Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429573, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 632 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116496716
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Postoj vedce a postoj vericiho.
Vloženo Středa, 27. červen 2007 @ 07:52:58 CEST Vložil: bolek

Zamyšlení poslal demagog

V diskuzi s Aviafem jsme se dotkli otazky> Jaky je postoj vedce a jaky je postoj vericiho ke zkoumane pravde? Je totozny? Anebo se lisi? A kdyz tak v cem?

Ja osobne si myslim, ze se lisi. Lisi se v tom, ze vedec MUSI pochzbovat, verici ne Verici muze VERIT, vedec MUSI badat, musi si OVEROVAT. Zatmico biblicky vericiho cloveka vede Buh k tomu, aby veril tomu, co nevidi, vedce vede veda k tomu, aby se tim, co nevidi, co si nemuze ohmatat, odvodit, nezbyval. Vedec MUSI o vsech svych teoriich zdrave pochybovat, verici se muze zdrave spolehnout na Slovo Bozi.

Coz vsak neznamena, ze verici nemuze byt vedcem a naopak. Ale mel by jednotlive sve role rozlisovat, aby se vedecky nedival na viru, nebo naopak, zbozne na vedu...

Jako ilustraci toho predkladam vynatek rozhovoru s aviafem>

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Gal 3:28 a skandál mužského š
od aviaf v Neděle, 24. červen 2007 @ 23:57:49 CEST


0) Neni to pravda. Pavel napriklad vyklada Genesis obrazne - viz Gal 4:21-26.
2) Nezlob se na me, kdyz nekdo rekne: "necetli jste, jak za casu cisare Karla IV...." tak se soustredim na obdobi 1346-1378 a UZ VUBEC bych nehledal pasaze, kde se pise o Janu Lucemburskym. Ty se mozna domnivas, ze napriklad za casu prezidenta Masaryka cisar Franz Josef prohral prusko-rakouskou valku, ale jses v tom, myslim, sam a rekl bych, ze v zadnem rozhovoru normalnich lidi by se takova formulace nesetkala s porozumenim. Schvalne to nekdy zkus.
8) Nesouhlasim. Takto muzes jednat opavdu s kazdym pro tebe neprijatelnymversem
Opravdu nemuzes. Tak snad se v tom trosku pohybuju, abych vedel, jak to funguje a jak ne, ne?

Duch Svaty by nenechal krestany v omylu, vzdyt je uvadi do veskere pravdy.
Jiste, ze nenechal. Krestan se podiva do Mk 2:25-26 a do 1S 21:1-7 a hned je uveden do veskere pravdy, ze teorie o plenarni verbalni inspiraci je nesmysl.

Aviaf


re> "ze napriklad za casu prezidenta Masaryka cisar Franz Josef prohral prusko-rakouskou valku"
Ono take trosku zalezi na tom, kdo takovouto vetu vyslovi. Jestli ja nebo ty, tak se usmejeme, jestli vsak Vsemocny a Vsevedouci Buh, pak se proste MUSIME zamyslet, ne jen lenive mavnout rukou. Zamyslet se napriklaad nad tim, jestli pro Pana byl reprezentantem ceskeho naroda Tomas Garrigue Masaryk nebo nejakej Franz Josef...

Re> rekl bych, ze v zadnem rozhovoru normalnich lidi by se takova formulace nesetkala s porozumenim.
Totez plati, jestli bych v rozhovoru s normalnimi lidmi a zvlast ateisty s vedou odkojenym mozkem, vyznal viru v to, ze suche kosti mohou znovu ozit...

Otazka> Lidsky synu, mohou tyto suche kosti ozit< zni jinak z ust ditete predskolniho veku a jinak z ust Bozi. Kdyz se zepta dite, mavneme rukou a svymi skolnimi vedomostmi mu prozradime, ze je naprosto vyloucene, aby suche kosti znova ozili. Ale co kdyz se nas na toto zepta Vsemocny a Vsevedouci Buh?
demagog



Podobná témata

Zamyšlení

"Postoj vedce a postoj vericiho." | Přihlásit/Vytvořit účet | 97 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

demagog (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 27. červen 2007 @ 08:24:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

--Lisi se v tom, ze vedec MUSI pochzbovat--
 
přesně tak jinak by nebyl dobrý vědec,tak se ve vědě odděluje zrno od plev,neustálým prověřováním a testováním,nic lepšího věda nezná. 


--verici ne Verici muze VERIT--
 
Nevím jaký je pro tebe rozdíl mezi tím v a V  ,ale věřící prostě věří a ne že může ,protože jinak by přece nebyl věřící:-)


--Zatmico biblicky vericiho cloveka vede Buh k tomu, aby veril tomu, co nevidi--

Boha do toho tahat vůbec nemusíme,stačí že ho vede církev,kněz-pastor, jeho vlastní fantazie atd. 


--vedce vede veda k tomu, aby se tim, co nevidi, co si nemuze ohmatat, odvodit, nezbyval.--
 
ano,protože věda nemá prostředky jak to zkoumat


--Vedec MUSI o vsech svych teoriich zdrave pochybovat--

ano, viz výše

--verici se muze zdrave spolehnout na Slovo Bozi.--

to může,vidíme to různě po světě jak na západě v případě Bible tak např. u cca miliardy muslimů,kteří se spolehají na svoje Slovo Boží -Korán,je ovšem otázkou zda se lidé spoléhající se na knihy vyhlášené kdysi lidmi za Slova Boží nevěří na iluzi,která se vydává za něco co ve skutečnosti není.


--Coz vsak neznamena, ze verici nemuze byt vedcem a naopak. Ale mel by jednotlive sve role rozlisovat, aby se vedecky nedival na viru, nebo naopak, zbozne na vedu...--

Ano jsou takové případy u nás např. astrofyzik Jiří Grygar, ale neznám žádného vědce který by byl zároveň i ortodoxní biblista např. typu Libora Halíka, který v Bibli doslovně věří každému slovu 



Re: Postoj vedce a postoj vericiho. (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 27. červen 2007 @ 09:59:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavé.

Zvláště od nuly, který nevěří, ale zásady vědeckého přístupu nerespektuje.

Také od demagoga, kterému snad ani nerozumím. Proč ho netrkne, že věřící (pochopitelně) věří, ZATÍMCO (?!) vědec se musí všechno ověřovat, což je ale jen jiný tvor od slova věřit.

Taky mi z toho není jasné, co má dělat věříí vědec, anebo vědecky vzdělaný kazatel.

Je mi jasné pouze to, že věda není náboženství, a že ve vědě a v náboženství se používá pokaždé jiné "nářadí".
Jako vědecky  (polo)vzdělaný kazatel ale doporučuji v obou případech si všechno poctivě ověřovat.

Olin



Re: Postoj vedce a postoj vericiho. (Skóre: 1)
Vložil: noire v Středa, 27. červen 2007 @ 10:00:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Trochu jsem se tím musel zabývat, po obrácení (pro katolíky po konverzi) jsem to začal chápat jako značný rozpor. Např. prvohory a stvoření, atd. Později jsem zjistil, že se ten rozpor vytvořil uměle. Jednak Bible mluví o spoustě věcí, že se počlivě zkoumali, Šalamoun také věci pečlivě zkoumal (tj. nepřijal první teorii a začal jí věřit, protože vyhovuje jeho myšlenkovému světu), Lukáš pečlivě zkoumal události, aby je mohl sdělit Teofilovi, a dále Pavel napsal: Všechno zkoumejte dobrého se držte. Takže musel k těm věcem přistupovat s opatrností, co nesedělo a nebylo mu jasné, o tom zřejmě pochyboval. Takže můžeme předpokládat, že standardní vědedecký přístup nebyl Šalamounovi, Lukášoví ani Pavlovi Tarsenskému cizí.

Věřím např. tomu, že Bible je inspirovaná (vdechnutá), ale pravdu z ní dostanu jen částečně, mnoho věcí je v ní ještě skryto, a mnoho věcí bylo zřejmě napsáno za jiným účelem, než se nakonec vykládalo a ještě vykládá. Věřím také tomu, že Duch Svatý mi občas nějakou věc v Písmu osvětlí, takže Písmo pak ke mně mluví. Nechci spadnout však do extrémů, jednak důvěřovat nějaké instituci, že staletími došla k tomu jedinému správnému výkladu (např. té z Říma) nebo naopak spadnout do osidel extrémního biblického fundamentalismu. Proto se mi žije šťastně vedle zprávy o stvoření v šesti dnech a miliónů nepřímých důkazů o evoluci.

Teď k jádru. Jsou věci, kterým nezbývá než věřit, pokud mají mít nějaký dosah v mém životě. Jde hlavně o záležitosti dobra a zla, odpuštění, vykoupení, naději z mrtvýchvstání, atd. Tyhle věci jako věřící křesťan prostě nezpochybním. Musím věřit i dalším věcem, přestože nevím jak fungují (acylpyrin, funkce síťové karty a operačního systému Windows XP, atd.) jinak bych je nemohl používat. Věřím, že fotka egyptských pyramid, Eifelovky, ledovců v Antarktidě nebyla fotomontáž (nebyl jsem tam). Co se týká vědy, musím věřit, když nějaká teorie je ověřená na několika pracovištích, že je nejspíše správná, a že se na jejím základě může vymýšlet nějaká aplikace. Dále věřím, že svět a vesmír má nějaký řád, a úkolem vědců je ten řád objevovat. Co by mi v tom bránilo, je nejspíše nějaká etická otázka. Sem patří i podvody a falšování výsledků, takže v této oblasti by se prosadil spíše vědec, pro kterého jsou tyhle věci tabu (tedy i věřící křesťan)

Proto tvrdím, že pozice kvalitního vědce a křesťana vychází ze stejných pozic.


Martin Č.





Olin (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 27. červen 2007 @ 10:31:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Zvláště od nuly, který nevěří--

každý člověk v něco věří 

--ale zásady vědeckého přístupu nerespektuje.--

V čem konkétně? Nejsem si vědom  toho,že bych je nerespektoval,když tak vidím jejich hranice.



Re: Postoj vedce a postoj vericiho. (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Středa, 27. červen 2007 @ 14:09:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Zatmico biblicky vericiho cloveka vede Buh k tomu, aby veril tomu, co nevidi, vedce vede veda k tomu, aby se tim, co nevidi, co si nemuze ohmatat, odvodit, nezbyval.

Ale nene. Vira podle me zacina tam, kam uz svetlo rozumu nedosahne. To je pravej vyznam verse Zd 11:1 (Věřit Bohu znamená spolehnout se na to, v co doufáme, a být si jist tím, co nevidíme.). Proto je potreba nejdrive vse kriticky prozkoumat, nez se odhodlame k vire. V prubehu casu se taky muze stat, ze na nejakou vec po nejakou dobu v minulosti rozum nedokazal vrhnout svetlo, ale pak, diky postupu vedy, se vec ukaze prozkoumatelna a je prozkoumana. V takovem pripade je ta "svoboda" verit si, cemu chci, v teto veci vytlacena. To je treba priklad evoluce versus Gen 1+2. To je priklad i textove kritiky autorstvi v pripade 1Tm.

Ty si naopak predstavujes viru, ktera fusuje rozumu do remesla. Ja chapu viru jaky byt si jist tim, co nevidime. Ty spis jako byt si jist opakem toho, co vidime. To je samozrejme spatne.

Aviaf



Olin (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 27. červen 2007 @ 22:32:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

--Jde o to, jak jsi zde tvrdil, že Izrael a jeho náboženství povstalo kontinuálně z Kanaánu a jeho společností.--

Ano,to jsem se vyčetl právě od těch vědců,historiků,archeologů atd. a jejich tvrzení  mi přišli oprávné .Pak je samozřejmě skupina archeologů (řekl bych menšinová) která se  spíše kloní k biblickému popisu .

--- Je to totiž v rozporu s tím, co víme o dějinách Palestiny a o dějinách Izraele, a to jak z archeologických, tak z historických pramenů, které máme k dispozici.---

Mám právě opačné informace,již v biblickém popisu Exodu celá řada věcí nesedí jak časově tak vecně  a i archologie ukazuje na něco jiného v češtině to celkem solidně zpracoval Pavel Mat asi ve dvou článcích  (odkaz je momentálně nefunkční) dodám později  ať je to konkétní

 
--No - a když jsem tě na tento rozpor upozornil, tax to nebral na vědomí a tvrdil jsi stále totéž.--

nějak si  nevzpomínám na konkrétní věcné upozornění,kdye by bylo něco špatně či nepřesně


--Evidentně spoléháš, ovšem mylně, na to, že tady tomu nikdo nerozumí.--

No:-) určitě jsou tady lidé kteří znají Bibli lépe než já a nikdy jsem si nic jiného nemyslel.

--A oblbovat lidi, které pokládáš za nedostatečně vzdělané - to je nedostatek respektu k vědeckému přístupu a zásadám intelektuální práce.--

nikoho jsem vědomě neoblboval,na to jsem jiní odborníci...



demagog -pak lze tvrdit cokoliv (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 27. červen 2007 @ 22:47:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Veda rika, ze zeme je stara 4,5 miliardy let. Muze vsak vyloucit, ze zeme jiz byla stvorena ve stari 4, 5 miliardy let?--

To pak nemůžeme vyloučit cokoliv např. to že Bible je ve skutečnosti dílo Satana,mazaně vyhlášené za Slovo Boží (ono podle toho kolik, utrpení ta kniha lidem v důsledku způsobila bych se tomu ani nedivil..) či že se ti všechno ve tvé dosavadním životě zdá a ráno se vzbudíš...

Ono otázka by měla znít jinak - je popis stvoření světa v Genesis (původem zřejmě sumerská legenda) nějak vyjímečný -nadčasový oproti  jiným starověkým popisům stvoření světa?- A moje odpověď zní že není-některé jiné jsou dokonce z dnešního hlediska elagantnější např. hinduistický či  mayský  (podobá se gnostickému začátku Janova evangelia)  akorát ten biblický měl to "štěští"  že shodou historických okolností (někdo to být musel)  nezmizel v propadlišti dějin jako ty ostatní ,tak  i dnes se najde dost jedinců,kteří se snaží soudobé poznatky do něj za každou cenu nacpat ,protože je to zkrátka v Bibli alias Slově Božím,tudíž to musí být automaticky pravda.



Nulo> (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Středa, 27. červen 2007 @ 22:52:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
To pak nemůžeme vyloučit cokoliv např. to že Bible je ve skutečnosti dílo Satana,mazaně vyhlášené za Slovo Boží (ono podle toho kolik, utrpení ta kniha lidem v důsledku způsobila bych se tomu ani nedivil..) či že se ti všechno ve tvé dosavadním životě zdá a ráno se vzbudíš...


Ano, kazdy muze verit, cemu chce...
To je prave to> Budeme li spolehat na svuj rozum, pak nemuzeme vyloucit vubec nic...



nulo podruhe> (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Středa, 27. červen 2007 @ 22:53:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Vyjimecnost genesis neni ani tak primo v textu jako v tom, ze je v Bibli...



Olin (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 28. červen 2007 @ 10:00:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nastínil jsi několik směrů tak konkétně k Exodu – nikde o něm není zmínka v egypských záznamech ani to že by tam předtím žila větší skupina Izraelců,to jsem se nedočetl ani u archeologů klonících se k biblickému popisu ,mají tendenci to všelijak omlouvat.

Již samotná Bible k tomu podává odporující si tvrzení viz.  věcné poznámky v článku níže    
--Ale když už pak narazíš na námitky, je třeba se s nimi vyrovnat—
Ovšem ne za cenu toho,že sám sebe budu  obelhávat v tom smyslu,že to musí být automaticky pravda protože je to v Bibli.Taková lidská dogmata jsou mi cizí.
--Není to jen provozovatel nějakých internetových stránek www.myty? To by nestálo ani za námahu!—
Pročpak  ne? -uvádí konkrétní citace konkrétních vědců a odkazy na jejich díla, má to tak solidní a ověřitelnou úrověň
Ty odkazy už fungují
   
Ohledně Exodu dva články
Exodus a biblické zdroje
http://www.myty.info/view.php?nazevclanku=datovani-exodu-i-exodus-a-biblicke-zdroje&cisloclanku=2007040029
Exodus a archeologie
http://www.myty.info/view.php?nazevclanku=datovani-exodu-ii-exodus-a-archeologie&cisloclanku=2007040030
nebo článek k   obsazení Kanaánu
http://www.myty.info/view.php?nazevclanku=obsazeni-kanaanu&cisloclanku=2005030001


 

--Očekával bych, že si vygoogluju nejméně jeho jméno v seznamu učitelů na nějaké universitě, nebo pracovišti, vědeckém časopise... Je to vůbec někdo erudovaný?—

Mě hlavně zajímají fakta a jak to má dotyčný věcně podloženo- on i Eistein byl původem obyčejný patentový úředníček a řada lidí nad ním ohrnovala nos než se jeho teorie potvrdili.




ještě Olin (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 28. červen 2007 @ 10:10:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Kdo a jakým výzkumem smířil to napětí mezi kanaánskou mytologií a náboženstvím Zákona--

Jak kde a dále ono i ty nařízení Zákona se mnohdy nápadně podobají např. nařízením Chamurapiho zákoníku-doporučuji porovnat ,i když jsou jisté odlišnosti či samotné tzv. Desatero má charekter vazalských smluv tehdejších starověkých panovníků atd.
Samotná nařízení Zákona taky to nebyl žádný med,ale mnohdy drastická někdy až komická opatření která už dneska nikdo nedodržuje.
 
Z historie známe také celou řadu příkladu kdy se z určitého společenství vydělila určitá skupina,která se pak po čase od odstatních odlišovala jak kulturně tak i nábožensky. Zajímavý je například přípaf Tibetu ,kde tamní obyvatelé ještě někdy v 10 století byli divocí kočovníci,kteří svým nepřátelům řezali oči a uši, po rozšíření buddhismus se z nich stal prakticky nejmírumilovnější národ na světě. 



Olin (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 29. červen 2007 @ 07:44:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
to že nejsi schopen nepsat nic konrétního na tvrzení dotyčného či lépe řečeno citované námitky odborníků,mi jen potvrzuje,že je to jinak než říkáš a to zaplevelení je zřejmě u někoho jiné... 



ještě Olinovi (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 29. červen 2007 @ 09:44:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
problém v případě biblického popisu Exodu je ten,že Bible např. popisuje města která v té době ještě neexistovala viz. článek , v egypských spisech se také nic nedochovalo jak o útěku tak předchozím pobytu Izraelitů .je to podobné jak když NZ evangelisté popisují že Ježíš vyrůstal ve městě Nazaretě (synagoga,lidé se mezi sebou neznali atd.)  to ovšem v Ježíšových dobách ještě neexistovalo jak ukázali archeologické výzkumy,vedené církevními univerzitami šlo o malou vesničku s několika rodinami.
Ono zřejmě došlo v Izraeli k tomu,že vládnoucí kněžská kasta,začala později vytvářet předchozí alternativní dějiny Bohem vyvoleného národa s řadou úžasných příběhů,něco podobného dělali ve 20 století i nacisté nebo i u nás známe případ falešných 
rukopisů Královédvorského a zelenohorského.



Re: Postoj vedce a postoj vericiho. (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Neděle, 01. červenec 2007 @ 01:29:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
jsou to většinou nedokázané premisy

Myslim, ze jsou tak dokazane, jak jen to lze v danem kontextu dokazat. Ale pokusim se o jejich expozici jeste jednou. A zaroven vokomentuju nektery tvoje tvrzeni.

No nevím, já osobně žádného kazatele, a to počítám jen ty universitně vzdělané, který by nepokládal tyto listy za autenticky Pavlovy, nepotkal.

Ja jsem se na to ptal explicitne jen par kazatelu, konkretne asi peti (z toho ctyr v USA, jedne zde), a vsichni mi svorne potvrdili, ze pastoralky povazuji za podvrh. Nas sefpastor v Nashvillu s timto faktem dokonce operoval pri kazani a nikdo se kuli tomu nevesel.

Ne že by nebyli, ale asi se nevyskytují v takové převaze v evangelikálních církvích.

No jo, no. Je totiz otazka, nakolik jsou kazatele evangelikalnich cirkvi skutecne kritickymi biblisty. Ja bych spis rekl, ze se to skoro vylucuje. Clovek se stava evangelikalem mimo jine prave tim, ze trva na ne-kritickem ci pred-kritickem pristupu k Bibli. To je ostatne puvodnim smyslem demagogova clanku, kterej tu komentujeme.

Pavel prostě nemohl být-nebýt autorem těchto listů podle toho, jaké jsi národnosti nebo církevní příslušnosti.

Samozrejme, Pavel autorem bud byl nebo nebyl. Ale NAZOR na autorstvi se klidne muze stepit podel konfesnich hranic. Jsi-li pripraven k textove kritice, budes mit u fundamentalistu tezkej zivot. Chces-li verit v plenarni verbalni inspiraci, budes si v liberalni kongregaci pripadat jak mezi nevericimi psy.

se Donald Guthrie vyrovnává s námitkami některých liberálních teologů a jeho závěr jest: "tyto problémy celkově nejsou přiměřeným důvodem pro zavržení názoru křesťanské církve, který do 19. stol. nikdo nezpochybnil, totiž že dopisy skutečně napsal apoštol Pavel."

"Primereny duvod" je samozrejme vec osobniho soudu. To, ze neco nebylo 19 stoleti zpochybneno, tezko muze obstat jako argument. Konstantinova donace taky nejaky to stoleti vydrzela, nez ji zpochybnili. No a co? Zpochybnovat zazite pravdy patri holt k trnite ceste vedy. Nekdy se takove zpochybneni ukaze jako plane, nekdy ne. Ale ohanet se tim, ze to zpochybneni prislo "nejak pozde" neni padnym argumentem.

Zato když si vygoogluji "pastorální epištoly", tak tam náhle jeden autor za druhým opakuje, že 80-90% kritických biblistů je považuje za dílo jednoho autora, napsané někdy po Pavlově smrti. Zvláštní - že se ta procenta nemění - anebo to už dlouho jeden od druhého opisuje.

...a jestli takto pisicich autoru je zhruba 80-90% (coz naznacujes), tak dokonce jsou ty jejich odhady i pravdive! Co je zvlastniho na tom, ze se ta procenta nemeni? To je ten vedecy konsensus, ktereho ses minule dovolaval!

Nedivím se, vždyť sám pojem "pastorálky" razí právě ti teologové, kteří Pavlovo autorství odmítají.  Tentoi pojem je stejného rodu, jako "Janovská christologie" apod.

Jsou tedy tyto dva pojmy nejak neplatne ci zavadejici? Myslim, ze je to prilehave oznaceni v obou pripadech. Pastoralky jsou narozdil od vsech ostatnich epistol adresovany jednotlivcum a spise nez teologickymi otazkami se zabyvaji cikevni strukturou, jejim fungovanim a starosti o zivot spolecenstvi. Tomu se snad rika pastorace, ne? Odtud pastoralni epistoly.
A hlavne, na nalepce nesejde, hlavne kdyz se dorozumime.

Ježíš Kristus v Božím slově existuje tehdy a jen tehdy, zachováme-li kánon čtyř evangelií, a jejich nespornou věrohodnost.
Takový je můj přístup k Bibli.


Ja to chapu. Vzdyt i ja povazuju pastoralky za dulezite svedectvi o zite vire v prvotni cirkvi a povazoval bych za neuctu k Pismu, kdyby je nekdo chtel z kanonu vyhodit. Jsou to dulezita svedectvi. Ale ja mam za to, ze otazka autorstvi je zcela klicova pro jejich spravnou interpretaci.

Ty předpokládáš, že je v 1.Tim nějaký zásadně odlišný přístup apoštola k ženám. A je to pro tebe jedním z důvodů, proč se kloníš k autorství někoho jiného, ale právě tento předpoklad by někdo musel nejprve nějak podepřít. Tolikrát citované - zcela ojedinělé!! - slovo o tom, že žena nemá učit, je zde přece zdůvodněno, právě tím excesem, ke kterému, jk tomu rozumím, v církvích docházelo pro přeexponovanou emancipaci žen...

Zkusim to jeste jednou.
 
********************************************

Predne to slovo v 2:12 NENI ojedinele. Zenam se autor pastoralek venuje na nekolika mistech a to vzdy dost negativne. Zde jsou nekere dalsi priklady:

1Tm
2,15 Spasena bude jako matka, jestliže setrvá ve víře, lásce, svatosti a střízlivosti.
Slysis to? Presneji tam dokonce stoji: "Spasena bude rozenim deti, pokud setrvaji ve vire...." (neni jasne, zda deti setrvaji, nebo matka+deti setrvaji). Kdepak ospravedlneni skrze viru! Skrze RODIDLA vede zenina stezka do kralovstvi nebeskeho!

5,9 Mezi zapsané vdovy smí být přijata žena ne mladší než šedesát let, jen jednou vdaná,
5,10 známá dobrými skutky: jestliže vychovala děti, prokazovala věřícím pohostinnost a umývala jim nohy, pomáhala nešťastným a osvědčila se v každém dobrém díle.

Stejnej motiv: jestlize vychovala deti! Jinak se ji pomoc cirkve UPIRA! A proc? Cti smele dal:

5,11 Mladší ženy nezapisuj mezi vdovy. Neboť jakmile je smyslnost odvrátí od Krista, chtějí se opět vdávat;
5,12 tak propadají odsouzení, protože porušily slíbenou věrnost.
5,13 Zároveň si navykají zahálet a chodit po návštěvách. A nejen zahálet, nýbrž i klevetit, plést se do cizích věcí a mluvit, co se nepatří.

Tady to mas cerny na bilym. Zadna jina spolecenska skupina nelezi patriarchalnimu falokratovi vic v zaludku, nez mlada vdova: zrala zena v plne sile, zaopatrena dedictvim po zesnulem choti, zpod autority otcovy vyvazana snatkem, zpod autority manzelovy jeho (predcasnou?) smrti - a tedy nezavisla - pripravena nabidnout treba svuj dum cirkvi (jako treba Chloe v 1K 1:11) ci poskytnout svuj cas, zdroje i usili v sluzbe a stat se tak skutecnou prostatis, jako napriklad kenchrejska diakonka Foibe (R 16:2)! Jak drasticky se lisi tenhle pristup pastoralek od toho Pavlova, kterej prave Foibe poslal jako poselku se svym dopisem (R 16:1)!
Pokud nekdo pomlouva a kleveti, tak je to predevsim autor tyhle pasaze 5:11-13!
A jaky "lek" na tuto nezadouci situaci prilisne nezavislosti mladych vdov autor 1Tm nabizi?

5,14 Chci tedy, aby se mladší vdovy vdávaly, měly děti, vedly domácnost a nedávaly protivníku příležitost k pomluvám.
A ma je v klestich: o dva verse drive odsoudil jejich chtivost znovu se vdat jako poruseni slibu vernosti prvnimu manzelovi. Ted je k tomu primo vybizi. At udelaj co udelaj, bude to dobry duvod ke kritice. Navic je chce pekne poslat pod cepec, aby byly (v souladu s 1Tm 2:12) pod autoritou nejakyho chlapa. A je vymalovano. Zensky at sedej doma a vychovavaj deti a staraj se o domacnosti (spaseny totiz budou jako matky...). Kdepak Pavlovo "Neni uz... muz a zena, vsichni jste jedno v Kristu." Autor postoralek nabizi zenam jen dva zpusoby realizace: PLOTNA & PLINY.
A k tomu tato rada jde proti jine Pavlove rade: 1K 7:8, kde prej je lepsi zustat ve vdovskem stavu, leda ze by clovek neudrzel na uzde libido (ale to v 1K rika Pavel jen jako ustupek). Tady v 1Tm 5:14 to znovuprovdani zada autor mnohem kategoricteji.
A vers 1Tm 5:12 vyjadruje opacnej nazor k tomu, kterej Pavel vyjadruje v 1K 7:39-40 (znovuvdani je versus neni porusenim zakonne vernosti zesnulemu manzelovi).
Neda se uvazovat, ze Pavel za ty roky zmenil na vec nazor? Mozna, ale spis bychom se teda meli ptat: zmenil nazor na vec Duch svaty, ktery vedl Pavla?
Pro me je klicova motivace tech rad: v 1K se znovusnatek toleruje prave pro ten pripad, ze by se takove zena samotou trapila; v 1Tm evidentne kraci o to, aby ty mlade vdovy mely nad sebou nejakyho chlapa. Je to v podstate mocensky argument (Pavlovi nevlastni). A pak je tu samozrejme jeste jeden velmi materialni aspekt:

5,16 Má-li některá věřící žena vdovy v příbuzenstvu, ať jim pomáhá, aby nebyla zatěžována církev, která má pomáhat osamělým vdovám.
5,17 Starším, kteří svou službu konají dobře, ať se dostane dvojnásobné odměny, zvláště těm, kteří nesou břemeno kázání a vyučování.

To je teprv hlina: mladsi vdovy nezapisuj, at jim cirkev nemusi nic prispivat, ale kazatel a pastor si prijdou na dvojnasobny prachy! A aby bylo jasno, komu ty dvojnasobny penize pujdou, zminuje se 1Tm 4:13, kdo to vyucovani a kazani bude delat.

2Tm
3,6 Patří k nim ti, kdo vnikají do rodin, aby nalákali lehkověrné ženy plné hříchů, ovládané rozličnými touhami,
3,7 které by se pořád chtěli učit, a nikdy nemohou přijít k poznání pravdy.

Tady se autor vyslovuje i proti tomu, aby si zeny samy studovaly. Samozrejme, nejde vubec o to, nejak vyvazene popsat, CO se ty mlade zeny uci a S JAKYM CILEM - ne, nejdriv je odsudek a pak zbezny popis odsuzovane praxe.

ZAVER tohoto dlouheho expose k zenske otazce:
Myslim, ze by bylo chybou soustredit se jen na 1Tm 2:12 a videt v tom jedinou protizenskou vypoved v pastoralkach. Pastoralky jsou tou protizenskou linii prolezly a je mozne, ze slouzily jako definitivni hrebik do rakve plnopravne sluzby zen v cirkvi (odtud 2Tm 3,9: Ale s jejich úspěchy už je konec...). Mozna (a ted spekuluju), ze Pavel a jeho pretrvavajici zivouci odkaz byly tim poslednim obrannym valem pro zastance zenske rovnopravnosti v cirkvi. A tak kdyz se objevily pastoralky, s udajnym Pavlovym svedectvim proti teto rovnopravnosti, zlomilo to sluzbe zen v cirkvi vaz...

*********************************

rovněž předpokládáš, že ve zmíněných "pastorálkách" jsou nějaké historické okolnosti, které jsou v rozporu s tím, co o Pavlově životě víme

No, tak urcitej rozpor vidim v Pavlove sebecharakteristice. Srovnej nasledujici:
1 Tm 1,13 ačkoli jsem byl předtím rouhač, pronásledovatel a násilník. A přece jsem došel slitování, protože jsem ve své nevěře nevěděl, co dělám.
1 Tm 1,15 Věrohodné je to slovo a zaslouží si plného souhlasu: Kristus Ježíš přišel na svět, aby zachránil hříšníky. Já k nim patřím na prvním místě,


a proti tomu:

Fp 3,4 ačkoli já bych měl proč na ně spoléhat. Zdá-li se někomu jinému, že může spoléhat na vnější věci, já tím víc:
Fp 3,5 obřezán osmého dne, z rodu izraelského, z pokolení Benjamínova, Hebrej z Hebrejů; jde-li o zákon - farizeus;
Fp 3,6 jde-li o horlivost - pronásledovatel církve; jde-li o spravedlnost podle zákona, byl jsem bez úhony.
Fp 3,7 Ale cokoliv mi bylo ziskem, to jsem pro Krista odepsal jako ztrátu.
Fp 3,8 A vůbec všecko pokládám za ztrátu, neboť to, že jsem poznal Ježíše, svého Pána, je mi nade všecko. Pro něho jsem všecko ostatní odepsal a pokládám to za nic,
Fp 3,9 abych získal Krista a nalezen byl v něm nikoli s vlastní spravedlností, která je ze zákona, ale s tou, která je z víry v Krista - spravedlnost z Boha založenou na víře


Myslim, ze tyto dva sebepopisy a na nich postavena argumentace jsou v rozporu: obe pasaze jsou vyvrcholenim argumentace ohledne toho, v jakem vztahu je zakon k milosti, ale vedeni argumentace je pokazde jine. Ve Fp Pavel tvrdi, ze potreboval k spase Bozi milost, prestoze se proti zakonu vazne neprovinil. v 1Tm tvrdi, ze milost potreboval, protoze se proti zakonu vazne provinil.

Dalsi vnitrni nesrovnalost vidim v tom, ze Pavlovy rady v 1Tm nedavaji moc smyslu v kontextu samotneho dopisu:
Co napriklad delal Tim v Efezu mezi Pavlovym odchodem a dorucenim dopisu 1Tm? Pokud ucil a kazal, proc ho Pavel v dopise vyzyva, aby se toho teprve ujal (1Tm 4:13)? Pokud byl sefem efezske cirkve, proc mu pri instrukcich pred odchodem (1Tm 1:3) nevysvetlil, jak ma vypadat liturgie (2:1-2), kolik ma platit zamestnancum (5:17) a jak je ma vybirat (3:1-13), jak zachazet se stiznostmi proti nim (5:19) a ze nema poustet zeny na kazatelnu (2:12)?
Byl Tim ustanoven sefem jen na prechodnou dobu nebo naporad? Pokud naporad, proc ma ucit a kazat jen, nez Pavel prijde (4:13), coz ma bejt brzo (3:14)? Pokud prechodne, proc mu Pavel sveril pravomoc ustanovovat cirkevni funkcionare (5:22)?

Tech otazek je podle me dost.

Prostě jen nemáme dost informací, abychom jednotlivé informace synchronizovali. To je vše.

Ano, ale kdybychom je synchronizovat dokazali, Pavlovo autorstvi by to jednoznacne podporilo. Takhle muzeme sice jako ty tvrdit, ze zname skutecnosti nejsou s pastoralkama v primem rozporu, ale stejne tak lze tvrdit, ze zname skutecnosti pastoralky nepotvrzuji.

 taktéž předpokládáš, že tyto listy byly napsány, aby dodaly Timoteovi a Titovi autoritu.

Prave, ze kdyby byly skutecne napsany Pavlem na podporu Tima a Tita, tak by jejich soukromy charakter byl dost kontraproduktivni. Z 1Tm 4:12 by vyplyvalo, ze se nad Timem ofrnovali seniori: pokud slo Pavlovi o to, dopisem Tima podeprit, tak ma mnohem vetsin smysl adresovat ten dopis celemu sboru. 
Ja se proto spis domnivam, ze ty podvrhy byly samozrejme napsany proto, aby se cetly verejne a aby tudiz myslenky v nich obsazene nesly plnou vahu Pavlova slova, ale formou se jednalo o soukrome dopisy, aby jejich podvrhovatel mohl dobre vysvetlit, proc se tyhle dopisy objevily az dlouho po Pavlove smrti.

... a tak jediným relevantním argumentem pro názor liberálních teologů zůstává skutečnost, že si při textové analýze povšimli odlišného slovníku.

Mozna jsem to s tou lingvistckou analyzou neprimerene zjednodusil. Nejde jen o slovnik (mimochodem, obrat "Spasitel Buh" se v pastoralkach pri blizsim cteni objevuje ctyrikrat - to jsou, jak jsi jinde naznacil, CTYRi fakty!), jde i o syntax a gramatiku. Forenzni lingvistika postupuje vpred milovymi kroky a dnes se normalne pouziva i u soudu. Podivej se napriklad na tuto stranku Institutu of Linguistic Evidence, kde se zminovano (vespod stranky) i to, ktere aspekty textu jsou nejvhodnejsi pro odhaleni pravosti ci podvrhu. Lingvisticka analyza se uz davno nesoustredi jen na zkoumani slovicek, ale zkouma za pomoci bayesovske statistiky, jak clovek pouziva ruzna spojeni a tak dal. Mezi nejznamejsi pripady asi patri Don Foster, kterej odhalil autora knihy Primary Colors (o aferach rodiny Clintonovych). Na tu aferu si osobne vzpominam (bylo to v 90. letech), i na to, jake prekvapeni zpusobil fakt, ze ten vedec (Foster) odhalil anonymniho autora na zaklade statisticke analyzy textu. Zpusobilo to stejnej rozruch jako daktyloskopie na zacatku 20. stoleti. Neni vubec nahodou, ze i forenzni lingvistika obcas pouziva takove terminy jako "jazykove otistky prstu" - jedna se totiz o stejne unikatni identifikator. Je akorat nutne mit k dispozici dostatecne mnozstvi textu ke zkoumani. Kolik mel tedy Pavel aktivni slovni zasobu (treba i 2500 vyrazu) neni tak dulezite, jako spis to, jak velkej je korpus, tedy kolik je k dispozici celkem slov. Dal jsem si tu praci a spocital jsem ty v 1Tm. Je jich 1592 (v koine). Spolu s 2Tm a Tt to tedy dava dostatecne velkej korpus k tomu, aby se to dalo srovnat s temi epistolami, ktere oznacuji za autenticke. 

Byla tedy křesťanskými "masorety" v 1. stol. tato adresa, tedy autorství, prověřena právě tak pečlivě a kriticky, jako ostatní text a jeho pravověrnost, tak kriticky, jak jen byli v době, kdy se ještě měli koho osobně zeptat, lidé schopni.

Temi textovymi kritiky tehdy byli nejpravedpodobneji lide stojici v cele cirkve, tedy lide, kterym pastoralni epistoly kladou do rukou velkou moc. Uz to samo o sobe by nas melo postavit do ostrazitosti a opatrnosti. Kapri si sami nevypalej rybnik. Ti, kdo tenkrat v pastoralkach rozpoznali podvrhy a dostali se tak do krizku s cirkevni hierarchii (ktera na pastoralkach stoji), tak bud sami odesli nebo byli odejiti (zvlast pokud ta cirkevni masinerie prestala brat zretel na stiznosti izolovanych jednotlivcu - 1Tm 5:19 - a pripadne kritiky pranyrovala pred nastoupenou jednotkou - 1Tm 5:20). Jejich svedectvi se tedy v historii klidne mohlo ztratit.
Za druhy, i kdyby nakrasne meli tu nejsvatejsi vuli pastoralky skutecne kriticky zkoumat (coz uz samo o sobe je tak trochu anachronismus), nemeli by tenkrat k dispozici tytez technicke nastroje, ktere mame my, vcetne napriklad pomerne dukladne analyzy statisticke. To je dalsi duvod, proc bejt v ostrazitosti.

Zdá se mi, že radikální liberálové tento argument neuznávají.

BINGO!

Ale oni se nedokážou spolehnout ani na to, že Ježíš Kristus skutečně vstal z hrobu! Tak jak se mám já, kazatel, spoléhat na jejich výzkum?

Co to je za argument? "Jednou zmylil = navzdy zmylil"?
Musis proste ke kazde otazce pristupovat s otevrenou hlavou. Malokdo se ve vsem myli a malokdo se ve vsem trefi.

No, jsem dlouhej jak tejden pred vejplatou, ale musel jsem to napsat.

Aviaf



Zbytek zase priste... (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Neděle, 01. červenec 2007 @ 22:34:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Snad mi Pan da vice casu:-)

S Panem Bohem, aviafe.



Stránka vygenerována za: 0.88 sekundy