Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429542, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 438 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465687
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: O neplodném fíkovníku
Vloženo Sobota, 14. prosinec 2002 @ 08:02:09 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal Spuntik

O neplodném fíkovníku adventní kázání Milé sestry, milí bratři,   text o neplodném fíkovníku patří mezi adventní texty. Ne proto, že mnozí kupujeme v tomto čase sušené fíky na Vánoce, ale pro myšlenku Kristova soudu. V apoštolském vyznání víry prohlašujeme: „... Věřím... v Ježíše Krista, Syna jeho jediného... který přijde soudit živé i mrtvé.“ Přesněji je tam: „... odkud přijde soudit živých i mrtvých“.       Pán Ježíš Kristus přišel, my si to připomínáme a radujeme se z toho, ale v Adventu také slyšíme slova evangelia o tom, že on přijde z trůnu, z místa, kde nyní vládne, aby soudil svět. Jaký bude jeho soud? Má právo vůbec soudit? Zjevil něco o svém druhém příchodu? Možná nás při tomto úvodu napadají podobné otázky.

Tento týden k nám telefonovala jedna osoba, měla mnoho kritických připomínek na adresu církve, a když kromě jiného slyšela o tom, že by Pán Bůh měl soudit svět, hněvivá reakce byla: „Cože, Bůh bude soudit člověka? To my lidé budeme soudit Boha za to, že stvořil zlo, zlé lidi, vždyť vidíte, co se na světě všechno děje!“ Ano, člověk jistě může dospět i k takovému závěru, ale to není v souladu s Písmem svatým. Bible říká, že Ježíš Kristus, Spasitel, přijde také soudit. Kdyby nám Bůh nedal svobodnou vůli a tím i svobodu uniknout z hříchu, nemohl by nás soudit. Kdyby nás stvořil jako roboty, kteří nemohou ovlivnit svůj životní program, nemohl by nás soudit. Jenže my jsme stvořeni jako bytosti svobodné, které se mohou rozhodovat. Souzen totiž může být jenom ten, kdo má vlastní zodpovědnost, možnost volby a možnost úniku.       Věřící, spojený s Kristem, se nemusí bát odsouzení, a to odsouzení věčného, protože Pán Ježíš pověděl: „Kdo věří ve mne, nepřijde na soud, ale přešel ze smrti do života.“ Soud, který Pán Bůh vyhlašuje, bude posouzení užitečnosti, zhodnocení toho, jaké ovoce člověk nesl. A tento náš biblický text o neužitečnosti fíkovníku, který jsme četli, patří podle mého právě do této kategorie. Je to slovo pro Boží lid, pro církev, ne pro svět. Měl bych ještě správně uvést, že tomuto textu předchází věta: „Nebudete-li činit pokání, všichni právě tak zahynete.“ Nebudete-li reformováni, obnoveni ve svém srdci, budete vyťati jako neplodný fíkovník. My vyznáváme ideál církve reformované, která se stále má vnitřně obnovovat, a proto chceme v Adventu i toto slovo vpustit do svých srdcí.       Primárně toto podobenství o fíkovníku patřilo k lidem ze Židů. Bůh si je vybral jako vlastní lid, dal jim možnost být v jeho blízkosti, dal jim výsadu sloužit mu, a proto od nich čekal něco víc než vzdorovitost a tvrdohlavost na poušti, než neustálé upadání do modlářství, než budování vlastního království. Očekával budování Božího království. Izraelcům, starozákonním Židům, neustále hrozilo nebezpečí, že budou Božím lidem jen podle jména, podle jakéhosi statutu, ale bez odpovědnosti a podobnosti svému Pánu. Prorok to vyjádřil takto: „Ústy vyznávali, ale srdcem byli Bohu vzdáleni.“ Kult provozovali, ale v praxi byli Bohu odcizeni. Mojžíš se kdysi před staletími přimlouval za svůj lid, aby nebyli vyťati, a sebe sama nabídl jako oběť, aby Izrael byl zachován. Starozákonní proroci až po Jana Křtitele tento lid nabádali neustále k pokání. To proto, že Hospodin, který dává status Božího lidu, má také právo očekávat ovoce. Kristus se narodil uprostřed tohoto národa, sám Bůh přišel ke svému lidu, a Židům jako prvním nabídl pokání a spásu. Čtyřicet let po zaznění slov o fíkovníku byl Jeruzalém dobyt Římany a chrám zbořen. Bezpochyby je toto podobenství adresováno také těm, kdo byli v křesťanské církvi Boží milostí probuzeni, ochutnali Boží lásku, poznali spasení a měli být částí viditelné církve. Je určeno i těm, kdo zjistili, že jejich povaha, smýšlení, rozhodování, směr života se v odpovědi na jejich vyznání proměnily. Ano, bratři a sestry, těm všem je adresováno dnešní podobenství. Náš Pán žádá ovoce.       Všimněme si v tomto podobenství některých věcí, které nás mohou velice oslovit: Jakou výhodu měl tento fíkovník? Velkou. Rostl na vinici, v lepší půdě, v půdě obdělávané. Jednou jsme byli na dovolené v Chorvatsku a tam mezi skalisky rostly fíky. Byla na nich spousta zralých plodů, protože jsme tam byli až na konci srpna. Napadlo mne tehdy, jak velká by asi musela být úroda, kdyby ty fíkovníky byly zasazeny v lepší, obdělané půdě, a ne mezi skalami. Když se hlásíme k církvi, jsme její součástí, fíkovníkem zasazeným do Boží vinice skrze křest. Máme zde své místo, jméno ve viditelné Boží církvi.Vlastník přišel k fíkovníku a hledal na něm očekávané ovoce. Jiné podobenství v Bibli mluví o tom, jak majitel vinice posílá své zástupce, aby přinesli výnos z jeho majetku. V našem příběhu však přichází majitel sám, neposílá sluhu. Pán Bůh chce vidět ovoce v životě těch, kdo mu patří. Kristus přišel osobně na tento svět, „k svému vlastnímu“, a čekal ovoce pokání, přijetí od vlastních, od Židů, od Božího lidu.Vlastník je zklamán, jeho očekávání se nenaplnilo, nenašel nic. Přichází dokonce třikrát za sebou, třikrát nenachází úrodu, a tak si ztěžuje vinaři. Možná cítíme v tom textu napětí, to, že se majitel vinice rozzlobil. Čekal dlouho, ale teď je zklamán. Tři roky, rok po roku přichází. Může nám to implikovat tříletou Ježíšovu službu židovskému národu, ale musíme také myslet, bratři a sestry, na to, že Bůh přichází pravidelně a vyhledává ovoce od svého lidu, čeká, má právo, přichází.Následuje odsouzení ke zkáze. Možná se Otec obrací na Krista, jemuž svěřil soud: „Vytni!“ Důvod: Zbytečně zabírá místo. Je to dobrý důvod. V závěru našeho příběhu ale čteme, že se vinař za fíkovník přimlouvá. Kristus je veliký orodovník, přímluvce. Všimněme si však jeho prosby. On neříká: „Nikdy jej nevytínej, potřebujeme přece i stromy na okrasu, potřebujeme hodně listí.“ Ne! On prosí: „Dej mu ještě šanci, ještě jeden rok.“ Některé fíkovníky mohly přinést za rok až čtyřnásobnou úrodu. Přímluva zní: Dej mu šanci na polepšení, dej mu šanci na změnu. Bůh je nesmírně trpělivý a shovívavý. Starý svět dostal před potopou šanci 120 let, ale ani to mu nepomohlo. Kristus jako vinař se osobně věnuje stromu, okopává jej, přihnojuje, ale musíme myslet na to, bratři a sestry, že odložení trestu, čas milosti jsou omezené. Vinař pověděl jasně: „Dej mu šanci ještě rok a potom ho můžeš vytnout.“       Poselství tohoto podobenství v Adventu pro nás, bratři a sestry, zní: Jak slyšíme Boží slovo? Dotýká se našich životů? Proniká až do jádra naší bytosti? Anebo už na konci tohoto mostu, chodníčku před modlitebnou, nám uletí to, čím k nám Bůh promlouval ve shromáždění? Zvěst Božího slova má proměňovat Boží lid. Pokud toto Slovo nalezne odezvu, pak promění naše rozhodování, promění naše srdce a náš život se stane užitečným Pánu Bohu a také lidem. To je naše odpovědnost, jak žijeme podle Božího slova, podle slyšeného slova, podle poznané pravdy. Od toho, kdo více dostal, se více očekává. Máme žít v očekávání, v radosti a těšit se z toho, co vše Bůh vydobyl v Kristu pro nás. Máme však žít také s vědomím, že Bůh přichází a vyhledává ovoce. Je to smutné, když po letech křesťanského života dojde k rozpadu manželství, když vidíme člověka, který se nedokázal zbavit starých pokušení, starého hněvu, vášní, je to smutné, když křesťan po letech slyšení Božího slova zůstává sobcem. Pán Bůh vyhledává ovoce. A my se dnešní neděle smíme zastavit a myslet na tu naději, kterou nám Pán Ježíš ještě dává. „Ještě jeden rok mu dej šanci...“ Advent je na konci roku a my si každým rokem připomínáme, že Boží hodiny odbily další rok, přibližující nás příchodu Krista. Nemá to být signál k nějakému počítání času v letech anebo staletích, má to být spíše připomenutí: Pán přichází ke mně a očekává ovoce. Nechce, abych byl neúrodným fíkovníkem, abych žil sám pro sebe. On chce, abych žil pro Boha. Jak se to konkrétně projeví? Co můžeš udělat pro to, abys pro Boha víc pracoval, abys dal větší část svého srdce jemu? Amen.  S. Stebel


"O neplodném fíkovníku" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy