Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 235, komentářů celkem: 429551, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 449 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Syntezator

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116470056
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Podstata služby Ducha svatého
Vloženo Sobota, 04. červenec 2009 @ 16:29:27 CEST Vložil: Stepan

Úvod do křesťanství poslal papanicolau

Duch svatý jako reflektor ukazující nám na Ježíše.
Znovuotevření starého diskutovaného tématu, trochu jinak.


Protože jste synové, poslal Bůh do našich srdcí Ducha svého Syna, Ducha volajícího Abba, Otče. Gal 4:6
Duch Boží v hebrejštině rúach a v řečtině pneuma označuje prudce proudící vzduch – vítr nebo dech - nádech či výdech. Vyjadřuje představu uvolněné energie, konající síly, moci v činnosti, života projevujícího se aktivitou. Symboly a podoby Ducha Svatého ať kokrétní či obrazné jsou vítr, oheň, živá voda nebo holubice.
V řecké křesťanské filosofii je pneuma čili vanutí - aktivním principem, který určuje vlastnosti a povahu všech věcí - je principem života všeho jsoucího. Pneuma se projevuje ve formě tzv. tonos = vnitřní chvění, doslova napětí. Tonos je nejvlastnějším způsobem působení pneumatu - poukazuje na náhlost nepředvídatelnost zásadních proměn, které se nejprve dlouho a nenápadně rodí a připravují. V člověku působí pneuma tak silně, že tonos působí též jako logos (slovo, řád, smysl, záměr, viz J. 1;1 Na počátku bylo Slovo - logos). Pneuma - tonos umožňuje i poznatelnost věci;

  • je všudypřítomné
  • projevuje se mocí, pohybem a životem,
  • označuje tvůrčí proud proměn,

Starý zákon hovoří o Duchu Božím jako o Bohu v činnosti: - dával tvar stvoření a oživoval stvořené bytosti, - řídil běh toho, čemu říkáme příroda a historie, - zjevoval Boží pravdu a vůli svým poslům prostřednictvím přímé komunikace nebo jasného porozumění, - skrze zjevení učil Boží lid cestě věrnosti a přinášení ovoce, - vyvolával osobní odezvu na poznání Boha - ve formě víry, pokání, poslušnosti, spravedlnosti, otevřenosti, vyučování a společenství s Ním skrze chválu a modlitbu; - vystrojoval jednotlivce k vedení, - vybavoval jednotlivce dovedností a silou k dosažení tvůrčích cílů; Nový zákon /používá řecká slova pneuma to hagion - Duch svatý/
  • Duch svatý - Utěšitel (paraklétos' řec.) - ten, kdo utěšuje a posiluje, Rádce, Pomocník, Přímluvce, Obhájce, Spojenec, Přítel;
Jan v Ježíšových promluvách o Duchu Svatém užívá mužské osobní zájmeno ekeinos - ON, Duch je i není pouhým "vlivem", nebo nějakou energií, nýbrž podobně jako Otec i Syn samostatnou osobou, tvořící tajemství Boží jednoty.
Efezským 4:30 A nezarmucujte svatého Ducha Božího, jehož pečeť nesete pro den vykoupení.
Duch svatý zprostředkovává přítomnost Pána Ježíše Krista: 1. Jeho přítomnost - jako toho, který byl ukřižován, žije, přistupuje k lidem a oslovuje je; 2. Jeho aktivitu - ve své moci osvětluje, oživuje, proměňuje - burcuje z netečnosti, probouzí naše chápání, napomíná a utišuje výčitky svědomí, podporuje v tísni, posiluje ke spravedlnosti, zmocňuje k jednání; 3. Jeho slávu - zjevuje Ježíše a pravdu o Něm a Jeho díle, - osvětluje lidská srdce, (otevírá možnost přijmout, vidět,...), - působí znovuzrození - oživení – a probouzí důvěru, - ujišťuje - vydává vnitřní utvrzení, naplňuje radostí, - proměňuje charakter člověka, - uvádí do služby – působí obdržení a rozvoj duchovních darů;
Duch svatý sám ustupuje do pozadí. Jeho služba ve vztahu k Ježíši je službou "reflektoru" osvětlujícího nám lidem Krista. Nechce upozorňovat na sebe, ani mít s námi přímý vztah jako máme s Otcem a Synem. Jeho úlohou i Jeho radostí je rozšířit naše společenství s nimi oběma oslavováním Syna naší vírou a vydáváním svědectví o našem přijetí skrze Syna do Otcovy rodiny. Každý křesťan má Ducha svatého od chvíle, kdy uvěřil - člověk obdrží Ducha tím, že přijme Krista. (Sk.2,38 -39)
Duch svatý slyší, mluví, vydává svědectví, usvědčuje, oslavuje Krista, vede, uvádí, učí, přikazuje, zabraňuje, žádá, dává promlouvat, pomáhá, přimlouvá se a sám volá k Bohu v modlitbách volajích 'lkáním nevyslovitelným'. Je možné mu lhát a zarmoutit ho. Duch svatý je „plachý jako holubice“ a každý projev hříchu ho zarmucuje, udušuje, umlčuje a vzdaluje od nás.
Otázky k zamyšlení Co to znamená nechat se vést Duchem? Využíváme všechny možnosti, které nám Bůh ukazuje, důvěřujeme mu, že nám dá schopnosti správně reagovat? Počítáme s tím, že..."naše tělo je chrámem Ducha svatého, který v nás přebývá a jehož máme od Boha"? (l.Kor. 6,19) "Spolupracujeme" s ním, nebo Jeho dílu stavíme překážky svou bezmyšlenkovitostí, lhostejností, nekázní a nestřídmostí?
Je dáno zaslíbení, že sám Duch sv. usvědčuje z hříchu a ukáže, v čem je spravedlnost a soud. (J.16,8) a že Duch zmocňuje učedníky ke svědectví o svém Pánu. To jsou Jeho hlavní zájmy, jimiž uskutečňuje. své poslání oslavit Pána Ježíše Krista. Stejně jako znát Ducha svatého znamená znát Krista, tak i ctít Ducha svatého znamená ctít Krista - ctít jej realismem ve vztahu k duchovním otázkám, v ochotě nechat odkrýt nám naše chyby a v připravenosti měnit naše cesty podle Jeho Slova.


Literatura a zdroje: Packer, James: Choďme Duchem, Praha 1999, Návrat domů Kratochvíl, Zdeněk: Studie o křesťanské a řecké filosofii, Praha 1994, Česká křesťanská akademie, Prince, Derek: Cyklus kázání - Beránek a Holubice; Jak být veden Duchem svatým

Podobná témata

Úvod do křesťanství

"Podstata služby Ducha svatého" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Podstata služby Ducha svatého (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 06. červenec 2009 @ 15:29:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Autor píše:

///Nechce upozorňovat na sebe, ani mít s námi přímý vztah jako máme s Otcem a Synem. Jeho úlohou i Jeho radostí je rozšířit naše společenství s nimi oběma oslavováním Syna...///

Po dlouhé době správný popis vztahu Ducha k Otci a Synu.

Právě z tohoto důvodu nikde v Písmech NS ani SS nevidíme, že by se někdo MODLIL k Duchu svatému. Jediný Ezechiel k Duchu prorokoval z příkazu Hospodina. Nikde v Písmu Ducha svatého nikdo nevzývá, nemodlí se k Němu a nevyzývá Ho, aby přišel či cokoliv jiného.

Modlitba směřuje výhradně k Otci nebo Synu.

U letničních a charismatiků se však všechny výše uvedené věci běžně dějí - výsledek - přichází úplně JINÝ duch.





Re: Podstata služby Ducha svatého (Skóre: 1)
Vložil: papanicolau (darg@email.cz) v Pondělí, 06. červenec 2009 @ 19:05:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
/Nechce upozorňovat na sebe, ani mít s námi přímý vztah jako máme s Otcem a Synem. Jeho úlohou i Jeho radostí je rozšířit naše společenství s nimi oběma oslavováním Syna naší vírou a vydáváním svědectví o našem přijetí skrze Syna do Otcovy rodiny./
(Uvedená citace pochází z knihy: J.Packer: Choďme Duchem)

Je to dobrý postřeh a je dobré na tuto skutečnost upozornit.
Ve smyslu ... zkoumejte Písma a rozumějte...a nenechávejte se ovlivnit učením lidí a jejich doktrínami.
Modlitba má být V DUCHU SV. a nikoliv K DUCHU SV. - Pro oslovování Ducha Svatého není opodstatnění.




Re: Podstata služby Ducha svatého (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 08. červenec 2009 @ 09:53:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jan v Ježíšových promluvách o Duchu Svatém užívá mužské osobní zájmeno ekeinos - ON, Duch je i není pouhým "vlivem", nebo nějakou energií, nýbrž podobně jako Otec i Syn samostatnou osobou, tvořící tajemství Boží jednoty.

Na tento problém jestvujú dva pohľady: ten prvý hovorí,že Otec ,Syn a Duch Boží  sú osoby.Druhý pohľad je ten,že Otec a Syn sú osoby a Duch Boží je účinná moc Boha otca a Pána Ježiša Krista.Ani jedna ani druhá strana nespochybňujú ,že Otec a Syn sú osoby ani sa to spochybniť nedá pretože opis P.J.Krista v nebeskej podobe je v Zj.1,13  „ a v prostredku medzi siedmimi svietnikmi som videl podobného Synovi človeka, oblečeného v dlhom rúchu až po nohy a prepásaného na prsiach zlatým pásom.“
Podobný opis je vMat.17,2 ...   „a premenil sa pred nimi, a jeho tvár sa skvela jako slnce, a jeho rúcho stalo sa bielym ako svetlo.“
Opis Otca v nebeskej podobe je v Zj.Jana  4, 2-3  „A hneď som bol v duchu. A hľa, trón stál na nebi, a na tróne ktosi sediaci.3  A ten, ktorý to sedel na tróne, bol na pohľad podobný kameňu jaspisu a sardisu, a dúha bola vôkol trónu, na pohľad podobná smaragdu.“
Opis Ducha Svätého v nebeskej podobe som nenašiel.
 
Vyznavači  prvého pohľadu vychádzajú z následovných části Písma:
 
1,   Mat.28,19 „A tak iďte, čiňte učeníkmi všetky národy krstiac ich vo meno Otca i Syna i Svätého Ducha.“
2,    1Jan 5,7  „Pretože traja sú, ktorí svedčia na nebi: Otec, Slovo a Svätý Duch. A tí traja sú jedno.“
 
Vyznavači  druhého pohľadu vychádzajú z týchto výrokov:
 
1, Zjavenie 22:3  „A nebude viacej ničoho zlorečeného, a trón Boží a Baránkov bude v ňom, a jeho sluhovia mu budú svätoslúžiť.“
Argumentujú tým,že v novom Jeruzaleme sú len dva tróny Boží a Baránkov.Trón pre Ducha Božieho tam chýba. Ak je Duch Boží osoba musel by tam byť i tretí trón.
2, Ďalej dôvodia tým:že ap.Pavol trinásť epištol začína pozdravom: „milosť vám a pokoj od Boha, nášho Otca, a od Pána Ježiša Krista!“ Ani v jednom prípade nie je spomenutý Duch Boží.Vychádzajú z toho,že ak by Duch Boží bol osoba nutne by tam musel byť pozdrav aj od Ducha Božieho.
3, Ďalším argumentom je fakt,že v Slove Božom  sú výroky: Duch Boží alebo Duch Kristov.Ani v jednom prípade nie je výaz Duch od Ducha Božieho. Ak by Duch Boží bol osoba potom by v SB takýto výraz musel byť.




Re: Podstata služby Ducha svatého (Skóre: 1)
Vložil: papanicolau v Středa, 08. červenec 2009 @ 14:09:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
“Jsou ovšem věci, jež se nedají vyjádřit slovy. Ty se ukazují samy, jsou mystické.“ /Ludwig Wittgenstein/



Stránka vygenerována za: 0.27 sekundy