Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 430 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471848
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Albert Einstein o náboženství a vědě
Vloženo Středa, 13. únor 2008 @ 07:49:46 CET Vložil: olda

Zamyšlení poslal nula

Všechno, co lidé konají a vymýšlejí, má uspokojovat potřeby, které pociťují, a mírnit jejich bolesti. Tohle musí mít člověk pořád na zřeteli, chce-li porozumět různým duchovním proudům a tomu, jak povstávají. To, jak člověk cítí, po čem touží, je motorem jakého­koliv jeho usilování a tvorby, byť by se nám zvláště to druhé jevilo někdy sebevznešeněji. Jaké city a jaké potřeby přivedly člověka k náboženskému uvažování a k víře v nejširším slova smyslu? Když o tom přemýšlíme, záhy je nám zřejmé, že u kolébky náboženského uvažování a religiózních prožitků jsou nejrůznější city.

U primitiv­ních lidí vyvolává religiózní představy v první řadě strach. Strach z hladu, z divokých šelem, z nemocí, ze smrti. Protože na tomto stupni existence poznání příčinných souvislostí bývá ještě nepatr­né, lidský duch sám nám předstírá, že existují více nebo méně ana­logické bytosti, na jejichž vůli a působení závisí prožitky, kterých se obáváme. A lidi si myslí, že si mohou příznivě naklonit takové by­tosti tím, že budou provozovat úkony a přinášet oběti, jaké se pod­le víry tradované mnohá pokolení mohou oněm bytostem líbit, a tak se jim vlichotí do přízně. V tomto smyslu mluvím o nábožen­ství bázně.

Tuhle víru sice neprodukuje, zato podstatně udržuje při životě zvláštní kasta kněží, která se časem vytvoří, vydává se za pro­středníka mezi tou kterou obávanou bytostí a lidmi a na tom si bu­duje své privilegované postavení. Nejednou vládce nebo vůdce, pří­padně ta nebo ona privilegovaná vrstva, která opírá svou světskou vládu o jiné faktory, spojí své panování s funkcemi kněžskými, aby si svou vládu pojistila, nebo existuje soulad zájmů u politicky vlád­noucí kasty a kněžstva.

Druhým zdrojem vzniku náboženství jsou city sociální. Otec i matka, pohlaváři větších lidských společenství, jsou smrtelní a chybující. Touha po nějakém vedení, po lásce a po opoře podněcuje vznik pojmu boha, který vyvěrá ze sociálního, pří­padně mravního pojetí. Takový bůh je bohem prozřetelnosti, bo­hem, který ochraňuje, určuje, co a jak má být, který odměňuje a trestá. Je to bůh, který - vždy podle toho kterého lidského rozu­mu - miluje a podporuje život kmene, lidstva, ba život jako takový, je to bytost, která člověka konejší v jeho neštěstí a v nesplněných tužbách, která střeží a uchovává duše zemřelých. Takový je sociální nebo mravní pojem boha.

Ve svatém písmu židovského národa se dá krásně vysledovat, jak se náboženství opřené o bázeň vyvíjelo v náboženství mravní. Po­kračováním tohoto vývoje pak byl Nový Zákon. Náboženství všech civilizovaných národů, zejména pak také národů Orientu, jsou v zá­sadě náboženství mravní. Vývojová proměna náboženství bázně v náboženství mravní je důležitým pokrokem v životě národů. Je nutné střežit se předsudku, že snad veškerá náboženství primitiv­ních národů jsou náboženstvími bázně, kdežto náboženství kultivo­vaných národů náboženstvími jen a jen mravními. Všechny mají v sobě prvky jednoho i druhého, ovšem tak, že na vyšších stupních vývoje sociálního života převládá náboženství mravní.

Všem těmto typům je společná antropomorfní povaha ideje boha. Povznést se nad tento stupeň náboženských prožitků dokáží pouze neobyčejně vnitřně bohatí jedinci a neobyčejně ušlechtilé pospoli­tosti. U jedněch i u druhých se však vyskytuje ještě třetí stupeň reli­giózních prožitků, i když jen zřídka v ryzí podobně; nazval bych jej vesmírnou religiozitou. Tomu, kdo ji v sobě nemá, dá se jen velice těžko ozřejmit, kdyžtě jí navíc neodpovídá žádný antropomorfní po­jem boha.

Jedinec nejasně tuší, jak nicotné jsou lidské tužby a cíle a jaká vznešenost a jaký zázračný řád se mu vyjevuje v přírodě i v myšlen­kovém světě. Individuální existenci vnímá jako svého druhu vězení a touží po tom, zakusit veškeré bytí jako cosi jednotného a smyslu­plného. Jakési náznaky vesmírné religiozity se najdou už v raných etapách vývoje, třeba v nejednom Davidově žalmu, a také u jiných proroků. Daleko silnější je komponent vesmírné religiozity v buddhismu, o tom nás poučují zejména podivuhodné spisy Schopenhauerovy.Náboženští géniové všech dob se vyznačují právě touto vesmírnou religiozitou, která nezná dogmata, nezná boha, který by byl podobný člověku. Nemůže proto ani existovat církev, jejíž učení by se opíralo zejména a hlavně o vesmírnou religiozitu. A proto ta­ké právě u heretiků ve všech dobách najdeme jedince, kteří v sobě měli zejména takovouto vesmírnou religiozitu a svým současníkům připadali jako ateisté, občas i jako světci. Z tohoto hlediska lidé jako Demokritos, František z Assisi a Spinoza jsou si vnitřně navzájem dost blízcí.

Jak si mohou lidé sdělit vesmírnou religiozitu, když nemůže do­spět k jakémukoliv završenému pojmu boha a k jakékoliv teologii? Zdá se mi, že nejdůležitější funkcí jak umění, tak vědy je probouzet pocit této religiozity v každém, kdo je s to ho vnímat, a udržovat jej při životě.

A tak dospíváme k otázce, jaký je vztah vědy k náboženství, vztah, který se dost liší od obvyklých vztahů. Člověk je totiž z historie zvyklý považovat vědu a náboženství za nesmiřitelné antagonismy, ze snadno pochopitelných důvodů. Kdo je bezvýhradně oddán názoru, že veškeré dění je zřetězením příčin, pro toho myšlenka bytosti, kte­rá zasahuje do běhu světa, je naprosto nepřijatelná - ovšem za předpokladu, že hypotézu obecné kauzality bere opravdu zcela vážně. Náboženství opřené o bázeň odmítá, ale neméně i jakékoli nábožen­ství sociální nebo mravní. Bůh, který odměňuje a trestá, je pro něj nemyslitelný už proto, že člověk jedná podle vnější i vnitřní zákoni­té nezbytnosti, z hlediska božího nenese tedy žádnou zodpovědnost, stejně tak jako jakýkoliv neživý předmět neodpovídá za pohyby, kte­ré vykonává. Proto se vědě už nejednou vyčítalo, že podlamuje mo­rálku, ovšem zjevně neprávem. Etické chování člověka lze účinně opřít o soucit, o výchovu, o sociální vazby, nepotřebuje tedy oporu náboženství. Bylo by to s lidstvem věru smutné, kdyby se mělo ukrocovat jen bázní z trestu a nadějí na posmrtnou odměnu.

Je tedy pochopitelné, že církve odjakživa potíraly vědu a proná­sledovaly její přívržence. Na druhé straně ovšem tvrdím, že vesmír­ná religiozita je nejsilnější a nejušlechtilejší vzpruhou pro jakékoli vědecké bádání. Jen ten, kdo je s to ocenit obrovské úsilí a přede­vším nesmírné zaujetí, bez něhož by nebyly myslitelné veškeré prů­kopnické výtvory vědeckého rozumu, dokáže také ocenit sílu citu, z něhož jedině může vzejít takové dílo, které je vzdáleno veškerému bezprostřednímu praktickému životu. Jak hluboká víra v rozumnost uspořádání vesmíru a jaká touha po tom, aby porozuměli byť i jen tomu nejnepatrnějšímu odlesku rozumu, vyjevujícímu se v podobě tohoto světa, nejspíš žila v mysli Keplerově i Newtonově, takže mno­haletým osamělým úsilím dokázali rozšifrovat, jak funguje nebeská mechanika! Kdo vědecké bádání zná hlavně jen z jeho praktických důsledků, ten snadno dojde k naprosto nesprávnému názoru na du­ševní stav mužů, kteří - obklopeni skeptickými současníky - ukáza­li cestu všem, kdo sice smýšleli a smýšlejí jako oni, kdo však byli a jsou rozváti po všech koutech zeměkoule i po různých staletích. Jen ten, kdo zasvětil svůj život podobným cílům, je schopen si živě představit, čím byli takoví lidé prodchnuti, co jim dávalo sílu, aby nesčetným neúspěchům navzdory se nezpronevěřili svému cíli. Ta­kovou silou nás obdaruje právě vesmírná religiozita. Jeden součas­ník nikoliv neprávem podotkl, že seriózní badatel je v té naší všeo­becně hmotařské době jediným hluboce nábožensky založeným člověkem.

Tím nejkrásnějším, co kdy můžeme zažít, je tajemno. Je to ten nejzákladnější pocit, který je vždy na začátku jakéhokoliv opravdo­vého umění i vědy. Kdo ho nezná, kdo už se nedokáže divit, kdo už nedokáže žasnout, je takříkajíc mrtvý a oči má vyhaslé. Prožitek ta­jemná - i když spojeného s bázní - zrodil náboženství. Vědomí, že existuje něco, do čeho nepronikneme, rozumnost svrchovaně hlu­boká a krása svrchovaně zářivá, která se našemu rozumu ukazuje pouze ve svých nejprimitivnějších podobách, že tohle víme a že to cítíme, z toho povstává skutečná religiozita; v tomto smyslu a pou­ze v něm patřím k lidem hluboce nábožným. Boha, který odměňuje i trestá objekty svého stvoření, Boha, který má takovou nebo onakou vůli podobnou té, jakou zakoušíme na sobě, toho si představit nedo­vedu. Ani si neumím a také nechci představovat jedince, který by přežil svou fyzickou smrt; takové myšlenky ať v sobě živí duše slabé, ze strachu nebo z nějakého směšného sobectví. Mně stačí mystérium věčnosti života a vědomí nebo tušení,že veškeré bytí má stavbu až zázračnou,a pokorné usilování o to,abych pochopil třeba i jen nepatrnou část oné rozumosti,která se vyjevuje v Přírodě.

Albert Einstein (Jak vidím svět)


"Albert Einstein o náboženství a vědě" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Středa, 13. únor 2008 @ 10:05:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsme si přečetli pohled významného fyzika. A co jsme se dozvěděli? Že v tomhle textu neuvažuje o tom, že by některé záznamy mohli ukazovat na Boha, který má vůli. A proč?  Protože 'Boha, který má takovou nebo onakou vůli podobnou té, jakou zakoušíme na sobě, toho si představit nedovedu.' Přitom Einstein patří do období fyziky (vznik kvantové fyziky a teorií relativity), kdy se loučíme s názornou představou (třeba o mikroobjektech).

'Kdo je bezvýhradně oddán názoru, že veškeré dění je zřetězením příčin, pro toho myšlenka bytosti, kte­rá zasahuje do běhu světa, je naprosto nepřijatelná - ovšem za předpokladu, že hypotézu obecné kauzality bere opravdu zcela vážně.' Tady je asi jádro problému. Věda ukazuje, že opřít se o princip kauzality (bez nadpřirodních vlivů) vede k dobrým výsledkům v mnoha připadech.  Ale odkud víme, že je to obecný princip? To vypadá spíše na přání, aby tomu tak bylo, abychom to měli 'v hrsti'. Ale co když to tak není?

'Etické chování člověka lze účinně opřít o soucit, o výchovu, o sociální vazby, nepotřebuje tedy oporu náboženství.'  Ale proč? Jaký to má smysl?

Mám z toho nepřijemný pocit. Že 1.K 1:19 má k tomu co říct. A skutečně mi z toho není dobře, jako pokaždé, když si uvědomím, že některé věci jsou jen z Boží milosti a Bůh se smiloval nade mnou, mnohem menšim než třeba Einstein.



Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 13. únor 2008 @ 11:40:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--A co jsme se dozvěděli? Že v tomhle textu neuvažuje o tom, že by některé záznamy mohli ukazovat na Boha, který má vůli. A proč?  Protože 'Boha, který má takovou nebo onakou vůli podobnou té, jakou zakoušíme na sobě, toho si představit nedovedu.'—
Ty záznamy by byl až důledek navíc u nich Eistein vidí jejich postupný vývoj-u Božího díla by se očekávala spíše jejich nadčasovost-univerzální platnost
 --Přitom Einstein patří do období fyziky (vznik kvantové fyziky a teorií relativity), kdy se loučíme s názornou představou (třeba o mikroobjektech).—
A co má Bůh na principu policajta - ochránce běžně v náboženstvých  prezentovaný společného s mikroobjekty??  Jako princip neurčitosti ve stylu- nebe,peklo,ráj kam tě duše  dám  ?

--'Kdo je bezvýhradně oddán názoru, že veškeré dění je zřetězením příčin, pro toho myšlenka bytosti, kte­rá zasahuje do běhu světa, je naprosto nepřijatelná - ovšem za předpokladu, že hypotézu obecné kauzality bere opravdu zcela vážně.' Tady je asi jádro problému. Věda ukazuje, že opřít se o princip kauzality (bez nadpřirodních vlivů) vede k dobrým výsledkům v mnoha připadech.  Ale odkud víme, že je to obecný princip? To vypadá spíše na přání, aby tomu tak bylo, abychom to měli 'v hrsti'. Ale co když to tak není?—
Takto lze spekulovat do nekonečna a pochybovat o všem např. co když se ti tvůj život jen zdá,je to iluze a jednoho dne se vzbudíš.



--'Etické chování člověka lze účinně opřít o soucit, o výchovu, o sociální vazby, nepotřebuje tedy oporu náboženství.'  Ale proč? Jaký to má smysl?—
Smysl to má ten jak píše,že se chování člověka lze účinně opřít o soucit, o výchovu, o sociální vazby, nepotřebuje tedy oporu náboženství např. ve formě posmrtných rajských slibů nebo pekelného vyhrožování  přirovnal bych to k autu kde náboženství představuje střešní zahrádku-auto je 100 % funkčí i bez střešní záhrádky ,je to jen doplněk ,nádstavba,která má určitou funkci                            



 --A skutečně mi z toho není dobře, jako pokaždé, když si uvědomím, že některé věci jsou jen z Boží milosti a Bůh se smiloval nade mnou, mnohem menšim než třeba Einstein.—
Dobře ti právě je:-)  vytvořit v někom  pocit vyvolenosti je i dobrý byznys a pro ego pěkná slast  



Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: Sylfaena v Středa, 13. únor 2008 @ 11:49:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pane Nulo, Vy s temito pohledy souhlasite? proto jste je sem zkopiroval?
Z Vasich ostatnich prispevku jsem usoudila, ze jste mnohe texty, at nabozenske nebo svetske dukladneji zkoumal.
Pochopila jsem spravne, ze Vy neuznavate ideu osobniho Boha? Satany, peklo atd... ? Zkoumate take ale svedectvi ruznych lidi, kteri toto potvrzuji, nebot to dle svych slov na sobe zakusili? Ne? Vsechno to hodite do hnoje, vsichni si vymysli, aby byli poplatni te ktere ideologii, nebo proto, ze si nechali vsugerovat nektere predstavy, ci snad proto, ze se nechali oklamat svym egem,ktere tak casto zminujete? Vite, moje kamaradka je velka ctenarka. Hlavne ji zajimaly ruzna TAJEMNA. Tak jsem se jednou ( davno, ted jsem si na to akorat vzpomnela) dozvedela, ze ty skrabance, ktere nemohla mamince vysvetlit (asi nechtela), byly od demona, ktereho si sama vyvolala.( Sukubus- Inkubus) Wau! Ale v Boha neveri. Pokud verite jako Einstein, nemate o nic uslechtilejsi viru, (myslim). V te Bibli jsou patrne i pravdive informace. Lide delaji to, co jim Jezis slibil. V jeho jmenu.  Nekteri, ( ale vetsinou az kdyz jsou uplne na dne- proto si asi spousta obyvatel mysli, ze verici je poznamenan svym utrpenim, pritom mozna bez toho utrpeni by se vetsina vericimi ani nestala) nekteri se dle svych slov setkali i se satanem, kdyz meli na kahanku, a pak si museli vybrat, na jakou stranu se obrati,( bud Jezis- a nebo zemrou). To zkoumat nechcete? neni to pro Vas verohodne? Diky za odpoved.



Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Středa, 13. únor 2008 @ 19:01:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Přínos tohoto článku vidim v tom, že až budou křesťane jednou uvažovát zda jmenovát Einsteina ve vyčtu osobnosti, které věří v Boha, aspoň budou vědět jaka byla Einsteinová představa o Bohu, představa, která je na hony vzdalená od křesťanské. Možná ho tedy z tohoto vyčtu raději vynechájí.



Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy