Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 262 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116547682
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha
Vloženo Pondělí, 24. květen 2010 @ 01:17:46 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Už nějakou dobu a po několikáté za několik let se zabývám podobenstvím o deseti pannách z Matouše 25:1-12 a varováním ve verši 13.

„Tehdy bude království Nebes podobné deseti pannám, které vzaly své lampy a vyšly naproti ženichovi. Pět z nich bylo pošetilých a pět rozumných. Pošetilé vzaly své lampy, ale nevzaly s sebou olej. Rozumné však se svými lampami vzaly i olej v nádobkách. Když ženich dlouho nepřicházel, začaly všechny podřimovat a usínat. Uprostřed noci se však ozval křik: ‚Hle, ženich! Vyjděte mu vstříc!‘ Tehdy všechny panny vstaly/procitly a daly své lampy do pořádku. Pošetilé řekly rozumným: ‚Dejte nám ze svého oleje, neboť naše lampy dohasínají!‘ Ale rozumné odpověděly: ‚Ne, nemuselo by vystačit pro nás i pro vás. Jděte raději k prodavačům a kupte si!‘ Zatímco odcházely, aby nakoupily olej, přišel ženich, a ty, které byly připravené, s ním vešly na svatební hostinu; a dveře byly zavřeny. Později přišly i ostatní panny a říkaly: ‚Pane, pane, otevři nám!‘ Ale on odpověděl: ‚Amen, pravím vám, neznám vás.‘ Bděte tedy, protože neznáte den ani hodinu, v níž přijde Syn člověka.“

 Věřím, že toto podobenství by měl brát každý věřící velmi vážně, poněvadž je vážné a těžké, o čemž svědčí s ním spojené varování v jeho závěru.

Máme tu deset panen - pět pošetilých/hloupých/bláznivých a pět rozumných/moudrých/opatrných. Těchto deset panen představuje věřící, kteří protože Ženich dlouho nepřicházel všechny začaly podřimovat a usínat, tzn. umírat. Všechny panny vstaly/procitly znamená, že vstaly z mrtvých při vzkříšení a všechny daly své lampy do pořádku. Lampa představuje ducha člověka - viz Př 20:27 Lidský duch je světlo/lampa/svíce od Hospodina; to propátrá všechny nejvnitřnější útroby/vnitřnosti srdečné. Studijní překlad KMS Duch člověka je lampou od Hospodina, prozkoumává nejhlubší nitro.

Z podobenství je zřejmé, že rozdíl mezi pěticemi panen není v lampě, ale v dostatku a nedostatku oleje. Pošetilé panny měly oleje nedostatek respektive ony sebou nevzaly (extra) olej (v nádobkách). Olej představuje v biblické typologii Ducha, nádobky představují duši. Zatímco olej v lampě je zadarmo, olej do nádobky je třeba nakoupit, tzn. že za olej do nádobky je třeba zaplatit cenu a jak ukazuje podobenství, tuto cenu je třeba zaplatit během života na zemi, protože po smrti a při vzkříšení není kdy/čas a jak olej nakoupit tak, aby to bylo včas.

Není bez zajímavosti, že moudré panny majíce olej v nádobkách, jsou žádány pošetilými - "Dejte nám", což ukazuje na fakt, že si pošetilé panny nebyly vědomy toho, že pro připravenost vejít s Ženichem na svatbu je třeba zvláštní zásoba oleje v nádobce, za který je třeba zaplatit. Moudré panny za tento olej musely zaplatit a je patrno, že tento olej byl jen pro ně a fakt, že ho měly, rozhodl o jejich připravenosti vejít na svatbu s Ženichem! Proto odmítly požadavek pošetilých panen a prozíravě je poslaly olej nakoupit u prodavačů, ale pro pošetilé bylo příliš pozdě. V době, kdy šly nakupovat olej, Ženich přišel a ty, které byly připravené, s Ním vešly na svatební hostinu; a dveře byly zavřeny. Pošetilé panny se vrací, ale je pozdě - dveře jsou zavřeny a ony slyší Pánovo slovo: ‚Amen, pravím vám, neznám vás.‘ 

Jak se může stát, že věřící lidé slyší od Pána - neznám vás?! A jak se nakupuje olej během pozemského života?

Je třeba říci, že nakupování oleje musí být každodenní záležitostí a nezanedbávanou potřebou každého věřícího, který chce být "moudrou pannou", tj. připravený vejít na svatební hostinu s naším Ženichem - Pánem Ježíšem Kristem - Beránkem Božím. Je to olej, který si v nádobce/naší duši hromadíme celý svůj křesťanský život na zemi a měly bychom tomu věnovat patřičnou pozornost a čas. Proto také apoštol Pavel napsal věřícím svatým v Efezu (5:14-20) toto: Proto praví: ‚Probuď se ty, kdo spíš, a vstaň z mrtvých, a zazáří ti Kristus.‘

Dbejte tedy pečlivě na to, jak žijete; nežijte jako nemoudří, ale jako moudří; vykupujte čas, protože dny jsou zlé. Proto nebuďte nerozumní, ale rozumějte, co je Pánova vůle. A neopíjejte se vínem, v němž je prostopášnost, ale naplňujte se Duchem/buďte naplňováni v duchu, mluvíce k sobě v chvalozpěvech (můžou být míněny i SZ Žalmy), v oslavných zpěvech (*ř. hymnois — může se jednat o písně vyznavačské) a v duchovních písních, svým srdcem zpívajíce Pánu a velebíce Ho a vždycky za všechno děkujíce ve jménu našeho Pána Ježíše Krista Bohu a Otci.

Jak už bylo řečeno - olej v lampě/duchu je dán zadarmo při znovuzrození. Ale naše duše prochází proměnou respektive procesem proměny a celá naše bytost je přetvářena v Pánův obraz od slávy k slávě jako od Pána Ducha (2K 3:18). Během tohoto procesu poznáváme Pána a ve společenství s Ním se také dáváme poznat Pánu neboli necháváme Ho, aby nás zkoumal, zkoušel a odstraňoval z nás všechno, co není z Něho/Boha. Přetavuje nás výhní a tlakem zkoušek z živých kamenů v drahé kameny. A to se děje za naší spolupráce v podobě zapírání duše, braní a nesení našeho kříže a následování Pána. Velice s tím souvisí Pánovo slovo v Lukáši 17:33 Kdo by usiloval svoji duši zachovat/zachránit, ztratí ji, kdo však by ji ztratil, zachová ji k životu. To znamená, že dotyčný nemá věčný život jen ve svém duchu, ale zachová svou duši k tomu, aby obsahovala Krista jako Život ve věku budoucím, tj. věku Království Nebes. Přece jenom se jedná o podobenství o Království Nebes, že.

Pán Ježíš Kristus se stal ve vzkříšení Duchem oživujícím (1K 15.45b), žije v duchu věřícího, jsouce jeho životem, ale nechce v duchu zůstat jako ve vězení. Chce se z ducha šířit do duše, naplnit ji jako nádobu určenou k tomu, aby v přetékající míře obsahovala Krista jako Život (J 10:10b), který je pak skrze člověka vyjádřen, když slouží Kristem ostatním lidem. Proto musí člověk ztratit svou duši pro Pána - viz Mt 10:39 „Kdo nalezne svou duši/svůj život/sebe, ztratí ji/ho; a kdo ztratí svou duši, tzn. svůj život/sebe kvůli Mně, nalezne ji/ho.“ Nalezne ji/ho v Něm/Kristu. Jak je psáno v Ko 3:3 - Neboť jste zemřeli a váš život je ukryt s Kristem v Bohu. 

Cenou za olej v nádobce, tj. "olej připravenosti" na svatbu Beránkovu, je tedy ztráta a utrpení naší duše v tomto věku, tedy ochota trpět pro Pána, díky čemuž ale Pána poznáváme tak, jak bychom Ho jinak nikdy nepoznali a díky čemuž také Pán poznává nás. Je jí samozřejmě také studium Bible, modlitební společenství, láskyplný, důvěrný a intimní vztah a chození s Pánem a společenství se svatými (pro katolíky - svatými žijícími na zemi, nikoli těmi zesnulými). Takže pak Pánem poznáni a připraveni vejít s Ním na svatební hostinu na ni také při příchodu Ženicha moudré panny vcházejí. Ti, kteří nejsou ochotni tuto cenu zaplatit, tj. pošetilé panny, na svatbu nevejdou, ačkoli byli pozváni, neboť nebudou připraveni, tj. nebudou hodni Pána, poněvadž nikdy Pánu nedovolili, aby je opravdu a skutečně poznal.

Kéž tento článek přinese jeho čtenářům užitek v podobě srdce ochotného cenu za dostatek oleje v nádobce zaplatit. Amen.

Tož tak.

willy

PS: Z mně zatím neznámých důvodů mi nejde se přihlásit.


"Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha" | Přihlásit/Vytvořit účet | 23 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: salom v Pondělí, 24. květen 2010 @ 02:37:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyborny clanek,ktery jen potvrzuje ,ze nestaci dostat "listek" do nebe skrze "modlitbu" a pozvani Krista do nasich srdci(coz v bibli nenajdete..) a sedet necine na zadku s listkem(pojistkou) v ruce a vesele dal si uzivat svetskeho zivota.Ja osobne mam ve svem zivote jeste hodne co ostrihavat a nekdy bych si i nafackoval..



Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 24. květen 2010 @ 08:28:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Willy.
I kdyby ses vůbec nepodepsal, hned jak jsem si přečetl nadpis, tak jsem si řekl: Toto bude Willy.   :-)))

Jak je vidět, že už se známe docela dobře.

Dokl ses docela podstatné věci v životě každého člověka. Jen občas trochu "zabloudíš", kdy jsem nucen nesouhlasit. Z čeho jsi vydedukoval, že jeden olej je zadarmo a druhý potřeba nakoupit? To je postavené na vodě.

..."Jak se může stát, že věřící lidé slyší od Pána - neznám vás?"...
Zde je podstata, na kterou stále poukazuji. Opravdu věřící tohle neuslyší. Nemůže.
Je ale rozdíl mezi tím být pobožný, nebo být zbožný. Pobožný má víru bez skutků, zbožný svou víru vyjadřuje každým okamžikem svého života tak, že koná skutky, které pro něho jeho nebeský Otec připravil. Víra bez skutků není skutečnou vírou.

..."Cenou za olej v nádobce, tj. "olej připravenosti" na svatbu Beránkovu, je tedy ztráta a utrpení naší duše v tomto věku, tedy ochota trpět pro Pána, díky čemuž ale Pána poznáváme tak, jak bychom Ho jinak nikdy nepoznali a díky čemuž také Pán poznává nás. Je jí samozřejmě také studium Bible, modlitební společenství, láskyplný, důvěrný a intimní vztah a chození s Pánem a společenství se svatými ...

Mnoho utrpení si v životě zbytečně přivodíme sami právě tím, že ignorujeme spolupracovat na Božím plánu, nekonáme, co pro nás Otec připravil. Je potřeba, aby se člověk naučil žít každou chvilku s Bohem - o to víc ve chvilkách štěstí a radosti v životě. Nečekat na utrpení, ani ho nehledat, nevyhlížet jako podmínku své spásy - takové utrpení je samoúčelné, k takovému nás Bůh nepředurčil. My jsme byli stvořeni k životu převážně šťastnému. Utrpení musí přicházet, ale to není naší věcí a Kristus nám jej pomáhá nést. Nejde tedy o utrpení samotné, ale o ochotu přijmout do svého života všechno, co pro nás Bůh připravil.

...(pro katolíky - svatými žijícími na zemi, nikoli těmi zesnulými). "...
Toto je hluboký omyl mnohého z vás, který z nového zákona nijak nezdůvodníte. Oháníte se Kazatelem!  Nerozlišujete změnu situace ve Starém a Novém zákoně. Staré věci pominuly, vše je nové! (2 Kor 5,17). Učíte, jakoby pro vás Kristus ještě ani nevstal z mrtvých!
Zesnulí svatí jsou na tom dnes docela jinak, než byli ti ve Starém zákoně.
Nyní už jsou vykoupeni Kristovou krví a patří na Boží tvář. Tvoří tu vítěznou část Kristovy církve, dosáhli věnec vítězství! (1 Kor 9,25).

Neustále se radujte - to je náš životní postoj.

Člověku, který žije v důvěrném společenství s Bohem, se nikdy nedostane většího utrpení, než kolik může unést. Zatímco tomu, kdo odmítá nést svůj každodenní kříž a domnívá se, že na Boha vyzrál, čeká jeho kříž "za rohem" - a jednou mu stejně dopadne na ramena. Jenže pak už bude k neunesení...

Duchu svatý, prosím přijď a naplň mé srdce svou milostí. Ať poznávám Pravdu, jako se pije čistá voda ze studánky.



Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Ferda (nmcoqi6@iol.cz) v Pondělí, 24. květen 2010 @ 10:01:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)





]


Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Ferda (nmcoqi6@iol.cz) v Pondělí, 24. květen 2010 @ 10:04:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
<!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->


Bratře Oko ,plně s tebou souhlasím. Kdo věří v Syna,má život věčný,kdo však v Syna nevěří,neuzří život,ale hněv Boží zůstává na něm. Žádné podobenství nepopisuje připravenost na Kristův příchod v celé šíři, každé osvětluje jednu část složitého obrazu. Až se Ježíš vrátí,aby svůj lid odvedl do nebeského království,musíme být připraveni. Duchovní připravenost si není možné koupit,ani si ji v poslední minutě vypůjčit. Ta je vybudována osobním vztahem s Bohem. ***ferda***


]


Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Pondělí, 24. květen 2010 @ 22:19:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nyní už jsou vykoupeni Kristovou krví a patří na Boží tvář. Tvoří tu vítěznou část Kristovy církve, dosáhli věnec vítězství! (1 Kor 9,25).

Oko, když je to tak jak píšeš, tak mi vysvětli tohle

1 Tesalonickým 4:14  Nebo jakož věříme, že Ježíš umřel a z mrtvých vstal, takť Bůh i ty, kteříž by zesnuli v Ježíšovi, přivede s ním.
15  Toto zajisté vám pravíme slovem Páně, že my, kteříž živi pozůstaneme do příchodu Páně, nepředejdeme těch, kteříž zesnuli.
16  Nebo Pán náš s zvukem ponoukajícím, s hlasem archanděla a s troubou Boží sstoupí s nebe, a mrtví, kteříž jsou v Kristu, vstanou nejprve.
17  Potom my živí pozůstavení spolu s nimi zachváceni budeme do oblaků, vstříc Pánu v povětří, a tak vždycky se Pánem budeme.

Když už tam jsou, ti vaši svatí, tak proč Pavel mluví o nějakém předejíti? Proč ještě nějaké vstávání mrtvých zesnulých v Pánu? Když Ježíš je prvotina všeho tzn. při Jeho smrti se vše dělo tak jak to bude s ostaními proč říká

Jan 20:17  Dí jí Ježíš: Nedotýkejž se mne; neb jsem ještě nevstoupil k Otci svému. Ale jdiž k bratřím mým, a pověz jim: Vstupuji k Otci svému, a k Otci vašemu, k Bohu svému, a k Bohu vašemu.

Kde byl, když jeho tělo bylo v hrobě? Měl Ježíš duši, pokud ano, kde byla?
rastan



]


Re: Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 25. květen 2010 @ 07:52:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Kde byl, když jeho tělo bylo v hrobě? Měl Ježíš duši, pokud ano, kde byla?"...

Ahoj rastan.
Toto jsou naprosto základní věci, které musí být křesťanu jasné. Ježíš jako pravý člověk měl také tělo a duši. Když bylo jeho tělo v hrobě, jeho duše přišla jako duše všech dalších spravedlivých zemřelých Starého zákona na Místo mrtvých, označované také výrazy - Šeol, Hádes, Peklo (Předpeklí), Lůno Abrahámovo.
Pán Ježíš zde oznámil duším mrtvých spravedlivých Starého zákona, že jejich čekání na Vykupitele skončilo, Mesiáš přišel a nebe (přímé společenství s Bohem) se jim otevírá. Do té doby žádný člověk nemohl dosáhnout společenství s Bohem, jaké měli první lidé v ráji před svým pádem do hříchu. Nikdo totiž vlastními zásluhami nemohl být spasen, spása je darem.

Ve vyznání víry tento Ježíšův čin vyjadřujeme větou :"sestoupil do pekel"...


..."Nepředejdeme těch, kteří zesnuli"...

Někteří Tesaloničtí čekali, že už brzo přijd Pán k soudu a proto s málo starali o pozemské potřeby. Došlo to tak daleko, že nepracovali a nechávali se živit od druhých (11). Hodně z nich bylo přesvědčeno, že se ještě dožijí slavného příchodu Páně k soudu.
Ale právě proto se rmoutili pro své drahé, kteří už zemřeli, že totiž budou zkráceni, když tuto slavnou chvíli neuvidí. Apoštol je nejprve napomíná, že přílišný smutek nad zemřelými není křesťanský. Tak se rmoutí pohané, protože nevědí nic o blaženém životě po smrti. Křesťané jsou však spojeni s Kristem; vstal on, hlava, vstanou i oni, údy (podrobněji viz 1 Kor 15,12).
Bůh tedy zemřelé vzkřísí - a oni budou účastni druhého Kristova příchodu.

-"Kdo zesnuli ve spojení s ním", dosl. "kdo zesnuli skrze Ježíše": je to podobné vyjádření jako "v Ježíši" (viz 1 Kor 15,18).

Jak ti, kdo už zemřeli, tak ti, kdo budou ještě naživu, budou stejně účastni onoho slavného dne. Tuto rovnost žijících i zemřelých chtěl Pavel vyjádřit, a nic jiného. - Proč se zde tedy vyjadřuje v 1.os. množného čísla, jako by se sám započítával mezi ty, kdo s té chvíle dožijí? Byl snad přesvědčen, že ten Kristův příchod nastane co nevidět? Nikoli. Vžil se však do myšlení tesalonických křesťanů, aby jim odpověděl jen na otázku, co bude s těmi, které tento slavný den zastihne již v hrobě.
Sv Pavel totiž učí stejně, jako Kristus Pán, že nikdo nezná dobu druhého příchodu Páně (1 Tes 5,2; 2 Tes 2,2-3;), že je to proto doba nejistá a že musíme být bdělí a vždycky na ni připraveni.

Pavel skutečně věří, že hned, když zemře, bude s Kristem.


(Fil 1,19-24)
Vím totiž, že se mi to díky vaší modlitbě a přispění Ducha Ježíše Krista obrátí ve vysvobození,
podle mého dychtivého očekávání a naděje, že v ničem nebudu zahanben, ale že ve vší smělosti bude jako vždy tak i nyní Kristus veleben na mém těle, ať už skrze život nebo skrze smrt.
Neboť žít - to je pro mne Kristus, a umřít - to je zisk.
Jestliže však pro mne život v těle znamená plodnou práci, pak nevím, co si vybrat,
neboť mě přitahuje obojí. Mám touhu odejít a být s Kristem, což je zdaleka nejlepší;
ale zůstat v tomto těle je potřebnější kvůli vám.



]


Re: Re: Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Úterý, 25. květen 2010 @ 21:15:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto jsou naprosto základní věci, které musí být křesťanu jasné

Mám obavy Oko, že mě to jasné je, ale katolické dušičky vám dělají v hlavě zmatek.

Vyjádřil jsi se, že co bylo ve SZ v NZ je jinak. Pokud Izraelité nevěřili na žádné dušičky a po smrti věřili, že člověk spí bez vědomí, bez dušiček atd. (viz i slova P. Ježíše) a slova z Kazatele mluví celkem jasně

Kazatel 9:5  Nebo živí vědí, že umříti mají, mrtví pak nevědí nic, aniž více mají odplaty, proto že v zapomenutí přišla památka jejich.
6  Anobrž i milování jejich, i nenávist jejich, i závist jejich zahynula, a již více nemají dílu na věky v žádné věci, kteráž se děje pod sluncem.
Kazatel 3:21  Kdo to zná, že duch synů lidských vstupuje zhůru, a duch hovadí že sstupuje pod zemi?

pak nevím komu P. Ježíš zvěstoval spásu v tom "předpeklí"? A On spravedlivý nešel rovnou do nebe? No není to divné? Když měl duši?

Nikdo totiž vlastními zásluhami nemohl být spasen, spása je darem

Pak nevím kde se vzali na hoře proměnění Mojžíš a Eliáš? Proč se ztratil Enoch? Byly to snad jenom jejich duše? To doufám nechceš tvrdit.

Co se týká tvého vysvětlování Pavlových slov, byl to pěkný pokus, ale vycucaný z prstu. Kde jsi vzal ty nesmysly o nepracování Tesaloničan a že se nechali živit druhými??? Dám to tady ještě jednou i s 11v.

1 Tesalonickým 4:9  O lásce pak bratrské neníť potřebí psáti vám; nebo jste vy již tomu od Boha naučeni, abyste milovali jedni druhé.
10  A jistě činíte to ke všechněm bratřím ve vší Macedonii. Napomínámeť pak vás, bratří, abyste se v tom ještě více rozhojnili,
11  A snažili se pokojni býti a hleděti toho, což komu náleží, a pracovati rukama svýma vlastníma, jakož jsme přikázali vám,
12  Tak abyste slušně chodili před těmi, kteříž jsou vně, a v ničemž abyste neměli nedostatku.
13  Nechciť pak, abyste nevěděli, bratří, o těch, kteříž zesnuli, abyste se nermoutili, jako i jiní, kteříž naděje nemají.
14  Nebo jakož věříme, že Ježíš umřel a z mrtvých vstal, takť Bůh i ty, kteříž by zesnuli v Ježíšovi, přivede s ním.
15  Toto zajisté vám pravíme slovem Páně, že my, kteříž živi pozůstaneme do příchodu Páně, nepředejdeme těch, kteříž zesnuli.
16  Nebo Pán náš s zvukem ponoukajícím, s hlasem archanděla a s troubou Boží sstoupí s nebe, a mrtví, kteříž jsou v Kristu, vstanou nejprve.
17  Potom my živí pozůstavení spolu s nimi zachváceni budeme do oblaků, vstříc Pánu v povětří, a tak vždycky se Pánem budeme.

Takže budeš pracovat a já ti napíšu "makej ještě víc, abys nedělal hanbu" a ty pochopíš, že jsi příživník?
A ještě jedna maličkost, vysvětlování o příchodu začíná slovy
"Nechciť pak, abyste nevěděli, bratří, o těch, kteříž zesnuli, abyste se nermoutili, jako i jiní, kteříž naděje nemají."
Takže to je pobídka k práci??
Co se týká Pavla a jeho touhy zemřít a být s Pánem, věděl, že má svoje jisté a pokud tohle věděl, může ve smrti ztratit spásu?
Mrtvý už nemůže nic pokazit ani vylepšit a jeho postavení u závěrečného soudu nevylepší ani zádušní mše. Je to akorát dobrý prostředek jak vydělat nějaké prašule.

Je vidět, že když potřebuji dostat správný výsledek, lze dosadit do rovnice cokoliv, že?
Sorry Oko, myslel jsem, že jsi férovější, ale jak vidím katolické dogma je ti přednější než pravda a to je smutné.
rastan


]


Re: Re: Re: Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Žen (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 26. květen 2010 @ 08:32:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Je vidět, že když potřebuji dostat správný výsledek, lze dosadit do rovnice cokoliv, že?"...


Je vidět, že přesně podle tohoto hesla ses i zachoval. Evidentně ti nejde o to, pochopit druhého, ale "převálcovat ho" za každou cenu, třeba i nesmyslnými argumenty. Protože kdyby ses alespoň minimálně zamyslel nad smyslem mého komentáře, nikdy bys nemohl napsat tak povrchní odpověď.

..."A On spravedlivý nešel rovnou do nebe? No není to divné?"...
Ne, není to divné. My víme, že Pán Ježíš vystoupil k Otci vlastní  mocí až po čtyřiceti dnech (Sk 1,9).

Oháníš se Kazatelem a nic jsi zatím nepochopil!
..." Kdo to zná, že duch synů lidských vstupuje zhůru"...
Co to konkrétně znamená, "vystupuje vzhůru"? To je podle tebe do nebe, k Bohu? Nebo je to místo mrtvých spravedlivých?
Pokud je to do nebe, potom Mojžíš, Henoch, Eliáš a ostatní spravedliví Starého zákona vlastně vůbec nepotřebovali Mesiáše, nepotřebovali Spasitele? I tak už dosáhli plného společenství s Bohem? Spasili se snad sami svým dobrým životem, z vlastních skutků?
 To ale to popíráš celé křesťanské učení, popíráš apoštola Pavla, který jasně říká, že vlastními skutky nikdo nemůže dosáhnout spásy, že spása je darem!

Tedy ještě jednou, co to konkrétně znamená, "vystupuje vzhůru"?
(L 16,23) Potom v pekle pozvedl své oči, když byl v mukách, a spatřil zdálky Abrahama a Lazara v jeho náručí.

Platí tedy, že mrtví nevědí zhola nic? Už jsi pochopil, co znamená "vzhůru"?


..."Kde jsi vzal ty nesmysly o nepracování Tesaloničan a že se nechali živit druhými???"...
Tyhle "nesmysly" mám přímo od apoštola Pavla.

(1 Tes 4,11)... snažili se být pokojní, starali se o své věci a pracovali vlastníma rukama, jak jsme vám přikázali, ...

(2 Tes 3,6-12) ... Přikazujeme vám tedy, bratři, ve jménu našeho Pána Ježíše Krista, abyste se vyhýbali každému bratru, který se chová neukázněně a ne podle ustanovení, které přijal od nás.
Sami přece víte, jak je potřeba následovat náš příklad, protože jsme u vás nebyli neukáznění,
ani jsme nejedli ničí chléb zadarmo. Naopak: dnem i nocí jsme s námahou a úsilím pracovali, abychom nikomu z vás nebyli přítěží.
Ne že bychom na to neměli právo, ale chtěli jsme se vám dát za příklad k následování.
Když jsme ještě byli u vás, přikazovali jsme vám přece toto: Nechce-li někdo pracovat, ať také nejí!
Slyšíme totiž, že se někteří mezi vámi chovají neukázněně: vůbec nepracují, ale zato jsou všeteční.
Takovým tedy přikazujeme a vyzýváme je skrze našeho Pána Ježíše Krista, aby pokojně pracovali a jedli svůj vlastní chléb.





]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Neděle, 30. květen 2010 @ 20:58:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko nemám pocit, že bych tě válcoval a co se týká mých nesmyslných argumentů, nevěřím na žádné dušičky tak jako Izraelité. Pokud chceš tvrdit opak pak by jsi lhal.

Oko řekni mi jedinou věc, proč musel KAŽDÝ, zdůrazňuji, KAŽDÝ Izraelita povinně jednou ročně obětovat za hřích? Pokud to neudělal byl zabit. Proč, když Izraelita zhřešil (slovíčkaření) musel složit oběť? Proč Bůh v SZ nekoukal na myšlení, ale počítal skutek? Jinak řečeno, když Izraelita musel složit oběť ze zvířete stálo ho to to zvíře nebo peníze, myslíš, že všichni to dělali s nadšením? Bůh ovšem nezkoumal jejich svědomí, ale díval se na skutek. Tady nechci tvrdit, že Bůh se pak nebude dívat jak, který člověk k tomu přistupoval. Že si protiřečím, ale ne, jenom soud nechávám Jemu, ale příkaz zněl "vykonej".

A pokud jde o skutky, ne žebych ti odporoval, ale bývalý kardinál Tomášek napsal, že "máme konat záslužné skutky pro nebe", to už v katolicismu neplatí?

Tedy ještě jednou, co to konkrétně znamená, "vystupuje vzhůru"?
(L 16,23) Potom v pekle pozvedl své oči, když byl v mukách, a spatřil zdálky Abrahama a Lazara v jeho náručí.

Lukáš 16:19  "Byl jeden bohatý člověk, oblékal se do purpuru a kmentu a každého dne skvěle hodoval.
20  Byl také jeden žebrák jménem Lazar, který ležel u jeho vrat plný vředů
21  a toužil se najíst aspoň tím, co spadlo ze stolu toho boháče. Dokonce i psi přicházeli a lízali mu vředy.
22  Jednoho dne ten žebrák zemřel a andělé ho odnesli do Abrahamova náručí. Zemřel i onen boháč a byl pohřben.
23  Když v pekle pozvedl v mukách oči, spatřil v dálce Abrahama a Lazara v jeho náručí.
24  `Otče Abrahame,´ zvolal boháč, `smiluj se nade mnou! Pošli Lazara, ať smočí koneček prstu ve vodě a svlaží mi jazyk, vždyť tu v tom plameni hrozně trpím!´
25  `Synu,´ odpověděl Abraham, `vzpomeň si, že sis v životě užil dobrých věcí, tak jako Lazar zlých. Teď ho tedy čeká potěšení, ale tebe trápení.
26  Navíc mezi námi a vámi zeje veliká propast, aby ti, kdo by si přáli přejít odsud k vám nebo se snažili dostat odtamtud k nám, nemohli.´
27  On na to řekl: `Prosím tě, otče, pošli ho tedy do mého otcovského domu.
28  Mám pět bratrů - ať je varuje, aby i oni nepřišli do tohoto místa muk!´
29  `Mají Mojžíše a Proroky,´ řekl Abraham. `Ať poslouchají je!´
30  `To ne, otče Abrahame,´ boháč na to. `Kdyby k nim ale přišel někdo z mrtvých, činili by pokání.´
31  On mu ale řekl: `Když neposlouchají Mojžíše a Proroky, nepřesvědčí je, ani kdyby někdo vstal z mrtvých.´"

Oko šlo o skutečný příběh nebo podobenství?

Kazatel píše o dušičce? Píše o duchu, tak jako u stvoření

Genesis 2:7  Hospodin Bůh pak z prachu země zformoval člověka a do jeho chřípí vdechl dech života. Tak se člověk stal živou bytostí.
Genesis 7:22  Vše, co mělo v chřípí dech života, vše, co žilo na souši, pomřelo.

Ano, máš pravdu na 2.Tes. jsem zapomněl, ale výtka se týkala všech Tesaloničan?

2 Tesalonickým 3:1  Dále vás, bratři, prosíme, modlete se za nás. Ať se Pánovo slovo rychle šíří, ať je přijímáno s úctou tak jako u vás
2  a ať jsme vysvobozeni od podivných a zlých lidí; neboť ne všichni věří.
3  Pán je však věrný - on vás posílí a ochrání od zlého.
4  Jsme o vás v Pánu přesvědčeni, že se řídíte našimi pokyny a budete tak činit i nadále.
5  Kéž Pán vede vaše srdce k Boží lásce a ke Kristově vytrvalosti!
6  Přikazujeme vám, bratři, ve jménu našeho Pána Ježíše Krista, abyste se vyhýbali každému bratru, který žije v zahálce, a ne podle učení, které jste přijali od nás.
7  Sami víte, jak je potřeba následovat náš příklad. My jsme u vás nezaháleli
8  a nikoho jsme jen tak nevyjídali. Naopak: dnem i nocí jsme se namáhali a dřeli, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž.
9  Ne že bychom na nic neměli právo, ale chtěli jsme vám dát příklad k následování.
10  Když jsme ještě byli u vás, dali jsme vám přece toto pravidlo: Kdo nechce pracovat, ať nejí!
11  Teď se ale doslýcháme, že někteří z vás žijí v zahálce; na práci nesáhnou, ale do všeho se pletou.
12  Takovým přikazujeme a vyzýváme je v Pánu Ježíši Kristu, aby si vydělávali na živobytí řádnou prací.
13  Vy, bratři, pak nepřestávejte konat dobro.
14  Kdyby někdo neposlechl, co vám říkáme v tomto dopise, dejte si na něj pozor a nestýkejte se s ním, ať se zastydí.
15  Nemějte ho však za nepřítele, ale napomínejte ho jako sourozence.

 Ale znova můj dotaz, co to má společného s druhým příchodem a vstávání mrtvých a proměna živých???

1 Tesalonickým 4:13  Nechceme, bratři, abyste nevěděli o našich zesnulých. Nemusíte nad nimi truchlit jako jiní, kteří nemají naději.
14  Ježíš, jak věříme, zemřel a vstal z mrtvých; právě tak věříme, že Bůh přivede s Ježíšem k životu i ty, kdo zesnuli v něm.
15  Máme pro vás slovo od Pána: My, kdo se dožijeme Pánova příchodu, nepředejdeme ty, kdo zesnuli.
16  Ozve se burcující povel, hlas archanděla a Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe a tehdy jako první vstanou mrtví v Kristu.
17  My živí budeme spolu s nimi uchváceni do oblak vstříc Pánu; potom už budeme s Pánem navždycky.

O co měli starost, co bude s jejich mrtvými spolubratry a co bude s nimi. Spíše je napomíná pro nedostatek víry ve zmrtvýchvstání. To nemá žádnou spojitost s tím, že někteří z nich byli líní. Pavel jim jenom popisuje co se bude dít při příchodu a to souvisí s učením o dušičkách. Mě pořád nejde dohromady, proč závěrečný soud, když je rozhodnuto po smrti? Dobře víš, že katolicismus byl ve svých počátcích ovlivněn platonovským dualismem a "církevní otcové" se toho chytili.
Můj názor je, že žádná dušička nejde do nebíčka ani peklíčka, k Bohu se vrací dech života, život, a na konci dějin při vstávání mrtvých dojde opět ke spojení těla a života, dechu života. Ovšem spasení obdrží poněkud jiné tělo.
Nechci se už dále hádat, nemá to smysl.
rastan


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na pří (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 31. květen 2010 @ 15:14:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."máme konat záslužné skutky pro nebe"...


Mám za to, že ti toho hodně uniká. Nelze zaměňovat zahrání tónu muzikantem (dobré skutky) s notovou partiturou, kterou napsal skladatel. Kristus nás zachránil bez nás (nezaslouženě, bez našich zásluh), ale nespasí nás bez nás (bez naší odpovědi skutky).
Spása je nezaslouženým darem (tedy vůbec možnost být spasen - možnost, kterou lidé SZ neměli), naše věčné spasení po naší smrti je však výsledkem spolupráce Boha a člověka. Je to podobně jako ping - pong. Věci, které člověk nedokáže, udělá Bůh za nás. Ale věci, které můžeme udělat, ty za nás Bůh neudělá!

Já nemluvil o žádných "dušičkách", ale o lidské duši. Člověk je tělo a duše. Naše duše je Božím obrazem v nás (Bůh je přece duch) a viditelné zjevuje neviditelné. Podstata člověka není v těle. Bez těla však člověk není úplným člověkem. "Nosičem" naší osobnosti je lidská duše. V těle se během sedmi let vymění metabolismem každý atom, pořád to však zůstáváme my sami. Jak je to možné?

Vytržením vět z Genesis a přiřazením k sobě podle zamýšleného účelu se nedobereš pravdy. Veškeré živé tvory mimo člověka Bůh stvořil tak, že řekl - a stalo se. Zvířata i rostliny mají jinou úroveň života (biologickou, či vegetativní) - jsou pouze součástí viditelného světa.

Pouze člověka Bůh stvořil jinak.
Vzal již stvořenou hmotu (lhostejno, zda organickou, či anorganickou) a vdechl do ní dech života (dech života duchovního). Tak se člověk stal živou bytostí.
Tato živá bytost se právě tímto liší od všech ostatních tvorů. Nepleť si to se životem biologickým.
 Adam nenašel mezi ostatními tvory sobě podobného, pocítil prvotní samotu. (Gn 2,20).
Kdyby se jednalo o život biologický, určitě by člověk našel tvory sobě podobné.


Člověk nežije plně ani ve světě viditelném (neživá příroda, rostliny, živočichové), ani plně ve světě duchovním (jako andělé). Jako jediný svojí existencí člověk zasahuje do obou těchto světů!


Zda člověk má či nemá duši
- to není jen otázka nějakého akademického názoru. Podstatu člověka, těžiště jeho existence tvoří právě ona duchovní část člověka - lidská duše. Tím se liší od všeho ostatního stvoření, je Božím obrazem (Bůh je věčný, lidská duše je také nesmrtelná). Jak můžeš nevěřit, že má člověk lidskou duši, když mu byla vdechnuta přímo Bohem?

(Mt 16,25-26)
Kdokoli by si totiž chtěl zachránit duši, ztratí ji, ale kdokoli by ztratil svou duši pro mě, ten ji nalezne.
Vždyť co prospěje člověku, kdyby získal celý svět, ale uškodil své duši? A co dá člověk na oplátku za svou duši?


..."Mě pořád nejde dohromady, proč závěrečný soud, když je rozhodnuto po smrti?"...

Eschatologické otázky o životě po smrti nedokáže odpovědět nikdo. Nevíme o tom téměř nic. Víme však, že smrtí člověk přechází do věčnosti. Věčnost nezná běh času, tam je stálá přítomnost. Ačkoli si to nedokážeme představit, protože nedokážeme uvažovat bez rozměru času, v podstatě smrtí člověk přechází na Kristův poslední soud na konci věků. Není už žádné čekání, věčnost zná pouze stav a je nadčasová. Čas je pro člověka obrovským darem, protože mu umožňuje napravit chyby, kát se ze svých hříchů. Na věčnosti je to už nemožné. I padlí andělé jsou součástí věčnosti a právě proto u nich nemůže nastat pokání a obrácení. Není běh času, je jen přítomnost. Postoj člověka k Bohu, ve kterém umře, zůstane už jeho postojem na věky.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Pondělí, 31. květen 2010 @ 19:41:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Už jsem myslel, že nebudu odepisovat, ale napsal jsi několik rozumných věcí a chtěl bych na ně reagovat.

Co se týká skutků a spásy uniká mi tak leda čas, který někdy trávím na blbostech. Jinak mi to je jasné a já souhlasím s tebou, jenom mě překvapuje postoj katolíka. Chodil jsem na náboženství, do kostela, později i ministroval tak si ještě dobře pamatuji na vztah spása - skutek v katolicismu. Nic ve zlém, ale přikládal se skutku daleko větší význam než měl. Ten citát jsem vytáhl z katechismu, který napsal kar. Tomášek a nemyslím, že byl jenom tak vytažen, bylo to doporučení všem ovečkám.

I s tou duší bych částečně souhlasil, protože s Písma mi vychází duše = krev, myšlení, svědomí, člověk atd. tzn. osobnost člověka. Proto není na tom nic divného, že člověk se mění a nemění. Ovšem nevěřím, že ve smrti se nějaká duše odpoutává od těla, pak by P. Ježíš nemluvil o spánku a když spím nic nevnímám, tzn. nemohu nic pokazit, zlepšit, komunikovat atd.

Dech života, duchovní dech, no nevím dost odvážná kombinace, uvažíme-li jak člověk od začátku se začal vzdalovat Bohu, toho duchovního moc nepobral. A co se týká života jako takového, ty víš v čem se líší biologický život zvířete od biologického života člověka? Moje představa je celkem jednoduchá a vycházím s PC (asi pracovní deformace) Bůh stvořil hardware a software (jak má tělo fungovat) a zatočil klikou = vdechl dech života a potom člověk už musel sám se postarat o přísun energie pro svůj život, aby mu ten hardware fungoval podle software uložené v DNA. Tady je mi líto evolucionisty, kteří věří, že se to všechno udělalo samo a ožilo bez kliky a hlavně, hardware si sám udělal software, geniální příroda!!

(Mt 16,25-26)
Kdokoli by si totiž chtěl zachránit duši, ztratí ji, ale kdokoli by ztratil svou duši pro mě, ten ji nalezne.
Vždyť co prospěje člověku, kdyby získal celý svět, ale uškodil své duši? A co dá člověk na oplátku za svou duši?

Trochu moje kombinace
Kdokoli by si totiž chtěl zachránit život, ztratí jej, ale kdokoli by ztratil svůj život pro mě, ten ho nalezne.
Vždyť co prospěje člověku, kdyby získal celý svět, ale uškodil svému životu? A co dá člověk na oplátku za svůj život?

Má to celkem logiku, ne?

"Eschatologické otázky o životě po smrti nedokáže odpovědět nikdo. Nevíme o tom téměř nic. Víme však, že smrtí člověk přechází do věčnosti. Věčnost nezná běh času, tam je stálá přítomnost. Ačkoli si to nedokážeme představit, protože nedokážeme uvažovat bez rozměru času, v podstatě smrtí člověk přechází na Kristův poslední soud na konci věků. Není už žádné čekání, věčnost zná pouze stav a je nadčasová. Čas je pro člověka obrovským darem, protože mu umožňuje napravit chyby, kát se ze svých hříchů. Na věčnosti je to už nemožné. I padlí andělé jsou součástí věčnosti a právě proto u nich nemůže nastat pokání a obrácení. Není běh času, je jen přítomnost. Postoj člověka k Bohu, ve kterém umře, zůstane už jeho postojem na věky."

Oko ty jsi opravdu katolík? Někdy se v tobě nevyznám. Nenapsal bych to líp, akorát tu věčnost bych nahradil tím Kristovým přirovnáním smrti ke spánku.
rastan


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost příprav (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 03. červen 2010 @ 11:48:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Reaguji pozdě, jaký spánek máš na mysli? Myslíš při vzkříšení Jairovy dcery?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost pří (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Neděle, 06. červen 2010 @ 17:16:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko výstižnější je Lazar.

Jan 11:11  To pověděl, a potom dí jim: Lazar, přítel náš, spí, ale jduť, abych jej ze sna probudil.
12  I řekli učedlníci jeho: Pane, spí-liť, zdráv bude.
13  Ale Ježíš řekl o smrti jeho, oni pak domnívali se, že by o spání sna mluvil.
14  Tedy řekl jim Ježíš zjevně: Lazar umřel.
15  A raduji se pro vás, že jsem tam nebyl, abyste věřili. Ale pojďme k němu.
rastan


]


Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Středa, 02. červen 2010 @ 22:36:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko,

s odstupem času, který uplynul, aniž bych mohl reagovat, jsem se rozhodl odpovědět na tuhle jedinou otázku - níže.

napsal jsi: Z čeho jsi vydedukoval, že jeden olej je zadarmo a druhý potřeba nakoupit? To je postavené na vodě.

Nikoli, to je postavené na Písmu: Pošetilé řekly rozumným: ‚Dejte nám ze svého oleje, neboť naše lampy dohasínají!‘ Ale rozumné odpověděly: ‚Ne, nemuselo by vystačit pro nás i pro vás. Jděte raději k prodavačům a kupte si!‘ Zatímco odcházely, aby nakoupily olej, ...

Tož tak.

willy


]


Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 24. květen 2010 @ 09:05:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Willy, zkus to dotáhnout do konce a odpovědět ohledně situace zemřelých svatých tam, kde jsme skončili (článek "Niekolko poznámek k Marii").

..."ale spojení s Církví na zemi už nemá a ona s ním také ne"...

Samé domyšlenosti.

Držme se raději Písma.
Křesťan je po smrti s Kristem, má s ním společenství (Fp 1,23).

Církev je tajemné Kristovo tělo
(Ef 5,29-30) Nikdo nikdy přece neměl své vlastní tělo v nenávisti, ale každý je živí a opatruje, tak jako i Pán církev, neboť jsme údy jeho těla, z jeho masa a z jeho kostí.


Ty se domníváš, že smrtí přestáváš být údem Kristova těla? Ale proč? Dolož to z Písma!



Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 24. květen 2010 @ 12:20:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Můj názor je ten že olej nakupujeme tím že rozmnožujeme svěřené hřivny. Například tím že se modlíme, postíme, konáme dobré skutky a trpělivě v potu tváře trpíme a dobýváme svůj chléb. V tomhle citátu bych viděl varování že tyhle věci nemáme odkládat na stará kolena, až už si nebudeme moct užívat světa. Nikdo z nás neví jestli se těch kolen vůbec dožije a jestli budou v takovém stavu aby nás někam donesla.  Řada lidí si říká že se bude víc věnovat Bohu a chodit do kostela až budou mít v důchodu dost času. Zní to sice logicky ale obvykle to nefunguje. Čas letí s přibývajícím věkem čím dál tím rychleji, spoustu věcí je třeba udělat a zařídit, pomoct dětem, a ta tráva roste a roste. Na jednom konci zahrady dosekáme a můžeme začít znova. V zimě je víc času ale najednou přijde náledí a nedojdeme nikam a pak zase ta tráva........................tak to jde pořád. Ten kdo se bez Boha obejde zamlada se obvykle obejde i potom. Jsem přeci docela hodný člověk a ne jako támhleten celník. Z vynikající rodiny na úrovni (tenhle pocit obvykle roste úměrně s velikostí skandálů i dlouhodobých pohrom vlastní vinou způsobených), nikoho jsem nezavraždil a nekradu (což bývá obvykle také hodně sporné).
ZDÁNLIVÝ  protimluv je podobenství o ztraceném a nalezeném synu a o dělnících na vinici kteří dostali denár za pár minut pohodlné práce večer v chládku. Stejně jako ti kteří makali od rána ve slunečním úpalu.



Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Magdalena07 v Úterý, 25. květen 2010 @ 14:47:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-) :-) :-) hezké
Magdalena


]


Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 24. květen 2010 @ 16:09:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Willy,
jen bych přidal svůj pohled: Cituješ z Matouše, a to je především slovo pro židy, celý oddíl začíná ve 24 kap. 1 verši. A tady je třeba si všimnout některých věcí: verš 14. Toto evangelium království bude vyhlášeno po celém světě. Myslíš, že ten čas už nastal? verš 30. všichni uvidí přicházet Syna člověka na nebeských oblacích; podle učení bratrského hnutí, toto popisuje velké soužení, a to už by tady církev neměla být. Kap. 25, 1. tehdy bude království Nebes podobné deseti pannám, které vzaly své lampy a vyšly naproti ženichovi a nevěstě. Panny jsou družičky, které mají jít na svatbu. Nevěsta příjde se ženichem. Já nevím jak ty, ale církev je podle písma nevěsta Kristova. 

Jen tolik, protože ostaní už nemá v této chvíli význam. Panny nejsou obraz na církev, na věřící. Tato budoucí událost se nás netýká.
  
                  leonet



Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Čtvrtek, 03. červen 2010 @ 01:03:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj leonete,

co myslíš, je tvůj pohled směrodatný? Máme se dívat tvým pohledem nebo Božím? To, že nevěsta přijde s Ženichem jsem našel jen pod čarou ve studijním překladu KMS - jinde ne. Přísně vzato, nevěsta Kristova jsou vítězové = vítězní věřící - viz závěry sedmi dopisů sedmi sborům ve 2. a 3. kapitole knihy Zjevení, nikoli celá Církev. Tito vítězní věřící svatí jsou také oním synem-mužem z 12. kapitoly Zjevení a podle zjevení Bible odpovídají také pěti moudrým/rozumným pannám z Matouše 25, které byly/budou připraveny a vešly/vejdou se Ženichem na svatbu - buď jako součást nevěsty nebo dejme tomu tedy družičky a nevěsta by na svatbě už byla. Ale v každém případě se jedná o věřící, kteří během svého života každodenně nakupovaly a shromažďovaly olej/Ducha do nádobky, tj. duše, aby byly připraveny na svatbu. Pošetilé panny pak mohou představovat poražené věřící, kteří při příchodu Ženicha připraveny nebudou a na svatbu tudíž nebudou moci vejít.

Souhlasím tedy v tom, že panny nejsou církev, ale znovuzrození věřící jsou to v každé případě a tato událost se vším, co Pán popisuje, se věřících týká velmi zásadně a rozhodně není slovem jen nebo především pro Židy. Ostatně proto mi Pán položil na srdce napsat ten článek!

Tož tak.

willy


]


Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 24. květen 2010 @ 19:33:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně se na tom podobenství líbějí jiné věci - základní typologie principů.

Pošetilým je ten, kdo somruje, místo toho, aby se sám snažil.
Rozumným je ten, kdo výše zmíněného somráka pošle kčertu.

Ženich se nijak nepozastavuje nad tím, že rozumné panny ty pošetilé vy*****ovaly namísto toho, aby zavedli nějaký úsporný režim, kdy budou např. svítit jen jednu lampu, aby ušetřily trochu oleje pro ostatní.

Jedna moje kamarádka mě inspirovala k poznání, že jsou někdy v životě chvíle, kdy platí "zachraň se kdo můžeš", kdy ohledy na ostatní jdou prostě stranou, a není to v rozporu s Evangeliem lásky! Křesťan nemusí dát ostatním, když sám nemá, či má nedostatek.

Podobenství výtečně ospravedlňuje vyprdnout se na člověka, který si za svoje potíže může sám, případně jedná-li se o cizího člověka (otázku bratrství či blíženectví zde neřeším).



Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Pátek, 28. květen 2010 @ 06:17:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokusím se přispět k hodnotnému článku i diskusi z pohledu charismatického evangelikála. Nastíním nejprve dva nejčastěji zmiňované výkladové směry abych předložil ještě třetí

Evangelikální
: Jestliže Ženich ( rozuměj Pán Ježíš) má přijít se svou Nevěstou ( rozuměj Církev) na konci věků do „nového domu“ v Palestině, pak deset panen je obraz  celého Izraele. Opatrné panny představují věrný ostatek Izraele, který bude spasený, cit.   Ř 11:25Abyste nespoléhali na svou vlastní moudrost, chtěl bych, bratří, abyste věděli o tomto tajemství: Část Izraele propadla zatvrzení, avšak jen do té doby, pokud nevejde plný počet pohanů“. Ostatní, kteří na Krále nemysleli, nemají v lampách olej a nevejdou na svatbu. Dveře do milénia budou pro tuto část Izraele uzavřené a Pán Ježíš se k nim nepřizná
Charismatický : Vidí v pannách křesťanstvo jako celek. Olej představuje Ducha sv. Křesťané, kteří nebudou mít olej, nebudou vychvácení s Pánem do nebes, ale zůstanou na zemi, aby prožili sedmiletou dobou Velkého soužení ve kterém projdou fyzickou smrtí. Zřejmě jde o místo ze  Zj.Jana 6: 9 – 11, cit. „  Když Beránek rozlomil pátou pečeť, spatřil jsem pod oltářem ty, kdo byli zabiti pro slovo Boží a pro svědectví, které vydali. A křičeli velikým hlasem: "Kdy už, Pane svatý a věrný, vykonáš soud a za naši krev potrestáš ty, kdo bydlí na zemi?" Tu jim všem bylo dáno bílé roucho a bylo jim řečeno, aby měli strpení ještě krátký čas, dokud jejich počet nedoplní spoluslužebníci a bratří, kteří budou zabiti jako oni“ s pokračováním ve Zj.7 : 9 – 10 „  Potom jsem viděl, hle, tak veliký zástup, že by ho nikdo nedokázal sečíst, ze všech ras, kmenů, národů a jazyků, jak stojí před trůnem a před tváří Beránkovou, oblečeni v bílé roucho, palmové ratolesti v rukou.  A volali velikým hlasem: "Díky Spasiteli, Bohu našemu, sedícímu na trůnu, a Beránkovi"
Nebudu se zabývat kritikou žádného směru. To není teď podstatné. Podívejme se na toto podobenství ještě z jiného pohledu, který se dá shrnout do hesla „ Žít v Božím král. znamená žít pod Boží vládou“ .  A jaký je vztah mezi Církví a Božím ( chcete-li nebeským) král. ?    U Církve Boží jde o globální duchovní společenství spasených lidí skrze víru v zástupnou oběť Božího Syna, jde o ty, kteří dosáhli odpuštění hříchů v Jeho krvi. Je jen jedna, ale není shromážděna na jednom místě. Je ve společenstvích věřících rozesetých po celém světě. Tvoří Nevěstu Ženicha, kterým je Pán Ježíš. Boží království není totožné s Církví Kristovou, ale Církev je v Božím království. Naše okřídlené prohlášení , že  „jsme na světě a nejsme ve světě“ znamená, že jsme a žijeme v Božím království !

Někdy mám ale dojem, že  místní církve spasených se chovají jakoby v něm nebyly !  Je potřeba zdůraznit, že život pod Boží vládou není otázka znovuzrození. Můžu být spasen, navenek můžu žít skvěle a přitom mít srdce někde úplně jinde. V Božím království  jde o to, zda je křesťan ochoten opravdu žít pod Boží vládou. Jde o postoje víry, které utváří způsob života

                                       Krátce k výkladu z pohledu charismatického evangelikála :

Matoušovo evangelium bylo napsáno někdy v osmdesátých letech po Kr. v prostředí křesťanů židovského původu. První křesťané dlouho věřili, že se dožijí druhého Ježíšova příchodu na zem. Je to patrné v epištolách, ale i z historických pramenů. Už před první židovskou válkou musel pisatel ep. Židům řešit problém návratu věřících Židů zpět k chrámovému životu a rituálům. Evangelista Matouš povzbuzuje věřící z řad Židů k vytrvalé víře a k tomu, že Mesiáš může přijít náhle a neočekávaně a s ním i Jeho království
Na co se máme v podobenství zaměřit nám říká Ježíš sám.  Textu předchází Mt 24: 50, cit. „Jeho pán ale přijde v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou nezná „. Pointa podobenství o deseti pannách je stejná, cit. v 13  „ Proto bděte, neboť neznáte den ani hodinu, kdy přijde Syn člověka".
Věřící  v každé době jsou vyzýváni  k bdělosti, k plnosti víry ! Proč ? Protože nikdo z nich nevěděl a neví, kdy Pán přijde. V Mt.24: 48 – 51 si přečteme, co se stane, když se služebník zpronevěří svému úkolu a poslání při správě majetku svého pána …..pod dojmem, že pán jen tak brzy nepřijde. Co začal dělat špatného ? Přečtěme si nejprve …..  

Mt.24: 48 – 51Když si však špatný služebník řekne: `Můj pán nejde´,  a začne bít své spoluslužebníky, hodovat a pít s opilci,  tu pán toho služebníka přijde v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou netuší,  vyžene ho a vykáže mu úděl mezi pokrytci; tam bude pláč a skřípění zubů“

Choval se pokrytecky
: Měl řádně spravovat majetek, jak se říká „ na plný úvazek“. Místo toho si  zlehčil autoritu svého pána a zpronevěřil se svému povolání. Jakože slouží, ale nesloužil ….pokrytec jeden ! Jednal a choval se jinak než by ve svém postavení měl. V okamžiku příchodu pána bude zjednán pořádek a dostane se mezi své, kde bude mít čas všeho litovat
Navazující podobenství o deseti družičkách začíná jasnou nápovědou : „Tehdy bude království nebeské ….“  Tedy v jaké  době ?

V době, kdy se mnozí věřící zpronevěří svému poslání. Ztratí bdělost, zvyknou si, že Pán nepřichází a začnou se chovat pokrytecky. Naoko čekají, ….. ale v podstatě zas Pán tak spěchat nemusí. Žádná křeč ! Jestliže se podíváme na Boží království jako na „Boží vládu v mém životě“ pak je souvislost jasná : Křesťané se mohou začít chovat pokrytecky. A ruce na srdce, …. někdy to tak je
Uvedu jednu oblast takového jednání. Z evangelia jsme si vzali jen slova.  Viditelná znamení a moc jsme přenechali šamanům, léčitelům, neopohanství a jiným náboženstvím …. A bylo by toho víc !

                                                                                             Poučení z podobenství

V čem se poučit ? Na čem pracovat ? Mám dvě výzvy, takové hesla : 
Buďte připraveni na příchod Pána Ježíše, bděte, protože nevíte, kdy přijde“  

Druhá výzva a důraz je v tom, že Žít v Božím království znamená mít dostatek oleje“. Olej je symbolem pro Ducha sv. Všechny družičky měly olej v lampičkách, ale polovina neměla žádný navíc . Rázem z nich byly takové „temné družičky“. Neplnily svou roli v době, když přišla tma. Na to, že Ženich
může přijít „ za tmy“ nemyslely.

To je další nápověda pro nás. Dobře víme, že Pán Ježíš přijde „do duchovní temnoty „  Vnímáme ji v našem národě, je kolem nás, denně se s ní setkáváme. Budeme potřebovat hodně oleje, abychom plnili svou roli, své poslání  . Tak se starejme, abychom ho měli ……

Vždycky jsem si říkal, jak k tomu přijde ta opravdu poslední generace, která se dočká příchodu Syna člověka. Vypadá to, že ty předcházející takovou odpovědnost neměly ?   Pokud žádná generace spasených v krvi Beránka Božího nevěděla, kdy Pán Ježíš přijde; měla a má mít vždy dostatek oleje. Má být plná Ducha sv. aby obstála ve všech zkouškách a svítila v duchovní temnotě ve chvíli příchodu Pána. Generace věřících před námi budou hodnoceny v připravenosti na příchod Pána úplně stejně jako my a pokud ještě nějaké budou … i ty další
Všechny družičky se unavily, zaspaly, ale polovina z nich měla dostatek oleje a byly schopné plnit svou úlohu – „žít pod Boží vládou“. Nezapomeňme, že zde je obraz Božího nebo-li nebeského král. připodobněn ke všem deseti družičkám.Ty neopatrné se pak zdržely sháněním oleje u prodavače a neplnily svou roli, …! Zklamáním pro ženicha bylo, že polovina jeho družiček selhala ve svém poslání !
Výrok ženicha o tom, že ty bláhové družičky nezná a proto zůstaly venku za zavřenými dveřmi je obrazem stavu křesťana, který není dostatečně naplněn a naplňován Duchem svatým. Když ho Pán potřebuje, tak není připraven a zdržuje se „ sháněním oleje „ . Pak se stane, že ho Pán Ježíš „nezná“ protože selhal tam, kde měl stát na stráži a měl být připraven sloužit svému Pánu. Holt někdo je blízký Božímu srdci a někdo ne ! Ani naše postavení v nebi, ve věčnosti nebude stejné. Proč ? Protože Bůh je a zůstane spravedlivý . Budou rozdíly v našem postavení v nebi. To samé slyšeli exorcisté z Ježíšových úst na jiném místě Božího slova. V Jeho jménu vymítali démony a přesto je Pán neznal. Nebyli blízcí jeho srdci, neměli s Ním osobní, úzký vztah. Každý z nás bude na „ odměnné nebo – li soudné stolici Kristově“ v nebi posuzován jak zde žil nebo nežil, zda zůstával ve věcech svého Pána. Někomu jeho dílo shoří protože je symbolicky představováno jako „seno, sláma a strniště“. Velký objem o malé hodnotě. Prázdná slova, prázdné srdce, permanentní stav bez „oleje“ ( rozuměj Duch svatého) v zásobě ! Ne, nechci patřit k té polovině, která slyšela překvapující : Neznám vás ….!  Je to překvapující, ale ne zatracující. Já osobně chci patřit k té části družiček, které svítili když Pán potřeboval
Žít v Božím král. znamená být dostatečně naplněn Duchem sv. protože jinak křesťan nemůže plnit svou roli stejně jako ty pošetilé družičky, které zůstaly bez oleje a měly ostudu. Mějme to na paměti každý den. Každý máme zodpovědnost za svůj duchovní stav. Očekávejme příchod Pána Ježíše tak, jako by měl přijít každým dnem, každou vteřinou ….. to je pro mě poučení z podobenství o deseti pannách



Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pátek, 28. květen 2010 @ 07:27:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslel jsem, že to okřídlené prohlášení zní: "Jsme ve světě, ale nejsme z tohoto světa."


]


Re: Re: Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Pátek, 28. květen 2010 @ 15:56:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jasně, je to parafráze, myslím to stejně


]


Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy