Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 494 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462395
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Antijudaismus v prvokřesťanské církvi
Vloženo Pátek, 02. březen 2012 @ 22:43:43 CET Vložil: Stepan

Služba bližním poslal karels

Nejstarší mimobiblická zmínka Kristova jména je z pera historizujícího autora císařských životopisů C. Suetonia Tranquilla a vztahuje se k roku 49 n. l., kdy císař Claudius vyhnal z Říma Židy, mezi nimiž působil rozvrat jistý Chréstos. Chréstos je nepochybně zkomolenina jména Christos.

„Iudaeos impulsore Chresto assidue tumultuantis Roma expulit.“ (Suetonius, Claudius 25)

Překlad: „Vyhnal z Říma Židy, kteří se bouřili z podnětu jistého Chresta.“

Je více než jasné, že autentický záznam Suetonia, který jsme si nyní přečetli, dokazuje, že vzájemné židovsko-křesťanské vztahy v oné době nebyly příliš vřelé.

Protižidovské zásahy císaře Claudia je nutno vidět v rámci jeho náboženské politiky, která směřovala proti jiným cizím kultům, například proti keltskému náboženství druidů, nebo proti astrologii, přicházející z Orientu.  

Nový zákon bychom neměli označit ještě za první spis svým charakterem, což byly následující protižidovské texty – Adversus Judaeos. (proti Židům) Již v prvním století však žije křesťanská a židovská obec ve vzájemném distancování, a dokazuje to jeden z podstatných textů - Didache, jedno ustanovení z oné doby, tj. z prvního století, jasně definuje, jak by se měli křesťané modlit.

Text: „Vaše posty ať nejsou posty pokrytců. Ti se totiž postí v pondělí a ve čtvrtek. Vy se však postěte ve středu a pátek. Ani se nemodlete jako pokrytci, nýbrž jak přikázal Pán ve svém evangeliu.“  (Didache 8:1-2)

V tomto textu jsou nepochybně míněni těmi pokrytci Židé. Musím podotknout, že v době mezi 2. a 7. stoletím vznikla celá řada spisů, která nesla název Adversus Judaeos. (proti Židům) Několik traktátů podobného zaměření se snad ztratilo, ale jiné například od Tertulliana se zachovala. V Augustinově knihovničce bychom traktát podobného zaměření našli také. Tento druh raného písemnictví ukončil až v 7. st. n. l. Isidor Sevillský.  

Jasnou řečí vůči Židům promluvil biskup z Malé Asie, Melitón ze Sard (což byl biskup z 2. stol. n. l.) ve svém spise Peri Pascha, takto:

Text: „Nevděčný Izraeli, pojď sem a buď přede mnou souzen za svoji nevděčnost.“

A dále biskup Melitón vytýká synům Izraele následující:

Text: „Neocenitelná jsou dobrodiní, která ti prokázal, a tys mu, dalek toho, abys mu vzdal čest za jeho milosti, oplatil nevděčností: zlobou za dobrotu a utrpením za radost a smrtí za život; tomu, za kterého jsi měl i zemřít.“

A dále:

Text: „Tys jej však zabil o velkém svátku.“

 Ve své argumentaci vůči Židům pokračuje biskup Melitón následovně:

Text: „Zabil jsi svého Pána uprostřed Jeruzaléma. Slyšte, všechna pokolení národů a vizte: Neslýchaná vražda se stala uprostřed Jeruzaléma, ve městě Tory, ve městě židovském, ve městě proroků, ve městě, které je pokládáno za spravedlivé. A kdo byl tedy zavražděn? A kdo je tedy vrah?“

Biskup Melitón byl jedním z prvních, který obvinil Židy z „bohovraždy“, z vraždy Boha. (možná si to pan biskup Melitón měl nechat patentovat na patentovém úřadě) Na dlouhou dobu se tak stala tato rétorika vděčnou záminkou dalších nenávistných výlevů raných křesťanů vůči Židům, stejně jako tomu bylo v protižidovských argumentacích i v pozdějších dobách. Počítám, že tomu v současnosti u křesťanských antisemitů nebude zvlášť jinak.

Proč se tak začali chovat někteří z křesťanů vůči svým židovským bližním? Obávali se něčeho? Je to více než pravděpodobné. Domnívám se, že v době pronásledování křesťanů ze strany Římanů mohli jednotliví pronásledovaní křesťané upadnout do pokušení obrátit se od křesťanské víry zpět k synagoze a hledat v náručí judaismu jistou ochranu, podloženou navíc tím, že židé byli opravdu zbožní dle Tory. Taková „kolaborace“ křesťanů k judaismu se pochopitelně nemohla líbit jejich církevním představitelům.

Přesto se našly i myšlenky o milosrdenství v prvokřesťanské církvi, kde v jednom z mnoha církevních ustanovení konkrétně ze 3. století se můžeme dočíst, aby se zvláště o Velikonocích křesťané za Židy modlili, postili a měli s nimi soucit. Čtvrté století bylo ve znamení oficiálního uznání křesťanské víry. Císař Theodosius vyhlásil křesťanství za jedinou uznávanou víru v Římské říši, židovskému náboženství však zůstalo jeho privilegium – tj. religio licita – privilegium povoleného náboženství.

 
Zdroj:

Uváděné texty jsou v řečtině, mám je na svém blogu

Bernd, Martin, Schulin, Ernst: Židovská menšina v dějinách. Praha, Votobia, 1997.

http://patrologia.narod.ru/patrolog/melito/pascha.htm

Melitón ze Sard byl biskupem sboru v maloasijského křesťanského sboru z druhé poloviny 2. století. Jeho spis, který se nazývá Peri Pascha /O Pasše/ a z kterého také cituji, bývá datován do roku 170 n. l.


Podobná témata

Služba bližním

"Antijudaismus v prvokřesťanské církvi" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Antijudaismus v prvokřesťanské církvi (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Neděle, 04. březen 2012 @ 16:10:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Text: „Vaše posty ať nejsou posty pokrytců. Ti se totiž postí v pondělí a ve čtvrtek. Vy se však postěte ve středu a pátek. Ani se nemodlete jako pokrytci, nýbrž jak přikázal Pán ve svém evangeliu.“  (Didache 8:1-2)

Řím 14, 1-6
Bratra ve víře slabšího přijímejte mezi sebe, ale nepřete se s ním o jeho názorech. Někdo třeba věří, že může jíst všechno, slabý však jí jen rostlinnou stravu. Ten, kdo jí všecko, nechť nezlehčuje toho, kdo nejí, a kdo nejí, nechť neodsuzuje toho, kdo ; vždyť Bůh jej přijal za svého. Kdo jsi ty, že soudíš cizího služebníka? O tom, zda obstojí či ne, rozhoduje jeho vlastní pán. A on obstojí, neboť Pán má moc jej podepřít. Někdo rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého přesvědčení. Kdo zachovává určité dny, zachovává je Pánu. Kdo jí, dělá to Pánu ke cti, neboť děkuje Bohu; a kdo nejí, dělá to také Pánu ke cti, neboť i on děkuje Bohu.


Tato kapitola z Bible může být reakcí právě na tento vzniklý problém. Argumentce, v níž Pavel spojuje jídlo a zachovávání určitých dnů nutně evokuje představu dnů postních. Někdo má v tradičních postních dnech "masopust", jiný se dokonce vůbec nepostí. Nejednotné postní dny podle Pavla nejsou problémem.



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy