Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 214, komentářů celkem: 429661, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 300 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

cizinec
oko
magdalena07
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116528685
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Teze k problematice rozvodu
Vloženo Sobota, 11. květen 2013 @ 22:03:31 CEST Vložil: Stepan

Etika poslal Nepřihlášený

Výběr z materiálu Teologická stanoviska a doporučení Rady Církve bratrské a Studijního odboru


1. Manželství patří podle svědectví Pána Ježíše k původním stvořitelským řádům a je nerozlučným svazkem jednoty mezi mužem a ženou (Mt 19,4-8). Tento svazek může být rozvázán jedině smrtí jednoho z manželů (1K 7,39). Svévolné porušení a rozloučení manželství je v rozporu s Božími řády. Pán Ježíš řekl: “Kdokoli propustil by manželku svou, kromě příčiny cizoložstva, uvodí ji v cizoložstvo, a kdož propuštěnou pojme, cizoloží ….” (Mt 5,32).


2. I Nový zákon však zná dva případy, při nichž připouští manželskou rozluku: 

1. Je to předně při cizoložství jednoho z manželů. Hřích manželské nevěry, po němž následuje opravdové pokání a očividné úsilí o nápravu života, má však být odpuštěn, ale setrvání v cizoložství manželství trvale ruší.

2. Druhým případem je situace, kdy nevěřící muž, nebo žena nechce žít v manželství s věřícím. Apoštol Pavel k tomu říká: “Má-li který bratr manželku nevěřící, a ta povoluje být s ním, nepropouštěj ji. A má-li která žena muže nevěřícího, a on chce být s ní, nepropouštěj ho. Posvěcen jest zajisté nevěřící muž pro ženu, a žena nevěřící posvěcena jest pro muže, sic jinak děti vaše nečisté byly, ale nyní svaté jsou. Pakli nevěřící odejít chce, nechť jde. Není otrokem bratr nebo sestra v takových věcech, ale ku pokoji povolal nás Bůh …” (1K 7,12nn). 

Manželství nesmí být zneužito k zotročení druhého, neboť Bůh povolal věřící k pokoji. Jsou případy, kdy se věřícímu nepodaří získat nevěřícího pro unesitelné manželství. Pak platí výše uvedená výjimka Pavlova. Sem však musíme zařadit i případy, kdy se jeden z věřících manželů projevuje hrubým anebo jinak zlým jednáním jako nevěřící. Církev má takové případy pozorně posoudit a káznit viníka podle Mt 18,15-17.3. Věřící má při krizi v manželství učinit s pomocí staršovstva vše co je v jeho možnostech pro vzájemné smíření a obnovu manželství. Je si vědom toho, že každý “rozvod je porážkou a ne řešením” (J. L. Hromádka) a že na něj těžce doplácejí vedle obou manželů jmenovitě děti. Věřící musí vždy brát v úvahu i nebezpečí pohoršení dětí a širšího okolí. Proto každý rozvod je důvodem k hlubokému pokání obou manželů i ke zpytování sboru. V našich sborech je třeba zvýšenou pastýřskou péčí předcházet vzniku rozvodových situací. V duchu evangelia však cítíme, že v případech rozvedených podle zmíněných biblických výjimek nelze uložit všem takto postiženým břemeno, jímž by byl zákaz vstupu do manželství a jež by mohlo být pro někoho neunesitelné. (Srovnej 1K 7,9: " … nebo lépe jest v stav manželský vstoupit nežli pálit se.").

4. Kazatel, který se z jakéhokoliv důvodu rozvádí, ztrácí duchovní autoritu k vedení a spravování sboru. Vycházíme ze skutečnosti, že kazatel má zvýšenou odpovědnost za věrohodnost svého života (1Tm 3,2-4; 3,12; Tt 1,5 -9). V minulosti rozvedení kazatelé opouštěli pastýřskou službu v naší církvi. Obáváme se, že by změna v této praxi uvolnila v církvi zábrany rozvodů a že by znamenala ústup od probuzenecké linie.Dodatek k Tezím k problematice rozvodů:

Předložené teze shrnují jen hlavní biblické aspekty k danému tématu a vědomě se vyhýbají dílčím problémům a detailům, které vyžadují podrobnější biblický rozbor konkrétních otázek. 


Předložená formulace byla upravena podle připomínek kazatelů, vyslovených při kazatelském setkání 10. prosince 1981 v Praze. Podle usnesení této konference kazatelů je předkládáme staršovstvům jako podnět k  dalším rozhovorům.

Vydal: Studijní odbor Rady CB, Praha 23. dubna 1982

Podobná témata

Etika

"Teze k problematice rozvodu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 16 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Neděle, 12. květen 2013 @ 09:32:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rozvody v době totality tvořily 25 %. Dnes činí přes 50%. A hrozí i stav přes 100 %, což by znamenalo, že bude větší počet rozvodů, než uzavřených manželství a budeme první na světě, kteří takové rarity dosáhnou.

Jen pár údajů:

V roce 1919 bylo u nás asi 120 tisíc svateb a 2 tisíce rozvodů

V roce 1990 bylo u nás 90 tisíc svateb a 31 tisíc rozvodů

V roce 2010 bylo u nás jen 46 tisíc svateb a 30 tisíc rozvodů

V roce 2011 se rozdíl uvařených manželství a rozvodů k sobě ještě více přiblížil.

 

Vidíme, že hodně partnerů zvolili způsob soužití na „psí knížku“, což je jistě i důsledek sociální politiky  a počet rozvodů se jen mírně zvětšuje, ale za to klesá počet svateb.

 

Nejhorší na tom je, jak obrovské množství dětí vyrůstá v rodinách, kde není manželství a nebo je rozvedené manželství.

 

Rozpad manželství přináší i obrovské ekonomické problémy partnerům, protože za půjčky  a hypotéky ručí oba.

 

A možná paradoxně se může stát, že právě tyto problémy mohou vést k tomu, že se rozvodovost sníží.

 

Ale co je to platné ? Důležité je, aby se manželé měli rádi, byli si věrni, byli schopné snášet všechny problémy a překážky. A k tomu pomáhá společná víra. Bohužel té ubývá.

 

Správná není ani výchova dětí ve společnosti.   Rozmazlujeme je, zametáme cestičky, nevedeme k překonání překážek. Negativní vliv mají i feministické spolky. Je tu mnoho vlivů, které ničí manželství.
 
Bude asi hůř??!!!




Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 12. květen 2013 @ 10:27:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."I Nový zákon však zná dva případy, při nichž připouští manželskou rozluku: 

1. Je to předně při cizoložství jednoho z manželů. Hřích manželské nevěry, po němž následuje opravdové pokání a očividné úsilí o nápravu života, má však být odpuštěn, ale setrvání v cizoložství manželství trvale ruší."...




Zvrácenost tohoto výkladu je očividná: Cizoložstní jednoho z manželů neopravňuje ještě toho druhého k novému manželství. Vždyť by tím tomu prvnímu uzavřel cestu k pokání z hříchu manželské nevěry a nemohla by tudíž platit ta první (podtržená) část věty o odpuštění hříchu nevěry!





Jak dlouhá by totiž měla být ta doba "setrvání v cizoložství", aby už byla dostatečná pro zrušení manželství?

Den, měsíc, rok? Deset let?



Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 12. květen 2013 @ 18:00:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko,

tohle stanovisko se opírá o Písmo, nikoliv o Codex Iuris Canonici. Ten to řeší tak, že si vždycky najde nějakou obezličku, jak třeba manželství, z kterého je již deset dětí, prohlásí za neplatné. To je zvrácenost (!) a nikoliv naplnění verše:

Matouš 19:9  Pravím vám, kdo propustí svou manželku z jiného důvodu než pro smilstvo a vezme si jinou, cizoloží.



]


Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 12. květen 2013 @ 18:29:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tvé stanovisko se opírá právě jen o pokroucený lidský výklad smyslu tohoto místa Písma, abyste si zákonicky ulevili v následcích neřestného života..

Kristus zakazuje jakékoli nezákonné spojení muže a ženy.
V případě skutečného manželství a nevěry jednoho z manželů připouští tímto svým výrokem rozvod od stolu a lože, nikoli však úplnou rozluku s možností uzavřít platně manželství s jinou osobou. Vždyť z hlediska víry je to nemožné, protože manželé už spolu jednou vytvořili jednotu! Ta trvá až do smrti jednoho z nich, i když spolu přestanou žít pod jednou střechou.

Dokud druhý z manželů žije (a manželství bylo jednou naplněno), nelze právoplatně před Bohem uzavřít nové manželství s další osobou. Vždyť pořád platí:"Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj!".

Výjimka Mt 5,32 ; 19,9 - smilstvo - je konkubinát, což zvláště před Bohem žádné manželství není.






Vždyť se o tomto samém zmiňuje ostatně i apoštol Pavel v 1 Kor 7,11:

Manželům pak přikazuji ne já, ale Pán: Manželka ať neodchází od muže.
Kdyby však přece odešla, ať zůstává nevdaná, anebo ať se smíří s manželem. Také muž ať neopouští svou ženu.



]


Re: Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 12. květen 2013 @ 19:27:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen klid, to je asi tím, že Ježíš nikdy nebyl římským katolíkem a mluvil o Mojžíšově rozluce.

Ale mnohem horší, než Vaše smyšlená odluka od stolu a lože, je Vaše odluka od Bible :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 12. květen 2013 @ 20:49:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýři, proč ten smajlík?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 12. květen 2013 @ 20:52:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Měl to být spíše plačtík? :...(


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 12. květen 2013 @ 20:54:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, nejspíš jo.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 12. květen 2013 @ 22:27:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Abych řek pravdu, je mi úplně lhostejné, jak se římskokatolická církev dívá na rozvody. Je sice vůči dětem naprosto bezohledné, že se skoro vždycky najde - je li potřeba - nějaký háček, jak zneplatnit již uzavřené manželství, ale nikdo zatím být katolíkem proti své vůli nemusí. Je sice pravdou, že stejně jako u jiných totalitní náboženství tuto církev není možné opustit bez proklínání a sankcí, ale ty jsou jen cárem papíru bez faktické duchovní moci pro toho, kdo svěřil svůj život Kristu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 13. květen 2013 @ 07:33:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě může být zase úplně jedno, jak se ty díváš na katolickou církev.

Ale neměl bys cynicky překrucovat smysl Písma (když už se na něj farizejsky odvoláváš) a na věcné argumenty reagovat trapnými bonmoty.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 13. květen 2013 @ 09:44:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rozvod od "stolu a lože" je pak právě toto:




1 Kor 7,11:

Manželům pak přikazuji ne já, ale Pán: Manželka ať neodchází od muže.
Kdyby však přece odešla, ať zůstává nevdaná, anebo ať se smíří s manželem. Také muž ať neopouští svou ženu.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 17. květen 2013 @ 22:15:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro Vás tedy, Oko, není "odejítí" rozvodem? Chápete to jako "odstěhování"? Proč je tedy té "odejité" zakázáno se vdát? Vždyť by to stejně nebylo možné, pokud jen odešla od lože a stolu, ale nerozvedla se.

Jinak rozvod je samozřejmě velké zlo, které člověka diskvalifikuje z úřadu staršího. Neznám případ, kdy by to člověk nerespektoval a nedopadlo to špatně. Ještě větší zlo je pak tzv. "zneplatnění manželství".

Je zde však alternativa: neženit se. Písmo to vidí jako lepší cestu a myslím, že by se k ní křesťani měli povzbuzovat. Avšak dnes je církev příliš zaměřena na naplnění svých potřeb a mnozí celibát neprávem považují za katolický blud. Je to však biblicky správná cesta, ne však pro každého.


]


Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Pondělí, 13. květen 2013 @ 00:04:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
to máš tak Pastýři: na jedné diskuzi (na evangnetu) dokazujíí, že KC není pravá Kristova, neboť je proti rozvodům - což prý je zákonické.. (a nelidské..)

No, a ty zde zase dokazuješ pravý opak, ovšem také s tím, že KC není pravá.. (předpokládám..),  tentokrát je zase příliš liberální..

No a co takový Pavel, který také vypsal několik možností?
Ale Pastýři, co vím, tak  v KS či jinde u Letničních či Charismatiků  se to také vesele rozvádí..
(jinak aby sis nemyslel, můj pohled se blíží Tvému.., vždyť Pán Ježíš to řekl jasně: "neboť od počátku to tak nebylo")
Ale vy kritici KC..  tak už se ujednoťte v tom, zač budete KC vlastně peskovat..  za to že je příliš "zákonická", nebo že je příliš "liberální"??


]


Re: Re: Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Úterý, 14. květen 2013 @ 09:02:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bohužel tato móda již dotazila i k nám a je smutné, že se s ní církve nedovedou vypořádat :-(
Mám zvídavý dotaz. V jednom sboru došlo k rozvodu. Ještě před rozvodem manželka vstoupila do vztahu (pravděpodobně také sexuálního) s jiným křesťanem (jak jsem nakoupil, tak prodávám...) I když vím, že zde pravděpodobně došlo k naplnění Pavlova poselství (žena žila ve smilstvu), jak se dívat na novou ženitbu manžela, ke které se právě schyluje?


]


Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: rive v Neděle, 12. květen 2013 @ 23:07:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
(Věřící) je si vědom toho, že každý “rozvod je porážkou a ne řešením” (J. L. Hromádka) a že na něj těžce doplácejí vedle obou manželů jmenovitě děti. Věřící musí vždy brát v úvahu i nebezpečí pohoršení dětí a širšího okolí. Proto každý rozvod je důvodem k hlubokému pokání obou manželů i ke zpytování sboru. V našich sborech je třeba zvýšenou pastýřskou péčí předcházet vzniku rozvodových situací.

Viděla jsem z blízka několik rozvodů věřících, mých přátel.  Důvody rozvodů!  Ignorace Boha, nedostatek důvěry Bohu v této krizové situaci života. Myslím, že tahle stanoviska a doporučení, uvědomění  jsou  proto k  věci. 


Rozvod je porážka.
Doplácí vždycky oba manželé
Doplácí děti
Je to pohoršení děti
Pohoršení pro širší okolí
Je to obrovské selhání - je třeba hluboké pokání před Bohem, uvědomění si v pravdě a upřímnosti svého hříchu, chyb které vedly ke krachu
Zajímavé je doporučení "zpytování sboru", to je hodně správné doporučení
Vyučovat 

 pro zájemce průběžně (pro nezájemce příležitostně)  o problematice manželství

rive



Re: Re: Teze k problematice rozvodu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 13. květen 2013 @ 07:36:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám obdobný názor na rozvody.


]


Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy