Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 466 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116484967
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: dotazy
Vloženo Středa, 24. prosinec 2008 @ 22:57:09 CET Vložil: gojim

Historie poslal Nepřihlášený

ahoj, zajímá mě pár věcí, nevíte z čeho pochází vánoční stromeček? kdysi jsem o tom nkde něco četla- a o dárkách atd. že to pochází zase z pohanskejch slavení a tak ... 

chtěla bych to vědět, snažím se argumentovat rodičům, proč jako křestanka neslavím Vánoce a argumenty mě chyběj..A druhý dotaz , zda někdo tušíte čím argumentuje kat. církev  na otázku, proč slavíme Velikonoce jindy než židé???? díkes a zdravím všchny Runa


Podobná témata

Dotazy čtenářů

"dotazy" | Přihlásit/Vytvořit účet | 74 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: dotazy (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Čtvrtek, 25. prosinec 2008 @ 08:51:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Zdobení stromů je velmi stará tradice, podobně jako některá jiná "křesťanská" ustanovení. Stromy a dřevo hrají v různých náboženstvích různou - důležitou - úlohu. Řekl bych, že to nějak souvisí se sídlem duchů, kteří za některými věcmi stojí.

  Jeremiáš píše nějakých 600 let před narozením Ježíše:

1 Slyšte slovo toto, kteréž mluví k vám Hospodin, ó dome Izraelský.
2 Takto praví Hospodin: Cestě pohanů neučte se, aniž se znamení nebeských děste, neboť se jich děsí pohané.
3 Ustanovení zajisté těch národů jsou pouhá marnost. Nebo setna dřevo sekerou v lese, dílo rukou řemeslníka,
4 Stříbrem a zlatem ozdobí je, hřebíky a kladivy utvrzují je, aby se neviklalo.

  Dneska zůstalo jen komerční pozlátko, kladivo a hřebíky není potřeba, protože máme stojany a zlatem a stříbrem se šetří, bohům musí stačit plast potažený hliníkovou fólií. Ale i tak je efekt dostatečný.

  Je ještě velmi mnoho "křesťanských" tradic, souvisejících s tímto posvátným termínem slunovratu - lití olova, barborky, rybí šupiny... Ty jsou ale trochu "průhlednější" pokud jde o vztah k bibli a Živému Bohu.

  Do "křesťanství" se zřejmě tradice vánoc dostala díky Bohu slunce, pro něhož je termín slunovratu klíčovým bodem, podobně jako SunDay. Stalo se to někdy na přelomu 3 a 4 století, také v přibližně stejné době, jako se stal den boha Slunce dnem odpočinku, než "křesťanství" v 5  století převzala Královna nebes.

 
 



Re: dotazy (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 25. prosinec 2008 @ 09:28:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Ahoj,

tady máš o vánočním stromečku. Posuď sama, jestli si prorok Jeremiáš myslí, že to je nebo není pohanský zvyk.....



Re: dotazy (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 25. prosinec 2008 @ 09:53:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Konkrétně Konkrétně stromeček není zase až tak nebiblickej, jak by se na první pohled zdálo.

Na dožínky (Sukkot) se nosily palmové ratolesti a větvičky a tak. Channuka (původní židovské Vánoce) byly zprvu takový druhý dožínky v zimě (rostlinná výzdoba...), takže stromeček, chvojí, jmelí paralelu s Písmem má. Neni tu sice kontinuita, tuhle zvyky byly přidány myslim až pozdějc, ale narozdíl vod mnoha jinejch "vánočních" svátků tu něco správnýho je.



Re: dotazy (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 25. prosinec 2008 @ 09:58:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Na ČT 2 teď , teď právě skončila jakási bohoslužba, tuším od vinohradských evangelíků , kde Večeři Páně a Slovo Boží vysluhuje ženská a bez pokryté hlavy a jakýsi jejich kazatel nebo malíř tam hájil, že perzonifikace Boha Otce slovem, znamená, že ani Jeho perzonifikace obrazem prý není porušením 2. přikázání!!!

Takhle se zachází se Slovem Boha!



Re: dotazy (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 25. prosinec 2008 @ 13:32:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--těla bych to vědět, snažím se argumentovat rodičům, proč jako křestanka neslavím Vánoce a argumenty mě chyběj..--

když ty argumenty nemáš-neznáš tak co ti ty oslavy vlastně zakazuje??

--A druhý dotaz , zda někdo tušíte čím argumentuje kat. církev  na otázku, proč slavíme Velikonoce jindy než židé????--
Protože se začal ve 4. století používat jiný kaledářní systém nezávislý na babylónském kalendářivíce např. zde
http://www.mineralfit.cz/clanek/2819--velikonoce-a-jejich-historie.html

 



Re: dotazy (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Pátek, 26. prosinec 2008 @ 20:34:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím vás,napíšu můj pohled na věc, když to někomu pomůže budu rád. Samotné slavení vánoc 24.12. skutečně pochází z pohanských zvyků nového rození slunce a tedy s křesťanstvím nemají nic společného. Na druhou stranu je narození Ježíše tak významnou událostí, že pokud si oslavu něco zaslouží, tak to je jeho narození. Dostáváme se k problému pokřesťanšťování pohanských svátků a obřadů. Pokud někdo chce slavit vánoce, byl bych pro tedy, zvolit jiný den a jinné tradice. Nejenže se Ježíš téměř jistě 24.12. nenarodil, ale též téměř všechny vánoční zvyky s ním nemají nic společného. Takže bych tuto otázku obrátil a zeptal bych se proč tyto naše vánoce 24.12. slavit? Věřím, že je zprávné, aby lidé dělali věci z nějakého důvodu, aby události měli svůj symbol a význam. Pokud ale děláme a slavíme nějaké svátky pouze z nostalgie či tradice bez původního smyslu, k čemu pak tyto tradice ještě provozujeme? Stromek, olovo, jablíčko atd. měli význam pro ty, kteří je vymysleli. Dnes ani pro ateisty tyto věci svůj původní význam nemají. Jen je z nostalgie opakují stále dokola a dokola. Jako křesťané však máme důvod slavit vánoce, protože náš Spasitel žije, máme k němu vztah a není to pro nás mrtvý svátek proto je slavme. Slavme, ale ne pohanského 24.12. a ne s pohanskými, či mrtvými symboly. Nemesis



Re: vánoce nejsou přece o datumu (Skóre: 1)
Vložil: rive v Pátek, 26. prosinec 2008 @ 22:28:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemesis: Dnes ani pro ateisty nemají tyto věci svůj původní význam …

Rive: To máš pravdu, ateisté zjistili: děda moroz již niet, a tak hledají. Je zajímavé sledovat, jak ateisté hledají … snaží se uspokojit svou vnitřní nenaplněnou tužbu po Bohu, a  tak hojně o vánocích navštěvují mše …. bohoslužby na náměstích ….je fajn, že jsou možnosti - není žádné pronásledování a je možné těmto hledající říci o Bohu, posloužit slovem, ... být s nimi osobně v kontaktu ... apod aktivity
Nemesis trochu si mě inspiroval tím nápadem se zrušením vánoc … ale nejsi první, to se některým povedlo již v roce 1925!!

rive


Zkopíruji zprávičku k tomuto tématu  z "idnes":
 (např. z roku 2005 24.12., ale ty zprávy jsou každý rok)

Na Vánoce chodí do kostela nejen věřící, ale i ti, kteří víru v Boha nevyznávají
nebo ji nepraktikují. Statistiky z posledních let ukazují, že se na bohoslužbách
během svátků objeví bezmála polovina Čechů, ačkoli běžně přichází
pravidelně o nedělích během roku do kostelů méně než půl milionu lidí,
tedy zhruba jen pět procent obyvatel. .....Někteří lidé chodí do kostela dokonce
 jen jednou za rok - právě na Štědrý večer.
......
Příslušníci Náboženské společnosti Svědkové Jehovovi,
třebaže se považují za křesťany, Vánoce neslaví.
Ústředím své organizace jsou přesvědčováni, že
Vánoce jsou pohanské svátky a že dávání dárků nepřináší štěstí.

Děti svědků Jehovových se proto nesmějí podílet na vánoční
výzdobě, přispět na vánoční dárek pro učitele ani zpívat koledy
a rodiny jehovistů nesmějí mít na Vánoce doma stromeček.

Z neslavení Vánoc, Velikonoc a dalších svátků se stal významný prvek
skupinové identity a zároveň společenské izolace, pro svědky Jehovovy
podle religionistů velmi typické.

Vánoce slavili až do roku 1925, potom však dospěli k názoru,
že 25. prosinec byl datem pohanského svátku a že křesťanstvo,
od něhož se v mnohém odlišují a označují ho za "odpadlé" od víry,
datum svátku převzalo, aby si usnadnilo získávání pohanů na víru.






Pravý smysl vánoc (Skóre: 1)
Vložil: rive v Neděle, 28. prosinec 2008 @ 10:11:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Eleazeare píšeš, že vánoce jako rodinnou tradici jsi schopen uznat, ale zlobíš se, že se vánoce vkrádají do sborů ….  A tady tě jestli se hlásíš ke Kristu(???), Jeho poselství, vůbec nechápu:

(dovolím si citovat Pavla Steigera):

„ Vánoční radost nevězí v písních o "Bílých Vánocích" nebo "Už se všichni těšíme
na Ježíška." Nevězí ani v dárcích, ani ve třpytkách stromečků, ani ve vánočních
pohlednicích, ani ve zvycích a tradicích, ani v cukroví, ani štědrovečerní večeři,
ani v radosti z rodinného shledání v tomto celém světě vysněné fantazie a pohody.
Tohle je jedna strana Vánoc a ujišťuji vás, že na ní není nic špatného a každým rokem
 se těším a oddávám těmto vánočním radostem.
Porozumět kráse vánoc znamená uvědomit si její protiklad. Za oslavami dnešních
Vánoc, za pohodou, klidem a mírem ať již skutečným nebo vysněným, stojí to nejošklivější,
to nejmizernější, to co zruinovalo celý vesmír a stvoření.

První verš, který v Novém zákoně oznamuje narození Ježíše Krista také odhaluje podstatu Vánoc:
  • Porodí Syna a dá mu jméno Ježíš, neboť on vysvobodí svůj lid z jeho hříchu. (Mt 1:21)
Vánoce, Ježíšovo narození nás zbavuje hříchu:
  • Syn Boží se zjevil, aby hřích sňal. (1 J 3:5)
Vánoce, Ježíšovo narození je narození zachránce tonoucích v hříchu.
  • Otec poslal Syna, aby byl Spasitelem světa. (1 J 4:14)
Bez hříchu by Vánoce neměly smysl. Vánoce odhalují existenci hříchu a 
moc Ježíše Krista jej porazit. Skutečná krása Vánoc je v porozumění,
 že narození Krista léčí hříšníky. Hřích způsobuje války, smrt, nemoci,
 slzy, nehody, utrpení, nejistotu, přírodní katastrofy, národní pohromy,
 prostě všechny hrůzy lidské existence. Hřích přerušil vztahy mezi lidmi,
 mezi člověkem a stvořením a co je nejtragičtější, mezi člověkem a Bohem.
 Hřích zdeformoval krásu a člověk je víc zaměstnán zahlazováním hříchů než
jejich léčbou. Člověk se snaží hřích víc omlouvat než jej vidět a odstranit.
Právě nyní, o Vánocích, kdy se snažíme zastřít hřích oponou vánoční nádhery,
 bychom měli odhalit ošklivou příčinu Vánoc. Hřích člověku namlouvá, že člověk
 je bohem. Hřích touží zbavit Boha Božství. Jak vidíme, hřích je špína a musí být
postaven na viditelné místo. Hřích způsobuje chaos. Každý, kdo zemřel v 
jakémkoliv věku a z jakéhokoliv důvodu, zemřel na následky smrtelné choroby hříšnosti.
  • Mzdou hříchu je smrt. (Ř 6:23)
Každý člověk zemře, protože je ovlivněn hříchem. Ale Ježíš Kristus
 přišel, narodil se, aby nás spasil a zachránil." (Pavel Steiger)


 Eleazare jenom pochopení hříchu nás dovede ke kráse Vánoc, že se narodil Kristus Pán, který přišel na svět jenom a jenom proto, aby smyl ošklivý hřích, v kterém se všichni topíme. Vánoce připomínají nejošklivější a nejradostnější historickou událost. Pád prvního člověka Adama a narození druhého člověka, Spasitele, Ježíše Krista.


A vy ( elaazar, gríša, runa … aj  i svědkové jehovovi - kteří nechápou smysl Božího příchodu na zem )pořád jen o stromečku, datu, dárcích, o uzavření se před světem, to jsou vaše nejoblíbenější témata ( jó a pak ještě ty hloupé vtipy) ….…. a tak své, žáky, posluchače odvádí od pravého smyslu vánoc : Že sám Bůh se sklonil k lidem, stal se člověkem, aby zachránil lid této planety od hříchu.

rive




Re: dotazy (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 28. prosinec 2008 @ 18:15:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Je až podivuhodné, jak katolíci nechápou biblický pojem oddělení se od světa, jak o něm píše např. apoštol Jan (1Jan 2,15). Tím sami nechtěně dokazují, že od tohoto světa odděleni nejsou, že jsou jeho součástí. Nerozumí tomu, když sám Pán Ježíš říká, že "není z tohoto světa". Nebo když říká o apoštolech: že jsou sice "na světě" (Jan 17,11-14), ale, že nejsou "ze světa", jako On sám. A že Pán Ježíš neprosí v žádném případě "za tento svět", který hyne (Jan 17,9).
Což nevylučuje, že "Bůh miloval tento svět, tak že Syna svého jednorozeného dal......"(Jan 3,16). Každý tento výrok je však psán v jiném, odlišném smyslu. Katolíci tak prokazují v této otázce zoufalou a katastrofální nevědomost a také fakt, že "jsou z tohoto světa", protože ani netuší, co je to být od něj oddělen
"...

Myslel jsem, že moje vysvětlení našeho začlenění do světa bylo dostatečné. (Jak 1,27)...zachovávat sám sebe neposkvrněného od světa....

Přestože jsem dostal nálepku zoufalého nevědomce a neznalce Písma, odvážím se rozsuzovat právě Písmem.
Pojem "oddělení od světa" není vůbec biblický
.
V (1.J 2,15) říká: nemilujte věci tohoto (padlého)světa... ne oddělte se od tohoto světa. Že má na mysli právě jen tu padlou část světa, osvětluje ve 2,16 - žádost očí, pýcha života... Jen v jedné situaci se musí křesťané oddělovat - aby se nezůčastňovali modloslužby. (2K 6,17) Proto: "Vyjděte z jejich středu a oddělte se, praví Pán, nedotýkejte se nečistého, a já vás přijmu." ...

Celkově ale biblický obraz světa přikazuje, že koukol musí růst spolu s pšenicí. K oddělení dojde až v čas žně
, ne dříve.

Pán Ježíš říká sice Pilátovi, že jeho království není z tohoto světa, ale po vzkříšení se to změnilo!
(Mt 28,18) Ježíš přistoupil, promluvil k nim a řekl: "Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi.
Skutečným vládcem světa je tedy Ježíš
Kristus.

Omlouvám se, že znovu uveřejňuji tento text, ale pro pochopení je nezbytný.

Abychom správně chápali plný obsah slova "svět", musíme se vrátit úplně na počátek. Vytvořit si odstup, aby nás nemátly jednotlivé kamínky mozaiky, ale abychom mohli vnímat celý obraz. Popisuje ho nejstarší (jahvistické) vyprávění o stvoření světa i člověka. Bůh stvořil hmotný svět a z této hmoty stvořil také člověka tím, že v něj vdechl duši //(Gn 2,7) Hospodin Bůh pak z prachu země zformoval člověka a do jeho chřípí vdechl dech života. Tak se člověk stal živou bytostí.// Svět stvořený Hospodinem je svět dobrý! //(Gn 1,31) Bůh viděl vše, co učinil, a hle, bylo to tak dobré! // Lidská duše zůstává stále v Božím vlastnictví a u jednoho dříve, u jiného později, si ji Bůh vezme zpátky a nastane zúčtování (Mt 25,14-29)- podobenství o hřivnách.

Lidské tělo je tedy součástí světa. První příkaz, který lidé od Boha dostali, byl: "Podmaňte si zemi!" (Gn 1,28), zároveň je ale člověk postaven nad svět. I když je člověk úzce spojen s viditelným světem, přesto Bible nehovoří o jeho podobnosti s ostatními tvory, ale jen s Bohem (Gn 1,27). Příkaz podmanit, se nevztahuje jenom na obdělávání půdy a tvorbu krajiny, či životního prostředí. Zahrnuje i lidské tělo, které je také nedílnou součástí země. Člověk může úspěšně ovládat zemi, jen pokud dokáže nejdřív ovládnout sám sebe. Je -li otrokem své tělesné žádosti (ať se jedná o nezřízený sex, nezřízenou prchlivost, nezřízenou touhu po bohatství, či moci), všechno jeho jednání přispívá k záhubě jeho i celého světa.

Tři věci se člověk musí naučit přemáhat. Svět s jeho žádostmi, své tělo, jako jeho nedílnou součást a svody ďábla. Jen tak zůstává ve svobodě a jen tak si může s úspěchem podmaňovat zemi.
Musí respektovat, že věci se mají používat jen k tomu účelu a v podmínkách, jak to určil Bůh
.

Po pádu prvních lidí, narušení jejich čisté přirozenosti hříchem, směřuje Boží plán spásy po celé dějiny lidstva k návratu lidí do původního stavu. Jen tak může být člověk plně šťasten a nebýt sám. Člověk je stvořen ke vzájemnému sdílení v lásce, jinak je smutný a pociťuje samotu. Proto muž a žena po svém pádu přestali vnímat svou jednotu, pocítili se ve své samotě nahoty ohroženi, pořídili si oděv a ukryli se. (Gn 3,9-10) Hospodin Bůh na Adama volal: "Kde jsi?" Ten odpověděl: "Slyšel jsem v zahradě tvůj hlas a dostal jsem strach, neboť jsem nahý. Proto jsem se skryl." // Proto je nezbytný manželský svazek, ve kterém muž a žena vytvářejí jednotu, že už nejsou dva, ale jedno. To je zbraň proti samotě člověka, úsilí o návrat k původní neporušené lidské přirozenosti, ve které může být člověk šťasten. Proto může mít jeden muž jen jednu ženu, jinak nelze opravdovou jednotu vytvořit. Ta se nevytváří na chvilku, je výsledkem neustálého úsilí a námahy a stává se v životě trvalou hodnotou.

Stvořený svět má tedy dvě dimenze, dva rozměry.
První je dobrý, stvořený Bohem, druhý vykazuje porušení hříchem, satanem
. Tento druhý svět je zvrácený, protože satan je otec lži. Nabízí, co není jeho, co mu nepatří. (Mt 4,8-9) Ďábel ho zase vzal na velmi vysokou horu a ukázal mu všechna království světa a jejich slávu a řekl mu: "Toto všechno ti dám, když padneš na zem a pokloníš se mi." // Před takovým vnímáním světa varuje Jan (1 J 2, 15-17) Nemilujte svět ani ty věci, které jsou ve světě. Jestliže někdo miluje svět, Otcova láska v něm není. Neboť všechno, co je ve světě - žádost těla, žádost očí a pýcha života - to není z Otce, ale ze světa. A svět pomíjí, i jeho žádost, ale ten, kdo činí Boží vůli, trvá na věky. //
Ale člověk do světa patří, máme svět přetvářet podle Božího záměru, integrovat se do něho, ne se od něho distancovat. Pokud není svět zvrácený, je světem krásným a dobrým, od Boha.

(J 3,16-17) Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo věří v něho, nezahynul, ale měl věčný život. Bůh totiž neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něho spasen.

Úkolem křesťana tedy je odmítat podobu světa porušenou hříchem (odmítat zlo ve všech jeho podobách) a usilovat o to, aby se poměry ve světě více přibližovaly světu neporušenému, dle Božího záměru.




Re: dotazy (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Čtvrtek, 25. prosinec 2008 @ 23:45:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
No, tak snad bych napsal něco z jiného soudku než ostatní. Já jako křesťan vánoce slavím a nevidím na tom nic zlého, naopak. Připomínám si narození Pána Ježíše, nikoliv nějaké svátky slunovratu či co. Církev jeho narození už velmi dlouho vzpomíná v tuto dobu, původně pravda jako protipól nemravných oslav zmíněného slunovratu. Ale to bych spíš viděl jako pozitivum.
Co se týká toho co popisují citáty kohosi, tak tam se jedná o výrobu tzv. posvátného kůlu, nikoliv vánoční stromeček. Co se stromečku týče tak jsem slyšel verzi, že jeho zdobení zavedly v německu luteráni, jako protipól katolických betlému, které jim připadaly modlářské...trochu paradox, že dnes někomu připadá modlářský stromeček.
Takže problém vánoc nevidím v jejich slavení, ale v tom jak a proč se slaví.
Ohledně velikonoc, tam se jedná o spor pocházející někdy tuším okolo třetího století, kdy se východ se západem dohadovaly, zda slavit podle židovského kalendáře nebo pohyblivě. Pohyblivá koncepce zvítězla, protože zachovává posloupnost, že ukřižování se připomíná v pátek a vzkříšení v neděli, kdyby se to slavilo podle židovsého pesachu, tak by se vzkříšení slavilo pokaždé v jiný den. To není argumentace řkc, to jsou církevní dějiny.



Stránka vygenerována za: 0.42 sekundy