Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
gregorios777
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468679
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Kázání středověkého olomouckého biskupa Roberta na První neděli adventní
Vloženo Středa, 30. listopad 2011 @ 20:07:17 CET Vložil: Olda

Kázání poslal Nitram

Po více jak sedmi set letech se v tomto článku můžete začíst do překladu kázání z nejstarší sbírky kázání na našem území, kde známe jejího autora. Je jim olomoucký biskup Robert (1200/1-1240), který pocházel z Anglie a byl cistrciáckým mnichem. Na konci 12. st. se v pramenech objevuje jako převor Nepomuckého kláštera a krátce na to jako kaplan krále Přemysla Otakara I. Nejspíše v roce 1200 byl zvolen olomouckým biskupem a svůj úřad zastával dlouhých čtyřicet let. Během své biskupské služby se snažil o rozvoj moravské církve. Například se zasadil o založení prvního moravského cisterciáckého kláštera na Velehradě a snad právě tam Robert přednášel kázání, které se nám dochovaly ve třech středověkých rukopisech.

Kázání Roberta Olomouckého na první neděli adventní

"Už nastala hodina, abyste procitli ze spánku; vždyť nyní je nám spása blíže, než byla tenkrát, když jsme uvěřili. Noc pokročila, den se přiblížil. Odložme proto skutky tmy a oblečme se ve zbroj světla" (Řm 13,11-12).

Už nastala hodina...
Jsou tři hodiny: první je hodina neznalosti, druha snášení, třetí léčení. Hodina neznalosti je, když se neví o nemoci; snášení, když se snáší nepříjemnost nemoci; léčení, když se nemoc léčí. Hodina neznalosti byla před zákonem, kdy lidé z vlastní vůle byli uvrženi do hříchu. Většina z nich nevěděla, že hříchům patří lítost, ctnostem sláva. „Nevěděli by totiž, že by byla žádostivost, kdyby zákon neukázal, co je hřích, říkaje: nedychtit. (Srov. Ř 7,7)“ Hodina snášení byla pod zákonem, protože zakázána žádostivost, která je usilovná ve všem lidském, se chopila povstat k boji, dokud by se žádostivost nepohnula k hříchu. Takto odporovala jak nařízení zákona tak boji, dokud se jí lidé nepokusili překonat vlastními zákony bez pomoci milosti. Snažili se tak velice, že vynalezli vlastní nemoc a byli sužováni, aby jejich pýcha byla poražena a aby se samou ponížeností naučili dovolávat útěchy, která navrací slepým vidění, hluchým slyšení a léči všechnu nemoc (srov Mat 17, 5; Lk 7, 22). Po této hodině však přichází hodina uzdravení: hodina milosti a spásy. V ní přišel léčitel z nebe, přistoupil k nemocnému a vzbudil ze spánku připomenutí, aby se vyjádřilo ponížené vyznání a zdraví se navrátilo. A sám mu řekl, tehdy skrze své služebníky, že nastala hodina, aby procitl ze spánku (Ř 13,11).

 ...aby procitl ze spánku... Je však trojí spánek: hanlivý jako je nepravost, politováni hodný jako je slabost, slavný jako je láska. Tak jsou tací, kteří spí v hanbě. Buď jsou to ti, kteří žijí v tomto životě, neboť konají nepravost; nebo jsou to ti, kteří odcházejí z tohoto života, neboť ve své nepravosti umírají. Jim apoštol říká: „Probuď se, kdo spíš, vstaň z mrtvých, a zazáří ti Kristus“ (Ef 5, 14). Jsou i jiní, kteří spí ve vlastní slabosti. Jsou bázliví k tomu, aby přistoupili k hlubšímu náboženskému životu, ponechávajíce svojí věc v Božím milosrdenství a tak v milosti odpočívají, aby se stranili smrtelných vin. Tyto přece obyčejně probudí božský hlas, říkaje: „Jak dlouho lenochu spíš“ (Př 6, 9), to je, že se bojíš přistoupit k pevnějšímu řeholnímu životu. Jsou i jiní, kteří spí v dokonalé lásce, jsou to ti, co žijí, tak ti co zemřeli. Tito opovrhujíce marnostmi světa, rozšiřují v tomto odpočívání plnost snahy o duchovní ctnosti. A jistě první spí v podobě Lazara v potupě (Viz Lk 16,19-31), další s Lotem v milosrdenství (Gn 19,15-29), poslední s nevěstou uprostřed ohrad (Ž 67(68),12-15) ve slávě. Na jiném místě je k tomu řečeno: „Nezburcujte lásku, dokud nechce“ (Pís 2,7). A dále: „Všichni králové spí ve slávě“ (Iz 14, 18). Vskutku se přiklání hanba k nepravosti, milosrdenství k vrtkavosti, sláva k lásce. A v hanbě zajisté mezi námi spí ti, kteří zle činí, a jestliže se neodvažují zjevně, tak alespoň skrytě, svoje nepravosti skrze vyznání nepřiznávají. V slabosti spí ti, kdo se postí, bdí, čtou, pracují atd., takto by si to více než přáli, když těžce nesou, ale jak těmto tak tamtěm je řečeno: „je hodina atd,“ protože spása se přibližuje, dny radosti spěchají. Zajisté s příchodem Krista „přichází světlo a spása, protože on sám je naše spása a naše světlo (Srov. Ř 13,11).“

...nyní je nám spása blíže...
V Kristu samém je trojí spása, protože skrze něho můžeme následovat trojí spásu. Je totiž spása oživující, spása utěšující, spása upevňující. Oživující je, když podněcuje obrácení, k tomu: Mé ovce slyší můj hlas [...] a já jim dávám život milosti v budoucí slávě (J 10, 27-28). Utěšující, když ulehčuje pokušení očištěním vin, nebo když odstraňuje viny svým starým umučením, k tomu: Já přijdu a vyléčím dotekem, lide můj (Žalmová antifona: Matutinum 1. neděle adventní). Upevňující spása, když dá neporušitelnost nesmrtelnosti, k tomu: Příjde spása ze Siónu (Ž 14, 7). Právě v první přijímáme spásu obrácením se k Bohu skrze víru. Druhou zakoušíme každodenně, když máme prospěch z ctností. V třetí očekáváme to, o čem je řečeno: „Nyní je blíž naše spása, než bylo tenkrát, když jsme uvěřili. Noc pokročila, den se přiblížil.“ (Ř 13, 11), protože čím delší čas žijí z volby, tím více se přiblíží smrti těla, jako spásu, když přijímají, budou žít s Kristem na věčnosti v blaženém dni a světle cele v jasnosti. Ona noc postoupí (Srov. Ř 13,11), že se nebudou bát noci. Noc, říkám, je k bloudění. Noc trápení jim předchází, neboť od nich ustupuje a přistupuje k ním den rozumný, den radosti, den věčné blaženosti.

Více o Robertových kázáních: http://www.martinoviny.cz/biskup-robert-olomoucky-kazani/ (Stránky se stále připravují, ale základní informace zde již naleznete.)

"Kázání středověkého olomouckého biskupa Roberta na První neděli adventní" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy