Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 267 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Mikim
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116538739
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE
Vloženo Středa, 14. červenec 2010 @ 12:18:07 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

V poslední době se setkávám s termínem „spasení“ či „nespasení“ lidé, který se vztahuje téměř výhradně na členy křesťanských sborů, nebo komunit. Protože tento termín v Bibli není, chci se dopátrat jeho smyslu. Účelem této úvahy je zjistit, zda má tento termín vůbec biblické oprávnění a pakliže ano, jaké konsekvence vyplývají z jeho užití, resp. užívání. Mám za to, že jakákoli klasifikace jednotlivého údu Kristova těla musí být prováděna velice opatrně, neboť označím-li někoho za „nespaseného“ pak tím zdůrazňuji rozdíl mezi ním a mnou, který jsem na rozdíl od něho spasený. V Písmu svatém jsou běžné termíny jako „spasení,“ či jeho opozitum „zatracení.“ Kam však zařadit pojem (stav člověka) „nespasený“? Na obecnou kategorizaciúdů kterou vnímám jako úchylku, dle mého soudu přímo navazuje úchylka další, tedy  princip „něco za něco“, kterým se zabývám v kap. 4. Zde volně navazuji na úvahy bratra prof. Hellera.



Obecně mám za to, že pro toho, kterému se dostane poznání, že jeho bližní je na nesprávné cestě, tedy  „nespasený,“ je  permanentní kritická sebereflexe je nutná.
 
2Kor. 13:5 „Sami sebe se ptejte, zda vskutku žijete z víry, sami sebe zkoumejte.“

1Kor. 10:12 „A proto ten, kdo si myslí, že stojí, ať si dá pozor, aby nepadl.“
 
1Kor. 8:2 „Jestliže si někdo myslí, že něco už plně poznal, ten ještě nepoznal tak, jak je třeba.“
 
I když mě Pán ujišťuje o tom, že jsem spasen, přesto bych to před nevěřícím nezdůrazňoval – abych ho získal, budu zdůrazňovat jen to co je nám společné, zvláště to, že oba!!! máme jednu a tutéž naději v Kristu. Svědectví z pozice nadřazenosti nemůže vést k pozitivnímu výsledku!!!

Hříšnost člověka a jeho jediná naděje jsou popsány v tomto textu Písma:
 
Ř. 3:23,24 „Všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy; jsou ospravedlňováni zadarmo jeho milostí vykoupením v Kristu Ježíši.“
 
Myslím, že spasení je možné chápat jako proces, který má svůj vznik, průběh i konec.

1) Vznik spasení
 
Mt. 16:24 „Tehdy řekl Ježíš svým učedníkům: Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.“ (Mk. 8:34; Lk. 9:23).

Počátkem následování je okamžik vstupu na úzkou cestu. Z Boží strany jde o akt milosti, ze strany člověka o akt důvěry. Čas před tímto okamžikem je pro každého věřícího různě dlouhý – určuje ho Pán. Stejně tak i prostředky Boží milosti, které věřícímu umožní na úzkou cestu vstoupit. 
 
2) Průběh spasení
 
Jde o kráčení s Kristem na úzké cestě. Z úzké cesty lze sejít; Krista lze odmítnout, či zapřít – spasení v průběhu lidské existence lze docela dobře ztratit. Z touto otázkou souvisí i termín „jistota spasení.“

Jistotu máme jen tehdy, nacházíme-li se na úzké cestě. Mimo Krista, naší jediné Cesty, Pravdy a Života, je iluze, zmar a smrt (J. 14:6).
 
Z úzké cesty lze sejít následkem:

hříchu
bludu
 
HŘÍCH musí být nejdříve člověkem UZNÁN, pak Bohu s lítostí VYZNÁN, a pak na základě upřímné prosby bude hřích z Boží milosti ODPUŠTĚN. Mezi hříchem a bludem existuje určitá afinita: předně v tom, že pokud v nich setrváme, směřujeme ke smrti, pak i např. v tom, že kdo bloudí, též i hřeší, což platí i naopak. Někdy se stávám svědkem toho, že tomu, komu se v hříchu zalíbilo a nechce se ho vzdát, pociťuje potřebu, své jednání si odůvodnit biblicky tak, že deformovanou, bludnou interpretací biblických textů se snaží dokázat sám sobě, že jeho jednání je s Písmem v souladu. Jinými slovy: snaží se své jednání biblicky „posvětit.“

Ten, kdo sejde z úzké cesty nepropadne okamžitě soudu. Nachází se sice mimo úzkou cestu, ale je mu z Boží milosti darován čas milosti, který má využít k návratu na úzkou cestu. Snad je možno člověka nacházejícího se v této přechodné fázi mimo úzkou cestu označit jako „nespaseného.“ Nevyužije-li totiž čas Boží milosti k návratu, zůstane na široké cestě vedoucí k zahynutí již trvale, neboť pohrdl Kristovou obětí. Máme-li o někom dar poznání, že je „nespasený“, máme vůči němu též „OZNAMOVACÍ POVINNOST“, o které bude pojednáno v kap. 4B. Nevěřící nebo jinak věřící je nespaseným člověkem automaticky a proto je myslím zbytečné, ho jako „nespaseného“ označovat.  
 
3) Konec spasení
 
Jde o ukončení života věřícího, který se v momentu smrti nachází na úzké cestě. Konec spasení je definitivní, tedy nelze ho již ztratit. Sám Kristus provede věřícího branou smrti k sobě do nebeské slávy.

Ž. 23:4 „I když půjdu roklí šeré smrti, nebudu se bát ničeho zlého, vždyť se mnou jsi ty. Tvoje berla a tvá hůl mě potěšují.“
 
2Tm. 4:7,8 „Dobrý boj jsem bojoval, běh jsem dokončil, víru zachoval. Nyní je pro mne připraven vavřín spravedlnosti, který mi dá v onen den Pán, ten spravedlivý soudce.“

4) Princip něco za něco
 
Tento princip oprávněně funguje v sekulární oblasti: dítě se učí proto, aby obdrželo na vysvědčení jedničky; chodíme např do práce proto, abych obdrželi odměnu, tedy plat; pokud pracujeme lépe a úspěšněji než druzí, můžeme pak očekávat (někdy!) i odměnu mimořádnou. Princip však nelze aplikovat v duchovní oblasti – zde jde o falešné učení, mistrný satanův blud.

Následovat Boha z čistě sobeckých důvodů, tedy proto, že něco obdržím, tedy i  spasení, neboli dostanu za svou práci dobře „zaplaceno,“ je scestné. Pro mne, je sama Boží vůle postačujícím důvodem k jejímu plnění – bez ohledu na to, co to „vynese.“
 
Mám důvod k přesvědčení, že téhož názoru byl i bratr prof. Heller, který ve své knize HLUBINNÉ VRTY (Kalich 2008) napsal, citáty označuji malým písmenem:

a) Právě na tom, kdo chodí s Bohem bez ohledu na to, co mu to vynese, kdo se odevzdává Bohu bez výhrad a bez podmínek, se dějí Boží skutky.“  (str. 26). 
 
kdo chodí s Bohem bez ohledu na to, co mu to vynese.Pro mě osobně je Boží vůle postačujícím důvodem konání. Ten, kdo věří jen proto, že bude spasen a nemá na zřeteli druhé, které má dle svých schopností a možností ke spáse přivádět, se nenachází na cestě, která vede k životu.

 
b) „Spasení je osvobození od sebe sama. Ba dokonce od zájmu o sebe sama. To je ostře řečeno. Možná, že střílím příliš daleko. Ten, kdo se odváží jít Kristovou cestou, to zpočátku má těžké, ale nakonec na to nikdy nedoplatí. Ale ten, kdo po ní jde, protože to vynáší, ten po ní nejde.“  (str. 292).

Zde bych se soustředil na větu poslední:
 
Ale ten, kdo po ní jde, protože to vynáší, ten po ní nejde.“ 

Tedy ten, kdo kráčí po cestě z čistě sobeckých důvodů, třebas proto, že „ví,“ že mu to vynese spasení – ten po cestě nejde!!! NÁSLEDOVÁNÍ KRISTA NELZE ZDŮVODŇOVAT OSOBNÍM PROSPĚCHEM!!!
 
Je zřejmé, že na tento falešný princip chtěl bratr prof. Heller upozornit.

“ – myslím, že víru lze označit za dar i určitý druh vědění. Víra v Boha může být motivována i čistě  racionálně – viz Pascalův argument sázky (v Pensées). Tím nechci tvrdit, že víra v Boha je iracionální – víra je aktem důvěry (viz Abram, 1M. 15:6), kdežto v Pascalově sázce je výsledkem úvahy. Proto byly do biblického učení vloženy pojistky, které spolehlivě vyloučí jakýkoli egoismus.
 
Tím samozřejmě netvrdím, že odměna věrných je nedůležitá.

Mt. 4:19,20 „Řekl jim: Pojďte za mnou, učiním z vás rybáře lidí. Oni hned zanechali sítě a šli za ním.“
 
Mt. 19:27 „Na to mu řekl Petr: Hle, my jsme opustili všecko a šli jsme za tebou! Co tedy budeme mít?“
 
Je zvláštní, že při svém povolání se učedníci na nic nevyptávali – Spasitelova vůle byla postačujícím důvodem k Jeho následování. V okamžiku jejich povolání tedy byla otázka odměny nepodstatná. Teprve později se na ni zeptali. Z toho, že je Spasitel nepokáral, je zřejmé, že jejich otázka byla oprávněná. ALE ODMĚNA NEBYLA PRO UČEDNÍKY  DŮVODEM K JEHO NÁSLEDOVÁNÍ.
 
Mám za to, že sbor ve kterém se každý stará jen o vlastní spasení, lze poznat i podle „třídění“ svých členů, a dále v těchto oblastech:

A) Malá citlivost k potřebám těch nejslabších
 
Necítí-li úd sboru opravdový a upřímný zájem, většinou o pomoc nepožádá.

B) Absence napomínání při poklescích jednotlivých údů
 
Pokud úd sboru hřeší, nebo bloudí, a někomu to vejde ve známost, vznikne vůči hřešícímu „OZNAMOVACÍ POVINNOST,“ tj. aby byl neodkladně a v lásce napomenut, neboť nikdo neví, kdy jeho život skončí!  Toto je velmi důležité, neboť hřešící si nemusí svůj poklesek vůbec uvědomovat. Napomínající se tak dostává do postavení proroka.
 
Ez. 3:20 „Když se odvrátí spravedlivý od své spravedlnosti a bude se dopouštět bezpráví . . . Jestliže jsi ho v jeho hříchu nevaroval, zemře a nebude pamatováno na jeho spravedlnost, kterou konal, ale za jeho krev budu volat k odpovědnosti tebe.“

Pokud ale svou povinnost nesplní, sám se stává nespaseným, neboť tak sešel z úzké cesty. Musí pak počítat i s tím, že Boží Slovo je ostřejší než jakýkoli dvousečný meč (Žd. 4:12) a platí pro něj i bloudícího nebo hřešícího  stejnou měrou – tj. neomezeně!
 
O způsobu napomínání nás informuje Spasitel takto:

Mt. 18:15-17 „Když tvůj bratr zhřeší, jdi a pokárej ho mezi čtyřma očima; dá-li si říci, získal jsi svého bratra. Nedá-li si říci, přiber k sobě ještě jednoho nebo dva, aby ústy dvou nebo tří svědků byla potvrzena každá výpověď. Jestliže ani je neuposlechne, oznam to církvi; jestliže neuposlechne ani církev, ať je ti jako pohan a celník.“
 
Podobně apoštol Pavel: 1Tm. 5:1; Ř. 15:14; 2Tm. 4:2.
 
Na Spasitelova slova volně navazuje apoštol Pavel:

Tt. 3:10,11Sektáře jednou nebo dvakrát napomeň a pak se ho zřekni; je jasné, že takový člověk je převrácený, hřeší, a tak sám nad sebou vynáší soud.“
 
C) Absence modliteb za Izrael
 
Jako křesťan se cítím povolán k tomu, abych Jeruzalému na modlitbách vyprošoval pokoj (Ž. 122:6), prosil za jeho vytržení ze soužení (Ž. 25:22), potěšoval jeho lid (Iz. 40:1). Izrael je zřejmě nejohroženější národ na světě a i proto mají naše modlitby za něj mimořádný význam. Jestliže jsou v našich sborech modlitby za Izrael výjimečné a to i v době nedávné krize, pokusu o prolomení blokády, pak vězme, že jsme zahleděni příliš do sebe. Nebudeme-li žehnat Izraeli, sami nebudeme požehnáni (1M. 12:3)!!!
 
Člověk odůvodňující svou víru (i skutky!) jakýmkoli prospěchem, se nachází na široké cestě, kterou následkem své iluze jako širokou již nevnímá. On sice kráčí mezi biblickými mantinely, které si však stanovil sám, a nikoli Bůh.
 
Vyluštíme-li kryptogram víry odůvodněné odměnou, tedy výroku typu „věřím, protože mi to vynese spasenízjeví se v celé své nahotě sebestřednost, egoismus spojené v principu výhodnosti, tedy NĚCO ZA NĚCO. Je třeba dát veliký pozor na to, abychom se z údů Kristova těla nestali lidé zahledění pouze do svého vlastního spasení.

Apoštol Pavel praví:
 
Ř. 9:3 „Přál bych si sám být proklet a odloučen od Krista Ježíše za své bratry, za lid, z něhož pocházím.“
 
VŮBEC NA SEBE NEHLEDĚL - TO JE KRISTOVSKÝ POSTOJ!!!
 
Jsem si jist tím, že bychom neměli zdůrazňovat to, že jsme „spaseni“, protože je to pravdy půl. Jsme spaseni z milosti – a to je rozdíl!!!

Ef. 2:8,9 „Milostí tedy jste spaseni skrze víru. Spasení není z vás, je to Boží dar; není z vašich skutků, takže se nikdo nemůže chlubit.“
 
Pokud se termínu „nespasený“ používá v procesu napomínání, je zajisté oprávněný. Pokud však degraduje na zdůrazňování kvalitativního rozdílu, na kategorizaci, nálepkování lidí, stává se projevem duchovní pýchy – a je tedy scestný.

Mt. 7:1,2 „Nesuďte, abyste nebyli souzeni. Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám.“
 
Měl jsem možnost pozorovat skutečnost, že když napomínající napomíná z nadřazené pozice, pak napomínání nevede k žádoucímu výsledku a může způsobit i ZATVRZENÍ napomínaného.

Vzpomeňme na farizea a publikána! (Lk. 18:10-14)!!! Nebo na to, že nepotřebují lékaře zdraví – ale nemocní (Mt. 9:12)!!! Ale tam, kde nás spojuje láska Kristova (2Kor. 5:14), je jakákoli  kategorizace vyloučena.
 
BohemianAnonymus

 
 
 

Podobná témata

Zamyšlení

"PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE" | Přihlásit/Vytvořit účet | 20 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Středa, 14. červenec 2010 @ 13:32:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebudu se vyjadřovat k obsahu, ale k formě. V textu je tolik zvýrazněných formátů - tučné, podtržené, kapitálky - až se v něm člověk ztrácí. Méně znamená někdy více.



Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Ferda (nmcoqi6@iol.cz) v Čtvrtek, 15. červenec 2010 @ 10:01:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)




Křesťanství,kde dodržování zásad a předpisu je oceňovanou zásluhou,je zevnitř rozložené a plné suverénního kontrolování,hodnocení,poučování a napomínáni. Musíme si uvědomit,že etické jednání křesťana je důsledek vztahu s Bohem,a odpovědi na evangelium. Chování člověka nejde nařídit . Projevy křesťana nelze vměstnat do nějaké předem připravené škatulky a určovat kdo je spasený a kdo není spaseny. Ap. Pavel nás vyzývá abychom se střežili svobodu a nezaplétali se do otrockého jha. Otrockým jhem Pavel myslel zákon,směrnice a principy. Litera zabíjí,ale Duch svatý osvobozuje život,a ten se projevuje v přítomné chvíli podle Boží vůle. Nikdo mi nemá právo dělat arbitra a hlídat mě. Svobodný člověk žije ze vztahu s Bohem. Křesťanský životní styl je orientován tím,co říká Ježíš. Neboť o jednání křesťana má právo rozhodovat jen Kristus. ***Ferda***


]


Re: Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Čtvrtek, 15. červenec 2010 @ 10:07:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Byla to dobře míněná rada, jak zpřehlednit a zčitelnit text. Víc v tom nehledej. Ježíš rozhodně nikoho nevybízí k tomu, aby znásilňoval formát písma.


]


Re: Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Magdalena07 v Neděle, 15. srpen 2010 @ 19:13:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pžesně tak
Magdalena


]


Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 15. červenec 2010 @ 02:03:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj.

  Můžu napsat, jak to beru já.

  Pro mne je důležité efektivně pomáhat lidem. Ta první a nejzákladnější pomoc je v tom, aby vyšli z moci zlého a začali rozumět duchovním věcem.

  Pokud je člověk "nespasený", "nepřijal věčný život", "není Boží dítě", "je mrtvý ve svých hříších", tak žije podle "těla a krve", podle své přirozenosti, podle svého rozumu, doufání a pocitů (tzv. věřící) či žádostí těla (tzv. nevěřící). Mnohé duchovní věci jsou pro takového člověka bláznovství, nemůže je přijmout a vzít si z nich užitek.

  Takovému člověku pak nemá smysl například vysvětlovat principy svázaností, hříchu, prokletí a podobně, protože by se lekl a utekl (zvlášť se dá taková věc čekat u tzv. "vědecky" založených lidí). Takového člověka je potřeba vést k věčnému životu: K Boží moci ke spasení každému, kdo věří.

  Teprve tehdy, když je ta Boží moc zjevná v životě toho člověka, má smysl ho vyučovat v duchovních věcech a pomáhat mu opustit starý způsob života (například ho vykoupit z dluhů, pomoci mu odejít ze smilstva, vyvést ho z rodových prokletí, z nečistých vztahů, závislostí, ...)

  Když se to dělá naopak - když se například duchovní mrtvola všemi disciplinárními církevními prostředky přesvědčuje o tom, že by měla přestat smilnit se svou holkou a jejich kamarádkami, přestat pít pivo a kouřit trávu aby se stal křesťanem - může to dopadnout dost blbě.


  S tím, jestli člověk říká že "je spasen" nebo "není spasen" to podle mne nějak obecně nesouvisí, to je závislé na to, s kým se bavím. "Normální" lidi mají v srdci takovou skrytou naději, že by třeba mohli být spaseni, tak je povzbudí a potěši, když jim někdo řekne, že byl spasen a jak se to v jeho životě projevilo. Náboženští fanatici naopak při slovech "byl jsem spasen" vyskočí z kůže, zatemní se jim mozek a dál už nebudou poslouchat, takže u nich bych se o tom, že jsem byl spasen, v jejich zájmu radši moc nezmiňoval ;-)

  Toník



Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Čtvrtek, 15. červenec 2010 @ 10:26:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Děkuji za podnětný článek, s nímž jako s celkem souhlasím. Mám jej jednu malou připomínku k větě:

Pokud ale svou povinnost nesplní, sám se stává nespaseným, neboť tak sešel z úzké cesty.

Myslím si, že pokud vyznal Ježíše jako Pána, o spasení tímto způsobem nemůže přijít. Může otevřít cestu ďáblu, a ten pak na něj může přijít s lecčím, ale o spasení jako takové nepřijde. Jednou tady byla diskuse, jak lze přijít o spasení, a tam jsem psala, že by člověk leda musel vyznat svým pánem ďábla a Ježíše se zříct, potom by o spasení přišel. A myslím, že to byl Gregory, který nesouhlasil ani s tímto, mám dojem, že zastával názor, že o spasení přijít nelze v žádném případě. Jen o odměnu. Doufám, že si to pamatuju dobře. Škoda, že se tu Gregory už nevyskytuje, určitě by se vyjádřil.

Děkuji za zmínku o Izraeli. Mám stejné přesvědčení - za Izrael je třeba se modlit. U nás ve sboru se modlíme pravidelně, pastor je velkým příznivcem modliteb za tuto zemi. Četla jsem svého času knihu "Setkání v Jeruzalémě", kterou napsal D. Prince o své manželce, která opustila všechno, co měla, a odjela ve 20.letech do Izraele, aby tam naplnila Boží vůli. A také tam přijala, že má stát na hradbách ve dne v noci a promlouvat přímluvy za Jeruzalém. (nechci hodnotit D. Prince, jeho učení, bude ho soudit Bůh, ale tahle knížka je skvělá).

Irena




Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pátek, 16. červenec 2010 @ 08:27:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Ireno,
Setkání v Jeruzalémě je jedna z mých nejoblíbenějších knich. Tys ten popis obsahu, ale příliš "zešablonila." Ta kniha je podle mě tak dobrá, že je to vlastně jedno svědectví o setkání s Bohem a praktickým životem s ním. Pamatuješ si ještě na tu scénu s "uchněm" ?

Dost poslední dobou přemýšlím o tom /přivedl mě na to samozřejmě Farel/, že si vytvoříme podle sebe šablonu, do které cpeme nevěřící a doufáme, že z nich tak vytvoříme křesťany.


]


Re: Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pátek, 16. červenec 2010 @ 08:33:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
....knih, samozřejmě.
Jelikož moje paní čte s oblibou literaturu na pokraji (možná i za pokrajem Červené knihovny), dostala se jí do ruky i skvělá kniha od Francine Rivers, Vykoupená láska. Je to příběh proroka Ozeáše umístěný do roku 1850. (Z té Červené je jen obal.) Je tam velice dobře popsán svět těžce duchovně zraněného člověka a jeho nechápání evangelizačních snah.


]


Re: Re: Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Pátek, 16. červenec 2010 @ 11:27:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Lu,

máš pravdu, že jsem to hodně zjednodušila, ale pochybuju, že by někdo vydržel číst celý obsah, protože kdybych ho napsala, nebyl by na několik řádek:-)

Mě tahle knížka taky moc zasáhla. Četla jsem ji několikrát. I když upřímně - na "uchněm" si fakt nevzpomínám - lovila jsem v paměti, jestli se tam Lýdie zmiňovala nějak o Rusku, ale budeš mi muset napovědět:-)

Já ji obdivuju, asi bych to nedokázala. Jistě, kdyby to  pro mě bylo povolání od Boha, určitě by mi dal příslušné vybavení - ale já nejsem takový razič, jako byla ona. Bůh ví, na co kdo má:-) Klobouk dolů, co dokázala. Vždycky, když jsem to četla, jsem si představovala sebe, a o to víc jsem ji obdivovala. Musím si to znovu přečíst. Vždycky mě to velmi povzbudí - vůbec celý její život, jak se absolutně spoléhala na Pána, a On nikdy nepřišel pozdě. Velmi silný je popis toho, jak utíkala s malou Tikvou na rukou přes barikády v obleženém Jeruzalémě, viděla, že to sama absolutně nezvládne, a jak jí Bůh poslal na pomoc anděla v podobě mladého muže. Úžasné. A vůbec, celá kniha je úžasná:-)

Tu Vykoupenou lásku neznám, poohlídnu se po ní, může to být zajímavé. Dík za tip.

Irena


]


Re: Re: Re: Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pátek, 16. červenec 2010 @ 18:30:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přihořívá...
Lydia si dovolila a šabatu prát prádlo, sousedky ji v noci za "odměnu" pouštěly desku s Burlaki na Volge, vždy u "uchněm" se deska zasekla;-)


]


Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Pátek, 16. červenec 2010 @ 23:16:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To: Irena

Milá sestro,

díky moc za odpověď; pokud jde o spasení, mám za to že lze o něj přijít velice lehce. Z Písma víme že tomu, kdo nenapomene hříšníka (Ez. 3:20), bude přičtena vina za jeho smrt.

Nechat bratra /sestru klidně kráčet do věčného zahynutí, je přímo ZLOČINNÉ.  Ale o spasení lze přijít i mnoha jinými způsoby, které mají za následek, že se dostaneme mimo úzkou cestu, nebo jinak -  mimo Základ, na němž jedině lze stavět.

Musíme být stále na stráži:
 
1Pt. 5:8 „Buďte střízliví! Buďte bdělí! Váš protivník ďábel obchází jako , lev  řvoucí´ a hledá, koho by pohltil.“

Spasení je proces:
 
Fp. 2:12 „ . . – s bázní a chvěním uvádějte ve skutek své spasení.“

Vytrváme až do konce? 

1J. 3:2 „Milovaní, nyní jsme děti Boží; a ještě nevyšlo najevo, co budeme.“
 
Mt. 10:22 „ . . ale kdo vytrvá až do konce, bude spasen.“
 
2Tm. 2:5 „A kdo závodí, nedostane cenu, nezávodí-li podle pravidel.“

Kraličtí příhodněji:
 
2Tm. 2:5 „A jestliže by kdo i bojoval, nebudeť korunován, leč by řádně bojoval.“
 
2Tm. 4:7,8 „Dobrý boj jsem bojoval, běh jsem dokončil, víru zachoval. Nyní je pro mne připraven vavřín spravedlnosti, který mi dá v onen den Pán, ten spravedlivý soudce.“

Závěrem,

spasení, tedy následování Krista po úzké cestě je jinak procesem budování, stavěním na Základu, jímž je Kristus (1Kor. 3:11). Pán je k nám tak neskonale milostiv, že i ten který na tomto Základu staví nekvalitně, přijde sice o odměnu, ne však o spasení. (1Kor. 3:15). Proto je důležité setrvat na Základu i tehdy, když se nám dílo nedaří dle našich představ. Pokud se dostaneme mimo Základ, využijme času milosti k návratu. JEN NEHODIT FLINTU DO ŽITA!!!
 
Doplněný článek je možné nalézt zde.

Snad je to vše,
srdečně zdraví BA

 
 
 



Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Sobota, 17. červenec 2010 @ 09:25:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
S tímhle zásadně nesouhlasím. Neberu nikomu přesvědčení o čemkoliv, ale ohýbat verše, abych si zdůvodnil názor je špatné. O spasení nelze žádným způsobem přijít. Kral. dobře přeložili : 1 Korintským 15:19  Jestližeť pak v tomto životě toliko naději máme v Kristu, nejbídnější jsme ze všech lidí.  Opravdu nevím, co se v evangelikálních sborech vyučuje. Už jsem o tom tady psal vícekrát. Pokusím se stručně odpovědět na uvedené verše  


ad) Fp. 2:12 „ . . – s bázní a chvěním uvádějte ve skutek své spasení.“
Spasení je proces, ale jde o "prožívání spasení" ne o to, že ho skutky naplním. Ef. 2:10 Spasení není z vás, je to Boží dar; není z vašich skutků, takže se nikdo nemůže chlubit. Užitek ze spasení budu mít v tomto životě tehdy, když budu žít v moci a síle Ducha sv. Spasený, ale plácající se v hříších není dobrý model pro křesťana. Máme vstupovat do skutků, které nám Bůh připravuje a tak vrůstat do vztahu s ním.

ad) 1J. 3:2 „Milovaní, nyní jsme děti Boží; a ještě nevyšlo najevo, co budeme.“ a pak  Mt. 10:22 „ . . ale kdo vytrvá až do konce, bude spasen.“
V prvním případě jde o nebeskou realitu, kdy opravdu nevíme jak budou vypadat naše oslavená těla, jaké postavení v nebi nám Bůh dá atd. Ten verš je úplně o něčem jiném než o "jistotě spasení". U Matouše šlo o povzbuzení věřících Židů ve chvílích, kdy je vyhazovali pro víru v Krista ze synagog, kdy měli za sebou první židovskou válku a mnozí nerozuměli tomu, proč Bůh dopouští ty hrůzy. Tady "spasen" znamená doslova záchranu života v době, kdy se budou dít ty věci. Pravé naplnění teprve přijde v  dobe Velkého soužení, kdy přijde Ježíš podruhé na Olivetskou horu a zachraní ( doslova spasí) ty, kdo budou stídět jedno město za druhým, aby unikli úkladné smrti.....je potřeba číst celý úsek a znát výklad toho místa

ad.)  2Tm. 2:5 „A jestliže by kdo i bojoval, nebudeť korunován, leč by řádně bojoval.“
Tady přeci apoštol neřeší jistotu spasení ! Prostě říká, že máme bojovat dobrý boj víry a pak budem dostávat "koruny" rozuěj odměny za práci na Boží roli zde na zemi.

ad) 2Tm. 4:7,8 „Dobrý boj jsem bojoval, běh jsem dokončil, víru zachoval. Nyní je pro mne připraven vavřín spravedlnosti, který mi dá v onen den Pán, ten spravedlivý soudce.“
To je to samé co výše. Pavel prostě říká na konci života ( kdy byl ve fešáckém vězení v Římě) že víru zachoval, končí běh tady na zemi a těší na vyvříc spravedlnosti. To opět nemá z jistotou spasení nic společného. Já se na to těším taky a zde "usilovně běžím, uchvácen Ježíšem Kristem "

Nikdo nemusí dokazovat nejistotu spasení verši pokud zná Boží charakter. Dám otázku : Jestliže je Bůh spravedlivý ( jako že o tom nikdo z nás nepochybuje)  pak se nemůže ke mně zachovat nespravedlivě v tom, že ztratím spasení v nějakém okamžiku svého života. Představme si, že by vám Bůh pak na soudu řekl : Víš , 15.7, 1988 v 16.55 hod. jsi ztratil spasení, protože jsi dovršil míru prohřešků natolik, že jsem tě zatratil na věčnost. Nejdřív jsem tě adoptoval a pak jsem te vydědil protože jsi se mě přestal líbit se svým životem !  A přitom ještě dnes žijete ! Dobrá představe není-liž pravda. Prosím, aby se křesťané vzpamatovali a přestali tlačit věřící k aktivitě tím, že budou učit "nejistotu spasení". My Pána následujeme proto, že Ho milujeme, máme s Ním opravdový osobní vztah a ne proto, že se budu třást o spásu ! To by nám musel Pán jasně sdělit a musel by nám dát šanci k nápravě ! Jinak by nebyl spravedlivý. Naštěstí takový není a prosím, abyste Mu nepřisuzovali úmysly, které odporují Jeho charakteru




 




]


Re: Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 18. červenec 2010 @ 08:44:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli to není o tom,
že se snažíme uskutečnit svoje spasení z vlastní síly,
nikoliv z Boží.


]


Re: Re: Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Úterý, 20. červenec 2010 @ 05:26:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vůbec ne, to uskutečňuje ten, kdo stojí za názorem nejistoty spasení. Programem spasených přeci není hřích. Ap.Pavel to píše naprosto jasně Řím.  6:1 - 2 " Co tedy máme říci? Že máme dále žít v hříchu, aby se rozhojnila milost?  Naprosto ne! Hříchu jsme přece zemřeli - jak bychom v něm mohli dále žít? ". To, že to mám "jistý v nebi" neznamená svobodu ke hříchu. Naopak. Nežiji ze svých přirozených sil, ale z moci Ducha sv. kterým jsem znamenán a naplňován.


]


Re: Re: Re: Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pátek, 23. červenec 2010 @ 06:18:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nežiji ze svých přirozených sil, ale z moci Ducha sv. kterým jsem znamenán a naplňován.

Jo, tak jsem to přeně myslel ! Naprostý souhlas.


]


Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Pondělí, 19. červenec 2010 @ 20:51:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře,

děkuji za tvůj komentář a vysvětlení, ale než jsem stačila reagovat, vidím, že odpověděl bratr Krispus, a musím souhlasit s jeho výkladem. Vidím to stejně, resp. byla jsem tomu vyučena stejně.

S přáním Božího pokoje

Irena



]


Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Neděle, 18. červenec 2010 @ 18:36:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To: Krispus

Přesvědčení, že o spasení nelze v průběhu života přijít, je BLUD. Blud, který velmi dobře vyhovuje těm, jimž následování Krista a nesení kříže prostě nevyhovuje a nechtějí se Jeho vůli NEUSTÁLE podřizovat. Spasení není o prožitcích (jak jsi na to vůbec přišel???)  – ale o následování Krista, nerozlučně spojeném s nesením kříže!!!
 
Jinde jsem to formuloval takto:

Následujeme-li Krista, který je Cestou, Pravdou i Životem, jsme sice na Cestě, ale v Kristu; kráčíme v Pravdě k Životu. Tedy skrze Boha (Cestu, Pravdu, Život), jdeme k Bohu (Otci) – jiné cesty není. Ten, kdo je v Kristu, kráčí v Pravdě – a nebude si vymýšlet nic, co by ho od Pravdy oddělovalo. 
 
Mohu vřele doporučit Poutníkovu cestu od Johna Bunyana.
 
Bůh zajisté dopouští zkoušky, tedy vytváří určité situace, ve kterých Mu máme osvědčit svou věrnost. Satan se nás v nich snaží ovlivnit tak, abychom se rozhodli nesprávně. Musíme se neustále zkoumat, zda žijeme z víry (2Kor. 13:5) jak jsem uvedl již v úvodu svého (i doplněného) příspěvku. Je docela dobře možné, jít od jedné neúspěšné zkoušky ke druhé a k dalším zkouškám a zůstávat tak ve smrti. Ten, kdo si myslí, že jednorázovým aktem přijetím Spasitele bude spasen automaticky, bez ohledu na průběh jeho dalšího života, popírá tím realitu i sám smysl zkoušek! Jestliže následkem jednorázového rozhodnutí vyjdu z každé zkoušky vítězně  - pak zkouška není zkouškou!!!

K problému zkoušek obecně viz: TEODICEA.
 
S tvrzením, že Pána následujeme proto, že Ho milujeme (tento termín jsem v příspěvku nezdůraznil), a nikoli proto, že se třeseme o spasení vřele souhlasím. Dával jsem za příklad apoštola Pavla (Ř. 9:3), jehož postoj jsem v doplněném příspěvku ještě podtrhl. Snad by neuškodilo, než se k příspěvku vyjádříš, si ho trochu prostudovat a promyslet.

Následování – milování – ostříhání Slova 

2Par. 34:31 „ . . že bude následovati Hospodina a ostříhati přikázání jeho i svědectví jeho a ustanovení jeho z celého srdce svého . .“

J. 14:23 „Odpověděl Ježíš a řekl jemu: Miluje-li mne kdo, slova mého ostříhati bude, a Otec můj bude jej milovati, a k němu přijdeme a příbytek u něho učiníme.“
 
Spasení jistě není ze skutků, tedy není možné ho dosáhnout vlastními silami: milostí jsme spaseni skrze víru (Ef. 2:8,9), nicméně víra bez skutků je mrtvá (Jk. 2:26). Tedy ten, kdo nejedná ve víře, sešel z pravé cesty, opustil Základ, který jediný!!! je naší nadějí. Nikdo nemůže povolat sám sebe – ale o Boží povolání můžeme a máme prosit. 
 
(Biblické texty podle Bible podle posledního vydání kralického z. r. 1613.)

To je asi vše;
srdečně zdraví BA



Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Pondělí, 19. červenec 2010 @ 05:58:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
U mě tenhle "blud" působí nesení kříže a neustále se podřizování Kristu. Spasení je není o "prožitcích" ale o " prožívání skutečnosti, která o mě platí v nebi". Ježíš je Pravda ve které nacházíme Cestu a máme Večný život. Naráz, ne postupně !  

Zkouškypřichází, aby měnili náš charakter již spaseného člověka. Skrze ně nás Pán vychovává a soud se začíná vždycky od domu Božího. Kde jinde by měla být Boží bázeň ( ne strach) než u věřících ! Zkoumání zda žiíjeme z víry nemůže být  " samospasení ze skutků " . Můžeš se uzkoumat, ale spasení bude a je z milosti. Když si přečteš celou pasáž 2 Kor.13:5  tak pochopíš, že je to o něčem jiném, než aby se to dalo použít pro tvrzení "nejsitoty spasení". To s tím nemá opět nic společného. Korintští vynikali v duchovních darech a přesto mezi nimi byli tělesné hříchy pro které je Pavel napomíná a říká ať "zkoumají svou víru" protože tam byl zjevný nesoulad mezi " prožíváním spasení" a vírou. Mimo jiné tenhle verš byl opět využit na tomto serveru v jiné diskuzi podobně. Satan nás samozřejmě pokouší, abychom se rozhodovali nesprávně, ale opět to není výsada "nejistě spasených", ale každého vykoupeného člověka . Smysl a realita  zkoušek není o spasení, to bychom se pohybovali na poli spasení ze skutků !  A že víra je nez skutků mrtvá je jasné, ale vůbec neřeší problematiku "jistoty spasení". Tam není řeč o spasení, ta by pak totiž bylo ze skutků. Tam je řeč o víře a prostě : Věříš ? Tak mi ukaž svou víru, jak žiješ. A obráceně : Ty žijeě takhle a takhle, prosím Tě, komu ( čemu) vlastně věříš !  Kdo je spasen z milosti vírou nežije přeci jako " puštěnej ze řetězu " a má životem dokazovat, že je Boží dítě

Jak je vidět, tady se nedohodneme. A nakonec proč se šťavnit za někoho jiného. Já tohle nikdy učit ve sboru nebudu. Vždy, když se nedá dohodnout učením a literou Písem, pak je potřeba se obrátit přímo k Boží osobě. Je to Jeho charakter nebo není ! Zákony musí být v souladu s "duchem Ústavy" . Ústava je velmi stručná a na posuzování co je nebo není ústavní máme Ústavní soud. Takovou ústavou je pro nás sama podstata Boha, jeho charakter. Jestliže je spravedlivý, tak absolutně a jak jsem psal minule, kdyby platila nejistota spasení pak Bůh není spravedlivý. To se vylučuje; takže zbývá jistota spasení. To máš jako s tvrzením , že se nemáme ( dokonce nesmíme ) modlit k Duchu sv. Je pravdou, že v Písmu není taková modlitba nikde uvedena, ale tady se nevychází z "litery", ale s poznání Boží osoby. Proto směle oslovím všechny tři osoby Boží v modlitbě samozřejmě podle toho, jakou oblast plánu spásy zabírají.      



]


Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Úterý, 20. červenec 2010 @ 17:03:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zmatení jazyků – mimoběžná diskuse. Snad by prospělo věci, kdybys určitým pojmům přiřadil i správný obsah. Já jsem své svědectví vydal. BA




Re: Re: PROBLÉM SPASENÍ A SBOROVÁ PRAXE (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Středa, 21. červenec 2010 @ 06:08:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je zmatená teologie a jen se divím, že se takový pohled na spasení učí i v něketrých evangelikálních církvích. Snažil jsem se jen ukázat, že nelze vytrhávat verše ze souvislostí a vždy je potřeba nejprve mít výklad podle všech pravidel hermeneutiky a teprve pak aplikovat na téma. A když je v mé hlavě " tak napůl "pak mi zbývá to poslední : Znát Boha , Jeho charakter a pak z toho nemůže vyjít tvrzení o "nejistotě spasení". První co by se mělo vyučovat ve  sborech je Boží podstata a charakter. Bůh je současně svatý, spravedlivý, soběstačný, suverénní, milosrdný, milostivý, láska, pravda, věčný, věrný, všudypřítomný, vševědoucí a všemohoucí. Když se jednotlivé vlastnosti Boha rozeberou podle Bible, pak to tovří takovou " Ústavu", která je nad "Zákony". Naše poznání Boha je samozřejmě jen částečné, ale je velmi užitečné Ho znát alespoň tak, jak se nám v Písmech představil. Pak nastupuje poznávání Boha a to zahrnuje osobní zkušenost s Bohem, opravdový osobní vztah. Opravdu se míjíme, ale věřím, že oba jdeme za Pánem tak jak umíme a jak nám Duch sv. umožňuje a že se nakonec v nebi sejdem . Pán žehnej  


]


Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy