Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 622 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116493684
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Letnice a mluvení jazyky III.
Vloženo Sobota, 26. září 2009 @ 13:47:58 CEST Vložil: Stepan

Charismatici poslal Krispus

Tohle je pokračování výkladu Sk.ap. 2 kap. a zabývám se v něm Petrovým kázáním o Letnicích. Týká se zejména problematiky citace Joele 3 kap., které činí evangelikálům potíže v chápání letniční události. Myslím, že je to další krok, jak odstranit předsudky a bariéry, které si evangelikálové nastavěli ve vztahu k Letnicím jako takovvým . Text je určen pro seriózní studium tématu. Ti, kdo vyhledávají půtky a kritizují za každou cenu, nechť pominou........ a najdou si jiné kolbiště !  



Sk.2:14 – 24

Když jsem se podíval do různých překladů, tak jsem z toho moc chytrý nebyl. Nechci vypisovat všechny možné pochybnosti, které  původní prameny uvádějí, protože to k ničemu nevede. Kdo mluví k tomuto textu radikálně, ať už z obou krajních poloh, dostává se do prostoru manipulace s vědomím čtenářů.


První, mezní polohou je názor, který v podstatě říká, že se Petr rozuměj Duch svatý mýlí, když nechal zapsat slova Sk.2:16Děje se ale, co bylo předpovězeno ústy proroka Joele „   ….. a pak Petr v podstatě cituje Joele 3 kap. celou, včetně toho, že Bůh „ ukáže zázraky na nebi a znamení na zemi“ ( Sk.2:19) a, že se „Slunce obrátí v tmu a měsíc v krev „ ( Sk.2:20a) atp.


Druhou, mezní  polohou je názor, že Letnice jsou naplněním Joelova proroctví. Teď mám na mysli něco, co bylo před mnoha staletími prorokováno a to se teď naplnilo, stalo skutečností. To nesouhlasí s pojmem „den Hospodinův“, který přijde na konci Velkého soužení a týká se Izraele jako takového. Bude to „druhý příchod Mesiáše“ na zem, konkrétně k Izraeli, který bude Bohem osvobozen a bude nastoleno. „Poslední dny“ ve vztahu k Izraeli se týkají období závěrečných soudů nad národy a Izraelem. Protějškem „dne Hospodinova“ je v Novém smlouvě „den Páně“ 1 Tes.5:2-3 „  Sami přece dobře víte, že den Páně přijde jako přichází zloděj v noci. Až budou říkat `je pokoj, nic nehrozí´, tu je náhle přepadne zhouba jako bolest rodičku, a neuniknou „  


Podívejme se na to, kdo dává Ducha svatého ……


Jan 14: 15  - 17Milujete-li mne, budete zachovávat má přikázání;  a já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi navěky -  Ducha pravdy, kterého svět nemůže přijmout, poněvadž ho nevidí ani nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás bude


Jan 14: 26Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl“


Nejlépe je to vyjádřeno ve Sk.2: 32 – 33A právě Ježíše Bůh vzkřísil - my všichni jsme toho svědkové!  Byl vyvýšen na Boží pravici, přijal od Otce zaslíbení Ducha Svatého a to, co teď vidíte a slyšíte, je jeho vylití


Když to shrneme, tak můžeme směle říci, že dává Otec na žádost Syna. Otec slíbil a skrze Pána Ježíše dal ! Letnice jsou vyvrcholením plánu spásy. Obětovaný Boží Beránek dává svým následovníkům moc shůry, sílu, která umožní svědeckou činnost o Bohu na zemi. Věřící v Krista budou jiní než ti, kdo v Boha nevěří ! Podle apoštolského učení dnes víme, že byl Duch svatý vylit pro celou Církev Boží. Každý, kdo uvěří v Krista je Duchem svatým 1)zapečetěn  a 2)pokřtěn do jednoho Těla ( Kristova)


Pán Ježíš o Letnicích řekl, že mají čekat, dokud nebudou vyzbrojeni mocí z výsosti ( rozuměj z nebe, z místa přebývání Boha) 


Lk 24: 49  „Hle, 1)sesílám na vás, 2)co slíbil můj Otec; zůstaňte ve městě, dokud 3)nebudete vyzbrojeni mocí z výsosti."


Ježíš jim neříká : „Sejděte se a intenzivně se modlete, abych poslal Ducha svatého“ . Letniční událost je věcí Božího rozhodnutí a modlitby těch 120 čekajících v Jeruzaléme neměli na čas a na vlastní děj větší vliv než vyjádření touhy a očekávání


Podle Písem víme, že „chválili Boha“ resp.  přesněji  Lk 26: 52  „Klaněli se mu a potom se s velikou radostí vrátili do Jeruzaléma.  Všechen čas trávili v chrámu, kde chválili a oslavovali Boha. Amen


Ve Sk.ap. 1 : 14 sice čteme , že „….všichni svorně setrvávali v modlitbách a prosbách spolu se ženami i s Ježíšovou matkou Marií a s jeho sourozenci.“ , ale z toho nelze odvodit závěr, že by toto mělo vliv na časování a vlastní rozhodnutí Boha seslat Duha svatého právě o Letnicích. Určitě jejich svornost, modlitby a prosby, stejně jako i přebývání v chrámě a chválení Boha bylo nebeskému Otci a Jeho Synu milé a měl z toho radost.


Závěrem dlouhého úvodu můžeme říci, že je potřeba soustředit pozornost na vlastní zkušenost při seslání Ducha svatého o Letnicích . Ve Sk. ap. 2 kap. není ani slovo o „křtu Duchem svatým“ . Ve všech překladech, které mám, je uvedeno toto :


Sk.2: 4Všichni byli naplněni Duchem Svatým a začali mluvit jinými jazyky, jak jim Duch dával promlouvat


Když Petr mluví o proroctví Joelova říká ….


Sk.2: 17V posledních dnech, praví Bůh, vyliji svého Ducha…..“


V závěru svého prvního kázání ve Sk.2:33 říká opět „ …. přijal od Otce zaslíbení Ducha Svatého a to, co teď vidíte a slyšíte, je jeho vylití


Závěrem Petrovi řeči v moci Ducha svatého bylo přijetí jeho slov ( Sk. 2:14 – 40 )  třemi tisíci lidí, kteří zůstávali v apoštolském učení a ve společenství v lámání chleba a v modlitbách ….


Tito lidé se během dne Letnic dali pokřtít ( řecky „baptizein“) . Toto slovo znamená, že šlo o ponoření ( křest ve vodě) . Toto řecké slovo použité v Sk.2:41 má širší význam ( viz. Novotného slovník) a sice, cit. smýti, omýti“  , buď celé tělo nebo alespoň část, buď ponořením anebo politím či omočením“ . V den Letnic nešlo o „křest do Ducha“ nebo dokonce o „křest Duchem svatým“ jak někteří charismatici text vykládají. Šlo o křest vodou na vnější znamení přijetí Petrových slov v moci ( Ducha svatého)  srdcem a obrácení se k Ježíši jako svému Pánu. Takovým křtem prochází každý, kdo se znovuzrodí a uvěří v Pána Ježíše dodnes. Druhy křtů se teď nebudeme zabývat, je to na samostatné téma, které souvisí se Sk.ap.2 kap. jen okrajově v závěru dění. To podstatné, co nám chce Písmo sdělit se zabývá něčím jiným


Proberme si jaké proroctví přinášel prorok Joel na kterého se ap.Petr odvolává resp. cituje. O co v této prorocké knize jde a co šlo tzv. „malým prorokům“ obecně   


Abychom porozuměli úvodu Petrova  kázání, musíme se podívat už na začátek Joelova proroctví, které  se datuje do roku 500 př. Kr. ( tedy v poexilní době rozuměj po návratu Izraele z babylónského zajetí, které trvalo 70 let)


Někteří vykladači se, zřejmě správně, přiklánění k době před babylónským zajetím ( někdy před rokem 606 př.Kr.). V podstatě to není až tak rozhodující, protože  v uvedeném proroctví je zmiňován příchod „ Hospodinova dne“ před kterým by měl lid něco udělat


Joel ohlašuje „ zhoubu od Všemohoucího“ jako předobraz „zhouby poslední“. Tím bude pro Izrael  „den Hospodinův“ a s ním spojený  poslední soud. Tento „den“ ještě nenastal, ale to, co  na lid přijde a to, o čem Joel mluví je varování pro člověka ( Žida), aby něco udělal…..takže prorok vyzývá nejprve k


1. Pokání


Joel 1:13 - 15  „Kněží, opásejte se k naříkání, kvílejte, sluhové oltáře, vejděte, nocujte v žíněných suknicích, sluhové mého Boha, neboť dům vašeho Boha je zbaven obětních darů a úliteb.Uložte půst, svolejte slavnostní shromáždění, shromážděte starší, všechny obyvatele země, do domu Hospodina, svého Boha, a úpěte k Hospodinu.  Běda, ten den! Blízko je den Hospodinův! Přivalí se jako zhouba od Všemohoucího.


Opásání žíněnou suknicí bylo zjevným znamením smutku. Oděv se nosil i skrytě, pod běžným šatem, dnem i nocí v době Božího navštívení nějakým soudem. Většinou šlo o vojenské nebezpečí, mory apod.


Půst a pokání …..to je první, co je potřeba vždy udělat před hrozícím „ Hospodinovým dnem
Dále prorok vyzývá  k …..


2.Přípravě  

Příprava se stává heslem dne v dobách přicházejícího soudu. Polnice ( beraní roh) svolávala do 1)boje nebo k 2)bohoslužbám. Burcovala lid z vlažnosti a lhostejnosti ! Joel 2:1-2 „ Trubte na polnici na Sijónu, křičte na poplach na mé svaté hoře, ať se třesou všichni obyvatelé země, neboť přichází den Hospodinův. Je blízko  den tmy a temnot, den oblaku a mrákoty…..“ . Semkněte se k bohoslužbě, ale před ní je potřeba něco ještě udělat ……


Další výzvou je ……


3. Návrat k Hospodinu  


Joel 2: 12 – 13Nyní tedy, je výrok Hospodinův, navraťte se ke mně celým srdcem, v postu, pláči a nářku. Roztrhněte svá srdce, ne oděv, navraťte se k Hospodinu, svému Bohu, neboť je milostivý a plný slitování, shovívavý a nejvýš milosrdný. Jímá ho lítost nad každým zlem


Ještě je čas uniknout z opravdového „posledního dne“. Teď všeho nechte a navraťte se k Bohu ! Ne polovičatě, ale naplno. „Roztrhnout srdce znamená skončit se svou tělesností, činit opravdové pokání . K tomu dva verše z Písem


Jer.17:9 „  Nejúskočnější ze všeho je srdce a nevyléčitelné. Kdopak je zná?


Ž 51: 12 – 13 „ Stvoř mi, Bože, čisté srdce, obnov v mém nitru pevného ducha.  Jen mě neodvrhuj od své tváře, ducha svého svatého mi neber!


Pak prorok ukazuje, že věc není ztracená, přichází ……


4. Naděje 

Joel 2:27Poznáte, že jsem uprostřed Izraele. Já jsem Hospodin, váš Bůh, a jiného Boha není. A můj lid nebude navěky zahanben ….celá pasáž končí nadějí. Pokud učiní tyto kroky, Bůh jim nahradí protrápené roky !


5. Věk Hospodinova ducha  

Teprve teď zaměřme na  3 kap. , která po předchozím uvádí  , „věk Ducha“.   Po provedení pokání, připravenosti Boha poslouchat a po návratu k Němu přichází východisko a pomoc. Židé poznají, že je mezi nimi Hospodin Poznají to tím, že dojde k vylití  Ducha Hospodinova !

Joel 3: 1 – 2 „ I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši budou mít prorocká vidění. Rovněž na otroky a otrokyně vyleji v oněch dnech svého ducha


ČEP je v tomto nepřesný. Kraličtí včetně „Překladu 21 století“ překládají správně „ svého Ducha( Duch Boží). Podle Bičovi konkordance je zde užit hebrejský výraz „rúach“ , který je totožný s novozákonním řeckým výrazem „pneuma“ ( duch).  V textu jde o Božího Ducha resp. Ducha svatého


Co to znamená „v oněch dnech“?  Není zde myšlen přesný časový údaj. Ve SZ má několik pojetí :


Jednou 1) mluví o daleké minulosti např.  1 Moj.6:4Za oněch dnů, kdy synové božští vcházeli k dcerám lidským……..“ Tenkrát, dříve když se to či ono dělo !


Jednak spojení „ v oněch dnech2) mluví o současnosti s vyprávěným dějem minulým nebo budoucím, ale také  o 3) budoucím čase spásy Izraele,o očekávaných dnech Mesiáše Jer. 3: 15 – 17Dám vám pastýře podle svého srdce a ti vás budou pást obezřetně a prozíravě.  A stane se, že se v oněch dnech na zemi rozmnožíte a rozplodíte, je výrok Hospodinův. Nebude se už říkat: »Schrána smlouvy Hospodinovy«; ani jim na mysl nepřijde, nebudou ji připomínat, nebudou ji postrádat, nebude už zhotovena. V onen čas nazvou Jeruzalém Hospodinovým trůnem a shromáždí se v něm ke jménu Hospodina v Jeruzalémě všechny pronárody a nikdy už nebudou žít podle svého zarputilého a zlého srdce


Dar ( ono vylití) Ducha svatého bude pro ně jako déšť pro přírodu. Je zaslibován každému člověku….a tady jsou představeny rozličné, protichůdné společenské vrstvy. Příchod „ Hospodinova ducha“ rozuměj Ducha svatého rozboří společenská klišé……nastavená pravidla


Petr, veden Duchem svatým, cituje celou 3 kap. Joele v úvodu svého kázání a nevynechává  slova o podivných úkazech Sk.2: 16 – 21 „   Ale děje se, co bylo řečeno ústy proroka Jóele:
 `A stane se v posledních dnech, praví Bůh, sešlu svého Ducha na všechny lidi, synové vaši a vaše dcery budou mluvit v prorockém vytržení, vaši mládenci budou mít vidění a vaši starci budou mít sny.  I na své služebníky a na své služebnice v oněch dnech sešlu svého Ducha, a budou prorokovat. A učiním divy nahoře na nebi a znamení dole na zemi: krev a oheň a oblaka dýmu.  Slunce se obrátí v temnotu a měsíc se změní v krev, než přijde den Páně, velký a slavný; a každý, kdo vzývá jméno Páně, bude zachráněn


Vykladači Písem, kteří uvádí, že slovo z Joele 3 kap. se buď na Petrovo kázání nevztahuje, nebo se vztahuje jen částečně mají pro své tvrzení argumenty v tom, že se  o Letnicích neděly ony úkazy na nebi ( krev a oheň, oblaka dýmu, slunce obrácené v temnotu a měsíc měnící se v krev)  …než přijde „den Páně“ . Je pravdou, že tzv. „malí “  proroci neviděli období kolem prvního příchodu Ježíše na zem, ale popisují události, které se stanou v době druhého příchodu Pána Ježíše na zem a nastolení Boží král. na zemi. Tito vykladači tedy vychází z knihy Zj.Jana a popisu různých soudů Božích před příchodem Mesiáše v době Velkého soužení


To se tedy Petr spletl ?


Jestliže byl veden Duchem, pak by se mýlil sám Bůh ?! Někteří evangelikálové to tak vykládají proto, aby pak prohlásili , že ty projevy ( Letniční zkušenost), které provází seslání a působení Ducha svatého byly součástí jen Letnic a krátkého přilehlého období doby, která je popisována ve Skutcích apoštolských. Připravují si půdu pro závěr, že v období věku milosti, Církve, toto již není potřeba. Spojují Letniční událost ( neopakovatelnou) s Letniční zkušenosti. Ta se v průběhu věku milosti může opakovat a opakuje v souvislosti s naplněním Duchem svatým buď při osobním budování křesťana nebo při společném sejití na základě Boží milosti


Takže, vážení, Petr se nespletl a kdo to tak říká, manipuluje s Písmem. Ano, proroctví Joel 3 kap. se vztahuje na Letniční zkušenost, ( která se stala o Letnicích po odchodu Pána Ježíše do nebe ) zrovna tak, jako se vztahuje na dobu, kterou Izrael ještě teprve zažije a sice v době Velkého soužení. Ve Starém zákoně se cyklicky opakují soudy Boží a výzvy k návratu, ke změně smýšlení s ohledem na „den Hospodinův“, který vše ukončí !


Letnice, jako dějinná událost,  jsou obrazem toho, co bude  naplněno v době Velkého soužení na Izraeli


O Letnicích byl vylit Duch svatý na zem a působí tady již téměř 2000 let


Letnice jsou spojeny s projevy naplnění Duchem svatým ( rozuměj s „Letniční zkušeností“) a ty ( projevy naplnění) se opakují a jsou součástí období trvání Církve Boží. Jak u koho ! Když to někdo odmítá a nepřijímá možnost tak mocného naplnění Duchem svatým, tak to s největší pravděpodobností nezažije. Nedostaví se u něj podobné projevy jako u prvních věřících o Letnicích a na jiných místech Skutků apoštolských


Ale to nemá žádnou souvislost se zařazením Božího dítka do Těla Kristova a jeho vlastní spásou, s tím, že by ve věřícím nepůsobil Duch svatý apod. Působí v každém věřím podle svého suverénního rozhodnutí ( Boha – Ducha svatého) a každý znovuzrozený křesťan má své místo ( svou roli, úlohu) v Těle Kristově !


Tak jako mají rozdílnou funkci např. prst a oko, tak rozdílnou roli můžou mít dva znovuzrození křesťané, kteří se sice neschází ve stejné církvi podle jména, ale oba jsou součástí jednoho Těla Kristova !


Myslím si, že předpokladem pro probuzení ve 21 stol. bude odstranění všech předsudků a překážek tradiční věrouky různých evangelikálních církví mezi sebou a nastolení vztahů mezi jednotlivými skupinami věřících ( sbory) ovládaných skutečnou Boží láskou a tolerancí jinakosti v pohledech na některé otázky výkladů a aplikací Božího slova. Bez toho to nepůjde ! Lpění na tradicionalismu zavedených církví povede k oslabení role Církve Kristovi ve světě a užitek z toho bude mít v prvé řadě Nepřítel ( rozuměj Satan ) . Protože vidím, že na granosalisu.cz není jasné jak kdo myslí probuzení, tak se pokusím definovat slovo „ probuzení“ jak to myslím já a to nejen v tomto kázání …..


„Probuzení nastane, když v jedné lokalitě uvěří v Pána Ježíše více lidí v krátkém časovém úseku“ . Jestli bude spojené s obdarováním charismaty, tak jedině dobře, ale není to podmínkou   


Vraťme se k textu Joel 3 kap. Mám dvě výkladové poznámky 


1. Zaslíbení Hospodinova ducha …….


…….synům a dcerám, starcům i jinochům, otrokům a otrokyním není divné nám, ale tenkrát to muselo v Izraeli způsobit pozdvižení ! Proč ! 


Duch proroctví , vyučování a svědecká výpověď o Bohu, patřily v rodině otci a ne synům, natož dceři. Ve shromáždění měli jinoši mlčet a mluvit starci. Otrokům příslušelo nejspodnější patro společnosti


Prorok Joel říká, že ve  „ věku Ducha svatého“ všechny tyto stupnice a posloupnosti padnou, budou zrušeny ( ten termín „ věk Ducha svatého“ je pomocným technickým vyjádřením).  Nebude potřeba prostředníků a vykladačů. Všichni budou zapojeni a budou rozumět řeči Ducha Jer. 31:33 Toto je smlouva, kterou uzavřu s domem izraelským po oněch dnech, je výrok Hospodinův: Svůj zákon jim dám do nitra, vepíši jim jej do srdce. Budu jim Bohem a oni budou mým lidem“ Víme, že dnes věřící Židy ale i nás, věřící pohany, vede Duch svatý . Je tím „zákonem v našem srdci“ a působí na svědomí, na duši


Starcům budou dány sny. Opět zvláštnost. Až na vzácné výjimky svědčí Bible o snech mládenců ( Jákob,Josef,Šalamoun,Daniel). Skrze ně Bůh oznamuje, co má v plánu v jejich životě. Zrak starců bývá obvykle obrácen do minulosti, nic nového je už nečeká. Boží duch umí však dát sny i starým lidem ! Stejně jako vidění mládencům věcí očím skrytým ! Vidění, na rozdíl  od snů, přichází za bdělého stavu. Např. Dan.8:26Vidění o večerech a jitrech, jak ti bylo pověděno, je pravdivé. Ty pak podrž to vidění v tajnosti, neboť se uskuteční za mnoho dnů."


Přehradou ve „ věku  Ducha svatého“ nebudou ani sociální rozdíly. Otroci a otrokyně projdou spolu s pány přerodem. Znovuzrozením se stanou bratři a sestry Kol. 3:10 – 11 „ a oblecte nového, který dochází pravého poznání, když se obnovuje podle obrazu svého Stvořitele. Potom už není Řek a Žid, obřezaný a neobřezaný, barbar, divoch, otrok a svobodný - ale všechno a ve všech Kristus „ Pravdou je, že křesťanství v podstatě rychle rozložilo otrokářský společenský systém na základě fungování Boží lásky mezi věřícími lidmi


2. Zázraky na nebi i na zemi  


Joel 3: 3Způsobím, že budou na nebi i na zemi divné úkazy: krev a oheň a sloupy dýmu“ .  Zde je použit hebrejský výraz „ mófét“ = zázrak . Ve SZ to znamená „něco nevídaného a mimořádného“  viz. např. Podle Bičovi konkordance a Novotného slovníku je v Joeli 3:3 užito slovo „„ mófét“ spojené s dalším novozákonním synonymem řeckého „teras“, které znamená ( podle Novotného) „ odlišnost od přirozeného běhu věcí“ . Takže jde o „divné, nezvyklé úkazy, odlišné od normálu“ . Překlad 21 století uvádí Joel 3:3 přesněji „ Ukážu zázraky na nebi i na zemi …..“   Stejný výraz jako v Joeli 3:3 je použit např. i  v …..

5 Moj.4: 33 – 34 „ Zdali kdy slyšel lid hlas Boha mluvícího zprostředku ohně, jako jsi slyšel ty, a zůstal naživu,  anebo zdali se pokusil nějaký bůh přijít a vzít pronárod zprostředku jiného pronároda zkouškami, znameními, zázraky a bojem, pevnou rukou a vztaženou paží, velkými hroznými činy, jak to vše s vámi učinil Hospodin, váš Bůh, v Egyptě tobě před očima“ ………….   

Slovo „zázrak“ znamená také něco „ nového anevypočitatelného, co činí Bůh, ale čemu člověk rozumí, jen když mu Hospodin otevře oči“   5 Moj.29:1-3 „ Mojžíš svolal celý Izrael a řekl jim: Na vlastní oči jste viděli, co učinil Hospodin v egyptské zemi faraónovi a všem jeho služebníkům i celé jeho zemi, na vlastní oči jsi viděl veliké zkoušky, znamení a ony veliké zázrakyAle Hospodin vám nedal srdce, aby chápalo, ani oči, aby viděly, ani uši, aby slyšely, až do tohoto dne“.  …….a ještě


5 Moj.7: 17 - 19 „ Snad si v srdci řekneš: "Tyto pronárody jsou početnější než já. Jak bych si je mohl podrobit?" Neboj se jich! Jen si vzpomeň, jak naložil Hospodin, tvůj Bůh, s faraónem a s celým Egyptem,  vzpomeň si na veliké zkoušky, které jsi viděl na vlastní oči, na znamení a zázraky, na pevnou ruku a vztaženou paži, jimiž tě vyvedl Hospodin, tvůj Bůh. Tak naloží Hospodin, tvůj Bůh, s každým lidem, kterého se bojíš“


Ani Izrael nerozuměl všemu, co Bůh otců činil v Egyptě. Byly to prostě zásahy nadpřirozené moci, Boží zázraky, které se staly znameními pro lidi . U  proroků ( pisatelů SZ)  jsou tyto úkazy pořád známky hrozných navštívení v den Hospodinův Iz.13:9 – 10  Hle, přichází den Hospodinův, nelítostný, s prchlivostí a planoucím hněvem, aby zemi změnil v spoušť a vymýtil z ní její hříchy.  Nebeské hvězdy a souhvězdí se nezatřpytí svým světlem, slunce se při svém východu zatmí, měsíc svým světlem nezazáří. …a další  místa Písem Jer.4:23, Ez.32:7, Am 8:9


Při smrti Ježíše nastala tma jako předobraz dne Hospodinova, který ve své plnosti přijde teprve v budoucnosti


Vyproštěni budou jen ti, kteří přijdou na horu Sión. Je „opevněným městem“ pro každého díky Kristově kříži


Smyslem úvodní části Petrova kázání je vysvětlit to, co se stalo. Připomenout, že přichází „věk Ducha svatého“ ( rozuměj „doba milosti spasení ve víře v Krista“ ) doprovázený znameními a zázraky


Přímí účastníci Letnic, očití svědkové události; viděli chovat se lidi jakoby byli pod vlivem alkoholu, rozuměli ve svých nářečích jak věřící chválí Boha. Uslyšeli o vysvobození z Egypta ( v citátu z Joele) a nyní mohou být vysvobození z „temnoty“ ve které se lid nachází v Kristově kříži.


Další podivné úkazy se děly při Ježíšově ukřižování ( před 50 dny) kdy se  zatmělo slunce  Lk.23: 44Bylo už kolem poledne; tu nastala tma po celé zemi až do tří hodin, protože se zatmělo slunce“ a  děly se další úkazy a podivnosti ……cit.


Mt.28: 45 – 54 „  V poledne nastala tma po celé zemi až do tří hodin. Kolem třetí hodiny zvolal Ježíš mocným hlasem: "Eli, Eli, lama sabachtani?", to jest: `Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil?´  …….. Ježíš znovu vykřikl mocným hlasem a skonal.  A hle, chrámová opona se roztrhla v půli odshora až dolů, země se zatřásla, skály pukaly,  hroby se otevřely a mnohá těla zesnulých svatých byla vzkříšena;  vyšli z hrobů a po jeho vzkříšení vstoupili do svatého města a mnohým se zjevili.  Setník a ti, kdo s ním střežili Ježíše, když viděli zemětřesení a všechno, co se dálo, velmi se zděsili a řekli: "On byl opravdu Boží Syn!"


Tím neříkám, že došlo k naplnění Joelova proroctví. Dělo se to, co bylo předpovězeno prorokem Joelem ale naplní se až v posledních dnech před „dnem Hospodinovým“ v době Velkého soužení


Přesně jak to prohlásil ap.Petr v úvodu svého proslovu ve Sk.2 kap. „ Děje se ale, co bylo předpověděno ústy proroka Joele…“ .  Přítomní Židé nemohli vědět, že k naplnění proroctví dojde až po ukončení doby milosti ! Měli jedinečnou šanci činit pokání, navrátit se k Hospodinu, ale skze víru, že Ježíš je Mesiáš. Ještě před tím, než přijde „den Hospodinův“ veliký a hrozný…..


Je to pro Židy jedna z mnoha výzev k pokání a následování Hospodina rozuměj Krista. Letnice jsou přeci jen zvláštní událostí…. Přišel „věk Ducha svatého“ předpovězený  prorokem Joelem, který bude trvat až do příchodu „ Hospodinova dne


Jak s ním národ Izraelský naloží je jen na něm. Víme, že toto slovo si národ nevzal k srdci a Izrael byl dán stranou, aby pohané a věřící Židé vytvořili nové tělo – Církev. „Věk Ducha svatého“ se vyznačuje také „zázraky“ které Bůh koná a  bude konat skrze své služebníky od události Letnic do konce doby milosti a potom v době Velkého soužení skrze Izrael


Amen 






















„ .  Zde je použit hebrejský výraz „ “ = . Ve SZ to znamená „ viz. např. Podle Bičovi konkordance a Novotného slovníku je v Joeli 3:3 užito slovo „„ “ spojené s dalším novozákonním synonymem řeckého „“, které znamená ( podle Novotného) „ “ . Takže jde o „“ . uvádí přesněji „ “   Stejný výraz jako v Joeli 3:3 je použit např. i  v …..
Teprve teď zaměřme na  3 kap. , která po předchozím uvádí  , „“.   Po provedení pokání, připravenosti Boha poslouchat a po návratu k Němu přichází východisko a pomoc. Židé poznají, že je mezi nimi Hospodin

Podobná témata

Charismatici

"Letnice a mluvení jazyky III." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy