Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 443 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477844
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pomenovanie ´otec´ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad.
Vloženo Středa, 30. duben 2008 @ 17:42:33 CEST Vložil: Bolek

Katolicismus poslal betma

Pomenovanie „otec“ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad.

Pozrime sa na oslovenie "otec" z hladiska Noveho Zakona. V nom je pouzite oslovenie otec (bez ohladu na kontext) vo vztahu k Bohu, potomkom Izraela, zijucim zidovskym vodcom, otcom rodin, krestanskym vodcom, dokonca voci Diablovi (ako otec lzi). Kazda kniha Noveho Zakona okrem 3. Janovho listu obsahuje aspon 1 vyskyt slova "otec" (v roznych tvaroch). V nadpolovicnej vacsine pripadov ide o oslovenie Boha - Otca.

Zaroven kazda z 26 knih, obsahujucich vyraz "otec", ho aspon raz vztahuje na Boha. Len Jn, Mt, Lk, 1 Jn davaju dohromady 185 vyskytov tohto vyrazu v uvedenom kontexte (z celkovo 252 vyskytov). Druhym najcastejsim stereotypom je "otec" ludsky, ci uz z minuloti, alebo zo sucasnosti. Nie malo z nich je prave vo vztahu k autorite patriarchov, Davida a ich potomkov. Pochopitelne, mnohokrat je vyskyt vztahovany na otca biologickeho (upozornenia na 4. prikazanie). Tak ako tu uz bolo spominane, mozme sa zhodnut, ze zakaz oslovovat ludi "otec" sa urcite nevztahuje na prirodzenych rodicov, ktorych mame milovat a ctit. Nakoniec, sam Pan nas na inom mieste v Pisme vyzyva ctit otca i matku. Problem, ktory nacrtol Pavol (a mnohi ini prislusnici niektorych protestantskych denominacii) je pouzivanie titulu "otec" vo vztahu ku knazom a cirkevnym predstavenym. Argumentuje sa tym, ze toto oslovenie prislucha iba prirodzenym rodicom a Bohu samotnemu.

Na Pavlovu radu sa opytajme na odpoved Svatej Biblie... Tak ako v 13 knihach NZ je pozite oslovenie "otec" pre biologickeho otca, v 6 knihach mame priklad pouzitia tohto titulu pre zidovskych alebo krestanskych vodcov. Pozrime sa blizsie napriklad na Skutky apostolov: Takmer polovica vyskytov slova "otec" je v Stefanovej obrannej reci [Sk 17] (17 z 36 vyskytov). Sv. Stefan hovori o predkoch ako o otcoch (16 krat) a v jednom pripade adresuje auditorium ako "bratia a otcovia" [Sk 17,2]. To iste oslovenie
adresuje neskor Sv. Pavol zhromazdeniu Zidov [Sk 22,1]. Pritom sa jednalo o zhromazdenie ludi, ktori ho chceli zniest zo sveta...

Dokazy o osobovani si titulu "otec" pre krestanskych vodcov mozno tiez najst v NZ. [1 Sol 2,11] oznacuje nepriamo Sv. Pavla (a zrejme aj dalsich apostolov) ako niekoho, kto ako otec napomia svoje deti. Mozme si tiez vsimnut, ze casto Sv. Pavol oslovuje clenov krestanskych obci alebo ucennikov ako "deti". Napr.: [1 Kor 4,14-17], [2 Kor 6, 13], [Flp 2,22], [1 Tim 1,2.18], [2 Tim 1,2;2,1], [Tit 1,4] Tymto oznacenim sa jednoznacne stavia do ulohy duchovneho otca. Dokonca v pripade [1 Kor 4,14-17] trva na svojej ulohe: "Ved keby ste mali hoc aj desattisic vychovavatelov v Kristovi, otcov nemate mnoho, lebo v Kristovi Jezisovi ja som vas splodil skrze evanjelium. Prosim vas teda, napodobnujte ma! Preto som k vam poslal Timoteja, svojho milovaneho syna..." Zvestovanie radostnej Zvesti konstituuje Pavlovo duchovne otcovstvo voci ucennikom. Pavol dokonca ide dalej a pozaduje, aby nasledovali jeho priklad sirenia blahozvesti. Aby sme neostali iba pri Sv. Pavlovi, nacrime do [1 Tim 5,1-2]: Timotej dostava pokyn... "Starsieho (presbyter=knaz) nekarhaj, ale ho napominaj ako otca..." Tu urcite nie je rec ani o rodinnych prislusnikoch, ani o vsetkych starsich ludi v cirkevnej obci. Na zaver hadam najdolezitejsi "pisomny prikaz" nazyvat duhovnych vodcov otcami... [1 Jn 2,13-14]: "Otcovia, vam pisem: Poznali ste toho, ktory bol od pociatku. Mladenci, vam pisem: Premohli ste Zleho. Napisal som vam, deti: Poznali ste Otca....". Urcite neadresuje svoj list teenagerom :) (to len na odlahcenie).

Z uvedeneho vyplyva, ze mame jasne instrukcie. Ziadneho cloveka nesmieme vyvysovat nad Otca, ktory je na nebesiach, ale zaroven nemame upierat duchovne otcovstvo clenom krestanskej komunity, ktori nam hlasaju ciste Bozie Slovo, skrze ktore sme boli znovuzrodeni. (To naznacoval sv. Pavol tym: ja som vas splodil ... skrze evanjelium). Svaty Peter v [1 Pt 1,23] hovori, ze sme sa "znovuzrodili nie z porusitelneho semena, ale z neporusitelneho: Bozim slovom, zivym a vecnym". Knazi sa pripravuju na svoju zodpovednu ulohu dokladnym studiom Slova a neskor sa oddavaju sluzbe Cirkvi a ponukaju nam znovuzrodenie v Bozom Slove. Preto knazov nevnimame len ako urcitych vyclenenych sluzobnikov, ale divame sa na nich ako na otcov krestanskych spolocenstiev. Oni podla vzoru Bozej lasky k ludom miluju a staraju sa o zvereny lud.

Zakoncim moj prispevok slovami Sv. apostola Pavla: "On ustanovil niektorych za apostolov, niektorych za prorokov, inych za evanjelistov a inych za pastierov (!!!) a ucitelov (!!!), aby pripravovali svatych na dielo sluzby, na budovanie Kristovho tela (teda Cirkvi - pozn.)" [Ef 4]


Podobná témata

Katolicismus

"Pomenovanie ´otec´ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad." | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pomenovanie ´otec´ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad. (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 30. duben 2008 @ 19:14:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale ziadna z nich sa nevstahuje na "otec" v duc*****m vodcovstve. Ani jedna, jedina. Cize pomenovanie papeza "otcom" je ciste  ruhanie.



Re: Pomenovanie ´otec´ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad. (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 30. duben 2008 @ 19:35:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Betma,

vidím, že ty také nechápeš rozdíl mezi "být otcem" a NAZÝVAT SE OTCEM nebo nechat se tak NAZÝVAT. Ale Pán Ježíš řekl:"NENAZÝVEJTE!"

Asi je to hodně složitá záležitost na pochopení.



Re: Pomenovanie ´otec´ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 30. duben 2008 @ 21:47:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím, že někomu to pro pochopení nestačí jednou.
Tedy prosím: 1. Kor
4,14 Nepíši to proto, abych vás zahanbil, ale abych vás jako své milované děti napomenul.
4,15 I kdybyste měli tisíce vychovatelů v Kristu, otců mnoho nemáte, neboť v Kristu Ježíši jsem vás já přivedl k životu skrze evangelium.
4,16 Prosím vás: Jednejte podle mého příkladu!
4,17 Právě proto jsem k vám poslal Timotea, svého v Pánu milovaného a věrného syna. On vám připomene můj způsob jednání v Kristu, jak učím v každé církvi.

Není jiného výkladu, než že Pavel je duchovní otec a oni jsou jeho duchovní děti, které přivedl ke Kristu.



Re: Pomenovanie ´otec´ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad. (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 01. květen 2008 @ 21:30:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Stejný princip jakopro nazývání se (oficiálním titulem) otcem, svatým otcem, svatým, který byl svatořečen, platí i pro titul KNĚZ neno DUCHOVNÍ.

Ani tak nemá nikdo právo se NAZÝVAT. Natož pak, aby tak bylo oficiálně nazýváno 400 000 lidí jedné církevní instituce.

Protože kněz je člověk, který neustále udržuje světlo ve svatyni (v chrámu svého těla), tedy chodí stabilně ve světle a dolévá olej a přiřezává knot ( je neustále čerstvě naplněn Duchem svatým) - prostě a jednoduše, je to skutečně duchovní člověk a nikoli jen nominální "duchovní" nebo nominální "kněz".

Jestliže nějaký věřící chodí stabilně ve světle a neustále se čerstvě naplňuje Duchem svatým, je knězem ve svém vlastním soukromém chrámu a také v Církvi Kristově. Avšak nemá právo se takto oficiálně nazývat ani se tak nechat nazývat od jiných. Kromě toho, institut kněžstva, jako prostředníků mezi Bohem a člověkem skončil s Novou Smlouvou. Nyní má oficiální titul KNĚZ (Velekněz) pouze Ježíš Kristus.

Přestože každý skutečně duchovní věřící JE skutečným knězem, nemůže se tak nazývat a titulovat.

Co se týče našeho postavení, jsme královským kněžstvem všichni věřící v Krista. Avšak, co se týče stavu, tak mezi 400 000 knězi ŘKC, kteří používají oficiální titul "kněz", bychom skutečných knězů našli jen velmi málo. V ŘKC se klidně nazývají kněžími i takoví, kteří zneužívají malé děti anebo pěstují homosexuální styky. Právě tak bychom našli málo knězů i v protestantismu nebo ve svobodných sborech.

Na kněžství nemůže existovat žádný lidský glejt ani žádné seminární studium. Protože skutečné kněžství je určováno především stavem věřícího před Pánem. Každý skutečně duchovní věřící v Krista JE i KNĚZEM. Ale nikdy by se tak nenazval.



Re: Pomenovanie ´otec´ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 04. květen 2008 @ 16:10:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Keď sa otrocky cituje Biblia, presne tak to vyzerá. POdľa mňa duch, čiže zmysel Ježišových slov je jasný pre každého, kto nezaujate a nezaslepene, triezvo sa nad nimi zamyslí. Ježiš zrejme nechcel povedať, aby sa slovo "otec" nepoužívalo. Keby sme to slovo zrušili, čím sa nahradí? Trebárs "pastor", "kazateľ"? a tým je to vybavené? To je práve ten - podľa mňa - farizejský formalizmus.
.
Ježiš chcel povedať, že máte si uvedomiž, že jediným Otcom, skutočným, tým Otcom, ktorý je pôvodcom všetkého dobra, je Otec nebeský. A preto aj to, čo vy konáte, čoho budete vy pôvodcom /duchovné povzbudenie, príklad a pod.../ je vlastne od tohto Otca. Vy si máte uvedomiť, že všetko dobré, čo ste, čím vládnete ..., to  je Božie. Vy pre ľudí, ktorí vás budú počúvať, riadiť sa vašimi radami, prijímať vaše sluťby, a budú ako vaši duchovní synovia, či dcéry /to naozaj budú, lebo budú prijímať analogicky to, čo prijímajú deti od svojich skutočných telesných otcov, ale toto bude niečo podobné, ale viac zamerané na duchovný život k Bohu.../ máte predstavovať toto Božie otcovstvo. Ted: nenamýšľať si niečo viac... A je to preto pre vás veľká zodpovednosť, aby ste Boha, Božie otcovsktvo neskresľovalli, nezhadzovali v očiach ľudí...
Myslím, že toto je pravý zmysel. To shranie sa so slovkom "otec", či "učiteľ" a vyhýbanie sa používať toto slovo, jemi naozaj, bratia, smiešne.



Re: Pomenovanie ´otec´ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 06. květen 2008 @ 14:57:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stále sa nám treba odvolávať, podľa mňa, na prax starej Cirkvi. Pretože my sa môžeme hádať o slovká. No boli to oni, ktorí boli generáciou apoštolských učeníkov, a zrejme lepšie chápali zmysel slov Biblie, ako my sa domnievame. A z toho, že v praxi oni nezakazovali používať slovo otec, ani učiteľ... vysvitá, že zmysel slov Pána Ježiša je iný, ako na prvý pohľad vyzerá. Už to, že Pavol sa nazval otcom v jednom liste /vyššie citovanom/....
 .
Ako možno teda pochopiť Ježišove slová"nenazývajte nikoho otcom", prípadne "nedajte sa volať učiteľmi"? Som presvedčený /s väčšou polovicou kresťanov sveta/, že takto: Naozaj je iba jediný skutočný otec v duc*****m zmysle, a to je Otec nebeský. Každé duchovné zrodenie, pôvod milosti, svätosti, čnosti, duchovných darov každého jedného človeka podchádza od Neho. On jediný je všetkého toho pôvodcom, otcom. Vy si toto máte uvedomovať. Vy teda len predstavujete, zviditeľňujete toto jediné otcovstvo Božie. Nenamýšľajte si, že ak na základe vášho vplyvu, rozhovoru, poučenia, vysvetlenia, modlitby sa ktosi obráti, zmení život, zanechá hriech a pod., že je to vaše dielo, vaša zásluha, že vy ste toho pôvodcom. Nie, pôvodcom je On...
.
A podobne to platí aj o učiteľoch. Zakazaovať používať samotné slovo nie je, podľa mňa,  zmyslom Ježišovho ho výroku, ale takisto uvedomiť si, že učiteľstvo učeníka Kristovho je vlastne len účasť na učiteľstve jediného Učiteľa, ktorým je On, Kristus. A každý učeník má učiť Kristovu náuku, a nie svoju. Myslím, že v tomto zmysle sa môžu kňazi, či pastori, či kazatelia, učitelia náboženstva považovať za učiteľov, a vtedy je to v poriadku.
.
Nech by sa použilo akékoľvek náhradné slovo, vždy vlaastne toto platí. Prebárs aj slovo "pastor". To je pastier. Ale skutočným jediným Pastierom je tiež Ježiš, dobrý Pastier, a naše pastorstvo je len účasťou n a jeho pastierstve. Aj naše kazateľstvo je len účasčou na Ježišovom kazateľstve. Pretože ak by si toto pastor alebo kazateľ neuvedomoval, môže si namýšľať, že on je ozajstným pastierom, alebo kazateľom. Ale takisto to nie je pravda. On má predstavovať Ježiša. A práve tak to platí aj o názve kňaz. Aj kňazstvo kohokoľvek je len účasťou na Kristovom kňazstve. Je len jedno kňazstvo - Kristovo. A kňaz ho tiež len zviditeľňuje a má sis byť toho vedomý.
.
A j toto povhopila stará cirkev, a ttieto názvy bežne používala. Napríklad v listoch Ignáca Antiochijského, Klementa rímskeho a iných cirkevných otcov koncom prvého a začiarkom 2. storočia /učeníci apoštolov/ sa používa pomenovania, ktoré sa v cirkvi užívahjú dodnes: biskup, kňaz, diakon. Hovoria o biskupovi ako o otcovi Božej rodiny /v nejakom zbore/, ktorý predstavuje Krista, o kňazoch ako predstavujú apoštolský senát a pod.




Re: Pomenovanie ´otec´ pre biskupa a knaza ma Biblicky zaklad. (Skóre: 1)
Vložil: JanNovak v Pondělí, 12. květen 2008 @ 13:55:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím diskutující.
Myslím, že podstatu problému vystihl poměrně dobře Elo. Je však třeba si uvědomit zásadní realitu, kterou Pavel popisuje v listu Galatským: "nežiji už já, ale žije ve mne Kristus".  V tomto smyslu se apoštol Pavel může stavět do role Otce. Ale ani on se nenechává nazývat Otcem, protože si je dobře vědom své  malosti, jak píše v listu Koritským: "A abych se nepovyšoval pro vyjímečnost zjevení, jichž se mi dostalo, byl mi dán od těla osten, posel satanův, který mne sráží, abych se nepovyšoval." Je totiž snadné podlehnout pokušení "být jako On", čili pak nemuset na cestou křížovou jít a tedy svůj život - coby Otec - ztratit.
Druhou věcí je jednoduše úcta k Ježíšovým slovům. Nejde o farizejské lpění na povrchu, ale právě jen o respekt, úctu. Židé dodnes nejedí šlachu při kyčelním kloubu z úcty k Jákobovu zápasu. Proč neprojevovat alespoň podobnou úctu ke slovům Spasitele? Vždyť relativizováním všeho (třeba v důsledku pýchy z darů Ducha sv.) je nakonec relativizována i relativita sama a tedy i smysl sdělení o relativitě. Výsledkem pak je absurdní titul Svatý Otec coby úřední funkce, v běžném chápání přímo popírající Elův výklad: kdo jeho výkladu rozumí onen titul užívat nepotřebuje; kdo mu nerozumí je tímto titulem - za pomoci Tradice - sváděn k záměně prostředku a cíle čili k modlářství.



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy