Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
Danny42
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116502427
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Pavel nebo Jakub? alias exegeze výkladů Božího slova
Vloženo Sobota, 14. srpen 2010 @ 21:13:05 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal kabrtdaniel

Mnozí lidé si myslí, že v Novém zákoně existuje rozpor v pohledu na vztah mezi vírou a skutky. Apoštol Pavel říká: "Člověk se stává spravedlivým vírou bez skutků zákona." (Ř 3,28; Ga 2,16). Naproti tomu Jakub tvrdí: " Člověk je ospravedlněn ze skutků, a ne pouze z víry. " (Jakub 2:24) Jak to tedy je?


Tento zdánilvý protiklad můžeme vyřešit tím, že:

a) analyzujeme a definujeme termíny, které tito pisatelé používají,
b) pozorně sledujeme záměr pisatele,
c) známe prostředí, do něhož Pavel a Jakub píší, a protivníky, na které reagují.

A) Analýza termínu

Pro Pavla je víra důvěrou v Boha, spolehnutím se na něho. Je to závislost na Bohu v otázce spasení. Skutky jsou pro něho skutky zákona, činy poslušnosti motivované touhou a přáním dosáhnout spravedlnosti. Takto Pavel staví proti sobě víru a skutky.
U Jakuba víra odkazuje na osobní náboženské vyznání člověka. Tato víra může být živá, nebo mrtvá, tak jako vyznání může být živé, praktické, anebo k ničemu (Jk 2,14-26). Skutky jsou pro Jakuba vnějším projevem pravé víry. Ukazují, jaké je ve skutečnosti toto náboženské vyznání člověka. Takto chápáno se víra a skutky vzájemně doplňují, tvoří harmonický celek a vůbec nestojí proti sobě.

B) Záměr pisatele

Pavel ve svém dopise odpovídá na základní otázku po zdroji spasení. Je ospravedlnění lidský výkon, nebo Boží dar? Jakub se naproti tomu ptá po důsledcích, projevech ospravedlněného, spaseného člověka. Jak se takový člověk projevuje? Jak žije? Apoštol Pavel tedy zdůrazňuje, že skutky netvoří základnu spasení. Nejsou cestou k ospravedlnění. Jakub však zdůrazňuje, že ospravedlnění, spasení musí vést k zodpovědnému etickému jednání a chování.

C) Rozdílní protivníci

Pavel i Jakub zápasí na frontě, kde je vztah k zákonu problematizován. Oba se stavějí proti zneužití zákona. Pavel má co do činění s judaisty, kteří používali zákon jako prostředek ke spasení, jako cestu spásy. Řeší problém legalismu.
Jakub však reaguje na jiný problém - antinominalismus (směr, který se stavěl proti zákonu). Zápasí s formálními křesťany, kteří nepochopili Pavlovo učení o zákoně. Tito "libertiniáni" (lidé, kteří popírali závaznost zákona) tvrdili, že způsob jejich života nemá v důsledku vliv na jejich spasení, a snažili se roli zákona v životě křesťana potlačit, ne-li zcela odstranit.
Ve světle toho, co jsme si ukázali, je jasné, že neexistuje konflikt nebo rozpor mezi Jakubem a Pavlem v otázce vztahu víry a skutků. Ve skutečnosti je Pavel v souladu s Jakubem, pokud se jedná o důsledky spasení. I on zdůrazňuje, že spasení vede k zodpovědnému, laskavému jednání a chování. (Ga 5,6.22; Ef 2,10; Ř 8,4)

Úryvek z lekcí Evangelium pro dnešek od Daniela Dudy a Jiřího Moskaly

Tož tak.


Podobná témata

Zamyšlení

"Pavel nebo Jakub? alias exegeze výkladů Božího slova" | Přihlásit/Vytvořit účet | 28 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pavel nebo Jakub? alias exegeze výkladů Božího slova (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Pondělí, 16. srpen 2010 @ 15:42:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jakub nikdy nepsal, že jsme spaseni skutky! On pouze konstatoval, že víra bez skutků je mrtvá. Nic více, nic méně.



Re: Pavel nebo Jakub? alias exegeze výkladů Božího slova (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 16. srpen 2010 @ 22:37:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak to je, když se soustředíš na jeden verš a ty ostatní pomineš. Pak musíš krkolomě něco dokazovat. A přitom stačilo se zaměřit na Abraháma. Jak Pavel, tak Jakub svou argumentaci dokazují na příběhu Abrahama.
Pavel říká: Abraham uvěřil Hospodinu a za to byl prohlášen za spravedlivého.
Jakub říka: A Abrahám dvacet let potom, co byl prohlášen pro svou víru spravedlivým, šel obětovat svého syna. A tím jen potvrdil svou víru a spravedlnost přičtenou. 
A víc není o tom co psát. 
PS. Kdy Luther prohlásil, že Jakubova epištola je slaměná? Předtím, než byl ospravedlněn pro víru ve jméno Ježíše, nebo potom?  



Re: Pavel nebo Jakub? alias exegeze výkladů Božího slova (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 17. srpen 2010 @ 14:28:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na takovou otázku se dá odpovědět velice snadno a rychle. Oba. Bible platí vždycky jako celek.



Re: Pavel nebo Jakub? alias exegeze výkladů Božího slova (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 01. říjen 2014 @ 22:14:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ono záleží také na tom, jaký druh skutků je vyžadován Bohem. I velké množství náboženských skutků, mnohdy i prorokování, vymítání démonů nebo uzdravování, může být nepravostí, pokud vychází z převráceného lidského srdce. Pokud skutky jsou plánovány lidmi na radách a úzkých výborech, jsou to stejně jen mrtvé skutku a mrtvá víra bez skutků. 

To, co chce Bůh, je abychom vcházeli do skutků, které pro nás předem připravil. A to v závislosti a pod vedením Ducha. Přesně jako Pán Ježíš. Takové skutky vycházejí ze živé víry. Neboť Kristovec slyší Slovo od Pána a vykonává ho skutkem. To je pravá víra a pravé skutky.

Vše ostatní lidské snažení nezávislé na Bohu je jen mrtvou vírou a mrtvými skutky. A tak nejen církve, které odmítají důraz na skutky, tak i církve, které preferují skutky, mohou být ve skutečnosti producenty mrtvé víry a mrtvých skutků, protože to nejsou skutky Boží...



Stránka vygenerována za: 0.27 sekundy