Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 247, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 531 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116484403
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: O.Cantalamessa: Je čas překonat Reformaci i Protireformaci
Vloženo Pondělí, 15. prosinec 2008 @ 16:12:42 CET Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Elo

Papežský kazatel O. Cantalamessa pronesl v pátek dopoledne již druhé adventní kázání ke Svatému otci a jeho spolupracovníkům z římské kurie. V rámci Roku sv. Pavla si vzal za námět své promluvy opět učení tohoto svatého apoštola, tentokrát jeho slova z listu k Filipanům: „V čem jsem dříve viděl pro sebe prospěch, to považuji nyní kvůli Kristu za škodu.. Pro něj jsem se všeho zřekl a považuji to za bezcenný brak, abych mohl získat Krista a byl s ním spojen“(Flp 3,16).


Z listů apoštola Pavla plyne, že postavení Krista resp. vztah k osobě Krista je ústřední a reprezentativní pro celé Pavlovo myšlení a to ještě více nežli jeho nauka o ospravedlnění skrze víru. Podle O.Cantalamessy by se Rok sv. Pavla mohl stát prozřetelnostní příležitostí k tomu, aby se skončilo období diskusí a sporů, které se pojí spíše s minulostí než s přítomností, a otevřela se tak nová kapitola, pokud jde o využití myšlenkové přínosu apoštola Pavla. Smyslem napsání jeho listů, řekl papežský kazatel, zajisté nebyla snaha poskytnout budoucím generacím cvičiště pro rozvíjení jejich teologického důvtipu, nýbrž budovat víru společenství, které bylo tvořeno spíše prostými a nikoli sečtělými lidmi.

Myslím, že nastal čas pokusit se překročit Reformaci i Protireformaci. To, oč dnes, na začátku třetího tisíciletí běží, není totéž, co na začátku druhého tisíciletí, kdy došlo k rozdělení mezi Východem a Západem, ani to, o co běželo v polovině druhého tisíciletí, kdy se v západním křesťanství vytvořilo rozdělení mezi katolíky a protestanty.
Jen jako příklad stačí uvést, že problémem už není Lutherova otázka, jak osvobodit člověka z pocitu viny, který jej svírá, ale to, jak znovu ukázat dnešnímu člověku pravý význam hříchu. Jaký smysl má dnes diskutovat k tom, „jak dojde ospravedlnění bezbožník“, když je dnešní člověk přesvědčen, že nepotřebuje žádné ospravedlnění a pyšně – slovy Jean Paul Sartra - prohlašuje: »Já sám se obviňuji a jenom já sám si mohu odpustit, já člověk«.
Domnívám, že všechny staleté diskuse mezi katolíky a protestanty kolem víry a skutků vedly k tomu, že jsme ztratili z obzoru hlavní bod Pavlova poselství a nezřídka přenášeli pozornost z Krista na nauku o Kristu, což v praxi znamená z Krista na lidi, na teologie Apoštol klade ve známé pasáži listu Římanům důraz na to, že jsme ospravedlnění nikoli vírou, nýbrž vírou v Krista; nejsme ani tak ospravedlněni milostí, nýbrž milostí Kristovou. Akcent je na Kristu spíše než na víře a na milosti.

Apoštol Pavel, který ve zmíněném listu Římanům nejprve vykresluje lidstvo v jeho všeobecném stavu hříchu a pádu, s neuvěřitelnou odvahou prohlašuje, že tato situace je nyní radikálně změněna, „protože je vykoupil Kristus Ježíš“ (
Řím 3,24), tedy – jak praví na jiném místě – „poslušností jednoho člověka“ (Řím 5,19). Tvrzení, že tato spása přichází z víry, nikoli ze skutků, je sice velmi důležité, ale druhotné, nikoli prvotní.“ „Apoštolovo poselství o ústředním postavení Krista je velice aktuální. Mnozí totiž dnes dávají osobu Krista do závorky. Není součástí žádné ze tří nejživějších oblastí dialogu mezi církví a světem. Je nepřítomen v dialogu mezi vírou a filosofií, protože filosofie se zabývá metafyzickými pojmy a nikoli historickými skutečnostmi, jakou je právě osoba Ježíše z Nazareta. Není přítomen v dialogu s vědou, s níž lze diskutovat pouze o existenci nebo neexistenci Boha Stvořitele, případně o jeho plánu podléhajícím evoluci. A nevyskytuje se ani v mezináboženském dialogu, který se zabývá tím, co mohou různá náboženství ve jménu Božím konat společně pro dobro lidstva.
Málokterý věřící by dnes na otázku, čemu věří, odpověděl: »Věřím, že Kristus zemřel kvůli mým hříchům a vstal z mrtvých pro mé ospravedlnění«. Spíše by odpověděl: »Věřím v existenci Boží a v život věčný«. Pavel a celý Nový zákon však přece praví, že vírou, která zachraňuje, je pouze víra v Krista, který zemřel a vstal z mrtvých: „Jestliže tedy ústy vyznáváš, že Ježíš je Pán, a v srdci věříš, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen.“ (
Řím 10,9).

O.Cantalamessa pak zmínil konverzi prof. Francise Collinse, biologa, který stál v čele vědců, kteří roku 2000 rozluštili lidský genom. Ten na letošním zasedání Papežské akademie věd hovořil o své duchovní cestě a poukázal právě na ústřední postavení osobního vztahu ke Kristu, pokud jde o víru v Boha jako takovou.

Zdroj: http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=10539

"O.Cantalamessa: Je čas překonat Reformaci i Protireformaci" | Přihlásit/Vytvořit účet | 60 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O.Cantalamessa: Je čas překonat Reformaci i Protireformaci (Skóre: 1)
Vložil: lydia7 v Pondělí, 15. prosinec 2008 @ 19:33:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pavel a celý Nový zákon přece praví, že vírou, která zachraňuje, je pouze víra v KRISTA, ktorý zemřel a vstal z mrtvých:
"Jesliže tedy ústy vyznáváš, že Ježíš je Pán, a v srdci věříš, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen."

AMEN



Re: O.Cantalamessa: Je čas překonat Reformaci i Protireformaci (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 15. prosinec 2008 @ 19:38:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to pravda. V dnešní době problém reformace a protireformace bledne. Hlavním problémem naší civilizace je konzumní materialismus, konzumní praktický ateismus. Z něho plyne relativizace těch nejzákladnějších lidských hodnot a morální úpadek.

Člověk není jen tělo. To nejdůležitější na něm není vidět.

Na důrazu osobního vztahu s Kristem bychom se mohli shodnout snad všichni. Katolíci i protestanti.


Ještě chci některé upozornit, že mezináboženský dialog se nezabývá spojováním náboženství, to je nesmysl. Zabývá se tím, co mohou různá náboženství ve jménu Božím konat společně pro dobro lidstva.



Re: O.Cantalamessa: Je čas překonat Reformaci i Protireformaci (Skóre: 1)
Vložil: isim v Úterý, 16. prosinec 2008 @ 10:36:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Také i zde jsou dobré věci.

isim



Re: O.Cantalamessa: Je čas překonat Reformaci i Protireformaci (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Středa, 17. prosinec 2008 @ 15:11:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Napadli vás niekedy myšlienky, že sústredením sa na vzájomné boje medzi kresťanmi
- strácame veľa energie na nie celkom užitočný cieľ
- obnovujeme niekedy aj staré rany, ktoré už boli skoro zahojené
- namiesto na podstatu kresťanstva, ktoré je v živote s Kristom a pre Neho a pre jeho ciele, sa zameriavame na niečo celkom iné
- neustále v sebe živíme negatívny vzťah k iným kresťanom, kým kristus nás vyzáva skôr k pozitívnemu /láska, odpustenie.../
- diabol sa veľmi teší nášmu zanieteniu proti iným kresťanom, lebo on najradšej rozdeľuje a oslabuje všetko, čo je Kristovo
/skúste mi pomôcť nájsť, prosím,  možno ešťe aj iné dôvody.../
.
Na miesto toho by sme mohli možno:
- hľadať a uvedomovať si čo nás všetjko spája a čo máme spoločné
- čo máme síce rozdielne, ale dalo by sa to využiť aj pre dobro druhého a tak navzájom sa obohatiť
- zamerať našu energiu na pokresťančenie sveta okolo nás, a spoločne sa radiť ako na to...
- učiť sas navzájom dobrým skúsenostiam, napr. aký druh modlitby, aká skúsenosť z duchovného života, aký prístup v apoštoláte, v evanjelizácii pomohol mne, môjmu spoločenstvu, môjmu kamošovi
- ako by sme najlepšie vyplnili Kristovu vôľu vyslovenú pred koncom "aby všetci jedno boli...", teda aj ked nie formálne v jednej cirkvi, ale aby svet videl, že tí, ktorí ešte nedávno viedli vojny proti sebe, dnes spolupracujú. apomáhajú si, počúvajú sa, prijímajú sa aj vo svojej rozdielnosti---
/skúste, prosím, doplniť, čo sosm zabudol.../
.




Stránka vygenerována za: 0.42 sekundy