Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 550 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116564509
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Přednostní postavení Říma
Vloženo Pátek, 16. červenec 2010 @ 22:20:20 CEST Vložil: Stepan

Katolicismus poslal JMK

Následující text pochází z Ireneova spisu Proti bludným naukám (asi 180). Tento maloasijský Řek se stal roku 177/178 lyonským biskupem; ve svém spise zdůrazňuje přednostní postavení římské obce a jejího biskupa v západní církvi.



Každý, kdo chce vidět pravdu, může ji najít v tradici hlásané apoštoly po celém světě a my můžeme v jednotlivých církvích spočítat biskupy dosazené od apoštolů i jejich nástupce až po naše dny. Ti ničemu z bláhovosti heretiků ani neučili, ani o ničem takovém neslyšeli. Vždyť kdyby byli apoštolové znali skrytá tajemství, jimž by tajně a mimořádně učili jen osoby vyvolené, pak by byli tato tajemství zajisté nejspíše předali těm, jimž svěřili církve. Přáli si totiž, aby ti, jimž předali katedru jako svým nástupcům, byli lidé zcela dokonalí a ve všem bezvadní; vždyť na dobrém či špatném chování těchto lidí záviselo blaho nebo bída jejich oveček. Protože by včak bylo příliš zdlouhavé, kdybychom v díle, jako je toto, chtěli vypočítávat apoštolskou posloupnost všech církví, vylíčíme jen apoštolskou tradici a zvěstování té největší, nejstarší a všude známé církve, založené a vybudované slavnými apoštoly Petrem a Pavlem v Římě, a posloupnost jejich biskupů až po naše doby. Tak se chceme postavit proti všem, kdo si jako obvykle založili z egoismu, z touhy po slávě, zaslepenosti či nevědomosti vlastní "církvičky". S římskou církví musí totiž být vzhledem j hehánz zvláštnímu přednostnímu postavení v souladu každá církev, tj. věřící ve všech končinách, neboť v ní je provždy uchovávána tradice pocházející od apoštolů.

(obsáno bez úprav z knihy 2000 let křesťanství, Karmelitánské nakladatelství, 1999)


Podobná témata

Katolicismus

"Přednostní postavení Říma" | Přihlásit/Vytvořit účet | 43 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Přednostní postavení Říma (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 17. červenec 2010 @ 00:21:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
S římskou církví musí totiž být vzhledem j hehánz zvláštnímu přednostnímu postavení v souladu každá církev, tj. věřící ve všech končinách, neboť v ní je provždy uchovávána tradice pocházející od apoštolů. To podtržené je v jakém jazyku?:-) A jinak je to všechno samozřejmě nesmysl!

Bible zná jen dva druhy církví. Univerzální Církev a místní církve - v Efezu, Tesaloničanů apod. Podle tohoto rozlišení je církev v Římě jen jednou z mnoha místních církví, které v Písmu není přiřčeno žádné výsadní postavení. Pokud by Bůh chtěl z nějakého důvodu uchovat nějakou "tradici apoštolů" pak by to bylo v církvi v Jeruzalémě, která vznikla jako první a u jejího zrodu stáli všichni, tj. 11 Pánových apoštolů + vylosovaný Matěj. Ale nestalo se tak a nestalo se tak ani v případě církve v Římě. Kromě toho, ani Petr ani Pavel nestáli u zrodu církve v Římě a podle Písma Svatého se na jejím budování ani nijak zvlášť nepodíleli. Takže to, co je nám tu předloženo je nejspíš výplod něčí fantazie, ne-li něco horšího! Tož tak.

willy





Re: Přednostní postavení Říma (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Sobota, 17. červenec 2010 @ 09:09:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak nejprve Pravda je sám Pán Ježíš. Za druhé je Řím satanovým královstvím a samotným Babylonem( Babylon jako krycí jméno pro Řím použil mimo jiné i Petr). Papež není nic jiného než vtěleným satanem.Římskokatolická sekta je pak satanovou sběří. A žádná posloupnost jak se mylně domníváte neexistuje. Takže nechť všichni katolíci urychleně vyjdou z tohoto jasně satanského království, chtějí-li si zachránit život.




Re: Přednostní postavení Říma (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Sobota, 17. červenec 2010 @ 12:26:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Skutky apoštolské 20:29  Já totiž vím, že po mém odchodu mezi vás vstoupí draví vlci, kteří nebudou šetřit stádo.

Kdyby to bylo tak, jak píše Ireneus, musel by Pavel nebo Petr o tom něco vědět. A protože nic o tom nevěděli, nic o tom nenapsali. Nevěř dravému vlku.



Re: Přednostní postavení Říma (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 17. červenec 2010 @ 12:49:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ano, jistě takové názory existovaly. Už v době apoštolů existovali někteří, kteří se vyvyšovali nad druhé, stáli o prvenství, ostatní nepřijímali a vylučovali je z církve a dokonce mluvili zlá slova proti samotným apoštolům. Nám pak apoštol na toto říká, že nemáme následovat příklad zlého, ale dobrého. Kdo koná dobro, je z Boha; ale kdo koná zlo, Boha neviděl.

  Daný názor je samozřejmě omezený, dobový, obsahuje zjevné historické nepravdy (např. tvrzení že církev v Říme je nejstarší). Autor zjevně neměl ani páru o církvi v Jeruzalémě, v té době už "známý svět" neměl spojení se staršími církvemi v Etiopii či Arménii. Daný názor je tedy historickou záležitostí, podloženou omyly a neznalostí reality.

  V historii se vyskytovaly různé názory, kdo potřebuje podložit nějaké zvrácené učení, vždycky najde alespoň pár lidí, kteří to učení zastávali před tím, pro argumentátory je celkem nedůležité, že v té době třeba mnohem více lidí zastávalo názor zcela jiný, třeba i protichůdný či že Bible o daném problému svědčí něco jiného.





Re: Přednostní postavení Říma (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Neděle, 18. červenec 2010 @ 08:08:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
brat  Jindřich si o posloupnosti myslí niečo iné.                                             
 
PANE FARÁŘI.
 
Přečetl jsem Váš dopis coby odpoveď na písemnosti, které jste obdržel od mého spolubratra v Pánu Ježíši Gibiece. A abych byl zcela upřímný, (neboť takový má být vždycky upřímně věřící křesťan) jsem na rozpacích. Kdyby takovým způsobem obhajoval učení církve katolické a její postoj vůči státu, obyčejný řádový člen, tak bych to dovedl pochopit. Ale při Vašem postavení a z toho plynoucí i velké zodpovědnosti před Bohem za ty, které vyučujete, (ap.Jákob.3,1) je to pro mne smutné zjištění. Vždyť obhajovat spojení církve a státu výrokem, že ap. Pavel uznával státní autoritu, že se kázal modlit za vrchnost, je velkým nedorozuměním. Zde by se bylo třeba ptát, zda-li úplná odluka církve od státu je neuznáváním autority státu?? Vždyť i při odluce církve od státu zůstává všem jejím členům povinnost řádně pracovat, odvádět daně a ostříhat státní zákony, avšak do toho momentu, pokud ony nebrání věřit Bohu a konat vše co z té víry pramení! Ale jedno je jisté, že církevní hodnostáři by nemohli brát plat od bezbožného státu za kázání evangelia, což je hanebné!
Podobným způsobem tak jako v předešlém bodě, jste pochopil z letáku, který jste dostal o znetvořených přikázáních Božích, že Vás chceme učit zachovávat nařízením a ustanovením, která byla dána Židům. Zde bych chtěl vysvětlit, že desatero přikázaní Božích je celé nadčasové, neboť první čtyři přik. vyjadřují lásku k Bohu a dalších šest příkazů vyjadřuje lásku vůči bližnímu. Na tom nemá právo nikdo nic měnit!
Pane faráři, v každém národě se traduje tvrzení, že dějiny jsou učitelkou národů. Víme ale všichni dobře, že národy se z těch dějin neučí. Neboť vždy se našli různí chytráci, kterým se líbilo užívat moci a vlády nad druhými a dovedli to prosazovat všemi prostředky. Jelikož církev katolická je církev zesvětštělá, podobný jev nacházíme i v ní. Neboť Písmo sv. nás učí skrze ap. Pavla (2Timot.3,16), že „...všelijaké písmo od Boha jest vdechnuté a užitečné k učení, k trestání a k napravování...“. A z tohoto Písma sv. by jme se měli poučit, jak věřili a konali Židé před námi, aby jme se nedopouštěli stejných chyb jako oni ! Tomuto národu, bylo přikázáno, že neměli nic přidávat a nic ubírat ze slova, které Bůh jim přikazoval  (5 Mojž.4,1-2). Ale Židé nebyli poslušní tomuto příkazu a tak upravovali, přidávali a ubírali ze slova, které dostali od Boha. Když přišel Pán Ježíš Kristus mezi ně, tak je za to káral v ev. Matouše 15,1-9. Znění toho 9. verše, „ale nadarmoť mne ctí, učíce učení přikázaní lidských“ je varující pro každého i v dnešní době!!
Církev katolická postupuje  stejným způsobem jako Židé! Pán ježíš Kristus před svým odchodem dal příkaz svým učedlníkům - apoštolům „...učte všechny národy, křtíce je ve jménu Otce ... učíce je zachovávat všechno což jsem přikázal vám...“.
Z toho jasně vyplývá, že kdo tak neučí a nezachovává všechno co přikázal P. Ježíš, (kromě toho, že někdo něco nevykoná pro svoji slabost) ten není jeho služebníkem!
Já bych se pozastavil hned u toho křtu. P. Ježíš je nám příkladem a nechal se pokřtít v dospělosti (aniž potřeboval uvěřit neboť byl počat ne z vůle člověka, ale z Ducha sv., a také byl bez hříchu) a tím také začala jeho mise. P. Ježíš nás učí v ev. Jana 3,5, že jestli se kdo nenarodí z vody a z Ducha nemůže vidět království Boží. Narodit se z vody znamená, uvěřit a nechat se pokřtít. Narodit se z Ducha sv. znamená, narodit se ze  Slova Božího  (1 ep. Petr.1,23) , neboť Slovo Boží je Duch a život (ev. Jana 6,63) , znamená úplné změnit myšlení a konání. Kdo toto naplní v upřímnosti srdce jsa pln víry, tomu také začíná jeho mise. To vše se vykonává katolíkům při křtu nemluvňat!! Tak učí katolický katechizmus z r.1968 zpracovaný, nyní už zesnulým, panem kardinálem Tomáškem. Informuje také na str.52, že za „prvních dob“ církve byli křtění dospělí. Jaký důvod měla církev katolická ke změně, to autor neuvedl. Uvedu další příklad z Nového zákona, aby nebylo nedorozumění, že něco bylo časové a něco je nadčasové. P. Ježíš Kristus než stvrdil novou smlouvu svou vlastní krví, ustanovil památku večeře. Jak ona má vypadat podle jeho nařízení, čteme v ev. Jana 13,1-17, kde ustanovil akt umývání nohou. Je to symbol pokory, aby se nikdo nad nikým nenadřazoval, neboť sám P. Ježíš šel příkladem. V ev. Matouše 26,26 ustanovil lámaní chleba, coby symbol lámaného těla Páně. Dále ev. Matouše 26,27-28, ustanovil pití vína, coby symbol krve Páně nové smlouvy. Katoličtí věřící takovou večeři Páně vůbec neznají, protože byla zase „zkrácená“ vedením církve. Tak bych mohl pokračovat dále a srovnávat učení P. Ježíše Krista a jeho učedlníků s učením církve katolické, které se jeví jako protiva Slovu Božímu. Neboť čteme-li vzpomínaný katolický katechismus, tak on učí, že večeři Páně ustanovil P. Ježíš svátost oltářní, a že se nám obětuje ve mši sv....
Tak ani jedno, ani druhé nemohl P. Ježíš ustanovit, protože se jedná o službu u oltáře a Pán Ježíš oltáři nesloužil! Neboť je nejvyšším knězem podle řádu Melchisedechova a ne podle řádu Aronova a jeho rodokmen je z pokolení Judova,  kde nikdo oltáři nesloužil! Pane faráři, prostudujte si epišt. k Židům 7,11-19 a přemýšlejte i nad svým kněžstvím! Neboť pravé biblické Kristovo Kněžství nám vylíčil ap. Petr (podle katolické tradice coby první papež!) ve své epišt. (1 Petr.2,1-9). A tomuto lidu, o kterém píše ap. Petr, který roste ve známosti P. Ježíše skrze jeho Slovo, dává dary skrze Ducha sv. (Efezkým 4,7-16). Knězem Kristovým se stává každý upřímně věřící člověk, který věří P.Ježíši Kristu = Slovu Božímu (Zjev.Jana 19,11-13) a káže všude evangelium spasení, které je jen v Ježíši Kristu. To jsou “kněží“ vyučení Slovem Božím, kteří si vyprosili poznání pravdy na postech a modlitbách a ne vyučení člověkem, třeba na theologické fakultě. Když se vyřazuje student z nějaké fakulty svěckého zaměření, tak to končí promoci. Církve po tomto svěcké vzoru konají tzv. „vysvěcení kněžstva„ Slovo Boží žádné vysvěcení nezná, zná jen posvěcení v pravdě, neboť Slovo Boží pravda jest (ev. Jana 17,14-17).
Je dostatečně známo z čeho pramení, že si církev katolická osobuje právo něco  upravovat, přidávat a zkracovat. Že apoštolům Páně takové způsoby byly cizí, aby upravovali příkazy P. Ježíše, svědčí slova ap. Pavla u Galat.3,15: ,,Však utvrzené člověka smlouvy žádný neruší, aniž k ní co přidává,,. Katolické vedení totiž věří a učí, že ap. Petr je první tzv. viditelná hlava církve . Toto vedení vychází z literního chápaní textu v ev. Matouše 16,18-19. Jelikož Pán nedal žádnému člověku na světě (ani apoštolům ! ) plnost Ducha sv., ale dal jen závdavek Ducha sv. (2 epišt. Korint.1,22 ; Efezkým 1,13-14) museli bychom z tohoto důvodu připustit, že P. Ježíš Kristus postavil svou církev na omylném a slabém člověku ! Vzniká zde otázka, proč byl Šimon nazván Petrem - skálou ? Stalo se tak na základě jeho pevného a neochvějného vyznání, které mu zjevil Otec nebeský „Ty jsi Kristus, ten Syn  Boha Živého„. A právě ten  Kristus je tou skálou, neboť kdo studuje Slovo Boží tak nikde nenajde, aby skála byla symbolem na člověka, ale vždy symbolizuje na Krista Pána. Dále církev Katolická učí, že ap.Petr tím, že dostal klíče království nebeského, že dostal nejvyšší moc nad všemi ostatními údy církve  ve věcech spásy, a také příslib, že bude zástupcem P. Ježíše na zemi (viz katolický katechismus). Když ale pokračujeme v čtení textu 16.kapitoly ev. Matouše zjišťujeme, že ve 23 verši nazval P. Ježíš ap. Petra satanem, a to zase jen na základě jeho rady, kterou dával P. Ježíši, a která byla ne z Boha ale z ďábla! Někdo by mohl namítnout, že to vše bylo před vylitím Ducha sv. a proto ap. Petr byl povolaný satanovi. Jenže když čteme epišt. Galat.2,11-14, tak zjišťujeme, že ap. Petr byl trestán ap. Pavlem, že nechodí přímou cestou evangelia, ale že se zachoval pokrytecky. Zde vidíme, že nebyl vůči satanovi jako skála, tak jak to vidíme u P. Ježíše! Zde je třeba ještě dodat, že ap. Petr se nikde v Písmě sv. nepovažoval za primasa apoštolů, jak to z něho udělala církev katolická. Jednoznačně a naprosto jasně o tom svědčí slova v jeho 1.epištoli 5,1-3!! Ap. Petr se hlásil k jediné přednosti mezi apoštoly a to, že si ho Bůh z pomezi nich vybral, aby zvěstoval evangelium pohanům (Skut.ap.15,7) . Ale jak je známo tuto výsadu nedostal jenom ap. Petr, ale ještě více ap. Pavel (Skut.ap. 9,15).
A nyní co říkají k tomuto tématu církevní dějiny ? Poslužím si zde knihou ,, Biblický průvodce,, (polské vydání) autora Henryho H.Halleye, který píše: „Římskokatolická tradice hlásající, že ap.Petr byl prvním papežem je obyčejnou fikcí. Není žádného historického důkazu, že byl biskupem Říma. „Autor dále píše, že ke konci apoštolského údobí byly zbory na sebe nezávislé. Zbor byl řízen radou duchovních pastýřů. Precedens nastal, když jednoho začali nazývat biskupem a druhé později presbytery, staršími. Už zde se začal projevovat boj o vládu-moc ve zborech, neboť biskupi se začali považovat za něco více než presbyteři. Už zde se plně projevuje naplňování slov ap.Pavla o vlcích, kteří vniknou do stáda po odchodu apoštolů (Skut.ap.20,29-30). Že to není v duchu P. Ježíše Krista, ale ignorace jeho příkazu z ev. Marka 9,33-35, není třeba rozvádět. Největší boj o moc, ne toliko ve zboru, ale nad celou církvi, začali římští biskupové. Čteme-li dále v historické knize H.Halleye, tak nás informuje, že Kalixt I. (217-223) byl prvním římským biskupem, který svou touhou o moc nad celou církví, zdůvodnil textem z ev. Matouše 16,18! Z toho jasně vyplývá, že v prvotní církvi neznali tzv.  „viditelnou hlavu“ církve, která vznikla teprve s postupem času a traduje se dodnes. Dále čteme, že římští biskupové bojovali o tuto vládu - moc nad celou církví až do VI.století. Ale někteří historikové už Leona I.Velikého (441-461) nazvali prvním papežem. Tento římský biskup věřil, že mu Bůh svěřil úřad primasa všech biskupů. A tak se ohlásil pánem celé církve, a hned také prohlásil, že neuznání jeho vlády se rovná odsouzením sebe sama na peklo !! . . .
Jak vidíte pane faráři, zde se nám v plné kráse představil římský biskup coby uzurpátor (samozvanec). Že tito uzurpátoři existují stále a tradují stejné způsoby o tom nás přesvědčil autor už vzpomínaného katolického katechismu, když napsal na str. 34 „Kdo není v církvi katolické vlastní vinou, těžce hřeší, a proto nemůže být spasen.“ Ještě zůstává nezodpovězená jedná otázka. Byli římští biskupové v tomto zarputilém boji o moc - vládu  nad celou církvi skutečně vedení úzkostlivě naplnit text ev. Matouše 16,18-19?? Kniha Henryho H.Halleye nás informuje, že tomu tak nebylo ! Ale svěcké vzory vladařů impéria, kteří měli sídlo v Římě, to bylo hlavní motivaci boje římských biskupů. Další dějiny církve katolické to jen potvrzují!! Zde je ještě nutné podotknout, že náboženství se stalo státním už za římského císaře Konstantina (306-337). V té době ještě byl nepokřtěným pohanem. Ten uzákonil svěcení neděle, aby se odlišil od Židů a církev to akceptovala. Spojením církve a státu byla připravena půda proto, aby se církev stala defacto politickou organizaci. Bylo to a je to stále hotovým neštěstím pro církev samotnou. Vnikání různých pohanských zvyků už nic nestalo v cestě.
Závěrem pane faráři přiznávám, že mám k Vám úctu a to pro Vaší upřímnost, že jste  přiznal v církvi chyby a to i přesto, že má „neomylné“ vedení. Pokud píšete o světlých a vynikajících zjevech, pak výjimky potvrzovaly pravidlo. K zamyšlení Vám ještě předkládám, kde by jste zařadil všechny ty upřímně věřící, kteří museli zahynout jen proto, že věřili Slovu Božímu = P. Ježíši a tím se stali protivou učení a konání katolické církve? Dějiny nás informují, že jich nebylo málo! Káraní a napomínaní jsem psal s nelehkým srdcem a bez jakékoli zaujatosti, jen abych vydal svědectví o pravdě, tak jak konal sám Pán Ježíš (ev.Jána 3,19-21) a také jeho služebníci (Skut.ap.kap.7). Napomínaní je jeden z darů Ducha sv. (ep.Řim.12,4- 8), který je dán údům církve Kristovy. Jak je vidět tento dar se vůbec neprojevuje v jednotlivých církvích, které se hlásí ke křesťanství. To je také důsledek nynějšího stavu, který vládne v církvích !
 
Tuto odpověď na Váš dopis jsem napsal z pověření mého spolubratra v P. Ježíši Gibiece.
                                Přeje jen to nejlepší a zdraví Vás        Jindřich Raszyk
 
Moje adresa: Jindřich Raszyk
                        Hořany   739
                        73534 Stonava
 
 



Re: Přednostní postavení Říma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 18. červenec 2010 @ 13:32:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ono je dobré se seznámit alespoň obecně s tím, co patristika skutečně učí, např..

http://revue.theofil.cz/revue-clanek.php?clanek=781

http://apo-logia.blogspot.com/2007/04/eucharistie-zvdavek-naeho-vzken-irenej.html

http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=7509

Irenej ve svém hlavním spise „Proti bludným naukám“ hájil oprávněnost církevní tradice a hierarchie. Velmi též přispěl k usmíření sporu o den slavení velikonoc. Na jeho prosby kolem roku 190 odvolal papež Viktor I. tresty, které předtím vyhlásil proti asijským církevním obcím slavícím (až do 3. století) Zmrtvýchvstání Páně přímo v den prvního jarního úplňku.


Je zjevné (a už nudné), jak oponenti ŘKC se snaží její výlučnost mezi ostatními církvemi snižovat, zatímco katolíci ji samozřejmě hájí. Pokusme se na chvilku oprostit od zaužívaného klišé. K Irenejově výroku můžeme pak přistoupit v podstatě jen dvěma způsoby.

1.) Buď je Irenej nevzdělanec, který neznal Písmo, neznal historii církve, nevěděl o církvi v Jeruzalémě, Antiochii, či jinde, kde působili křesťané už krátce po Ježíšově Zmrtvýchvstání. Proti tomu však hovoří jeho věhlas, jeho schopnosti, celá vyjímečnost jeho života. Nikoli náhodou se jeho dílo zachovalo až do dnešních časů.

2.) Nebo je Irenej vzdělaný, zcela v obraze a ví, co říká. Je vyučený Polykarpem, posledním žijícím žákem apoštola Jana.
Doslova mluví o "Největší, nejstarší a všude známé církvi". Římská církev byla díky krvi mučedníků v té době (cca r. 170) největší a nejznámější křesťanskou církví. Mezi její mučedníky patřili i oba viditelné sloupy církve, apoštolové Petr a Pavel. Irenej znal určitě dobře (Mt 16,18), kde neviditelná skála církve Kristus pověřil Petra viditelnou skalou, na které zbuduje svou církev.

Úplně nejstarší Kristova církev je tedy zbudovaná na Petrovi a Petr je závěrem svého života a svou mučednickou smrtí neodlučitelně spojen právě s Římem. Římská církev je tak tedy nazvána "nejstarší, největší a všude známá" právě díky osobě prvního papeže - mučedníka za víru - Petra, nikoli podle datumu svého založení. Pochybovat o tom, zda v Římě v té době vůbec nějaká církev tehdy byla, je arogance. Znamená to dávat políček všem těm, kteří tehdy za krutých pronásledování za víru v Krista jako mučedníci zemřeli a ignorovat historii.

Hned po mučednictví svatých Petra a Pavla byla totiž církvi v Římě přiznána prvořadá role v celém katolickém společenství. Tuto roli dosvědčuje již ve druhém století sv. Ignác z Antiochie (Římanům, úvod: Funk, I,252)

Ignatios zvaný též Theoforos (nositel Krista) církvi,
jež ve velkomyslnosti nejvyššího Otce a Jeho jediného Syna Ježíše Krista nalezla milosrdenství,
milované, osvícené vůlí Toho, jenž chce vše, co chce láska našeho Boha Ježíše Krista,
církvi jež zaujímá přední postavení v krajině Římanů, jež je hodna Boha, lásky, blahořečení, chvály, jež je důstojně řízena, jež je čistá, na předním místě lásky, jež se řídí Kristovým zákonem a Otec jí dal jméno, Ve jménu Ježíše Krista, Syna Otce ji pozdravuji.
Ty, kteří tělem i duchem jednají podle Božích přikázání, kteří jsou beze sporu v Boží milosti,
kteří nejsou nalíčeni žádnou cizí barvou, co nejsrdečněji pozdravuji v našem Bohu Ježíši Kristu
.

Abychom pravdivě poznali způsob uvažování tehdejších křesťanů, je třeba dobové výroky zasadit do kontextu tehdejších událostí. Již daleko dříve, v r.96! vypukl v Korintské obci spor. Skupina mladých duchovních se postavila proti jiným presbyterům kvůli směru, kterým se ubírala městská komunita.
Tehdejší papež Klement (třetí v pořadí po Petrovi) jim v dopise neústupně připomněl tradiční poslušnost vůči církevním autoritám a nabádal je, aby se vyvarovali falešných učenců.
Dopis byl přijat s velkým respektem a stal se předmětem rozjímání při nedělních mších. Byl opisován a rozšiřován po ostatních církvích. Je to první známý text (r. 96!), jež v praxi potvrzuje nadřazenost římského biskupa nad všemi ostatními církevními obcemi světa.

Máte tedy na vybranou:
Buď vlastní spekulace a výplody fantazie, nebo se lépe seznámit s jednotlivými výroky tehdejších křesťanů a historické vazby a na jejich základě až pak učinit vlastní závěry.

http://krystal.op.cz/amen/2000/Amen6-00.htm



Re: Přednostní postavení Říma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 18. červenec 2010 @ 13:51:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Irenej z Lyonu je také autorem nejstaršího seznamu papežů do jeho doby.
Píše:
Kdokoli v každé církvi, kdo by chtěl poznat pravdu, může kontemplovat tradici apoštolů, kterou nám bylo dáno poznat po celém světě. Můžeme vypočítat ty, koho apoštolové ustanovili jako biskupy a jejich nástupce až do našich dob, muže, kteří ani nevěděli o tom, o čem heretici blouzní, ani to neučili. (AH 3,3,1)

Tertulianus píše:
[Apoštolové] založili církve v každém městě, ze kterých všechny ostatní církve, jedna po druhé, odvozovaly své podání víry a semena nauky, a každý den je odvozují, aby se mohly stát církvemi. Pouze z tohoto důvodu budou schopny považovat se za apoštolské, za výhonek apoštolských církví. Každý rod se musí nutně obracet ke svému původci, aby zjistil, kým je. Proto církve, ačkoli jsou mnohé a tolik veliké, obsahují pouze jedinou původní církev, [zbudovanou] na apoštolech, ze které všechny [pocházejí]. Tímto způsobem jsou všechny prvotní a všechny jsou apoštolské, pokud prokázaly, že jsou v jednotě jedno.

Sv Augustin píše:
Existuje mnoho věcí, pro které zůstávám poprávu v lůně (katolické církve). Drží mě v ní svornost lidí a národů, drží mě v ní autorita započatá zázraky, živená nadějí, rozrostlá láskou, upevněná starobylostí. Drží mě zde posloupnost kněží od samotného stolce apoštola Petra, jemuž Pán po zmrtvýchvstání svěřil úkol živit jeho ovce (Jan 21,15-17), až po současný episkopát (tj. biskupy). A nakonec mě zde drží samotný název „katolická“, který, nikoli bez důvodu, náleží pouze této Církvi, takže žádný heretik, ačkoli se všichni chtějí nazývat „katolickými“, se neodváží ukázat poutníkovi, když se jej zeptá, jak se dostane ke katolickému kostelu, cestu ke své bazilice nebo domu.



Re: Přednostní postavení Říma (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 19. červenec 2010 @ 12:19:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Neměli bychom zapomínat na to že ten kdo chce mít přednostní postavení ten musí vzít škopek vody, mýdlo a ručník a nesmí se bát špinavých a zpocených nohou. Práce ani ponížení. Pánbůh má jiná měřítka a kvalifikační předpoklady než má náš lidský rozum a pýcha.



Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy