Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463277
přístupů od 17. 10. 2001

Podobenství: O pokušení
Vloženo Pondělí, 04. únor 2008 @ 19:29:34 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal karels

Úvaha se bude odvíjet od následujícího biblického textu:

„I řekl Hospodin Bůh: ‚Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu života, jedl a byl živ navěky.‘“ (Genesis 3:22)

Už jsem na téma tohoto biblického textu něco napsal. Pro připomenutí, výše zmíněný biblický text se dá přeložit i jinak, než jak jej máme přeložený v ekumenickém překladu Bible, nebo v kralickém překladu.

„I řekl Hospodin Bůh: ‚Člověk byl jako jeden z nás, znajíc dobré i zlé.‘“ (Genesis 3:22) Rozdíl mezi naším tradičním překladem uvedeným v našich Biblích je jasný; zatímco podle našeho překladu Bible se člověk stává tím, kdo je jako Bůh, v překladu, který jsem uvedl výše – člověk byl jako Bůh – tehdy před pojezením zapovězeného ovoce byl člověk jako Bůh, tedy ještě před hříchem byl člověk jako Bůh... (sic)



Nejdříve vysvětlím, proč je možné biblický text interpretovat takto odlišně. Vysvětlení se nám dostane díky hebrejštině. Ve větě: „Teď je člověk jako jeden z nás“, nebo: „Člověk byl jako jeden z nás“, je hebrejské sloveso היה [haja], které má význam: stát se, být atd הן האדם היה כאחד ממנו [hen haadam haja keachad mimenu]. Obě možnosti překladu hebrejského slovesa היה [haja], jsou zcela rovnocenné.

Hebrejské sloveso היה [haja] se skutečně dá přeložit buď jako stát se, nebo jako být – obojí v minulém čase, neboť sloveso היה [haja] je v perfektu. To, že se dá věta z 1. knihy Mojžíšovy, z knihy Genesis přeložit jako „I řekl Hospodin Bůh: ‚Člověk byl jako jeden z nás, znajíc dobré i zlé.‘“ – uvedená myšlenka je myšlenkkou Jacquese Doukhana, který je profesorem hebrejštiny a Starého zákona na americké universitě.


Jaký dopad by měl pro nás tento alternativní překlad?

Člověk byl jako Bůh, tehdy ještě před hříchem. Hřích nemohl uvést člověka k tomu, aby byl jako Bůh. Člověk byl jako Bůh před pádem do hříchu, tehdy byl jako Bůh – ještě před pojezením ze zapovězeného ovoce. V tomto případě se jeví v nových souvislostech klam hada. Co se snaží had namluvit prvním lidem?

„Had ženu ujišťoval: ‚Nikoli, nepropadnete smrti. Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé.‘“ (Genesis 3:4–5) Člověk byl stvořený k Božímu obrazu a Boží podobě. (Genesis 1:26) – znamená to, že dovedl rozlišovat dobré od zlého ještě před pádem do hříchu! Potom se ale hadova lež obnažuje více než jasně! Had člověka balamutí tím, co už člověk vlastně má! V tom spočívá ona prolhanost hada.

Bezesporu je to jeden z nejobtížnějších a nejzáhadnějších textů v Bibli. Ponaučení, které chci předat je: Pokušitel za námi přichází a nabízí nám to, co už dávno máme a čím jsme. Podle výše řečeného Adam s Evaou byli jako Bůh, přesto za nimi pokušitel přichází s tím, že budou jako Bůh... Za Pánem Ježíšem stejně tak satan přichází s tím, je-li Božím Synem a my víme a vyznáváme, že Božím Synem byl... a nyní je po pravici Boha Otce... 


V evangeliu podle Matouše je řečeno:

„Vy jste sůl země; jestliže však sůl pozbude chuti, čím bude osolena? K ničemu již není, než aby se vyhodila ven a lidé po ní šlapali. Vy jste světlo světa. Nemůže zůstat skryto město ležící na hoře.“ (Matouš 5:13–14) Pokušitel přichází a možná nám argumentuje: „Abyste byli solí země, musíte udělat ještě tady to a tamto, abyste byli světlem světa, tak ještě musíte…“

Ne! My jsme solí země a světlem světa, k tomu nám stačí Ježíšovo slovo řečené v evangeliu.


Vzpomínám si na jednu svojí známou; té bránilo stát se křesťankou: „Já nejsem ještě dost dobrá, abych se stala věřícím křesťanem.“ Což vidím jako stále stejný klam a iluze – je potřeba stát na Božím slově a důvěřovat Božím zaslíbením. My jsme solí země, světlem světa – teď a tady – ne někdy v minulosti prvotní církev, ne někdy v budoucnu oslavená církev při druhém příchodu Ježíše Krista, ale teď a tady. Amen.






Podobná témata

Kázání

"O pokušení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 05. únor 2008 @ 06:28:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--„I řekl Hospodin Bůh: ‚Člověk byl jako jeden z nás, znajíc dobré i zlé.‘“ (Genesis 3:22) Rozdíl mezi naším tradičním překladem uvedeným v našich Biblích je jasný; zatímco podle našeho překladu Bible se člověk stává tím, kdo je jako Bůh, v překladu, který jsem uvedl výše – člověk byl jako Bůh – tehdy před pojezením zapovězeného ovoce byl člověk jako Bůh, tedy ještě před hříchem byl člověk jako Bůh... (sic) --

Z textu je  patrné, že člověk před ochutnáním neznal dobro ani zlo   ostatně strom se jmenoval
 strom poznání dobrého a zlého-proč by se tak pak jmenoval,když tuto vlastnost neměl?? 

--„Had ženu ujišťoval: ‚Nikoli, nepropadnete smrti. Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé.‘“ (Genesis 3:4–5) Člověk byl stvořený k Božímu obrazu a Boží podobě. (Genesis 1:26) – znamená to, že dovedl rozlišovat dobré od zlého ještě před pádem do hříchu! Potom se ale hadova lež obnažuje více než jasně! Had člověka balamutí tím, co už člověk vlastně má! V tom spočívá ona prolhanost hada.--

balamutí sám autor tohoto textu viz. výše aby nevyplynulo,že hadova odpověď byla pravdivá a neopak ten kdo v příběhu klamal byl sám Hospodin-slova o propadnutí smrti přitom člověk byl smrtelný odjakživa (nikdy neochutnal plody stromu života)
Navíc všechan Hospodinova díla jsou dobrá a i vychytralé zvíře had je Hospodinovým dílem viz. Gn 3:1 



Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 05. únor 2008 @ 07:52:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pojďme si říct, co přináší tento výklad:

1. Výklad, že člověk byl jako Bůh - ještě před hříchem uměl rozeznávat dobré od zlého - odpovídá na to, co to znamená, že člověk byl stvořený k Božímu obrazu a k Boží podobě - smysl je ten, že člověk je v okamžiku stvoření bytostí se schopnéstí rozlišovat dobré od zlého. Vzpomeňme na - "Znovu vás v bolestech rodím, dokud nebudete dotvořeni v podobu Kristovu." (Galatským 4:19)

2. Výklad, že člověk byl jako Bůh - ještě před hříchem uměl rozeznávat dobré od zlého - odhaluje, že had byl lhář - přichází za prvními lidmi a tvrdí jim - "Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé." (Gen 3:5) - v tradičním výkladu (že člověk po pojezení začal rozeznávat dobré od zlého, by had vlastně mluvil pravdu!)

3. Výklad, že člověk byl jako Bůh - ještě před hříchem uměl rozeznávat dobré od zlého - ukazuje, že první lidé mohou být vedeni k zodpovědnosti za své činy (což je problematické v opačném případě..) navíc, pokud člověk rozeznával dobré od zlého, na co by potřeboval Spasitele, na co by Židé potřebovali Zákon (Toru) desatero - vždyť dobré do zlého člověk umí rozeznávat i bez tady toho všeho...


4. Ano - Výklad, že člověk byl jako Bůh - ještě před hříchem uměl rozeznávat dobré od zlého nezodpovídá, proč je v zahradě strom poznání dobrého a zlého, pokud člověk uměl rozeznávat dobré od zlého... - potom se ten strom jeví jako "nadbytečný" - ale jak jsem už řekl ve svém dřívějším komentáři, tenhle paradox a to, že to nemohu vysvětlit je pro mě minoritním (menšinovým) důvodem o proti těm předchozím třem bodům (majoritním) bodům...



Karels (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 05. únor 2008 @ 08:22:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Ale podle mě je mnohem větší paradox, podle mě téměř na hranici rouhání tvrdit, že hříchem se člověk stal tím, kdo je jako Bůh... znamená to, že hříchem se člověk stává Bohu rovným?--

Ne, lidé se tam přece  nestali rovnými Bohu jen získali jednu z božích schopností-rozeznávání dobrého a zlého či jinak řečeno nabytí rozumnosti,v tu chvíli bylo jasné,že zatouží i po stromu života tedy získání nesmrtelnosti,což si Hospodin nepřál proto je vyhnal.

I řekl Hospodin Bůh: "Teď je člověk jako jeden z nás zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu života, jedl a byl živ navěky." Gn 3:22


    
--navíc - nemůžeš volat k zodpovědnosti "prosťáčka", který nerozezná dobré od zlého - Bůh mohl soudit Adama a Evu, protože nebyli naivkové.. - můj výklad)--

V Bibli to není nic neobvyklého -např. po tisících jsou likvidováni kojenci a malé děti,kteří nerozeznají dobré od zlého,slupina prostých dětí je roztrhána mědvědem zato,že se posmívali plešatosti proroka atd.  

--Bůh je podle tvého a vlastně tradičního výkladu naivní bytostí, která neumí rozeznávat dobré od zlého???--

Podle mě jsou to všechno jen starověké lidské představy,které neumí uchopit skutečnost .Ono stačí už poznat,že dobro a zlo existuje jen v lidském myšlení a také,že jeden bez druhého nemůže neexistovat



Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Čtvrtek, 07. únor 2008 @ 12:29:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tim, ze Adam s Evou pojedli ze stromu poznani dobreho a zleho z nich neucinilo blize Bohu, ba naopak. Hrich je poznamenal tak, ze se projevil tim, ze se nemohli postavit pred Boha, ale snazili se prikryt. Lide se vzdy snazi hrich necim prekryt. Kazdy hrich ma nejaky jiny ucinek. Ten prvni mel ten, ze si museli prikryt svoji nahotu. Jiny hrich se projevi treba tim, ze clovek ztraci schopnost dobre videt, ci slyset, nemoci atd. Take se schovavali pred Bohem v Raji, ze si uvedomili spatnost skutku. Cili je to oddelilo od Boha. Proto Buh zabil beranka, aby jejich nahotu prikryl. Ukazal jak On naklada s hrichem a co se musi stat, aby byl hrich odpusten. Bez proliti krve neni odpusteni hrichu a Buh sam opatril obet,ktera by byla dokonala pred nim. Proto take ulitba-obet Abelova byla Bohu mila, kdyz mu obetoval beranka ze sveho stada nez Kainovy rostliny. Cesta a vztah s Bohem je dana jim a clovek si vzdycky snazi hledat svoji cestu a v tom je ten problem. Pan Jezis je cesta a zivot a tak to Buh Otec chce a tak je to dobre.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy