Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 561 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487094
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Reakce Aviafovi 2 - Písmo nemůžeš vytrhnout
Vloženo Pondělí, 10. prosinec 2007 @ 09:15:27 CET Vložil: Stepan

Charismatici poslal jirikrupa

  Naše debata s aviafem se stočila k základnímu nepochopení. Co vlastně jsou obecně vnímaná "charismata"? Přitom je to docela podstatné téma, defacto jedno z klíčových při debatách o charismaticích. Když říkám, že je to podstatné v debatách o charismaticích, neznamená to, že "charismata" jsou nejpodstatnější věcí v životě křesťana, to jistěže ne.(ovšem lidé, kteří uvěřili díky setkání s Boží mocí a činili pokání, jistě stojí za úvahu) V tomto článku zmiňuji jedno ze "specifických charismat" a podrobněji, aby nedošlo opět k mýlce.

 

  Abych zabránil nedorozumění, definoval jsem pojem specifická charismata, abychom se nějak mohli domluvit. Charisma (dar milosti) je totiž jistě jakýkoliv dar a jistěže jej máme všichni nějaký a máme si jimi sloužit, i dar vyučovat je dar, i dar povzbuzovat, i dar dávat. Ve všem tomto může nadpřirozeně působit Boží milost a dotýkat se lidí skrze nás.  Já jsem ovšem chtěl mluvit o "darech", která apriori jaksi zjevují Boží jednání.

  Uvedu příklad. Ježíš uzdravil slepého. Pro zákoníky to byl problém. Prostě se s tím nemohli smířit. Pro mnohé to ovšem bylo světlo a Písmo k tomu dokonce říká "že Bůh jej potvrdil znameními a zázraky" o nich dokonce Ježíš tvrdí, že tyto "skutky" svědčí o něm a že lidé mají věřit mu i "kvůli těm skutkům, které Otec činí skrze něj". (to je také důležité). Jestliže někdo tvrdí, že má apoštolskou službu, tak Písmo jasně zjevuje znaky apoštolské služby "Znaky mého apoštolství se mezi vámi projevily s přesvědčivou vytrvalostí, v znameních , divech a mocných činech."
"Bůh potvrzoval jejich svědectví znameními, divy i rozličnými projevy své moci a rozdílením Ducha svatého podle své vůle" je o dalších lidech.
Docela podstatná je i modlitba jednomyslná bratří "Vztahuj svou ruku k uzdravování, čiň znamení a zázraky skrze jméno..." .Ne nepodstatné je i Ježíšovo slovo o znameních těch, kteří v něj uvěří. Mezi nimi je zmíněno i to tebou zatracované a "tajné" mluvení jazyky a "modlitba k uzdravení". (předpokládám, že doktoři nejsou všichni věřící)

  Nic, kdo bude číst, uvidí v Písmu, že nemůže vytrhnout z Bible i dary, které zasahují do přirozeného řádu věci jaksi nadpřirozeně a jsou zázrakem, něčím proti běhu viditelně skutečných věcí.

  Uvedu pár věcí.

 John Wimber dle svých slov byl vyučován, že dary nejsou. (Jeden z postojů k darům, který tu také někteří zastávají je , že dary už prostě nejsou . Myslím tím teď ty jasně nadpřirozené, jako například okamžité uzdravení po modlitbě. ) John Wimber však prožil situaci, kdy na jeho dítě spadl roj včel nebo co a popíchal jej tedy absolutně. Víte, že to může vést až k smrti. John Wimber v tu chvíli, to jsem docela rád, zapomněl na toto bludné učení a prosil Boha o uzdravení, Bůh jej vyslyšel. Později o tom kázal,mluvil, ale nic. Dokonce pochytali nemoci od lidí, za které se modlili. Jenže oni si řekli, že budou držet to, co říká Písmo a budou v tom pokračovat. (to pochytání nemocí mi připadne podobné se mnou, včera jsem byl tak grogy, že jsme měl problém přes den si z postele vzít sklinku džusu vedle na stolku  a napít se ) Později po jistých událostech se začalo s jejich službou dít i to, že lidé byli zbavováni nemocí tak, jak tomu čteme v událostech o Ježíši, Pavlovi a dalších křesťanech.

 Služba uzdravování je prostě fakt. Aviaf používá nefér argument proti mně, kdy se snaží můj poukaz na rozdíl mezi nemocnicemi a službou uzdravování skrze nadpřirozenou Boží moc, změnit na pohrdání nemocnicemi. Schválně jsem si na to dal pozor a v textu uvedl, že jsme za nemocnice vděčný. To ale aviaf už přeskočil a mluví o mně, jako že tím pohrdám, což je "hloupost". Sám jsem kdysi chytl od děcek žloutenku a jak jsem byl vděčný, že mne u nás v ČR ošetřili a vyléčili. Já jsem vděčný za doktory, nemocnice (kromě těch oddělení co provádějí potraty, nebo jiné nekalé až hrozivé praktiky, že). Takže tento poukaz na dar uzdravování v této podobě není prostě pohrdnutím nemocnic. Kdybych chtěl přijmout, že každý doktor dostává automaticky vystudováním lékařské fakulty dar od Boha (třeba i Mengele) léčit a uzdravovat, pak bych to třeba za nějaký dar považovat mohl,(teď myslím to, když to člověk používá opravdu v službě bližnímu a nezabíjí třeba děti přitom na gynekologiích nebo kde) . Rěkněme, že tu základní dobrou službu lékařů i v cizích zemích prostě dejme tomu za obdarování a dar(charisma) uznám (proč ne?), pak stejně mi zůstanou ty nadpřirozenější dary a uzdravování, které v Bibli jsou a Bůh s nimi prostě neskončil. (poslední dobou ke mně chodí jeden adventista, který se chystá do Bangladéše na "misii" za jiným bratrem, který slouží jako doktor a zároveň i slovem.mimochodem jazyky adventisti nemluví :):) moc na ně nevěří :):) )

 Prostě je zde služba uzdravování, která je odlišná od služby skrze lékařskou pomoc. Vážím si obojího aviafe, neříkej o mně něco, co není pravda. Jen to odlišuji, protože toto vidím v Písmu. Když budu krutý, připomenu i starozákonní text, kdy Bůh potrestal kohosi, že ve své nemoci nehleděl nejprve Hospodina, ale lékaře. Říkám to v tichosti, ale u vědomí, že veškeré Písmo je inspirované. V tichosti i proto, že sám jsem včera i dnes sahal po acylpirinu a ještě jakémsi antibiotiku, neboť modlitba jaksi ne a ne "zabrat". Kdybych neměl příští týden tak náročný (inventarizace všech tří budov IVT, školní soutěž ve skoku vysokém, dodělávka a dotisk dvou čísel školních novin,dvě porady a normal věci, pak bych automaticky asi se "vzdal" a šel k doktorce. Takto jsem se z toho skoro dostal, i když padla účast v církvi) Pokud z toho vyčtete zase, že  lidé v žádném případě nemají chodit k doktorovi, pak ne ne. Naopak, když jdou k lékařům, mohou být zázraky aspoň i lékařsky ověřeny. A vyhneme se případně extrémům, kdy někdo věří, že je aktuálně uzdraven, ale není a nemoc pokračuje a ničí.

Ještě jednu věc bych chtěl zmínit. Já jsem řekl, že milosrdenství patří k nejpodstatnějším věcem v Písmu. Milosrdnost vnímám například na životě Dereka Prince. Milosrdnost, soucit atd. to je Boží charakter a charakter Pána Ježíše, který je v nás Duchem Svatým formován.  Jak můžeš aviafe naznačovat, že tím pohrdám? Já sice říkám, ať se nyní nebavíme jako o charismatu, byť jím je, o milosrdnosti, ale o těch specifických. Ok, přistoupím na Tvoji stranu a námitku a budeme brát do charismat (které by měli mít ovšem všichni) i milosrdnost.Ok, ale uvědom si, že já i za větu, ať to nyní neřešíme, dal právě tuto poznámku, že je to jedno z nejpodstatnějších.   Ty tuto poznámku jaksi míjíš a přestože já ji tam úmyslně vložil, používáš, abys naznačil, že mi ani tak o milosrdnost nejde. Je to jako bychom mluvili o střeše na baráku a já říkal, proteď prosím nemluvme o základech znovu a znovu a zaměřme se i na stavění střechy u vědomí základů. Proteď, jindy je naopak důležité zmínit základy, či je i třeba furt opakovat. Dobře,mluvme tedy znovu a stále i o základech, ale dostaňme se i k té střeše. Či půlce střechy.Jedním z krovů, který vidím, je služba uzdravování.Nikoli lékařská (to jsem vysvětlil výše). Ale nadpřirozená. (u Ježíše šahal tento krov tedy zcela až do základů)


Kde se děje? Kde se o ní vyučuje? Kde je někdo v ČR, kdo tento dar má? A není zde pomlouván?

Kde je možnost učit se a slyšet, vidět lidi v praxi, jak se modlí za nemocné a alespoň část zažívá uzdravení, i lékařsky ověřené? A přitom zde není pomlouván?

Dopředu ti říkám, že z výmazem tohoto druhu obdarování spojeného i s milosrdenstvím ( protože Ježíš byl "pohnut soucitem", když tyto skutky činil)  z Písma se moje srdce prostě neupokojí a bude to brát jako omezování či mlžení části Písma.
Také říkám jiným, kteří přikvačí se známým veršem o falešných znameních a zázracích a tak, že i toto slovo beru jako podstatné a důležité , ale neřeší mou základní otázku,kterou tady s pravidelným neúspěchem pokládám již poněkolikáté.

Jak do dělat dobře a kde v ČR? Vy, co kritizujete charismatiky, jak to děláte vy? Jak posloucháte Boha v těchto věcech?


Pokoj Tobě






Podobná témata

Charismatici

"Reakce Aviafovi 2 - Písmo nemůžeš vytrhnout" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Reakce Aviafovi 2 - Písmo nemůžeš vytrhnout (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 10. prosinec 2007 @ 09:38:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Více o Wibmerovi a jeho učeních o uzdravování zde: John Wimber a hnutí Vinice.

Malá ukázka:

UzdraveníPůvod nemoci
Jak již vyplývá z Wimberova životopisu, uzdravení se stalo centrální částí Wimberova evangelia, stalo se pevnou součástí, ne-li -alespoň v určitých dobách- centrem viničných bohoslužeb. Wimber, jako mnoho jiných charismatiků, věřil, že nemoc pochází od ďábla a že Bůh nemoc připouští, avšak nesešle. „Tradiční křesťanské učení vždycky zastávalo názor, že nemoc je následek prvotního hříchu a že její kořeny jsou v království satanově. To tedy znamená, že nemoc je jev abnormální, nikoliv od Boha a Kristus přišel, aby ji vymýtil. V budoucím věku žádná nemoc nebude. Bán Bůh může nemoc připustit, jako prostředek, aby nás k sobě obrátil a pročistil naši víru. Ale Bůh nemoc neposílá.. Nemoc přichází z království ďáblova a vyrůstá ze zlého.“62 Wimber považuje nemoc za apriori zlou a tudíž odmítá, že by Bůh mohl být zdrojem zla.

„Pokud křesťan sdílí Camusovo stanovisko, zastává nekřesťanské pojetí Božího vztahu k světu – vesmíru. Nakonec Camus přičítá vše dobré i zlé Pánu Bohu, což dotaženo do důsledku znamená, že Bůh je zdrojem zla!“
63

Vezmeme-li Johna Wimbra za slovo, pak ovšem se stejnou logikou musíme vyčinit Davidovi, který, když Izrael zhřešil, přijal morovou ránu z Božích rukou a rozsoudit jeho vidění jako falešné, neboť viděl Božího anděla, jak skrze nákazu –zlo- zabíjí.

„David Gádovi odvětil: „Je mi velmi úzko. Nechť tedy prosím padneme do rukou Hospodinu, neboť jeho slitování je nesmírné, jen ať nepadnu do rukou lidských.“Hospodin tedy dopustil na Izraele mor od toho jitra až do určeného času. I pomřelo z lidu od Danu až k Beer-šebě sedmdesát tisíc mužů. Pak vztáhl anděl svou ruku nad Jeruzalém, aby v něm šířil zkázu. Ale Hospodina pojala nad tím zlem lítost. I řekl andělu, jenž šířil mezi lidem zkázu: „Dost, již přestaň.“ Hospodinův anděl byl právě u humna Aravny Jebúsejského. Když David uviděl anděla bijícího lid, pravil Hospodinu: „Hle, já jsem zhřešil a já jsem se provinil; co však učinily tyto ovce? Buď tedy tvá ruka proti mně a proti domu mého otce!“ (2 S 24,14– 17)

Rovněž Jób se ve svém pohledu na Boží úradek musel velmi mýlit, když domlouval své ženě: „To máme od Boha přijímat jenom dobro, kdežto věci zlé přijímat nebudeme?„ (Job 2,10) A co teprve Izaiáš, který dokonce jménem Božím vyřkl: Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.“ (Iz 45,7)

Později, když byl již Wimber těžce nemocen a prodělával rekonvalescenci po chemoterapii řekl:

„Uvědomil jsem si, že jsem většinu svého života –tak jako většina Kristova těla- předpokládal, že být věřícím křesťanem přináší mezi jinými požehnáními i to, že se nám utrpení vyhne. Přesvědčil jsem se právě o opaku: že k požehnání patří i to, že utrpení přijímáme.“64

Praxe uzdravování
Za zmínku stojí rovněž praxe Wimberových uzdravování. Na mnohých shromážděních se postavila skupina služebníků, která dostávala „slova poznání“ o chorobách, které se mezi přítomnými nalézají. Wimber poté zval Ducha svatého, aby sestoupil a dotýkal se nemocných.65

Vnitřní uzdravení
Wimber byl též horlivým stoupencem tzv. vnitřního uzdravení, které bylo v té době vyučováno mnohými křesťanskými psychology a duchovními. Sám Wimber se zde odvolává na T. Dobsona, M. Scanlana, F. MacNutta a R. Bennetovou. Koncept vnitřního uzdravení v křesťanské psychologii spočívá většinou v tom, že člověk trpí nějakou újmou z dětství, byl např. psychicky zraněn svým otcem, učitelem, byl nepochopen nebo ponížen a nyní, aniž by to věděl, způsobilo toto staré zranění tělesnou chorobu. Wimber se v podstatě shoduje s Dobsonem, když píše: „Nejsložitější a nejničivější problémy, za něž se modlívám, se týkají vztahu k necitelnému otci.“66

Projevem vnitřního zranění dle Wimbra nejčastěji bývá pocit „vlastní bezcennosti nebo „sebenenávist“ a Wimber dále vypočítává řadu onemocnění, kam tyto případy mohou vést: „migréna, bolesti trojklanného nervu, zažívací potíže, noční hrůzné můry, závrati.“67

Jako příklad vnitřního uzdravení popisuje Wimber případ své ženy Carol, která díky vnitřnímu zranění, které bylo způsobeno odloučením od přátel a pocitem opuštěnosti, onemocněla nádorem prsu.

„Oné noci jsem prosil za Carolino uzdravení, ale bezvýsledně. V pondělí ráno si Carol objednala návštěvu u lékaře na úterý. „V noci jsem se modlila, Bože, co ode mne očekáváš? A tu mi Pán ukázal, že zatvrdlé místo přímo souvisí s mým pocitem osamělosti a opuštěnosti. Až do té chvíle jsem si neuvědomovala, jak hluboce mne to zraňovalo. Ještě v dětství jsem propadala strachu, že mne všichni opustí, a teď obava ze ztráty sester a přátel úplně ovládla moje city,“68

Po krátké modlitbě, kdy Wimber požádal Ducha svatého, aby na jeho ženu sestoupil, došlo k duševnímu i fyzickému uzdravení a poté Pán „uzdravil i psychické a citové rány, které měly kořeny v dětství.“69

Teoretický základ pro tyto teorie tvoří z velké části učení Michaela Scanlana, římsko-katolického kněze, který rozlišoval tzv. „vzpomínky na povrchu“ a „vzpomínky na kořeni“, které vycházejí s lidského podvědomí, odkud je potřeba je znovu vyvolat a vykořenit. Toto učení má mnoho společného s psychoanalýzou. Sám Scanlan byl žákem Agnes Sanfordové, jenž vyznávala panteistickou filosoifii a podle Dagera se stala matkou vnitřního uzdravení. Jiným psychologem, ze kterého Wimber čerpal, byl T. Dobson, jenž se ve svém učení občas odvolává na Sigmunda Freuda.70

Nelze ovšem říci, že by se duchovní stav člověka nemohl promítnout ve fyzickém zdraví. Písmo uvádí mnoho příkladů, kdy např. nevyznaný hřích způsobil tělesnou chorobu. Na rozdíl od psychoanalytických konceptů, které činí za nemoc zodpovědné narušené lidské podvědomí, to však byl v Písmu sám Bůh, kdo člověka pro jeho hřích trestal. Nápravou zde bylo pokání a nikoliv psychoterapie.

Více zde



Re: Reakce Aviafovi 2 - Písmo nemůžeš vytrhnout (Skóre: 1)
Vložil: IC434 v Pondělí, 10. prosinec 2007 @ 12:44:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Kde je možnost učit se a slyšet, vidět lidi v praxi, jak se modlí za nemocné a alespoň část zažívá uzdravení, i lékařsky ověřené? A přitom zde není pomlouván?
Poznal jsem takové místo. A ten člověk skrze kterého to přicházelo si rozhodně neříkal charismatik. A nestojí o publicitu, takže Ti nesdělím kdo to je a ani kde je. Pokoru a lásku kterou jsem u něj zažil jsem nezažil u nikoho jiného. Nepředváděl se, nehalasil, ale Bůh byl (a je) bezpochyby s ním.



Re: Reakce Aviafovi 2 - Písmo nemůžeš vytrhnout (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Středa, 12. prosinec 2007 @ 02:55:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Zdravim te, Jiri!

Predne bych chtel napsat, ze jsme se puvodne chteli bavit o tom, jaky je adekvatni vyznam daru jazyku mezi ostatnimi dary Ducha, a ted se to stocilo jen k tomu, jak si presne predstavit dar uzdravovani. Pripominam, ze kdyz jsem ti minulej tejden psal svou dlouhou odpoved, tak jsem zminil mnohem vic daru a k vetsine jsi vlastne dodnes nemel namitek. Takze tam asi je shoda, a tudiz je asi na miste napsat, ze je mnoho daru (k uceni, ke kazani, k sireni viry, k rizeni cirkve, k sluzbe potrebnym), ktere uziva mnoho cirkvi a ktere jsou uzivany bohate a k uzitku a rustu celeho spolecenstvi. Pokud jde tedy o tvou puvodni otazku, kde - v kterych spolecenstvich - se k darum Ducha pristupuje biblicky a vyuzivaji se, muzeme snad rict, ze prinejmensim v pripade techto nekontroverznich daru bys takovych cirkvi nasel mnoho a ja ti muzu nabidnout treba cirkev metodistickou, kdyz uz jsem metodista.

Dale chci rict, ze je tu porad urcite nedorozumeni ohledne tech nemocnic a daru uzdravovani. Pises, ze ti neopravnene podsouvam pohrdani beznou lekarskou peci. To neni uplne presny. Ja jsem vubec nemluvil o lekarske peci obecne, ani se nedomnivam, ze kazda nemocnice je zalozena z popudu Ducha svateho nebo ze kazdyho doktora k jeho prci pomazal Duch Panovnika Hospodina. Mel jsem spis na mysli nemocnice, ktere zakladaji krestane po celem svete v tech chudsich zemich, kam by se normalne lekarska pece nedostala a kde by ji nikdo nikdy nemohl zaplatit. Takovej cin je zcela projevem nesobecke lasky k bliznimu a je to cin, kterej regulerne zachranuje lidsky zivoty. Proto jsem napriklad uvedl toho Schweitzera. Jeho dar uzdravovani nespocival v tom, ze byl vystudovanej doktor, ale v tom, ze mel od Boha tu milost - a ze diky ni nasel tu silu - odjet se svymi schopnostmi a znalostmi do Lambarene, kde na nej necekalo spickovy pracoviste a sesticifernej plat, ale jen umorna nevdecna prace nad nikdy nekoncicim prilivem nemocnych a postizenych. To, co mi na tvym pristupu prislo pohrdlivy - a prijde mi to porad - je tvoje implicitni tvrzeni, ze takovej cin se neda pokladat za Bozi dar uzdravovani. Ten Schweitzer tam jel jasne z pohnutek viry - jinymi slovy, protoze cejtil Bozi povolani tam jet.

Nechapu dost dobre, proc tak trvas na ty "nadprirozenosti" uzdravovani. Mas snad za to, ze uzdraveni z Ducha svateho se pocita jen tehdy, kdyz jsou poruseny prirodni zakony? Z Bible se mi to nezda. Biblicke pribehy uzdraveni v sobe obsahuji (vice ci mene explicitne) prvek odpusteni vin (klasickej priklad je Mk 2:1-12). Odrazi to dobovou predstavu, ze nemoc je projevem nejakeho hrichu. Jezis uzdravuje skrze odpusteni hrichu. To je podle me smyslem daru uzdravovani. Ne ze ti zazracne sroste zlomena noha, ale ze se v tobe uzdravi neco, co te zranuje a boli a co skutecne muze mit i fyzickej nasledek. Proto si pod darem uzdraveni predstavuju napriklad, kdyz nekomu pomuzeme zbavit se zavislosti na alkoholu nebo na drogach nebo na cigaretach nebo na hracich automatech.

A dalsi aspekt je ten, ze nemoc casto znamenala (a znamena) stigma. V Mk 1:40 rika malomocnej Jezisovi: "Chces-li, muzes me ocistit." Von toho Jezise vlastne tak trochu pokousi, protoze mu vlastne rika: vis, ze jako leprak jsem necistej a vyloucenej ze spolecenstvi zdravejch lidi; vsichni se me stitej, a myslej si, ze si za svou lepru muzu sam, protoze jsem se nejak provinil proti Bohu - odvazis se me dotknout? A Jezis se ho dotknul. Jezis se ho nestitil. Jezis ho nepovazoval za lidskej povl, ale za cloveka, kterej ma porad nadeji zit plnej zivot. To je uzdraveni. A je to zazrak, i kdyz vsechny prirodni zakony fungujou, jak maj. A vsimni si, ze ten leprak ho zadal o ocisteni, nikoli o vyleceni.

Bezdomovectvi je treba nemoc tohoto charakteru. Kdyz jsem bydlel v Nashvillu, chodil jsem vzdycky ze skoly domu podel takovy dlouhy tridy, kde se vyskytoval vzdycky nejakej homeless. Vetsina z nich mela nejakou dusevni poruchu (coz clovek poznal i pri beznym rozhovoru). Faktem je, ze casto se k tem lidem chovame, jako kdyby fakt meli lepru: stitime se jich, s*****ej nam, stranime se jich a vyhanime je z rezidencnich ctvrti. A rikame si, ze si za to beztak muzou sami. A v Nashvillu existovala Nashville Rescue Mission, krestanska organizace, ktera tem lidem pomahala a ktera je uzdravovala z jejich nemoci. Ja jsem jim treba nekdy koupil obed. To ale samozrejme nebyla sluzba k uzdraveni, to je jen preneslo pres jeden den. Uzdraveni by znamenalo dlouhodobeji se jim venovat a starat se o to, aby si nasli praci, bydleni a aby se nechali lecit z tech dusevnich nemoci, ktere je do bezdomovectvi uvrhly. A to ta NRM delala.

Existuje proste rozdil mezi vylecenim a uzdravenim. Leceni je to, co dela medicina. Leceni je to, co se uci na lekarskych fakultach. Ale uzdraveni, to je neco mnohem slozitejsiho a je to vec, kterou doktori (MUDr.) v popisu prace nemaj, ale krestani hodni toho oznaceni jo. Existuji lidi, kteri jsou vyleceni, ale nejsou uzdraveni (a dal trpej a chodej si stezovat k doktorovi, ale ten jim nemuze rict nic nez, ze vsechny testy vypadaj v poradku). Jsou lidi, ktery naopak nejsou vyleceni, ale jsou uzdraveni (jsou to treba lidi, ktery maj AIDS a zijou zivot plnej sluzby, smireni se svym osudem i Bohem). Nekdy je uzdraveni nezbytnou podminkou pro vyleceni: to je treba pripad kuraka, kterej onemocni rakovinou plic a kterej ztrati vsechnu nadeji, protoze si vsugeroval, ze mu to patri a ze je to odplata za jeho navyk, a proto vysadi lecbu. Takovyho cloveka je nejdriv nutno uzdravit (v to pocitaje i vratit mu nadeji), aby se vubec zacal lecit a mel sanci, ze se vyleci. V chudsich zemich je mnoho lidi, kteri jsou pro svou nemoc ostrakizovani a vylouceni, jsou zatrpkli a se svym stigmatem lepraka, jez jim okoli prisilo, jsou nuceni zit tak dlouho, ze se s nim prakticky ztotoznili. Pritom casto maji lehce lecitelne nemoci. Takove je treba nejdriv uzdravit, aby vubec mohli zacit lecbu. V mnoha pripadech, ktere Bible popisuje, Jezis delal presne tohleto: uvidel nemocnyho cloveka, kterymu treba nebylo vubec nic vaznyho z medicinskyho hlediska, akorat mel nejakej priznak, kterej okolni spolecnost povazovala za lepru, a tak vod ty chvile uz tomu chudakovi nikdo ani kurku chleba nepodal. Tohle vyhosteni ze stredu spolecenstvi samozrejme jeho zdravotni situaci drasticky zhorsilo. A Jezis udelal to, ze se toho cloveka proste ujal, prijal ho zpatky, "dotkl se ho a byl ocisten" a ten clovek se uzdravil (i vylecil). Se spoustou hnisavych onemocneni si telo dokaze plusminus poradit casem samo, pokud ma vhodne podminky a cas. Ale pokud takovyho cloveka ze dne na den odriznes od spolecenstvi, tak z nej udelas chronicky nemocnyho. Jezis tohle chapal a vedel tedy, ze i mala sluzbicka bliznimu muze mit uzasny vysledky. To je sluzba - a dar - uzdravovani.

Nevim, jak lip ti to vysvetlit, ale ohradil jsem se a budu se i dal ohrazovat, pokud nad necim takovym mavnes rukou, ze to neni zadnej dar uzdravovat. Zkratka, z relevantnich pasazi NZ podle me plyne, ze tehdejsi spolecnost mela tak trochu kauzalni viru, ze nemoc = hrich = poskvrneni = vylouceni. "Malomocenstvi" neni v Bibli jen zastupny slovo pro kdejaky hnisavy onemocneni, ale taky symbolem vylouceni a stitiveho odporu. Jezise - a skrze nej i nas - ovsem pomazal Hospodin k tomu, aby "obvazal rany zkrousenych srdcem" (Iz 61), aby je privedl zpatky do spolecnosti. Aby ukazal, ze i kdyz treba nejsme schopni nekoho vylecit, dava nam Buh presto dar kazdeho uzdravit.

Ten hlavni duvod, proc si dnes mnoho krestanu predstavuje (podle me mylne) uzdravovani tak jako ty, je ten, ze se proste nase chapani toho, jak vypada zdravi, zmenilo. Nechali jsme se medicinou presvedcit, ze uzdravenej = vylecenej. Ale jak uz jsem napsal, to jsou dva ruzny pojmy, ktere maji ruzne vyznamy. Jejich smesovanim bohuzel mnoho krestanu dospelo k zaveru, ze to, co si Jezis predstavoval pod pojmem uzdravovani, je, ze kdyz na nekoho houknes ve stylu Stevea Rydera, tak mu asi v tele najednou pomrou vsechny bacily chripky (asi...). To je ovsem predstava staroveku zcela cizi (uz proto, ze nevedeli, ze nemoc muzou zpusobovat bacily) a tudiz anachronicka. Leceni prenechme medicine; nas Buh povolal uzdravovat!

Já jsem ovšem chtěl mluvit o "darech", která apriori jaksi zjevují Boží jednání.

Jak si mam vykladat tuhle vetu? Ze nektere dary apriori Bozi jednani zjevuji a jine ne? Kam by patrily ty jazyky? Ja kdyz vidim charismatiky mluvit v jazycich, tak v tom zadny Bozi jednani nevidim.

Mimochodem, kdyz teda chces tyhle "apriori zjevujici", "specificka" charismata, kdyz chces vedet, ktera cirkev se k tomu stavi celem, mam to brat tak, ze ti mam najit cirkev, kde i berou hady do ruky a pijou strychnin (Mk 16:17-18)? Jsou pro tebe dost specificky dary, ktery zjevuji Bozi jednani?

Jednu takovou jsem nasel, ale je v Americe a jejich zakladatel prej zemrel na hadi ustknuti. (Asi nemel dost viry.)

Jak vy se stavite k tomuhle charismatu? Jak do toho "biblicky vstupujete"?

Zase jsem ti napsal dlouhou odpoved. Ale snad se blizime k nejakymu svetylku na konci tunelu.

Aviaf




Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy