Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 229, komentářů celkem: 429545, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466373
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Pán a správce - Nová smlouva
Vloženo Sobota, 05. září 2009 @ 20:19:48 CEST Vložil: Olda

Přednáška poslal papanicolau

Vztah člověka vůči přírodě – aneb co k tomu říká Bible v Novém zákoně. "Nepřizpůsobujte se tomuto světu, ale proměňte se obnovením své mysli." Řím. 2,12


Novozákonní zvěst navazuje na předcházející výzvy proroků a dává jednoznačnou přednost celostnímu obrácení ve smyslu cesty víry a lásky před pouhým plněním zákona. Toto se vyhrocuje v jistotě, že touto cestou je Kristus, jenž ji sám započal a otevřel pro kohokoliv. Člověk se svou pouhou přirozeností nachází ve stavu zmatenosti a odloučenosti od Boha a nemůže dojít smíření skrze své správné jednání či dodržování zákona.

Nové východisko spočívá v rozhodnutí se pro nový život, v otevření se Kristu a jeho následování. Zde pokání řec. metanoi znamená dokonalou proměnu mysli, rozhodnutí vydat se na cestu jiného způsobu života.
V Novém zákoně je uvedeno řada podobenství o životě spjatém s každodenními záležitostmi týkající se lidí ve vztahu k zemi, k sobě navzájem, k Bohu.

Tehdejší řecké slovo kosmos je užíváno ve významu lidstva v jeho postoji, postavení v řádu. V Listu Římanům 5.kp, je Kristus představený jako druhý Adam, skrze kterého se ruší klatba nad prvním člověkem a tvorstvem. Můžeme takto uvažovat, že v Kristu jsme ustanovení do Adamovy pozice jako správcové země v zastoupení Boha a jsme zodpovědní za starost o stvoření. Pozoruhodné je, že rájem se Bible začíná a rájem i končí. Rájem, ve kterém žije člověk v harmonii nejen s Bohem, ale i s celou přírodou. Je zajímavé uvažovat, co měl člověk v onom prvotním mýtickém čase na práci. Dozvídáme se, že chodil a mluvil s Bohem jako přítel s přítelem, že měl pojmenovávat okolní svět, především zvěř, pečovat o místo, kde žil a střežit je, (není zde řečeno před čím-kým). Všechny tyto činnosti mají hluboký přesahující význam pro každého člověka i nyní a střežit musíme tuto zem především před sebou samými a svými výtvory. V  první podobě je tento ráj tvořen přírodní zahradou, v druhé budoucí fázi je tvořen dokonalým městem. Konečná vize spasení je vykoupené společenství celých osobností ve spojení s obnoveným stvořením. Mnohé z těchto myšlenek jsou pouze naznačené a netvoří hlavní téma.

Interpretace de Chardinova duchovně energetického kosmu a současného stavu lidstva spočívá v tom, že člověk ve stavu hříchu přerušuje harmonii mezi Bohem a stvořením a stává se příčinou i nástrojem destrukce. Pokud se obrátí, spojuje se s Bohem i s přírodou. Tuto cestu návratu a proměny započal Kristus, který naplňuje Boží láskou agapé. Křesťan je člověk, který může přinášet pokoj - šalom, který usiluje o spolupráci a ne o konkurenci a nadvládu.

Albert Schweitzer, lékař a misionář, se svojí o naukou úcty k životu mluví o tom, že nejvyšší hodnotou je chránit vše živé, obživovat – přivádět ke zdroji Života. Křesťanství v současné době zahrnuje řadu různých proudů. Od tzv. optimistických, které hlásají, že svým úsilím a vědeckotechnickým rozvojem přispíváme k vybudování Božího království nebo tzv. pesimistických, které tvrdí, že se nic nedá dělat, protože je vše proniknuto porušeností a hříchem a stejně má být a bude vše zničené.

Bedřich Moldan shrnuje, že obsahem křesťanského poselství o stvoření, spasení a zdokonalení světa je pověření člověka vládou nad zemí a jejím „podmanění“. Tomuto podmanění je však třeba rozumět v 'pozitivním' smyslu, člověk je ustanoven správcem, který má učinit zemi obyvatelnou a plodnou. Je tím učiněn za zemi odpovědným, odpovědným za vše živé i neživé. Země je domovem člověka a zůstane i domovem veškeré přírody. Člověk má zvláštní práva, ale i povinnosti.

Je však zároveň součástí stvoření, součástí přírody - biosféry. Příroda byla stvořena nezávisle na člověku. Je Božím dílem stejně jako člověk, má tedy svou samostatnou od člověka neodvozenou hodnotu. Zde lze vidět hluboké odůvodnění vnitřní nezávislé hodnoty přírody. Respekt k živé i „neživé“ přírodě pramení z tohoto pochopení. Může být mrtev pojem Boha, nikoliv jeho živá přítomnost, proto je každé zkratkovité, bezohledné jednání vůči přírodě neomluvitelné. Neuvážlivé zasahování do životního prostředí se zakládá na dnes bohužel značně rozšířeném antropologickém omylu. Místo toho, aby člověk plnil svůj úkol spolupracovníka na Božím tvořivém díle, staví se na místo Boha a vyvolává tím nakonec „vzpouru“ světa, kterého je součástí.


Literatura: Fazenkaš L,: Ako žiť, Úvod do křesťanskej aplikovanej etiky, Bánská Bystrica, 2000, srv.18-20 Moldan, B.,: Ekologie, demokracie, trh, Praha - Informatorium, 1992 Schweitzer, Albert,: Zastánce kritického myšlení a úcty k životu, Praha:Vyšehrad, 1989


"Pán a správce - Nová smlouva" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pán a správce - Nová smlouva (Skóre: 1)
Vložil: Rosman v Sobota, 05. září 2009 @ 20:51:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten Fazenkaš L. se správně jmenuje Fazekaš :-)



Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy