|
Právě je 423 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano Dzehenuti
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116476169 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Nebezpečná učení: Kathryn Kuhlmanová a její vliv na Torontské požehnání
Vloženo Čtvrtek, 20. listopad 2003 @ 19:59:55 CET Vložil: Bolek |
poslal Nepřihlášený Kathryn Kuhlmanová a její vliv na Torontské požehnání
Život a dílo
Kathryn Kuhlmanová se narodila v roce 1907 ve
státě Missourie německým rodičům, jako jedna ze čtyř dětí. Její otec byl
starostou města, ve kterém jako rodina žili, a sám byl baptistou, zatímco matka
pocházela z významné metodistické rodiny. Své obrácení Kuhlmanová prožila ve
čtrnácti letech a ve svých šestnácti již začala cestovat se svým švagrem a svojí
sestrou, kteří byli stanovými evangelisty.
Brzy se i ona stala kazatelkou a své
první kázání měla v roce 1928. Její služba nebyla zpočátku příliš úspěšná. Ve
svých pozdějších vystoupeních o sobě mluvila jako o “zrzavé holce, kvůli které
by ani nepřešla ulici”. Záhy začala cestovat po Idaho, až přijela do Denveru,
kde se stala pastorem církve. Zde, v roce 1935, postavila novou budovu pro 2 000
lidí, kam začalo přijíždět mnoho známých evangelistů. Jedním z návštěvníků
shromáždění byl v roce 1937 i Dr. Burroughs A. Waltrip1. Mezi Waltripem a Kuhlmanovou
vzplanul citový vztah, pro který Waltrip opustil svoji manželku a děti a
s Kuhlmanovou se, přes mnohá varování ostatních kazatelů, v roce 1938 oženil.
Následkem toho oba opustili svoji veřejnou službu a odstěhovali se do
Kalifornie. Jejich soužití trvalo šest let. V roce 1944 Kuhlmanová svého muže
opustila, a ten se s ní po čtyřech letech rozvedl. Později prohlásila, že jedině
rozvod mohl přinést boží požehnání a pomazání zpět do její služby.2
Když odešla od Waltripa, odjela Kuhlmanová do
Franklinu v Pensylvánii, kde zahájila sérii shromáždění, a kde začala i svoji
rozhlasovou službu na stanici WKRZ. Nyní začíná poprvé kázat boží uzdravení,
neboť do doby před svým manželstvím a rozvodem kázala pouze o spáse. První divy
jsou datovány od roku 1947, kdy Kuhlmanová začala mluvit o Duchu svatém. Tato
vyučování se zaměřením na Ducha svatého se stala jakýmsi katalyzátorem zázraků,
které byly jejími příznivci zaznamenávány.
Liardon uvádí, že Kuhlmanová měla dva duchovní
dary, které se při jejich kázáních uplatňovaly: dar slova poznání a dar
divůčinění.3
V počátečních fázích této zázračné služby se Kuhlmanová lidí příliš nedotýkala
ani je často nezvala na pódium. Uzdravování se dálo během jejích kázání. Později
však přistoupila ke vzkládání rukou na nemocné a pro mimořádné manifestace s tím
spojené je mnohými považována za pionýrku jevu, kterému se dnes
v charismatických kruzích říká “padnout pod mocí Ducha” nebo “odpočinout
v Duchu”. Tento jev spočívá v tom, že dotyčný, na kterého jsou vloženy ruce,
upadá naznak do krátkého nevědomí a po procitnutí obvykle svědčí o svém
uzdravení, či občerstvení. Na jejích shromážděních proto byli přítomni lidé,
kteří padající ukládali na podlahu. Liardon vypráví příběh, že Kuhlmanová byla
rozpoznána pasažéry na letišti, a protože neměla mnoho času, procházela uličkou
kolem těch, kteří se zde shromáždili, a ti již po letmém vložení ruky začali
padat na zem.3 Její
vystoupení v té době dokázala zaplnit tisícové sály a mnoho lidí muselo zůstat
venku za dveřmi. V Pensylvánii, ve městě Pittsburg, kam později přesídlila, její
bohoslužby navštěvovalo nespočet návštěvníků, kteří se sem sjížděli z celých
USA.
Benedictus Hinn, dnes Kuhlmanové nejvlivnější
stoupenec, popisuje část jejího shromáždění: “Zvedl jsem hlavu a spatřil jsem,
jak Kathryn skryla obličej v dlaních a dala se do pláče. Vzlykala a vzlykala tak
hlasitě, až se ostatní ustrnuli. Hudba přestala hrát, pořadatelé zůstali stát na
místě… Trvalo to asi dvě minuty. Pak zvedla hlavu… v té chvíli na ní byla náhle
znát smělost, jakou jsem ještě u nikoho neviděl. Napřáhla prst před sebe a to
gesto bylo plné nesmírné moci a citu – až bolesti…. Byla to neuvěřitelně silná
chvíle. “Prosím vás,” řekla s bolestnou naléhavostí v hlase, “prosím vás
nezarmucujte Ducha svatého.”4 V této době byla Kuhlmanová jednou z prvních televizních tzv.
“uzdravovatelů vírou” a od roku 1965 vstoupila do podvědomí televizních diváků –
zejm. díky TV stanici CBS - v celých USA. Lidé ji navštěvovali v šatně, na ulici
i na letišti. Liardon a Wimber popisují její chování jako afektované a
teatrální.3,5
Kathryn Kuhlmanová byla prezidentem
“Společnosti Kathryn Kuhlmanové”, dobročinné a nevýdělečné organizace.
Společnost měla mužský pěvecký sbor, skládající se ze čtyřech set zpěváků, kteří
byli členy sedmnácti různých národností. Společnost ze svého fondu podporovala
nejen mladé studenty teologie, ale i studenty státní univerzity v Pensylvanii,
v Pittsburgu, Carnegiova technologického ústavu, Zenevské koleje, ústavu Taccoa
Falls v Georgii a konzervatoře v Cincinnati, Ohio. Společnost Kathryn Kuhlmanové
založila rovněž misijní práci na ostrově Cora Island v Jižní Americe.6
Kathryn Kuhlmanová zemřela 20. 2. 1975
v Tulse, městě proslulém přítomností divůčinících evangelistů. Málokterý z nich
však svým rozsahem dosáhl jejího významu.
Hodnocení z dnešního pohledu
Kuhlmanová byla na křesťanské scéně
nepřehlédnutelnou osobností a vždy, pokud se někdo takový vyskytne, zanechá za
sebou řadu následníků, obdivovatelů i odpůrců. Nejinak tomu bylo i v jejím
životě. Pro některé, jako např. pro Robertse Liardona, spisovatele z okruhu
hnutí Víry, byla “božím generálem”, pro jiné, jak uvádí například Koch, byla démonizovaná.7
Mezi osobnosti, se kterými spolupracovala nebo
pořádala talk – show patřili Johnny Carson, Mike Douglas, Merv Griffin a Dinah
Shore. Setkala se dokonce s papežem Pavlem VI., se kterým, dle jejích slov,
“nalezla jednotu”.8 Pro
své zásluhy obdržela v roce 1972 čestný doktorát na charismatické univerzitě
Orala Robertse.
Mezi jejími odpůrci však vynikl lékař Williem
Nolen, který vydal knihu, kde se zabýval průkazností uzdravení na jejích
shromážděních v Minneapolis z června 1973. Dr. Nolen sbíral jména, adresy a
telefonní čísla lidí, kteří na shromáždění svědčili o svém uzdravení a
z vyšetření dvaceti tří lidí, kteří mu odpověděli, dospěl k závěru, že ani
v jednom případě se nedá konstatovat uzdravení. Ve svém závěru podává
vysvětlení, že Kathryn Kuhlmanová je podle něho upřímně věřící křesťankou, která
věří, že mocí Ducha svatého pomáhá lidem k uzdravení, avšak její naprostá
absence lékařského vzdělání ji vede k mylným závěrům.9
Torontské požehnání
Kromě svých odpůrců a obdivovatelů zanechala
Kathryn Kuhlmanová i mnoho těch, kteří se hlásí přímo k jejímu odkazu, příp.
nástupnictví nebo jsou těmito alespoň zasvěceni, či ovlivněni.
Benedictus (Benny)
Hinn
Za toho, kdo obdržel stejnou moc
k uzdravování, jako měla ona, je považován americký kazatel a uzdravovatel
Benedictus Hinn. Ten sám tvrdí, že Kathryn Kuhlmanová jej seznámila s Duchem
svatým, když navštívil její shromáždění v Pittsburgu. Uvádí, že kolem jejího
obličeje uviděl jemnou mlhu, a sám prožíval pocit elektřiny na svém těle. Když
se rozrušen vrátil domů, Duch svatý ho tahal na kolena z postele.10,str.18 Od této doby se Hinn
setkává s Kuhlmanovou ve svých viděních, kdy jej dotyčná uvádí do přítomnosti
Krista, a tato zjevení pokračují i po její smrti. Z jednoho nočního vidění
dokonce rozpoznal, že Kuhlmanová zemřela.11 Jindy se mu, spolu s duchy
zemřelých, zjevuje již jako zesnulá a vede jej, spolu s nimi, ke společným
modlitbám za službu uzdravování.12 Hinn také často navštěvuje její hrob, kde získává moc Ducha svatého,
který se projevuje na jeho těle manifestacemi.13 Na jeho shromážděních dochází
k podobným jevům jako u Kuhlmanové. Hinn např. dokáže vzkládáním, či mávnutím
svých rukou srážet k zemi celé zástupy.
Sám Hinn je osobou značně kontroverzní, a
ačkoliv nejméně třikrát litoval svých omylů14, jeho učení se dodnes vymyká
křesťanské ortodoxii, když např. zastává, že sémě Krista nepocházelo z těla
Marie,15 což bylo ve 2.
století odsouzeno jako hereze, nebo když učí, že Duch svatý má vlastní
tělo.10, str. .83
Carlos
Annacondia
Původně nezávislý argentinský evangelista
začínal jako obyčejný křesťan, který Boha žádal, aby mohl obdržet stejné
obdarování jako Kathryn Kuhlmanová. Říká: “Můj život ovlivnilo jen několik málo
lidí kromě Bible. Nikdy však nezapomenu na dobu, kdy jsem četl knihy Kathryn
Kuhlmanové. Tyto knihy o zázracích mne rozplakaly. Pokaždé jsem s velikou
naléhavostí poklekl a modlil se. Vždy jsem říkal: “Pane, chci, abys mi dal to,
co měla ta žena.” A Bůh vyslyšel mojí modlitbu”.16 Annacondiova služba rozžehla
v Argentině probuzení, které trvalo až donedávna, než prezident vyhlásil státní
bankrot.
Annacondiova shromáždění byla pověstná tím, že
se na shromážděných usazoval zlatý prach a zkažené zuby se vyplňovaly
zlatem.17 Rovněž
Annacondiova doktrína není ortodoxní. Vychází z tzv. “Teorie výkupného”, kterou
razil Origenes, a která tvrdí, že satan ovládl tento svět zákonnou mocí. Podle
Annacondii k tomu, aby mohlo přijít probuzení, musí křesťané satana slovně
atakovat a svět mu vychvátit. Proto Annacondia při svých shromážděních křičí
z plných plic na satana a jeho služba uzdravování zpravidla spočívá v tom, že ze
shromážděných vyhání zlé duchy.
Claudio
Freidzon
Původně téměř neznámý letniční pastor byl
ovlivněn jak Annacondiou - Bůh mu údajně přislíbil, že stejné dary, jaké má
Annacondia (a tedy potažmo i Kuhlmanová), obdrží i on18 – tak Hinnem, kterého dvakrát
začátkem devadesátých let osobně navštívil. Po Hinnově modlitbě Freidzon padl
pod mocí Ducha a po jeho návratu do Argentiny prožívá sbor v Buenos Aires
obnovu. Lidé propadají záchvatům svatého smíchu, padají v bezvědomí na zem a
chovají se jako opilí. Nedlouho po této zkušenosti Freidzon píše: “Bůh mi říkal, že mě ustanovuje jako “dveře” pro Argentinu… Krátce poté
–ne více než o dva měsíce později- se do mého sboru začaly hrnout zástupy z celé
země.”19
Freidzon se tak zřejmě stal nepřímým dědicem
Kuhlmanové pomazání po dvou liniích. Přímo – skrze Hinna a nepřímo – skrze
Annacondiu. Typické manifestace porážení Duchem spolu s plombováním zubů zlatem
se tak staly typickým rovněž pro Freidzonova shromáždění.
John Arnott
Tento muž byl původně obyčejným pastorem
kanadského charismatického sboru Vinice, kongregace, v jejímž čele stál bývalý
americký pianista a později teolog John Wimber, který v roce 1996 sbor vyloučil
pro nebiblické učení a praxi. Arnott byl častým návštěvníkem shromáždění Kathryn
Kuhlmanové a sám doznává, že jí byl ovlivněn.
Také on přijal Hinnovo zasvěcení. Arnott
vysvětluje, že pravděpodobně nechal Hinna se za sebe modlit nejméně padesátkrát,
avšak když požehnání přijal a padl na zem, nebyl si jistý, zda šlo o boží moc
nebo zda ho Hinn srazil k zemi nebo zda ho stáhl “chytač” stojící za
ním.20 Větší užitek však
měla Arnottova žena Carol, která se dostala do stavu “opilosti
Duchem.”21 Skutečné
pomazání z Ducha, v jehož moci Hinn slouží, John Arnott přijal až
zprostředkovaně, když se koncem roku 1993 se svojí ženou vypravil do Argentiny
na shromáždění Claudio Freidzona. Ordinace byla velmi jednoduchá. “Chcete
to?” zeptal se Freidzon. “Ano, jistě.” odpověděli. “Přijměte”
řekl opět Freidzon. Následkem této iniciace bylo, dle Risse, Arnottovo
rozhodnutí uspořádat sérii měsíčních uzdravujících shromáždění, která Arnott
naplánoval v Torontu.21
Tato shromáždění vešla ve známost jako Torontské požehnání a krom padání a
smíchu zde lidé vydávali i různé zvuky domácícho zvířectva. Zázraky zlatých zubních plomb a zlatého prachu se záhy
přemístily i do Toronta.
Sandy Millar a Nicky
Gumbel
Krátce po propuknutí Torontského požehnání se
v Londýně sešla skupina křesťanů z různých církví, aby si vyslechla svědectví
Eleanor Mumfordové, manželky Johna Mumforda, pastora a správce sborů Vinice v
Británii, která se právě z Toronta vrátila. Když se Eleanor za přítomné modlila,
všichni byli citelně dotčeni. Mezi přítomnými byl i Nicky Gumbel, kaplan
anglikánského kostela Svaté Trojice v Bromptnu, spoluautor a pozdější
popularizátor kurzů “alpha”. Ten si však uvědomil, že zmeškává členskou schůzi
své církve a se svojí ženou spěchal do své kanceláře v South Kensington. Setkání
se již připravovalo k odročení a Nicky byl nucen se omluvit a vyprávět, co se mu
právě přihodilo. Byl pak požádán, aby se pomodlil závěrečnou modlitbu. Plný své
nedávné zkušenosti se obrátil k Duchu svatému s žádostí, aby každého v místnosti
naplnil. Po této modlitbě se situace opakovala. Mnozí spadli na zem s typickými
projevy Torontského požehnání.21
Sandy Millar, vikář Svaté Trojice, byl tou
dobou právě na jednání Evangelické aliance, kde obdržel telefonát, že členové
sboru leží na podlaze kanceláře, neschopni se zvednout. Glenda, členka sboru, se
jen s obtížemi dostala k telefonu, aby svému vikářovi tuto zprávu
zatelefonovala. Později, spolu s ostatními vedoucím sboru, zavolal Eleanor
Mumfordové, aby v kostele Svaté Trojice v neděli 29. května ráno i večer kázala.
Po obou kázáních prosila Eleanor Ducha svatého, aby na shromážděné sestoupil.
Jakmile se Eleonořin tým, spolu s týmem sborových služebníků, začal modlit, lidé
popadali na zem. Záhy byla zasažena celá církev.21
Steve Hill a John
Kilpatrick
Steve Hill je mladý evangelista, který se
rozhodl působit v Argentině, kde se setkal s dynamickou službou Carlose
Annacondii. Hill teoreticky věřil, že jisté manifestace se projevují zejm. při
evangelizaci, ale nechápal, k čemu jsou v masovém měřítku v církevním životě
dobré. Ke změně postoje ho však přivedla vlastní zkušenost. Zaujal jej totiž
článek z časopisu Time, kde se popisovaly neobvyklé zkušenosti věřících
v anglikánských farnostech. Při jedné příležitosti se tedy rozhodl do Londýna
podívat a navštívit katedrálu Svaté Trojice, kde si domluvil schůzku s místním
vikářem Sandy Millarem. Na cestě chrámovou lodí musel překračovat mnoho
bezvládných těl. Při tomto setkání již nechtěl debatovat, nýbrž požádal
Millara, aby na něho vložil ruce a pomodlil se. Píše: “Při zvuku této prostinké
modlitby se se mnou stalo něco zvláštního: v okamžení mě opustila veškerá
tělesná síla a já jsem se skácel k zemi… Věděl jsem, že od tohoto okamžiku můj
život už nikdy nebude stejný.”22
Zaujatostí Torontským požehnáním se nevyhnula
ani rodina Johna Kilpatricka, pastora letničního sboru v Pensacole, Florida, a
proto jeho manželka odjela do Toronta na návštěvu. Během shromáždění k ní
přistoupila žena s otázkou, zda se ní může modlit a ona souhlasila. “Cítila, jak
na její hlavu sestoupil oheň,” říká pastor Kilpatrick. “Potom padla a zůstala
hodinu na podlaze. Cítila se úžasně uvolněná.” Když o tomto zážitku řekla Brenda
Johnovi, jeho srdce se rozveselilo. “Rozpálilo mne to”, říká. Uviděl takovou
radikální změnu u své manželky, že sotva věděl, co si o tom má
myslet.”23 Do Toronta na zkušenou odjíždí i
někteří členové sborové hudební skupiny. Nakonec se John Kilpatrick rozhodl do
svého sboru pozvat i svého přítele Steve Hilla. Po kázání Steve učinil výzvu pro
všechny, kteří chtějí přijmout nový boží dotek. Při následujících modlitbách
zůstal i pastor Kilpatrick bezvládně ležet na zemi po dobu tří hodin a spolu se
svou manželkou musel být po shromážděních dopravován domů, neboť byl několik dní
“opilý v Duchu”.21 Tak
vzniklo další světové centrum Torontského požehnání, Floridský sbor
v Pensacole.
Závěr
Nedá se s určitostí říci, do jaké míry je
Torotské požehnání ovlivněno službou Kathryn Kuhlmanové. Dotyčná zemřela téměř
dvacet let před jeho propuknutím, a proto nelze její přímý vliv potvrdit.
Nicméně přesto – alespoň podle slov protagonistů Torontského požehnání – je
tento vliv nezanedbatelný. Jak Hinn, tak Annacondia tvrdí, že jejich duchovní
obdarování je identické s tím, které měla ona. Hinn svá obdarování nalezl
bezprostředně pod přímým vlivem Kuhlmanové a Freidzon čerpal jak od Annacondii
tak od Hinna. Hinnův vliv pak můžeme přímo vystopovat ve čtyřech největších
centrech obnovy: Buenos Aires, Torontu, Londýně a Pensacole. Odhadem lze říci,
že výše popsanou duchovní praxí byly zasaženy možná miliony příslušníků
křesťanských denominací zejm. v USA, Anglii a Jižní Americe. Ačkoliv mnozí
protagonisté obnovy prorokovali, že otevřením se požehnání se jejich země
dostávají na práh největšího křesťanského probuzení v dějinách lidstva, někteří
vyjadřují podiv, proč Anglie prožívá hospodářské otřesy spojené s hysterií BSE a
slintavky s kulhavkou. Taktéž nedávné teroristické útoky proti USA nebo
argentinský bankrot poukazují na to, že prorocké nadšení bylo přinejmenším
předčasné.
Poznámky a lteratura
- Dr. Waltrip byl známý jako zakladatel center pro modlitbu a
půst, který byl ovlivněn knihou F. Halla “Modlitba a půst, boží atomová síla” .
Tato kniha mimo jiné ovlivnila W. Branhama a utvořila doktrinální základ pro
vzestup hnutí Pozdního deště, jehož aktivita byla v roce 1949 Generálním
Presbytářem letniční denominace Assemblies of God zastavena.
- Hanegraaff H., Counterfeit Revival, Word Publishing,
Dallas, Texas, 1997, str. 170
- Liardon R., Boží generálové, audiokazeta, Voda
života, nedatováno
- Hinn B., Dobré ráno, Duchu svatý, Břetislav Šípek, Příbram, 1996, str. 15-16
- Wimber J., Springer K., Uzdravení, Ichythys,
1991, str. 34
- KUHLMAN K., Věřím v zázraky, překlad z anglického
originálu, samizdat, nedatováno, str. 5-7
- Koch K., Occult ABC, 1978, str. 119
- TARKOVSKI E., Part One Foundations For Apostasy: 1950-1985
in: Encyclopedia of Pentecostal Ministries and Preachers, BDM,
www:bible.ca.tongues-encyclopedia-pentecostal-preachers.htm,
- NOLEN A., Healing: A Doctor in Search of a Miracle,
Fawcett, 1974
- Hinn B., Dobré ráno, Duchu svatý,
Břetislav Šípek, Příbram, 1996
- Hinn prohlásil: “Dámy a pánové, právě se vám chystám něco
říci. Pán mi dal vidění, je to již, má ty dobroto, téměř rok. A mohu vám říci,
rozumím tomu, že přišel čas, kdy se naplní. V noci jsem měl vidění. Viděl jsem
sám sebe vcházet do místnosti... Viděl jsem sám sebe vcházet do místnosti, kde
stála Kathryn Kuhlmanová... ten den, když zemřela, to ráno, co zemřela, měl jsem
sen, kdy jsem viděl truhlu s bílým šatem. Když jsem se vzbudil, v to ráno, věděl jsem, že
zemřela a v to samé ráno to bylo ve zprávách. Je to již mnoho let. A nyní stojí
v tom pokoji a mluví ke mně, samozřejmě, byl to sen, ale ve skutečnosti
vidění.” IN: Hinn B., This Is Your
Day, 11. června, 1997,
videokazeta
- Hinn prohlásil: “Pán mi dal vidění Kathryn Kuhlmanové
sedící s něčím, co vypadalo jako skupina lidí... a každý z nich vypadal, že mě
chce přinutit abych se modlil. Vím, já vím, že to zní bláznivě, ale je to
pravda... Modlil jsem se nejméně hodiny. Přinejmenším padesát až sedmdesát z
těch sedících ve skupině mi říkali: "Modli se! Žádej Pána, ať ti dá službu
uzdravování, která se dotkne celého světa”. Náhle jsem slyšel hlas Kathryn a
najednou zde stála, jako jasný krystal. Se svým širokým a krásným úsměvem řekla: "Žádej! Čekáme
zde na tvé prosby. Budeme se s tebou za tvé žádosti modlit!" A vidění zmizelo.”
IN: Hinn B.,
Blaisdale Arena, Honolulu, HI, kázání, 28. února, 1997
- Hinn popisuje své návštěvy hrobu nezávislé evangelistky Aimme McPherson a hrobu Kathryn
Kuhlmanové: “Jedna z nejsilnějších zkušeností, kterou jsem měl před několika
lety, byla návštěva hrobu Aimee v Kalifornii... [hrob Kuhlmanové] leží nedaleko
Aimeeho hrobu na hřbitově ve Forest
Lawn. Již jsem zde jednou byl, a tak často rád vzdávám úctu této velké Boží
ženě, která se dotkla mého života. Ten hrob, kde leží, je uzavřen, obestavěn
dokola zdí. Nemůžete tam vstoupit bez klíče a já jsem jeden z velmi mála lidí,
kteří tam vstoupit mohou. Avšak nikdy
nezapomenu na okamžik, kdy jsem viděl hrob Aimee. Bylo to neuvěřitelně
dramatické. Ona byla taková dáma, že její hrob je obklopen sedm stop vysokými
anděly, dokola se zlatým řetězem. Jak neuvěřitelné to je, že by mohl zemřít
někdo, kdo má sklánějící se anděly nad
svým hrobem. Ucítil jsem na tomto místě úžasné pomazání. Skutečně, slyšel jsem
to, při návštěvě hrobu jsem se chvěl. Celý jsem se třásl. Boží moc mne celého
zaplavila. Věřím, že to pomazání setrvává na těle Aimee. Vím, může to pro vás být šokující... To je neuvěřitelné. A
Kathrynin hrob? To je udivující. Slyšel jsem o lidech, kteří byli uzdraveni,
když tento hrob navštívili. Byli zcela uzdraveni Boží mocí. Říkáte, "Jak
bláznivé jsou to věci". Bratře, zde jsou věci, kterým nikdy
neporozumíme. Slyšíte to všichni?” IN: Hinn B., Double Portion Anointing, část 3, Orlando Christian Center, Orlando, Fla., 7. dubna, 1991.
- Poslední z nejznámějších Hinnových pokání bylo zveřejněno
po kritice prezidenta CRI Hanka Hanegraaffa v časopise Charisma: “Charisma, srpen,1993” in: Benny Hinn
vypovídá, Život v Kristu, 11/93,
str. 8-10
- Hinn o původu Krista tvrdí: “Duch svatý vytvořil to semínko
a umístil ho do Mariina těla.” IN:
Hinn B., Dobré ráno, Duchu svatý, Břetislav Šípek,
Příbram, 1996, str. 128-129
- ANNACONDIA C., Satane, poslyš, Křesťanský život, Albrechtice, 2001, str. 9
- Jev, kdy se na místech objevuje zlatý prach není
v literatuře ničím neobvyklým. Traduje se např., že na shromážděních brazilských
šamanů se na účastnících usazoval zlatý prach. Také v hororové klasice můžeme
najít podobné zmínky. Např. na místech zjevení upírů hraběte Draculy padal na
zem zlatý prach. Později k tomuto jevu údajně docházelo na shromážděních pionýra
hnutí Pozdního deště F. Halla, který zlatý prach nazýval “Ježíšovou
substancí”.
- Clark R., What We Can Learn From Argentina´s Revival, Ministries Today,
http://www.nashuanh.com/cbc/revival/Argentina/interview.htm
- “Charisma a Christian Life 9/94” IN: Freidzon rozněcuje nový oheň, Život víry, ročník 5, listopad 1994, str. 337
- MORRISON A., Audio clip z A Plague in the Land, nedatováno
- Riss R., A History of the Revival of 1992 – 1995,
http://www.grmi.org/renewal/Richard_Riss/history.html
- Hill S., Na
cestě za probuzením, Křesťanský život, Albrechtice, 1999, str . 97
- Ford M., Probuzení v Pensacole, Postilla s. r. o.,
Brno, 1999, str. 82
|
Re: Kathryn Kuhlmanová a její vliv na Torontské požehnání (Skóre: 1) Vložil: open_mind v Pátek, 21. listopad 2003 @ 06:37:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Treba uviest zdroj:
http://mujweb.cz/www/apologet/knihy/Kuhlman.pdf
Je to Mgr. Ales Franc. Ale existuju aj kritickejsie zivotopisy.
O zaciatku kazania K. Kuhlmanovej rozhodol majitel obchodneho domu. Od roku 1923 (ako 16 rocna, spociatku to malo byt len cez prazdniny) chodila so sestrou a svagrom v jeho teame potulneho kazatela (traveling evangelist + pianista): ako cerstvo obratena musela sediet v 1. rade a "svedcit". V roku 1928 potreboval majitel obchodneho domu (nekazalo sa len v stanoch a kulturne domy neboli) zvysit obrat v pobocke v susednom meste a svagor (Everette B. Parrott) vtedy urobil chybu a job nevzal. Tym dal moznost vzniku legendy charizmatikov. |
|
|
Re: Kathryn Kuhlmanová a její vliv na Torontské požehnání (Skóre: 1) Vložil: tomas15 v Pátek, 21. listopad 2003 @ 09:05:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Obcas mi to pripada, ze odpurci zhoubneho charismatickeho hnuti chovaji se jeste ideologicteji nez samotni charismatici!!!! Jejich logika je prosta: charismaticke hnuti je spatne, proklete a zhoubne, proto proti nemu bojujme vsemi prostredky! Nas svaty ucel je pak automaticky posveti!
Nevim, ktery anonym se zase citil povolany poslat nam dalsi kapitolu ceskeho guru anticharismatickych ideologu. Pri vsi ucte, myslim si, ze ta kapitola sama o sobe moc nic nerika a s opusem pana France se muze kazdy seznamit na jeho strance.
Nevim, anonyme, zda citis pocit zadostiucineni kdyz ctes o udajne spojitosti mezi Pensacolou a Kulhmanovou. Me osobne to prijde strasne primitivni: vzit si nejake tri brozury a neco z nich slatat - to je intelektualni cinnost na urovni 15ti az 18ti let. Uci se to na stredni skole v hodinach cestiny a rika se tomu kompilace. A open_mind se k tomu hnedka prida se svou troskou co si nekde precetl na internetu...
Panove, co kdyby ste nam radeji poslali ve forme clanku ci diskusniho prispevku vlastni zkusenost ci nazor na charismaticke hnuti. Treba nam tak pomuzete pochopit proc proti nemu tak zarputile bojujete!!! |
|
|
Re: Kathryn Kuhlmanová a její vliv na Torontské požehnání (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pátek, 21. listopad 2003 @ 10:19:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz | Mílý tomasi15, možná by bylo dobré přestat kritizovat a sepsat kritiku těchto jevů objektivnější a správnější a na základě širokého spektra materiálů. Nechceš se toho ujmout? Shazovat A. France dokáže každej...
|
Re: Kathryn Kuhlmanová a její vliv na Torontské požehnání (Skóre: 1) Vložil: tomas15 v Pátek, 21. listopad 2003 @ 11:44:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ja myslim, ze ve svem poslednim komentari tak uplne neshazuju praci AF, spise se mi nelibi ze on sam ci nekteri anonymove zasilaji jednotlive kapitoly jeho knihy, ktera uz na internetu je a zvlast tahle posledni kapitola sama o sobe moc nic nerika, myslim si.
Trochu mi to pripomina ze nekteri uzivatele zasilaji sve prace jak na grano tak na krestan.cz, tak i tu ci onde a zaroven je maji na sve vlastni strance, cimz podle me ke kvalite a pestrosti ceskeho krestanskeho internetu moc neprispivaji, pac at zabrousis kamkoliv, vsude zakopavas o to stejny...:)
Vlastni kritiku ch. hnuti psat nebudu, protoze
1) chybi mi ohen protagonisty ci alarmujiciho kritika.
2) nemam dostatecny pristup k materialum
3) byl bych rad, kdyby se nam podarilo vytvorit prostor k diskusi a vymene nazoru s co nejsirsim zaberem. Dokonce se priznam, ze jsem oslovil nektere jak obhajce ch. hnuti, tak i lidi se spatnou zkusenosti, aby se do diskusi na Granu zapojili, ale jejich odpoved zatim nebyla prilis nadsena. tak cekam. |
]
Re: Kathryn Kuhlmanová a její vliv na Torontské požehnání (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pátek, 21. listopad 2003 @ 11:50:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | Bod číslo 1 bych považoval spíš za výhodu :-)
Vážně, myslím, že ty jsi přesně ten typ nezaujatýho šťourala, kterej by to měl napsat. |
]
|
|
Re: Kathryn Kuhlmanová a její vliv na Torontské požehnání (Skóre: 1) Vložil: open_mind v Pátek, 21. listopad 2003 @ 11:47:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Mily Tomas
Kathryn Kuhlmanova bola skutocne krestansky skromna az na svoju lasku k drahym sperkom, satam a hotelom. Svedci o tom aj jej vlastna nadacia niekolkymi fotkami (http://kathrynkuhlman.com/index2.htm).
Jej ziak vo svojich "Dobrodruzstvach Hucklebennyho Hinna" ju dohana aj svojim (patentovanym?) bielym celebracnym obrekom.
Poviem Ti, ze taky Jiří Zdráhal (Brno) ma co robit. Jeho ucitel Ulf Ekman to uz vzdava (danovy azyl v Jeruzaleme) a itinerar uz obsahuje len Kyjev, Moskvu a Jerevan.
Nedivim sa Ti, ze Ta to stve (ako byvaleho). |
Re: Kathryn Kuhlmanová a její vliv na Torontské požehnání (Skóre: 1) Vložil: tomas15 v Pátek, 21. listopad 2003 @ 12:05:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mily open_mind,
predne, nejsem si jisty o cem mluvis. Nevim co by me podle tebe melo nebo nemelo stvat. Priznam se, ze nejsem prilis materialne zamereny takze me sperky, saty, hotely ani danove azyly toho ci onoho nezajimaji. Nicmene, jiste hrajes na zajimavou notu - charismatici, zvlaste ti z Hnuti viry jsou casto obvinovani z lasky k penezum, mamonarstvi a ozebracovani svych chudych nasledovniku. Napis o tom clanek, shromazdi vsechny sve odkazy, nezapomen si informace overit z nekolika nazavislych zdroju a pripis vlastni nazor nebo zkusenost. Ja myslim, ze spousta ctenaru bude nadsena! |
]
|
|
|
|