Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 635 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482174
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Charta Oecumenica je nebezpečím pro protestantské církve
Vloženo Pátek, 20. červenec 2007 @ 17:29:59 CEST Vložil: bolek

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Jsem přesvědčen, že dokument Charta Oecumenica je jedním z projevů té formy ekumenického hnutí, které představuje pro protestantské církve sice málo zřejmé, ale zato závažné nebezpečí. Proč? Důvodů je celá řada, uveďme zde jen některé z nich. Myslím, že největší nebezpečí spočívá tom, že se církve zavazují k takové jednotě ve víře, která - ve světle závazného učení katolické církve - znamená opuštění základních prvků reformace a v podstatě přijetí katolického pojetí víry, spasení i svátostí.


Církve se v Chartě zavazují „jít vstříc cíli, kterým je eucharistické společenství". Celá řada dokumentů katolické církve, ať již věroučných nebo právních, a to i těch nejnovějších, zdůrazňuje jednoznačně,že eucharistie jako oběť patří mezi nezpochybnitelné a neomylné základy katolické víry. V katolickém pojetí znamená eucharistie oběť, ve které se koná dílo vykoupení. Toto obětní pojetí je v příkrém rozporu s pojetím reformačním. Protestanti vždy věřili, že Ježíš Kristus byl obětován jednou provždy a že touto svou jedinou, dokonalou obětí zajistil spásu každému věřícímu (viz Žd 10,14). Proto není třeba znovu přinášet oběť za hříchy (viz Žd 10,18).

Právě pojetí eucharistie jako oběti vždy přinášelo nepřekonatelné rozdělení katolické církve a církví vzešlých z reformace. Při popisu tohoto rozdělení již Luther napsal: "Tedy jsme a navždy zůstaneme rozděleni a proti sobě. Oni to jistě cítí: Kde padá mše, padá i papežství." Reformovaný Heidelberský katechismus dává na otázku "Jaký je rozdíl mezi večeří Páně a papežskou mší?" jasnou odpověď: "Mše tedy v zásadě není ničím jiným než popřením oběti a utrpení Ježíše Krista a proklatým modlářstvím."

Závazné dokumenty katolické církve stanoví: "Církevní společenství vzniklá z reformace, odloučená od katolické církve, neuchovala původní a úplnou podstatu eucharistického tajemství, především proto, že jim chybí svátost kněžství. A z tohoto důvodu není pro katolickou církev možné vzájemné eucharistické přijímání s těmito společenstvími." Z pohledu katolického práva jedinou možností eucharistického společenství je, pokud protestanti přijmou katolické pojetí: "Je nutné, aby projevili katolickou víru, pokud se týká těchto svátostí." Jsem přesvědčen, že závazek jít vstříc cíli, kterým je eucharistické společenství, je zcela v rozporu se samotnými základy reformace a znamená popření jedinečnosti oběti Pána Ježíše Krista na Golgotě.

Charta dále například přináší závazek: "Zvláště manželé rozdílného vyznání musejí být podporováni v tom, aby žili ekumenu ve svém každodenním životě." Tento závazek vypadá lákavě, avšak jen do té doby, než si uvědomíme, že katolické právo požaduje, aby rodiče zajistili svým dětem katolickou výchovu a nedává jim v tomto svobodnou volbu. Také samotné uzavření takového manželství snoubenců rozdílného vyznání je možné pouze katolickou formou a „ekumena" u manželů rozdílného vyznání je jasně směřována ke katolickému pojetí manželství. Charta Oecumenica o těchto požadavcích katolického práva nehovoří a vytváří dojem jakési rovnosti či rovnoprávnosti vyznání. To však není pravda - katolické právo tuto rovnost a možnost volby vyznání výslovně vylučuje.

Katolická církev ve svých dodnes platných a závazných dokumentech rovněž výslovně proklíná základní kameny protestantského pojetí víry a učení o ospravedlnění. Pokud je její úsilí o ekumenismus upřímné a neznamená pouhou novou formu rekatolizace pod heslem jednoty, měla by začít zrušením těchto prokletí (anathemat). Bez toho jsou dokumenty o „jednotě" laciné a nevěrohodné.

Rozsah tohoto příspěvku neumožňuje shrnout všechny zásadní důvody, které podle mého názoru svědčí o tom, že závazky obsažené v dokumentu Charta Oecumenica svou asymetrií představují jednosměrnou cestu ke katolictví, a to za cenu opuštění základních prvků reformačního učení. Podrobnější analýzu „Charta Oecumenica - kritická reflexe se zřetelem ke katolickému dogmatu a kanonickému právu" lze nalézt například na adrese: www.apostolskacirkev.cz/view.php?cisloclanku=2006122301. Za pozornost stojí také důvody, proč Chartu nepodepsal biskup SCEAV Dr. Piętak, viz: http://sceav.cz/sceav/documents/Charta%20Oecumenica.doc.

JUDr. PharmDr. Vladimír Bíba je členem Církve bratrské v Praze 1

Zdroj: Evangelický týdeník - Kostnické jiskry 20-21/2007

Podobná témata

Ekumenismus

"Charta Oecumenica je nebezpečím pro protestantské církve" | Přihlásit/Vytvořit účet | 56 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Charta Oecumenica je nebezpečím pro protestantské církve (Skóre: 1)
Vložil: katolik v Pondělí, 23. červenec 2007 @ 08:53:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bez eucharistie není možný návrat do lůna Církve! Nezůstávejte ve vzbouře proti Svatému Otci a pokorně se poddejte Jeho Svaté Autoritě a Panně Marii, Matce Církve!



Re: Charta Oecumenica je nebezpečím pro protestantské církve (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Středa, 25. červenec 2007 @ 08:35:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Re: Církve se v Chartě zavazují „jít vstříc cíli, kterým je eucharistické společenství".

Tento zavazek podepsaly vsechny cirkve, vcetne te katolicke. Neni pravda, ze byprotestatnstke cirkve mely same povinnosti a katolicka sama prava. Povinnost hledat moznost spolecneho stolu se tyka VSECH cirkvi. Nemuze pet lidi tahnout vuz a jeden se nchat tahnout.

To take plati o: "Charta dále například přináší závazek: "Zvláště manželé rozdílného vyznání musejí být podporováni v tom, aby žili ekumenu ve svém každodenním životě." Jestlize katolicka cirkev nebude plnit sve zavazky z tohoto dokumentu a nezmeni tato ustanoveni, pak charta samozrejme pada.

To je muj osobni nepravnicky nazor.



Re: Charta Oecumenica je nebezpečím pro protestantské církve (Skóre: 1)
Vložil: Rony v Pátek, 27. červenec 2007 @ 09:24:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
nominuju JUDr. PharmDr. Vladimíra Bíbu na zlatou perlu za tenhle článek.



Re: Charta Oecumenica je nebezpečím pro protestantské církve (Skóre: 1)
Vložil: Kristus v Pátek, 27. červenec 2007 @ 18:13:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Vzhledem k tomu, že římsko-katolická "církev" (ŘKC) odpovídá typologicky sboru v Thyatirech (Zj. 2:18-25) a protestantské "církve" sboru Sardách (Zj. 3:1-6), které tu budou vedle sebe (spolu s Filadelfií a Laodiceou) existovat až do příchodu Pána Ježíše Krista, žádné reálné nebezpečí Charta Oecumenica pro existenci protestant. sborů nepředstavuje. Nicméně je dobré si připomenout, že ŘKC je nevěstkou ze 17. kap. knihy Zjevení a 5. verš v 18. kapitole naznačuje, že v ní budou i ti, kdo patří k Božímu lidu, což by mohli být i "bývalí protestanté." Podstatnější pro všechny věřící svaté je však to, zdali vítězí pro Pána Ježíše; to, jestli jsou součástí Nevěsty Kristovy a připravují (se) (na) Pánův příchod. Jenom vítězným svatým jsou určena Pánova zaslíbení odměn v budoucím věku v závěru každého ze sedmi dopisů sedmi sborům v sedmi městech v malé Asii (Zj. 2. a 3. k.). Kéž máme uši, abychom slyšeli, co Duch praví sborům, neboť ti satanem poražení, přemožení svatí budou 1000 let "po škole", protože nečinili pokání, jak jim Pán uložil, anebo se nedrželi toho, co měli - skutečného opravdového od Pána Ježíše, tzn. především také Jeho samotného - Toho, který je Vítěz!, a nechali se prostě oklamat a okrást tím lhářem a zlodějem, který je poražený a odsouzený a skončí v jezeře ohně a síry. Amen.

Tak to milí bratři protestanté dobře zvažte: chcete být součástí nevěstky nebo Nevěsty? To je oč tu běží!
Kéž se nad vámi Bůh smiluje a dá vám milost, moudrost a smělost ke správnému rozhodnutí. Amen.

SV



Re: Charta Oecumenica je nebezpečím pro protestantské církve (Skóre: 1)
Vložil: Kristus v Čtvrtek, 02. srpen 2007 @ 23:49:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 "Právě pojetí eucharistie jako oběti vždy přinášelo nepřekonatelné rozdělení katolické církve a církví vzešlých z reformace. Při popisu tohoto rozdělení již Luther napsal: "Tedy jsme a navždy zůstaneme rozděleni a proti sobě. Oni to jistě cítí: Kde padá mše, padá i papežství." Reformovaný Heidelberský katechismus dává na otázku "Jaký je rozdíl mezi večeří Páně a papežskou mší?" jasnou odpověď: "Mše tedy v zásadě není ničím jiným než popřením oběti a utrpení Ježíše Krista a proklatým modlářstvím."

Obsah ohoto odstavce z článku by měl být dostatečným a pádným důvodem pro to, aby žádný skutečný křesťan ani na chvíli nepřemýšlel o tom, že by chtěl mít účast na popření oběti Pána Ježíše Krista a proklatém modlářství. Jestli takovým důvodem pro podepsavší představitele protestant. sborů nebyl, měly by se jich jejich ovečky na něco zeptat. A po nepřijatelné odpovědi by se měli svatí z těchto sborů zeptat Pána a třeba i sami sebe. Chceme mít s tímhle něco společného? Každý, nechť si odpoví před Pánem sám.
SV



Stránka vygenerována za: 0.44 sekundy