Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 430 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116476737
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Ospravedlnění vírou a znovuzrození.
Vloženo Středa, 16. březen 2011 @ 12:39:11 CET Vložil: Olda

Katolicismus poslal oko

Prenatální život nelze zaměňovat s novým životem, který nastává po narození.


Navazuji na Toníkovy argumenty ohledně znovuzrození člověka. Argumenty, ve kterých je velký kus pravdy, že člověk, který uvěří a vydá svůj život Kristu, má v sobě život. Vyhradil jsem si čas na odpověď a odešel do ticha, naslouchat Božímu hlasu. Ve skutečné modlitbě totiž nezáleží ani tak na tom, co říkám já, ale hlavně uslyšet, co říká Bůh mně.
Nový člověk se rodí z navěky zůstávajícího Božího slova, oko, ne z víry. Z víry v Ježíše Krista je člověk ospravedlněn.

Jak je zvláštní, že se dokážeme shodnout ve slovech, ale jejich obsahu rozumíme každý úplně jinak! Nechce zde rozvířit polemiku, kde se určitě neshodneme. Jen chci vyjádřit svůj názor.
Je to jako u normálního narození: Miminko je na světě mnoho měsíců před tím, než se narodí. Hýbe nožičkama, kope maminku, bráškové a sestry na něj mluví, hladí ho, těší se na něj. Tatínek se taky těší, stejně jako maminka. Obvykle. Život miminko nedostává porodem, porodem se jen objeví na svět to, co už dávno je, jen některým lidem je to skryté.

  Stejné je to s novým narozením. Ten život je ze slova. Ze slova je víra. Ze slyšení. Ta víra roste. A jednou přijde čas, kdy bezvěrec s překvapením zjistí, že věří, že Bůh vzkřísil Ježíše z mrtvých a že Ježíš žije. To ještě ani nikdo nevidí, protože je to skryté. Bývalý bezvěrec se za to třeba i stydí.
Ale pak přijde čas a ta víra ze Slova a Slovu musí ven. A to je nové narození
.
Opravdu jsem si ponechal čas a tyto Toníkovy námitky poctivě a upřímně promýšlel. Prosím, abychom pro pochopení tohoto problému sem nezatahovali problémy jiné (třeba křest miminek), aby se diskuse nerozplizla.
Člověk se znovuzrozuje z Boha tím, že Bůh provede obřízku jeho srdce, odpustí mu jeho hříchy. Tedy ze samotné víry znovuzrození není - znovuzrozuje Kristus. Víra je jen dispozicí, nutným předpokladem, aby člověk mohl být znovuzrozen do Božího dítěte.Starý člověk je s Kristem pohřben, nový člověk je spolu s Kristem vzkříšen. To všechno jsme si už řekli, to všechno jsem už dříve z Písma doložil. Člověk ve křtu obléká Krista (Gal 3,27), stává se křesťanem, kristovcem, údem Kristova těla. Křest nás zachraňuje pro věčný život (1 Pt 3,20-21).
Podobně jako průběh těhotenství, má i znovuzrození svůj průběh.
Bůh člověka osloví – on uslyší Boží slovo a uvěří mu. Rozhodne se vydat Kristu svůj život. V tom okamžiku už takový člověk nepochybně má v sobě život, má v sobě Krista. To nelze nijak zpochybnit. Už v něm působí Duch svatý a dokonce může třeba i skrze takového člověka konat zázraky.(Mk 9,38-41) Jan mu tedy odpověděl: "Mistře, viděli jsme někoho, kdo nechodí s námi, jak ve tvém jménu vymítá démony a bránili jsme mu, protože nechodí s námi." Ale Ježíš řekl: "Nebraňte mu. Vždyť není nikdo, kdo by udělal zázrak v mém jménu a mohl o mně snadno mluvit zle. Vždyť kdo není proti nám, je s námi. Kdokoli by vám totiž dal k pití pohár vody v mém jménu, protože jste Kristovi, říkám vám jistě, že rozhodně neztratí svou odplatu."

  Takový člověk už má v sobě život, přesto ještě pořád není křesťanem. Je v „prenatálním stadiu“ víry – ještě se jako křesťan nenarodil. Církev takové lidi označuje slovem „katechumen“. Je to člověk, který se připravuje na křest, žije spolu s církví, ale „nechodí s ní“, nemá s ní plné společenství. Ještě není její součástí. Ještě není „naroubován na ušlechtilou olivu", ještě se nestal údem Krista.
Je to podobné, jako s novici v řeholním řádu. Žijí spolu s řeholníky v klášteře, nosí řeholní šat (ovšem bílé barvy), nejsou však ještě řeholníky, nesložili Bohu řeholní sliby: mohou tedy kdykoli odejít, nejsou zde ničím vázáni. Nemají povinnosti čistoty, chudoby a poslušnosti, nemají však ani pravomoci řeholníků.
Je to taky podobné, jako s Abrahámem: Abrahám uvěřil Bohu a vyšel z Cháranu - Bůh ho za jeho víru ospravedlnil. Abrahám už měl ve svém srdci život, nosil Boha ve svém srdci. Spolupracoval s ním v životě, nechal se vést Hospodinem. Musel ovšem ujít ještě velmi dlouhou cestu, osvědčit vytrvalost své víry, než s ním Hospodin uzavřel smlouvu a ta byla stvrzena obřízkou. Až touto smlouvou se stal Abrahám praotcem vyvolených, nikoli svou vírou.
Katechumen tedy už je na cestě jako Abrahám.
Už má ve svém srdci život z Boha (společenství s Bohem), ale uzavření smlouvy se teprve připravuje. Katechumeni se v církvi zúčastňovali bohoslužby slova, ale před bohoslužbou oběti odcházeli. Nebyli ještě součástí Kristova těla, nebyli „pod smlouvou“, neměli právo účasti na svátostném životě církve. Církev si však vždycky byla velmi dobře vědoma života, který přichází s uvěřením a vydáním se Kristu. Uznávala, že zemře – li katechumen náhle, aniž by byl pokřtěn, skrze tento (nesvátostný) život v Kristu je v okamžiku smrti křtem touhy takový člověk Kristem spasen. Takový katechumen se v okamžiku smrti stává znovuzrozeným křesťanem a církev mu uznává právo na církevní pohřeb.
Člověk, který vírou vydá život Kristu, musí být Kristen znovuzrozen: očištěn od hříchů a přijmout za svůj život z Krista. Jen tak je možno získat věčný život, Kristus je zdrojem života věčného. Takovýto člověk nemůže obléknout Krista mimo církev a stát se mimo církev křesťanem. Ve smrti se setkává s Kristem a přijímá jeho život. Znovuzrodí se skrze Krista, stává se však už křesťanem církve vítězné v nebi, podobně jako spravedliví pohané.
Ospravedlnění v důsledku znamená, že Bůh uznává člověka za hodného svého společenství. Co ještě brání, pomáhá odstraňovat i on sám.

Svátosti jsou však mimořádnými dary Krista pouze v církvi. Jsou to viditelná znamení neviditelné Boží milosti. Ve křtu obléknutím Krista, přijetím Kristova života za svůj, se svátostným způsobem uzavírá nová smlouva. Bůh obřezává srdce Kristovou obřízkou (Kol 2,11). Člověk se stává křesťanem, plnoprávným údem Kristovy církve s právem účasti na svátostném životě, se svátostným darem věčného života, ale také s povinnostmi žít podle Krista.
Ani do manželství nelze vstoupit jinak, než smlouvou.
Není to tak, že se člověk zamiluje, jeho láska roste a rázem by zjistil, že je ženatý. Tak nějak na mě působí, když někdo popisujete své "znovuzrození."Manželé spolu musí uzavřít smlouvu: "Dávám se ti a přijímám tě za manžela!" Nelze jinak vstoupit do manželství!
I v manželství jsou mimořádné dary. Dar plodivé síly je posvěcován manželskou láskou jen uvnitř manželství. Mimo manželství člověk nemá právo této síly užívat.
Znovuzrodit se a žít dál na tomto světě nelze jinak, než smlouvou (křtem) a nelze jinak, než v církvi. Křesťan mimo církev je nesmysl. Proto je život v církvi vyjímečným, svátostným (posvěcován Duchem svatým) podílením se na Kristově životě. Do církve putující na zemi člověk vstupuje ve křtu - jinak nelze. Jen v církvi je dar věčného života také svátostným, zaručeným Boží smlouvou
Mimo církev může ovšem člověk získat věčný život (společenství s Bohem) i způsobem nesvátostným - vlastním uvěřením Bohu. Takový se rodí do Krista až ve své smrti těla.


"Ospravedlnění vírou a znovuzrození." | Přihlásit/Vytvořit účet | 275 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ospravedlnění vírou a znovuzrození. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 16. březen 2011 @ 14:47:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj oko.

  Jsem rád, že jsi pochopil věci okolo smlouvy a svobody, které jsem ti mnohokrát popisoval, naposled v tom článku Vytrváme spolu v dobrém dokud budeme mít naději. Snad už se tedy po tomto tvém článku shodneme na tom, že vztah s Bohem není nějaké žití na hromádce kdy má každý svobodu dělat si co chce a jak chce, ale je to vztah žitý ve smlouvě, kdy jsou jak Bůh tak člověk vázáni tou smlouvou, podobně jako například manželé.

  Vypadá to, že bychom se snad dokonce i mohli shodnout, že člověk je ospravedlněn vírou v Ježíše Krista a ne nějakými skutky, které koná, byť dobrými. To je docela dobré.

  V čem se neshodneme je to, čím se člověk stává křesťanem, jak se stane součástí církve a jak dlouho trvá smlouva v Kristu.


  Asi by chtělo vysvětlit, co si představuješ pod pojmem "znovuzrození", co to přesně pro tebe znamená. Co to je ta "obřízka srdce" a jestli existuje nějaký způsob, jak vůbec poznat, že je člověk znovuzrozený tím vaším způsobem.

  Chtělo by to trochu praxe. Křes´tané byli vždycky na tu praxi. Třeba když řešili co s pohanama: A povstal Petr a vylíčil, co se jim v životě s Ježíšem stalo, jak jednal Duch svatý a na základě toho rozhodli.

  Napsal jsem ti v jiné diskuzi, abys tedy popsal obvyklý příběh nějakého člověka, který se znovuzrodil u vás v církvi křtem. Popiš, jak obvykle takové znovuzrození vypadá, co se s tím člověkem stane, jak se to znovuzrození projevuje, jak se projevuje takový svátostný život na rozdíl od toho docela obyčejného nesvátostného života, který žijí běžní křesťané, co se stali církví ve chvíli, kdy přijali Krista.





Re: Ospravedlnění vírou a znovuzrození. (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Středa, 16. březen 2011 @ 15:31:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ahoj Oko...
chcem zareagovať na niekoľko nezrovnalostí...
píšeš:
Člověk se znovuzrozuje z Boha tím, že Bůh provede obřízku jeho srdce, odpustí mu jeho hříchy.
to je pravda a deje sa to vierou v Krista:
Ježiš hovorí:  Ján 3:7  Nediv sa, že som ti povedal: Treba sa vám znovu narodiť.
Nikodém sa pýta: Ján 3:9  Nikodém Mu povedal: Ako sa to môže stať?
Ježiš odpovedá:Ján 3:18  Kto verí v Neho, nebude súdený. Kto neverí, už je odsúdený, pretože neuveril v meno jednorodeného Syna Božieho.

Na Nikodémovu otázku ako sa to môže stať aby bol človek znovuzrodený, Ježiš odpovedá,: to sa môže stať vierou...
...znovuzrodenie sa udeje skrze vieru v Krista...na základe rozhovoru Ježiša a Nikodéma je znovuzrodenie výsledkom viery, prinajlepšom kombináciou viery a krstu

-----------------------
Ďalej píšeš: Křest nás zachraňuje pro věčný život
to je totálna blbosť....zachraňuje nás vždy Kristus a nikdy nie sviatosť...

píšeš:Takový člověk už má v sobě život, přesto ještě pořád není křesťanem...
...to je v rozpore s tým čo učí nový zákon...ten kto má vieru, rozumej zachraňujúcu vieru, nie takú o akej píše Jakub...tak ten má v sebe život večný a tým pádom je kresťanom...ešte aj pred krstom ak sa nestihol pokrstiť...
preto písmo hovorí.
Marek 16:16  Kto uverí a bude pokrstený, bude spasený, ale kto neuverí, bude odsúdený.
ak by si mal pravdu tak v písme by stálo ...ale kto neuverí a nepokrstí sa bude odsúdený...
...ten kto má v sebe Boží život prežil znovuzrodenie a tým pádom prijal záchranu v Kristu...nie je možné byť znovuzrodený a zároveň nebyť kresťanom...
----------------------
píšeš: Až touto smlouvou se stal Abrahám praotcem vyvolených, nikoli svou vírou.

práve o to išlo Pavlovi...presvedčiť židov že Abrahám bol ospravedlnený, zachránený vierou a poslušnosťou a obriezku a zmluvu dostal ako bonus, pečať, potvrdenie...
11  A znak obriezky dostal ako pečať spravodlivosti viery, ktorú mal ako neobrezaný,
obriezka je znak, znamenie toho čo sa udialo predtým vierou...

tým že verím, mám vieru v Krista,  stáva sa pre mňa Abrahám praotcom vyvolených...nie je to skrze zmluvu ako tvrdíš ty, ale skrze vieru:
Galatským 3:7  Vedzte teda, že tí, čo sú z viery, sú synovia Abrahámovi!
Galatským 3:8  Keďže Písmo predvídalo, že Boh z viery ospravedlňuje pohanov, vopred oznámilo Abrahámovi radostnú zvesť: V tebe budú požehnané všetky národy.


...a nakoniec som rád že manželstvo považuješ za zmluvu a nie sviatosť...ale to je o inom


ivanp



Re: Ospravedlnění vírou a znovuzrození. (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Středa, 16. březen 2011 @ 17:16:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, Oko,
co že ti to Bůh řekl ?-)

Až po ten katechumenát s tebou ZCELA souhlasím.
Proč by ale měl někdo být katechumenem, připravovat se na křest, když v Krista, původce křtu nevěří.
To jako kdybych nevěřil, že jsou auta a podal si přihlášku do autoškoly.

Jeden ze života, moje maminka byla porodní asistentka. Když se narodí dítě, tak křičí ! Přemýšlej o tom. Stejně tak je to i u ZNOVU - NAROZENÍ !



Re: Ospravedlnění vírou a znovuzrození. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 17. březen 2011 @ 09:08:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj všichni.
Pokusím se reagovat na vaše připomínky najednou.

..."Nelze spojit hříšné se svatým" - Jistě se shodneme na tom, že Duch svatý je také svatý. Není svatější nebo méně svatý než Kristus. Jak je pak možné, že Písmo opakovaně svědčí o tom, že Duch svatý sestoupil na lidi před tím než byli pokřtěni."...


Duch svatý si vane, kam sám chce. Boha nikdo nemůže omezit. A Bůh také nikoho neomezuje ve svobodě rozhodnutí. Duch svatý se dotýká lidského srdce a vzbuzuje v něm touhu po Bohu. V moci člověka je si této touhy nevšímat, nebo na ni odpovědět. Pokud Bohu odpovídám láskou, má svoboda není nijak dotčená, je to proto, že chci, nikoli proto, že mě vztah k Bohu nějak omezuje.


Duch svatý jistě působí i v hříšném nepokřtěném člověku, ale ještě nikoli ve smlouvě. Nespojuje člověka s bohem, člověk se s Bohem může rozejít - jako snoubenci před svatbou.

Až pokristění ve křtu je spojením lidského života s životem Krista, znovuzrozením člověka bez hříchů, oblečeného do Krista. Takové spojení je jednou a už navždy
Nemůžeš se obléct do Krista, aniž bys nebyl očištěn od hříchů - aniž by Kristus nevzal tvé lidské hříchy na sebe. To by nebylo znovuzrození, nic by se přece nezměnilo. Nešlo by dál chodit v novosti života, hříšný člověk přece nemá nárok na věčný život.

Člověk, který ještě nebyl Kristem očištěn od hříchů, nemá nárok na dědictví věčného života. Bůh ho v hříších neuzná za legitimního dědice. Vždyť právě pro toto Kristus vykoupil svět.



Re: Ospravedlnění vírou a znovuzrození. (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Čtvrtek, 17. březen 2011 @ 15:07:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
.......Do církve putující na zemi člověk vstupuje ve křtu - jinak nelze.......

       1. Kor. 12,13 "Neboť v jednom Duchu jsme my všichni byli pokřtěni v jedno tělo..." 



Re: Ospravedlnění vírou a znovuzrození. (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 17. březen 2011 @ 17:06:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...zdravím diskutérov...

Oko nás presviedča o tom, že znovuzrodiť sa dá v krste...

...ja tvrdím, že znovuzrodí nás Slovo Božie bez krstu:

 ...veď ste živým a večným slovom Božím znovuzrodení nie z porušiteľného, ale z neporušiteľného semena.1 Peter 1:23

...a tiež tvrdím, že znovuzrodený som vzkriesením Krista...

 ...Požehnaný Boh a Otec nášho Pána Ježiša Krista, ktorý nás zo svojho veľkého milosrdenstva vzkriesením Ježiša Krista z mŕtvych znovuzrodil pre živú nádej:1 Peter 1:3


...a ešte tvrdím že znovuzrodenie sa uskutočňuje tak, že uverím v Krista
 
...Každý, kto verí, že Ježiš je Kristus, narodil sa z Boha; a každý, kto miluje rodiča, miluje aj toho, kto sa z neho narodil. Ján 5:1

ivanp



Re: Ospravedlnění vírou a znovuzrození. (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pátek, 18. březen 2011 @ 13:49:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nový člověk se rodí z navěky zůstávajícího Božího slova, oko, ne z víry. Z víry v Ježíše Krista je člověk ospravedlněn.

Znovu se, milé Oko, ptám, co že ti to řekl Bůh ?

Nečetl jsi někde větu:....kdo se nenarodí  z  V O D Y  a  z Ducha, nemůže vejít do Božího království....?

Když už ani přímá Boží řeč z tebou nehne.......




Stránka vygenerována za: 1.34 sekundy