Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 241, komentářů celkem: 429557, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 542 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480969
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: K tématu ´měj rád sám sebe´-
Vloženo Úterý, 14. srpen 2007 @ 17:03:28 CEST Vložil: Bolek

Služba bližním poslal mk

Musím nejdříve mít rád sebe, abych měl rád druhé ?


Na seznamu článků na www vira cz jsou také tyto tři (ale daly by se najít i jinde):
Miluj sám sebe, abys mohl milovat druhé (Walter Trobisch)
Miluj sám sebe, aby ses mohl otevírat lásce druhých (Józef Augustyn)
Soubor textů o sebelásce a sebepřijetí na webu pastorace.cz
Ale protože na www vira cz jak jsem si všiml asi není diskuze, píši sem.


            Nevím, zda má velký smysl zde k tomu něco napsat, ale přesto uvedu něco:
Pojem jako ´sebepřijetí´, nebo ´miluj sám sebe´ je jistě převzat ze současné psychologie a je to ovlivněno míněním lidí v zemích západně od nás (začíná to už u Německa).
            Tam je jiná poloha člověka, postavení ve společnosti. Slovo´honor´ tam není ´čest´ , jak se zde často překládá, ale je to postavení, jak vás berou ve společnosti, a jakou úctu vám přiznají a prokazují. Tedy ne osobní pojem ´čest, čestnost ´ jako u nás, ale ´čest prokazovaná od druhých´.
            Lidé jsou ochotni se přizpůsobit do té míry, že donucují sebe i k tomu, co by nechtěli a zanedbávají své potřeby (a práva).
            Přizpůsobí se tempu práce, oblečení, vystupování, přání vedoucího atd. V Japonsku dokonce obětují část dovolené firmě, zůstávají v práci a dokazují loajálnost k ní.
            U nás taková míra přizpůsobivosti není. U nás není nutné vést lidi k tomu, aby se měli rádi.
            Piják piva se má dostatečně rád, aby nikam nechodil, kam nemusí. Bohužel v socialismu se muselo chodit volit. Ale jinak Čecha a Moraváka nedonutíte k ničemu, na společnost nemá tolik ohledu, také mu na ní nezáleží a není nucen se přizpůsobovat až do krajnosti (přizpůsobí se jen tomu, že na červenou nepřechází a i to někdy nedodrží).
            Jedna zpěvačka (asi to byla Ida Kelarová) učila zpěv v USA a řekla našemu novináři, že tam lidé nejednají uvolněně, mají na sobě kožené masky, někdo i několik – pro firmu, pro okolí, pro rodinu, pro své sousedy -  jaksi se stále přizpůsobují společnosti. Učila své žáky kromě zpěvu také otevřít se a přirozeně se projevit, nesešněrovaně. Dalo to práci, ale potom byli veselí a přirození, dokázala to zpěvem.
            Tam v té zemi je možné stlačit svá přání a pocity tak, jako by se člověk neměl rád.
            A proto směrnice ´měj se rád´ znamená osvobození od sešněrování. Je to potřebné u nás Čechů a Moraváků a Slézanů?, u nás, kteří si nebereme často servítky, ale umíme být upřímní a přesto jsme příjemní k okolí, i když neformálně, ale lidsky?
            Proto mi připadalo smutné i směšné zároveň, když jsem četl jednu zkušenost z praxe americké psychoterapeutky o nápravě jedné křehké nejisté dívky, kterou učila ´sebelásce´, až dosáhla toho, že ta dívka ´byla pevně zakotvena v sebelásce´ a tím se dostala na cestu k uzdravení.
            U nás ještě vadí to slovo ´sebeláska´.
            V starší češtině to byl hanlivý výraz, kdo neměl rád (neuměl mít rád) nikoho, ale měl rád jen sebe, u toho se mluvilo o sebelásce, takže to byl negativní jev.
            A tady se překládá do slova ´sebeláska´, jako by to byl objev něčeho pozitivního.
            Ale to se opravdu nejdříve musím mít rád, tedy mít rád sebe, abych uměl mít rád druhé lidi? Není to násilné naštěpování jiných myšlenek na zdravý český a moravský kmen, kde se nepotřebuje posilovat úcta a láska k sobě?
            Zkuste jít do hospody nebo vinárny a hledejte tam někoho, kdo se nemá rád (a dře se pro podnik do úpadu) a  není ´pevně ukotvený v sebelásce´. Tam se takový pojem ani nezná.
            Je-li sebeláska, jde tak daleko že lidé nejsou ochotni někdy ani přispět na humanitární pomoc.
            Vada toho postoje v psychologii vyjádřeného takovými slovy jako ´měj se rád´ (nebo ´miluj sebe´) je v dvojím nepochopení:

(a) my nepotřebujeme nabádat k ohledům vůči sobě samým, máme na sebe dost ohledů (včetně nemakačenků a defraudantů), a
(b) pozor na nevhodné překlady. Místo ´sebelásky´ nebo ´miluj sebe´ by se mělo nebo mohlo  používat alespoň ´brát ohled na sebe´, nebo ´úcta k sobě´, nebo ´neznásilňuj se, není to třeba´.

            Jak vysvětlit, že slovo ´sebeláska´ může vzbuzovat negativní emoce?
            A potřebujeme snad povzbuzovat sebe a ostatní, abychom se měli rádi? Krásným příkladem, jak zbytečné to jsou termíny je plakátek, který visíval v mnohých hospodách a někde i na pracovištích.  Bylo tam sedící zvíře, buď tam byl vlčák, nebo opice, ale slova byla stejná (zpaměti asi takto):
            ´´Občas mne napadne, že bych měl pracovat, cítím elán do práce. A tak si jen sednu do koutka a tiše počkám, až mne to přejde´´.
            To jsou slova, která vzbuzovala úsměv a vyjadřovala náladu společnosti, zvláště dříve pod taktovkou agitace postupu vpřed ´ke světlým zítřkům´, jak říkala dobová propaganda.
            Kdepak, u nás se lidé nenechají popohánět do kroku, aby někam mašírovali, kam by byli vmanipulováni. Náš člověk je dostatečně odolný vůči nucené manipulaci (ale není odolný vůči masovým vlivům, dá se strhnout příkladem).
            Proto si říkám : je potřebné přesvědčování českého a moravského člověka, aby se měl rád? vždyť on se má rád. Co takové moravské sklépek nebo halúzkovica? co pěnivý mok, fotbal a lenošení u vody o víkendu ? – jděte se zahrabat s představou, že by bylo nutno učit nás, že se máme mít rádi. Tady se vyplatí spíše učit lidi se trochu více zapřít ve prospěch společnosti.
            Ne aby sedli do koutku a čekali, až je ochota přejde. Opak toho by se hodil. Ale bohužel, byli jsme v nedaleké minulosti tolik hecováni na různé úkoly, jako překročení pětiletého plánu, do údernictví (to je termín mladé generaci neznámý) atd., že se naopak tou propagandou vychoval člověk, který nepotlačuje svou přirozenou potřebu vyhovět svým požadavkům a nechce se dát manipulovat.
            Proto ty výlevy jako ´měj rád sám sebe´ působí směšně a návod, aby byl někdo ´pevně ukotven v sebelásce´ působí jako směrnice předsedy pro psychologický výcvik kolonizace pro Mars.
            Proč nepoužít staré české termíny jako třeba ´nezničit se ve službě´?.

            A přece mohu uvést příklad, že to s našimi lidi není tak zlé. Slyšel jsem o práci českých lékařů v bývalých francouzských koloniích v Africe, ještě než jim de Gaulle dal svobodu (tedy Alžír, Tunis).  Tam když  přišel domorodec později, francouzský lékař stejně ukončil ordinační hodiny a nechal pacienty počkat do druhého dne, říkal ´jsem unaven´. Ale český lékař na to nedbal a ošetřil všechny, i když musel přetahovat přes čas. Tomu se říká ´normální postoj pro potřeby lidí ´, zatímco u francouzského lékaře se mohlo říci, že ´se měl dost rád´ anebo moderním americkým výrazem, že byl dostatečně ´ukotven v sebelásce´, aby se nenamáhal zbytečně.
            A nepochybuji, že stejný český postoj mají naši zdravotníci, kdekoliv jsou teď na světě se svou humanitární pomocí a v nemocnicích, které tam dokonce česká strana posílá i s vybavením. Ale nedělají to kvůli ´společnosti´, ale z postoje, který přirozeně mají,
            Tam se neřeší ani ´sebeláska´, ani podřizování autoritám v okolí, jakýsi ´diktát společnosti´ nebo ´soulad s normou všeobecně uznávanou druhými´. Ti naši lidé se tam totiž nenamáhají kvůli nějakému postavení ve společnosti (aby si udrželi prestiž, anglicky ´honor´), ani kvůli dojmu nebo plnění role vůči společnosti (které by tím nedodržením jakoby ´byli něco dlužni´), ale z důvodu věcného, pro pomoc bližním.
Nemusejí se namáhat, aby nejdříve měli rádi sebe a potom aby na základě toho byli pak podle toho ochotni pomoci druhým.
Ergo:
přejímání myšlenek z psychologie ze zemí, kde je člověk pod tlakem společnosti není vhod pro české a moravské země. Máme svoji přirozenou důstojnost, tradici a povahu, která nepotřebuje import cizích vzorů a názorů, které se hodí do našeho prostředí tak, jako se hodí cizí klíč do našeho zámku pro pokladnici s našimi vlastními hodnotami.

Podobná témata

Služba bližním

"K tématu ´měj rád sám sebe´-" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: K tématu ´měj rád sám sebe´- (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Čtvrtek, 16. srpen 2007 @ 15:54:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Abych t.zv. "cerila vodu" jak rika aviaf, rada se vyjadrim k tomuto tematu. Autor mluvi o sebelasce jako prvnim podnetu, aby mohl milovat druheho. Podle toho jak to vysvetluje se ale nejedna o sebelasku, ale sobectvi, coz je neco jineho. Mit rad druheho, znamena nedelat mu neco co by i mne samemu ublizilo a delat mu to, co i mne je prospesne. Uvadi priklad, kdy francouzsky lekar jiz unaven prestal osetrovat nemocne s oduvodnenim, ze je unaven. Cesky lekar naopak pokracoval v praci. Nevyjadril se vsak jest-li byl dost unaven. V tomto pripade se podle mne francouzsky lekar zachoval lepe nez ten cesky, protoze si byl vedom, ze je unaven a pokracovani v praci by prineslo pravdepodobne ujmu na zdravi nejen jemu, ale i nemocnym. Mohl by se dopoustet chyb a sam by se mohl tak vycerpat, ze by pak nebyl dobry treba i v dalsi sluzbe pokud by si nemohl odpocinout. Autorovo hodnoceni, ze cesti lekari konaji humanitarni pomoc jen proto, ze chteji pomahat nemocnym vidim jako prehnanou a musel by se udelat podrobny pruzkum, aby mohl byt dolozen. Je totiz mnoho duvodu proc lekari jezdi do techto zemi pracovat a vyjadrovat se za ne neni rozumne.



Re: K tématu ´měj rád sám sebe´- (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 16. srpen 2007 @ 16:13:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Toto je smýšlění tzv. psychologického evangelia, které staví na protibožské psychologii. Je to falešné evangelium, před kterým je třeba varovat, a které razí zastánci tzv. Hnutí víry a jemuž nyní podlehly desetimilióny v Písmu neučených a neutvrzených křesťanů.

Pán Ježíš neučil sebelásce, ani vnitřnímu uzdravení staré duše, ale zapření sebe sama, své duše a následné její obnovení Jeho životem.

Psychologie však má za cíl povýšení a zušlechtění vlastního starého JÁ - je to tedy opak Ježíšova učení.



Re: K tématu ´měj rád sám sebe´-diskuze o psychologii dříve (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Čtvrtek, 16. srpen 2007 @ 21:38:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
O psychologii v náboženství se diskutovalo dříve v :
Nebezpečná učení: New Age, psychologie a okultismus - trojský kůň v církvích
Vloženo Sobota, 19. květen 2007 @ 23:51:45 CEST od bolek.
tam poslal gregorios zajímavá slova :
Re: New Age, psychologie a okultismus - trojský kůň v církvích
od Gregorios777 v Neděle, 20. květen 2007 @ 18:20:37

musel jsem sem vložit sériii těchto článků, neboť se zde stále mluví pouze o bludech typu katolicismus apod. Ale o mnohem plíživějších a maskovanějších bludech, které přicházejí skrze psychologizaci křesťanstva, se zde vůbec nemluví. Proto jsem tuto mezeru viděl za dobré zaplnit. Neboť skrze psychologii přichází do církví New Age, a to v takovém balení, že to ani nikdo nevidí.

Dokonce jsou zde i ti, kteří jsou HRDÍ na své psychologické "vzdělání".




Re: K tématu ´měj rád sám sebe´- (Skóre: 1)
Vložil: rive v Čtvrtek, 16. srpen 2007 @ 21:56:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je prostě hotový fakt, že člověk má sám sebe hodně rád. Je asi správné si uvědomit, jak moc se máme rádi, jak hodně si dopřáváme a že je velmi tenká hranice, kdy mít rád sebe sklouzne velmi lehce k vlastnímu sobectví, kdy nemyslíme stejnou měrou na své bližní, ale pouze nebo více na sebe.

 

Kdo „zdravým – přirozeným -normálním“ způsobem  sebe nemá rád, tak se to projeví vždy nějakým narušeným chováním, a určitě takovým, které druhým ubližuje. Člověk, který nemá sám sebe rád (nehovořím o sobectví), neumí mít rád druhé. Miluj bližní, jak sebe.

 

Gojim má pravdu, že Ježíš nevyzývá k sobectví, to je milování sebe, ale že vyzývá k milování bližních, jak sebe. Jak neustále myslíme o sobě, o svých potřebách, o svých pohnutkách, tak máme myslet i o druhých o jejich potřebách....


rive




Re: K tématu ´měj rád sám sebe´-hranice použití psychologie, odtud -potud (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pátek, 17. srpen 2007 @ 21:06:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Psychologie není dokonalá, má chyby. Za všechno může Freud. Ostatní po něm jen napravovali jeho nedostatky.
Používat psychologické výklady na náboženství je omyl. Víra nepotřebuje psychologii.
Před Freudem se otázkami o tom, co si uvědomujeme v mysli a co je naopak hluboko ukryté v nás zabývali Hartmann a Schelling. Freud přišel  po nich a přizpůsoil si to. Byl ale nevědecký.
Neznal dvojitý slepý pokus, neměl kontrolní skupinu zdravých jedinců. To, co pocítil v sobě vztáhl na lidstvo.
Vše zredukoval na dva hlavní hybatele : pud sebezáchovy (život a smrt) a pud rozplozovací (zachovávající rod).
Freud myslí jako člověk jeskynní, neandrtálec nebo cromagnonec, kde se jednalo o ulovení zvěře, aby kmen nevyhynul hladem a o oplodnění matek, aby kmen nevyhynul nedostatkem potomků.
Takový primitivní je Feud : smrt a sex je mu hlavními hybateli.
Odpovídá to americkým filmům současnosti, tam je také puška a sex. nebo mrtvola a milenci.
Dokud se učebnice psychologie nepostaví kriticky ke Freudovi, budou žáci krmeni jeho omyly a ponesou je dále.
A nekritické opakování čteného textu z psychologie přichází i k teologům.
Už jsem o tom jednou psal.
Páter Tomáš Halík se učil psychologii čtením v knihovně na návštěvách v klášteře v Německu u opata Anselma Gruena. A ten Gruen je podivný myslitel.
Nerozlišuje vědomí o tom, co je v nitru a obraz věcí, které jsou venku mimo člověka.
O útěku proroka Eliáše medituje tak, že si všiml, jak se prorok ukryl v jeskyni v době, kdy ho pronásledovali.
Gruen nebere do úvahy, že jeskyně je přirozené útočiště v rozeklaných horách Palestiny, ale myslí si, že tam šel prorok proto, že ´v té chvíli touží po bezpečí mateřského lůna´.
Překvapující výklad zdůvodňuje tím, že jeskyně (a každá dutina) je vzpomínkou na dobu před porodem, na pobyt v bezpečí v nitru matky. Ale to patří k výkladu snů u Freuda, ne do náboženství.
Gruen je tak vědátorský, že ví, na co myslel prorok na útěku. Ale plete si výklad snu (dutina – matka. porod) se skutečností  - skrývat se na útěku.
To je důsledek zavedení psychologie od náboženství. Psychologie patří do rukou psychiatra a učitele, ne opatovi.
Pokud opat kláštera vyslovuje takové nesmyly, je asi obtížné tam být mnichem. Já bych se tam určitě dostal do sporu.



Stránka vygenerována za: 0.43 sekundy