Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 660 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482020
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Bůh a jeho proměny...
Vloženo Sobota, 20. červen 2009 @ 11:37:22 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal ferda

Bůh a jeho proměny
Bůh a jeho proměny v dějinách náboženství navrhl poprvé Sean Moore.Za to mu patří dík. Bůh a čas připomínají jeden druhého dvěma způsoby:žádný z nich neexistuje tak,jak si to představuje prostý rozum,a oba mají prvořadý význam pro lidské vědomí a zkušenost po tak dlouhou dobu,jak přežívá jakýkoli důkaz.
V roce 1623 uspořádal americký žurnalista H.L.Mecken ( 1880-1956) zádušní mši za bohy,kteří,jak to formuloval,“byli spláchnuti dolů stokou“. Zeptal se: kam se poděl Sutech,kdysi hlavní bůh celého nilského údolí? Kam se poděli Rešef-Aštoret -Astarte -El -Nebo -Molek -Baal -Dagan -Osiris -Moloch. Ti všichni byli kdysi bohy největšího věhlasu.O mnohých z nich se zmiňuje s bázní a strachem Starý Zákon. Seznam pokračuje ještě na celé další straně. Potom se Mencken ptá:“Kde je hřbitov mrtvých bohů? Který loudavý truchlící zalévá jejích mohyly...?Lidé se dřeli po celé generace,aby jim postavili ohromné chrámy – chrámy s kameny velkými jako vozy se senem. Výkladem jejich rozmarů se zabývaly tisíce kněží,čarodějů,arcijáhnů,evangelistů,haruspiků,biskupů,arcibiskupů. Pochybovat o nich znamenalo zemřít,zpravidla na hranici. Vojska táhla do boje,aby je bránila proti nevěřícím:vesnice byly vypalovány,ženy a děti zabíjeny jako zvěř,dobytek odháněn...Byli to bozi nejvyššího postavení a hodnosti – bozi civilizovaných národů – objekt uctívání a víry milionů. Všichni byli teoreticky všemohoucí,vševědoucí a nesmrtelní. A všichni jsou mrtví.“V prohlašování,že“Bůh je mrtev“,nebyl Mencken ani zdaleka sám. Na jeho otázku „kde je hřbitov mrtvých bohů?“ odpověděl vlastně už o čtyřicet let dříve ještě větší protivník Boha Friedrich Nietzsche ( 1844-1900).Ve své Radostné vědě vylíčil blázna,který pobíhá za jasného rána po tržišti s lucernou a křičí znovu a znovu:“Hledám Boha!Hledám Boha!“ „Kolem postávala řada těch,kteří neměli víru,a tak se ozval hlučný smích.“Takže se ztratil? Ptal se jeden.“Zabloudil jako dítě?“ řekl jiný.“Nebo se schoval? Bojí se nás? Někam odjel? Usadil se někde jinde? Tak volali a smáli se. Blázen skočil mezi ně a ostře se na ně zadíval.“Kam odešel Bůh?“ křičel. Povím vám to: Zabili jste ho – vy a já.“Říká se také,že blázen šel ještě téhož dne do mnoha kostelů a zpíval své reguiem aeternam deo. A když měl složit za sebe účet,zněla prý jeho odpověď:“Čím jsou tyto kostely,nejsou-li to hrobky a hroby Boha?“ Nietzsche prohlašoval,že smrt Boha je „ nedávna událost“, a v 19.století uvádělo v pochybnost existenci Boha mnoho lidí. Ale tyto pochyby,ze kterých mohla vyplynout smrt Boha,se objevovaly v každém století,ve většině částí světa.

Je-li smrt Boha tak běžná,proč k ní dochází? Důvody mohou být osobní a spjaté s individuálními okolnostmi,ale mohou být také méně specifické a sdílené mnoha lidmi. Obecně je můžeme shrnout do tří skupin. První z nich tvoří vyvracení důkazu. Její představitelé probírají argumenty ve prospěch Boha a tvrdí,že tyto argumenty jsou nesouvisle,nepodstatné nebo mylné. Druhou skupinu argumentu proti existenci Boha tvoří omezování:ta uznávají,že lidé věří v Boha,ale nabízejí důvody,proč to dělají,které nezahrnují možnost,že Bůh existuje. Jedním z příkladů byl H.L.Mecken:tvrdil,že lidé věří v Boha,protože jsou neschopní a v Bohu hledají útěchu nebo moc nad druhými,kterou nemohou získat nijak jinak. Argumenty těchto redukcionistu je možné zredukovat na „nic než“ - tj.,že Bůh skutečně není nic víc než...Biolog Richard Dawkins,který tvrdí,že Bůh není nic jiného než virus,který infikuje jeden mozek za druhým škodlivými a nezdravými informacemi. Do třetí skupiny patří popírání. Jeho představitele hledají argumenty vedoucí k závěru,že Bůh existuje,a potom polemizují s jejích přesvědčivostí nebo platností. Klasickým příkladem argumentů poukazujících na existenci Boha je pět bodu Tomáše Akvinského,z nichž všechny se vyskytují i v jiných náboženstvích. Nakonec zůstává případ,kdy takové argumenty nemohou být přesvědčivé,protože ať už je Bůh čímkoli,je určitě čímsi mnohem víc než závěrem vyplývajícím z nějakého argumentu. A tak nelze-li Boha popsat jinak než obrazy nás samých a jestliže se tyto obrazy ohromně mění z jedné generace na druhou,jak můžeme říct,pokud vůbec,o Bohu cokoli,co by bylo samostatně spolehlivé? Co lidé říkají o Bohu,musí být jen přibližné,prozatímní,opravitelné a často mylné. To proto,že „Boha nikdo nikdy neviděl“ ( Jan 1,18).Proč ne?Protože Bůh není objekt jako jiné objekty ve vesmíru dostupné pozorování. Na základě abdukčního vyvozování můžeme svými zážitky vesmíru a sebe samých dojít k závěru,že Bůh je. V podstatě tedy vidíme a zažíváme Boha přímo skrze okolnosti světa,protože naše mozky a těla jsou vystavěny tak,jak jsou. Z toho všeho je jasné,že v lidských zážitcích a uvažování je vědomí Boha základní. Lidský příběh o Bohu je příběhem o tom,jak byli lidé vtahování do přítomnosti Boha tím hlouběji,čím hlubší poznatky získávali o povaze onoho Jediného,který je stále zve a přitahuje. „Křesťanovo poznávání Boha není nekonečnou řadou úvah o boží podstatě a dokonalosti,jako když matematik uvažuje o kruhu a trojúhelníku. Mnoho filozofů a teologů,kteří měli velkolepé a vznešené představy o boží přirozenosti,nebylo v důsledku toho o nic svatějšími ani ctnostnějšími... O božských věcech radí duši lépe samotná modlitba než moudří lidé s veškerou svou studovanosti. Mnoho prostých a neučených osob,které se vyučili v boží škole,hovoří o Něm vhodněji,vznešeněji a zaníceněji než ti nejschopnější doktoři,kteří,protože nejsou lidmi modlitby,mluví a píší o nebeských záležitostech suše a usilovně...Svatý Antonin znal Boha tímto způsobem,když si stěžoval,že slunce vstalo příliš brzy a skončilo jeho modlitby,a taktéž svatý František když trávil celé noci tím,že s rozkoši opakoval slova „můj Bůh a mé všechno“.Pocit Boha,toto experimentální poznání,bylo touhou všech světců a plodem jejich spojení s ním“. Není možné vylíčit Boha z božího stanoviska,protože Bůh je a priori bez počátku a bez konce,a příběhy bez počátku a bez konce je těžké vyprávět. Ale historie Boha z lidského stanoviska je historií hrdinného a fascinujícího zápasu dostat se k Bohu a vypovědět alespoň něco o zázraku a slávě toho,co se tu děje. I pak musí však každé konstatování o Bohu a každý akt uctívání končit slovy“ Deus semper maior,“Bůh je vždy větší . Co však jasně vysvítá ze zkušenosti mnohá lidi je,že ti, kdo žijí s Bohem,zjišťují,že je to vztah lásky a že pravá láska vylučuje strach.( 1.Jan 4.18) Augustin zaznamenal rozumnou radu:“Boj se Boha,abys nezůstal pozadu,miluj Boha,abys mohl kupředu“a pro Augustina byla láska konečným slovem:dilige et guod vis fac,miluj,a co chceš ( v charakteru lásky) ,čiň.“Třesu se někdy o svou vlast.“napsal Thomas Jefferson,když pomyslím na to,že Bůh je spravedlivý“ Písma jsou tak výzvou a příležitostí,aby se toho člověk naučil víc o Bohu na základě toho,co už zná,co přijal a čemu uvěřil. Kdyby Bůh nebyl tím největším dobrem,jaké si lidé dovedou představit a poznat,kdyby Bůh neproměňoval životy,aby se staly oním dobrem ve vztahu lásky,byl by Bůh skutečně „spláchnut do stoky“navěky. Vybráno z knihy, Bůh a jeho proměny v dějinách náboženství. John Bowker ***Ferda***



“Hledám Boha!Hledám Boha!“ „Kolem postávala řada těch,kteří neměli víru,a tak se ozval hlučný smích.“Takže se ztratil? Ptal se jeden.“Zabloudil jako dítě?“ řekl jiný.“Nebo se schoval? Bojí se nás? Někam odjel? Usadil se někde jinde? Tak volali a smáli se. Blázen skočil mezi ně a ostře se na ně zadíval.“Kam odešel Bůh?“ křičel. Povím vám to: Zabili jste ho – vy a já.“Říká se také,že blázen šel ještě téhož dne do mnoha kostelů a zpíval své reguiem aeternam deo. A když měl složit za sebe účet,zněla prý jeho odpověď:“Čím jsou tyto kostely,nejsou-li to hrobky a hroby Boha?“ Nietzsche prohlašoval,že smrt Boha je „ nedávna událost“, a v 19.století uvádělo v pochybnost existenci Boha mnoho lidí. Ale tyto pochyby,ze kterých mohla vyplynout smrt Boha,se objevovaly v každém století,ve většině částí světa. 

Je-li smrt Boha tak běžná,proč k ní dochází? Důvody mohou být osobní a spjaté s individuálními okolnostmi,ale mohou být také méně specifické a sdílené mnoha lidmi. Obecně je můžeme shrnout do tří skupin. První z nich tvoří vyvracení důkazu. Její představitelé probírají argumenty ve prospěch Boha a tvrdí,že tyto argumenty jsou nesouvisle,nepodstatné nebo mylné. Druhou skupinu argumentu proti existenci Boha tvoří omezování:ta uznávají,že lidé věří v Boha,ale nabízejí důvody,proč to dělají,které nezahrnují možnost,že Bůh existuje. Jedním z příkladů byl H.L.Mecken:tvrdil,že lidé věří v Boha,protože jsou neschopní a v Bohu hledají útěchu nebo moc nad druhými,kterou nemohou získat nijak jinak. Argumenty těchto redukcionistu je možné zredukovat na „nic než“ - tj.,že Bůh skutečně není nic víc než...Biolog Richard Dawkins,který tvrdí,že Bůh není nic jiného než virus,který infikuje jeden mozek za druhým škodlivými a nezdravými informacemi. Do třetí skupiny patří popírání. Jeho představitele hledají argumenty vedoucí k závěru,že Bůh existuje,a potom polemizují s jejích přesvědčivostí nebo platností. Klasickým příkladem argumentů poukazujících na existenci Boha je pět bodu Tomáše Akvinského,z nichž všechny se vyskytují i v jiných náboženstvích. Nakonec zůstává případ,kdy takové argumenty nemohou být přesvědčivé,protože ať už je Bůh čímkoli,je určitě čímsi mnohem víc než závěrem vyplývajícím z nějakého argumentu. A tak nelze-li Boha popsat jinak než obrazy nás samých a jestliže se tyto obrazy ohromně mění z jedné generace na druhou,jak můžeme říct,pokud vůbec,o Bohu cokoli,co by bylo samostatně spolehlivé? Co lidé říkají o Bohu,musí být jen přibližné,prozatímní,opravitelné a často mylné. To proto,že „Boha nikdo nikdy neviděl“ ( Jan 1,18).Proč ne?Protože Bůh není objekt jako jiné objekty ve vesmíru dostupné pozorování. Na základě abdukčního vyvozování můžeme svými zážitky vesmíru a sebe samých dojít k závěru,že Bůh je. V podstatě tedy vidíme a zažíváme Boha přímo skrze okolnosti světa,protože naše mozky a těla jsou vystavěny tak,jak jsou. Z toho všeho je jasné,že v lidských zážitcích a uvažování je vědomí Boha základní. Lidský příběh o Bohu je příběhem o tom,jak byli lidé vtahování do přítomnosti Boha tím hlouběji,čím hlubší poznatky získávali o povaze onoho Jediného,který je stále zve a přitahuje. „Křesťanovo poznávání Boha není nekonečnou řadou úvah o boží podstatě a dokonalosti,jako když matematik uvažuje o kruhu a trojúhelníku. Mnoho filozofů a teologů,kteří měli velkolepé a vznešené představy o boží přirozenosti,nebylo v důsledku toho o nic svatějšími ani ctnostnějšími... O božských věcech radí duši lépe samotná modlitba než moudří lidé s veškerou svou studovanosti. Mnoho prostých a neučených osob,které se vyučili v boží škole,hovoří o Něm vhodněji,vznešeněji a zaníceněji než ti nejschopnější doktoři,kteří,protože nejsou lidmi modlitby,mluví a píší o nebeských záležitostech suše a usilovně...Svatý Antonin znal Boha tímto způsobem,když si stěžoval,že slunce vstalo příliš brzy a skončilo jeho modlitby,a taktéž svatý František když trávil celé noci tím,že s rozkoši opakoval slova „můj Bůh a mé všechno“.Pocit Boha,toto experimentální poznání,bylo touhou všech světců a plodem jejich spojení s ním“. Není možné vylíčit Boha z božího stanoviska,protože Bůh je a priori bez počátku a bez konce,a příběhy bez počátku a bez konce je těžké vyprávět. Ale historie Boha z lidského stanoviska je historií hrdinného a fascinujícího zápasu dostat se k Bohu a vypovědět alespoň něco o zázraku a slávě toho,co se tu děje. I pak musí však každé konstatování o Bohu a každý akt uctívání končit slovy“ Deus semper maior,“Bůh je vždy větší . Co však jasně vysvítá ze zkušenosti mnohá lidi je,že ti, kdo žijí s Bohem,zjišťují,že je to vztah lásky a že pravá láska vylučuje strach.( 1.Jan 4.18) Augustin zaznamenal rozumnou radu:“Boj se Boha,abys nezůstal pozadu,miluj Boha,abys mohl kupředu“a pro Augustina byla láska konečným slovem:dilige et guod vis fac,miluj,a co chceš ( v charakteru lásky) ,čiň.“Třesu se někdy o svou vlast.“napsal Thomas Jefferson,když pomyslím na to,že Bůh je spravedlivý“ Písma jsou tak výzvou a příležitostí,aby se toho člověk naučil víc o Bohu na základě toho,co už zná,co přijal a čemu uvěřil. Kdyby Bůh nebyl tím největším dobrem,jaké si lidé dovedou představit a poznat,kdyby Bůh neproměňoval životy,aby se staly oním dobrem ve vztahu lásky,byl by Bůh skutečně „spláchnut do stoky“navěky. Vybráno z knihy, Bůh a jeho proměny v dějinách náboženství. John Bowker ***Ferda*** 


Podobná témata

Zamyšlení

"Bůh a jeho proměny..." | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bůh a jeho proměny... (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 22. červen 2009 @ 10:18:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Můj syn letos maturoval a ve zbytku literatury který se ještě dneska požaduje figuruje na jednom z prvních míst pan Jakub Arbes. To co psal vyvolává dojem že byl bez sebe hrůzou. Nechal se nachytat na myšlenky typu jak mohl Bůh dopustit to či ono a být tak krutý. To čeho se bál nazýval bohem Darwinistů což je v podstatě právo silnějšího. Věděl že je slabý a že bude v životě ještě hůř. Zoufale doufal že boha Darwinistů který nezná soucit a slitování alespoň trochu omezí a spoutá  humanismus ale spíš se tím jen snažil utěšovat a moc tomu nevěřil. Je zvláštní kolik lidí se snaží pomocí ničím nepodložených argumentů vyvracet víru v Boha. Kolik úsilí vyvíjejí na něco co by jim vůbec nemuselo vadit. Mohli by si užívat své materialistické nebe na zemi a být rádi že mají výhodu v tom že se nemusejí na nikoho a na nic ohlížet. Měli by být šťastní a spokojení. Ne nadarmo říkal Kristus že po ovoci poznáme strom a Jeho ovce poznají hlas svého Beránka.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy