Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 524 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489664
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Petr Vaďura: Existuje dnes ještě modlářství, a jak se projevuje?
Vloženo Středa, 27. leden 2010 @ 17:35:41 CET Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal rive

Většina lidí si myslí, že modlářství je něco, co se týká afrických domorodců, kteří se klaní nějaké modle, a vůbec by nepřipustili, že je přítomné v naší postkřesťanské Evropě. Zamysleme se nad tím.

Mnoho lidí je přesvědčeno, že modlářství je nutně spojeno se zapřením Boha. Buď Kristus, nebo modla. Není tomu tak. Bible mluví o mnoha modlářstvích, která provozovali lidé věřící. Kolem zlatého telete tančili lidé věřící, Bálům se klaněli také lidé věřící v Hospodina, král Jeroboám dokonce zavedl jakési státní náboženství, jehož podstatou bylo uctívat sochy býků v Dan a Bethel. Toto uctívání soch král představil jako jakýsi lepší způsob, jak uctívat Hospodina: "Již jste se dost nachodili do Jeruzaléma. Hle, tady je tvůj Bůh, Izraeli, který tě vyvedl ze země egyptské." (1K 12,28).

Existuje dnes ještě modlářství? Částečně budu vycházet z knihy Modlářství staré a nové, kterou napsal Luboš Křesina. V této knize jsem nalezl definici modlářství: "Modlářství je uctívání, při kterém pocta, která náleží Bohu, v souladu s jeho vrcholným sebezjevením, je vzdávána některému Božímu stvoření nebo něčemu, co bylo vytvořeno jeho stvořením. Princip modlářství přichází k uplatnění vždy a všude tam, kde člověk věnuje první a nejvyšší místo svých zájmů, které právoplatně patří jedině Bohu samému, někomu nebo něčemu jinému."

Je něco, čemu by lidé vzdávali poctu, čemu by se klaněli, co by uctívali a v co by doufali? Jistě. V dnešním bezbožném světě je to především samotný člověk. "Já věřím jen sám sobě!" Jak často vyřčená je tato věta. Člověk uctívá sám sebe, klaní se sobě. Proto se žene za konzumem, za rozkošemi, proto je tolik opuštěnosti a samoty - vždyť člověk vnímá především sebe samého. V souvislosti s tím vznikají další kulty: kult těla, kult jídla, kult zdraví, kult rodiny, kult práce a kult peněz. Mnoho toho nastoupilo na místo Boží.

Zabývejme se však modlářstvím v církvi. Většinu lidí teď asi napadne, že když mluvím o modlářství v církvi, mám na mysli klanění se obrazům, různým křížkům, modlitby k sochám, spoléhání na různé liturgické předměty, prosby orientované na světce apod. Já se však nechci zabývat těmito jevy, chci uvažovat o modlářství, které se vloudilo do života a praxe víry lidem, jež tvrdí, že mají opravdový a hluboký vztah s Bohem.

Mnoho lidí totiž uctívá Boha a Ježíše Krista, ale v jakési deformované podobě. Jak takový zdeformovaný bůh vypadá? Má mnoho podob, uvedu jen některé. Především je to pouze bůh našich představ, jak jsme si jej vymysleli, jak nám vyhovuje. Jednou z jeho podob může být podoba boha, který je jen jakýmsi služebníkem člověka. Takový bůh nemá na starosti nic jiného, než plnit naše přání a uspokojovat naše potřeby. Jindy to je bůh, který sice dává věčný život - ovšem ne z milosti, ale jakoby z povinnosti, protože "my jsme se přeci obrátili." Může to být bůh, který je ve svém konání závislý na našich modlitbách, proto ho je nutno modlitbami umlouvat. Námi vymyšlený bůh si často zakládá na vnější zbožnosti, okázalé liturgii a efektních bohoslužbách, neboť nám tohle vše dělá dobře. Tento "náš“ bůh je střežený v chrámech a modlitebnách, kam se mu chodíme ukazovat, kde mu věnujeme svůj vzácný čas, ale odkud jej nikam jinam nepouštíme. Je to často bůh suchar, nabručený, bez fantazie, který za to nejdůležitější (alespoň jak my jsme o tom přesvědčeni) považuje formu, řád a důstojnost. Mnoho podob má tento bůh našich církví a společenství. Jeho podoba se mění s druhem církve. Někde je to bůh obřadů, které jej zpřítomňují, jinde bůh filosofů či teologů, onde zase bůh rozjařený, kterému na ničem nezáleží, hlavně že jsou lidé radostní. Jedno však tyto různé podoby „našeho“ boha spojuje: nemají nic společného s opravdovým Bohem, s Jahvem, Otcem Ježíše Krista. Ten pravý Bůh je totiž až nepříjemně osobní, moc do nás vidí a má na nás nároky v oblastech, které bychom si chtěli nechat pouze sami pro sebe. Odhaluje naše sobectví, naši soběstřednost i všechny naše komplexy. Působí svým Duchem na naše myšlení a chování. Stále nám vnucuje myšlenku, že druhý člověk je pro nás důležitější, než jsme my sami. A hlavně, ten pravý Bůh je Bůh oběti. Na oběti stojí jeho vztah k lidem, živou obětí se stávají ti, kteří mu patří.

Podstatou modlářství je skutečnost, že člověk vytváří vlastní podobu Boha. Není už tak důležité, zda se to projeví tím, že vyrobí nějakou sochu, které se klaní, nebo zda se tato vlastní podoba boha objevuje pouze v jeho mysli. Nejhorší na tomto modlářském uctívání Boha je skutečnost, že člověka nevede ke skutečnému růstu, k proměně života, k vytváření opravdových hodnot a k nalezení smyslu lidské existence.

Jak se modlářství vyvarovat? Jen tak, že v Písmu najdu, kým je Bůh, jaký je, jak si přeje, abych ho uctíval. Kým je Kristus, proč zde byl, proč zemřel a vstal z mrtvých. Do modlářství snadno upadneme, když se připojíme k nějakému náboženství. Převezmeme mnohé modlářské praktiky či falešnou představu Boha, a to jen proto, že si nedáváme tu práci přemýšlet a v bibli ověřovat, zda se vše má tak, jak se to v daném náboženství říká. Nepodceňujme modlářství, týká se nás, mě, i tebe.

(kráceno, TWR-CZ, Petr Vaďura, Modlářství)


Podobná témata

Zamyšlení

"Petr Vaďura: Existuje dnes ještě modlářství, a jak se projevuje?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 55 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Petr Vaďura: Existuje dnes ještě modlářství, a jak se projevuje? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 27. leden 2010 @ 18:05:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Moc dobrý článek. Mám stejný názor.

Ještě bych k tomu přidal jednu speciální podobu modlářství, se kterou jsem se setkal až tady. Je to modlářství Bible, knihy, mrtvé litery, nikoli živého aktuálního slova, kterým Duch svatý může promlouvat ke každému z nás.

Někteří zde mávají Biblí, jako nejvyšší autoritou (je to přece Boží slovo) a přitom jsou bez lásky. Šermují a argumentují verši, vytrženými ze souvislosti. Snad si tak hojí své ego, ujišťují se vzájemně, jak jsou "dobří". Jenže bez Ducha svatého se z Bible stává obyčejná kniha. Ožívá až ve společenství s Duchem svatým.


Jakéhokoli modlářství se člověk vyvaruje, když postaví Boha na první místo důležitosti ve svém životě. Typické pro takový stav je, že své nejbližší takovým postojem vůbec neochuzuji, ale naopak obohacuji. Čím je člověk blíže Bohu, tím je schopen i více milovat své blízké.



Re: Petr Vaďura: Existuje dnes ještě modlářství, a jak se projevuje? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 27. leden 2010 @ 18:27:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
jen doplním, že:

1)
Většinu lidí teď asi napadne, že když mluvím o modlářství v církvi, mám na mysli klanění se obrazům, různým křížkům, modlitby k sochám, spoléhání na různé liturgické předměty, prosby orientované na světce apod. Já se však nechci zabývat těmito jevy


Tak to by jsi se tím zabývat měl!!! Toto je totiž skutečné modlářství, jak jej chápe Starý Zákon. Minimálně se mu nerozeznatelně podobá. V tom je kámen úrazu. Ne v "postojích srdce" a podobných nekonkrétních psycho-pojmech, které lze natahovat jak žvýkačku a člověk z nich stejně nic nezjistí, i kdyby chtěl. Jestli toto upomíjené je Církví tolerované, anebo se tímto problémem nikdo kompetentní nechce zabývat, tak je v Církvi něco špatně. A to něco je velbloudem proti komárovi, který článek popisuje.

2)
Mnoho lidí totiž uctívá Boha a Ježíše Krista, ale v jakési deformované podobě.

Možná všichni lidé. Někdo méně a někdo více. Nikdo na Zemi nemůže vědět, že zná Boha stoprocentně správně, úplně a nezkresleně. Máme objektivní hlediska (např. Bibli), ale každý (včetně překladatele St. Jeronýma a ex-neoinkvisitora Josepha Ratzingera) si ji interpretujeme subjektivně.



Re: Petr Vaďura: Existuje dnes ještě modlářství, a jak se projevuje? (Skóre: 1)
Vložil: houslicky1 (houslicky1@seznam.cz) v Středa, 27. leden 2010 @ 20:50:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak starý je tento Vaďurův článek? Musím odbočit od tématu k autorovi. Znám osobně bratra Křesinu, kterého výše Petr Vaďura citoval a znám osobně Petra Vaďuru - on mne taky :-)

Je mi známo, že Petr Vaďura po svém příchodu do pražského sboru získal podporu od bratra Luboše Křesiny pro své fundamentalistické postoje (míněno v dobrém slova smyslu; fundament = základ). Po čase, když jeho vliv byl nemalý, provedl náhlý obrat v učení a směřování. To vše je zdokumentováno v Křesinových knihách "K obraně evangelia" aj. Oddělil od sboru po sobě obrácenou skupinu převážně mladých, se kterými založil v Praze druhý sbor, který byl jím veden de facto proti proudu původního pražského sboru,  ale především proti četným fundamentům Písma svatého! O závažných osobních a rodinných neštěstích, které tento rozkol následovaly, zde nemůžu hovořit. Trvalé následky po cca deseti letech jsou mezi námi dodnes a není pozemské moci, která by to dokázala zvrátit zahojit. Jsou to navíc těžké tragédie. Vaďurův nový sbor dopadl tak, jak dopadl. Petr Vaďura nakonec Prahu opustil.

V době tohoto rozkolu se bratr Křesina distancoval od Vaďurových skutků a oznámil mu, že ho již nebude podporovat. Proto si myslím, že výše uvedený článek bude asi dost starý, když v něm ještě Petr Vaďura citoval z Křesinovy knihy. Před několika lety jsem slyšel z úst Vaďurových následovníků takové urážky směrem k bratru Křesinovi, až je hanba o tom vůbec mluvit. Tehdy Vaďura jednal s knižním odkazem bratra Křesiny zvláštním způsobem. V našem sboru se např. Křesinova kniha "Modlářství staré a nové" prodávala za nějakých cca 70 Kč. Petr Vaďura sice na svých setkáních nepřestal nabízet na pultě některé knihy bratra Křesiny, ale zrovna tato, Modlářství staré a nové, byla Vaďurou prodávána za 400 Kč, což samozřejmě odradilo nejednoho potenciálního kupce včetně mě. Knihu tak ve svém zaujetí znevýhodnil a pro jistotu hned vedle ní na pultě prodával objemově mnohonásobně větší knihu s barevnými fotkami o jednom jistém českém katolickém prelátovi a to tuším za 390 Kč.

Rozepsal jsem se, ale překvapilo mě, že je zde uveden Vaďurův článek s Křesinovou citací, když znám dobře nynější poměry na obou stranách.



Re: Petr Vaďura: Existuje dnes ještě modlářství, a jak se projevuje? (Skóre: 1)
Vložil: henry7 v Čtvrtek, 28. leden 2010 @ 09:21:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
EX.    Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech i do třetího a čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají. Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jména zneužíval.                     Osekana katolicka  formulace zni :Nevezmes jmena Boziho nadarmo.       Neco tu nehraje...Ale pokud vejdete do katolickeho kostela a podivate se kolem docela vam "to"dojde proc-)   Pekny den a Shalom    



Re: Petr Vaďura: Existuje dnes ještě modlářství, a jak se projevuje? (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 29. leden 2010 @ 16:37:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že Rive napísala celkom pekný a praktický a aktuálny článok. No zdá sa mi, že podaktorí radšej prehodili výhybku na obvyklé koľaje, kde sa lepšie cítia, namiesto toho, aby sa zamysleli nad posolstvom, na ktoré Rive chce upozorniť...

Ja som presvedčený, že v našich cirkvách to, z čoho mnohí nekatolíci obviňujú katolíkov, akože z modloslužobníctva /sochy, obrazy, kríže.../, to je to najmenšie "modloslužobníctvo, aké je možné. Ono vlastne existuje viac v ich domýšľavej fantázii, ako v skutočnosti, pretože katolíci, ani pravoslávni sa naozaj neklaňajú týmto veciam, a oni sú pre nich buď ako rodinný fotoalbum, či umelecké znázornenie určitej myšlienky z histórie spásy a pod. No oveľa horšei to vidím naozaj v tej oblasti konkrétneho duchovného života, toho skresľovania, modelovania si Boha na svoj obraz.

S skutočnosti je božstvom pre človeka to, pre čo žije, kvôli čomu venuje najviac energie, času síl a pod. Ale aby nedošlo k nedorozumeniu. Matka, otec môže venovať svojej rodine najviac času a energie, podobne ako majiteľ podniku svojmu opodniku, ale "v Kristovi", a tak je to v poriadku. Teda v duchu správneho kresťanského postoja, v rámci ktorého je všetko tu na svete iba prostriedkom, a cieľom je Boh, služba Jemu, v Jeho duchu, v zhode s jeho vôľou a pod.

Ak však poznáme samých seba, a navyše aj iných ľudí, treba si priznať, že bez ohľadu na denomináciu, je pokušeniu modloslužobníctva vystavený každý. V istom zmysle každý hriech ním je, pretože v okamihu, keď pácham hriech, dávam prednosť čomusi, alebo komusi inému pred Bohom, uprednostňujem svoju vôľu pred jeho vôľou...

Tak môže byť modloslužbou všeličo, čo navonok je dobré, ale nezodpovedá to tomu vyššie spomenutému kritériu - "v Kristovi". Napríklad môže byť modla: moja cirkev, môj manžel, moje deti, môj podnik, moja kariéra, či imidž /krása, elegancia, móda.../, snaha vynikať nad iných za každú cenu, moje auto /lepšie ako susedovo/, moje zdravie /prehnaná starostlivosť.../, naviazanosť na čokoľvek, čoho sa neviem vzdať ani za podmienky, že si to vyžaduje naozaj oveľa väčšie dobro /radšej sa  rozvedie, než aby odišla od mamy, zo svojej dediny a pod./... Tiež určité dobré jedlo, či "pitivo" /bohom je brucho/, poživačnosť, sex a  neochota ovládať sa, a v dôsledku toho závislosť je bežnou formou modloslužby dnes...

Tak môže byť modlár aj slávny kazateľ, ktorý si potrpí na svoj úspech viac než na plnenie vôľe Pána, moja znalosť Biblie a moje excelovanie v tejto veci v diskusii na GS a pod. Ba aj Biblia, aj kostol, aj náš pastor, či farár, aj naše spoločenstvo, či cirkev..., to všetko môže byť vyvyšované /možno podvedome/ nad Boha... Ja sám môžem byť tou zakuklenou modlou pre seba - to najčastejšie vtedy, ak nepozorujem, že uprednostňujem seba pred každým a všetkým, vrátane Boha...

Myslím, že všetky tieto veci môžu napáchať oveľa viac škody na duši, než to, čo sa nekatolíci domnievajú, že sa pácha na duši katolíkov, ktorí sa modlia pred ikonou a pod. Tu by sme mali siahnúť naozaj za slovom Evanjelia: "Snaž sa najprv vybrať brvno zo svojho oka a až potom ..."

Dnešná doba je naozaj modlárska: pôžitok všetkého druhu /sex, alkohol, jedlo.../, pohoda, peniaze a iné veci stručne vyjadrené v Písme slovami "žiadostivosť tela, očí a pýcha života" sú naozaj dnes veľmi aktuálne modly. Žiaľ, pohodlnejšie je neeustále otierať sa o katolícke ikony, sochy a kríže. Niektorí sa zrejme potrebujú očisťovačť cudzou špinou, a cítia sa pritom ešte ako hrdinovia, ako lepší a nábožnejší.

Bol by som rád, keby sa toto uvedomenie prejavilo a j v diskusii na GS...



Stránka vygenerována za: 0.32 sekundy