Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429698, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 551 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Willy
Ekrazit
ivanp
rosmano
martino

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116587626
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Lze se spolehnout na Bibli?
Vloženo Úterý, 27. leden 2015 @ 09:02:55 CET Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal karels

Celá řada lidí, s kterými jsem se ve svém křesťanském životě setkal, mi namítala: „Jak můžeš Bibli vůbec číst?. Na Bibli se nelze spoléhat, protože je v ní řada chyb, omylů a rozporů.“ Co na to odpovědět?

Bible je pravdivá ohledně naší spásy. Pokud jde o astronomické, medicínské a mnohé další závěry, je Bible poplatná uvažování a vzdělání autorů, kteří svaté texty Bible sepisovali a redigovali.

Jako příklad právě řečeného mi poslouží Pavlovo doporučení Timoteovi. Apoštol Pavel píše v 1. listu Timoteovi:

Nenuť se pít vodu, ale kvůli svému žaludku a kvůli svým častým nemocem mírně užívej vína.“ 5,23

Znamená to, že každý křesťan s žaludečními problémy v roce 2015 zahodí do koše léky na žaludek dle zmíněného biblického doporučení a začne mírně užívat víno? Nikoliv! Doporučení apoštola Pavla je poplatné lékařským znalostem člověka tehdejší doby.

Přístup, který by dnešního křesťana vedl k užívání vína na slabý žaludek podle doporučení apoštola Pavla, je tzv. fundamentalistický přístup[1]. Odlišný a dle mého názoru správný přístup, což je historicko-kritický přístup[2], chápe text o doporučení pít víno na nemocný žaludek v kontextu tehdejší míry znalostí o medicíně. Dokonce bych to ještě blíže specifikoval; nakolik měl apoštol Pavel lékařské povědomí, natolik je schopný Timoteovi správně poradit.

Pokud by v tom chtěl mít někdo jasno, potom by se studium mělo zaměřit na míru lékařských znalostí nejen v kontextu tehdejší doby, ale zejména na lékařské znalosti apoštola Pavla.

Bible je pravdivá, pokud jde o naší spásu. Biblický text z Evangelia podle Jana konstatuje:

Ježíš mu odpověděl: 'Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.'“ 14,6

Což je nezpochybnitelný text, jehož platnost je trvalá až do skonání našeho věku. Nicméně některé texty Bible, které se dotýkají přírodních věd, medicíny, mají vypovídací hodnotu danou mírou poznání jedince tehdejší doby.

Další příklad právě řečeného bude biblický text z biblické knihy Genesis:

Učinil tedy Bůh dvě veliká světla: větší světlo, aby vládlo ve dne, a menší světlo, aby vládlo v noci; učinil i hvězdy. Bůh je umístil na nebeskou klenbu, aby svítila nad zemí, aby vládla ve dne a v noci a oddělovala světlo od tmy.“ 1,16-18

V době, kdy byl tento text napsán, měly jednotlivé národy dávnověku představu o Slunci a o Měsíci, že jsou bohové, kterým se musíme klanět. Biblický text hovoří o Slunci a o Měsíci jako o těch, kteří vládnou; Slunce vládne ve dne a Měsíc vládne v noci a nadto mají oddělovat světlo od tmy. Nic více a nic méně.

Bible v tomto okamžiku nekonfrontuje svého čtenáře s tím, že ani Slunce ani Měsíc nejsou žádní bohové, žádné bytosti, nýbrž vykazuje jim místo ve stvoření jakožto nositele světla ať už ve dne či v noci. Navíc jsou pouhými služebníky svého Stvořitele Boha. Nic více a nic méně.

Ovšemže biblický text má vypovídací hodnotu rovněž tak i pro dnešního člověka, z hlediska dnešního poznání v oblasti přírodních věd víme, že Slunce a Měsíc jsou pouhá nebeská tělesa. Vzájemně bychom si s tehdejšími lidmi v otázce Slunce a Měsíce pravděpodobně s obtížemi porozuměli. Vždyť odmítáme jejich vidění světa skrze optiku brýlí vědeckého poznání dnešního moderního člověka. Avšak svaté texty Bible promlouvaly ke svým čtenářům stejně tehdy, tak jako promlouvají i ke svým čtenářům dnes. A v tom je ta krása...

Zprávu o stvoření světa bychom tedy měli chápat jako výpověď o řadě činů Pána Boha Stvořitele, který Sám má poslední slovo ve svém vlastním díle. Měli bychom tak činit bez ohledu, zda v jednotlivých dnech stvoření světa vidíme konkrétní dny trvající 24 hodin, nebo dny stvoření světa chápeme jako dlouhé časové etapy. Pán Bůh bdí nad svým stvořením a jako takový má vůči němu vždy poslední slovo.

Při čtení Bible bychom neměli zapomínat na to, kdy a za jakých podmínek svaté texty Bible vznikaly.

Lze se spolehnout na Bibli? Odpověď z nadpisu mého článku je nasnadě. Je zřejmé, že Bible je pravdivá ohledně naší spásy. Bible je pravdivá ve výpovědích o Bohu, o hříšnosti člověka a o možnosti navázat vztah každého pozemšťana s živým Bohem. V tomto ohledu je určitě Bible autentická, v tomto ohledu se zajisté můžeme na biblické texty spolehnout.

Avšak pokud jde o poznatky kupříkladu z přírodních věd, měli bychom mít na paměti, že je Bible poplatná myšlení, vzdělání a kultuře svatopisců, kteří Bibli sepisovali a redigovali před tisíci lety.


Poznámky:

1. Fundamentalistická četba vychází z principu, že Bibli, jakožto inspirované Boží slovo, je třeba číst a vykládat doslovně ve všech detailech. Základní problém takového čtení svatých textů Bible spočívá v tom, že odmítá brát v úvahu dějinný charakter biblického zjevení.

2. Cílem historicko-kritické metody je především diachronním /diachronos – skrze čas/ způsobem osvětlit smysl vyjádřený autory a redaktory. Její základní principy jsou:
- metoda historická – snaží se objasnit historické procesy vzniku biblických textů
- metoda kritická – postupuje pomocí vědeckých kritérií, aby umožnila přístup ke smyslu biblických textů
- metoda analytická – zkoumá biblický text a komentuje ho jako záznam lidské řeči


"Lze se spolehnout na Bibli?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 48 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 28. leden 2015 @ 08:46:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
svatopisců, kteří Bibli sepisovali a redigovali před tisíci lety.

Biblia nikdy nebola redigovaná.

v Biblii sme  na troch miestach pod trestom varovaní, aby
sme v nej nezmenili ani boku ani čiarku.

Ak niečomu z Biblie nerozumieme , tak je vina v nás, ale
nie v texte.








Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 28. leden 2015 @ 09:01:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nějaká redakce musela proběhnout - i kdyby někdo ty texty, výroky dal dohromady.... Například Evangelií.... někdo to musel napsat, ale druhý to dal do určité podoby.

Pokud odmítáš redakci, měli bychom k dispozici jenom jednu variantu textů, ale vzhledem k tomu, že existuje plno variant rukopisů, které se v jistých detailech liší - dá se hovořit o redakci.

Například dnešní vydání řeckého vydání Nového zákona Nesltle-Aland vychází z různých rukopisů, tam to bez reakce - tj. bez nějakého utřídění dle různých variant textů prostě není možné.


]


Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Středa, 28. leden 2015 @ 09:56:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ja si myslím že Bibli dávali dohromady lidé vedeni Duchem Svatým. Jestli byla redigována nedokážu posoudit, ale máme ruzné překlady které uplně neodpovídají starým rukopisum. A překladatelé ve snaze co nejlépe to přiblížit při překladu lidem použili mnohdy jinou formulaci než je přesný překlad. Ono to není jednoduché i ruzné stré puvodní spisy nejsou uplně stejné. Jsou to maličkosti ale při výkladu dost významné.
Příklad: 24 starců jsou lidé nebo Andělé?
Jeden teolog vysvětloval že pouhou změnou čárky ve větě a trošičku odlišným výrazem (prakticky to má stený význam) jednou jsou starci, lidé a podruhé andělé a ted babo rad. Vycházel  z ruzných nejstarších dostupných puvodních řeckých textu. A každá denominace si to vyloží na základě rukopisu co jim pasuje do věrouky. Křc bude preferovat lidi protože je to dukaz že mrtví svatí lidé jsou v nebi. Adventisti budou preferovat rukopisy z kterých vychází anděle protože to zapadá do jejich věrouky. a takových mist je v Bibli dost.


]


Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Středa, 28. leden 2015 @ 12:13:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bible je tak zvláštní kniha, že patří k nejzneužívanějším náboženským knihám. Každý si z ní vybere jen něco a to, co se mu hodí. Nakonec se tak dá obhájit každé zlo jako ukrývání válečných zločinců z lásky k bližnímu.Je proto tak zneužívaná, protože ji dobře zná i Satan a pomocí ní chrání svoje sluhy. Přesto je na Bibli něco zvláštního. Může výrazně působit na člověka tak, aby mu pomáhala vytvářet jeho vztah Bohu a to díky NZ a evangeliím. SZ už to podstatně zamotává a spíše tu působí Hospodin jako krutá síla a krutá bytost. Ze SZ jde strach a agresivita, kterou Izraelci velmi používali. První věřící Bibli neměli, a přesto věřili více než lidé dnes. Možná jim stačilo jen slovy sdělené  evangelium.



Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 28. leden 2015 @ 20:55:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Bibli lze nalézt spoustu nesrovnalostí. Nejen ty vědecké, které uvádí autor, ale historické deformace, zveličování - jak to bylo obvyklé u pohanů, rozpory v kultu, morální nesrovnalosti, odsouzeníhodné výzvy k nesnášenlivosti a nepřátelství.

Chtěl bych však upozornit, že Nový zákon takové rozpory neobsahuje. Ani si neklade za cíl teologicky posuzovat lidské činy či vykládat dějinné události. Výjimkou je pouze kniha Zjevení, ale smysl této knihy je jiný, než přinášejí evangelia nebo jejich aplikace do života lidí. Nový zákon sice můžeme zkritizovat, či mírněji řečeno posuzovat z hlediska tam obsažené mytologie. Ale kdo přičichl k vůni Božího království a poznal na své kůži Boží moc, ten i v těch mýtech a zázračných vyprávěních pozná, že je to jen slabá příprava na zázraky, se kterými se setkává a ještě setká.

Na závěr - mimo každou diskusi o pochybnosti Bible jako celku připomenu parafrázovitě jeden výrok slavného teologa (jednoho z nejvýznamnějších) - Karla Bartha:

Když sám Bůh nepohrdl Biblí, v níž shledáváme tolik nesrovnalostí a chyb, a předložil nám ji jako volbu ke spáse, tak ani my, proti Bohu tak malí tvorové, nesmíme Biblí pohrdnout.



Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: timg v Středa, 28. leden 2015 @ 21:32:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To máš pravdu.
Boží slovo je až tak ostré a mocné, že jeho pohrdáním a zlehčování by mohlo věčně mrzet.


]


Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: timg v Středa, 28. leden 2015 @ 22:09:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To máš jako s lidmi.
Jestliže  v nás Boží slovo přebývá  , pak  jsme  jedněm v pohrdání a  k smrti nenáviděni.Druhým  zase k životu v milováni.



]


Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. leden 2015 @ 09:25:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky souhlasím s tvým komentářem, citát Bartha:

Když sám Bůh nepohrdl Biblí, v níž shledáváme tolik nesrovnalostí a chyb, a předložil nám ji jako volbu ke spáse, tak ani my, proti Bohu tak malí tvorové, nesmíme Biblí pohrdnout.

Nebyl by i v němčině, snažil jsem se to dohledat v originále, ale nenašel jsem ho nikde...

Možná bych jeho komentář ještě rozšířil na to, že kdo pohrdá Biblí, pohrdá i tím, kdo za Biblí stojí (což nejsou jenom svatopisci ale také živý Bůh!)


]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. leden 2015 @ 09:35:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Unshaken, na blog jsem ten citát Bartha ještě přidal... A díky ti za něj...


]


Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Čtvrtek, 29. leden 2015 @ 21:05:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebyl to citát, ale parafráze citátu, neboli moje vyjádření Barthova výroku, jak jsem si ho zapamatoval. Přesněji lze Barthovu myšlenku (nevím, zda jde o výrok) najít zde http://www.reformace.cz/zod/pismo-pokora-bozi-cislo-123 (- všimni si toho článku, jaké hlouposti se vyskytují v ZODu, autorovo tvrzení o neshodě s Ježíšovými slovy je nepravdivé, nemá logiku a tvrzení o Barthově antisemitismu je vyloženě sprosté). Více by bylo možné nalézt nejspíš v Barthově knize o neo-ortodoxii a církevní dogmatice, z niž je citován tento pohled na Písmo (http://www.free-online-bible-study.org/karl-barth.html):

 "co máme v Bibli, to jsou v každém případě lidské pokusy o opakování a reprodukci slova Božího v podobě lidských slov prostřednictvím lidských situací."

Také je tam citován známý Barthův výrok, že tvrzení o neomylně napsaném Písmu ho staví do pozice papírového papeže.

Třeba ten text přeložíš lépe než Bing Translator.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: timg v Pátek, 30. leden 2015 @ 09:29:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem si to v ZOD  prostudoval a samozřejmě že ten výrok  je nešťastný a  hodně hloupý ... ( Mesiáš je z rodu Davidova a  spasení je tak  ze Židů!)

Nicméně ten Barth na tom není lépe..!       se nad ním  rozplývejte...



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Pátek, 30. leden 2015 @ 20:10:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Škoda, že mluvíš podobně jako autor článku o něčem jiném, než co napsal Barth. Známé "o voze", "o koze".



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: timg v Pátek, 30. leden 2015 @ 22:43:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Tohle  tedy napsal ten  Karl Barth? : 

„Jestliže se Bůh nestyděl mluvit skrze Písmo s jeho nedokonalými lidskými slovy, s jeho historickými a vědeckými bludy, jeho teologickými rozpory, s nejistotou jeho přenosu a především s jeho židovskou povahou, ale určil, aby mu i s celou jeho nedokonalostí sloužilo, ani my bychom se za něj neměli stydět, když nás chce i s celou svou nedokonalostí obnovit a být nám svědkem.“ 


]


Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Úterý, 27. leden 2015 @ 14:06:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Biblia je ako kovadlina.Už nejedno kladivo sa na nej polámalo.



Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 28. leden 2015 @ 22:45:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, tak jak můžeš vidět, tak to "Mohamedovo" (kladivo...) zjevně ne...
já vím, že je "rezavý a primitivní", nehezký a v jádru stejně "opajclý". Ale jak sám můžeš vidět - je dost účinné...


]


Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 27. leden 2015 @ 15:12:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud se týká Božího slova, souhlasím, že všechno v Bibli má svůj smysl.

Ale - a teď dám konkrétní příklad - ne všechno máme následovat. Viz příběh sebevraždy Saula:

"Saul řekl svému zbrojnoši: Vytas meč a probodni mě jím, než přijdou ti neobřezanci, aby mě neprobodli oni a nezneuctili. Zbrojnoš však nechtěl, velmi se bál. Saul tedy uchopil meč a nalehl na něj. Když zbrojnoš viděl, že Saul zemřel, také on nalehl na svůj meč a zemřel s ním." 1 Samuelova 31,4-5

Tohle je také Boží slovo a přesto to není návod pro nás věřící, abychom Saula a zbrojnoše následovali...

Přestože sebevražda není odsouzená Bibli zcela jasně - odsouzení se odvozuje nepřímo od přikázání desatera - nezabiješ. (tedy nezabiješ sebe) Ale už mám některé známé (křesťany), kdy jeden koketuje s myšlenkou sebevraždy. Takže i tohle je aktuální téma k přemýšlení.

Já sebevraždu odsuzuju, aby bylo jasno.


Vím, že jsou to pro mnohé čtenáře GS hloupé příklady, ale je to dobře pochopitelné pro každého.



Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Středa, 28. leden 2015 @ 04:47:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V te době se nechovali lidé zrovna přatelsky a příjemně. Ti neobřezanci by je stejně zabili a smrt v jejich rukou by byla asi mnohem hrůzostrašnější proto pro ně byla lepší a meně bolestivá volba vzít si život. To je jen úvaha. 


]


Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Středa, 28. leden 2015 @ 04:38:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Koloským 2:8  Dávejte si pozor, ať vás někdo neodvede jako zajatce skrze filozofii-- prázdný svod podle lidské tradice, podle živlů světa, a ne podle Krista.
Koloským 2:22  To se týká vesměs věcí, které jsou spotřebováním určeny k zániku -- jsou to lidské příkazy a nauky.1 Korintským 2:5  aby vaše víra nebyla založena na lidské moudrosti, ale na Boží moci.¶Skutky apoštolské 5:29  Petr a apoštolové odpověděli: „Boha je třeba poslouchat více než lidi.

Cílem historicko-kritické metody je především diachronním /diachronos – skrze čas/ způsobem osvětlit smysl vyjádřený autory a redaktory. Její základní principy jsou:
- metoda historická – snaží se objasnit historické procesy vzniku biblických textů
- metoda kritická – postupuje pomocí vědeckých kritérií, aby umožnila přístup ke smyslu biblických textů
- metoda analytická – zkoumá biblický text a komentuje ho jako záznam lidské řečiCo říká Bible o této metodě si přečti výše, ale to už si musíš přebrat sám.

Znamená to, že každý křesťan s žaludečními problémy v roce 2015 zahodí do koše léky na žaludek dle zmíněného biblického doporučení a začne mírně užívat víno? Nikoliv! Doporučení apoštola Pavla je poplatné lékařským znalostem člověka tehdejší doby.
Proč přemýšlíš nad takovými věcmi které nemají přímo velký vliv na tvou spásu???2 Petrův 1:21  Neboť proroctví nikdy nebylo proneseno z lidské vůle, nýbrž unášeni Duchem Svatým mluvili lidé poslaní od Boha.¶
Jo to kniha Daniel společně s knihou Zjevení mají na tvou spásu rozhodně větší vliv




Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 28. leden 2015 @ 06:24:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Znamená to, že každý křesťan s žaludečními problémy v roce 2015 zahodí do koše léky na žaludek dle zmíněného biblického doporučení a začne mírně užívat víno? Nikoliv! Doporučení apoštola Pavla je poplatné lékařským znalostem člověka tehdejší doby.

  Ahoj Karle.

  Kromě podivného přístupu, kdy si lidé vytváří svoje "učení" a "pravidla" z každého verše (a pak při bolení břicha pijí víno, což není ani tak přístup "fundamentalistický", jako spíše zákonický, kterýžto "zákon" si někteří vylepší tím, že si vezmou na červa něco "tvrdšího", což je zase přístup farizejský) a kromě kritického přístupu, kdy se lidé domnívají, že v tom konkrétním verši zapsal apoštol nějaké "dobové lékařské poznání", které dnes už není platné, mohou existovat i další přístupy.

  Jedna z možností je ta, že apoštol měl slovo poznání: Bůh mu v té jedné konkrétní situaci řekl, co má Timotej dělat. Tenhle přístup samozřejmě dost nesedí k tomu, že před veršem s vínem a žaludkem jsou jen verše s obecně platnými ustanoveními.

Má-li některý věřící muž nebo některá věřící žena v rodině vdovy, ať jim pomáhá; církev tak nebude zatěžována a bude moci pomáhat skutečným vdovám. 

Starší, kteří zastávají dobře svůj úřad, jsou hodni dvojí cti, zvláště ti, kteří se namáhají kázáním a vyučováním. Neboť Písmo praví: ‚Volu, který mlátí, nedáš náhubek‘ a ‚hoden je dělník své mzdy‘. Žalobu proti staršímu nepřijímej, leda na základě výpovědi dvou nebo tří svědků. 

Ty, kteří hřeší, kárej přede všemi, aby i ti ostatní měli strach. Zapřísahám tě před Bohem a Kristem Ježíšem a před vyvolenými anděly, abys toto zachoval bez předpojatosti a nic nečinil tak, že bys někomu stranil. 

Nevzkládej na nikoho ukvapeně ruce. 

Neměj účast na cizích hříších. 

Uchovávej se čistý. 

Nepij už jen vodu, ale kvůli svému žaludku a kvůli svým častým nemocem užívej trochu vína.

  Na druhou stranu mi připadá stejně podivný kritický přístup, který předpokládá, že šest těch "přikázání" je jistojistě pravdivých a dá se na ně spolehnout a sedmé je "dobové". I když kritický přístup asi funguje tak, že co je "dobové" a co je "spolehlivé" si pak každý určí tak, jak se mu to zrovna hodí a líbí? Alespoň tak to znám ze zkušenosti s lidmi, kteří mají kritický přístup.

  Přístup, kdy je v nějakém textu X vět, o pár z nich se řekne, že "jsou jistě pravdivé" a o nějakých X-pár se řekne, že "jsou dobové a zavádějící" by mne, pokud bych byl nevěřák, na důveryhodnosti k danému textu nepřidal.

  Toník




Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 28. leden 2015 @ 08:57:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím, Toníku,

Píšeš: Na druhou stranu mi připadá stejně podivný kritický přístup, který předpokládá, že šest těch "přikázání" je jistojistě pravdivých a dá se na ně spolehnout a sedmé je "dobové".

Možná jsem to vyjádřil neobratně. Ale tohle Pavlovo doporučení se týká pouze situace Timotea. Navíc i sám apoštol Pavel předpokládá rozdíl mezi tím, pokud něco nařizuje on a pokud to nařizuje Pán Ježíš viz:

 6  To ovšem říkám jako ústupek, ne jako příkaz.
 7 Přál bych si totiž, aby všichni lidé byli jako já; ale každý má od Boha svůj vlastní dar, jeden tak, druhý jinak.
 8 Svobodným a vdovám pravím, že je pro ně lépe, když zůstanou tak jako já.
 9 Je-li jim zatěžko žít zdrženlivě, ať vstoupí v manželství, neboť je lepší žít v manželství než se trápit.
 10 Těm, kteří žijí v manželství, přikazuji - ne já, ale Pán - aby žena od muže neodcházela.
 11 A když už odejde, ať zůstane neprovdána nebo se s mužem smíří; a muž ať ženu neopouští.
 12 Ostatním pravím já, a ne už Pán: Má-li někdo z bratří ženu nevěřící a ona je ochotna s ním zůstat, ať ji neopouští. 1 Kor 7,6-12


Zdá se, že i sám Pavel dělá rozdíl mezi tím, co řekl on a co je slovo Ježíše Krista. (i kdyby ta Pavlova řeč byla řečena s apoštolskou autoritou, kterou měl on sám)

Myslím, že rozdíl na který poukazuje apoštol Pavel spočívá v tom, že odmítnutí Krista - v tomto případě, aby věřící žena od muže neodcházela - by to byl hřích. V případě neuposlechnutí slov apoštola Pavla - ať svobodný zůstane svobodným - bude mí za následek pouze jisté nesnáze v životě toho dotyčného - ale určitě se o hřích nejedná. (i přesto, že Pavlova slova mají apoštolskou váhu - ale vzhledem k tomu, že Pavel sám činí rozdíl mezi tím, co říká on a co Pán Ježíš, tak se toho taky držím)


Jiný příklad doslovného avšak bezduchého chápání biblického textu:


 42 Ježíš jim řekl: Kdyby Bůh byl váš Otec, milovali byste mě, neboť jsem od Boha vyšel a od něho přicházím. Nepřišel jsem sám od sebe, ale on mě poslal.
 43 Proč mou řeč nechápete? Proto, že nemůžete snést mé slovo.
 44 Váš otec je ďábel a vy chcete dělat, co on žádá. On byl vrah od počátku a nestál v pravdě. Evangelium podle Jana 8,42-44

Těžko tenhle text učinit závazným - týkající se všech Židů za všech časů - je dobově a situačně podmíněný. Ano, Pán Ježíš má pravdu, ale netýká se to všech Židů všech dob - například těch, kteří žiji v Izraeli v roce 2015! (že si nedělám srandu dokazuje, že na se na tenhle text odvolávali antisemité během 2 000 let)

Tak proč v Bibli je, když se týká jenom toho dotyčného, nebo celé generace Židů, ke kterým Pán Ježíš hovoří? Teď jsem to napsal - týká se jen té generace, ale nemůžu ho generalizovat a učinit z něho pravidlo, nebo pochopení charakteru všech Židů v průběhu času - až do skonání našeho věku.


]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 29. leden 2015 @ 08:39:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V podstatě to vidím stejně.
Je rozdíl mezi tím, co přikazuje přímo Pán  a mezi tím, co v dobré víře radí nedokonalý člověk, apoštol Pavel.
Apoštol Pavel nemá neomylnost v lékařství, ale má neomylnost z Ducha svatého ve vyučování v křesťanské víře.



Ovšem J 8,42-44 se nevztahuje na celou tehdejší generac židů!  (to by se pak muselo týkat i apoštolů!).

Uvedené verše se týkají jenom těch lidí z vyvoleného národa, kteří navzdory divům a zázrakům, navzdory Ježíšovu učení, odmítli Ježíše jako Mesiáše. Oni první měli přece poznat, že On je Mesiáš - byli k tomu přece připravováni  Hospodinem více než tisíc let!
Spása všeho stvoření je ze Židů - a oni (někteří z nich) místo toho Mesiáše sami odmítli.

Přeneseně se pak tyto verše vztahují i na všechny lidi, kteří i přes své dnešní poznání Krista ho stejně odmítli - odmítají kráčet v životě s Kristem.. V podstatě se u všech takových lidí v principu jedná o typický hřích proti Duchu svatému.


]


Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. leden 2015 @ 09:15:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, no jasně - souhlasím s komentářem, u toho apoštola Pavla, je jeden text se šátky - v našich sborech se do nedávna vyžadovalo nošení šátků na základě toho biblického textu. (šlo o nošení šátků jenom na bohoslužbě).

Ale je to doporučení Pavla:

 1 Jednejte podle mého příkladu, jako já jednám podle příkladu Kristova.
 2 Chválím vás, že si mne stále připomínáte a držíte se tradice, kterou jste ode mne přijali.
 3 Rád bych, abyste si uvědomili, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy muž a hlavou Krista je Bůh.
 4 Každý muž, který se modlí nebo prorocky mluví s pokrytou hlavou, zneuctívá toho, kdo je mu hlavou,
 5 a každá žena, která se modlí nebo prorocky mluví s nezahalenou hlavou, zneuctívá toho, kdo je jí hlavou; je to jedno a totéž, jako kdyby byla ostříhaná. 1 Korintským 11:1-5

Pavlova argumentace je spíše podmíněna těmi slovy, že je chválí za tradici - kterou od něho přijali.

Nejsem proti nošení šátku a pokrývky hlavy u žen na bohoslužbě, ale nemělo by se to vynucovat z pozice nějaké autority ve sboru. Pokud se žena rozhodne sama nosit šátek na bohoslužbě na základě četby Písma, potom je to v pořádku.

Tenhle text a celá otázka rozlišování v Písmu na to, čeho se máme držet a čeho nikoliv je zajímavá otázka k diskuzi - a nedělám si patent na rozum, že jsem všechno pochopil, všemu rozumím...


Ještě k argumentaci Pána Ježíše vůči židům.
Z vaší katolické strany vyšel výborný dokument Papežské biblické komise: Židovský národ a jeho svatá Písma v křesťanské Bibli

Vřele doporučuji všem - nejenom katolíkům, ale i nekatolíkům k prostudování - pod tento dokument bych se mohl podepsat i já...

Obzvláště by si tento materiál měli prostudovat křesťané, kteří na židovský národ hledí s výrazným despektem


]


Re: Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 29. leden 2015 @ 10:56:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Nejsem proti nošení šátku a pokrývky hlavy u žen na bohoslužbě, ale nemělo by se to vynucovat z pozice nějaké autority ve sboru."...


Souhlasím také.

Naprosto podstatný je u člověka především vnitřní postoj  srdce k Bohu.


]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 29. leden 2015 @ 21:16:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Chápu. A co těch 6 předchozích doporučení, před "vínem"? Myslíš, že se také týkají pouze Timotea?


Navíc i sám apoštol Pavel předpokládá rozdíl mezi tím, pokud něco nařizuje on a pokud to nařizuje Pán Ježíš 

  Ano, tak tomu také rozumím, že Pavel rozlišuje jasné obecné příkazy Boží a pak svoje názory, doporučení. Zřejmě si uvědomoval, že není neomylný, že píše svůj názor.



Myslím, že rozdíl na který poukazuje apoštol Pavel spočívá v tom, že odmítnutí Krista - v tomto případě, aby věřící žena od muže neodcházela - by to byl hřích. V případě neuposlechnutí slov apoštola Pavla - ať svobodný zůstane svobodným - bude mí za následek pouze jisté nesnáze v životě toho dotyčného - ale určitě se o hřích nejedná. 

  Tomu rozumím podobně.



Jiný příklad doslovného avšak bezduchého chápání biblického textu:
...
  Tomu slovu "z otce ďábla" rozumím tedy zcela jinak. To se přece netýkalo paušálně všech židů, ani v jedné generaci, natož ve všech ve všech generacích. To by jako z otce ďábla byl Ježíš? (byl také žid). Marie? (také byla židovka). Apoštol Jan, Magdalena, Josef z Arimatie? To byli také židé. Těch několika tisíc o letnicích, co přijali Pána? To byli také všechno židé.

  Takže to chápání, co jsi uvedl, je jistě bezduché, ale rozhodně ne doslovné. Proto, aby to slovo někdo pochipil antisemitsky, musí mít takový člověk naprosto základní neznalost celého učení písma a musí být hodně domýšlivý, aby si domyslel, že se to týkalo všech židů. A možná není ani bezduché, ale je za takovým pochopením duch o kterém se píše ve zjevení.

  To slovo se (podle mne) zjevně týkalo těch, kteří ho nechápali, neslyšeli, nemilovali (ať už byli židé nebo pohané). Ne těch, kteří ho slyšeli, chápali, přijímali a věřili mu (ať už byli židé nebo pohané).

  Tonik


]


Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 30. leden 2015 @ 05:38:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Jiný příklad doslovného avšak bezduchého chápání biblického textu:
...
  Tomu slovu "z otce ďábla" rozumím tedy zcela jinak. To se přece netýkalo paušálně všech židů, ani v jedné generaci, natož ve všech ve všech generacích. To by jako z otce ďábla byl Ježíš? (byl také žid). Marie? (také byla židovka). Apoštol Jan, Magdalena, Josef z Arimatie? To byli také židé. Těch několika tisíc o letnicích, co přijali Pána? To byli také všechno židé.

  Takže to chápání, co jsi uvedl, je jistě bezduché, ale rozhodně ne doslovné. Proto, aby to slovo někdo pochipil antisemitsky, musí mít takový člověk naprosto základní neznalost celého učení písma a musí být hodně domýšlivý, aby si domyslel, že se to týkalo všech židů. A možná není ani bezduché, ale je za takovým pochopením duch o kterém se píše ve zjevení.

  To slovo se (podle mne) zjevně týkalo těch, kteří ho nechápali, neslyšeli, nemilovali (ať už byli židé nebo pohané). Ne těch, kteří ho slyšeli, chápali, přijímali a věřili mu (ať už byli židé nebo pohané).

  Tonik

***********************************

Souhlasím - blbě jsem to formuloval - jistěžě se to nemůže týkat všech - měl jsem na mysli ty, kteří žili v té době. Generace těch Židů žijících v té době, která odmítla Ježíše - a to se vlastně ještě dovídáme, že odmítnutí mesiáše židovským národem bylo v Božím plánu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 31. leden 2015 @ 07:37:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj.

  Jasně, rozumím, že jsi to nemyslel na židi těch dob. Myslel jsem, že se bavíme o obecném pochopení těch veršů, spolehnutí na písmo.

  Já myslím, že ti, co pochopili ten verš antisemitsky ho pochopili antisemitsky právě do všech dob. Psal jsem tu, že my jsme ještě vyrůstali v povědomí že "židi nám zabili Ježíše" a "židi odmítli Ježíše". To je jistě pravdivá informace, jenže jen půlka. Protože Ježíše ve skutečnosti popravila světská moc a židi Ježíše přijali (mnozí).

  Zpět k písmu: Základem dohadů nad těmito věcmi často není to, co se v písmu píše, ale dohady a všelijaká učení, která nad písmem lidé vymýšlejí a písmem si je jako autoritou podkládají. "Vy jste z otce ďábla" vzané etnicky je klasickým učením vyrobeným nad dvěma či třemi místy písma, ale ignorujícím desítky dalších míst o smlouvě a Izraeli. 

  A tohle místo písma zrovna není o nějakém "dobovém poznání vědy a lékařství" (i když třeba skuteční vědci časem najdou i něco k danému tématu zakódovanému v genech, v materiálním světě) ale je to o duchovních věcech, o kterých by bible měla být a podávat správný obraz věcí, na který by mělo jít se spolehnout a pro lidi vyznávající historicko kritickou metodu.

  Toník




]


Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 27. leden 2015 @ 11:03:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zrovna včera jsme slavili svátek svatého Timoteje a Tita.
Nevím jak bych to přesně formuloval ale raději bych se přidržel doslovné víry a pokud bych cítil potřebu klást otázky tak bych se neptal jestli ale jak. Tak jako Panna Maria při zvěstování.¨
Z citátu o Timotejově žaludku možná odvozujeme to že ani to dnešní povinné postní minimum není závazné a můžeme je nahradit něčím jiným v případě jakékoliv nemoci. Já bych z něho navíc soukromě odvodil to že existují i jiné léky než ty které běžně používáme my a kdybych měl potíže se žaludkem tak bych zkusil vypít trochu vína. Než bych šel k lékaři a nebo tehdy kdyby mi léky nepomáhaly. Párkrát jsem si vymyl vínem ránu po vzoru milosrdného Samaritána a velice se mi to osvědčilo, přestože naše "vědecké" víno pravděpodobně nedosahuje tehdejší kvalitu a obsahuje chemické konzervační látky. Také jsem mnohokrát vyzkoušel rozkousat kus listu jitrocele kopinatého a kaši na ránu přiložit. Zahojí se mi takto během neuvěřitelně krátké doby. Během jednoho dvou dnů je strup pryč.  Tohle není v Bibli ale dělaly to tak generace našich předků.
Vzpomínám si na kamaráda adventistu. Kterému doporučil mírné popíjení vína na žaludek bratr lékař z jejich sboru a říkal že mu to dosvědčí, kdyby byl před sborem obviněn z toho že popíjí víno jentak svévolně. Trochu jsem se mu tenkrát smál. Nicméně jsem díky němu dospěl k celoživotnímu názoru že nejsme chytřejší než naši předkové a že od svého stvoření spíš degenerujeme než abychom se vyvíjeli.
Co se týče Slunce tak věřím že ho Hospodin Bůh opravdu zastavil na několik hodin na jednom místě když bojoval Josue. Nebo třeba přidržel svým mocným ramenem zemi, nebo zastavil oboje. Tak jak sám chtěl. S ohledem na vzájemný klid nebo pohyb. Věřím i tomu že hvězda která přivedla mudrce na určité místo u Betléma nebyla ani kometa, ani konjunkce, ani nějaký obvyklý astronomický úkaz. Věřím že šla před nimi, ukazovala jim cestu a  zastavila se přesně nad Svatou Rodinou.



Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 27. leden 2015 @ 12:17:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poutnícku, s ničím, co píšeš nemám problém. Jsem také pro mírné užívání vína. Problém bych viděl, kdyby se objevil nějaký pošuk, který řekne, že tě Bůh musí uzdravit, pokud ne, tak máš malou víru.

Na podporu svých názorů si vezme Bibli a začne přesvědčovat o naprosté učinnosti lékařských postupů v Bibli. Já jsem taky pro medicínu z textů - ale měla by v tom být moudrost. Například nevyhýbat se lékařům, že jenom Bůh uzdravuje - což je už podle mě kreténismus.

Četl jsem o jednom případu, kdy děvče mělo diabetes, horliví křesťané se za ni modlili, příšel za ni křesťan-uzdravovatel a doporučil ji vysadit inzulín, nejenomže děvče nebylo nakonec zdravé, ale děvče zemřelo. Ale snad to mělo ještě i pokračování, protože ten "uzdravovatel" rodiče té dívky přesvědčoval, že ji vzkřísí, tak jako to udělal Pán Ježíš.... (což se nestalo...)

O tom zastavení Slunce - souhlasím - mám dojem, že to někdo počítal, a opravdu mu chyběl čas, na který Pán Bůh zastavil Slunce.


]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 27. leden 2015 @ 12:23:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud bychom byli příliš fundamentální, museli bychom být jako amišové v USA (část je i v Kanadě), oni odmítají moderní techniku - auta, jezdí s povozy, protože v době Pána Ježíše auta neexistovala... :-)


]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Úterý, 27. leden 2015 @ 12:49:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
K popíjení vína:

Nic by se v životě nemělo přehánět, všeho s mírou ať se pak nestaneme "závisláky". Víno je jistě Boží dar a zdejší Oko by  s tím souhlasil, zvlášť když ho sám pěstuje. Doporučení apoštola Pavla je moudré a i dnešní medicina to potvrzuje, že mírné užívání je tělu ku prospěchu.  V televizi jsem slyšel doporučení od jednoho profesora kardiologie, že pro dobrý krevní oběh je ideální denní dávka vína pro muže 4 dcl a pro ženy 2 dcl, což mi na naše poměry (finanční) připadá hodně, pro Oko a Francouze možná málo. Nemělo by se s tím však začínat v mládí, ale v pokročilém věku už nějaká závislost doufám nehrozí. 

Takže Oko, dlužíš mi něco za inzerci a podporu tvé činnosti.


]


Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Úterý, 27. leden 2015 @ 14:19:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...obzvášť keď Kristus Pán nám prikázal pri svatej večery piť nápoj z vinnej révy... (to ale Oko-vi nehovor... on konzumuje len oplatku vo viere že je v nej aj víno, to jest kompletný kristus s telom a dušou... tomu hovorím eucharistický zázrak: zjesť oplatku a veriť že pijem aj víno).

ivanp


]


Re: Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Úterý, 27. leden 2015 @ 15:04:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No víno (mešní) mohou kněží (vyvolená kasta) pít a to v míře neomezené, jako na příklad feldkurát Otto Katz a na to ta Okova produkce bude asi stačit, jen plebsu je to zakázané. Jaké důvody k tomuto "zlepšováku" ŘKC vedly, toť otázka. Nejpravděpodobněji společenská segregace i snadná možnost co nejčastěšího přijímání jakožto nástroje na ovládání zbytku lidí. Ale je to porušení Kristova příkazu: Pijte z toho všichni. 


]


Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: timg v Úterý, 27. leden 2015 @ 22:53:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
---Co se týče Slunce tak věřím že ho Hospodin Bůh opravdu zastavil na několik hodin na jednom místě když bojoval Josue. Nebo třeba přidržel svým mocným ramenem zemi, nebo zastavil oboje. Tak jak sám chtěl. S ohledem na vzájemný klid nebo pohyb----

Také tomu Poutnicku věřím. Jen ve skutečnosti nestálo slunce, ale země. Přesněji , rotace tenké zemské kůry.

 Pročetl jsem si v Jozue a je tam psáno že Hospodin bojoval také a pobil kamenným krupobitím víc nepřátel než oni.To kamenné krupobití mi vysvětluje (krom toho proč se nepřátelé ukryli v jeskyni)  pozastavení rotace zemského povrchu ( nikoli rotaci jádra )Velmi těsným průletem jiného nebeského  tělesa kolem země. A i ty kameny tomu napovídají. Tuším že se těm silám říká slapové.Stejné síly jsou schopny doslova" vytáhnout" moře do výšin k druhému tělesu, dokud jiskra nepřeskočí a síly se nevyruší. Jak dopadl  faraon s vojsky  víme. A chvála Bohu , hlavně to,  kdo  vše drží svým mocným  Slovem.


]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: timg v Středa, 28. leden 2015 @ 20:37:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podobné  krupobití s ohněm bylo i Egyptu při exodu. 

Daleko horší  i. se  vředy (také souvisí s  cizím tělesem) a  zemětřesením (jaké kdy za lidstva nebylo) , bude v Babylónu  zvaném Sodoma. To zmiznou  ostrovy i  hory budou zalézat pod zem....

Spravedlivé jsou soudy Boží.


]


Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Úterý, 27. leden 2015 @ 12:23:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já sám se přiznám, že jsem racionálně založený člověk a do určité doby mi mnohé pasáže v Bibli činily potíže a nejraději bych prvních jedenáct kapitol Genese vyškrtl, abych se tak říkajíc před "moudrými tohoto světa" neztrapňoval, což mi také zabraňovalo v aktivním vyznávání své víry. Dnes si myslím, že je to nástroj božího nepřítele, vzbudit v nás nedůvěru a pochybnosti vůči Božímu slovu a tím nás vyřadit z aktivní účasti i na hlásání evangelia. Myslím si, že každý kompromis, každý ústupek z postulátu, že Boží slovo je pravda (což říká sám Ježíš Kristus) je nástrojem božího protivníka jak tuto aktivitu utlumit a lidské filosofování nám v tom nijak nepomůže, pomůže jen zásah "shůry " skrze působnost DS vírou v Ježíše, který je tou Pravdou. Pokud se Ježíš odvolává na knihu Genesis, na Mojžíše, pak jestliže my ji odmítáme, odmítáme tím de facto i Ježíše, nebo ho musíme považovat jen za omylného člověka a tím pro se pro nás celá Bible stane jen snůškou bájných příběhů, historie židů a mravních ponaučení, což s hlavním tématem Bible - vyřešení lidské vzpoury vůči Bohu - nemá nic společného. 
Proto si myslím, že každé "šťourání" liberálů v Bibli je velmi nebezpečné a hlavním jejich cílem je ji zpochybnit.  V tomto ohledu si vážím i snahy bratří Adventistů, kteří se i svými archeologickými výzkumy snaží potvrzovat historickou hodnověrnost Písma a vyvracet tak mnohá křivá obvinění liberálů.
Je příznačné, že dnes katolíci  i mnozí jiní věří více Darwinovi než Bibli, z čehož možno dedukovat, na čí straně jsou a kdykoliv v historii byli. 
Divím se, že ještě nevydali nějaké revidované vydání na základě vědeckých poznatků, ale též neposkvrněného početí a nanebevstoupení Marie. 



Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 27. leden 2015 @ 12:28:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já sám jsem v církvi, kde stvoření berou doslova, jsem tomu také nakloněný. Hlavní problém vidím v naprosto zbytečných sporech mezi zastánci doslovného stvoření a ostatními názory na stvoření. Na nikoho se skrze prsty nedivám - sám mám celou řadu věřících známých v obou "táborech".

Na jedné teologické fakultě (katolické) jsem dokonce zjistil, že na té samé katedře této fakulty učil jeden učitel stvoření za pomocí evoluce a druhý učil doslovné stvoření....


]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Úterý, 27. leden 2015 @ 14:25:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z evoluce beru jen diversifikaci a přizpůsobování se životním podmínkám uprostřed stvořených druhů (jak o tom vypráví i Bible), nikoliv vznik jednoho druhu z jiného, na příklad ptáků z dinosaurů tím, že začali poskakovat a narostla  jim křídla a peří, tedy jen v  t.zv. mikroevoluci, drobné změny v genetickém kódu, i když třeba vnějším vzezřením zcela odlišné (na příklad bernardýn a ratlík  jsou oba psi a lze je vzájemně  křížit).
Věřit v náhodu (jediná možnost v případě vzniku nejprimitivnější živé buňky) je podle mne větší víra, než víra ve Stvořitele.  

Člověk a lidoop (zvíře tvarem podobné člověku) mohou mít sic něco společného,  ale je to zcela jiný druh, nelze je křížit, i když se někdy hůř jako ta opice ( v přeneseném slova smyslu) chová.

Nahlížet do "boží konstrukční kanceláře" či dokonce mít schopnost sami život, případně i nesmrtelnost stvořit, je nám zakázané. Jsem přesvědčen, že se to lidem nikdy nemůže podařit, ačkoliv se o to všemožně snaží (být jako Bůh), neboť Bůh lidem v ráji zakázal přístup ke stromu života. 

Makroevoluci (víra ateistů a některých pseudokřesťanů) tedy odmítám a věřím ve stvoření. 


]


Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: mimu v Sobota, 31. leden 2015 @ 06:15:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
I když je úvodní článek o něčem jiném než o stvoření či evoluci, přeci jen mi to nedá. Je zpráva z Genesisi 1. kapitoly popisem "Boží kuchařky", tedy reportáží z prvního týdne světa, kdy se formovaly galaxie, černé uhlí se ještě zelenalo v podobě plavuní a stromů a Tyranosaurus (před pádem stvoření do hříchu) ještě baštil trávu? Nebo je svědectvím o  Boží moci, která dává vesmíru řád; svědectvím, jež má posluchače/čtenáře vést k přemýšlení, jaké je jeho postavení ve vesmíru a jaký vztah má ke Stvořiteli i stvoření zaujmout? Proč je napsáno geocentricky a antopocentricky, tedy z pohled pozemšťanů? Jsem přesvědčen, že první kapitoly Bible nejsou a nemají sloužit jako učebnice astronomie, geologie, archeologie nebo biologie. Měly a mají ukázat, že svět nepovstal z chaosu intrikami bohů, nebo sám od sebe, ale povstal Božím slovem, a byl ustaven proto, aby Stvořitel přebýval a radoval se spolu se stvořením. My lidé, jsme Božími dětmi.


]


Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 27. leden 2015 @ 13:16:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na straně celníků, nevěstek a pohanů. A také farizejů a saducejů. Na straně každého bližního. Přítele i nepřítele.


]


Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 27. leden 2015 @ 12:44:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych tuhle pandořinu skříňku neotvíral. Kdybychom byť jen čistě akademicky připustili, že Bible není slovo od slova Slovem Božím, tj. hotovou pravdou, jež se nemýlí (mýlí se pouze překladatelé, neboť jejich práce je náročná a nedoceněná). Stručně řečeno, kdybychom našim Svatým textům dali menší váhu než dávají machometáni koránu, tak otevřeme skutečnou pandořinu skříňku i ohledně spásy a věčnosti.

Jestliže jsou v Bibli, byť čist teoreticky a akademicky, nepřesnosti, nedokonale vystižené popisy událostí, mluva poplatná době atd.

Jak bychom mohli vědět, čistě teoreticky a akedemicky, že texty ohledně věčnosti a záchrany (před čím ???), také nejsou jen nějaké básnické metafory, a že to ve skutečnosti není úplně jinak. Jestliže podle některých "vědátorů" Bůh nestvořil svět v 6ti dnech, tak co když věčnost není napořád, posmrtná odměna není zdaleka tak lákavá, věčný trest je subjektivní a zbytek, libovolně dle uvážení čtenáře si pámbíčkáři vymysleli, aby mohli ostatní vysávat a woblbovat.

Na Bibli je právě to nejzajímavější a nejdůležitější, že tvoří jednotný organický celek, ze kterého nelze obírat ani k němu přidávat bez rozsáhlých následků.



Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 27. leden 2015 @ 12:53:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já tě chápu, Eleazare, já nevím, jak si poradíš například s textem: "Blaze tomu, kdo tvá nemluvňata uchopí a roztříští o skálu." Žalm 137,9

Fundamentální výklad by byl dokonce návodný - abychom nemluvňata těch muslimů z IS vzali a začali zabíjet, ale z hlediska jistého dějinného vývoje musíme vzít v potaz, že Bible prošla vývojem a text se týká především období Starého Zákona.




]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 27. leden 2015 @ 12:56:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Navíc já nezpochybňuju konkrétní vypovídací hodnotu Božího slova v době svého vzniku, ale v dnešní době bych se nevyhýbal zajít k lékaři, když mám problémy se zažíváním (mám Ulcerozni kolitidu) - namísto pouhého užívání (mírně) vína... (sám uživání dle Biblického doporučení nevidím špatné)


]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 27. leden 2015 @ 12:59:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten žalm se na Kýrovi vcelku vyplnil :-)
Navíc užívání mírného vína sám potvrzuješ jako smysluplné (Timotheovu diagnózu neznáme)


]


Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 27. leden 2015 @ 14:49:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Eleazare,
Kýros je v antické literatuře považován za moudrého energického a tolerantního vladaře. On vůbec nebyl Babylóňan, ale dobyvatel Babylonu, - naopak, to on dovolil Izraelcům návrat z Babylonského zajetí a stavbu Druhého chrámu.

Onen žalm se  vztahuje k Babylóňanům, nikoli na Kýra.


]


Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 27. leden 2015 @ 14:56:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...""Blaze tomu, kdo tvá nemluvňata uchopí a roztříští o skálu."...


Karle,
Žalm 137,9 souvisí s Babylónským zajetím.

Když ve starověku bylo dobyto město, bylo ustáleným zvykem, že po tři dny trvalo plenění města, znásilňování žen, loupení všech cenností a vraždění.  Tohle si na vlastní kůži prožili také Izraelité po dobytí Jeruzaléma. Včetně surovostí vojáků, kdy byla nemluvňata vyrvána z náručí matek a roztříštěna úderem o zem!

Izraelci tedy v Duchu Starého zákona (Oko za oko, zub za zub) žádali od Hospodina totéž, čím jim bylo od Babylónu ublíženo - tedy stejnou odplatu i pro Babyloňany.


]


Re: Re: Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 27. leden 2015 @ 15:04:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přesně tak. Souhlasím.


]


Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 27. leden 2015 @ 10:09:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tenhle článek vznikl jako misijní text pro můj blog - apologetika Bible.

Byl jsem vždycky proti historicko-kritické metodě - ale změnil jsem názor a vidím, že má svůj určitý smysl. Ovšem musí se dělat správně, nesprávný postup může být taky zavádějící....



Re: Re: Lze se spolehnout na Bibli? (Skóre: 1)
Vložil: mimu v Sobota, 31. leden 2015 @ 05:52:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Klasická historicko-kritická metoda pracuje s prameny a redakcemi textu a snaží se nalézt jádro, původní sdělení, a z něj vyvozovat závěry. Co historický kritik (zastánce určité "školy" nebo "směru"), to názor. Existují samozřejmě i jiné přístupy.
Evangelikální přístup přijímá kanonický text jako autentický, vyjadřující inspirované poselství a proto lze přímo z něj vyvozovat závěry (při zohlednění souvislostí doby a prostředí pisatelů, literárního stylu, záměru pisatele...). Více např.Dillard, Longman-Úvod do Starého zákona aj.


]


Stránka vygenerována za: 0.36 sekundy