Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 264, komentářů celkem: 429599, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 436 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116504969
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Druhá ajská bitva a soud nad Akánem I.
Vloženo Neděle, 07. srpen 2011 @ 00:52:58 CEST Vložil: Olda

Studijní materiály poslal Karels

V článku si povšimneme dvou pasáži biblického textu knihy Jozue, což se nám stane základem pro hledání možné analogie v těchto textech. Oba narativní texty jsou části větší literární jednotky; je to soud Akána v knize Jozue 7 a ajská bitva v knize Jozue 8.

Na každý pád se nám přímo nabízí možnost porovnat obě biblické pasáže. Při pečlivém pročítání biblického textu 7. a 8. kapitoly knihy Jozue jsme něco objevili. Hledali jsme společné znaky obou textů a nalezli jsme je:

„Navršili nad ním velkou hromadu kamení; je tam až dodnes.“ (Jozue 7:26, 8:29)

Obě vyprávění bitvy proti Aji a soud Akána se uzavírá se stejnou formulací: „Navršili nad ním velkou hromadu kamení; je tam až dodnes.“

Formulace, která uzavírá obě kapitoly, odkazuje k Akánovi (7:26) a k ajskému králi (8:29). Na základě stejné formulace, kterou jsme nalezli v závěru příběhu, se můžeme domnívat, že je v obou biblických textech celá řada souvislostí, které k nám postupně začnou promlouvat.

Dvě pasáže, které jsme pomyslně položili vedle sebe, jsou jako stvořené k tomu, abychom v nich hledali možné analogie.

Někteří biblisté dělí Boží jednání na jednání vysvobozující národ Izraele a na Boží jednání, kdy Pán Bůh soudí ty, kteří jej neposlouchají – ať už je to Izraelita nebo není Izraelita. Oba příběhy určitě stojí za náš zájem, neboť nám umožní nahlédnout více do Božího jednání s člověkem.

Příběhy z biblické knihy Jozue mají přeci jenom jisté vodítko pro vlastní pochopení textu. Navršené kamení v obou příbězích, respektive na závěr těchto příběhů chce naznačit, že Izrael má dva nepřátele, jeden, který je vnitřní, druhý, který je vnější.

Vnější nepřítel je více zřetelnější, jsou jím Kenaanci; vnitřní nepřítel je potencionálně nevyzpytatelný, je jím Izraelita a nadto je vnitřní v dvojím slova smyslu. Je totiž součástí národa Izraele – jednak fyzického, ale také duchovního společenství .

Pro pochopení proč je v poselství knihy Jozue tato podvojnost obsažená, potřebujeme uvidět širší souvislost z biblického textu. Krádež zakázaného a zasvěceného majetku Akánem odkazuje na první krizi, s kterou se setkal Jozue a Izrael na své cestě do zaslíbené země.

Významné je, že Boží odpověď na krádež je opožděná a následuje až po „debaklu“ bitvy proti Aji. (Joz 7:1-4) Přitom Všemohoucí vytvořil vazbu mezi Akánovou zlodějinou a zdrcující porážkou, kterou utrpěl Izrael, což je zjevné při hlubším studiu těchto biblických pasáží.

V obou textech se vyskytuje slovo חרם, což odkazuje k zhoubě Izraele před svými sousedy a Akánovu krádeží. Poučení z biblického textu, kde se píše o debaklu Izraele v bitvě proti Aji, spočívá v tom, že Jozue a Izrael museli obdržet řádnou lekci: že čelí dvěma nepřátelům, kteří proti nim vedou aktivní „kampaň“.   

Na jednu stranu čelí národům Kenaanu, což je vnější nepřítel, zjevný nepřítel. Nepřítel, o kterém se už vědělo při odchodu z Egypta. (Ex 6:8)

Na druhou stranu samotný Izrael čelí vnitřnímu nepříteli, čelí Izraelitům ze svých vlastních řad, což je nepřítel sice výrazně méně početnější, ale o to více nevyzpytatelný.

Mohyly postavené z kamení, o kterých se dočítáme na závěr kapitoly 7 a 8 biblické knihy Jozue, reprezentují konec, ale i rovnocenný postup v potírání nepřítele.

Při pronásledování dvou nepřátel Izraelem, nepřítele vnitřního a vnějšího, zjišťujeme, že obě vyprávění nám nakonec poskytnou obdobné jazykové prostředky. Můžeme tak pokračovat v hledání těchto jazykových prostředků, které vyjadřují nesmiřitelný boj proti vnějším i vnitřním nepřátelům Izraele.


Zdroj:
Berman, Joshua A. Narrative Analogy in the Hebrew Bible: Battle Stories and Their Equivalent Non-Battle Narratives. Brill Publishers, 2004.


"Druhá ajská bitva a soud nad Akánem I." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy