Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 248, komentářů celkem: 429583, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 521 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116497378
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pochopení První epištoly Pavla Korintským
Vloženo Čtvrtek, 24. září 2009 @ 10:51:29 CEST Vložil: Stepan

Kritika bludů poslal sola-scriptura

Pochopení Prní epištoly Pavla Korintským

Pavlův prví dopis do Korintu není tak přímočarý, jak se na první pohled zdá. Vyžaduje poctivou a důkladnou exegezi, abychom porozuměli jednotlivým částem. Dopis obsahuje odkazy na různé dokumenty a svědectví, které nejsou čtenáři přístupné, a je tedy nutné, abychom informace sbírali z dostupných pramenů:

a) Pavlův první ztracený dopis do Korintu, který jim připomíná.
b) Dopis Korinťanů Pavlovi, který také čtenáři není dostupný.
c) Ústní svědectví Chloé, která Pavla informuje o stavu tamějšího sboru.
d) Citace z literatury a znalost dobového pozadí.


Zde jsou důležité biblické odkazy k výše uvedenému:

a) Napsal jsem vám v listě, abyste neměli nic společného se smilníky; 1K 5,9
b) Pokud jde o to, co jste psali, vizi: 1K 7,1
c) Dověděl jsem se totiž o vás z domu Chloé, bratří, že jsou mezi vámi spory. 1K 1,11
d) Jídlo je pro žaludek a žaludek pro jídlo; Bůh však jednou učiní konec obojímu. Tělo však není pro smilstvo, nýbrž pro Pána, a Pán pro tělo. 1K 6,13


Pavel byl ve své době seštělý intelektuál a cituje Phila Alexandrejského, Epikura, Menandra a rovněž předgnostické myslitele. Další analýzy myšlení své doby nacházíme v 1K 15,32.33:

Jestliže jsem v Efezu podstoupil zápas se šelmami jen z lidských pohnutek, co mi to prospěje? Jestliže mrtví nevstanou, pak jezme a pijme, neboť zítra zemřeme. Neklamte se: špatná společnost kazí dobré mravy.


Pavlovy argumenty nám budou dávat smysl jedině v kontextu s citacemi - nejprve Epikurovo - jezme a pijme, neboť zítra zemřeme - (to rozhodně není Pavlovo přesvědčení, je to mluva Epikura!), a za druhé slova Menandra - špatná společnost ničí dobrý charakter (s tím by Pavel souhlasil).
Pavel se postupně vypořádává s jednotlivými částmi dopisů, které mu Korinťané psali. Byli ovlivnění myšlením a filozofií své doby, a Pavel musel napravovat jejich mylné představy, nepochopení a špatné názory.Epikurejský výrok, který jsem výše citoval, je typickým příkladem. Jelikož filozofové tehdejší doby věřili na nesmrtelnost duše, tvrdili, že tělo je pouze nádoba pro mnohem důležitější duši, která v něm přebývá, z čehož pro ně vyplývalo přesvědčení, že nezáleží na tom, co jíme a pijeme, či jakkoli zneužíváme své tělo, protože tělo není významné a stejně přijde vniveč.

Korinťané zřejmě Pavlovi v dopise napsali něco v tomto smyslu, a Pavel, poté, co cituje výrok, dává s vyjádřeným míněním najevo ostrý nesouhlas - "Bůh však jednou učiní konec obojímu. Tělo však není pro smilstvo, nýbrž pro Pána, a Pán pro tělo."

V této první epištole do Korintu Pavel řeší velmi delikátní záležitosti. Církev se odklonila od původního směru a Pavel se musel zabývat spoustou naléhavých záležitostí. Do společenství se vplížila falešná učení a pochybné praktiky a Pavel dává zřetelně najevo svou nelibost. Je to tedy dopis plný výtek a kárání. A je zajímavé, že někteří používají tuto káravou epištolu k tomu, aby ospravedlnili doktríny, které Pavel vlastně odsuzuje. Pojďme se letmo podívat na některé věci, s kterými byl Pavel nespokojen a za něž Korinťany kárá, dříve než promluví k otázce zacházení s mluvením v jazycích.

...
jsou mezi vámi spory. Myslím tím to, že se mezi vámi říká: Já se hlásím k Pavlovi, já zase k Apollovi, já k Petrovi, já ke Kristu. Je snad Kristus rozdělen? Což byl Pavel za vás ukřižóván? Nebo jste byli pokřtěni ve jméno Pavlovo? 1K 1,11-13

...neboť dosud patříte světu (ještě zajisté tělesní jste). Odkud je mezi vámi závist a svár, ne-li z toho, že patříte světu a žijete jako ostatní lidé?  Když se jeden z vás hlásí k Pavlovi a druhý k Apollovi, neznamená to, že jste lidé světa? 1K 3,3.4

Právě proto jsem k vám poslal Timotea, svého v Pánu milovaného a věrného syna. On vám připomene můj způsob jednání v Kristu, jak učím v každé církvi.  Někteří se začali povyšovat, protože prý už k vám nepřijdu;
1K 4,17.18

Dokonce se proslýchá, že je mezi vámi případ smilstva, a to takový, jaký se nevyskytuje ani mezi pohany, že totiž kdosi žije s ženou svého otce.  A vy jste přitom nadutí, místo abyste se raději zarmoutili; odstraňte ze svého středu toho, kdo to udělal. 1K 5,1.2


Ale bratr se soudí s bratrem, a to před nevěřícími! Již to je vaše prohra, že se vůbec mezi sebou soudíte. Proč raději netrpíte křivdu? Proč raději nenesete škodu?  Vy však křivdíte a škodíte, a to bratřím! 1K 6,6-8

Každý se dá hned do své večeře, a jeden má hlad, druhý se opije.  Což nemáte své domácnosti, kde byste jedli a pili? Či snad pohrdáte církví Boží a chcete zahanbit ty, kteří nic nemají? Co vám mám říci? Mám vás snad pochválit? Za to vás nechválím! 1K 11,21.22

Jedna z klasických mylných představ o Pavlovi je ta, podle níž byl Pavel proti manželstvím a ženám. To je velký omyl. Pavel velmi hezky píše o ženách, které ho v jeho službě podporovaly, a nikdy také neřekl, že pro muže je dobré, aby se ženy ani nedotýkal. To byli Korinťané, kteří mu toto píší v dopise a jednalo se o jednu z falešných představ a šlo tu opět o zmatené filozofie v korintském sboru. Na jedné straně tu stála skupina, která se domnívala, že nezáleží na tom, jakým způsobem se chováme ke svému tělu, a na straně druhé byla skupina, která tvrdila, že odevzdání se Pánu znamená v tomto ohledu totální abstinenci sexuálního života i v rámci manželství. Je to myšlenka, kterou si vypůjčili z celibátní přísahy v pohanských náboženstvích. Poté, co Pavel cituje slova Korinťanů, která mu napsali, si všimněte v jeho odpovědi slůvka "však", což již ukazuje jeho nesoulad s jejich výrokem. Pak pokračuje a vyjadřuje naprosto opačné stanovisko na jejich názor.

Pokud jde o to, co jste psali: Je pro muže lépe, když žije bez ženy.  Abyste se však uvarovali smilstva, ať každý má svou ženu a každá svého muže. Muž ať prokazuje ženě, čím je jí povinen, a podobně i žena muži. Neodpírejte se jeden druhému, leda se vzájemným souhlasem a jen na čas, abyste byli volni pro modlitbu. Potom zase buďte spolu, aby vás satan nepokoušel, když byste se nemohli ovládnout. 1K 7,1-3.5

Walter J. Veith (Na pravdě záleží str. 270-273)


Podobná témata

Kritika bludů

"Pochopení První epištoly Pavla Korintským" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pochopení První epištoly Pavla Korintským (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 24. září 2009 @ 15:26:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Situace v Korintu byla také do značné míry ovlivněna tím že tohle město bylo odpradávna zasvěcené bohyni Afroditě a nashromáždilo nesmírné bohatství z prostituce všeho druhu. Chrámové i občanské. Erotický kult a služby s ním spojené představovaly téměř výhradní pracovní náplň a zdroj obživy obyvatel. Byl to takový ostrov rozkoše antického světa. Bohatství města a chrámů bylo takové že když ho nakonec zapálili Římani tak drahé kovy tekly po ulicích do moře. Tam se smíchaly v záhadnou slitinu zvanou korintský kov. Po zbytek starověku těženou a ceněnou víc než zlato nebo platina. Kousek toho kovu máme i u nás. Kněžna Ludmila byla nábožensky založená po celý život. Před svým křtem sloužila hojně pohanským bohům, čehož pak litovala po zbytek života. Z korintského kovu dovezeného z bysantské říše měla udělanou modlu a modloslužebné náčiní. To pak dala všechno rozbít a roztavit a z kousku nechala vytepat plechový obrázek Panny Marie s Ježíškem. Její vnuk kníže Václav ho nosil na prsou po celý život a po jeho smrti ho zachránil panoš jménem Podiven. Stačil ho zahrabat uprostřed pole než ho dohonili a zavraždili Boleslavovi muži. Našel se po dlouhé době a za pohnutých událostí se jednou roztavil v ohni a byl znova vytepán, přibit na šibenici na Staroměstském náměstí a dvakrát byl v dobách nouze ukraden a odvezen ze země a vykoupen za obrovskou sumu peněz kterou mezi sebou vybrali naši hladovějící předkové v době nejvyšší nouze. Za tu částku by bylo možno koupit pět šlechtických panství. Podruhé byl myslím vrácen zdarma jako gesto míru a dobré vůle. Tak vzniklo Palladium země české. Nedávno bylo vystaveno v anežském klášteře na výstavě věnované knížeti Václavovi spolu s jeho zbrojí. Analýza potvrdila že jde opravdu o korintský kov.



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy