Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 268, komentářů celkem: 429603, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 452 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507758
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Věříte Markovi nebo Matoušovi?
Vloženo Neděle, 13. březen 2016 @ 07:43:16 CET Vložil: Tomas

O Bibli poslal pozorovatelnik



 1. Příběh o posedlém

Tehdy se přeplavili přes jezero do gerasenského kraje. Jakmile vystoupil z lodi, ihned proti němu z hrobů vyšel člověk posedlý nečistým duchem. Bydlel v hrobech a nikdo ho už nemohl ani svázat řetězem. Předtím býval často spoután okovy a řetězy, ale on ty řetězy vždy roztrhal a okovy rozlámal, takže ho nikdo nemohl zkrotit. Pořád, ve dne i v noci, byl v hrobkách a na horách, křičel a tloukl se kamením. (Marek 5:1-5)

zatímco Matouš píše
Když se pak přeplavil na druhou stranu do gadarenského kraje, střetli se s ním dva posedlí, kteří vyšli z hrobů. Byli tak nebezpeční, že tou cestou ani nemohl nikdo chodit. (Matouš 8:28)



2. O slepci
Když pak se svými učedníky a s velikým zástupem vycházel z Jericha, u cesty seděl slepý žebrák Bartimeus, syn Timeův. Jakmile uslyšel, že je to Ježíš Nazaretský, dal se do křiku: „Ježíši, Synu Davidův, smiluj se nade mnou!“ (Marekk 10:46-47)
a Matouš píše
Když pak vycházeli z Jericha, šel za ním veliký zástup. U cesty právě seděli dva slepci. Když slyšeli, že tudy jde Ježíš, vykřikli: „Pane, Synu Davidův, smiluj se nad námi!“ Zástup je napomínal, ať mlčí, ale oni křičeli tím více: „Pane, Synu Davidův, smiluj se nad námi!“ (Matouš 20:29-31)



3. V Bathsaidě, Marek píše

Když přišli do Betsaidy, přivedli k němu slepce a prosili ho, aby se ho dotkl. Vzal slepce za ruku a odvedl ho za vesnici. Plivl mu na oči, vložil na něj ruce a ptal se ho: „Vidíš něco?“ On vzhlédl a řekl: „Rozeznávám lidi – vidím něco jako chodící stromy.“ Znovu mu vložil ruce na oči, a když vzhlédl, byl uzdraven. Viděl všechno jasně i na dálku. Ježíš ho pak poslal domů se slovy: „Do vesnice ale nechoď.“ (Marekk 8:22-26)
a Matouš
Cestou odtud šli za Ježíšem dva slepci a křičeli: „Smiluj se nad námi, synu Davidův!“ Když došel domů, slepci přišli za ním. „Věříte, že to dokážu?“ zeptal se jich Ježíš.
„Ano, Pane,“ odpověděli. Dotkl se tedy jejich očí a řekl: „Ať se vám stane podle vaší víry!“ Vtom se jim otevřely oči. Ježíš je přísně napomenul: „Dejte pozor, ať se to nikdo nedozví.“ (Matouš 9:27-30)

To vypadá, jako by Matouš zdvojoval zázraky. Které verzi věřit? 

"Věříte Markovi nebo Matoušovi?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 68 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Úterý, 15. březen 2016 @ 19:20:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jinak ještě jednou všem díky. Fakt zajímavé a poučně informace a odkazy jste tu dali. 



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Úterý, 15. březen 2016 @ 20:22:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě jedna věc mě napadla - pokud jsou v Bibli rozpory, záhady, jitří to lidskou mysl, zabýváme se Biblí, Božím slovem a to je přesně to, co Pán Bůh chce a chtěl.

Boží slovo tak na nás působí... (ať mi bratři a Pán Bůh odpustí, pokud se mýlím...)



Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Sobota, 19. březen 2016 @ 16:28:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karels, pokud jsou v bibli rozpory, pak je Bůh lhářem, protože je to jeho slovo, a proč mám věřit příklad, 90 na 10 procent, když nevím, co je 90 a co 10?


]


Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Pondělí, 21. březen 2016 @ 04:59:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověče, ty si říkáš student Bible? Píšeš: pokud jsou v bibli rozpory, pak je Bůh lhářem

To jsem neměl vůbec na mysli, že jsou v biblickém textu rozpory ještě neznamená, že je Bůh lhář. Pokud uděláš svatopisec gramatickou chybu při psaní Evangelia, znamená to, že je Bůh nedokonalý, nebo to znamená, že je Bůh dokonalý, ale nedokonalý je člověk? Alespoň některé rozpory řeší encyklopedie biblických obtížností:

Encyclopedia of Bible Difficulties

This encyclopedia is intended for everyone, from scholars and students to layperson -- for all who are troubled by apparent contradictions in the Bible. It argues for the unity and the integrity of the Bible and should convince the skeptic and reassure the person who may be confused by the seeming discrepancies in Scripture. Dr. Archer faces vexing questions that have troubled believers for centuries. His answers are sometimes simple insights that seem afterward to have been obvious all along. But more often his answers are based on careful study of the meaning of words, the cultural context of Bible eras, involved interrelationships among various peoples, a knowledge of the Hebrew numbering systems, and many other details not readily known by the average Bible reader. Some answers are given as plausible, not final, solutions to problems, for still "we know in part" and a humble attitude is becoming to the student of Scripture. Some of the questions answered in this encyclopedia: - Did God approve of Rahab's lie (Josh. 2:4-5)? - Why is it that many of the Old Testament quotations in the New Testament are not literal? - Does the Bible really teach that God is a Trinity? - Does 1 Corinthians 7:10-16 authorize divorce for desertion? - Does 1 Timothy 2:12 forbid the ordination of women? - Does the Bible class abortion with murder?

Stáhnout se dá zde: http://uloz.to/xcCzpZxL/gleason-l-archer-encyclopedia-of-bible-difficult-book4you-pdf

Jak jsem napsal už dříve, některé rozpory, nesrovnalosti řeším ve svých článcích - žel pro mnohé křesťany - něco bez znalosti latiny, řečtiny a hebrejštiny nejde vyřešit.


]


Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Pondělí, 21. březen 2016 @ 05:07:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná je tedy lepší hovořit o obtížnostech v biblických textech než o rozporech, protože rozpory nejdou řešit, ale obtížnosti ano.


]


Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Středa, 16. březen 2016 @ 06:14:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřme oběma verzím. Nevidím v tom problém



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 16. březen 2016 @ 11:17:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Berte evangelia jako přímý přenos hokejového zípasu snímaného čtyřmi kamerami.

Kameraman Marek zaznamenává dění na celé ledové ploše.
Kameraman Matouš se soustřeďuje spíše na levou část plochy (teologii).
Kameraman Lukáš zaznamenává hlavně  pravou část plochy (historii).
A kameraman Jan? Ten zaznamenává detail Tváře.



Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 16. březen 2016 @ 11:19:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Když vytrheneme záznamy jednotlivých kamer z jejich kontextů a účelů, mohou se vzdát vzájemně v protikladu (tak byl to gól, nebo nebyl? Jedna kamera ukazuje, že byl, druhá z jiného úhlu pohledu, že nebyl), ale když je respektujeme ve vzájemné interakci, jak to bylo určeno Režisérem, dává to jeden ostrý obraz...


]


Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Sobota, 19. březen 2016 @ 16:43:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
demagog, a to dává té, pro skeptiky neuvěřitelné zprávě - hodnovernost! 


]


Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 14. březen 2016 @ 20:03:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Ono to chce taky trošku pokory při výkladu knihy jako je Bible!

Zdvojování mělo zřejmě v oné době význam, který my už nechápeme, ale současníci dobře věděli, o co jde!

Viz třeba toto: 

Mt 2:1: Když se Ježíš narodil v judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mágové od východu přišli do Jeruzaléma...

V původním řeckém textu není jedn. č. od východu, ale množné - "od východů" (apo anatolón). Mn. č. je zde proto, že jde o zeměpisný východ, jelikož v jedn. čísle slovo označovalo heliakický východ hvězdy, jak vidíme v následujícím verši:

Mat 2:2: ...vykládajíce, Kde je ten narozený král Judů? Protože jsme viděli jeho hvězdu ve východu a přišli jsme jej uctívat. 

Musel jsem zde zvolit Podmolíkův překlad, protože snad všichni ostatní to mají blbě - viděli jsme jeho hvězdu na východě... :-(








Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Pondělí, 14. březen 2016 @ 20:13:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Při překladu potřebuješ znát, pokora ti nepomůže...



]


Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 14. březen 2016 @ 20:22:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Bez pokory se k pravému poznání nedostaneš. :-)


]


Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Pondělí, 14. březen 2016 @ 20:33:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poznání a překlad, rozumím ti, ale ...
Nečteš-li původní text, čteš výklad.
K čemu pak pokora?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 14. březen 2016 @ 20:42:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Pokora proto, aby ti Pán mohl ukázat, jak je to doopravdy! Budeš-li totiž pyšný, dopadneš jako např. adventisté, jejichž poznání je stočené nesprávným směrem! Pyšným lidem (což zrovna ti adventisté jsou) Bůh pravé poznání prostě nedá...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Pondělí, 14. březen 2016 @ 20:52:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejsem proti pokoře..ani při čtení...
Jen to zavání pýchou, ...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 14. březen 2016 @ 21:05:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Pokora je už v tom, že správně přistupuješ k Bibli, tedy tak, že sice spoustě věcí v ní nerozumíš, ale přesto věříš! Protože my jsme spaseni milostí skrze víru, nikoli skrze dokonalou znalost Bible! Teprve skrze víru pak bereš to správné poznání!

Credo, quia absurdum... :-)

1K 1:21: Neboť když svět v Boží moudrosti nepoznal skrze svou moudrost Boha, zalíbilo se Bohu skrze bláznovství této zvěsti zachránit ty, kdo věří.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Pondělí, 14. březen 2016 @ 21:18:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Správný přístup k bibli? Nerozumíš ale věříš?
Bible není Bůh!
Skrze víru beru poznání pro sebe, nikoli pro druhé.
 Bible není sakrální.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 14. březen 2016 @ 21:42:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Bible je jediná kniha, o níž máme jistotu, že je opravdu Boží! Vírou chápeme i to, čemu nerozumíme:

Žd 11:3: Vírou rozumíme, že Božím výrokem byly uspořádány věky, takže to, co vidíme, nevzniklo z viditelného.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 15. březen 2016 @ 09:01:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zavřená Bible je jenom knihou,  mrtvou literou.

Boží slovo ožívá až tehdy, když je pronášeno lidskými ůsty (pak buduje člověka i svět), nebo když je čteno člověkem a dotýká se lidského srdce.

Nestačí ovšem Bibli jenom "číst" - jednotlivá slova do vět - je třeba rozumět textům v církevní křesťanské tradici, vnímat souvislosti s jinými místy v Písmu. Docela jinak rozumí smyslu textů třeba dnešní judaisté.
Pokud o sobě někdo tvrdí, že on rozumí Bibli tak, jak je napsána, a žádné komentáře ani výklady k tomu nepotřebuje, dřímá jenom ve sladké nevědomosti.
Také ateisté si dokáží z Bible vyčíst kde jakou pitomost (Däniken "vyčetl z Bible", že nás kdysi navštívili mimozemšťané).

Jinak řečeno: Chceš - li Božímu slovu porozumět v jeho skutečném smyslu, bez vzdělávání ve víře i v biblistice to nepůjde.





]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Úterý, 15. březen 2016 @ 17:42:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Není to však smutné? Jediná věc jistoty tlustá kni*****, život s Bohem jen skrze bibli?
Neumírá nakonec Ježíš kvůli bibli aby mohla býti sepsána? (Nadsázka)
Jakoby Bůh lidem vzal svého Ducha svatého, a dal jim Ducha bible, "totoť jest má bible tu poslouchejte!"


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Středa, 16. březen 2016 @ 15:22:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Člověče, dovedeš si představit ten zmatek, jak by si lidé představovali pravého Boha bez Bible? :-o

Je malý anebo velký, tustý, nebo hubený, černoch, nebo běloch? Muž, anebo žena? Nebo nějaký hermafrodit? Osobní, nebo neosobní? Válečník, anebo mírumilovný? Jestli je zlý anebo dobrý? Jesli je pro trest smrti, nebo ne? Jestli toleruje homosexuály, drogy, opilství, cizoložství, či smilstvo? Jestli se jmenuje Jahwe, Alláh, Šiva, nebo třeba Zeus? :-D

Takhle si to všechno můžeš najít v Bibli, a máš to hezky černé na bílém... :-)

J 17,17  Posvěť je pravdou; tvoje slovo je pravda.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Čtvrtek, 17. březen 2016 @ 16:53:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je na článek :-) 
...já si to představit umím :-D 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Čtvrtek, 17. březen 2016 @ 17:10:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Já vlastně taky! Stačí se totiž podívat na všecka ta falešná náboženství a hnutí, která neuznávají Ježíše Krista - je to docela maglajz... :-D


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 20. březen 2016 @ 19:04:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Není to však smutné? Jediná věc jistoty tlustá kni*****, život s Bohem jen skrze bibli?"...


Nezapomněl jsi na něco podstatného?

Nezapomněl jsi na církev, kterou Kristus založil a nám odkázal? Církev, která žije Duchem svatým?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Natebenemam v Pondělí, 21. březen 2016 @ 08:01:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hlupáku. Schvaluješ upálení Husa, a bavíš se o církvi žijící v Duchu? 


]


Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 14. březen 2016 @ 20:21:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Ještě to má (obsahově) správně ČSP, jinak jsem už žádný nenašel:

Mt 2:2: ...a říkali: „Kde je ten narozený král Židů? Spatřili jsme jeho hvězdu, když vycházela, a přišli jsme se mu poklonit.“



]


Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Sobota, 19. březen 2016 @ 16:53:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mikael, důležité je, že se poklonili děťátku Ježíši,  NE Marii, matce děťátka!


]


Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pondělí, 14. březen 2016 @ 21:37:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Já bych v tom problém neviděl.

Mám-li množinu dvou jablek, pak jedno jablko z té množiny je podmnožinou.

Jestlže mě bude někdo večer pozorovat 10 minut, může pravdivě zapsat, že jsem snědl jablko. Kdo vytrvá ještě dalších 5 minut, stejně pravdivě napíše, že jsem snědl dvě jablka.



Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Sobota, 19. březen 2016 @ 17:07:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
reformovaný, padl gól , v penaltě to napálil do pravé strany, kamarád po zápase bude obhajovat levou stranu... Gól byl, byli jsme na opační straně stadionu.


]


Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Úterý, 15. březen 2016 @ 10:12:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řekl bych že svatý Marek popisuje část z toho co popisuje svatý Matěj. Tu o které věděl nebo tu která mu připadala nejdůležitější.  Nebo jde o dva různé zázraky. Ježíš uzdravil spoustu posedlých i slepců.



Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Úterý, 15. březen 2016 @ 15:51:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak tohle už je přitažené tak za vlasy a kulhá to na všechny půl nohu... že až nééé


]


Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Úterý, 15. březen 2016 @ 17:08:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ať zase nevypadám, že jsem na všechno příšel - tohle mě taky zajímá, neznám řešení, ale dozvěděl jsem se toto a chápu to takto:

1. Církev, respektive pisatelé se podíleli na podobě jednotlivých Evangelií - a teď je otázka, zda úmysleně (jak jsem se dozvěděl na univerzitě), nebo neúmysleně a potom si tyto dvě zprávy protiřečí.

2. Je to o naší pokoře, jak to tady zaznělo - protože pokud by tyhle rozpory byly záminkou, byla by to škoda. (nic nemění na tom, že mě to taky zájímá a vysvětlení, že Matouš opisuje od Marka a zpracovává svou verzi události ve svém záměru - se skřípěním zubů příjímám - ale já nemám jiné lepší vysvětlení, pak tedy musím přijmout alespon nějaké, které se nabízí) Pokud se mi to nelíbí, pak musím nabídnout své řešení a já žádné lepší nemám.

Takže Matouš ve své předloze má Marka a zpracovává jeho téma ve vlastním teologickém záměru, kdy některé události popisuje jinak. Viz dva slepí dle Matouše namísto jednoho slepého dle Marka. Původní (starší) je tedy Marek - a tak se i jednotlivé události staly.

3. Díky Bohu, že jsou v Písmu svatém rozpory, protože pro mě to není kamenem úrazu, ale pro jiné může být, nakonec některé rozpory se snažím řešit, ale tady ty jsou mi také záhadou. Přesto dokazuje tenhle příspěvek, že:

Bible je stejně jako Božím slovem, tak i lidským slovem!
(tedy jsou v něm rozpory, gramatické chyby, atd.)




Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Úterý, 15. březen 2016 @ 17:10:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
tohle mě taky zajímá, neznám řešení, ale dozvěděl jsem se toto a chápu to takto:

(trochu si protiřečím) :-) Ale chci tím říct, že uspokojiné řešení neznám, přijal jsem za své to, které mně bylo nabídnuto.


]


Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Úterý, 15. březen 2016 @ 17:35:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaká je představa učených o kopírování evangelií?(opisování)
Jako že, měl každý svůj rukopis, uměl číst a psát? 
Je to jistota že, jeden znal sepsanou verzi jiného?
Není nakonec ustanovení bible božím slovem cestou zpět?
Od vedení Duchem svatým po vedení biblí?
Proč nejde přímé vedení?



]


Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Úterý, 15. březen 2016 @ 18:34:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo, vždyť jsem o tom psal, já lepší vysvětlení nemám.

Kdybych řekl, že jde o jiné slepé než v Markovi a akorát redaktor Matouše (nebo Matouš sám) to dává na stejné místo, v těch příbězích, v kterých se to stalo podle Marka, potom je ta moje teorie ještě více komplikovaná, než to moje původní vysvětlení v komentářích výše. (kterou přijímám)

Základní teze - a je jich opravdu více než dost - je, že prvním byl Marek --- a Lukáš i Matouš od něj opisovali a zpracovávali k tomu i svou látku + to, že existoval nějaký zdroj logií Q - německy Quelle - pramen logií - tj. výroků Ježíše, které nezávisle na Evangeliích kolovaly mezi prvními křesťany. Matouš a Lukáš tedy měli k dispozici Evangelium podle Marka a pramen Q, díky nimž zpracovali svá Evangelia. (přidali nějaká svá témata)

Nakonec je to vysvětleno zde, je to tzv. synptická otázka:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Synoptick%C3%A1_ot%C3%A1zka


]


Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Úterý, 15. březen 2016 @ 18:39:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A jestli se ti to zeryku nelíbí, tak navrhni svou verzi vzniku Evangelií a vysvětlení rozporů.

Teologové a mnozí další se tímhle zabývají 2 000 let, je to svízelná otázka, dokonce během historie chtěli ta tři Evangelia dát do jednoho a udělat pouze jediné, což jim Pán Bůh nedovolil. (neprosadilo se to)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Úterý, 15. březen 2016 @ 19:10:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hele, to nebyl dobrý nápad, udělat jedno evangelium, ale udělat film, kde by bylo shrnutí všech 4 evangelií (delší varianta) nebo průnik všech 4 (kratší varianta) - to by bylo něco. Mě by se líbilo to shrnutí. To by mohlo být na díly. Aby tam byly všechny příhody. Jako komplet. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Úterý, 15. březen 2016 @ 19:28:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
O to nejde co mně se líbí :-) 
Evangelium není životopis, není reportáž,
v tom se shodnem.
Každé z nich napsal někdo jiný, toť fakt.
Neznáme ovšem podrobnosti vzniku tohoto speciálního žánru.
Uniká nám skutečnost, lidi co to psali byli věřící, a psali pro věřící. Všichni byli vedení Duchem svatým, ne svou vzdělanosti bible, ...
Jak to že, byl jeden a pak dva? (Pozorovatelnik( nebo jak jej opřezdívkoval student bible narušitel))se ptal komu věřit. 
Proč by museli pisatelé, autoři sladit orchestr? Proč?
Když jeden viděl dva a jiný jednoho, znamená to protimluv? Ano pokud popisují tutéž událost se stejného místa. Ne pokud stojím mimo historicitu, mimo čas, chci sdělit příběh nebo na příběhu sdělit duchovní pravdu?
Líbí se mi protiklady, protiřečení, ....




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Úterý, 15. březen 2016 @ 19:45:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak to že, byl jeden a pak dva? (Pozorovatelnik( nebo jak jej opřezdívkoval student bible narušitel))se ptal komu věřit. 

To je strategie každého "novináře". Naznačit v titulku o čem to bude a potom nabudit zájem. Udělat to trošku provokativní. Tím to ožije. Já nemám rád zatuchlinu a rigidnost. Mám rád, když se věci pořádně provětrají. To není ke škodě. A někdy člověk v diskusi vykolíkuje mantinely, dostane se až na hranu, ale pak stejně večer usíná už vystředěný a vrácený na základnu :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Úterý, 15. březen 2016 @ 19:49:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když se nebudeš ptát ty, tak muslimové, ateisté, nebo jiní určitě ano...

Takže já před těmi problémy nezavírám oči. Kdyby to bylo tak jednoduché, nezabývalo by se tím množství učenců během historie... :-)


]


Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 14. březen 2016 @ 07:19:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to škoda, ale v Bibli je mnohem více rozporů a někdy mnohem vážnějších. Především jde o jednání, která jsou zcela v rozporu s charakterem Ježíše, který říká, kdo vidí mne, vidí Otce. Pokud se v Bibli rabuje a vraždí z náboženských a možná i jiných důvodů, a dělá se z toho skutek, který je vyjádřením vůle Boha, pak to už je úplná katastrofa a degradace Bible. Prostě se ukazuje, že ji tvořili lidé sami podle svých potřeb. Copak může být Bůh láska a jindy tentýž Bůh, aby se zalíbil jednomu národu, nechá druhý lidskou silou brutálně vyhubit? A z této války má tento národ majetek, drahé kovy, dobytek i panny k "potěšení" ?

Je to smutné čtení. A přitom první křesťané žádný SZ neznali,  a přesto dokázali za Ježíše umírat, protože ho přijali jiným způsobem než čtením Bible a rozebíráním textů SZ. Bible ani nebyla jako kniha. Bylo jen mluvené Slovo a tím se přenáší praví víra. Slyšením od toho, kdo vírou žije.




Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Pondělí, 14. březen 2016 @ 13:46:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud se v Bibli rabuje a vraždí z náboženských a možná i jiných důvodů, a dělá se z toho skutek, který je vyjádřením vůle Boha, pak to už je úplná katastrofa a degradace Bible.

Můžeš uvést příklad? O tom slyším poprvé...


]


Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 14. březen 2016 @ 17:49:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přečti si Numeri 31 a pak zvaž, co je to za zločiny a vraždy. A podobných příkladů je více. Nebo je to projev Boží lásky???


]


Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Pondělí, 14. březen 2016 @ 18:13:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přečetl jsem si, ale se mnou to nic nedělá. Je to dějepis a to nikdy nebyl můj koníček. Jinak já mám jako mp3 stáhnutý jen NZ a ten poslouchám. Hele SZ člověk nepotřebuje k životu znát. Mě to víru spíše bere než dává. Proč se tím trápit? Chce to vůbec Bůh po tobě ? A Ježíš s lidmi ani ty staré války neřešil. Všimni si, že řešil praktické věci ze života. Ježíš nebyl dějepisář. Byl nohama na zemi. Zajímali ho lidi, co měl před očima. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: bloger369 v Úterý, 15. březen 2016 @ 14:21:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nepochybuji, že by Ježíš odpověděl na všechny naše otázky okolo krutostí ve Starém zákoně.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Úterý, 15. březen 2016 @ 17:15:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Potřebuješ znát. Protože bez SZ neznáš Krista. 


]


Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Úterý, 15. březen 2016 @ 17:14:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Ano. A ne pouze Lásky, ale i Svatosti a Spravedlnosti.

Tyto příběhy nás učí, že hřích je velmi vážná věc. Nejedná se o nic, "o spálenou polívku", nad čím by se dalo mávnout rukou, co jsme si, to jsme si, udělejme tlustou čáru za minulostí. Ne. Hřích je velmi vážná věc, která se trestá smrtí.

Bez těchto příběhů by byl Kristův kříž nepochopitelný krvák pro nic za nic.

Nebudeme-li činit pokání, všichni právě takto zahyneme, to je poselství Ježíše Krista. Všichni právě tak zahyneme, protože prach jsme a v prach se navrátíme. Protože v těchto příbězích: To jsme my, kteří jsou klatí, kteří jsou tam zabíjeni a hubeni. To jsme my, hříšníci, kteří před Spravedlivým Božím Soudem neobstojíme, kteří potřebujeme, aby Někdo - Někdo nevinný - zahynul na našem místě, aby někdo, kdo má "volná záda" pro svou nevinost, vzal náš hřích na svá bedra, aby někdo zemřel a vstal z mrtvých a zlomil klatbu: Prach jsi a v prach se obrátíš...

Bez těchto příběhů by bylo křesťanství jenom akademickým, debatním kroužkem. Tyto příběhy nás učí, že tu jde o život, o nic méně než o náš život.

Ano: tyto příběhy, jako výraz Boží lásky k Nám, jsou zapsány v Bibli. Nejsou před námi skryty. Nikdo nemlže Bohu do očí říci: Já o tom nevěděl. Věděl jsi o tom. A proto máš ještě větší zodpovědnost, než národy, který byly jako klaté vyhubeny podle Božího rozkazu. Protože oni tuto Milost, co máme my, neměli. Proto naše zodpovědnost před Pánem je větší než zodpovědnost těchto národů.    


]


Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: bloger369 v Pondělí, 14. březen 2016 @ 17:39:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to zvláštní, ale podobný názor se mi začal nedávno také rodit v hlavě. Myslím si ale rozlišně stále, že víra stále dá přenášet psaným Slovem, ač značně roztroušenějším, než je ztv. jednota Bible. Raději bych hovořil o Písmech svatých.


]


Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 14. březen 2016 @ 18:44:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Mě by spíše zajímalo, odkud je tvá informace, že prvnotní církev Starý Zákon neměla. Já osobně, když čtu právě NZ texty, což jsou texty "zděděné" po prvnotní církvi, vidím tam nesčetné množství odkazů právě na Starý Zákon. Prvotní církev Starý Zíkon měla, pro ni byl Starý Zákon Písmem Božím, prodchnutý Svatým Duchem.


]


Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Pondělí, 14. březen 2016 @ 18:46:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak které sbory. Židovské jo, ale římské ani ne... Odkud taky, když to nebyla jejich kultura. Museli se to doučovat tak jako my. Pavel zakládal sbory v pohanském světě...


]


Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Úterý, 15. březen 2016 @ 16:41:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Tak to je trošku něco jiného. Je rozdíl, když například řekneš: Nemám počítač, a když řekneš: Musím se učit  práci na počítači.

Ze tvé předchozího příspěvku jsem získal dojem, že si myslíš, že první sbory NEUZNÁVALI Starý Zákon za Boží Slovo. Opak je pravdou. I ty epištoly, které, dejme tomu, Pavel adresuje křesťanům z pohanů (například Galatským, i když "čistý takový", který by byl pouze pro křesťany z pohanů, asi není) je plný odkazů ze SZ. A navíc Pavel zdůrazňuje, že v Kristu nejsou pohané, nebo židé, ale Nový Boží Lid. Takže jestli řekněme "židovské" sbory uznávali SZ, "měli" SZ, znamená to zároveň, že SZ měli i sbory "pohanské", římské. 


]


Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Pondělí, 14. březen 2016 @ 20:09:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
SZ v dnešní podobě neměla, a ani nebyl uzákoněn, to až později...
Písma versus SZ je spíše odkaz na tradici, než psané slovo...
Lidé vždy rádi vytahují svou "líni předků".



]


Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Úterý, 15. březen 2016 @ 17:20:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Měli. Dokonce přeloženou do Řečtiny. Možná rozsah byl trošku jiný. Například nad Sírachovcem nebo nas Knihou moudrosti můžeme diskutovat, zda-li je to Pímso, není Písmo, zda-li prvotní církev toto uznávala, či neuznávala. Ale to jsou pouze margilie "debatního kroužku." 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Úterý, 15. březen 2016 @ 17:48:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prvotní církev je která doba podle tebe?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Úterý, 15. březen 2016 @ 19:08:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
No, prvtoní církev byla, podle mého názoru, tam, kde působili pamětníci Kristova fyzického působení a svědci jeho fyzického zmrtvýchvstání a nanebevzetí. Což samozřejmě v každém sboru, v každé církvi, bylo trošku jinak. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Úterý, 15. březen 2016 @ 20:14:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...plus mínus do roku 90-100??
...asi to není tak důležité.
Jo vím že byla přeložena Septuaginta, ale né pro křesťany (pokud židovské náboženství nemáš za křesťanství)



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 16. březen 2016 @ 06:18:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Septuagintu si křesťané "přivlastnili" tak, že si pak židé opatřili nový překlad. 
Přesné časové rozmezí asi fakt není důležité a nejde ani určit. Někde přímí svědkové působili do děch devadesátých letech (např Apoštol Jan), jinde do let šedesátých (Petr s Pavlem). Můžeme-li věřit tradici, pak tusím apoštol Tomáš žil do roku 130.

Jinak pravdu máš v ton, že na rozdíl od NZ nebyl SZ křesťany kanonizoán  v podstatě nikdy, až reformace si určila, že v tomto bide věřit židům a jejich kongresu, který tuším, proběhl někde v devadesátých letech prvního století a na to Trident reagoval tím, že uznal SZ v podstatě rozsahu Septuaginty. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 16. březen 2016 @ 06:21:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Kanonizován ve smyslu přesném určení kánonu, které knihy ano, které ne, ne ve smyslu uznání svatosti. Použil jsem špatný termín.

Ale o těch základních knihách (Mojžíšovi knihy, deutoronomistická historie, proroci, "spisy") se nepochybovalo nikdy. Pochybnosti pouze v době od reformace jsou ohledně tzv deuterokanonických knih (např Sírachovec, kniha moudrosti)


]


Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 14. březen 2016 @ 08:08:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Ano, Matouš "zdvojuje". Osobně si myslím, že je to jeho záměr, protože evidentně používá Marka jako svůj zdroj, má k tomu nějaký zvěstný důvod. Jaký? Toť otázka. Jeden nabídl Oko. Mě ještě napadá možnost, ýe s ejedná o soulad mezi vnitřním a vnějším člověkem anebo že takto Matouš zdůrazňuje potřebu společenství  ("kde se dva z Vás v mmodlitbě shoudnou v prosbě o jakoukoliv věc...")



Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 14. březen 2016 @ 08:12:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Jinak: Matouš, ve srovnání s například s Lukášem, je více teolog než historik. Zaznamenává události z teologického úhlu pohledu, historická přesnost je u něho na "vedlejší" kolejin (od toho máme toho Lukáše). Dívá se na Krista a na Evangelium  hlavně z hlediska duchovního Zákona.


]


Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 14. březen 2016 @ 08:16:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Příklad: Třeba Kristova kázání. Lukáš pravděpodobně bral konkrétní Kristova kázání a ty pak upravoval, třeba zkracoval, nebo tak. Matouš spíše vzal Kristovo učení jako celek a to pak přeformuloval do několika (tuším pěti) velkých promluv. Je to jiný styl práce, jiný úhel pohledu, který nevyvrací třeba Lukáše, ale doplňuje jej,

Co se týše Marka, ten více méně zapsal očité svědectví apoštola Petra. Marek je tedy spíše svědek než historik nebo teolog. Zajímá ho čin, skutek, akce. Méně už Kristova "etická" kázání.


]


Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 14. březen 2016 @ 08:57:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Matouš také mnohdy Marka zkracuje. Věci, které se mu zdááli duchovně či teologicky nedůležité a bezvýznamné, ty jednoduše nezapsal. To, co se mu zdálo důležité, to naopak zdůraznil (možná i oním zdvojnásobením). Příběh, který se ho jo dotkl, tám sám sebe "obsadil" do "hlavní role," aby ukázal, že ten příběh byl jakoby (i) o něm. 

Vše to však nečinil svévolně, ale pod vedením Ducha Svatého, za vším tím je (nějaký( zvěstný záměr.

Takže komu věřit? Oběma. Matoušovi jako teologovi a Markovi jako písaři očitého svědka. 


]


Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Pondělí, 14. březen 2016 @ 13:53:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji všem diskutujícím. Já vím, že to není až tak důležité. Byli dva slepí a následně uzdravení nebo jeden, nemění nic na vyznění příběhu. Jasně, beru, že pointa je cca stejná. Ale přece jen je psáno, že nepomine ani písmenku z Bible. A kdo by přidal nebo ubral, tak běda mu, atd. Čili nejprve se vytvoří tlak na absolutní podřízenost textu, ale když se to ne zcela shoduje, tak se člověk zákonitě ptá: Kterému? A nebo pak tedy nebazírovat na puntíkkách, brát to hlavní, podstatné. Brát to jako průměr, jako shrnutí. Ok, ale byli teda dva nebo jeden? :-) :-) :-) 

Dobře, tak jeden a půl :-) 



Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 13. březen 2016 @ 08:19:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."To vypadá, jako by Matouš zdvojoval zázraky. Které verzi věřit? "...


Vysvětlení je hned celá řada.

Třeba byl Matouš více citlivý na víno a viděl věci dvojmo. To se některým lidem stává. 

V případě posedlého záleží také na úhlu pohledu: byli přece ve skutečnosti vždycky nejméně dva - posedlý člověk a zlý duch

:-))


Ježíš vykonal množství zázraků, které nejsou zapsány v evangeliích. Rozdíly ve verzích jednotlivých evangelistů jsou spíš důkazem toho, že jednotlivé události od sebe jenom tak "neopisovali", ale že každý čerpal své informace z rozdílných zdrojů.

A svědectví očitých svědků nikdy není homogenní, ale vždycky se v detailech liší!


Pro mě jsou tyto rozdíly spíš důkazem pravosti textů a opravdovosti  pisatelů. Neupravovali, "nevylaďovali" spolu do jednotné verze.



Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Neděle, 13. březen 2016 @ 12:01:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mít na paměti že, evangelia nebyla zapisována hned (reportáž), byla zapsána až po přeběhnutí skutků apoštolských,...
To se pak člověk dívá na věci jinak ( z jiného úhlu)...



]


Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: bloger369 v Neděle, 13. březen 2016 @ 15:35:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, vysvětlení je skutečně mnoho. Nemyslím si, že to byl autorův záměr, ale je hloupé vytahovat tyhle věci, jako argument proti věrohodnosti Bible.


]


Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Neděle, 13. březen 2016 @ 18:13:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jako argument?, proti věrohodnosti bible? Jak?
Nevidím ten argument, ale skutečnost zapsaného slova.



]


Re: Re: Re: Re: Věříte Markovi nebo Matoušovi? (Skóre: 1)
Vložil: bloger369 v Pondělí, 14. březen 2016 @ 17:34:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Například, že si jednotlivé knihy evangelií protiřečí, ale je to jen nápad, že jsem to už v minulosti od někoho slyšel.


]


Stránka vygenerována za: 0.45 sekundy