!



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Sobota, 29. listopad 2014 @ 19:01:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro všechny kteří v pravdě Ducha sobotu přijali a pochopili!

Všimli jste si, že oslavovat Kristovo zmrtvýchvstání pouze jeden den v týdnu je vlastně SZ sobotní praktika a degradace Krista?

No, není to hrozné?! Jen v neděli jít dělat to, co má kristovec dělat každý den v týdnu?!



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Sobota, 29. listopad 2014 @ 19:25:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zkusíme přemýšlet trochu jinak: Vite co je to posvěcení??? Usiluje o to hodně křestanu. Knězi posvětí nebo vysvětí ruzné věci. Když něco vysvětím nebo posvětím je to svaté,   to asi všichni chápete. Je to něco mnohem více než běžné věci v životě.  Uvědomili jste si že SOBOTA je jediný den týdne který BUH POSVĚTIL. Když kněz něco posvětí lidé k tomu mají uctu. Uvědomuje te si vůbec jaký je rozdíl mezi člověkem a Bohem??? Nemyslíte si že když něco posvětí Buh že ta ucta by měla být mnohem větší??? A Sobotu posvětil Buh. Je snad někde psáno že BUH SOBOTU ODSVĚTIL já o tom nevím , když tak mě poučte. Pokud tak není tak mějte uctu k tomu co Buh posvětil.



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Sobota, 29. listopad 2014 @ 22:36:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 viš já tak uvažuji co kdyby někdo nahlásil do watikánu že spochybnuješ závěry doktorských praci které byly uděleny na této prestyžní katolicke univerzitě v Římě kterou respektuje i papež??? Co by mohlo následovat klatba papeže exkomunikace??? Ty si dovoluješ zpochybňovat závěry těchto špičkových katolických teologu??? Kdo vůbec jsi nějakej tajnej NADPAPEŽ????  



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 30. listopad 2014 @ 13:26:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
celá debata rozdeľuje ľudí do troch skupín:
1. tí ktorí veria že židovská sobota platí pre kresťana
2. tí ktorí veria že židovská sobota bola nahradená kresťanskou nedeľou
3. tí ktorí veri že všetky dni sú rovnaké, to jest všetky dni sú ,,sobotou,,

keďže badám že chýba základná vedomosť vzťahu starý zákon nový zákon, z čoho plynú aj takéto komenty:
Neplatí ceremoniální Mojžíšovy zákony  a nařízení. Ano, to byla kněžská nařízení. Ale Desatero je od Boha a tím i od Pán Ježíše. Má tedy stále platnos...
...ako keby ceremoniálny zákon bol z diabla a desatoro z Boha...

...je zvláštne že Ježiš riešil presne tento problém a v sobotu ho obvinili z porušenia sabatu... židia tak ako dnešný adventisti verili že Boh si siedmeho dňa odpočinul a preto treba v sobotu odpočívať a nepracovať... to čo ich najviac provokovalo boli slová Ježiša... Ale On im odpovedal: Môj Otec pracuje až doteraz, i ja pracujem. J 5,14...
...takže žiadny Boží odpočinok ,,sabat,, ale Boh od počiatku ,,maká,, pracuje...a to hlavne v sobotu...
sabat mal slúžiť na to, aby žid mal vyhradený čas na ,,osobnú a spoločnú zbožnosť,, aby mal vyhradený čas na spoločenstvo s Bohom...
to isté platí aj pre kresťana, ale s tým rozdielom, že od kresťana sa vyžaduje ,,byť v spoločenstve s Bohom,, každý deň... takže pre mňa ako kresťana platí tiež desatoro...
napr. nezabiješ  - pre žida znamenalo nedopustiť sa vraždy - pre kresťana je to prísnejšie, pretože stačí nazvať hlupák a prepadne najvyššiemu súdu...Mt5...
nescudzoložíš - znamenalo pre žida byť verný svojej žene - pre kresťana je to prísnejšie stačí nepekný pohľad na ženu Mt5,28
sobota - pre žida stačilo mať spoločenstvo s Bohom raz do týždňa - pre kresťana je to prísnejšie, musí mať stále ,,sabat,, každý deň... 
do spoločenstva s Kristom do ,,Božieho sabatu, odpočinku,, vstupujeme cez Krista:
Matúš 11:28  Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste preťažení; ja vám dám odpočinutie! (sabbat)...
do celoživotného sabatu vchádzame vierou v Krista: 
Židom 4:3  Lebo do odpočinku  (sabbatu) vchádzame my, veriaci, (v Krista)...

...preto Pavel hovorí že všetky dni sú úplne rovnaké...

varovanie: beda vám ,,sobotisti,, beda vám ,,nedelisti,, že dodržujete jeden deň v týždni a v ostatné dni nepotrebujete Krista, v ostatné dni nežijete s Kristom v ostatné dni nemáte spoločenstvo s Kristom.... ste zákonníci ako vyšití... farizei by pri pohľade na vás zbledli závisťou...

ivanp



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Neděle, 30. listopad 2014 @ 16:03:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je perfektní obhajoba neděle, to vysvětlení s osmým dnem. Je to z katolické teologie? Přestože jsem slyšel hodně od protestantů, takhle jednoznačně to ještě nikdo nevysvětlil.

Připadá mi, že mnozí z těch diskutujících se zabývají omáčkou a nepochopili závažnost tebou podaného principu volby neděle jako dne odpočinutí.

Z principu dokonalého zákona svobody a s podporou Ježíšova poukázání na Davida je však jedno, jaký den člověk slaví na Boží počest. Když však může ctít a ctí neděli, má to tedy tradiční, nikoliv výhradně věroučný základ.



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 30. listopad 2014 @ 19:01:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč sobota není závazná pro Kristovu církev
Pavel Škoda, B.Th.
Pokusím se zde shrnout velmi stručně důvody, které vidím jako zásadní pro odmítnutí závaznosti
zachovávání soboty v křesťanské církvi.
Prvním důležitým poznatkem je zjištění, že až do Exodu se v Písmu, konkrétně v knize Genesis, o sobotě
jako předepsaném dni odpočinku pro člověka vůbec nemluví. Zastánci soboty jako hlavní argument pro její
univerzální platnost uvádí Boží odpočinutí sedmý den po stvoření (Gn 2,2.3). V tomto textu se však
podstatné jméno šabbat (sobota) vůbec nevyskytuje. Je zde pouze sloveso šabat, které znamená
odpočinout. Dále je třeba si všimnout, že sedmý den po stvoření, kdy Bůh začal odpočívat, není zakončen
jako předchozích šest dní frází „byl večer a bylo jitro den...“, a to znamená, že toto Boží odpočinutí stále trvá
a není tedy omezeno na 24 hodin. Vzhledem k tomuto Božímu odpočinku pak nenacházíme žádný příkaz ba
ani náznak o tom, že by zde existovala nějaká jeho souvislost s činností, resp. nečinností člověka (Adama a
Evy). Sobota dále není zmíněna ve spojitosti s žádným z patriarchů a není zmíněna ani při ustanovení
smlouvy Hospodina s Noem, ani později s Abrahamem. Události knihy Genesis zahrnují minimálně období
2500 let, a proto je zřejmé, že zachovávání soboty sedmého dne nemůže mít univerzální platnost pro celé
lidstvo.
První zmínku o sobotě nacházíme až v Ex 16. kapitole, kde je na praktickém příkladě s manou Izraelcům
vysvětlen princip zachovávání soboty. To byl nezbytný krok před samotným přijetím smlouvy na hoře Sinaj,
protože, jak si ukážeme dále, sobota (a její správné pochopení) má v konceptu této smlouvy klíčový význam.
Celá otázka soboty souvisí totiž především s pochopením konceptu starozákonních smluv. Každá
starozákonní smlouva dodržovala jistou formu, která byla tvořena 1) slibem od silnější strany vůči straně
slabší, 2) závazkem, který má plnit slabší strana, 3) ve středu smlouvy se pak nacházelo její znamení, které
určila silnější strana, a které bylo pro danou smlouvu vždy unikátní. Nakonec ve smlouvě vždy nacházíme 4)
výčet pozitivních konsekvencí, když bude smlouva dodržena (požehnání), a 5) negativních, pokud bude
porušena (zlořečení).
Sobota měla pro uzavření Sinajské smlouvy takový význam právě proto, že byla ustanovena jako její
znamení:
Promluv k Izraelcům: Dbejte na mé dny odpočinku [soboty]; to je znamení mezi mnou a vámi pro všechna
vaše pokolení, abyste věděli, že já Hospodin vás posvěcuji. Budete dbát na den odpočinku; má být pro vás
svatý. Kdo jej znesvětí, musí zemřít. Každý, kdo by v něm dělal nějakou práci, bude vyobcován ze
společenství svého lidu. Šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne bude slavnost odpočinutí, Hospodinův
svatý den odpočinku. Každý, kdo by dělal nějakou práci v den odpočinku, musí zemřít. Ať tedy Izraelci dbají
na den odpočinku a dodržují jej po všechna svá pokolení jako věčnou smlouvu. To je provždy platné
znamení mezi mnou a syny Izraele. (Ex 31,13-17)
Podobně jako znamením smlouvy s Noem byla duha, znamením smlouvy s Abrahamem obřízka
a znamením Nové smlouvy je křest a večeře Páně, byla za znamení Sinajské smlouvy ustanovena sobota.
Znamení pak má jednu důležitou vlastnost: váže se výhradně k dané smlouvě a nemá smysl ani platnost pro
nikoho, na koho se smlouva nevztahuje. Sinajská smlouva se vztahuje právě a pouze na Izraelský národ, na
potomky Abrahama, které Bůh vyvedl z Egypta. Proto v opakování Desatera v knize Deuteronomium čteme:
Tuto smlouvu Hospodin neuzavřel s našimi otci, ale s námi, kteří tu dnes jsme, s námi všemi, kteří žijeme.
(Dt 5,3)
Sinajská smlouva tedy nebyla uzavřena s otci (Abrahamem, Izákem a Jákobem), ale až s generací jejich
potomků, které Bůh zachránil z Egypta. V Písmu se pak o této smlouvě dočteme, že vstoupit do ní smí jen
ten, kdo je potomkem Abrahama, a tedy patří do smlouvy, kterou s ním Bůh uzavřel. Znamením této smlouvy
byla, jak víme, obřízka. Nelze tedy oddělit obřízku a sobotu, protože sobotu má povinnost (dokonce pod
trestem smrti) zachovávat pouze a právě ten, kdo je obřezán (a je tedy pokrevním Abrahamovým
potomkem). Kdo obřezán není, stojí mimo Sinajskou smlouvu, a nevztahuje se na něj proto ani povinnost
zachovávat sobotu. Proto také novozákonní církev na Jeruzalémském sněmu (Sk 15. kap.) řešila vzhledem
ke konvertitům z pohanům především otázku obřízky, protože z odpovědi plynul automaticky vztah křesťanů
k celému zákonu včetně zachovávání soboty. Jak sněm rozhodl je také známé, obřízka nebyla pro křesťany
z pohanů stanovena jako závazná, a tedy logicky v rozhodnutí koncilu ani žádnou zmínku o sobotě
nenacházíme.
Sobota je umístěna uprostřed Desatera, jako jeho čtvrté přikázání, a Desatero samotné je jádrem či
základem celé Tóry (většina, ne-li všechny ostatní zákony Tóry, jsou vlastně rozvedením principů Desatera
do praxe Izraelského národa). Jako znamení smlouvy je tedy sobota umístěna přesně tam, kde bychom ji dle
známých konceptů starozákonních smluv měli čekat, ve středu smlouvy samotné. Proto, jak již bylo ukázáno
výše, je se smlouvou a její platností neoddělitelně spjata.
I když je Sinajská smlouva ve Starém zákoně označena jako věčná, apoštol Pavel uvádí její platnost na
pravou míru, když poukazuje na nesmyslnost jejího zachovávání po příchodu Mesiáše (Krista):
Písmo tu neříká v množném čísle: „a semenům,“ ale v jednotném: „a tvému semeni,“ čímž je míněn Kristus.
Chci tím říci toto: Zákon zavedený po 430 letech... Byl přidán kvůli proviněním až do příchodu toho
zaslíbeného semene. (Gal 3,16-19)
Další námitkou zastánců soboty je poukázání na skutečnost, že sobota je součástí Desatera, a tedy by se
mělo jednat o morální zákon, který proto musí mít univerzální platnost (na rozdíl od zákonů ceremoniálních).
Především je třeba si uvědomit, že biblický text nikde nerozlišuje mezi zákony morálními a ceremoniálními,
obětními, civilními aj. Jako čtenáři (a tedy vykladači) Písma můžeme tyto kategorie podle jistých
charakteristik rozpoznávat, ale tyto námi rozpoznané kategorie nejsou vlastními kategoriemi samotných
zákonů. Každý zákon napsaný v Tóře, bez ohledu na to jaké má charakteristiky, je nedílnou součástí
Mojžíšova zákona.
Když Mojžíš přišel nazpět, vypravoval lidu všechna slova Hospodinova a předložil mu všechna právní
ustanovení. Všechen lid odpověděl jako jedněmi ústy. Řekli: „Budeme dělat všechno, o čem Hospodin
mluvil.“ (Ex 24,3)
Dále je třeba poznamenat, že Desatero, i když bylo samotným Bohem napsáno na kamenné desky, bylo
následně z kamenných desek přepsáno do Tóry a tvoří její nedílnou součást. Celá Tóra byla tedy sepsána
Mojžíšem a byla nazvána "Kniha zákona". Byla to tato Kniha zákona, ze které Mojžíš předčítal lidu při
kodifikaci a uzavření smlouvy (Ex 24,3-8).
Když Mojžíš všemu lidu oznámil všecka přikázání podle zákona, vzal krev telat a kozlů, vodu, červenou vlnu
s yzopem a pokropil knihu Zákona i všechen lid. A řekl jim: Toto je krev smlouvy, kterou s vámi uzavřel Bůh.
(Žd 9,18-20)
Proto židé dodnes rozpoznávají Tóru a všech jejích 613 zákonů jako stejně závazné.
I kdybychom však chtěli uvažovat o dělení zákonů Tóry na morální a ceremoniální, je zřejmé, že z principu
sobota morálním zákonem být nemůže, protože v případě porušení morálního zákona zůstává vždy jedna
strana poškozena (nezabiješ, nesesmilníš, nepokradeš apod.). Na příkladu Krista a jeho učedníků však
můžeme vidět, že pokud například člověk poruší sobotu, aby činil dobré, není zde žádná poškozená strana,
a tedy se nejedná o nemorální čin. Vlastně se jedná o pravý opak, tedy o morálně kladné jednání. Zákon
o dodržování soboty tak je paradoxně možné naplnit i jeho porušením.
Je třeba také upozornit, že sobota je uvedena spolu s morálními zákony pouze jednou (na obou místech,
kde je zapsána formulace Desatera), ale ve spojení s ceremoniálními zákony je uváděna mnohokrát (Lv 23.
kap., kde je uvedena mezi vyjmenovanými svátky Hospodina; Lv 24,8; Nu 15,32; 28,19; 2.Kr 4,23; 1.Par
9,32; Iz 66,23; Ez 46,1.4.12; Oz 2,11; Am 5,8; Kol 2,16).
Dostáváme se však k další otázce, a sice k platnosti Desatera v době Nové smlouvy. Pro mnohé to je zřejmě
překvapení, ale z výše uvedeného jednoznačně plyne, že Desatero v Nové smlouvě již závazné není.
Znamená to tedy, že je dovoleno zabíjet, smilnit, loupit atd.? Naprosto ne! Nová smlouva přichází s mnohem
náročnějším konceptem, protože Desatero neanuluje, ale naopak ho naplňuje, rozvádí, a tím klade na
Kristovy následovníky mnohem větší zodpovědnost a nároky, než jaké měla Tóra. Kristus říká:
Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit. (Mt 5,17)
Výraz "naplnit" nemůžeme vykládat jako "zachovat platnost", protože v prorocích nejsou kodifikovány žádné
zákony, a tedy není co zachovávat. "Naplnit" je tedy třeba chápat ve významu jednak završení všeho, co
v prorocích i zákoně ukazuje na Krista, v jeho díle, smrti a zmrtvýchvstání, a jednak ve významu
reinterpretace všeho, co se nachází v zákoně a prorocích, skrze Kristovo učení a osobu do podmínek Nové
smlouvy.
Pisatelé Nového zákona zmiňují na mnoha místech přikázání Desatera, avšak nikoli jako závazné příkazy,
ale jako didaktické pomůcky, které křesťanům osvětlují, co to znamená následovat v plnosti Krista. Apoštol
Pavel přirovnává zákon k učiteli (pedagogovi, řecky paidagogos), který vede člověka ke Kristu:
Zákon byl naším vychovatelem [paidagogos] ke Kristu, abychom byli ospravedlněni z víry. Ale když přišla
víra, nejsme již pod vychovatelem. Skrze víru jste všichni Božími syny v Kristu Ježíši. (Ga 3,24-26)
Stejně tak jako vychovatel či pedagog učí dítě, pouze dokud nedospěje a není schopno samostatného
života, je i zákon zbytečný tam, kde působí Boží Duch na svědomí a srdce obráceného křesťana. Takový
člověk se pak řídí dobrovolně a svědomitě mnohem náročnějším Kristovým zákonem lásky:
A to je jeho přikázání: věřit jménu jeho Syna Ježíše Krista a navzájem se milovat, jak nám přikázal.
Kdo zachovává jeho přikázání, zůstává v Bohu a Bůh v něm; že v nás zůstává, poznáváme podle toho, že
nám dal svého Ducha. (1J 3,21- 24)
To, co bylo výše řečeno o platnosti zákona, a tedy i Desatera v době Nové smlouvy, se proto týká i platnosti
čtvrtého přikázání o zachovávání soboty. Proto Kristus říká:
Pojďte ke mně všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout. Vezměte na
sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorného srdce: a naleznete odpočinutí svým duším.
Vždyť mé jho netlačí a břemeno netíží. (Mt 11,28-30)
Pravý odpočinek již křesťan nenachází v povinném zachovávání sobotního dne od západu do západu
slunce, ale v plném spočinutí v Kristu.
Neděle tak v Novém zákoně a křesťanské praxi neplní úlohu nějaké "nové soboty", ale stává se pouze
vhodným dnem bohoslužebných shromáždění křesťanské církve, jako upomínka na Kristovo vzkříšení první
den v týdnu. Pro tuto skutečnost svědčí několik zmínek o neděli v Novém zákoně (Sk 2,1; Sk 20,7; 1.Kor
16,2; Zj 1,10) a texty ze spisů církevních otců z 1. století a začátku 2. stol (například Didaché, List
Barnabášův, Ignácius z Antiocheje), které mluví o Dni Páně ve spojitosti s křesťanskou církví.
Zájemce o detailnější rozbor diskutované problematiky odkazuji na svoji studii "Sobota nebo neděle?"
http://biblickestudie.cz/studie/sobota_nedele.pdf
Další články a studie k tématu jsou dostupné na biblickestudie.cz



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 05:37:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Stando.

  Jak sis dobře přečetl v našem učení, 
ani já tě nebudu soudit za to, že slavíš 
nějaké dny, stejně jako nebudu soudit 
adventistu za to, že slaví jiné dny. 

  Máte-li potřebu slavit nějaký den, 
je to jistě vaše věc a je vaše věc 
dohadovat se složitě který den 
budete nebo nebudete slavit.


  Můj postoj jsem ti psal.

  My jsme vešli do toho odpočinku od svých skutků.
Nezachraňujeme už svůj život svými skutky,
náš život zachránil Pán Ježíš jeho skutkem.



  V tom se náš život liší nejvíce a to je také
věc, které tady nejvíce oponuješ, kdykoliv
ti o tom někdo z křesťanů píše.

  Protože jsi do toho odpočinku ještě nevešel,
musíš si logicky za něj vymýšlet nějakou náhradu.



  Pro život s Bohem nemám oddělený 
jeden den za týden, to by fakt bylo málo. 
Každý můj den je oddělený pro život s Bohem, 
od neděle až do soboty, od prvního 
až do jednatřicátého, od ledna až do prosince.

    Kristovo vzkříšení a jeho obřízku, která
se nedělá matererií na těle neslavím jednou
za x dní, ale každé ráno.


  Spasení nepotřebuju jen jednou za týden
ale každý den. Dnes je den spasení.
Tedy pondělí je taky den spasení. Dnes potřebuju
spasení, uzdravení, pomoc stejně, jako jsem 
je potřeboval včera a jako je budu potřebovat
až do soboty.

  Dnes ráno slavím Kristovo vzkříšení stejně,
jako celý den po celý týden. A jsem za něj vděčný.


  Jinak Desatero bylo dán celému Božímu lidu.

  Izraelcům na kamenných deskách jako předobraz
doby Zákona, nám pak do srdce. To srdce
pak logicky radostně souhlasí s Božím zákonem,
není k němu v opozici, nehledá kličky a výklady,
jak by to mělo být jinak, než Bůh řekl.

  Toník



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: timg v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 15:43:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rozdíl mezi adventisty a křesťany vnímám v tom, že adventisté slaví sobotu a  křesťané  slaví Památku Večeře Páně..Při lámání chleba si tak připomínají Památku na toho , kdo je  na  kříži vykoupil.Ano, Památku na toho, kdo je Pánem i nad sobotou.Což adventisté žel do dnes nepochopili. 



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 17:39:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky všem za vaše názory.



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Čtvrtek, 11. prosinec 2014 @ 05:34:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
756 Často je Církev nazývána také Boží stavbou.123 Sám Pán se přirovnává ke kameni, který stavitelé odhodili, ale který se stal kamenem úhelným.124 Na tomto základě budují Církev apošto-lové125 a z něho má Církev svou pevnost a soudržnost.
na tohle jsem narazil v katechismu. tady se piše že pan tedy Kristus je uhelným kamenem. Uhelný kamen je teda Kristus nebo Apoštol dle katolicke církve??? diky za odpoved



Re: Jak je to se slavením sedmého dne? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Čtvrtek, 11. prosinec 2014 @ 05:50:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
685 Věřit v Ducha svatého tedy znamená vyznávat, že Duch svatý je jedna z Osob Nej-světější Trojice, téže podstaty s Otcem i Synem, „s Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován“ (nicejsko-cařihradské vyznání víry). Proto též bylo třeba se zabývat božským tajemstvím Ducha svatého v trinitární „teologii.“ Zde však nám půjde o Ducha svatého v božské „ekonomii.“
20 let jsemchodil do kostela ale to že duch svaty je osoba jako Ježíš nebo Otec je pro me šok.vždy jsme se modlili že duch vychází z Otce a Syna já to chápal jako nějakou silu ne osobu. O tom že Duch svatý je osoba mě nikdo neinformoval.  Studiem Bible jsem to zjistil.



Stránka vygenerována za: 2.46 sekundy