Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 415 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474855
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Písmo Svaté a tradice lidí
Vloženo Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 20:54:54 CEST Vložil: Stepan

Kritika bludů poslal Willy

Mk 7:6-9, 13 On jim však řekl: „Dobře prorokoval Izaiáš o vás pokrytcích, jak je napsáno: ‚Tento lid mne ctí rty, ale jejich srdce je ode mne velmi daleko. Marně mne však uctívají, vyučujíce nauky, jež jsou jen lidskými příkazy.‘ Opustili jste přikázání Boží a držíte tradici lidí.“ A říkal jim: „Krásně odmítáte přikázání Boží, abyste zachovali/ustanovili svou tradici. Rušíte Boží slovo vaší tradicí, kterou jste předali, a takových podobných věcí činíte mnoho.“

Jsem si vědom toho, že Pán Ježíš v uvedené pasáži měl na mysli přikázání z Ex 20:12 (BK), ale mám za to, že je lze docela dobře vztáhnout i na Boží přikázání v Ex 20:4-5 a na řkc.

Chci se zeptat zdejšího osazenstva, jak se liší praxe řkc v dnešní době od praxe farizeů v době Pána Ježíše na zemi? A jestli lze vztáhnout výše zmíněné Pánovo Slovo vůči farizeům a učitelům Zákona v Jeho době na modlářství a podobné věci v řkc v dnešní době, kdy řkc ruší Boží přikázání s vysvětlením, že jde o tradici "Církve" a že vlastně nedělá to, co dělá, ale dělá něco jiného, jako by bylo možno trojjediného vševědoucího Boha oklamat?

Já osobně mám za to, že Pánovo Slovo v Markově evangeliu lze na praxi v řkc vztáhnout velice dobře. Jsem si vědom, že debaty na toto téma tu už několikrát proběhly, ale obávám se, že bez patřičného efektu, neboť zdejší katolíci vždy odmítali a popírali, že by dělali to, co jim bylo vytýkáno.

V každém případě, jelikož jsou věřící v Novém zákoně varováni před modlářstvím (1K 10:14, 1J 5:21) a podobnými věcmi, bylo by záhodno v této věci dospět k jednoznačnému závěru, a nímž se budet muset každý, koho se týká, Božím způsobem vypořádat!

Těším se na vaše reakce.


Podobná témata

Kritika bludů

"Písmo Svaté a tradice lidí" | Přihlásit/Vytvořit účet | 136 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Písmo Svaté a tradice lidí (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 21:58:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Willy, řekni mi, proč tuto otázku nepoložíš nejprve sobě, proč ti tolik leží na srdci katolická církev ke které máš plno výhrad,  chápu, že katolická církev je tady pro mnohé vděčné téma. Katolickou církev asi nezměníš, ona sama musí si nalézt svoji cestu, zrovna tak jako ty :-)  Proč se staráš o třísku v oku bližního a třeba trám ve svém oku nevidíš. ( Tohle platí zrovna tak i pro mne)
Ptám se na smysl diskuzí které se otáčejí kolem této církve, jsou plné emocí a silných slov ale nic nevyřeší a myslím si, že ani zřejmě není jejich smyslem, budeme-li mluvit upřímně. Řeknu to trochu nadneseně, připadá mi to jako když si tu někteří z nás léčí své mindráky a problémy ze své víry a to platí pro obě strany. Možná kdybychom se dokázali nad sebou !!! zamyslet a  to co nám vadí na druhých odevzdat Bohu, přineslo by to klid do našich duší.
Jinak si tu budeme do nekonečna vyčítat (v lepším případě) a co hůře používat slova o modlářství, mnohé další a horší, k pobavení nevěřících kteří sem zavítají ale ve své konečné fázi a to je mnohem horší urážce Boha.

Věz, že i já se těším na tvoji reakci.
Honza



Re: Písmo Svaté a tradice lidí (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 22:06:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na tom co říkáte je kus pravdy. Každý člověk který věří v Boha je vystaven pokušení toho zneužít pro svůj prospěch a považovat se za něco víc než ostatní. Jako farizejové. Platí to i pro nás. V každém případě se budeme všichni zodpovídat Bohu, ne lidem. Co se mne týče spoléhám na Kristovo milosrdenství, ne spravedlnost. Možná by bylo lepší kdybychom si nejdřív každý vypáčili z oka svůj vlastní trám a pak teprve posuzovali navzájem svoje třísky. Vzhledem k tomu že nám bude naměřeno stejným metrem jakým měříme svým bližním by stálo za úvahu ponechat stranou zájmu i ty třísky.



Re: Písmo Svaté a tradice lidí (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 22:07:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Velmi dobře lze na novozákonní farizeje vztáhout celou kapitolu Mt 23. A to včetně protestantských.



Re: Písmo Svaté a tradice lidí (Skóre: 1)
Vložil: bettymcdonald v Čtvrtek, 13. srpen 2009 @ 22:17:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Willy,

já si taky myslím, že Mk se dá na katolíky vztáhnout. Byly to jedny z prvních veršů, které jsem po přijetí Ježíše jako Pána viděla v novém světle. Ale je jasné, že to na sebe neradi vztahují. Měla jsem poměrně dost debat na tohle téma s mým kat. příbuzenstvem. Vedli si svou v tom smyslu, že Písmo ano, ale tradice je tradice.....

Irena




Re: Písmo Svaté a tradice lidí (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pátek, 14. srpen 2009 @ 00:37:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Willy narážíš asi na to, že katolíci klečí před sochami svátých. Bereš to asi jako modloslužbu. A v Písmu čteš, že jen Pánu Bohu se budeš klanět. Považuješ tedy klečení za klanění? Čeho je postoj klanění (srdce, těla či celého člověka)? Myslím, že to byl oko, který v minulosti prohlásil, že klanění je postoj těla. Jak to vidíš ty?



Re: Písmo Svaté a tradice lidí (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 14. srpen 2009 @ 10:56:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ona Písmo svaté vzniklo z tradice lidí-církevní hodnostáři rozhodovali co do kánonu patří  a co ne.Dnešní Bible je vyledek těchto diskuzí.



Re: Písmo Svaté a tradice lidí (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pátek, 14. srpen 2009 @ 11:33:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Willy. I atheistovi je zřejmé, že jsi si vzal větší sousto než si schopen pozřít. Bez hlubších věroučných znalostí jak SZ, tak tradice Církve a NZ je směšné pouštět se do diskuse, když netušíš která bije. To je asi tak směšné, jako bych se já nyní po přečtení nějakého článku pustil do internetové diskuse o genetice. Ty máš ovšem v popisu práce nikoliv odborně vzdělávací diskusi, ale házet špínu na ŘKC. Nemohu ti v tom zabránit, ale musíš vždy očekávat, že se zesměšníš jako nyní. Copak ty si znalec SZ a NZ ? Každý vidí, že v tom “plaveš “, jako neplavec v moři . Martino  




Re: Písmo Svaté a tradice lidí (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 14. srpen 2009 @ 17:10:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je zajímavé položit vedle sebe výroky některých s "pravou vírou", jak k ní došli. Já vyzval, ať každý doloží pravost té své víry (od koho ji převzal) - kontinuálně až k apoštolům. Aby mohlo být slovo Boží slyšeno, musel ho nejdřív někdo hlásat, aby byla víra předávána dál. Já to o své katolické víře doložit mohu - až ke Kristu: "Dolož mi někoho,kdo věřil tou tvojí vírou třeba ve století třetím, pátém, nebo desátém". Konkrétní historickou osobnost.

Willy:
tedy teď se předvedl v celé své katolické zrůdnosti! Že se nestydíš! Pravdivé je to slovo v Matouši 23:13 i pro tebe a další: „Běda vám, učitelé Zákona a farizeové, pokrytci, protože zavíráte království Nebes před lidmi; sami totiž nevstupujete, a těm, kdo by chtěli vstoupit, vstoupit nedovolujete."  Jestli s tímhle neuděláš, co podle Boha a před Bohem máš, u mě jsi skončil!!!

Má odpověď Willymu:
Proč se mám stydět? Za to, že mám pravdu? Není spíš zrůdné ji ignorovat?
Dolož mi někoho,kdo věřil tou tvojí vírou třeba ve století třetím, pátém, nebo desátém. Konkrétní historickou osobnost.

Toník (cizinec):
A tahle víra se nepředává z generace na generaci. Tohle je víra, která pochází z obživeného Slova a z Božího ducha. To je víra, o které hovoříme, když mluvíme o ospravedlnění z víry a to je vyznání, o kterém říkáme, že je ke spasení....Já to mám trochu jinak. Já mohu v Krista uvěřit bez zásahu jakéhokoli člověka. Mohu mít originální víru od Krista a také ji mám. Dostal jsem ji přímo od Krista. nepotřebuji k tomu žádné vaše "tatíčky." Ale i kdyby mi ji nějaký "tatíček" (nebo duchovní otec) předal, stejně je jejím Původcem a Dokonavatelem Ježíš (Žd 12,2)...

Má odpověď Toníkovi:
Rád bych tedy od tebe slyšel onu řadu "tatíčků",kteří ti víru od Krista předali.

Gregorios:
kdyby ti to chtěl někdo doložit, tak nebude moci, protože v době odpadnutí (viz. za krále Achaba) jsou Boží kidé anonymní. Jediný kdo v té době veřejně s odvahou vystoupil byl Eliáš a ten nevěděl o žádném dalším Božím muži a přitom jich v Izraeli bylo 7000.
Nikdo z nás neví, kdo na této zemi drží to zdravé učení - když se nyní nacházíme v odpadnutí od Božího zjevení v Písmech. A ve druhém, třetím, čtvrtém a pátém století toto odpadnutí bylo v plném proudu....Existuje pouze předávání apoštolského Kristova UČENÍ. Pouze se zdravým učením se předává zároveň i Duch svatý. ...Já své předchůdce jmenovat nemohu a ani nemusím. Vím, že byli. Avšak byli anonymní...Nikdo nikdy nepřevzal svou víru od nikoho jiného, než přímo od Krista. Ani když slyšel Evangelium od věřícího člověka. Kdybych byl třeba na pustém ostrově a našel tam Bibli a Bůh by mi skrze ni promluvil do srdce a já bych uvěřil, žádného předchůdce bych k tomu nepotřeboval. Kdyby Pán chtěl, mohl by mě tam vyučit a předat mi Evangelium a zdravé učení...

Má odpověď Gregoriovi:
.."Já své předchůdce jmenovat nemohu a ani nemusím. Vím, že byli."...

Ve tvé fantazii snad víš, jinak ale ne.


..."Nikdo nikdy nepřevzal svou víru od nikoho jiného, než přímo od Krista."...

To jsou jen líbivé, nabubřelé řeči.
(L 1,1-2)
Poněvadž se mnozí pokusili po pořádku sepsat vyprávění o těch věcech, ve kterých my máme plnou jistotu
(neboť nám je předali ti, kdo byli od počátku očitými svědky a služebníky Slova),

(Sk 16,4)
A jak procházeli městy, předávali jim k zachovávání ta ustanovení, která rozhodli apoštolové a starší v Jeruzalémě.

(1. Kor 11,23)
Neboť já jsem přijal od Pána to, co jsem vám také předal, ....

(1. Kor 15,3)
Předal jsem vám totiž především to, co jsem také přijal: ....


Křesťanství totiž není o víře na nějakém pustém ostrově, ale o společenství církve - což zřetelně nechápeš.

(Ř 1,11)
Neboť vás toužím vidět, abych vám předal nějaký duchovní dar k vašemu posílení, to jest abych byl spolu s vámi potěšen skrze vaši i moji společnou víru.


O takové předávané víře mluví Písmo, to je znakem křesťana. Ne Bible na pustém ostrově. To je čistá fantasmagorie.



Re: Písmo Svaté a tradice lidí (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pondělí, 17. srpen 2009 @ 10:01:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pre lepšie pochopenie je užitočné uvedomiť si kontext slov, ktoré Willy cituje. Marek píše kúsok predtým o Židoch a ich zvykoch umývať si ruky pred jedlom /a tiež o zvykoch umývať čašy, džbány, medenice a postele/. Potom nasleduje otázka farizejov: "Prečo sa tvoji učeníci nedržia obyčaje otcov a jedia chlieb poškvrnenými rukami?" Nasleduje Willyho citát v článku, v ktorom si osobitne vzal na mušku výtky Pána Ježiša farizejom ohľadom toho, že "odmietajú prikázanie Božie, aby zachovali/ustanovili svoju tradíciu...".

Willy sa od toho odráža a prechádza do svojej obľúbenej témy: útok na KC, pretože - zdá sa - je tak "nastavený", že všetky kritické slová Krista alebo Biblie mu hneď "sedia" na KC aj a jej prax. Tentoraz je to kritika jej tradícií, pretože je presvedčený, že KC koná presne tak ako farizeji, teda že zavrhla nejaké Božie príkazy a vytvorila svoje ľudské tradície, ktoré vnucuje všetkým a robí ich pre ľudí povinnými, pododbne ako farizeji to umývanie a iné.

Dovolím i objasniť najprv niečo o v Písme spomenutom umývaní: Pre lepšie pochopenie dobre je vedieť, že rituálne očisťovanie rúk pred jedlom bolo povinné iba pre kňazov. No farizeji, ktorí vo svojej horllivosti zachovávali aj to, čo nebolo pre nich povinné, začínajú tento obrad umývania  rozširovať a vyžadovať to aj od ostatných. Neskôr, v 2. storočí sa tento obrad stane povinným pre Židov. No Evanjelium je prvé písomné svedectvo o tom, že už v 1. storočí sa umývanie rúk pred jedlom stávalo znakom nábožného správania. V Ježišovej reakci na otázku farizejov je najprv iba všeobecná kritická narážka na zmýšľanie a počínanie farizejov, ktorí uprednostňujú v svojej nábožnosti menej cenné /"perami..."/ na úkor cennejšieho /"srdcom.../. Ježiš sa však vlastne priamo nedotýka zákonitosti takého umývania... Prechádza však hneď "do útoku" ohľadom narúšania Božích príkazov zo strany farizejov. A vo veršoch Mareka /7,10-12, ktoré Willy v článku vynecháva.../ sa opisuje konkrétny príklad toho narušenia, na ktorom sa dá presne pochopiť, o čo vlaassnte jeičovi hlavne išlo:

 V časoch Kristových sa považovalo za veľmi nábožný zvyk dávať Bohu celý, alebo časť svojho majetku, teda venovať to na chrám. Takýto dar sa nazýval "korban". Bolo možno urobiť formou závetu, prípadne sľubu, a vykonať obdarovanie už počas života. Tak sa napríklad mohol syn zbaviť svojej povinnosti vydržiavať rodičov a odoprieť im tak všetku hmotnú podporu. Mohlo sa napríklad tiež stať, že niektorý syn vo chvíli hnevu odmietol svojim rodičom pomoc a sľúbil obetovať Chrámu všetko, čo by mohli rodičia od neho prijať ako pomoc. No potom si to neskôr rozmyslel, a keď sa o tom radil so svojim autoritatívnyym učiteľom zákona, aby mu pomohol sňať sľub, či prísahu, ktorou sa zaviazal, zrejme ho tento ubezpečoval, že to už nemožno nijako zmeniť, pretože sľub alebo prísahu danú Bohu nemožno ničím zmeniť. O takýchto prípadoch sa v tej dobe medzi farizejmi často debatovalo. Aj v Talmude sa náchádzajú podobné kázusy. Toto je naozaj ten prevrátený spôsob uvaažovania u farizejov, ktorí mal vlastne na mysli Kristus, ked hovoril o ľudskom podaní a Božích príkazoch...

Keby Willy nemal "spadeno" na KC, ale viac na objavovanie skutočnje pravdy Evanelia a posolstva Biblie v jej celkovom kontexte a keby navyše o trochu viac poznal KC, jej opravdivé učenie a nie len tu a tam nejaké útržky, ktoré si vysvetľuje podľa svojho veľmi povrchného zdania /"Nesúďte podľa zdania, súďte spravodlivo".../, zistil by, že ohľadom Božích prikázaní KC neurobila, a ani oficiálne neučí nič podobné tomu, čo kritizuje Kristus u Marka. Zachytiť sa jedného výroku Pána v celkom konkrétnom zmysle o zvykoch otcov, alebo podaní predkov, či tradícií a aplikovať to na všetky môžné tradície kohokoľvek, tomu sa hovorí diletantizmus nahrubšieho zrna. Pri takom prístupe k Písmu sa naozaj dá dokázať, či obhájiť, či odsúdiť komukoľvek čokoľvek... A nikdy tomu neprídeme na koniec...

Z celého kontextu Písma vôbev nevyplýva, že by Pán Ježiš zavrhoval všetky tradície akéhokoľvek druhu, ale len také a tie, ktoré protirečia duchu a zmyslu tých tradícií, ktoré uviedol do života Božieho ľudu sám Boh cez Mojžiša a opravdivých prorokov. A v Novom zákone  sama prirodzenosť veci, teda novovvzniknuté okolnosti toho, že v Kristovi prišlo na svet niečo nové, "nové víno" /učenie, zmýšľanie, Duch.../, ktoré si vyžadujé iné "nové nádoby"/formy života/ vyplýva, že bolo treba vytvoriť celkom nový obraz života kresťana. Najmä potom, ako sa kresťania oddelili od synagógy, resp. boli vyhnaní, a keď do Cirkvi vstupovali novoobrátení pohania, bol treba nanovo premyslieť mnohé a dať ľuďom určité pravidlá života, ktoré budú odpovedať duchu Kristovmu, čiže bolo potrebné doslova vytvoriť nové tradície, zvyky, ktoré by pomáhali v nových okolnostiach žiť po kresťansky /ako sa srtretať na bohoslužbách a kedy?... Aký má byť priebeh toho?..a pod./. Iste možno povedať, že sám život v Duchz Svätom ich v tom viedol, no iste pri rozmanitosti, ale aj nedokonalosti ľudí, predsa v konkrétnom spoločenstve rozdohol, ťe to bude práve tak, a nie inak /tak sa to robí vlastne aj teraz a v každej cirkvi , i spoločenstve.../

Možno povedať, že aj celý Nový zákon, ba aj celá Biblia nie je ničím iným, iba zapísaním toho, čo sa dlho ohlasovalo, podávalo druhým v príhovoroch, a osvojilo si svoje formy, zvyky, tradície. Sám Pán však predvídal, že sama história prinesie celkovú zmenu spoločenskej klímy, i spôsobu života celých národov, ktorým sa bude v budúcnosti ohlasovať Evanjelium. Taktiež predvídal, že vo svetle Ducha Svätého postupne budú stále hlbšie prenikať do pravdy Božej, ktorú im On vtedy nemohol zjaviť do všetkých podrobností, lebo "by to ešte neboli zniesli" /prípadne ešte by nechápali vtedy o čom je reč, lebo okolnosti ešte nenastali.../. Práve preto uznal za potrebné ustanoviť zodpovedný tím ľudí, ktorí má v tomto Svätom Duchu, ktorého im dal /predpokladá sa prirodzené, že v tomto kontexte, teda s týmito ľuďmi, a nie bez nich a mimo nich.../ riešiť aktuálne problémy doby a života podľa v Cirkvi prítomného Ducha Kristovho. Týchto duchovných "pastierov"nazval Ježiš apoštolmi. Že oni naozaj riešili, riadili, i rozhodovali /isteže v duchu služnby a vzájomnej lásky.../, svedčí o tom celý Nový zákon.  Ustanovenie takýchto ľudí priam logicky predpokladá, že táto služba musí pokračovať aj po ich smrti. A že títo ľudia sú zdopovední, aby v každej dobe bolo Božie slovo prístupné a primerane ľuďom podávané v takej forme, aby sa dosahoval hlavný cieľ: rozšírenie Evanjelia po celom a spása ľudí...

Možno povedať preto spokojne, že ak v Cirkvi, či v starej, či novšej histórii, vznikli nejaké nové praktiky, menili sa liturgické obrady, odporúčali nové pobožnosti, ale všetko toto sa robili v tom kontexte, ako to Kristus ustanovil, teda spolu s Jeho zákonnými nástupcami jeho apoštolov, biskupov Cirkvi, bez pochybnosti možno predpkladať, že je to v zhode s Kristom. Tak Cirkev zaviedla aj zoznam kníh Písma svätého, Vyznanie viery, stavbu kostolov /za čias Krista ešte nemohli byť, to je dúfam jasné prečo.../, výzdobu týchto kostolov obrazmi a sochami Krista a svätých, ktorým sa neklania, ale ktoré sú pre veriacich názorná pamiatka, vzor, či ako rodinné fotoalbumy osôb, na ktoré s vdakou spomína, prípadne ku ktorým sa môže /ako v Bohu živým.../ obracať o príhovor u Boha...  Taktiež už v čase apoštolov /ako je to naznačené v Písme, a odsvedčuje dosvedčuje sv. Irenej a ranokresťanské tradície.../ prešla na zo slávenia soboty na Pánov deň, nedeľu zmŕtvychvstania... Tak postupne pod vplyvom  osobitného Božieho riadenia vznikli histórii rozličné formy zasvätenia sa života celkom pre Boha v službe ľuďom /rehoľníci a pod./...

No ale môžeme pokračovať aj na strane nekatolíckej časti kresťanstva: Nie je vari spôsob, ako prebiehajú bohoslužobné zhromaždenia v rozličných cirkvách vari konkrétnou tradíciou tej ktorej cirkvi, či spoločenstva? Mal by proti tomu niečo Kristus? A to tiež vytvorili ľudia, či nie? A ako sa len líša... Nie je vari vznik novej cirkvi aj podľa jej zakladateľov tejto cirkvi vlastne nové pochopenie nejakej časti, či aspektu Božieho slova vo svetle Ducha Svätého? /tak to prakticky všetci tvrdia, hoci to môže byť pod otáznikom.../. Alebo: nie je zvyk otvárať Bibliu a prečítať nejaký citát tiež len ľudskou tradíciou?... A kto zavrhuje to niekto ako vyslovene čosi zlé? /hoci aj to môže byť niekedy povera.../. Prípadne nie je konkrétny spôsob modlitby ľudí v rozmanitých cirkvách, rodinách u jednotlivcov vlastne len ich vlastnou tradíciou? Veď predsa sotva možno povedať, že tak sa modlil presne Pán Ježiš... Alebo že tak sa práve modlili apoštoli /oni sa modlili najprvako iní Židia, a len postupne.../...  Mohol by som pokračovať...

Bratku Willy, ja viem, že ty toto všetko vieš. Ale svojím jednostranným a trochu na jednu stranu zaujatým postojom akoby zámerne si kalil čistú vodu, ktorá by medzi nami mohla byť...Nezdá sa ti?... Preto sa naozaj zamysli naozaj nad mnohými poznámkami, ktoré tu odzneli na tvoju adresu v reakciách mnohých...  Nebolo by lepšie namiesto do KC rýpať tak - podľa Evanjelia - aspoň trošku do seba?... My nepopierame, že KC neurobila chyby. Chybou je však to, ak niekto vychádza z premisy, že chybu robila a robí len KC. jej chyby treba preto neustále pranierovať. Ale svoje chyby, tie len zahmlievať, a ospravedlňovať. A nie je to pravda, Všetci robia, robili, i budú robiť chyby. O samozrejmom sa netreba dohadovať, ani to, kto je lepší, a má menej chýb. To zaváňa pýchodu, a "pýcha peklom dýcha"... Lebo potom je to aj s tebou naozaj tak, že "vyberáš druhému smietku z oka, no vo vlastnom..." A nebolo by dobre na tom druhom nájsť aj čosi dobré? Je to naozaj plná pravda, že tá KC je totálne vedľa, že celé jej učenie, jej zriadenie, a všetko čo jej ľudia konajú, že sú to len smeti?... Ty si nestretol ešte žiadneho svätého katolíka? nepoznáš z histórie nikoho takého?... A ved všetci oni verili, a učili, a vyznávalia ahlásali presne to, čo my dnes, čo dnešní, či všerajší pápež... Nenapadlo ťa trebárs myšlienka, že ako na základe takých "bludov", ktoré tá skazená KC učí môže niekto prejavovať v živote toľko lásky, nábožnosti, obetavosti, svätosti?... Môže zlý strom prinášať až také dobré a toľko ovocia ako KC v celej svopjej histórii, i súčasnosti?... Porozmýšľaj. Elo.




Stránka vygenerována za: 4.36 sekundy