Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 251, komentářů celkem: 429586, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 470 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116498685
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Vánoce a králové
Vloženo Úterý, 22. prosinec 2009 @ 10:51:48 CET Vložil: Stepan

Ekumenismus poslal poutnick

Datum narození Krista je předmětem mnohých dohadů a spekulací, stejně jako otázka kdo byli tři mudrci či králové kteří se mu přišli poklonit. Křesťani s tím Bohu díky problémy nemají a bratrovražedné války kvůli tomu nevedeme. Tyhle otázky spíš trápí ty kteří Boha odmítají. Oslavy Vánoc jim působí bolest a trápení a to i ty komerční nebo rodinné. Jako světlo které bodá do očí a jako stéblo kterého se chytá tonoucí který chce připravit druhé o pevnou půdu pod nohama a přitom ztratil tu svou. (Přísloví o jámě a pádu myslím také pochází z Knihy přísloví. Mudrosloví našich předků inspirovala především Bible.) Zapátral jsem na netu a naše jeden starý článek pana kardinála Vlka kde nás seznamuje se svým názorem. Dovolím si část z něho citovat. Pan kardinál se opírá o poznatky moderní astronomie. Budiž nám to připomínkou toho že poctivá věda  také ukazuje na Boha bez ohledu na to že se jí my lidé pokoušíme zneužít.

Hvězdáři mají nebe „zmapované“, hvězdy a souhvězdí mají svá jména. Tehdy pro ně Jupiter byla hvězda krále, světovládce, jak je doloženo i z jiných pramenů. A Saturn byla hvězda „přidělená“ Judsku. Z tohoto mimořádného úkazu spojení dvou velikých hvězd hvězdáři usoudili, že se narodil král, „světovládce“ a že se to stalo v Judsku. Nechali o tom záznamy, které moderní astronomie ověřila a potvrdila, že tato konjunkce se skutečně udála 29. května v roce 7 před Kristem. To je dnes všeobecně i z jiných pramenů doložený rok narození Krista.


Ale když se tento mimořádný úkaz opakoval (jak moderní astronomie prokázala) podruhé 3. října, to už nenechalo pečlivé astrology v klidu a vypravili se snad někdy koncem října či v listopadu na velbloudech na cestu dlouhou asi 1200 km z Babylonie do Jeruzaléma, kam mohli dorazit začátkem prosince. Zde začali sbírat informace o tom „králi“ a skutečně se dověděli, že podle dávných proroků se má takový král narodit v Betlémě vzdáleném 8 km na jih od Jeruzaléma. Naši cestovatelé tam vyrazili dne 5. prosince po 17. hodině. Jak je to možné takto určit, není to směšné? Není, moderní astronomie to potvrdila.

Ta konjunkce měla totiž tři fáze: ty první dvě se objevovaly těsně před východem slunce. Matouš reprodukuje sdělení hvězdářů: „... uviděli jsme jeho hvězdu na východě“, přesně podle řeckého originálu „při východě“, tzn. podle astronomů při ranním svítání těsně před východem slunce. Tento údaj potvrzuje, že Matouš psal se znalostí těchto astronomických skutečností, které nemohl odnikud vědět ani si je vymyslet. Jeho údaje jsou vědecky potvrzené. Když mudrci vyrazili z Jeruzaléma, říká Matouš: „... hvězda, kterou viděli na východě, šla před nimi“. I tento přesný údaj potvrzuje „vědeckou“ pravdivost Matouše. Třetí konjunkce oněch hvězd nastala totiž podle přesných zjištění astronomů onoho 5. prosince v podvečer, těsně po západu slunce, a to na jihu, tedy přesně ve směru cesty našich hvězdářů. Říkají-li novináři, že se to stalo „podle legend“, velice křivdí pravdě a ukazují, že investigace je někdy jejich slabá stránka.

A jak se došlo k tomu, že to byli „králové“? Pár set let před těmito událostmi mluví ve svém proroctví Izaiáš o záři, která vzejde nad Jeruzalémem: „králové budou kráčet v tvé vycházející záři ... záplava velbloudů tě přikryje ... přinesou zlato a kadidlo ...“. To se samozřejmě podle Matouše aplikovalo na tyto mágy, takže se jim ve středověku začalo říkat „králové“. A jak se došlo ke jménům Kašpar, Melichar, Baltazar? Při tomto svátku bylo zvykem žehnat obydlí a nade dveře psát tři písmena K+M+B. Ta tři písmena znamenala zkratku pro větu: „Christus (K) mansionem benedicat“ (Kristus ať požehná příbytku). Když se pozapomněl smysl oné věty, přidělili ta písmena snadno třem vynalezeným králům

Na svátek Tří králů čteme krom Nového zákona právě z proroctví Izaiáše. Mluví se v něm o králích ze tří konkrétních zemí. Proroctví na tohle tema je asi v Izaiášovi víc. Dají se vztáhnout k celým dějinám spásy od Kristova zrození až po nastolení jeho Království. Krom toho slovo král pochází až ze středověku a je odvozeno od jména Karla Velikého, stejně jako císař od římského Caesara. Židé říkali králi  melech nebo melek, řekové basileos (pán) nebo tyran. To svého času nemělo pejorativní nádech. V té době existovala spousta malých států, měst a oáz která měla samostatného krále. Někteří z nich se mohli zabývat hvězdářstvím. Před časem jsem viděl i zajímavé filmové zpracování kde se ti mudrci po setkání s Ježíškem zřekli astrologie. Pan kardinál předpokládá že jména vznikla ze známé zkratky a je to dost pravděpodobné. V tom případě ale tvůrce středověké legendy nevybíral náhodně. Poslechněme si píseň tří králů kterou zpívali naši předkové :



Píseň o svatých třech králích
( nápěv My tři králové jdeme k vám…)

OSOBY: Kašpar, Melichar, Baltazar, Herodes, + sbor

Zpívají tři králové:
My tři králové jdeme k vám, štěstí, zdraví vinšujem vám.
Štěstí, zdraví, dlouhá léta, my jsme k vám přišli z daleka.

Kašpar:
Král Kašpar já se jmenuji, v dálné Persii panuji.
Mé jméno česky znamená, - že se o poklad starat mám.

Melichar:
Král Melichar jsem zase já, a Sýrie je země má.
Aramejské je jméno mé, - značí, že můj král světlo je.

SBOR:
Co ty černý stojíš vzadu, vystrkuješ za nás bradu?

Baltazar:
Já jsem Baltazar z Východu a za svou barvu nemohu.
Slunce je toho příčina, že má tvář je opálena.
Mé jméno babylonsky zní: - ať Bůh králi život chrání.

SBOR:
Kdybys na slunce nechodil, tak by ses neopálil.

Baltazar:
Slunce je drahé koření, od Pána Boha stvoření.
Slunce je drahé kamení, z něhož nám život pramení.
Slunce je naše znamení od Božího narození.

SBOR:
Král Herodes z okna kouká, vidí tři krále z daleka.


Herodes:
Vy tři králi, kampak jdete, komu své dary nesete?

Tři králi:
Daleká je naše cesta, do Betléma mysl naše.

Herodes:
Co je v Betlémě nového, že pospícháte do něho?

Tři králi:
Narodil se tam Spasitel, všeho světa Vykupitel.
Hvězda, kterou jsme viděli, jest jeho velké znamení.

Herodes:
Jaké jsou to řeči vaše, ty mně obtěžují srdce.
Vždyť já jsem král sám jediný, krom mne není žádný jiný.
Jděte tři králi, pospěšte, zprávu o všem mně doneste.

SBOR:
Když do Betléma přijeli, Ježíška v jeslích viděli.
Král Kašpar zlato daroval, moc jeho tím slavnostně vyznal.
(dá k jesličkám kazetu)
Melichar mu kadidlo dal, jako Bohu mu poctu vzdal.
(dá k jesličkám kadidelnici)
Baltazar myrhu věnoval, smrt a pohřeb oznamoval.
(dá k jesličkám skleněnou nádobku)
Ježíškovi se klaněli, Herodesovi ujeli.

Všichni tři králi si kleknou:
(všichni teď mohou zpívat 4. a 7. sloku písně "Pojďme všichni k jesličkám" kancionál č. 202)
I my se ti klaníme, - Ježíšku náš malý,
zrození tvé slavíme, - neseme ti dary.
Vítej nám, vítej nám, dítě nebes krásy,
světa všem končinám vzešlo světlo spásy.
Zlato jako mudrci - tobě, Králi, dáme,
vše, co mám na srdci - též ti odevzdáme. Vítej nám ...



Kadidlo ti spalujem, - ke tvé poctě, Králi.
Srdce své ti věnujem, - celý svět tě chválí. Vítej nám ...
Myrhu tobě neseme, - odpusť naše viny,
nesuď, co je zkažené, - přijmi lásky činy. Vítej nám ...



Tři králi vstanou:
SBOR:
Vzbudil se Josef ze spaní a vzal Ježíška s Marií.
Odjel s nimi do Egypta, tam přebýval po tři léta.
Když umřel zlý král Herodes, tak je zase zpátky odvez.

Baltazar:
A já černej vystupuju a Nový rok vám vinšuju.

Tři králi:
A my taky vystupujem a Nový rok vám vinšujem.
Bychom přes rok zas k vám přišli a ve zdraví vás tu našli.
Zůstávejte s Pánem Bohem až na věky věků. Amen.
______________________________________________
( Tuto část je možné použít při samostatném provedení – mimo Živý Betlém )


Tři králi píší a říkají při tom:

Teď vám tu napíšem svaté tři krále,
by s vámi zůstali, my půjdem dále.
První se napíše Kašpar, král zlatý ...K
by místo zlata nám nes pokoj svatý.
K němu král Melichar s kadidlem druhý, ...M
by z nás Bůh vždycky měl své věrné sluhy.
S myrhou se za oba Baltazar staví, ...B
by nás Bůh zachoval ve stálém zdraví.

A mezi krále se tři kříže kreslí, ...+++
bychom je oddaně celý rok nesli.

Nakonec číslice nového roku, ...2000
aby nám Bůh požehnal na každém kroku.

Nakonec sbor může zpívat:
Den přeslavný k nám jest přišel, v němž má býti každý vesel.
Dítě se nám narodilo, proroctví se vyplnilo.
Radujme se, veselme se v celém tomto novém roce.
Že přijeli tři králové, přinesli dary veliké.


Strážce pokladu, Můj král je světlo, Bůh ochraňuj život krále a to v několika starověkých jazycích což potvrdilo i soudobé poznání – to jsou prapodivná jména na náhodný výběr. Podle nich by mohl být pan Jasper vysokým hodnostářem a strážcem pokladu perského velkokrále, Baltazar by mohl být velitelem tělesné stráže v Babylonu (mohlo se jednat o čestnou funkci velmože a fyzicky mohl sloužit níž postavený důstojník což platí i o Jasperovi) a Melichar mohl pocházet z části  Sýrie ovlivněné aramejským jazykem a židovstvím. Mohl to být právě on kdo dodal podrobné znalosti reálií Vyvoleného národa. Všichni tři mužové se nějak museli dostat k dějinám spásy. Jinak by je král Židů nejspíš tolik nezajímal. Starověké observatoře mohly být klidně v kontaktu a spojení mohla obstarávat královská kurýrní služba nebo kupecké karavany. Popřípadě poštovní holubi které si občas vyměnili. Ostatky těch tří mužů přivezla do Evropy císařovna Helena. Ať už byli kýmkoliv. Bylo by zajímavé znát výsledky testů  DNA.

To jestli opravdu vyrazili po páté odpolední hodině sedm let před naším letopočtem do Betléma (což znamená v hebrejském jazyce Dům chleba) aby se Dítěti poklonili nám stejně neříká přesný okamžik zrození Krista. Ani to jestli v ten den byl zrovna slunovrat nebo ne. Podle Caesarova  Juliánského kalendáře byl den po svaté Lucii což znamená dřív. Juliánský kalendář vyrovnával předchozí rozdíly stejně jako později Gregoriánský. Zavádějící mohou být i výpočty dle dnešního židovského systému. Možná to opravdu není tak podstatné.

Raději pojďme k Betlému společně. Naši předkové převáděli klanění Kristu do svých reálií. Dávali dary v zastoupení svým chudým ve kterých viděli Krista. Naše vánoční tradice je zasněžená, autentické by byly palmy, déšť, bláto a mrazivých 15° nad nulou. Zachovaly se betlémy s nádhernými kroji. Jak by asi vypadal ekumenický Betlém ? Kdyby se přišel společně poklonit lid kalicha i kříže, ti kteří se snaží prosperovat v Bohu a dělit se s potřebnými by přinesli zlato jako plod svojí práce, jiní by zas dodali chorál a zpívali žalmy. Věřím a doufám že budeme svorni v jednom Duchu  dřív než přijde Kristus.


Podobná témata

Ekumenismus

"Vánoce a králové" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vánoce a králové (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 22. prosinec 2009 @ 12:02:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za expresní zveřejnění. Jen se někde cestou na drátě posunulo tučné zvýraznění textu. Pan kardinál zčíná o odstavec dřív a mezi ním a písní o třech králích je jeden odstavec můj.



Stránka vygenerována za: 0.73 sekundy