Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 523 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116484221
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Boží vůle a boží dopuštění
Vloženo Středa, 16. prosinec 2009 @ 20:02:29 CET Vložil: Stepan

O Bibli poslal op

    

      Empiricky je zřejmé, že ve vesmíru existují dva korelativní fenomeny, dobro a zlo. Žádný z nich však nelze Bohu připsat jako jeho atribut, neboť Bůh nekonečně transcenduje dobro i zlo. Dobro je stvořeným bytím, které má vše, co mu náleží, zlo je spolustvořeným imanentním potenciálem tohoto bytí, který se více či méně aktualizuje, neboť každá potencialita má tendenci se aktualizovat. Na tomto principu je založen pohyb a vývoj vesmíru. Protože Bůh je stvořitel vesmíru, kterému (roz. vesmíru) je imanentní dobro i zlo, je nutně stvořitelem dobra i zla. Připisovat Bohu stvoření dobra a upírat mu stvoření zla je obdobné jako připisovat mu stvoření pravé strany bytí, levé však nikoli. Dobro může být pouze tam, kde je zlo, zlo pouze tam, kde je dobro. Jedná se o nerozlučnou dvojici pojmů.


      Přesto se vyskytují názory, které Bohu upírají stvoření zla. Důvodem těchto tvrzení je obvykle to, že Bohu připisují pozemský atribut dobra a zlo staví do kontrastu k Bohu jako stvořené jiným jsoucnem (padlým andělem neboli satanem, prvními lidmi). Tento přístup však má trhlinu. Pokud by byla pravda, že stvořitelem zla není Bůh, ale například satan, v takovém případě buď by satan stál nad Bohem nebo proti Bohu jako rovný partner, ba snad ještě něco více. Anděl však se choval vždycky tak, jak byl Bohem stvořen. Protože byl stvořen jako nedokonalý, byl potenciálně zlý a tato potencialita se u něho aktualizovala. A tak je to i s člověkem. Bůh totiž nemůže stvořit dokonalé stvoření, neboť dokonalý v plném slova smyslu je jen on sám. Musel by tedy logicky stvořit sám sebe, což odporuje jeho božství. Boží stvoření je tedy nutně nedokonalé, a právě zde hledejme příčinu všeho dobra i zla ve vesmíru.
     Někdo však namítne, že Bůh stvořil vesmír dokonalý ale že dopustil, aby anděl a následně člověk se postavil proti Bohu, a tím přivedl do vesmíru zlo, které tu předtím nebylo. I kdybychom tuto teorii přijali, nic to nemění na tom, že primárním pramenem zla je Bůh, protože dopustil, aby se anděl a později člověk proti němu postavill. Avšak někdo namítne, že anděl a později člověk zneužil svou vzpourou proti Bohu o své vlastní vůli v rozporu s boží vůlí svou svobodu. Pokud někdo předpokládá, že podstatou svobody nebo alespoň její podstatnou složkou je schopnost konat zlo, pak buď upírá Bohu svobodu nebo jej považuje za schopného zla. Zásadní chyba v takovém případě spočívá opět v tom, že Bohu připisuje atributy dobra a zla, které však jsou imanentní vesmíru jakožto stvořenému, nikoli Bohu jakožto stvořiteli.
     Z této vadné premisy  pak nepřímo vyplývá dedukce, že Bůh svou vůlí chce dobro, zatímco zlo pouze dopouští. Něco chtít a něco dopustit je ve výsledku totéž, obojí jsou projevy vůle.  Mnohdy může být dopuštění jako nepřímý projev vůle ve výsledku větším zlem než zlo jako přímý projev vůle. Například někdo může někoho přímo chtít zabít. Jde tedy, a zezadu hpo střelí do hlavy. Jedná se z jeho strany o tzv. přímý úmysl. Je zpravidla ze svůj čin odsouzen. Jiní však dopustí, že lidé umírají hlady nebo v důsledku války. Jedná se z jejich strany o tzv. nepřímý úmysl. Ne vždy bývají odsouzeni. Kdo je větší zločinec? Ten, který svou vůli projevil bezprostředně nebo ten, kdo "pouze" následek dopustil? Myslím si, že větším zlem pro člověka je umírat hlady nebo v plynové komoře než to mít za sebou jednou ranou zezadu do hlavy, když na onen svět z boží vůle nebo z jeho dopuštění, chcete-li, stejně všichni jednou musíme. Je tedy podle mého názoru nic neřešící rozlišovat mezi boží vůlí a božím dopuštěním. Boží dopuštění by totiž mohlo mít totiž pro člověka i celý vesmír daleko tragičtější následky než přímý projev vůle. 
     Bůh stvořil sice dobro i zlo, ale o jeho úkonech nemůžeme tvrdit ani že jsou dobré ani že jsou zlé. Bůh jako stvořitel je totiž nekonečně povýšen nad tyto stvořené vesmírné atributy. Tím se Bůh vymyká našemu přímému empirickému poznání.



Podobná témata

O Bibli

"Boží vůle a boží dopuštění" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Boží vůle a boží dopuštění (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Středa, 16. prosinec 2009 @ 21:27:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Anděl však se choval vždycky tak, jak byl Bohem stvořen. Protože byl stvořen jako nedokonalý, byl potenciálně zlý a tato potencialita se u něho aktualizovala. A tak je to i s člověkem. Bůh totiž nemůže stvořit dokonalé stvoření, neboť dokonalý v plném slova smyslu je jen on sám.

Jak je asi patrné ze současně vloženého článku, nesouhlasím s vámi, bratře, ohledně andělů. Křesťané se pokoušejí napasovat na Satana cokoli, jen aby si nemuseli přiznat, že Bůh ho stvořil takového jaký je. Velmi legrační je, když tvrdí, že o satanu se mluví v Iz 14,12 ( Jak jsi spadl z nebe, třpytivá hvězdo, jitřenky synu! Jak jsi sražen k zemi, zotročovateli pronárodů!), ačkoli před tím je jasně řečeno, že jde o babylonského krále (Iz 14,4). Proč je to legrační? Protože pokud se tu nemluví o tom králi, pak se tu podle Zjevení nemluví o nikom jiném než o Kristu:"Já, Ježíš, posílám svého posla, aby vám to dosvědčil po všech církvích. Já jsem potomek z rodu Davidova, jasná hvězda jitřní." (Zj 22,16)

Jak se pokouším ukázat v tom svém posledním článku, křesťané potřebují trochu pokory méně arogance. Od židů jsme převzali podstatnou část naší Bible a tváříme se, že jsme mistry světa v její hermeneutice. Věřte mi, bratře, že Nová závěť se mnohem lépe čte a chápe, když si uvědomíme, že se jedna židy napsaný židovský výklad židovských svatých spisů. Z našich debat vím, že se mnou budete zřejmě souhlasit, že znásilnění židovských kořenů křesťanství řeckou filozofií a pohanskými (promiňte to slovo) náboženstvími typu pársismu, je největší tragédie, která Evangelium potkala.

Jinak ano, člověk má potenciál dosáhnout dobra i zkaženosti. Bůh mu tuto volbu dal:"Hleď, předložil jsem ti dnes život a dobro i smrt a zlo;" (Dt 30,15)

Kdo je větší zločinec? Ten, který svou vůli projevil bezprostředně nebo ten, kdo "pouze" následek dopustil?

Koukám, že uvažujeme stejně.

Bůh stvořil sice dobro i zlo, ale o jeho úkonech nemůžeme tvrdit ani že jsou dobré ani že jsou zlé. Bůh jako stvořitel je totiž nekonečně povýšen nad tyto stvořené vesmírné atributy. Tím se Bůh vymyká našemu přímému empirickému poznání.

Nesouhlasím až tak úplně. Bůh se chtěl dát člověku poznat (podla vás dokonce i zcela mimo judaismus a křesťanství) a udělal to. Samotná Boží výpověď o sobě samém je pochopitelně jen povrchní, a to kvůli naší omezenosti. Dovolím si tedy tvrdit, že Bůh je dobrem a dobro chce, avšak s tím, že na toto dobro Boží nelze automaticky aplikovat naše empirické poznání dobra a zla. Bůh je, ale jeho bytí je ontologicky na úplně jiné výši než naše, což platí i o jeho dobru.



Re: Boží vůle a boží dopuštění (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 17. prosinec 2009 @ 05:24:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře ope, vyjasnime si pojmy, pretože tu ide naozaj o vážnu vec, a jej nepochopenie kompromituje, zhadzuje, šliape svätosť nášho Boha. A presne toto sa mi zdá vo vašej - podľa mňa - vadnej logike. Božia vôľa o Božie dopustenie sú naozaj dve od seba odlišné veci.  Jedna vec je Božia vôľa, ktorá  chce v konečnom dôsledku vždy naozaj len skutočné dobro, a to je kým Božie dopustenie je celkom iné. POdľa definitívneho Božieho zjavenia vieme, že Boh je "Otec svetiel, v ktorom niet nijakej tmy". Je to Bytosť naskrze dobrá, je zosobnením len Dobra, Pravdy, Krásy, Spravodlivosti atd. Niet v Ňom nijakého zla, chcenia zla, zlomyselnosti. To je premisa, z ktorej treba zásadne vychádzať, ak si nechceme pliesť "pojmy a dojmy", Starý zákon s Novým. Kresťan hľadí na všetko vo svetle kristovho definitív neho zjaveniav Novom zákone, a podľa toho posudzuje aj Starý zákon...

Božia vôľa, chcenie - to je príčina. Príčina priamo zapríčiňuje  účinok/napr. zastrelenie/. Dopustenie je len nezabráneniu činu. Ak je tento dôvod oprávený, tak ten, kto nezabrábil, je nevinný. A to je presne aj prípad nášho Pána Boha. Uvedomte si, že ak by mi mal Boh zabrániť zastreliť niekoho, bud by mi musel zadržať ruku, alebo - ešte efektívnejšie - zabrániť myšlienke na zastrelenie niekoho. A to fakticky znamený, že by mi vzal slobodu myslenia, teda to, čo ma robí človekom, čo je prejavom mojej duc*****sti, podobnosti Bohu, a mojou najvyššou dôstojnosťou ako tvora Božieho stvoreného na Božiu podobu a obraz...

Áno, Boh by teoreticky mohol zabránniť vo svete všetkému zlu, no to by  musel  však stvoriť celkom iný svet, v ktorom by sme naozaj nemali slobodu myslenia akonania, a boli by sme ako bábky v divadle. To by sme neboli takými ľudmi ako sme. Boh však sa rozhodol stvoriť iný svet, a to práve tento svet, svet, v ktorom nerobí a netvorí všetko sám , ale necháva pôsobiť aj druhoradé príčiny, a rešpektuje slobodnú vôľu bytostí, ktorých ňou obdaroval... Pochopili ste? A to je naozaj oprávnený dôvod, aby nezasahoval vždy, ked tieto bytosti /anjeli, ľudia/ sa rozhodnú konať hoci aj priamo proti Bohu, alebo nepriamo tým, že nerešpektujú zákon, ktorý vložil do stvorenia, a narúšajú ho... On má naozaj oprávnený dôvod rešpektovať, a nezasahovať, nezabraňovať... On je Pán. A vy, ani nikto ho nemôže za to obviňovať, pretože to je maximálna nespravodlivosť, ba bezočivosť voči Bohu...

A teraz si uvedomte, že vy a všetci, ktorí tak usudzujú o Bohu, že On tvorí priamo zlo, že je zaň zodpovedný, veľmi, veľmi skresľujú, faľšujú jeho obraz, obraz Jeho svätosti, lásky, spravodlivosti... Ani sa nečudujem potom, že ľudia, ktorí sa stretnú s takýmto postojom kresťanov ohľadom ich Boha, sa ond neho odvracajú. Vy ste z neho vlastne takýmto spôsobom "vyrobili" príšeru, ohavu, strašidelnú modlu. Boh taký naozaj nie je... Pochopili ste preto moje pobúrenie?...

Nepleťte si preto, prísm vás, hrušky s jablkami, zapríčinenie s opráveným dopustením...



Re: Boží vůle a boží dopuštění (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 17. prosinec 2009 @ 05:59:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ešte, ak dovolíte niekoľko mojich reakcií na vaše citáty:

"Pokud by byla pravda, že stvořitelem zla není Bůh, ale například satan, v takovém případě buď by satan stál nad Bohem nebo proti Bohu jako rovný partner, ba snad ještě něco více."
- Nikto tu nevraví o satanovi ako stvoriteľovi. Satan je anjel, duchovné stvorenie, ktorý zneužil svoju slobodu proti Bohu ešte prv než človek. Zlo ako bytie neexistuje, to je len prevrátený poriodok v dobrých Božom stvorení...
.
"Protože /anděl/ byl stvořen jako nedokonalý, byl potenciálně zlý a tato potencialita se u něho aktualizovala...Bůh totiž nemůže stvořit dokonalé stvoření, neboť dokonalý v plném slova smyslu je jen on sám. Musel by tedy logicky stvořit sám sebe, což odporuje jeho božství. Boží stvoření je tedy nutně nedokonalé, a právě zde hledejme příčinu všeho dobra i zla ve vesmíru. "
- Opäť mýlna logika. Je to, bratře, len vaša liberálna, ničím neodôvodnenú teológia. Čo Boh tvorí, tvorí dokonalé, no "podľa svojho druhu". Aj Biblia podčiarkuje viackrát: "Všetko, čo Boh stvoril bolo dobré", t.j. dokonalé z hľadiska svojho druhu, a cieľa toho-ktorého druhu.Teda ten druh stvorenia má všetko, čo potrebuje k životu, k životu v plnosti a v harmónii s Bohom a so všetkým okolo. Iná dokonalosť pre stvorenie nie je reálna. Je to dokonalosť, hoci dokonalosť konečnej, obmedzenej bytosti. Z toho však nutne nevyplýva zlo. Možnosť zla vyplýva jedine zo zneužitia slobody proti vôli Boha. No aj sloboda je samo osebe dobrá, a nie zlá. Je jednou z najvyšších kvalít, ktoré anjel, či človek dostal do Boha "do vienka"...Za zneužite slobody však nemôže zodpovedať, byť vinný Boh, ale bytosť obdarená slobodou!...
.
"...primárním pramenem zla je Bůh, protože dopustil, aby se anděl a později člověk proti němu postavill."
- Isteže, ak by Boh nebol stvoril bytosti s možnosťou slobody, a teda aj ajej zneužitia proti Nemu a jeho poriadku stvorenia, tak by zlo nebolo. No potom by nebol človek tým čo je, a anjel tiež tým čo je: slobodnými bytosťami, poddobný v tomto na Boha. Preto takáto logika je zcestná, a poškvrňuje čistý obraz Boží...
.

"Pokud někdo předpokládá, že podstatou svobody nebo alespoň její podstatnou složkou je schopnost konat zlo, pak buď upírá Bohu svobodu nebo jej považuje za schopného zla. Zásadní chyba v takovém případě spočívá opět v tom, že Bohu připisuje atributy dobra a zla, které však jsou imanentní vesmíru jakožto stvořenému, nikoli Bohu jakožto stvořiteli"
-
Nehnevajte sa, ale logický sled týchto viet je - nelogický. Podstatou slobody nie je schopnosť konať zlo. Sloboda je schopnosť "nemusieť, ale chcieť uvedomele, dobrovoľne". Patrí k nej iste aj možnosť nechcieť, či chcieť inak ako chce Boh, ba aj proti Nemu... A to je rozdiel od vašej "konštrukcie"...

O probléme Božej vôle a dopustenia som sa vyjadril vyššie...

"Bůh stvořil sice dobro i zlo, ale o jeho úkonech nemůžeme tvrdit ani že jsou dobré ani že jsou zlé. Bůh jako stvořitel je totiž nekonečně povýšen nad tyto stvořené vesmírné atributy."
- No to je naozaj vrchol všetkého... Najväčšie možné skreslenie, sfalšovanie obrazu Boha, ktorý je zosobnená Dokonalosť, DOBro, Pravda, Spravodlivosť  sama. Isteže Boh je nad všetky naše predstavy a vymyká sa nášmu chápaniu. Ale určite nie v tej "šedosti" zmesi dobra a zla, ale Boh je naozaj tak dobrý, spravodlivý, dokonalý, že si to nevieme predstaviť. Ale len v pozitívach, a nie v negatívach.



Re: Boží vůle a boží dopuštění (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 17. prosinec 2009 @ 09:12:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pane Bože, spas mne i všechny ostatní čerty.
 

Pane Bože, přijmi nás v hodině smrti k sobě, ať chceme nebo nechceme. Přinuť nás vejít k sobě.
 

Jistá osoba napsala tyhle dvě věci do rubriky veřejné modlitby tohoto serveru. V tomto pořadí. K tomu druhému se dá dodat to že Bůh nikoho k ničemu nenutí.  Rozhodnutí přijmout nebo nepřijmout je na nás. Těžko říct jestli to celé má být pokus o vtip nebo jestli byla motivem další snaha udělat z bílého černé a naopak, nebo zkouška pozornosti a soudnosti místních čtenářů. Nebo jestli jsou pro to nějaké jiné důvody.

Bůh Vás nebude násilím nutit ani k tomu abyste ho uznal jako svrchované a absolutní dobro které je věčné a nekonečné a které se odráží v každém z jeho svatých skutků a úkonů. Dobro a Milosrdenství které převyšuje v nesrovnatelné míře jakékoliv zlo které pochází od nás nebo od padlých andělů podstatně víc než Sadař který stvořil krásný a rozlehlý sad jediného červa v jediném jablku, jedinou skvrnku hniloby nebo plísně na stromě nebo na zemi. Je to Vaše volba. Bůh Vám pomáhej k tomu abyste se rozhodnul správně.




Re: Boží vůle a boží dopuštění (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 17. prosinec 2009 @ 11:25:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Empiricky je zřejmé, že ve vesmíru existují dva korelativní fenomeny, dobro a zlo.--

když tak v lidském myšlení ,vesmír sám o sobě toto nedefinuje .Podobně jako když jeden člověk o jedné věci prohlásí že je krásná,druhý člověk tu samou věc označí ža škaredou



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy