Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471544
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jak nám ten člověk může dát k jídlu své tělo?
Vloženo Úterý, 31. březen 2009 @ 14:06:03 CEST Vložil: Olda

O Bibli poslal ssns

Pěkný den:-)

Mezi námi křesťany jsou rozdílné názory na kdejakou otázku víry. Často jsou to jen marginální problémy. Osobně však považuji za ostudné a tragické, že náš rozděluje něco, co by nás naopak mělo spojovat, co by nás mělo přivádět k jednomu stolu s naším spasitelem. Už z nadpisu článku je zřejmě patrné, že mluvím o Poslední večeři. Přečetl jsem si tu opravdu mnohé debaty mezi zastánci reálné přítomnosti těla a krve v chlebu a vínu a těmi kteří tvrdí, že chléb a víno jsou symboly. Velice často se mluví o samotných slovech ustanovení, která najdeme v jednotlivých evangeliích, a o jedenácté kapitole listu do Korintu.

Přiznávám, že už tyto pasáže Písma jsou pro mě dostatečným důvodem věřit, že chléb se stává tělem a víno krví. Skutečnost, že mnozí popírají reálnost přítomnosti chleba a krve je pro mě zarážející, neboť v samotném Bibli máme celkem obsáhlé pojednání z úst samotného Ježíše. A právě k této pasáži bych chtěl upřít zraky těch, kteří mluví o chlebu a vínu jen jako o symbolech, respektive o ustanovení Večeře Páně jako o jakési metafoře např. ve smyslu Ježíšových slov zaznamených v evangeliu podle Jana: Řekl jim tedy Ježíš znovu: "Amen, amen, pravím vám, já jsem dveře pro ovce." (J 10,7; obdobně J 10,9).



Citujeme-li z Písma, pak je důležité nevytrhnout nějaký ten veršík z kontextu. Pro výše nastínený problém je z mého pohledu nejužší kontext vymezen verši J 6,26 a J 6,69. Je důležité uvědomit si, že se jedná o text bezprostředně navazující na zázračné rozmnožení chleba a ryb.

Ve verši 28 (Řekli mu: "Jak máme jednat, abychom konali skutky Boží?" ČEP - ostatní citáty jsou rovněž z ČEP) je položena otázka, kterou si klade snad každý křesťan. Hned v následujícím verši (Ježíš jim odpověděl: "Toto je skutek, který žádá Bůh: abyste věřili v toho, koho on poslal.") dává Kristus odpověď, která zřejmě neuspokojila všechny přítomné, takže mu byla položena doplňující otázka:Řekli mu: "Jaké znamení učiníš, abychom je viděli a uvěřili ti? Co dokážeš? (verš 30). Ve verších 31 až 33 Ježíš vysvětluje svůj výrok z verše 27. Zřejmě učedníci pak vyslovují prosbu: "Pane, dávej nám ten chléb stále!" (v. 34). Ve verši 35 se Ježíš identifikuje s pravým chlebem od Boha (Ježíš jim řekl: "Já jsem chléb života; kdo přichází ke mně, nikdy nebude hladovět, a kdo věří ve mně, nikdy nebude žíznit.) Totéž následně opakuje ve verši 48 (Já jsem chléb života.) a 51 (Já jsem ten chléb živý, který sestoupil z nebe; kdo jí z toho chleba, živ bude na věky. A chléb, který já dám, je mé tělo, dané za život světa."). Nebylo by snadné vysvětlit jeho posluchačům, co my myslíme slovem "symbol", ale i tak je z verše 52 (Židé se mezi sebou přeli: "Jak nám ten člověk může dát k jídlu své tělo?") velmi dobře patrné, jak Ježíšovi jeho posluchači rozuměli. Byli přesvědčeni, že mluví o doslovné konzumaci svého těla.

V evangeliu jsme nejednou svědky toho, že posluchači Ježíšovi neporozuměli správně. Dosude tedy nelze vyloučit, že Ježíš byl špatně pochopen - Nikodém ostatně také pochopil řeč o znovuzrození velmi doslovně (J 3,3nn). Stejně jako Nikodémovi Ježíš poskytl vysvětlení: Ježíš jim řekl: "Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den. Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj.Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm. Jako mne poslal živý Otec a já mám život z Otce, tak i ten, kdo mne jí, bude mít život ze mne. Toto je ten chléb, který sestoupil z nebe - ne jako jedli vaši otcové, a zemřeli. Kdo jí tento chléb, živ bude navěky." (v. 53 až 58). Nedovedu si představit jednoznačnější vyjádření - je opakovaně použito řecké slovo sarx. Ježíš tady nemluví o pojídání nějakého chleba, který něco symbolizuje, ale mluví o doslovném pojídání jeho těla a pití krve. Tuto skutečnost potvrzují i verše 60 a 66 (Když to jeho učedníci slyšeli, mnozí z nich řekli: "To je hrozná řeč! Kdo to může poslouchat?"; Od té chvíle ho mnoho jeho učedníků opustilo a už s ním nechodili.) Tvrzení, že Bůh po nás požaduje pojídání něčího těla a pití krve, bylo pro mnohé učedníky (pravděpodobně z řad Židů) hodně silné kafe. Bylo to mimochodem nepřijatelné i později pro Římany, kteří kvůli tomu obviňovali křesťany z kanibalismu.

Při výkladu Písma je v podstatě možné cokoli. A tak se setkáte s tím, že lidé tvrdí, že Ježíš Nikodémovi potvrdil nauku o reinkarnaci. Pokud se někomu výše uvedená slova (nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev ... Kdo jí mé tělo a pije mou krev ... Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj ... Kdo jí mé tělo a pije mou krev) nezdají být dostatečná, pak by mě zajímalo, co víc by Kristus musel říct, aby se vyjádřil náležitě explicitně. Nezapomínejme, že jeho slova vyvolala nemalé pohoršení u mnohých učedníků, kteří ho kvůli tomu opustili. Proč? Pochybuji, že je tak rozlítilo povídání o jakémsi duchovním pokrmu nebo symbolickém významu chleba a vína - ono se tam totiž ani o žádném vínu vůbec nemluví! Tato slova byla pronesena před ustanovením Večeře páně. Je tedy nutné vykládat slova ustanovení i pasáže, které se na ustanovení odvolávají, na základě výše uvedeného.

Drobná poznámka závěrem

Tento článek není obhajobou jakékoli církevní praxe či dogmatiky. Nemluvím o katolické, pravoslavné či anglikánské ani jiné církvi, ani o Lutherovi. Nechávám pouze promluvit toho, který je pro mě jako křesťana nejvyšší autoritou - Ježíše Krista.
 


"Jak nám ten člověk může dát k jídlu své tělo?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak nám ten člověk může dát k jídlu své tělo? (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Úterý, 31. březen 2009 @ 14:49:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
'Nedovedu si představit jednoznačnější vyjádření' Vyjádření čeho?

Jak se člověk udržuje naživu? Jídlem a pitím. Ale přes to, že má co jíst, nakonec umírá (jedli vaši otcové, a zemřeli). Jídlo a pití tedy není pravým zdrojem života. Člověk, má-li skutečně přežít, mít život o němž mluví Ježíš, musí žít z něčeho jiného - z Ježíšovy oběti. Jeho tělo bylo rozlámáno, jeho krev prolita. A to nám přináší ten život - obrazně řečeno odtud čerpáme živiny - tj. jíme jeho tělo a pijeme jeho krev...

Když to vezmeme z jiného konce, může to mít svoji logiku i bez fyzického proměňování vína...



Re: Jak nám ten člověk může dát k jídlu své tělo? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 31. březen 2009 @ 15:10:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Tvrzení, že Bůh po nás požaduje pojídání něčího těla a pití krve, bylo pro mnohé učedníky (pravděpodobně z řad Židů) hodně silné kafe.--

Právě,že pro ty tak ani ne -v židovství se prováděli krvavé (nejen) zvířecí oběti .Tak snáze pochopili krvavou obět Ježíše coby člověka na smytí hříchů aby bůh byl uspokojen.Silné kafe to bylo spíše tak pro Řeky proto i ap. Pavel volí v jejich případě jinou vysvětlovací taktiku   


--A tak se setkáte s tím, že lidé tvrdí, že Ježíš Nikodémovi potvrdil nauku o reinkarnaci--

ano,záleží jak to kdo chápe .Někdo zas chápe "Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne" jen jako Ježíšovu osobu bez hlubších souvislostí



Re: Jak nám ten člověk může dát k jídlu své tělo? (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 31. březen 2009 @ 17:37:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Celkom sa podpisujem aj aj pod tento článok.

1/ Naozaj, ked ľudia odchádzali, a mnohí z jeho učeníkov, Ježišovi stačilo len trochu zjemniť význam Jeho slov a poukázať na to, že ide o nedorozumenie, nejde o nijaké jedenie a pitie Jeho tela a krvi, a že to myslí nejako inak... Nič také však neurobil. Naopak, ešte aj svojich sa opýtal, či chcú azda odísť...

2/ My by sme sa mohli hádať donekonečna. Ak teda jeden tie isté slová Písma chápe doslova /teda ako reálnu prítomnosť Krista pod spôsobom chleba a vína.../ a druhý iba symbolicky, nie je rozumné hádať sa, ale prečo si nevypočuť svedectvo tých, ktorí boli bližšie k prameňu, ktorí nielen čítali nejaký novozákonný spis, ktorý pojednával o tomto probléme, ale ktorým sa mohlo pravdepodobne dostať aj podrobnejšie ústne vysvetlenia, ako to chápať...? A to sú spisy apoštolských žiakov a cirkevných otcov, teda samé prvé generácie od apoštolov, osobnosti prvých storočí kresťanstva, teda to, čo sa nazýva tradične posvätná tradícia, a Cirkev to od samého začiatku považovala, i považuje za doplnkový prameň nášho poznania kresťanskej viery. A v tejto najstaršej tradícii je naozaj zachytená práve viera presne v tom duchu, ako o nej píše autor článku. Do pozornosti dávam stránku  
http://revue.theofil.cz/revue-clanek.php?clanek=595,
kde je seriál niekoľkých článkov o svedectve najstaršej kresťanskej tradície o Eucharistii.
.
Podotýkam, že nikto z nás nevie iste vysvetliť, ako je to možné, aby bol Pán Ježiš prítomný pod spôsobom chleba a vína, podobne ako nevie nikto vysvetliť ako je to možné, že je jeden Boh, no v troch osobách... To sú jednoducho tajomstvá viery, ktoré veríme jedine preto, že nám ich oznámil Boh v Kristovi. Je to vlastne zdôvodnenie iba na základe viery, čiže prijatia autority Krista a apoštolov, čo máme však rozumom zdôvodnené na základe božských skutkov Krista, ktoré presvedčili apoštolov a prvých kresťanov, ktorí boli preto boli ochotní žiť a umierať pre Neho atď... Teda uverili Kristovi aj to, čo nemôžeme svojim rozumom pochopiť, a teda to mať nejako pod svojou kontrolou... Práve v tom je podstata vieray, a to je jadrom aj jej hodnoty, cennosti, "zásluhy" pre nás... Ak by som to prijal len preto, lebo tomu dobre rozumiem, to už nie je viera, ale vedenie. Tí, ktorí  teda odmietli uveriť Kristovi, keď tvrdil o svojom tele a krvi v spojitosti s jedením chleba a pitím vína, a odišli, v tomto práve "prepadli". Nepatria medzi "blažených, ktorí nevideli /nemohli sa presvedčiť.../, a predsa uverili"... 

Osobne som presvedčený, že tí, ktorí aj inak veria v tieto slová, ako vyjadril autor článku /teda napr.symbolicky/, nemusia mať zlý úmysel. Iste sa môžu s Pánom vo viere spojiť v duchu, prítomného tam, "kde sú dvaja, traja v jeho mene", prípadne prijímať ho pod spôsobom Božieho slova, pod spôsobom núdzneho človeka, ktorý o niečo prosí /"Bol som hladný, smädný..."/, no to je už iné "kafe"... Nám tu naozaj ide o plné reálne pochopenie práve tohto slova z Evanjelia, a svedectvo prvých storočí v tom hlavnom prúde kresťanstva, v tej Cirkvi, ktorá bola považovaná za pravú dedičku Kristovho a apoštolského ohlasovania /a teda nie sektársku.../ a teda chápala práve túto pasáž Evanjelia takým spôsobom, ako to tvrdí autor.../aj keď kto by chcel, nájde aj tam rôzne mienky ako aj sú medzi nami.../



Re: Jak nám ten člověk může dát své tělo?, neboli přísloví o snažení (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pátek, 03. duben 2009 @ 21:12:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Starý jazyk Hebrejů má přísloví jako i jsou naše.
Na příklad ´rameno Hospodinovo´ znamená jeho sílu U nás je rameno spravedlnosti a zákona, nebo ´orgán zákona´. Podobně je ´bedlivé oko´ (pozornost), nebo ´jsem samé ucho´ (ale jsou přece jen dvě).
Výraz ´jíst něčí tělo a pít jeho krev´ znamená ´uhánět někoho do omrzení´. Podobně se u nás říká ´ty mi piješ krev´ nemyslí se to pravá tečoucí krev.
Tedy jeden smysl je : ´jestliže mne budete uhánět o svou spásu...´
Tedy ne laxně, svátečně, jen v neděli, ale vždy, bez přestání, opravdově.



Re: Jak nám ten člověk může dát k jídlu své tělo? (Skóre: 1)
Vložil: houslicky1 (houslicky1@seznam.cz) v Středa, 14. duben 2010 @ 19:22:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pročetl jsem si verš z Janova evangelia
 "Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život"
v řeckém originále a moje obavy se naplnily. Sloveso "jíst" je v řečtině uvedeno ve tvaru tzv. aoristu, což je tvar, který znamená jednorázový či ukončený děj. Je nabíledni, že se pomocí tohoto verše a slovesa ve tvaru aoristu nedá podpořit neustále opakovaná probíhající katolická eucharistie, protože Pán Ježíš hovořil o jednorázovém snědení Jeho těla. Toto je jen špička ledovce a menší střípek v mozaice Jeho díla spásy a Jeho výroků o díle spasení. Škoda, že církevnickými dogmaty zaujatí překladatelé to mimo jiné ignorují.

Houslicky1



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy