Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429544, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465871
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Publikace ´Baptistické zásady, jejich kořeny a okolnosti vzniku ´
Vloženo Středa, 29. prosinec 2010 @ 21:25:12 CET Vložil: Olda

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Dovolujeme si Vás informovat o publikaci, která vychází právě v těchto dnech. Nese název „Baptistické zásady, jejich kořeny a okolnosti vzniku“ a shrnuje tři samostatné texty.

Prvním z nich je stať „Milníky na cestě baptistické duchovní tradice“ od Pavla Vychopně, která naznačuje, z jakých myšlenkových zdrojů baptistické zásady vyrůstaly, a zasazuje je do širšího kontextu dějin křesťanského myšlení.

Druhou částí je text „Průniky do historie českých baptistů“ od Lydie Kucové, který se soustředí především na zásadní předěly ve formování českého baptistického hnutí.

Poslední část pak tvoří „Baptistické zásady“ od Jáchyma Gondáše, které jsou komentovaným zněním dokumentu „Zásady a stanoviska“.


V závěrečné části je doplněn také seznam dostupné literatury.


Brožura byla koncipována tak, aby mohla posloužit k vzdělávání ve sborech, k předkřestní katechezi, ale také jako srozumitelný misijní nástroj. Text byl doporučen k vydání historickou komisí BJB.

Cena jednoho výtisku je 60,- a je možné si jej objednat v kanceláři Výkonného výboru BJB nebo zakoupit v baptistickém sboru v Praze Na Topolce.

Zdroj: www.topolka.estranky.cz

RECENZE PUBLIKACE "BAPTISTICKÉ ZÁSADY, ..."


S baptisty bývá v řadě ohledů potíž. Nepoučení znejistí již při cizokrajně znějícím názvu. A tak se ve sborové poště tu a tam objeví dopis, vněmž jsou adresáti nazváni babtistickou či dokonce budhistickou církví. Dojem cizorodosti se českoslovenští baptisté pokusili rozptýlit, když nově ustavenému sdružení svých sborů dali roku 1919 název Bratrská jednota Chelčického. Odkaz k radikálnímu reformačnímu mysliteli zůstal v názvu českých baptistů až do začátku 50. let.

Poučení vědí, že baptisté představují jeden z proudů poreformačního křesťanstva a že jejich pojmenování je odvozeno od řeckého slova BAPTISMA, které znamená ponoření a v novozákonním pojmosloví vesměs označuje rituál křtu.  

Zásadnější potíž nastává, když mají baptisté vysvětlit, kdo vlastně jsou a co je spojuje. Traduje se vtip, že když se setkají dva baptisté, mají tři názory. Velmi často se baptisté představuji výčtem zásad, které je odlišují od ostatních protestantů. Většinou ovšem jedním dechem zdůrazní, že toho, co sdílejí s ostatními křesťany, je daleko více než odlišností. Při tomto ubezpečení lze spočinout, pokud ovšem oboustranně nepřeceníme skutečnost, že se baptisté nedokážou připojit k bezvýjimečnému uznávání křtu, neboť jeho nemluvněcí podobu za křest nepovažují.

Jiná nesnáz se objeví, když se v rámci ekumenické spolupráce setkají představitelé ostatních křesťanských denominací s reprezentanty baptistů – u nás nejčastěji s členy Výkonného výboru Bratrské jednoty baptistů (BJB). Brzo zjistí, že mají co do činění s církví-necírkví, která si příliš nepotrpí na závazné apely, nadekretovaná stanoviska, ani na veřejná prohlášení.

Pojem církve baptisté ve světle novozákonního svědectví důsledně vyhrazují pro místní společenství věřících (sbory) a pak již pouze pro "svatou církev obecnou". Proto také pro širší společenství místních sborů používají spolkovou terminologii – u nás Jednota, v USA Konvence, na celoevropské úrovni Federace, na celosvětové rovině Svaz.  

Překvapí, že už je to více než 60 let, kdy se čeští baptisté naposledy pokusili ve formě samostatné publikace vyjádřit, kým jsou a oč jim jde (1948 – František Kolátor, 1938 – Jindřich Procházka, 1929 – Václav Králíček, 1922 – Josef Novotný). Informační dluh vůči veřejnosti i dovnitř BJB se alespoň částečně pokusili zacelit tři členové pražského baptistického sboru Na Topolce svými kratšími studiemi, které pod souhrnným názvem Baptistické zásady, jejich kořeny a okolnosti vzniku vydala na základě doporučení své historické komise v roce 2010 BJB v ČR.  

První studii s názvem Milníky na cestě baptistické duchovní tradice zpracoval teologicky školený presbyter a bývalý ředitel Diakonie ČCE Pavel Vychopeň. Baptisté bývají řazeni do ranku tzv. „svobodných církví“ (Free Church, Freikirche). Míní se tím jednak nezávislost církevních společenství ve vztahu ke státní moci (princip odluky církve od státu) a jejich svobodný postoj vůči nadsborovým církevním strukturám (kongregacionalismus), jednak svobodné členství v církvi založené na osobním a dobrovolném rozhodnutí víry. Autor spatřuje vývojovou linku tohoto typu křesťanství na ose valdenští – Petr Chelčický – anabaptisté – kongregacionalističtí nonkoformisté přelomu 16. a 17. století (první baptistický sbor vznikl roku 1609). 

Druhou studii s názvem Průniky do historie českých baptistů zpracovala teoložka a akademická pracovnice Mezinárodního baptistického teologického semináře Lydie Kucová. Za pozornost stojí, že první český baptistický sbor nevznikl na území Československa nýbrž v polském Zelově (1872), kde byla řada potomků českých pobělohorských exulantů oslovena způsobem sborového života německých baptistů působících na území dnešního Polska.  

V Čechách vznikl první baptistický sbor v roce 1885 ("Pražský sbor u víře pokřtěných baptistů"). Jeho první kazatel Jindřich Novotný již v témže roce vydal český překlad výrazně kalvinisticky orientovaného vyznání víry německých baptistů. Nikdy však nehrálo roli závazné konfese, jak tomu bylo (a snad dosud je) v evangelických církvích. Centrem moravského baptismu se stal brněnský sbor, který založil roku 1898 Norbert Čapek, který se však později od baptistů odloučil, aby se stal v českých zemích průkopníkem unitářství.  

Ačkoliv baptisté měli mezi sebou řadu osobností, kteří měli kontakty na T.G. Masaryka (především prof. Václav Králíček, který byl ve dvacátých letech zpravodajem pro kancelář prezidenta republiky, nepodařilo se za celých dvacet let první republiky nalézt takový právní status pro baptistické sbory, který by plně odpovídal jejich ideálu "svobodné církve ve svobodném státě". Nepůsobili proto na základě církevního ale spolkového zákona, neboť odmítali takové státní uznání, které by oklešťovalo jejich zásadu odluky církve od státu a pojetí sborů coby plnoprávných církví.  

Osudový zářez do života československých baptistů představovaly církevní zákony roku 1949. Na první pohled zrovnoprávňovaly dosud pouze trpěné křesťanské denominace včetně baptistů s tradičními církvemi. Ve skutečnosti však systém státních souhlasů pro duchovenskou činnost vnesl do sborů i BJB dosud odmítané prvky hierarchizace a klerikalizace církve. Z protestantských církví dopadla státní represe 50. let snad nejbrutálněji na baptisty. V roce 1952 byli zatčeni vrcholní představitelé BJB a celá řada dalších kazatelů, aby byli ve vykonstruovaných procesech odsouzeni k těžkým trestům odnětí svobody. Ve valdické věznici umírá Cyril Burget, kazatel pražského vinohradského sboru a sekretář výboru BJB.

V prosinci 1953 proběhla za účasti představitelů ostatních protestantských denominací konference BJB, na které delegáti baptistických sborů podlehli nátlaku státních orgánů a schválili předem připravené prohlášení, v němž se zřekli svých odsouzených kazatelů. V roce 1990 konference BJB tyto své bývalé představitele rehabilitovala, k důsledné reflexi tohoto tragického období však dosud nedošlo.  

Třetí studii s názvem Baptistické zásady zpracoval kazatel topoleckého sboru a šéfredaktor časopisu Protestant Jáchym Gondáš. Autor traktuje baptistické zásady formou komentářů k jednotlivým článkům oficiálního dokumentu BJB Zásady a stanoviska, který vznikl v devadesátých letech na půdorysu teologického materiálu Evropské baptistické federace „Kdo jsou baptisté – na cestě k vyjádření identity baptistů v měnící se Evropě“ (tzv. Dorweilský dokument).

Komentáře jsou doplněny citacemi významných českých i zahraničních baptistických teologů. Nejčastěji jsou zmiňováni Jindřich Procházka, ředitel baptistického bohosloveckého semináře (1921-1950) a Josef Novotný, předseda Bratrské jednoty Chelčického (1920-1928). Každou ze třinácti tezí Zásad a stanovisek baptisté sdílí i s dalšími křesťanskými skupinami, žádná není výlučně baptistická. Co tyto zásady činí jedinečně baptistickými, je jejich ucelenost a provázanost.  

Ústředním důrazem baptismu uprostřed rodiny protestantského křesťanstva je jeho pojetí církve. I křest výlučně na vyznání víry (nikoliv křest dospělých jak se někdy o baptistech nepřesně traduje) jako nejviditelnější rozpoznávací znak baptismu nestojí sám o sobě, ale je zakotven v (sebe)pochopení církve jako společenství věřících, kteří se vědomě a svobodně rozhodli ke (spolu)následování Ježíše Krista jako svého Spasitele a Pána pánů.  

Publikace Baptistické zásady nemá pouze informační význam, ale představuje také (a možná předně) významný hlas do probíhající (či spíše žádoucí) diskuse baptistických sborů o jejich dalším duchovním i praktickém směřování. Vynořuje se řada témat, kde čeští baptisté musí promýšlet, jak uchopit své inspirační zdroje v novém dějinném kontextu. Namátkou zmiňuji alespoň některé.

Je pobírání státních dotací na platy kazatelů a misijních pracovníků v souladu s principem odluky církve od státu?

Jak se postavit k přerozdělování finančních prostředků z vesměs katolických restitučních nároků na základě chystaného zákona o nápravě některých majetkových křivd způsobených církvím?

Jak se vyrovnat s učeními o autoritách, která vlivem různých duchovních hnutí deformují tradiční baptistický model správy sborového života?

Jak čelit erozi vnitrosborového kongregacionalismu, která hrozí v důsledku klesajícího zájmu členské základny o spoluodpovědnost za směřování svého sboru i společenství BJB?  

Petr Hlaváček  

Zdroj: Evangelický týdeník - Kostnické jiskry 2010/34
www.evangelickytydenik.cz


"Publikace ´Baptistické zásady, jejich kořeny a okolnosti vzniku ´" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy