Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 521 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116488022
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ježíš ve Starém zákoně - pluralita Božích osob
Vloženo Neděle, 02. únor 2014 @ 16:56:21 CET Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

Oblíbený, často opakovaný a podle mě zcela chybný názor je takový, že Tanach (Starý zákon) prezentuje Boha jako jednu osobu a že tudíž židé byli a jsou unitáři (ve smyslu věřících v jednoosobního Boha v protikladu k trinitářským křesťanům). Tvrdí se, že v Tanachu jsou snad některá místa, která hodně nepřímo ukazují k budoucímu zjevení Boha jako trojjediného. Rád bych předložil pár argumentů, které ukazují, že pluralita Božích osob je vlastní Tanachu a byla blízká a pochopitelná Ježíšovým současníkům a rovněž tak dnešním židům.

Úvod - kudy cesta nevede


Četl jsem opravdu hodně křesťanských apologetických úvah na téma trojice (či pluralita Božích osob) v Tanachu. Všechny měly jedno společné - stále dokola se vracely k tomu, že v souvislosti s Bohem je v Tanachu používáno množné číslo. Je pravdou, že Tanach pro Boha často používá slova jako Elohim a Adonai, což jsou oboje množná čísla, následovaná slovesem v singuláru. A tak hned v prvním verši čteme "Berešit bara elohim", což doslova znamená "na tom (určitý člen) počátku stvořil bohové" a co překládáme "na počátku stvořil Bůh". Rovněž tak se často setkáme s tím, že Bůh sám o sobě mluví v množném čísle, tj. my, nám. V případech, kdy si autoři dali opravdu práci, najdeme odkazy i na verše jako je např. Kaz 12,1 (v hebrejštině je zde plurál - na své stvořitele). Takové pokusy však mají dva základní nedostatky. Především naprosto ignorují hebrejskou a aramejskou gramatiku a pak nemají nic společného s naší vírou v jednoho trojjediného Boha. 

Místo otravování s gramatikou uvedu pár příkladů, které jasně a krásně demonstrují, že množné číslo v hebrejštině jaksi vůbec nemusí znamenat nějakou pluralitu. Jednou z nejoblíbenějších pasáží křesťanů je 53. kapitola Izajáše. V 9. verši se doslova píše "a bohatými ve svých smrtích". Asi nikdo si nemyslí, že Mesiáš zemřel víckrát. Pokud by nějaký překladatel chtěl opravdu věrně přeložit význam toho plurálu, pak by musel napsat "a bohatými ve své násilné smrti," protože to je význam tohoto plurálu, který najdeme i v Ez 28,8 a 10, kde prorok jednomu člověku říká o jeho smrtích, tj. násilné smrti. Pro různé lidi (tj. jednu osobu) je v Tanachu celkem běžně používáno množné číslo adonim (pánové) - např. Iz 19,4 a 1Kr 1,11 (doslova "a naši pánové David o tom neví")

Z hlediska teologického je použití plurálu problém. My přece nevěříme, že Otec je Bůh a Ježíš je taky Bůh. Pokud oslovujeme Boha, pak neříkáme "moji Bohové" ale "můj Bože". 

Kudy tedy cesta vede?

Již v dobách před Ježíšem zápasil vyvolený národ s tím, že Bible na jedné straně tvrdí, že Boha nikdy nikdo neviděl, a současně popisuje případy, kdy Boha někdo viděl, např. Mojžíš a dalších 73 lidí v Ex 24,9-11. Do stejné kategorie spadá i událost zapsaná v Gn 18, kde je jediná možná interpretace - jeden z těch 3 byl sám Bůh (JHVH). Už v samotné Bibli (2Pa 6,18) jsme konfrontováni s problémem, jak je možné, aby Bůh, kterého "nemohou pojmout ani nebesa a ani nebesa nebes" přebýval mezi lidmi na zemi v chrámu či před tím ve stanu. A přesto nám sám Bůh říká, že tomu tak bylo.

Pro ono přebývání Boha ve světě se používá slovo Šechina, které znamená personifikaci toho Božího přebývání ve světě. Šechina přebývala ve stanu setkávání, Šechina přebývala v prvním chrámu, Šechina byla spolu s Izraelci ve vyhnanství a trpěla s nimi. Máme vlastně štěstí, že už v dobách před příchodem Krista, neuměli mnozí Židé (včetně těch žijících v Palestině) hebrejsky. Z tohoto důvodu byly pořízeny překlady (správněji výkladové překlady) do aramejštiny (targum). Zdůrazňuji, že se jednalo o oficiální židovské překlady, které se používaly v synagogách. Ty nám dávají velmi dobrou představu o tom, jak Písmo chápali Ježíšovi současníci a z jakého pochopení a výkladu vycházeli pisatelé Nového zákona.

Řešení výše nastíněných problémů bylo nalezeno v pasážích jako je Ž 107,19-20 a Iz 55,10-11, kde se mluví o Božím Slově, které je současně Bůh a současně od Boha odlišné. Je to princip podobný Šechině. Slovo se hebrejsky řekne davar, aramejsky memra a řecky logos. Aby bylo lépe patrné, co se snažím ukázat, budu používat jen to aramejské memra, které se vyskytuje právě v oněch aramejských překladech, a budu používat střední rod. Podívejme se na několik pasáží. Napřed uvádím překlad z hebrejštiny (tj. to, co máme v Bibli) a pak překlad z aramejštiny.

Gn 1,27 - Bůh stvořil člověka - Memra (Slovo) Boží stvořilo člověka
Ex 20,1 - Potom Bůh vyhlásil všechna tato slova - A Memra (Slovo) Boha pronesla všechna tato slova.
Lv 26,9 - A obrátím se k vám - A obrátím se skrze své Memra (Slovo) k vám
Nu 10,35 - Povstaň Hospodine - Povstaň, o Memra (Slovo) Hospodina
Iz 45,17 - Izrael je/bude zachráněn Hospodinem - Izrael je/bude zachráněn Memrou (Slovem) Hospodina.

Takových příkladů jsou samozřejmě stovky, ale pro ilustraci pochopení plurality to stačí. Filón Alexandrijský (současník Pána Ježíše) si je tohoto přístupu k Písmu rovněž vědom a otázce Slova (logos, davar, memra) se věnuje z poněkud filozofického hlediska. Dospívá k závěru, že Memra (Slovo) je jakoby ton deuteron theon a mesites - druhý Bůh a prostředník.

A nyní se ve světle toho, co víme o pochopení plurality Boha v judaismu před Ježíšem, za Jeho života i nyní, podívejme na jednu jedinou pasáž Nového zákona, totiž úvod Evangelia podle Jana. 

Na počátku bylo Slovo (Memra) a to Slovo (Memra) bylo u Boha a to Slovo (Memra) bylo Bůh. ... Všechno vzniklo skrze ně (nebo něj - oba překlady jsou možné) a bez něho nevzniklo nic ... A Slovo (Memra) se stalo tělem a rozbilo stan mezi námi.

Apoštol tu tedy nezavádí pro své židovské čtenáře nějakou novinku, ale pouze ukazuje, jak se v Kristu projevila jim dobře známá pluralita v rámci jednoho Boha. Zjednodušeně nám tu říká, že Ježíš byl "chodící Šechínou" (ve verši 1,14 používá pro přebývání stejný obrat jako Septuaginta v 2Pa 6,1), Boží přítomností na zemi, Memrou (Davarem, Slovem, Logem), které se stalo tělem. A právě v okamžiku, kdy Ježíš (Šechína) vstoupil do chrámu, naplnila se proroctví o slávě toho chrámu, což tak nějak spojuje tento článek s tím mým minulým. :-)

Závěr

Pluralita osob v jednom Bohu je vlastní Tanachu i dnešnímu judaismu. Pokud budete mluvit s židem, zeptejte se ho, jestli je Šechina Bůh (Ha-šem), jestli je Memra Bůh a případně jestli jsou Sefirot Bůh. Dostanete spoustu vzájemně protiřečících si odpovědí, ale pokud správně identifikujete Ježíše jako "chodící Šechinu, která si mezi námi rozbila stan" a "Slovo (Memra), které se stalo tělem", budete si najednou mnohem lépe rozumět a uvidíte ten náš Nový zákon jako knihu veskrze židovskou a organicky vyrůstající z Tanachu.

Podobná témata

O Bibli

"Ježíš ve Starém zákoně - pluralita Božích osob" | Přihlásit/Vytvořit účet | 64 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ježíš ve Starém zákoně - pluralita Božích osob (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 02. únor 2014 @ 20:33:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z různého chápání biblických výroků, resp. výroků zapsaných v Tóře, Prorocích a Spisech vyplývá skutečnost, od které se odchylují jak židé, tak křesťané. Aby bylo možné všechny nesrovnalosti spojit v jeden organický celek, je nutné Písmo chápat jako zápis Boží promluvy k člověku, ze které člověk usuzoval na Boží vlastnosti a učil se Boha poznávat. Což platí dodnes. Že proto se mnoho moudrých lidí snažilo opravdového Boha z biblických záznamů extrahovat, je sice legitimní, ale na tomto serveru nebezpečně heretické. Třebaže jediný správný výsledek je synonymický - Bůh je Láska.

Co se týká plurálu, tak exegeti soudí rozdílně. Např. Leviticus 25:38 zní v dostupných originálech doslova: "Já Hospodin váš bohové...". Asi to s tím hebrejským chápáním plurálu nebude tak jednoduché.



Re: Ježíš ve Starém zákoně - pluralita Božích osob (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 03. únor 2014 @ 08:08:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím to podobně. Až na to že věřím v Trojjediného Boha. Boha Otce, Boha Syna a Boha Ducha Svatého.




Re: Ježíš ve Starém zákoně - pluralita Božích osob (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 03. únor 2014 @ 18:43:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."My přece nevěříme, že Otec je Bůh a Ježíš je taky Bůh."...

Už jste si to sice s Poutníkem vyříkali, ale pokusím se to shrnout, jak to vidím já.

Věříme tedy, že Otec je Bůh, že Syn je Bůh a že Duch svatý je Bůh.

Nevěříme ovšem ve tři bohy, ale v Boha jednoho.
Bůh je jedna jediná osobnost s jedinou vůlí společnou Otci, Synu i Duchu svatému a církev učí, že tato osobnost Boha je tajemným společenstvím Otce, Syna  Ducha. Církev zároveň učí, že žádná z božských osob tedy nemůže nic dělat bez dalších dvou, že všechno, co koná Bůh, konají zároveň všechny tři božské osoby dohromady.


Osoba ovšem není osobnost!
U člověka nám to splývá (a to nás pak mate), v našem uvažování totiž nerozlišujeme u člověka jeho osobnost od samotné osoby.
Ale měli bychom!
Protože člověk byl přece stvořen k Božímu obrazu.
Kdyby byla osobnost člověka jen jedinou osobou, jak by v ní mohly probíhat nějaké vnitřní boje? Kdo a s kým by bojoval při rozhodováních lidského srdce?



Vraťme se tedy k jednotlivým božským osobám.
Nejsou - li jednotlivými osobnostmi, čím tedy jsou? Jsou vyjádřením vnitrobožských vztahů:
Otec může být Otcem jedině proto, že má Syna.
Syn je zase Synem jen proto, že má Otce
.

Nikdy nebyla doba, kdy Otec ještě nebyl Otcem, nikdy nebyla doba, kdy by Syn ještě neexistoval.
Vnitrobožské vztahy: Otec v lásce stále plodí Syna, Syn se ve stejné lásce stále vydává cele Otci (až na smrt kříže); Tato zosobněná láska mezi Otcem a Synem je Duch svatý (bez Otce a Syna by tedy neexistoval).


Toto jsem neobjevil já, ale zjevil to Duch svatý už velmi dávno:
Marius Victorinus, vzdělaný učitel, obrácený z pohanství už dávno před Cařihradským koncilem vypracoval teologii Ducha (po r. 355) jako vzájemné lásky Otce a Syna a sv. Hilarius z Poitier (jeho žijící současník a účastník Cařihradského koncilu) doplnil, že se jedná o vzájemný dar těchto dvou božských osob.

Tato teologie Ducha byla otcům Cařihradského koncilu už známa, přesto ji neoznačili za herezi, ani neodsoudili.

Svatý Augustin pak tyto dva proudy spojil tvrzením, že Duch vychází z Otce i Syna - ovšem nikoli jako ze dvou pramenů, ale z pramene jednoho.
Z Otce tedy Duch vychází jako z hlavního pramene, ze Syna jako z toho, kdo má svůj samotný původ rovněž v Otci.


Vycházení Ducha od Otce i Syna nelze vtěsnat do času - že jedno snad bylo dřív a jiné později. Existence Boha je pro nás zahalena tajemstvím, ale tolik víme, že Bůh stojí nad časem, je věčný. Vycházení Ducha je věčné, Otcovo plození Syna je také věčné, jakož i Synovo následování v činění skutků Otce.

Otec se dává Synu v Duchu svatém, Syn se ve stejném Duchu dává Otci (až na smrt kříže). Následně pak Otec sesílá svého Ducha i Ducha svého Syna (jeden a ten samý Duch) na celé stvoření.




Re: Ježíš ve Starém zákoně - pluralita Božích osob (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 03. únor 2014 @ 19:30:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tedy i člověk v úplnosti (člověk žijící podle Boha)

 je v podstatě pluralitou "osob", je společenstvím těla, lidského ducha a Ducha svatého.




(Ř 8,14-16)
Neboť všichni, kdo jsou vedeni Božím Duchem, ti jsou Boží synové.
Nepřijali jste přece ducha otroctví, abyste se znovu báli, ale přijali jste Ducha synovství, v němž voláme Abba, Otče!
Sám Duch dosvědčuje našemu duchu, že jsme Boží děti.



(Gal 4,6)
A protože jste synové, Bůh poslal do vašich srdcí Ducha svého Syna, volajícího: "Abba, Otče!"



Stránka vygenerována za: 0.43 sekundy