Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 518 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116495049
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Rozmnožení chlebů
Vloženo Neděle, 25. březen 2012 @ 11:26:56 CEST Vložil: Olda

O Bibli poslal xb

Jaký je význam nasycení zástupů rozmnoženými chleby? Navazuje na ně rozmluva Ježíše s učedníky zakončená otázkou "Ještě nechápete?", na kterou může být i pro nás dnes těžké odpovědět jinak než "Nechápeme." Tato část Písma je málo srozumitelná. Přetlumočím zde vysvětlení, které objevil evangelický teolog Otto Betz. Pouze z Písma bez znalosti mimobiblických pramenů se na to přijít nedá. Citáty z Bible jsou ze Studijního překladu.


V Markově a v Matoušově evangeliu shodně čteme, že Ježíš dvakrát zázračně nasytil zástupy. Poprvé rozmnožil 5 chlebů a 2 ryby, sebralo se 12 košů a jedlo 5000 mužů. Podruhé rozmnožil 7 chlebů, sebralo se 7 košů a jedlo 4000 mužů. Na to pak navazují tyto pasáže:

Marek 8,14-21:
Zapomněli vzít chleby; neměli s sebou na lodi víc než jeden chléb. A on jim nařizoval: "Dávejte si pozor, varujte se kvasu farizeů a kvasu Herodova." I dohadovali se mezi sebou, že nemají chleby. Zpozoroval to a řekl jim: "Proč se dohadujete, že nemáte chleby? Ještě nerozumíte ani nechápete? Máte své srdce ztvrdlé? Oči máte a nevidíte, uši máte a neslyšíte? Nepamatujete si, když jsem rozlámal těch pět chlebů pro pět tisíc, kolik nůší plných úlomků jste sebrali?" Řekli mu: "Dvanáct." "Když těch sedm pro čtyři tisíce, kolik naplněných košů úlomků jste sebrali?" Řekli mu: "Sedm." A říkal jim: "Ještě nechápete?"

Matouš 16,5-12:
Učedníci přišli na druhou stranu a zapomněli vzít chleby. Ježíš jim pověděl: "Dávejte si pozor a varujte se kvasu farizeů a saduceů!" Oni se pak mezi sebou dohadovali a říkali: "To proto, že jsme nevzali chleby." Ježíš to poznal a řekl: "Proč se mezi sebou dohadujete, malověrní, že nemáte chleby? Ještě nerozumíte? Ani se nepamatujete na těch pět chlebů pro pět tisíc, a kolik nůší jste nasbírali? Ani na těch sedm chlebů pro čtyři tisíce, a kolik košů jste nasbírali? Jak to, že nerozumíte, že jsem k vám nemluvil o chlebech? Varujte se kvasu farizeů a saduceů!" Tehdy pochopili, že neřekl, aby se varovali chlebového kvasu, nýbrž učení farizeů a saduceů.

Lukášovo a Janovo evangelium obsahují každé pouze jedno rozmnožení chlebů a není v nich žádná pasáž, která by se podobala těm výše citovaným.

Autoři Studijního překladu Bible umístili nad Marek 8,14-21 nadpis "Varování před farizeji a herodiány". V Ježíšově době existovaly v židovství tři hlavní náboženské směry: saduceové, farizeové a esejci. Slovo "esejec" pochází z aramejského chasen, resp. chasaia, což znamená "zbožní" (Kurt Schubert, Židovské náboženství v proměnnách věků, str. 82). Lidé je tak nenazývali, pro jejich spojenectví s Herodem jim říkali herodiáni. Podrobněji k tomu viz kapitolu "Byli herodiání esejci?" od Otty Betze, str. 92 v knize "Ježíš a svitky od Mrtvého moře", jejímž editorem je James H. Charlesworth.

Autor Matoušova evengelia má teologicky blízko k esejcům a místy jeho text vychází z Kumránských svitků (např. blahoslavenství - Mt 5,3-5 vychází z 1QH 18,14-15, Mt 5,5-8 vychází z 1QS 4,3, viz David Flusser, Esejské dobrodružství, str. 103 a 127). Po uzdravení člověka s odumřelou rukou následuje verš:

Marek 3,6:
Když farizeové vyšli, hned se s herodiány proti němu radili, jak by ho zahubili.

Matouš 12,14:
Farizeové však vyšli a radili se proti němu, jak by ho zahubili.

Autor Matoušova evengelia neblahou zmínku o herodiánech vynechává a stejně tak z kvasu farizeů a kvasu Herodova dělá kvas farizeů a saduceů.

Podle Josefa Flavia bylo farizeů přes 6000 a esejců 4000. Otto Betz na str. 93 píše: "Farizeové kladli důraz na to, aby každý týden bylo v chrámu obětováno dvanáct předkladných chlebů, které jedli kněží, zatímco pro esejce bylo příznačné obětování sedmi bochníků chleba při slavnosti Posvěcení." Dvojice nasycení tisíců funguje u Marka jako symbolické poměření Ježíšovy nauky s naukou farizeů a esejců.


"Rozmnožení chlebů" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Rozmnožení chlebů (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 25. březen 2012 @ 16:43:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vysvětlení je pěkné, díky. Taky jsem tomu pořádně nerozuměl.



Re: Rozmnožení chlebů (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 26. březen 2012 @ 09:02:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Před časem jsem slyšel podobné vysvětlení ohledně zázračného rybolovu svatého Petra po Kristově zmrtvýchvstání. Svatopisec tehdy zaznamenal že v síti uvízlo 155 ryb. Právě takový byl tehdy podle hebrejských učenců počet národů v tehdejším světě.
O herodiánech jsem nijak zvlášť nepřemýšlel a předpokládám že to byli prostě straníci královského rodu, aktivní spíš v politice než v náboženství. I když nějaké zvláštní náboženské zvyklosti mít mohli.
Co se týče esejců nebo spíš esenů tak ti neměli s herodiány nic společného. Jejich hnutí založil prorok Izaiáš a upevnil prorok Jeremiáš. Žili především v oblasti Kumránu a Karmelu, živili se zemědělstvím a štědře obdarovávali Chrám. Většina z nich žila v celibátu, postu a odříkání, jejich živvot v mnohém připomínal pozdější řeholní řády. Jen někteří uzavírali manželství po poradě se svými proroky. I ti pak žili svatým , skromným a odříkavým životem. Svatyni měli v jeskyni svatého Eliáše. Měli vyhrazenou i část Chrámu a malý kousek Jerusaléma. Přes všechny bohaté dary je saducejové a farizejové nemohli vystát. Jako chudé, poctivé a zbožné lidi. Jejich hlavním úkolem bylo vychovat mnoho pokolení svatých žen, ze kterých se pak narodila Panna Maria, Jan Křtitel, někteří apoštolové a mnozí učedníci. Z esenů pocházely i svaté ženy pod křížem, s vyjímkou Marie Magdalské. Po Kristově zmrtvýchvstání pravděpodobně pomohli opisovat a šířit Písmo a nakonec pravděpodobně pokojně odešli před obsazením země Římany. O čemž mimo jiné svědčí kumránské svitky. Jako příznivci Herodů by se předpokládám spíš zdržovali u královského paláce než v pustině.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy