Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 286 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116534208
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi je protiústavní
Vloženo Úterý, 25. září 2012 @ 09:36:08 CEST Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Jako členové a sympatizanti iniciativy Za církev sociálnější považujeme za potřebné poukázat na protiústavnost návrhu Zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi z hlediska, které bylo ve veřejné debatě dosud opomíjeno – totiž diskriminace ostatních řádně registrovaných církví a náboženských společností vůči 17 zákonem vyjmenovaným. Spatřujeme v tom porušení zásady rovnosti občanů před zákonem a popření nábožensky neutrálního charakteru našeho státu.

Podle čl. 16 odst. 1 Listiny základních práv a svobod každý má právo svobodně projevovat své náboženství nebo víru buď sám nebo společně s jinými, soukromě nebo veřejně, bohoslužbou, vyučováním, náboženskými úkony nebo zachováváním obřadu. Toto právo je tedy Listinou základních práv a svobod chápáno nejen jako čistě individuální, ale i jako právo, které se realizuje ve společenství s jinými, a to převážně v rámci církví nebo náboženských společností.

Podle čl. 1 Listiny základních práv a svobod lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Obdobně podle čl. 3 odst. 1 základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení. Listina základních práv a svobod tak chrání mimo jiné i rovnost lidí v uplatňování práva podle čl. 16 odst. 1. Pokud by tedy stát mimo opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu veřejné bezpečnosti a pořádku, zdraví a mravnosti nebo práv a svobod druhých zvýhodnil nebo znevýhodnil určité církve či náboženské společnosti před jinými, je tímto dotčeno i toto právo a jeho přiznání v rovné míře všem.

Avšak podle § 15 navrhovaného zákona se přiznává pouze 17 taxativně vyjmenovaným církvím a náboženským společnostem tzv. finanční náhrada. Ačkoli se tento příspěvek prezentuje jako finanční náhrada za státem zabavené majetky, jeho výše v konkrétních položkách neodpovídá rozsahu zabaveného majetku jednotlivým církvím a je přiznáván i církvím, které před rokem 1989 právně nebo i fakticky neexistovaly, tedy jim ani nemohlo být nic zabaveno. Ve skutečnosti se tedy jedná o finanční příspěvek kompenzující postupné snižování příspěvku na podporu jejich činnosti. Ostatní řádně registrované církve a náboženské společnosti však tento příspěvek neobdrží.

Neobstojí zde argument, že zmíněné ustanovení je výsledkem dohody mezi těmito 17 církvemi a vychází z celkového rozsahu zabaveného majetku, kdy Římskokatolická církev se vzdává 18% této náhrady ve prospěch ostatních 16 církví. Není úkolem státu a funkcí právního předpisu, aby zprostředkovával a „zpečetil“ ve své podstatě soukromoprávní dohodu mezi některými vybranými církvemi a náboženskými společnostmi. Pokud již stát hodlá proplatit finanční náhradu za zabavené majetky církví, aniž by se dopustil diskriminace v oblasti náboženské svobody, tak jako jediné ústavně konformní řešení přichází v úvahu vyplacení této náhrady jen církvím, které o tento majetek v období let 1948 až 1989 skutečně vynuceně přišly, a ve výši, která nepřesahuje hodnotu jim zabaveného majetku. Je pak již vlastní záležitostí těchto církví, jak a se kterými dalšími církvemi se o tuto náhradu rozdělí.

Dále podle § 17 navrhovaného zákona bude stát po dobu 17 let vyplácet již jen těmto 17 církvím příspěvek na podporu jejich činnosti, byť se tento příspěvek má postupně snižovat. Ostatní řádně registrované církve a náboženské společnosti opět už tento příspěvek ani do budoucna nedostanou. Již současná platná právní úprava, která každé registrované církvi či náboženské společnosti přiznává tento příspěvek až po 10 letech od její registrace, je diskutabilní, alespoň formální rovnost před zákonem však zůstává zachována. Ale pokud zákon taxativně vyjmenuje určité vybrané církve, které zvýhodní, pak nelze hovořit o rovnosti lidí (a církví) v právu na praktikování náboženství a o náboženské neutralitě státu.

Je samozřejmě přípustné, aby stát příspěvek na podporu činnosti církví a náboženských společností zrušil všem. Rovněž na tento příspěvek není ústavně založený nárok. Pokud jej však hodlá pouze snižovat, nemůže vytvořit nerovný režim pro jeho přiznání. Je-li tento příspěvek přiznán výběrově jen některým církvím, podstatně se tím narušuje princip vyjádřený v čl. 2 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, podle kterého stát je založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii, ani na náboženské vyznání.

Uvedený princip je výdobytkem demokratické revoluce v listopadu 1989 po předchozích neblahých zkušenostech se sepětím státu a ideologie komunismu. Jako občané této země podporující její demokratické zřízení a jako křesťané hlásící se k historii zápasu za náboženskou svobodu a laický stát proto nesouhlasíme s jeho narušením.

Podepsáni: Jan Dospiva, Petr Cekota, Pavel Čižinský, Jitka Hrušková, Jiří G. Kohl, Filip Outrata, Miloslav Pojsl, Miloš Rejchrt

Zdroj: Svobodné protestantské stránky


Post scriptum pro baptisty


citováno ze Zásad a stanovisek BJB:

bod 12. Zasazujeme se o oddělení církve od státu, jež má svůj základ ve výlučnosti Kristovy vlády v církvi.

Stát by neměl mít žádnou legislativní moc ve věcech náboženské víry nebo se nějak podílet na řízení církví. Církev by zase měla bránit přijímání zákonů, které křesťany proti jiným občanům zvýhodňují či naopak poškozují. Žádná země nebo její část nemá být státem vyhrazena jen určité náboženské tradici. Kde stát nenaplňuje své Bohem určené poslání, mají jednotliví křesťané i církev jako celek pozvedat svůj prorocký varovný hlas.


"Návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi je protiústavní" | Přihlásit/Vytvořit účet | 51 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi je protiústavní (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Úterý, 25. září 2012 @ 10:43:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No pravdou je, že některé sbory BJB své Zásady a stanoviska ctí. No a ty sbory, které ne, by jaksi měli BJB opustit a přiznat "barvu". Jinak jsou pokrytci.



Re: Návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi je protiústavní (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 25. září 2012 @ 11:02:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co asi znamená v pojetí členů a sympatizantů sociálnější církev ?

Argument o diskriminaci používají spíš odpůrci křesťanství, v téhleté souvislosti. Že není spravedlivé prokázat jednomu dobrodiní a druhému ne. Je to i jedna ze základních myšlenek a argumentů satanistů. Když se pokoušejí někoho přesvědčit aby přestal konat dobré skutky. Jsi blázen (nebo darebák) když nasytíš jednoho a ne všechny. Nebo aby se vzdal Boha který ke každému přistupuje individuálně a požaduje jen užitek odpovídající počtu svěřených hřiven.



Boží restituce (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 25. září 2012 @ 19:18:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Moc a moc se těším na Boží restituce,

kdy se celá země stane právoplatným vlastnictvím Boha, který ji stvořil, a bude na ní spravedlivě vládnout skrze muže, kterého k tomu určil - Pána Ježíše Krista, Jenž přichází ustanovit své Království, které vystřídá nespravedlivé/á království světa, čímž zruší každou lidskou vládu a nastolí Boží vládu nad celou zemí. Amen, přijď, Pane Ježíši!



Co je Procházkové, Procházkové, (Skóre: 1)
Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Čtvrtek, 27. září 2012 @ 00:13:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozřejmě, co je boží Bohu, co je Císařovo, Čestmírovi. Všichni řeší oprávněnost restitucí a nikdo to, kdo s tím majetkem posledních padesát čtyři let zachází a jakej z toho má vejvar. A taky asi nikoho nenapadá pokoud ho kaťasům nedají, TAK KOMU ? Já bych navrhoval Procházkovou. Stát už se zenmožnil nesčíslněkrát, to čemu se říká církev, taky, tak už zbejvá jen ta Procházková.

pa Joe



Re: Návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi je protiústavní (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 03. říjen 2012 @ 11:02:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otevřený dopis šestnácti signatářům – proneseno 28. 9. na Václavském nám.

http://lenka-prochazkova.eu/?p=823



To je ostuda (Skóre: 1)
Vložil: martino v Sobota, 06. říjen 2012 @ 17:04:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na tyto autory, podepsáni: Jan Dospiva, Petr Cekota, Pavel Čižinský, Jitka Hrušková, Jiří G. Kohl, Filip Outrata, Miloslav Pojsl, Miloš Rejchrt.
Je třeba pohlížet jako na podněcovatele, kteří se snaží rozvracet právní pořádek ČR, protože Ústavní soud konstatuje, že Církev má nejen legitimní právo na navrácení ukradeného majetku po únoru 1948, ale že současná nečinnost zákonodárného sboru je protiústavní. Tak že ten kdo sem tento blábol umístil má též zájem na rozvracení právního pořádku v ČR, jako výše podepsaní.



Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy