Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 519 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489918
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Dan Drápal: Z poloviny prázdná, z poloviny plná
Vloženo Úterý, 17. září 2013 @ 08:45:19 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Máme-li ve sklenici vodu do poloviny, můžeme právem říci, že sklenice je z poloviny prázdná, ale stejným právem můžeme říci, že je z poloviny plná. Říká se, že první vyjádření volí pesimisté, druzí optimisté.

         Považuji se za křesťanského optimistu. Znám ale také mnoho křesťanských pesimistů. Křesťanští optimisté a křesťanští pesimisté se mnohdy v učení liší jen málo. Jak optimisté, tak pesimisté jsou shodně přesvědčeni, že jsme spaseni pouhou milostí, že normou křesťanského života je Písmo, že Ježíš je Boží Syn, že všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy, že potřebují pokání, aby dosáhli nového života…

A přece mezi nimi mohou být obrovské rozdíly. Křesťanský pesimista má velký strach z hříchu a ze světa. Podobně jako křesťanský optimista sice věří, že „tak Bůh miloval svět, že dal svého jediného syna, aby každý, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný“, ale mnohem důležitější jsou pro něj verše hovořící o tom, že satan je knížetem tohoto světa a že svět ve zlém leží (sklenice je z poloviny prázdná). Křesťanský optimista sice tyto verše nepomíjí, ale skutečnost, že Bůh miluje svět, je pro něj významnější (sklenice je z poloviny plná).

         Křesťanský pesimista se dívá na svět s velkým podezřením. A dívá se s velkým podezřením i na křesťany, kteří čtou „světské“ knihy, mezi něž řadí i Lewisovu Narnii, pochopitelně Tolkienova Pána prstenů, o Youngově Chatrči nebo knihách Johna Eldredge ani nemluvě. Křesťanský optimista se raduje, že v těchto knihách jsou zachyceny určité prvky „Velkého příběhu“, kterým jsou dějiny spásy – tedy to, oč jde v našem vesmíru a v našich životech. Křesťanský pesimista v těchto – a vlastně ve všech ostatních – knihách hledá, co by v nich odsoudil; křesťanský optimista hledá, co by v nich vyzdvihl.

         Křesťanští pesimisté často píšou články o tom, jak se ten či onen autor, kazatel, teolog či učitel mýlí a proč je třeba si na něj dát pozor. Křesťanští optimisté se snaží psát knížky nebo články, jimiž by promluvili i k lidem „ve světě“, a křesťanští pesimisté pak tyto knížky nebo články kritizují, protože v nich zpravidla najdou něco, co je nějak špatně nebo přinejmenším nepřesně. Pak autora obviní z „kompromisů se světem“, ne-li přímo z bludu a kacířství. Sami se však málokdy pokusí napsat něco, co by i „světští“ lidé chtěli číst. Nezájem světa si ovšem vyloží tak, že spása je jen pro hrstku věrných a tento nezájem je jen dalším dokladem toho, že svět ve zlém leží.

         Podstatný rozdíl mezi křesťanstvím prvního století a křesťanstvím jednadvacátého století vidím v tom, že raní křesťané nereagovali na svět, ale měli svou vlastní agendu, vlastní program, který uskutečňovali. Byli určeni pozitivní zvěstí, nikoli negativními jevy, kterých byla tehdejší společnost plná. Dnešní křesťané jako by vedli jakousi ústupovou válku: Snaží se postavit hráz nastupující a postupující zkáze. Ostatně svět od nich čeká, že budou protestovat, a dokonce je někdy k těmto protestům nepřímo vyzývá, aby se utvrdil v tom, že ti křesťané jsou beznadějní zpátečníci. Oba pak odcházejí z tohoto boje s dobrým pocitem ze sebe sama: Jedni si připadají jako bojovníci za svobodu, druzí si připadají jako bojovníci za pravdu.

         Jelikož svět skutečně ve zlém leží, snaží se nevšímat si křesťanských optimistů. Chce zůstat v přesvědčení, že existují jen křesťanští pesimisté. Dnešní Češi toho o křesťanech mnoho nevědí; jsou si však jisti, že jim jde o peníze (církevní restituce) a že jsou proti tomu či onomu (můžete si dosadit sami).

         A přece svět „vyhlíží zjevení synů Božích“ (Římanům 8,19). Pravda, lidé vám nepřiznají na potkání, že touží po pravdě, po lásce, po spravedlnosti… a především po milosti, které ovšem tak málo mají a kterou tak málo znají. Křesťanský optimista si toho nemůže nevšimnout – a snaží se seč může žít jako následovník Ježíše Krista, který byl přítelem hříšníků.

         Až nás budou odsuzovat nikoli za církevní restituce, ale za to, že jsme přáteli hříšníků, svět zpozorní.
         Až budeme známi spíše podle toho, čeho se odvážíme, nežli podle toho, co nesmíme, nastane probuzení.

         Až budeme známi spíše podle toho, jak milujeme, nežli podle toho, co nebo koho nenávidíme, začnou nás lidé vyhledávat – vlastně ne nás, ale Ježíše, který nám dává život.

11. září 2013

Zdroj: http://www.dan-drapal.cz


"Dan Drápal: Z poloviny prázdná, z poloviny plná" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dan Drápal: Z poloviny prázdná, z poloviny plná (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 17. září 2013 @ 09:51:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen.



Re: Dan Drápal: Z poloviny prázdná, z poloviny plná (Skóre: 1)
Vložil: rakato v Úterý, 17. září 2013 @ 13:27:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mezi křesťanským "pesimistou" a "optimistou" je místo pro křesťanského realistu. Vždycky vnímám články nebo kázání typu "černá" nebo "bílá" s určitým skeptismem, protože je to většinou uměle navozené . . . jako poněkud i v tomto případě.  Není to "buď" - "anebo". Obojího je zapotřebí. Jak obezřetnosti ve vztahu ke světskému systému hodnot, tak proaktivního pronikání evangelia mezi lidi. Před něčím musíme postavit hráz a utíkat před tím, zatímco ve většině případů důsledný život víry v podřízenosti Ježíši Kristu "postačuje". Ve většině případů je to však jen "zbožné přání", když si myslíme, že "přátelství s hříšníky" někam povede. Ve chvíli, kdy sdílíme poselství Kristova kříže, Jeho prolité krve a Jeho vzkříšení, vždycky nakonec narazíme a pochopíme, že jedině Bůh a Jeho slovo má moc.



Re: Dan Drápal: Z poloviny prázdná, z poloviny plná (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 18. září 2013 @ 08:55:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím že Bůh je spíš optimista. Když dokáže opustit 99 ovcí a jít hledat jednu ztracenou.  Hledat, ne přemístit zpátky. Pesimista by jí nejspíš rovnou odepsal, zatímco realista by hlídal těch 99 a počkal jak se to vyvrbí.




Re: Dan Drápal: Z poloviny prázdná, z poloviny plná (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 18. září 2013 @ 13:26:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Slovo Božie rozdeľuje ľudí  na  kainitov a abelitov  na takých čo hovoria pravdu a čo klamamu.

Písmo nerozdeľuje ľudí na optimistov a pesimistov.Je to také prázdne filozofovanie ktoré nevedie k ničomu
a Biblia nás pred tým varuje:

Koloským 2:8  Hleďte, ať vás někdo neodvede jako zajatce skrze filozofii - prázdný svod podle tradice lidí, podle živlů světa, a ne podle Krista.





Re: Dan Drápal: Z poloviny prázdná, z poloviny plná (Skóre: 1)
Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Středa, 18. září 2013 @ 22:36:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že už to není o milosti, ale o spravedlnosti. Tisíckrát omleté charizmatické kecy nezabránily úpadku společnosti a ta upadla do bezprávního a nespravedlivého marasmu, kdy kecy o milosti nějak nepomáhají. Zmíněný Elderidge je pouze zmíněný, ale to, co říká nikdo neuplatňuje a neprosazuje pan Drápal především. Na jeho místě bych, buď držel tlamu a zalez do nory, nebo se modlil, aby Bůh provedl něco zásadního ( bez ohledu na to, jestli to p, Drápala semele).

Farel Joe



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy