Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 294 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461682
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Povodně aneb kdy pustit majetek k vodě
Vloženo Pátek, 10. červenec 2009 @ 11:24:57 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vnitřní nezávislost na majetku musí člověk systematicky budovat celý život,
nezřízený mamon už utopil mnoho lidí i společenství


S majetkem je to podobné jako se slávou, alkoholem, heroinem či jinými drogami. Vyvolává návyk a závislost, tzn. pocit, že se bez něho nedá žít.

Afričané prý mají zajímavou past na opice. Do úzké díry dají pamlsek. Opice tam prostrčí ruku, sevře ji v pěst, ale pak ji nemůže vytáhnout a lovci ji zabijí. Proč? Protože není schopna pustit pamlsek, který už jednou drží v ruce.

Ale i lidi nejsou schopni pustit majetek, který už jednou vlastní.

Tomuto jevu ekonomové říkají jev utopených nákladů a je to jeden z mnoha jevů, které se dají vysvětlit teorií relativní frustrace.


Majetek v nás jako každá droga vyvolá iluzorní pocit, že je pro nás důležitější, než ve skutečnosti je. Tuto klamavou iluzi se snaží brzdit nejrůznějším způsobem všechna náboženství a etické systémy. Vzpomeňme například na Ježíšova slova: „Tomu, kdo by se s tebou chtěl soudit o košili, nech i svůj plášť.“ Jinými slovy majetek často nestojí za spory, které kvůli němu vedeme.


Podobně jako u žárovky není nejtěžší ji rozsvítit, ale naopak umět ji večer vypnout a jít spát v rozumnou dobu, tak i u majetku není nejtěžší ho získat, ale paradoxně umět se ho pustit v krizové situaci. Tou krizovou situací nemusí být nutně povodně či jiná přírodní katastrofa, ale třeba i válka. To je velké umění, kterým vládnou Židé. Ti díky bohatým historickým zkušenostem umějí opustit vše, co předchozí generace budovaly - vzít si kufr a utéci třeba před Hitlerem do Ameriky.

Pozor, toto umění není vrozené či přirozené! To si člověk musí do hlavy vtlouci. Židé si to každý rok opakují znova a znova. O Velikonocích narychlo snědí berana s hořkými bylinami, s holí v ruce. Ano, je to rituál, ale zároveň je to i budování vědomí, že chce-li být člověk skutečně svobodný, musí vědět, kdy vypadnout od pozlátka egyptského luxusu.

Nechci tvrdit, že na luxusu či majetku je něco špatného. Chci jen říci, že je nesmírně obtížné ho odhodit, když vás táhne ke dnu - morálnímu, sociálnímu, fyzickému... Je to jako se zlatem - i to je dobrá věc, ale plavat s ním se nedá. Tuto vnitřní nezávislost na majetku - přípravu na velkou ztrátu - musí člověk systematicky budovat celý život, protože nezřízený mamon už utopil mnoho lidí i společenství.

Nedávno jedna rodina ignorovala opakované výzvy k evakuaci před povodňovou vlnou. Ne že by je neslyšeli, ale dokud je i s ročním dítětem nevytáhli hasiči ven, nebyli schopni opustit dům, kde jim hrozilo smrtelné nebezpečí. Nebo třebas katolická církev. Tu táhne ke dnu mimo jiné i touha po restituci církevního majetku, včetně od začátku zbytečných a trapných soudních tahanic o katedrálu. Ale nevztahují se výše zmíněná Ježíšova slova právě na tuto situaci? Co by nám asi řekl, kdyby tu byl? Neslyšeli bychom náhodou: „Svádí-li vás touha po majetku, utněte ji. Lépe je vám vejíti do dalšího tisíciletí jako chudá církev než nenaplněnými tužbami po majetku skončit na smetišti dějin.“

Neplatí tato slova ale i pro obyvatele zátopových oblastí? Kolikrát je budou muset povodně zatopit, než se rozhodnou odstěhovat se na kopec? Zde hraje velkou roli příklad sousedů a ohledy na ně. Když se najde alespoň jeden statečný, který řekne: „Já už toho mám dost. Stěhuju se, ať to stojí co to stojí. Nebudu riskovat, že mi to jednou zabije celou rodinu,“ tak jeho příklad může usnadnit rozhodování druhých. Najednou pak uvidíme módu - masový exodus ze zátopových oblastí.

Ale jasný úsudek při povodních nezatemňuje jen vazba na rodinný majetek. Je tu samozřejmě celá řada jiných vlivů. Například obyvatele vede snaha zkrátit ten nekončící stres, že místo vyčkávání mají puzení uklízet následky povodně ještě v -době, kdy akutně hrozí příchod další povodňové vlny. Mají zkrátka potřebu nebýt pasivní a udělat tlustou čáru za náročným obdobím. Ano, i toto chování je „lidsky pochopitelné“, ale to vůbec neznamená, že dotyčným prospívá. To, že nějaký sklon je přirozený, intuitivní a lidsky pochopitelný, ještě neznamená, že musí být prospěšný. Vždyť i čistě přírodní odvar z bylin může být prudce jedovatý.

Jeroným Klimeš, klinický psycholog

Zdroj: Lidové noviny 3. července 2007

Podobná témata

Zamyšlení

"Povodně aneb kdy pustit majetek k vodě" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Povodně aneb kdy pustit majetek s opicí a Austrálii (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pátek, 10. červenec 2009 @ 21:07:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spíše než k tématu píši jen podrobnost: podle filmu z Austrálie, kde lovci procházejí suchou zemí daleko od domova a neznají, kde v tom místě najít vodu.  Lovec chytí opici, když opice pozoruje, jak lovec do otvoru ve stromu něco vložil. Jen kaménky. Opice přijde, když se člověk vzdálí a ukryje a strčí ruku dovnitř, sevře kaménky a v tu chvíli se objeví znova lovec. Opice neumí přehodit výhybku a zvládnout dvě věci najednou - pustit ruku a utéci. Kvůli menší věci zachránit větší. Lovec chytí opici, nesní ji, ale přiváže na provázek a počká, až bude mít opice žízeň. Ona ho pak dovede tam, kam sama chodí pro vodu.
Přirovnání je to trefné. Je to koordinace a seřazení důležitosti témat , sladit se podle toho, co je větší a co podřadnější.



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy