Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 544 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116569140
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: SOUHLASÍM S BRATREM BUBIKEM
Vloženo Pátek, 07. květen 2010 @ 23:37:54 CEST Vložil: Olda

Kritika bludů poslal BohemianAnonymus

Rád bych upozornil na článek uveřejněný na NOTABENE s názvem: „D. Drápal: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno?“ z 28. 4. 2010, který uvádí původní článek Dana Drápala i reakci bratra Bubika na něj, kterou autor článku hodnotí pozitivně.

Původní článek Dana Drápala „Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno?“je na této adrese:
http://bohumildolezal.lidovky.cz/texty/rs694.html
 

Na tento článek reaguje bratr Bubik, biskup AC, listem „Dopis biskupa církvi“, na této adrese:
http://www.apostolskacirkev.cz/view.php?cisloclanku=2005020801 .
 
V poslední větě svého dopisu konstatuje, že Dan Drápal se ve svém článku dopouští přímého útoku na Boží vševědoucnost i suverenitu, tj. rouhání.

Omezím se zde jen na komentář těchto výroků bratra Drápala:
 
(1)
Podíváte-li se na to místo z Ezechiele v jeho sou-vislostech a bez doktrinálních předsudků, vyplane vám z toho jasně, že Bůh neví všechno předem. Pojetí Boha, který ví všechno předem, který není Udatný Válečník, ale pouze Skvělý Režisér, je pro Boží lid velice demobilizující. Na těchto větách trvám,….

(2)
Přesto jsem přesvědčen, že mnoho věcí neví. Proč je neví? Protože stvořil svět, do nějž postavil duchovní bytosti, jimž dal svobodu rozhodování. …

(3)
Jsem přesvědčen, že Bůh neví předem, jak se ten který svobodný čini-tel rozhodne.

(4)
Pokud by ale Bůh věděl předem, že se lidstvo pokazí natolik, že ho bude mu-set zničit potopou, pak je na místě položit si otázku, čeho pak Bůh litoval, když to věděl předem? To by musel vědět předem i o své lítosti.


I. K problému Boží vševědoucnosti:

 
Boží pohled na skutečnosti odehrávající se v různých časech vidí prof. Erich Sauer (1898 – 1959) takto:
 
„Věčný Bůh sám nezná časových mezí, nezná posloupnost typu „před“ a „po.“ Vidí všecky časy současně, a proto je pro něho i celý svět se všemi jeho dimenzemi věčně přítomným. I když mu teprve jeho stvořitelské slovo dává časově historický začátek, v jeho myšlení byl přece již od věků bez začátku a bez času. Žádný lidský tvor si nikdy nemůže udělat představu o tomto organickém sepětí věčnosti a času, jakož i o celém komplexu Božího myšlení.“
 
Pramen: Erich Sauer: Svítání spásy světa, kap. 1: Věčnost před stvořením světa, str. 11;  KSb Ostrava 1993; ISBN 80-85237-42-3.

Vysvětlení prof. Sauera interpretuji tak, že Bůh dal člověku svobodnou vůli, protože CHTĚL, aby se člověk pro Něj ROZHODL. Tak Bůh učinil člověka svéprávného, zodpovědného za své spasení. Člověk je tedy tvůrcem své časné i věčné budoucnosti v tom smyslu, že MŮŽE naprosto SVOBODNĚ BOHA PŘIJMOUT, NEBO ODMÍTNOUT. Důsledkem daru svobodné vůle člověka je tedy ODDĚLENÍ ZRNA OD PLEV, které by bez fenoménu svobodné vůle vůbec nebylo možné. 
 
A protože je BŮH schopen vnímat všechny časy naráz jedním Stvořitelským pohledem, vyplývá z toho, že VIDÍ do pozemské minulosti, přítomnosti i  budoucnosti. Vše tedy nazírá ze svého Stvořitelského, nadřazeného, primárního, absolutního, unitárního času, z něhož se svět jeví věčně přítomným a z něhož časy ostatní jsou odvozeny. A tak tedy „dopředu“  , jak každý! člověk své SVOBODY POUŽIJE.

U Boha neexistuje náhoda, tedy něco, co by neměl pod kontrolou, o čem by dopředu nevěděl, (Gn. 24:56; 45:8; 50:20 aj.), vše je Mu známo na prosto přesně – vše podléhá Jeho vůli (Mt. 10:29,30; Lk. 12:6,7; 21:18; Sk. 27:34).  Připustíme-li existenci náhody, tedy čehokoli, co by se vymykalo Božímu řízení, musíme pak nutně připustit i toto:
 
a) že Bůh není všemohoucí

b) že proroctví jsou platná jen do určité míry, kterou nikdo nedokáže určit – tedy jejich hodnota je pochybná

c) že existuje moc na Bohu nezávislá, do jejíhož působení právě tyto „náhodné“ jevy a skutečnosti spadají.

Nám lidem se některé věci mohou jevit jako náhodné; Heisenbergův princip neurčitosti který limituje naše poznání hmotného světa pro nás platí – ne však pro Boha; z Božího hlediska náhoda neexistuje; pro Boha Heisenbergův princip neurčitosti neplatí již z toho důvodu, že Bůh Stvořitel nemůže být stvořením jakkoli omezen, nebo své stvoření do detailu neznat.
 
1J. 3:20 „Neboť jestliže nás obviňuje naše srdce, tím spíše Bůh, který je větší než naše srdce a ví všecko!“

K problému Danielovy modlitby (Dn. 10): „Územní“ démon („ochránce“), který brání Persii proti působení Božímu se skutečně postavil na odpor, trvající 21 dní. I toto však bylo Bohem předvídáno. Bůh jeho odpor připustil proto, aby Satan a jeho andělé dovršili míru své nepravosti a zasloužili si tak své zatracení. Tato doba 21 dní byla v podstatě dobou milosti, což Satan a jeho andělé nevzali na vědomí, ve vzpouře pokračovali a posléze ji  dokonali tím, že se pokusili zmařit Boží spasitelské dílo. Tím však v Božích světech definitivně skončili.
 
Blíže viz:

 
II. K problému Boží lítosti:
 
Bůh nikoho nepředurčil k zatracení, nýbrž všechny předurčil ke spáse. Že Bůh nemá zalíbení ve smrti hříšníka nám tlumočí dva texty uvedené níže. S nimi koresponduje i fakt, že teprve čtvrtá generace Izraelců se do Kaanánu navrátí, neboť Hospodin váhal s přísnými tresty kananejských modlářů a poskytl jim čas milosti, který však ignorovali a tak doplnili míru svých nepravostí (Gn. 15:16).

Záleží jen na člověku, zda Kristovu oběť za hříchy lidstva přijme, nebo ne. Bůh dopředu věděl, jak se který člověk rozhodne. A když se člověk rozhodne Kristovu oběť nepřijmout, Bohu je to líto, neboť nemá zalíbení ve smrti hříšníka.
 
Ez. 18:32 „Vždyť já si nelibuji ve smrti toho, kdo umírá, je výrok Panovníka Hospodina. Obraťte se tedy a budete žít.“

Ez. 33:11 „Řekni jim: Jakože jsem živ, je výrok Panovníka Hospodina, nechci, aby svévolník zemřel, ale aby se odvrátil od své cesty a byl živ. Odvraťte se, odvraťte se od svých zlých cest! Proč byste měli zemřít, dome izraelský?“
 
Bůh „dopředu“ věděl, že zdaleka ne všichni Ho odmítnou a stanovil jedinou podmínku spasení, kterou je přijetí Spasitelovy oběti a jeho následování.

Ř. 8:32 „On neušetřil svého vlastního Syna, ale za nás za všecky jej vydal; jak by nám spolu s ním nedaroval všecko?“
 
Mt. 16:24 „Tehdy řekl Ježíš svým učedníkům: „Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.“
 
Mt. 10:22 „..ale kdo vytrvá až do konce, bude spasen.“

Ř. 5:8 „Bůh však prokazuje svou lásku k nám tím, že Kristus za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšní.
 
BEZ BOŽÍ LÁSKY K ČLOVĚKU BY NEBYLO LÍTOSTI NAD SMRTÍ HŘÍŠNÍKA, ANI SPASITELOVY OBĚTI.
KDYBY BŮH CHTĚL ZATRATIT VŠECHNY LIDI, PAK BY DAR SVOBODY, SPASITELOVA  OBĚŤ I BOŽÍ  LÍTOST, ZTRATILY SMYSL.
 
Blíže viz:

 
III. K problému rizika vyplývajícího ze zneužití svobodné vůle:
 
(5)
Neriskoval příliš, když stvořil svět, v němž se pohybují bytosti, o nichž On neví, jak se rozhodnou?

Dan Drápal zde řeší se*****ární problém – do jaké míry Bůh riskoval, že stvořil člověka se svobodnou vůlí. Primární problém, který mu uniká, je však úplně jinde: Největší riziko podstoupil Bůh, když poslal svého Syna, aby na zemi vykonal dílo spásy. Bylo to v době, když úpadek lidstva pokročil natolik, že se měl již narodit člověk schopný PRODAT!!! Spasitele světa. Proto Ho  poslal na svět, aby dal lidstvu NOVOU ŠANCI.
 
V čem spočívalo Boží riziko?
Jak jsem již uvedl, Bůh proniká a vnímá všechny časy naráz. Tedy „dopředu“ ví, jak člověk své svobody použije a též ví, jak pozemská Spasitelova mise dopadne. ZKOUŠKA BY ALE  NEBYLA ZKOUŠKOU, KDYBY PŘI NÍ NEBYLA OTEVŘENA MOŽNOST SELHÁNÍ. ZMĚNIT JEDNOU PŘEDEM DANÉ, MŮŽE JEN BŮH.
 
Při této zkoušce měl Spasitel na svých bedrech naloženu odpovědnost, nejen za spásu světa, ale i za budoucnost nebeských světů. ZRUŠIT BOŽÍ ÚRADEK MŮŽE JEN BŮH.

Nezapomínejme na to, že Pán Ježíš, jako Boží Syn (tedy Bůh!!!) byl na své pozemské misi vzdor tomu učiněn NIŽŠÍM než andělé:
 
Žd. 2:9 „Ale vidíme toho, který byl nakrátko postaven níže než andělé, Ježíše, jak je pro utrpení smrti korunován ctí a slávou; neboť měl z milosti Boží zakusit smrt za všecky.“

a pokorně vzal na sebe způsob SLUŽEBNÍKA :
 
Fp. 2:6-8 „Způsobem bytí byl roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob služebníka a stal se jedním z lidí. A v podobě člověka se ponížil, v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži.“

Pán Ježíš byl na své pozemské misi sice Bohem, ale byl dočasně v postavení nižším než andělé – tedy člověkem. A v této pozici byl nesmírně zranitelný – neměl právo na chybu, neboť ta by se promítla do Božích světů s katastrofálními následky. 
 
CHYBA, KTERÉ BY SE PÁN JEŽÍŠ DOPUSTIL JAKO ČLOVĚK, BY MĚLA TYTÉŽ NÁSLEDKY, JAKO BY SE JÍ DOPUSTIL BŮH.

Tato chyba by měla za následek to, že by došlo ke zmaření Božího plánu spasení. Tím by zanikla Boží všemohoucnost a vševědoucnost – satan by pak obnovil své postavení a tím by došlo v věčnému konfliktu mezi silami dobra a zla. 
 
PROTO JE CENA SPASITELOVY OBĚTI NEKONEČNÁ!!!

Obrovskému riziku utrpení zkoušky odpovídá i odměna za vítězství:
 
Fp. 2:9-11 „Proto ho Bůh vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno, aby se před jménem Ježíšovým sklonilo každé koleno – na nebi, na zemi i pod zemí - a k slávě Boha Otce každý jazyk aby vyznával: Ježíš Kristus jest Pán.“
 
Blíže viz:
Vesmírný význam oběti Spasitelovy  Kap. 5 Kosmický význam Spasitelovy oběti

 
IV. Úvahy o tvůrčích možnostech Boha.
 
(6)
Bůh by mohl vědět všechno předem, kdyby chtěl.

(7)
Bůh mohl stvořit svět takovým způsobem,…

Úvahy o tom, co by Bůh MOHL, kdyby CHTĚL, jsou naprosto jalové, neboť Boží možnosti jsou BEZ HRANIC. Bylo by proto lépe, kdybychom se místo utápění se v nekonečných úvahách zamýšleli NE nad tím, CO BY pro nás Bůh MOHL UDĚLAT, ale nad tím, CO pro lidstvo, Tebe i mne, UDĚLAL.
 
Z těchto i jiných důvodů souhlasím s hodnocením bratra Bubika v tom, že výroky bratra Drápala jsou rouháním. Z jeho uvedených výroků, je jasné, že nepřistupuje k Písmu svatému s patřičným respektem – všimněme si prosím, že má vůči Písmu svatému prakticky tytéž námitky, jako nevěřící. Z toho vyvozuji závěr, že již ve skutečnosti nepůsobí  jako pastor, nýbrž jako náboženský profesionál, který vyměnil víru za lesklou zvonivou minci světského, vnějšího úspěchu.
 
Článek uveřejněný na NOTABENE s jedním skvělým komentářem naleznete zde.

BohemianAnonymus
 
 
 
 

"SOUHLASÍM S BRATREM BUBIKEM" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: SOUHLASÍM S BRATREM BUBIKEM (Skóre: 1)
Vložil: prozaik v Neděle, 09. květen 2010 @ 21:07:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Překvapuje mě, že dnes ještě někoho překvapuje, že pan Drápal je schopen nějakého úletu, nebo lži. I jeho současné politické pokusy a postoje doporučuju ke zmapování všem, kdo ještě pořád trochu doufali v jeho příčetnost.

Ten komentář na Notabene ( od "uncle" ) je dobrý a trefný.

Škoda dalších slov.



Re: SOUHLASÍM S BRATREM BUBIKEM (Skóre: 1)
Vložil: Revival v Pondělí, 10. květen 2010 @ 10:34:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem spíše arminián, ale toto je arminianismus, který se utrhl ze řetězu a zbláznil se!

Nyní k původnímu článku.

Je zde zásadnější problém. Jako výšku, šířku a hloubku nelze vnímat odděleně, nelze vnímat odděleně ani všemohoucnost, vševědoucnost a všudypřítomnost.

Jestliže Bůh není vševědoucí, pak není ani všudypřítomný v čase. Je-li všudypřítomný - a Bůh nežije v lidském čase - pak je i vševědoucí, protože je všude - i v budoucnosti. Není-li vševědoucí, pak jednoduše nemůže být všude a logicky i něco neví. Nemůže být zároveň v budoucnosti a ta se pak tvoří nezávisle na něm. Už to tedy není Kristus, který vše (i budoucnost) nese svým slovem, ale Kristus přebývající, alespoň částečně, vně budoucnosti svého stvoření.

Ohledně všemohoucnosti je to podobné: Jestliže Bůh něco neví, nemá moc to ani změnit. Jestliže nevím, že v Africe někdo bude za sto let trpět, pak nemohu již nyní ani řídit okolnosti jeho budoucího vysvobození. Bůh naopak detailně věděl, co bude s Izraelem, kdy bude zajat, kdy propuštěn a mnoho lidských osudů (Josef, Mojžíš, Jeremjáš, Ezdráš) k tomuto úkolu povolal již před založením světa. Přes to nebral lidem svobodu, jak by pak mohl soudit svět? Jen znal předem záměry lidského srdce a znal i jak to dopadne. Volba byla na člověku, ale Bůh věděl vše.

Ž 139:2-4  Víš o mně, ať sedím nebo vstanu, zdálky je ti jasné, co chci dělat. Ještě nemám slovo na jazyku, a ty, Hospodine, víš už všechno.

Může to mít praktický důsledek? Obávám se, že ano.

Nejsou to zřejmě - bezpodmínečně a za všech okolností - skutky připravené od Boha, do kterých máme vstupovat, protože není zas až tak úplně jisté, že Bůh ví, jak to dopadne. Bůh zřejmě nezná ani detaily konce světa. Ta závisí na tom, co lidé udělají a Bůh to předem nemůže vědět. Nemá proto moc smysl zkoumat proroctví Písma, vždyť - jestliže to sám Bůh neví - nutně tam ani tyto věci být nemohou. (Uvědomuji si samozřejmě omezenost poznání i to, že V Bibli není úplně a detailně celá budoucnost.)

Vezmeme-li to čistě z praktické stránky: Pak nejenže bytost, která neví vše, není Bohem a měl bych velmi zvažovat, jsem-li touto bytostí směřován, ale zřejmě i všechna nenaplněná protoctví o probuzení nemusí být falešná, protože byla dána bohem, ale ten dal jen jakousi naději, kterou musí lid dobytý vybojovat. Jinými slovy současní proroci vyřkli jen jakousi boží touhu nebo přání, ale bylo třeba "přiložit více ruku k dílu". Bůh to zaslíbil, ale nevědel, jak to dopadne. Kdyby to věděl předem, vzal by nám motivaci. A tak možná jen mocnosti nebyly rozpoznány a svázány, autority byly málo poslouchány, církev byla málo jednotná a bylo povoláno málo apoštolů... Nechci tvrdit, že to autor říká, neříká!, jen domýšlím možné důsledky, což je naprosto legitimní a potřebné. Vždy se najdou lidé, kteří jsou zvyklí nikoliv učení rozsuzovat, ale okamžitě nové poznání obhajovat, neboť se nenaučili samostatně stát na Písmu, což si přiznejme, bývá problémem nás všech, jen v jiné podobě. Stane-li se tato teze součástí myšlení křesťana, povede nutně k deformaci pohledu na Boha a víry.

Logicky dalším krokem v takto naznačeném teologickém vývoji musí být důraz na lidskou aktivitu, která to vybojuje, protože Bůh je jen jakýmsi trenérem, rádcem, pomocníkem, ale už zřejmě ne v klasickém slova smyslu Otcem Věčnosti a tedy i budoucnosti. Výsledek je dost nejistý a záleží křesťane na tobě, snaž se...

Takže, člověče snaž se, nic není předem ztraceno, ale ani jistého.

P. S. Dovolím si poznámku, že tato teze je základním útokem a zpochybněním samotné podstaty Boha Bible a chtěl bych mít takovou milost, že pokud bych se sám něčeho takového dopustil, aby mi Bůh dal milost k pokání! Autorovi přeji jen dobré, jeho mylšnku je ovšem potřeba důsledně odmítnout.




Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy