Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 275, komentářů celkem: 429610, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 260 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116509450
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Pojďme si spočítat, jak moc je spása z nás
Vloženo Pátek, 25. březen 2011 @ 14:37:05 CET Vložil: Stepan

Úvod do křesťanství poslal ssns

Uznávám, že nadpis článku může být matoucí či zavádějící, ale předkládám ho v dobré víře, že snad pomůže leccos objasnit ...

Úvodní poznámka k terminologii


Není jistě žádnou novinkou, že mnoho našich debat je poznamenáno skutečností, že stejným termínům dáváme různý význam a smysl a že stejné věci označujeme různými termíny. Aby byla moje úvaha maximálně srozumitelná, považuji za vhodné definovat nejprve používané termíny. Netvrdím, že ty definice považuji za správné, ale volil jsem je s ohledem na ty, kterým je text prvotně určen.

spása = spásou rozumím to, co někteří označují za věčnou spásu. Jde tedy o konečné rozhodnutí vydané po smrti člověka nejvyšším soudcem.

křest = znovuzrození v Kristu. Okamžik, kdy člověk uzavírá smlouvu s Bohem v Kristu, tj. stává se křesťanem. O křtu tedy platí to, co se píše v Katechismu katolické církve:„Když jsme však poprvé s vyznáním víry obmyti křtem svatým, toto odpuštění je nám dáno s takovou hojností, že nezůstává k zahlazení ani prvotní vina, ani to, čeho jsme se následně dopustili dobrovolně buď přestoupením, anebo opomenutím; nic nezůstává ani z trestů k odčinění. Přitom však křestní milostí není nikdo zbaven všech slabostí přirozenosti. Právě naopak každý je nucen bojovat proti žádostivosti, která nás nepřestává podněcovat ke hříchům.“

Jaký je podíl Boží milosti na spáse?

Člověk se narodí a nějakou dobu žije bez účasti církve na společenství s Bohem, do kterého je přijat svým křtem. Označme si tedy věk, ve kterém člověk křest přijme veličinou vk. Ve křtu člověk dostal naději věčné spásy, tj. její semínko, o které musí jako dobrý hospodář pečovat, aby nezemřelo. Spásu nemá jistou a může ji prohospodařit. Náš člověk jde dál životem, až jednoho dne nastane jeho poslední den a zemře. Označme si věk, kde ke smrti dojde, veličinou vu.

V období mezi dnem křtu a úmrtí (doba stanovená rozdílem vu - vk) v rámci své svobodné vůle člověk páchá hříchy i skutky dobré. Mezi dobré skutky patří i pokání a v některých církvích i účast na svátostech, ve vztahu k hříchům pak svátosti smíření. Člověk není ve svém boji o spásu osamocen. Bůh nijak neomezuje jeho svobodnou vůli spásu zahodit, ale připusťme možnost, že mu pomáhá. Jako příklad bych uvedl známou, která mi tvrdila, že Bůh ji skrze medailonek do jisté míry chrání před svody. Když ho má u sebe, hřeší prý méně a musí i méně bojovat s pokušením a vlastní slabostí. Jiný člověk říká, že přijetí svátosti oltářní (eucharistie) má po nějakou dobu podobný efekt jako ten medailonek. V těchto i dalších podobných případech jsme svědky působení lásky Boží, která je ovšem podmíněna nějakým skutkem (koupí a nošením medailonku, účastí ne mši, zpovědí atd.) Není to tedy milost, ale je to plat (odměna) za skutek. Ani rozhřešení v rámci svátosti smíření není milostí. Je to odměna za to, že se vyzpovídám.

V lidském životě je rovněž období, kdy u něj nemluvíme o hříších. Jedná se o rané dětství. U dvouletého dítěte jistě nebudeme mluvit o tom, že se dopustilo hříchu. Označme si tedy dobu, kdy ještě člověk nebyl pokřtěn, ale hříchů se nedopouštěl veličinou dbh. Je-li tedy někdo pokřtěn jako mimino ve věku pár týdnů, je pbh rovno nule. 

No, a jsme připraveni spočítat si podíl milosti Boží na své spáse. Pokud nejste příznivci matematiky, nelekejte se. Je to výpočet velmi jednoduchý a pro jistotu uvedu i dva příklady:-)

podíl_milosti_Boží = 1 - [vu-vk-dbh] / [vu-dbh], kde

vu = věk, kdy člověk zemřel
vk = věk, kdy přijal křest
dbh = počet let v období před křtem, kdy člověk nehřeší (rané dětství, u v dospělosti pokřtěného třeba 4 až 5 let)

Příklady

Člověk, který zemře v 70 a byl pokřtěn ve 20, bezhříšné dětství dejme jako první 4 roky života:

podíl_milosti_Božíl = 1 - [70-20-4] / [70 - 4] = 0,7 - věčná spása je tedy ze 30 % projevem milosti Boží

Člověk, který zemře v 70 a byl pokřtěn týden po narození:

jeho podíl = [70-0-0] / [70 - 0] = 1 - věčná spása je tedy z 0 % projevem milosti Boží

Co nám z toho plyne?

Jak je vidět, platí opakované ujišťování Písma o tom, že "spasení není z nás, je to Boží dar; není z našich skutků, takže se nikdo nemůže chlubit.", pouze ve velmi zvláštních případech. Jde o lidi, kteří křest přijmou na smrtelné posteli, a ty, kteří díky zvláštnímu působení milosti Boží nikdy nehřeší (vlastně by šlo jen o Pannu Marii, pokud mají katolíci a pravoslavní pravdu v otázce její bezhříšnosti).

Pro nás ostatní platí, že pouze na období před svým křtem můžeme oprávněně mluvit o nezasloužené Boží milosti. Zbytek života je pak naší zásluhou, tj. jak moc a dobře s Bohem spolupracujeme na své spáse. 

Nesměšujme lásku a milosrdenství s milostí

Některým se snad může zdát, že jsem v tom svém uvažování nějak na Boha zapomněl. Není tomu tak. Je však velmi důležitý rozdíl mezi láskou a milosrdenstvím na jedné straně a milostí na druhé. Podívejme se nejprve do běžného života.

Řekněme, že si půjčím auto od souseda. Jedu neopatrně a nabourám ho. Není v mých možnostech vzniklou škodu uhradit. Už teď s penězi vycházím jen tak tak. Nemilosrdný soused bude chtít škodu zaplatit a bude mu jedno, kde peníze seženu. Milosrdný soused mi třeba nabídne, že mu mohu půl roku každý týden posekat trávu a tím se ten dluh smázne. Takový přístup je jistě šlechetný, ale nejde o milost. O milosti bychom mohli mluvit jen a jen v případě, kdy by soused ke mně přišel a řekl:"Hele, já vím, že mi tu škodu nemůžeš nahradit. Zapomeň na to."

A stejné je to s Bohem. Ten je k nám velmi milosrdný a je dokonalou láskou. Pokud ve své lásce a milosrdenství např. stanovil, že mi hříchy odpustí, pokud je vyznám v rámci svátosti smíření, pak je to úžasné, ale nejde o milost. Milosrdný soused dluh pomine, pokud budu sekat trávu, Bůh mé hříchy pomine, pokud se vyzpovídám. Milosrdný Bůh mě tedy spasí, pokud budu řádně spolupracovat na jeho díle mého vykoupení.

Je spása z milosti nebo milosrdenství

Povšimněme si, že je jeden podstatný rozdíl mezi Starým zákonem a Evangeliem. Starý zákon klade velký důraz na milosrdenství Boží. Evangelium je zprávou o milosti Boží v Kristu. Pokud bychom chtěli vědět, jaký je podíl milosrdenství Božího na naší spáse, pak je to u nás všech 100 %. Boží spravedlnost je jasná - hřešíš, odplatou je smrt a odloučení od Boha. Nikdo soudný by nemohl Boha vinit z nespravedlnosti, kdyby ho od sebe kvůli hříchům odehnal. Jenže Boží láska se projevovala v době Zákona milosrdenstvím. Člověku byla dána možnost svá provinění odčinit. Avšak v Kristu dosáhlo Boží milosrdenství svého vrcholu - milosti v Kristu. Pěkně to vysvětluje třeba list Židům:

"Není třeba, aby sám sebe obětoval vždy znovu, jako když velekněz rok co rok s cizí krví vchází do svatyně; jinak by musel trpět mnohokrát od založení světa. On se však zjevil jen jednou na konci věků, aby svou obětí sňal hřích."

V jednom jediném okamžiku na Golgotě byly smazány všechny hříchy světa. Stalo se to téměř 2 000 let před mým narozením a přesto mi Písmo říká, že i moje hříchy (tedy hříchy v té době ještě v daleké budoucnosti) na sebe Pán vzal. Každému člověku byla nabídnuta milost. Jediné, co musíme udělat, je přijmout ji. Boží milosrdenství vyžaduje spolupráci člověka - musím obětovat v chrámu, zpovídat se, prostě konat nějaké skutky (sekat sousedovi trávu), za které mi Bůh ve svém spravedlivém milosrdenství umožní pobývat v jeho společnosti. Boží milost vyžaduje jen jedno - přijmout ji, tj. říci sousedovi:"Děkuji, tvoji milost přijímám."

A právě víra v Boží milost v Kristu mě vede k tomu, čemu tu říkáme "jistota" spásy. Já jsem tu milost přijal. Jsem Pánu neskonale vděčný za jeho milost. Byl bych samozřejmě vděčný i za milosrdenství, ale to bych žil ještě v době Zákona. Pro mě platí, že spása je projevem čisté milosti - nemohu se pochlubit vůbec ničím. I kdybych ode dneška do konce života už nikdy nezhřešil, nemá to na moji spásu vliv. Až potkám u Pána někoho, kdo dosáhl spásy v době Zákona, bude mi moci povědět, že je tam díky tomu, že žil podle zákona, obětoval v chrámu, tj. se bude moci tak trochu pochlubit. Já budu moci říct jediné:"Jsem tu jen a jen díky milosti Boží, kterou mi v Kristu dal. Mohu se tedy chlubit jen Kristem a svou slabostí."


Podobná témata

Úvod do křesťanství

"Pojďme si spočítat, jak moc je spása z nás" | Přihlásit/Vytvořit účet | 148 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

No to je zase ostuda jak hrom:-)) (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 25. březen 2011 @ 15:09:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Omlouvám se za nedodělanou úpravu článku - první rovnice má samozřejmě vyjít 0,3. 



Re: Pojďme si spočítat, jak moc je spása z nás (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 25. březen 2011 @ 15:59:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."V těchto i dalších podobných případech jsme svědky působení lásky Boží, která je ovšem podmíněna nějakým skutkem (koupí a nošením medailonku, účastí ne mši, zpovědí atd.) Není to tedy milost, ale je to plat (odměna) za skutek. Ani rozhřešení v rámci svátosti smíření není milostí. Je to odměna za to, že se vyzpovídám."...

Ahoj ssns
Až do tohoto tvého výroku jsem s tebou souhlasil.
Boží láska není podmíněna skutkem, ale Bůh může svou milost podmínit (v případě svátostin přítomností svátostiny - medailonku). Je to třeba případ šátků a zástěr, kterých se Pavel dotkl a nemocní pak byli skrze tyto šátky uzdravováni (Sk 19,12). Zvykněme si na myšlenku, že Bůh není omezován hmotou, ale ani se z hmoty nijak nevylučuje. Je jen jeho vůlí, jak se rozhodne působit a člověk mu v tom nebude radit, ani předepisovat.

Svátosti nelze vůbec dávat na stejnou rovinu se svátostinami. Svátosti jsou viditelná znamení (Kristem ustanovené) neviditelné Boží milosti.

Odpuštění hříchů ve svátosti smíření je milost (žádná odměna!), která čerpá ze zásluh Ježíše Krista. Bůh tuto svou milost podmiňuje pokáním a vyznáním hříchů. Vůbec tedy nestačí jen hříchy vyznat, je třeba jich litovat, podle možností následky napravit a hlavně rozhodnutí pro změnu života! Nalistuj si příklad celníka Zachea! Až tehdy přichází spása od Boha.

Nevím proč jsi volil takovou formu konfrontace se zdravým rozumem. Nejak se mi u tebe nechce věřit, že bych ti snad říkal něco, co už neznáš. Neznám nikoho, kdo by věřit takovým způsobem, jak naznačuješ.

Ono to není tak těžké pochopit.
Spaseni jsme výhradně z milosti.
Nebe nám otevřel Kristus a žádný člověk (ani ten nejsvatější)  by vlastním úsilím do nebe stejně nemohl vejít (ani Panna Maria). Spasení je tedy Boží dar nesmírné ceny. Bůh takové dary nedává každému (1 Kor 6,9) - je třeba se stát jeho uznaným dítětem, dědicem (Ř 8,17; Gal 3,29; Gal 4,7 ) věčného života.
Sama bezhříšnost ještě nikomu nečiní nárok na nebe, ale je Kristovou podmínkou, aby daroval spásu. Milosti spásy předchází milost odpuštění - a té zase předchází milost obrácení, rozhodnutí se změnit. To všechno je působením Ducha svatého, ale vždy je přitom respektována lidská svoboda odmítnout - nebo přijmout.
Zacheus měl svobodu říci Kristu: "Sorry, já tě doma nechci, já mám svůj klídek." A Kristus by ho v tomto respektoval. Zacheus by tak vlastním rozhodnutím přišel o spásu.

Rozumíš, že nelze zaměňovat samotný dar spásy a "kvalifikaci" člověka k obdržení tohoto daru?



I ten tvůj příklad s nabouraným autem je posunut do jiné roviny.
"Jedu neopatrně a nabourám ho". Hřích je to, že jedeš vědomě na červenou.

..."Milosrdný soused mi třeba nabídne, že mu mohu půl roku každý týden posekat trávu a tím se ten dluh smázne."...
Snad uznáš, že sekat půl roku sousedovi trávu není plnohodnotná náhrada za auto. To si neodpracuješ. Pokud ti to takhle soused nabídne, je to stejně milost. Podmínku sekat trávu dává pro tvé dobro, aby jsi se zbavil své lehkomyslnosti a naučil odpovědnosti. Nikoli. že si za tu nasekanou trávu snad koupí nové auto.


..."A právě víra v Boží milost v Kristu mě vede k tomu, čemu tu říkáme "jistota" spásy."...

Toto je ten sporný bod, kde nerozlišujete samotný dar spásy od "kvalifikace" člověka spásu přijmout.



Re: Pojďme si spočítat, jak moc je spása z nás (Skóre: 1)
Vložil: Vapel v Pátek, 25. březen 2011 @ 16:24:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
křest = znovuzrození v Kristu.
.....
Znovuzrození = křest Duchem. viz rozhovor s Nikodémem.



Re: Pojďme si spočítat, jak moc je spása z nás (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Pátek, 25. březen 2011 @ 18:28:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak moc je spása z nás? To doufám nemyslíš vážně...
Spása není z nás, takže se nemůžeme chlubit. Je plně, naprosto, jen a pouze Z Boha a Jeho milosti nám dané.



Re: Pojďme si spočítat, jak moc je spása z nás (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Sobota, 26. březen 2011 @ 10:10:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Domlouváme se a hádáme ohledně spásy. K čemu to je ?  K čemu je vědomí spásy, pokud se člověk vnitřně nezmění a je stále stejný lump a křivák?  Copak Bůh chce, aby tahle zpráva byla tak složitá a těžko pochopitelná?  S tím se každý musí vyrovnat sám. Čím více se tím člověk chlubí a druhým dává najevo, že jsou v chápaní zaostalí, tím víc dokazuje, že sám tomu nevěří. Potřebuje ujištění od ostatních. Ale to je u každého člověk jeho vlastní duchovní stav a jeho problém. Babička, která znala jen Panenku Marii a svůj kostelíček či kapličku, měla možná větší jistotu a víru, než ti, kteří o tom napíší spousty úvah a stále o tom přemýšlejí  a hádají se s jinými. A jejich skutky.... ?!?

 

Ti, na které „křesťané“ házejí bomby v Libyi, mají také svoji jistotu a víru.

Ti spasení nebudou ? Protože věří v islám ?

 

Veškerá kecání o spáse jsou k ničemu. Jistota spasení musí se navenek projevovat činy lásky k bližnímu.  Existuje tato láska k bližnímu v dnešním světě ?


Už máme  díky Západu zmařené téměř  dvě generace. Bude konec !!!!!!

 

 

 

 

 


 




Re: Pojďme si spočítat, jak moc je spása z nás (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 26. březen 2011 @ 10:30:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Jako příklad bych uvedl známou, která mi tvrdila, že Bůh ji skrze medailonek do jisté míry chrání před svody. Když ho má u sebe, hřeší prý méně a musí i méně bojovat s pokušením a vlastní slabostí. Jiný člověk říká, že přijetí svátosti oltářní (eucharistie) má po nějakou dobu podobný efekt jako ten medailonek.


  Hezký článek. Tenhle úryvek mohu také potvrdit a potvrdit jeho rozdíl proti milosti od Boha, proti záchraně v Kristu. Před nějakou dobou jsem ten rozdíl lidmi vymyšlené dočasné "milosti" za odměnu z nějakého vlastního skutku a věčné milosti Boží v Ježíši popsal v článku Čím víc pruhů, tím víc Adidas.

  Přijal jsem ty věci stejně, jako ty: Bůh nám v Kristu odpustil všechny hříchy. To mi dává smysl žít pro Boha a být mu vděčný za život. Paradoxně má trvalá a nepodmíněná milost trvalý a nepodmíněný vliv na život, na rozdíl od milosti dočasné a podmíněné.



Stránka vygenerována za: 0.83 sekundy