Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 268, komentářů celkem: 429603, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 461 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Willy
magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116508452
přístupů od 17. 10. 2001

Recenze: Klíčová otázka bez klíče: dobrý nebo zlý?
Vloženo Pondělí, 13. květen 2013 @ 13:23:52 CEST Vložil: Olda

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

- poznámka ke knize Tomáše Sedláčka: Ekonomie dobra a zla -

Nejprve musím vyjevit, že na mé gusto T. Sedláček až příliš snadno přecházívá z jednoho oboru do druhého. Až příliš snadno je ekonomie vykládána religionistikou, mýty, Gilgamešem, Starým zákonem a naopak. Tak je tomu i v jeho knize Ekonomie dobra a zla (Praha 2009). Za mnohé jeho podněty jsem rád, nicméně tam, kde zasahuje do teologie, dovolím si být kritický.

Nemohu s T. Sedláčkem souhlasit v jeho domněle starozákonní idealizací „přírody“ a „přirozenosti“ - a s argumenty s tím souvisejícími - v protikladu k civilizaci a zejména k městské civilizaci. Vždyť zahrada včetně Edenu je také civilizační fenomén, podobně jako město. I pro Hebreje tak jako u Gilgameše existuje nepřátelská „příroda“ – mimo tábor, mimo společenství lidí. A taky neplatí výlučně, že: „Píseň písní popisuje milenecký stav přírodní symbolikou“. (Viz např. Píseň písní, 4. kapitola: Hrdlo tvé jest jako věže Davidova, vystavená k chování zbroje, v níž na tisíce pavéz visí, vše štítů mužů udatných...)

Sedláček hovoří o lidské přirozenosti, která je v jeho pohledu podle Starého zákona dobrá: „Zkrátka příroda a přirozenost měla pro Hebreje spíše kladnou hodnotu, kdežto městská civilizace zápornou.“ (Není vysvětleno, co je to příroda, co přirozenost, a jaký je mezi nimi poměr.) Sedláček argumentuje zprávou o stvoření a zasazení člověka v zahradě Eden. V souvislosti s oblékáním, čili zakrýváním přirození (str. 29), se zminí o Adamově pádu, ale jinak se - když už zachází s touto mytologickou látkou jako s argumentem - nijak zvlášť závažností pádu nezaobírá. Přitom právě fakt pádu přinejmenším zpochybňuje dobrou lidskou přirozenost.

A pak autor než-by-řekl-švec skočí do politiky a ekonomie: „Pokud budeme pohlížet na lidskou přirozenost jako na dobrou, pak kolektivní společenské jednání potřebuje mnohem slabší ruku vládcovu. Pokud lidé sami od sebe mají přirozenou tendenci (tíhnutí) k dobru, nemusí tuto roli suplovat stát, panovník...“ (str. 31). Anebo: „Zda je člověk dobrý, nebo zlý, znamená klíčovou otázku pro společenské vědy. Od ní se totiž bude odvíjet ,regulaceˇ. Pokud má být člověk od přirozenosti zlý, pak je třeba jej k dobru nutit a omezit jeho svobodu“ (str. 106).

Nechápu, proč a jak by stát či panovník jako nějaká forma regulace a vnější moci měla a mohla vést člověka k dobrému. Že by stát vychovával člověka k dobrému, tomu už dnes (naštěstí nebo naneštěstí) moc lidí nevěří. Vždyť panovník, vláda, státní úředníci – to jsou také lidé. A pokud by člověk byl principielně zlý, jak by najednou mohli být dobří ti ve funkci? Notabene instituce, vláda nebo i panovník obklopený loyálními úředníky, to je souhrn lidí a jejich zlo bude při společném provozování moci zákonitě umocněno. Člověka z jeho zla nevyvede žádná vnější moc. Vždyť vnější moc zhusta odpovídá na zlo ještě větším a rafinovanějším zlem.

Nemám rád tu hru na dobrý a zlý. To konečné řešení: „člověk je dobrý“, „člověk je zlý“. A utvrzuje mě v tom i bible. Ani jedno stanovisko nelze tak snadno z bible dovodit. Podle oné už uvedené zprávy o stvoření byl člověk dobrý, ale padl. Biblické příběhy zastihují postavy v různých situacích, v situacích pokušení či pokání, v posedlosti zlem, ba přímo ďábelstvím, anebo zas v okamžiku, kdy koná dobro, které pochází zřejmě od Boha. Jde o stavy, nikoli o podstatu. Je třeba věc vidět dynamicky. Též historie i současnost nás učí, že člověk může být hnusným egoistickým pišišvorem, anebo naopak bytostí schopnou milovat až k sebeoběti. Otázka po dobru a zlu člověka nepřestává být tajemstvím.

Mám tedy za to, že obecné soudy o člověku, zda jako takový je dobrý, či zlý, nejsou na místě. Každý ať mluví sám za sebe! Ale poctivě: každý ať vyznává svou špatnost, každý ať řekne, co je v něm dobrého. Poctivě, bez falešného sebeobviňování, bez domýšlivého sebevynášení. Najednou vidíme, že to není tak jednoduché.
Společenské vědy by se měly jednou provždy zdržet definitivních soudů v klíčové otázce o dobru a zlu člověka. A z této nezodpověditelnosti vyvozovat, vlastně už NEVYVOZOVAT důsledky pro sféru politiky, ekonomie a jiných podoborů. 

Petr Pazdera Payne

Zdroj: http://petrpayne.bigbloger.lidovky.cz

"Klíčová otázka bez klíče: dobrý nebo zlý?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Klíčová otázka bez klíče: dobrý nebo zlý? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 15. květen 2013 @ 07:38:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." Jde o stavy, nikoli o podstatu. Je třeba věc vidět dynamicky."...

Dobré zamyšlení, se kterým nelze než souhlasit.



Re: Klíčová otázka bez klíče: dobrý nebo zlý? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Středa, 15. květen 2013 @ 08:03:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ekonomie zla je náš přístup k životu jako civilizace. Vždyť strašně vyčerpáváme všechny zdroje a neohlížíme se na budoucnost našich dětí a vnuků. Navíc dnešní společnost strašně plýtvá. Bohatší část světa žije v přepychu a ta větší žije v bídných podmínkách. Jako lidé a civilizace se chováme nemoudře. USA ani nepodepsaly důležité dohody o omezování oxidu uhličitého, protože by náklady  a opatření ohrozily jejich blahobyt. To je ten princip zla a ekonomie zla. Je to cesta do pekel, ke zničení lidstva. A to k tomu můžeme připočítat náklady na zbrojení a jiné věci.

 

Lidé jsou špatní správci Země. Ekonomie sleduje jen pohodlí a blaho člověka za každou cenu a bez ohledu na příští generace. To je ta ekonomie zla. Nepočítá s tím, že by se člověk měl uskromňovat a smířit se s tím, že nemůže mít vše. Kapitalistická ekonomika urvi, co můžeš.

Tenhle svět kapitalismu je obyčejné svinstvo.

 

Bohatší ničí životní prostředí těch chudých.

 

Hřích je všude.

 

Opravdu bude muset zasáhnou vyšší moc!!!!!




Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy