Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 268, komentářů celkem: 429603, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 445 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

ivanp
brusle7
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507546
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Pravá katolická jednota
Vloženo Čtvrtek, 06. listopad 2003 @ 18:16:18 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Jsou ekumenické neděle katolické? Nemáte na  21. září ještě žádný program? Hle, zde je nabídka, které lze jen stěží odolat... Česká biskupská konference a Ekumenická rada církví nás vyzývají, abychom se aktivně zúčastnili tzv. ekumenické neděle a to návštěvou ekumenické bohoslužby. Ještě že jsme to nedostali příkazem! Občas mne přátelé i nepřátelé peskují za to, že jsem ve svých článcích příliš ironický a sarkastický. Ale považte, může si katolík při všem tom běsnění udržet chladnou věcnost a stoický odstup? Vždyť když už člověk nemá slz, aby nad tím hromadným odpadem plakal, snaží se to překonávat sarkastickým humorem.

Ale abych vysvětlil, co že mne to zase přimělo k psaní, ocituji část zmíněné výzvy: „Touto nedělí chceme povzbudit všechny, kteří chtějí ve vzájemné spolupráci všech křesťanů sloužit naší společnosti, aby využili příležitost ke společnému slavení neděle, památky Kristova vzkříšení i seslání Ducha svatého – Ducha sjednocujícího Kristovu církev. Ekumena začíná a buduje se tam, kde se křesťané společně modlí a naslouchají zvěsti Písma...Prosím, pozvěte ke společnému slavení ekumenické neděle sestry a bratry z jiných církví i přátele ze sekulární společnosti“. Nuže, je už trochu trapné do omrzení opakovat, že tato výzva je v přímém protikladu k postoji a jednání Církve před 2. vatikánským koncilem. Kdo by se domníval, že se jedná o změnu pouze disciplinární, ten ať si přečte encykliku Pia XI. „Mortalium animos“ (je k dispozici na Revue Katolík), případně Instrukci Sv. Officia z roku 1949 „Ecclesia Catholica“ o postoji k tzv. ekumenickému hnutí. Vzhledem k tomu, že je tato instrukce v českém katolickém prostředí méně známá, uvede z ní některé podstatné pasáže: „Dosavadní pokusy, které byly různě podniknuty jednotlivými osobami jakož i společenstvími, aby smířili odloučené křesťany s katolickou církví, jsou sice prodchnuty výtečnými úmysly, ale neopírají se vždy o správné zásady... Je třeba bdít nad tím, aby nebyl pod falešnou záminkou – že se musí spíše dbát toho, co nás spojuje, než toho, co nás rozděluje – podporován nebezpečný indiferentismus, zvláště u těch, kteří jsou v teologických otázkách méně zkušení. Neboť musíme se chránit toho, abychom nepřizpůsobovali v duchu, který se dnes nazývá irenický, katolické pravdy, ať již dogmata nebo s nimi související nauky, sbližovacími studiemi a marnou snahou o postupné přizpůsobení různých náboženských vyznání odloučených tak, že tím utrpí čistota katolické nauky nebo se zatemní její pravý a jistý obsah... Musí být přednášena a vykládána celá nezkrácená katolická nauka. V žádném případě se nesmí přecházet mlčením nebo víceznačnými slovy zastírat to, co říká katolická nauka o pravé podstatě ospravedlnění, o ústavě Církve, o prvenství pravomoci římského papeže, a o návratu odloučených k pravé Církvi Kristově jako jediné cestě k jednotě...Každopádně je třeba zabránit hovořit o tom tak, aby v nich vznikalo mínění, jako by svým návratem přinesli Církvi něco podstatného, co ji dosud chybělo“. Teď se podívejme na to, do jaké míry a zda vůbec je praxe tzv. ekumenických nedělí v souladu s tradičním katolickým učením o jednotě a jedinosti církve (doporučuji ke studiu encykliku Satis cognitum, 1896, která se tomuto tématu důkladně věnuje) a z toho vyplývajícího postoje k ekumenickému hnutí. Ve Výzvě ČBK a ERC se hovoří o společném slavení neděle. Jak však mají křesťané podle církevních přikázání slavit neděli? Katechismus praví, že účastí na oběti mše svaté. Křesťané jsou však v uvedené výzvě nabádáni k jinému pojetí slavení neděle. Znamená to, že je povinnost účasti na mši svaté zpochybněna? Na základě svědectví jednoho kněze plzeňské diecéze, kterého z pochopitelného důvodu nejmenuji, bylo kněžím při těchto příležitostech v minulosti rozmlouváno, aby sloužili mši svatou, neboť by to mohlo vést k malé účasti na ekumenické bohoslužbě. Duch svatý, na kterého se Výzva odvolává, skutečně Církev sjednocuje. Současně je však podmínkou jednoty katolická víra a podřízenost papeži. Církev je zbudována na Petrovi, neroste zdola „modlitbou a nasloucháním zvěsti Písma“. Pravou jednotou, která je pro křesťany směrodatná, je tedy jednota v katolické církvi. Církev Kristova, která je identická s církví katolickou, není a nemůže být tvořena společnými modlitbami katolíků s nekatolíky. To jistě neznamená, že se katolík nemůže s protestantem pomodlit Otče náš či jiné modlitby, které nedvojznačně vyjadřují víru Církve, nesmí to však být na úkor integrity katolické víry a je se třeba vyvarovat všech úkonů a postojů, jež by mohly vytvářet zdání, že nekatolická vyznání jsou pravé víře rovnocenná. Splňují však ekumenické bohoslužby, tak, jak se praktikují, tento požadavek? Z dosavadních zkušeností se jeví, že nikoliv. Dokument Kongregace pro nauku víry „Dominus Jesus“ deklaruje, že o společnostech vzešlých z protestantské reformace není možné hovořit jako o církvích. Proč je tento požadavek přehlížen? Jistě i proto, že jeho důsledné dodržování představuje praktickou překážku ekumenismu. Současná ekumenická praxe však nadřazuje hodnotu ekumenismu a pojetí „jednoty v různosti“, včetně té eklesiologické, nad hodnotu pravé katolické jednoty. V takovém případě však vzniká oprávněné podezření, že se jedná o dvě vzájemně neslučitelná pojetí jednoty. Je tedy možné, že jsme svědky utváření se jiného náboženství, než je náboženství zjevené, totiž náboženství ekumenického, jež může být předzvěstí budoucího synkretistického světonázoru, prorokovaného pro dobu blížícího se příchodu Antikrista? Obávám se, že praxe ekumenických nedělí není jen nevhodným prostředkem k dosažení jednoty křesťanů, ale viditelným projevem, u mnoha jeho příznivců jistě neuvědomělým, velkého odpadu, o kterém hovoří Kristus v souvislosti s dobou, předznamenávající jeho triumf na konci časů. Michal Semín


"Pravá katolická jednota" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

teda! (Skóre: 1)
Vložil: green_prophet v Čtvrtek, 06. listopad 2003 @ 21:57:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
muj nazor na tento clanek bude kruty, vulgarni a odsuzujici, takze at si to zadny pravoverny krestan necte.
varoval jsem vas!

a je to tady:

TO JE ALE BLBOST!

zkratka zcela jednoznacne nesouhlasim.



Re: Pravá katolická jednota (Skóre: 1)
Vložil: Pisnicka v Čtvrtek, 06. listopad 2003 @ 22:37:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je mi špatně :-((



Re: Pravá katolická jednota (Skóre: 1)
Vložil: Trouble v Pátek, 07. listopad 2003 @ 08:33:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
jako by autor zapomel vyzvat knezi aby zakazali pohrbivat mrtve, krtit deti a zehnat novomanzelum etc. Hranici uz doufam postavil. Jinak nevim, jestli je to mineno vazne nebo ne. Skoda, ze takovi lide delaji medvedi sluzbu katolicke cirkvi.



Re: Pravá katolická jednota (Skóre: 1)
Vložil: peek (peek@quick.cz) v Pátek, 07. listopad 2003 @ 11:43:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Michal Semín patří k ultrakonzervativním katolíkům, kteří si myslí, že jsou pravověrnější než papež ;))
Bohužel takhle nějak to v katolické církvi kdysi opravdu vypadalo, Bohu dík však oficiální katolický směr je jiný a výkřiky těchto "katolických fundamentalistů" už to nezmění.



Re: Pravá katolická jednota (Skóre: 1)
Vložil: Pisnicka v Pátek, 07. listopad 2003 @ 12:03:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj peeku, jsme ráda, že tě tady zas vidím :-) Už jsem od tebe dlouho nic nečetla. Užíváš si asi rodičovských radostí, viď? :-) Jakpak prospívá malá? :-)

BTW: Říkáš, že oficální směr katolické církve je jiný. A jak to vypadá mezi řadovými katolíky? Není většina stále tradiční a konzervativní?



Re: Pravá katolická jednota (Skóre: 1)
Vložil: Johny v Pátek, 07. listopad 2003 @ 18:43:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pan Semín je opravdu velice svérázná osoba. Nicméně je pravda, že kdyby záleželo přežití katolické církve jen na lidech, už dávno by tu nemohla být. A to samozřejmě paltí i o dalších církvích. Já, ač katolík, taky vidím všelijaké chyby. Ale je to asi jako s autem. Tu je něco naťuknuté, tam to rezne a když to opravím, nikdy už to není tak pěkné jako dřív. Ale vím, že když nebudu dělat nic, tak se mi auto rozpadne, když ho dám do šrotu, taky nikam nedojedu. Ale to se bavíme jen ve vodorovné dimenzi. Naštěstí je tu taky ta svislá dimenze a ta je mocnější a vytrvalejší, než všechny naše zlé snahy a lopotné nešikovnosti. Proto mám pořád naději a snažím se neztrácet ani humor, i když jsou v životě i chvíle, kdy se někam zahrabe a čeká, až se všechno přežene. Podle toho i my můžeme poznat, že jsme z nejhoršího venku - nebo snad ještě "uvnitř"?



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy