Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 180, komentářů celkem: 429681, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 278 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116552360
přístupů od 17. 10. 2001

DO BOJE PROTI NÁM VYSLALI TELEVIZI (SRPEN 2003). Svědectví Libora Halíka (4)
Vloženo Pátek, 09. březen 2007 @ 15:51:31 CET Vložil: stepan

ULTRAS poslal Seraphim

DO BOJE PROTI NÁM VYSLALI TELEVIZI (SRPEN 2003). Svědectví Libora Halíka (4). Všude, i v Brně pršelo. Jen na Obilním trhu ne, a to v čase, kdy jsem tam stál. Když jsem to zjistil, bylo to pro mě Božím znamením. V knize Jana Klase čtu: „Ať (strážcové) nikdy nejsou zticha! Nemáš dost víry? Zadívej se na nebesa (v noci). Právě ten, kdo stvořil toto vše, je Tvůj Tatínek. Je připraven Tě slyšet a jednat.“ Čtu Žalm 80,6: „Chlebem slzí jsi je (nás) krmil..“ Modlím se: „Pane Bože navrať se k našemu národu. Sešli Ducha svatého na náš národ, církve. Prosím Tě ve jménu Ježíše Krista vzkříšeného. Amen.“ Když jsem se modlil za MUDr.Ventrubu napadl mě např. Žalm 54, verše „…na Boha neberou zřetel. Avšak Bůh mi poskytuje pomoc…“ Také Žalm 57: „…Bůh za mě dokončí zápas, sešle svou věrnost, budu zpívat, prozpěvovat žalmy…“

S Karlem Š. jsme se ve 12.00 chystali k odchodu z Obilního trhu. Tu přišla televize Prima a začala mě filmovat. Zpravodajka Michaela Minksová natočila se mnou rozhovor i zpěvné čtení Žalmů. Točila od Žalmu 37,34 až po část Žalmu 38. Lekl jsem se tvrdosti verše 38 v Žalmu 37., a tak jsem vynechal tuto druhou půlku verše „potomstvo svévolníků bude vymýceno“. Žalm 38 jsem vnímal jako pocity ženy po potratu. V pondělí 4.8.2003 přišla televize Prima opět. Tentokrát nás filmovala i s mými malými dětmi, které rozdávaly letáčky. Pak přišla městská policie a pomocí lži mě vykázala až na chodník do parku. Po odvysílání na jihomoravském regionu mi katolický kněz František sdělil, že Prima hrubě zkreslila celou skutečnost a že bych měl příště tu redaktorku odmítat. Avšak byla zde i pravdivá informace: „Ženatý duchovní a jeho dvě děti protestují proti interupci, antikoncepci a umělému oplodnění.“ Čtu Žalmy 88 a 89 v následujícím smyslu: „Hospodin je nepřemožitelný. I jeho pomazaného služebníka bídák nepokoří. Před ním potřu jeho protivníky.“ Následující den mým dětem na Obilním trhu donesl z nemocnice 55letý pán v civilu bonbony za letáčky. Kněz František jim donesl zmrzlinu. Pomyslel jsem si: „Bože prosím požehnej jim za ten projev dobré vůle.“ Tento kněz mi řekl, že mě vede Svatý Duch. Na Obilním trhu jsem si povšiml, že mě zdálky sleduje a zkoumá situaci Radomír Malý, historik církevních dějin na katolické teologické fakultě, člen protikomunistické Charty77. Prosím: „Bože, dej mi další spolupracovníky. Děkuji Ti za Š.-ovi.“ Po několika dnech Radomír Malý přistoupil u nemocnice přímo ke mně. Řekl, že minule pozoroval tváře lidí. Viděl v některých nenávist, v jiných posměch, u jisté menšiny sympatie. Neznámá žena na mě zařvala. Posílala mě kázat raději chlapům do hospody, aby si navlékali kondom. Pak opakovala větu z televize, že škodím pacientkám. Já odvětil: „Vy věříte televizi?“ Později, jiného dne, když jsem za ní došel k lavičce v parku, tak se mnou debatovala v klidu. Někdo po mně hodil rajče a skryl se, abych ho nezahlédl. Netrefil se. Přijela městská policie. Ukázal jsem jim oznámení o shromáždění, dané městské části Brno-střed. Pak odjeli. V 11.45 dne 7.8.2003 ke mně přistoupil jeden mladý muž. Daroval jsem mu knihu o psychickém utrpení žen po potratu „Proč pláčeš, Miriam“. On řekl, že je moc dobře, co zde děláme. Mé děti mi přispěly na nákup letáčků ze svých pokladniček. Mají strach, že tatínka zatkne policie. Ženě, která už byla na potratu, neboť jí lékaři řekli, že by jinak porodila nemocné dítě, jsem dal knihu „Proč pláčeš, Miriam“. Jeden pán mě zastrašoval: „Nemám nic proti modlitbě, ale jen proti vaší přítomnosti zde!“ Když jsem psychicky i fyzicky vyčerpaný, čtu Žalm 89, verš 23: „Nepřítel ho (mě) nepřekvapí a bídák ho nepokoří.“ Přesto však emocionálním vyčerpáním i za bílého dne náhle usnu. Dokud jsem četl Žalmy blízko dveří nemocnice, nepotřeboval jsem silný hlas, neboť mi pomáhala ozvěna 2 zdí nemocnice. Poté, co mě odsud vykázali, jsem pomoc ozvěny ztratil. Proto jsem se modlil za dar silného hlasu. Byl jsem kupodivu vyslyšen. Jednoho dne, když jsem stál až na chodníku v parku a zpíval Žalmy, zvolal neznámý muž „Kde je ten chlap s tím megafonem!?“ Já megafon neměl. Navázal jsem kontakt s klášterem sester františkánek u kostela svaté Rodiny. Prosil jsem je o modlitby, neboť jsem příliš psychicky vyčerpán. Pravidelně mě i mou manželku povzbuzuje vzpomínka na vidění mé manželky o mé práci na tomto duchovním poli. Povzbuzuje mě zaslíbení Žalmu 92, verše15, které vnímám osobně, že ještě v šedinách ponesu plody, zůstanu statný a svěží. Také mě utěšuje Žalm 55, verš 19, že On Bůh vykoupí mě z války a verš 23, že Bůh nedopustí, abych se zhroutil i verš 24, že lstiví lháři nedožijí ani poloviny svých dnů. Dvě ženy 45 až 50leté mně přišly osobně poděkovat za to, že na Obilním trhu stojím. Jedna z nich řekla, že byla někdy na potratu a že to je tak hrozné, že by to už nikdy neudělala. Přála mi požehnání od Boha. Oběma jsem dal knihu „Proč pláčeš, Miriam“. Mladá dívka s dredy účesem vyjádřila velmi stydlivě úctu a obdiv k mé práci na Obilním trhu. Odpověděla františkánské řeholnici Celestině, že je dobře, že tu stojím tak dlouho. Že je dobře, že všichni lidé v okolí Obilního trhu o mně mluví. Má manželka poprosila Pána Boha, aby mou duchovní bolest od nemocnice mohla zčásti nést. Aby se mi ulevilo. Pak plakala bolestí.


"DO BOJE PROTI NÁM VYSLALI TELEVIZI (SRPEN 2003). Svědectví Libora Halíka (4)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: DO BOJE PROTI NÁM VYSLALI TELEVIZI (SRPEN 2003). Svědectví Libora Halíka (4) (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Sobota, 10. březen 2007 @ 07:25:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Dekuji ti Libore za svedecti... Osobne se domniam, ze kazdy admin na prao nezrejnovat nic, co je proti jeho svedomi. Mej se pekne, necht ti Pan Zehna a vede te... Pozdravuj rodinu...



PRÁVO ROZHODOVAT O NAROZENÍ DÍTĚTE MÁ JEN JEHO MATKA A OTEC! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Úterý, 13. březen 2007 @ 07:52:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
PRÁVO ROZHODOVAT O NAROZENÍ DÍTĚTE MÁ JEN JEHO MATKA A OTEC.  ŽIVOT NENAROZENÉHO DÍTĚTE A JEHO MATKY CHRÁNÍ PLATNÉ ZÁKONY A   

URČENÉ, STÁTNÍ  INSTITUCE JEDNOTLIVÝCH ZEMÍ. OHAVNÉ, STŘEDOVĚKÉ PRAKTIKY V SOUVISLOSTI  S NAROZENÍM DÍTĚTE,  ZAKAZOVÁNÍ, ŠIKANOVÁNÍ A TRESTÁNÍ SE NIKDY NESMÍ OPAKOVAT!  NIKDY! 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Interrupce ano, nebo ne?
Josef Veger

Podle internetové ankety odpovědělo pouze 6,5 % respondentů „ano“ na otázku, zda by měl být na základě zákona lékař vězněn za provedený potrat.

To je velice malé procento. Je zajímavé, že ne ženy, kterých se to prvořadě týká, ale muži, a to konkrétně původně tři poslanci Jiří Karas (KDU), Jan Kasal (KDU) a Petr Pleva (ODS) by rádi prosadili zákonné ustanovení, aby se interrupce staly kriminálním činem s tresty: 5 let vězení pro lékaře, který by takový zákrok provedl a 1 rok tomu, kdo by takový zákrok doporučoval.

Ženy by kupodivu trestány nebyly, ač je ukončení těhotenství považováno z náboženského hlediska za vraždu. To ve středověku byla údajně ženám, které si přivodily potrat, za trest alespoň zohavena prsa. A k tomuto období nás zmínění tři pánové chtějí posunout. Upírají ženám právo na svobodné rozhodnutí, chtějí-li z nějakého důvodu své těhotenství ukončit a chtějí jim vnutit povinnou morálku věřících katolíků. Pak by ale podle křesťanské morálky měl také muž sexuálně navštívit ženu pouze tehdy, má-li v úmyslu zplodit dítě.

27. června předložila skupina osmi lidoveckých poslanců + Petr Pleva návrh novely zákona parlamentu. Zajímavé je, že předlohu nepodepsali všichni lidovečtí poslanci, příkladně chybí podpis šéfa KDU-ČSL Cyrila Svobody. Ohlasy ostatních poslanců jsou vesměs záporné. Návrh novely nemá tedy přílišnou šanci na přijetí. Zaráží zajímavý moment. Angažovaní poslanci předpokládají, že jejich návrh sice vyvolá bouřlivou diskusi, ale nebude mít dostatečnou podporu. Proč potom plýtvat energií a časem a nevěnovat parlamentní úsilí něčemu prospěšnému?

Taková debata jen prohloubí již existující propast mezi církevní a necírkevní veřejností. Pak je tu ještě jedna pravda. Potraty vždy byly, jsou a budou. To je obdobné jako u prostituce. Žádný zákon jim nezabrání, v případě potratů je převede z relativně bezpečných zákroků v nemocnicích v kriminálně provedené zákroky, což zvyšuje pravděpodobnost poškození zdraví nebo úmrtí ženy. Vždyť nelegální potraty jsou celosvětovým problémem veřejného zdraví a v jejich důsledku ročně zbytečně umírá ve světě více než 100 tisíc žen. A buďme realističtí: nepodstoupí-li žena interrupci, stejně své dítě odsuzuje k budoucí smrti během několika desítek let.

Zdá se, že lidovečtí poslanci zapomínají na to, že v demokratické společnosti žijící plnoletá a svéprávná žena by měla mít v rámci základních lidských práv nezadatelné právo sama si rozhodnout, zda chce či nechce být matkou.

Ve všech civilizovaných zemích na světě platí uzákonění, že nejpozději do 12. týdne těhotenství si žena sama svobodně rozhodne, zda se stane matkou, či nikoliv. Pouze v silně katolických zemích platí, že ženy mají omezené právo rozhodovat o svém těle. Pokud takové právo na sebeurčení odmítá věřící žena, je to její svobodné rozhodnutí, i když zkušenosti z katolických zemí (Polsko, Irsko) , kde působí protipotratové zákony, ukazují, že tamní katoličky mají zkušenosti s potratovou turistikou a řeší své těhotenské problémy v zahraničí bez ohledu na víru, názory a příkazy vatikánského nadřízeného. Koneckonců proč ne. Vyzpovídají se, proč tak učinily, budou svého činu litovat a milostivý Bůh jim odpustí.

Pokud má za dítě někdo rozhodovat, tak je to jeho potenciální matka. Ta totiž za něj ponese v budoucnu zodpovědnost. Ne církev, ani poslanci. A jako rozhoduje matka o osudu dítěte, tak také ono rozhoduje o dalších osudech matky. Plod se vůči matce chová jako parazit a snaží se prosadit své zájmy na její úkor. Není tedy jenom obrazným požehnáním, ale i skutečným biologických parazitem. Až jím přestane být a jako novorozenec se stane samostatnou bytostí, pak mu mohou příslušet nějaká práva. Nejlepší by bylo, kdyby se dítě rozhodovalo samo. Je to absurdní myšlenka, ale musíme předpokládat, že na svět přichází mnoho dětí, kterých se nikdo neptal, jestli se chtějí narodit. Řekněme to jinak: nový jedinec se neprosí o zabití, ale také ne o život.

Snad by se tolerovalo provedení potratu v případě ohrožení života ženy nebo znásilnění, ovšem jsou názory, že přerušení těhotenství nemá být povoleno v žádném případě. Existují ovšem i jiné závažné důvody. Podle pana Kasala nejsme eugenistická společnost, která může jedince, kteří nejsou stejně kvalitní jako průměr odsoudit k tomu, že nebudou existovat. Naopak, měli bychom eugeniky být. Ze dvou zel je třeba volit to menší. Má-li se narodit jedinec (z Boží vůle nebo jeho opomenutím) těžce mentálně nebo tělesně poškozený, je žádoucí včas narození takového jedince zabránit v době, kdy plod sice již vykazuje lidské znaky, ale naprosto nic si neuvědomuje.

V opačném případě pak žije svůj život několik velice nešťastných lidí. Prvořadě poškozené dítě, rodiče, sourozenci. V případě ztráty svých blízkých je na tom takto poškozené dítě ještě hůř. Nebo různá onemocnění. Za všechny jmenujme nejběžnější smrtelnou genetickou chorobu bělochů – cystickou fibrózu. Dítě s touto chorobou se narodí jen proto, aby záhy zemřelo nebo se s lékařskou pomocí pár let udrželo na světě při neradostném životě. K tomuto příkladu podivení. Církev volá po uznání jakéhokoli života jako Božího daru, ale při tom jí nevadí, že dárce si vzápětí své dílo zničí.

Skutečnost, kolik nechtěných dětí končí odložených v dětských ústavech a různých domovech, to církev neřeší. Právě tak, strádají-li takové děti ve špatných poměrech, protože rodiče už na péči, vzdělání a zabezpečení více dětí nemají prostředky. Je třeba preferovat právo na kvalitu života. Nejde o to jen existovat, ale také vést důstojný život. Rodiče, kteří nejsou schopni zajistit dětem hezké dětství, dát mu láskyplnou rodičovskou péči, vzdělání, bydlení a ve zdravém prostředí, nemají právo produkovat děti a činit je nešťastnými.

Plodit děti jedno za druhým, aniž se postarám, jak budou žít, to dovede každý primitiv. Pokud katolická církev tvrdí, že život se má narodit za každou cenu, lze takovému názoru oponovat tvrzením, že mnohé děti mají právo na nebytí. Jestliže se mají narodit do prostředí, kde je předem jasné, že v útrapách zemřou hladem, nedostatkem pitné vody, různými nemocemi, pak je lépe se nenarodit. Vzpomeňme na televizní snímky z některých částí Afriky, kde se povalují na zemi nahé, vyhublé, hladové a mouchami poseté dětské postavičky, na odulá bříška indických chudých pouličních dětí.

Ani se mi nechce věřit, že ještě dnes v jižní Americe jsou v katolické zemi s velmi přísnými potratovými zákony údajně zabíjeny bezprizorní děti, potulující se ulicemi. Jedno je jisté. Ti antipotratáři, ať už političtí, nebo církevní, by měli své úsilí nasměrovat užitečnějším a konkrétnějším směrem (nechci-li říci bohulibějším). Měli by bojovat za životy už narozené. Denně umírá 40 000 dětí v zemích třetího světa. Měli by se snažit zlepšit podmínky nechtěných, opuštěných dětí, měli by pomáhat zachraňovat týrané děti z rukou brutálních rodičů, snažit se nasytit hladové, zpřístupnit ostatečné zdroje pitné vody.

Ještě jednou: v zemích, kde neznají nebo nepoužívají antikoncepci, každou vteřinu umírají tisíce narozených dětí na podvýživu, průjmy, či nedostatek pitné vody. Tato děsivá fakta nechávají ochránce nenarozených životů politicky nečinnými. Dokud je to plod, tak by nejraději určovali, co se smí a nesmí, ale jakmile se dítě narodí, už nikoho nezajímá, že se narodí do nevhodného prostředí, nezletilé matce, či s výraznými zdravotními problémy. Pak se rodiči starej sám!

Sama církev v tom má trochu zmatek. Např. slovenská televize Markíza uvedla příběh ženy, které se narodilo mrtvé dítě a ani katolická ani evangelická církev nechtěla dítě pohřbít s argumentem, že nebylo pokřtěno. Nepomohla ani prokazatelná příslušnost obou rodičů k církvi. To tedy znamená, že ona křesťanská církev, tolik zdůrazňující existenci duše dítěte již od momentu početí, toto dítě neakceptuje jako plnohodnotnou bytost. Církev volá po uznání jakéhokoli života jako Božího daru. Všechny děti na světě jsou údajně Boží dítka. Patří-li k lidem jiného, nebo žádného vyznání, co pak?

K zásadním rozporům dochází při určování okamžiku zrození. Každý ho chápe jinak. Církevní manipulace s pojmy jako je plod, počatý život apod. směřuje ke snaze přesvědčit, že oplodněné vajíčko je stejně tak člověkem jako novorozenec. Cituji názor Jarmily Kubátové, tedy ženy: „Je to neuvěřitelné pokrytectví, ale náboženští fanatici nám předvádějí zárodky, nemající víc vědomí než hmyzí larva jako trpící vražděné děti. Ať se to pokrytcům líbí nebo ne – zárodek není člověk. Mohl by z něj být člověk, ale není. Při miniinterrupci se odstraní 1 cm velký kousek nevědomé hmoty. Tento kousek hmoty si nemůže nic uvědomovat – nemá totiž čím. Je vržen zpět do neexistence, aniž by prožil sebemenší trauma“.

Samotné posuzování potratu jako aktu zabití je problematické: platná legislativa povoluje ukončit ze zdravotních důvodů život plodu do 24. týdne těhotenství. V té době je už z plodu človíček, ohlašující se silnými pohyby v děloze. Ale kde je ta hranice mezi člověkem jako jedincem a biologickou hmotou s genetickou informací, jdeme-li časově zpět? Je to plod v 6. týdnu, kdy je několikamilimetrový a orgánově ještě nediferencovaný, nebo týden po oplodnění, kdy vajíčko dospěje do dělohy a zanoří se do její sliznice, nebo stadium blastocysty či moruly, nebo stadium zygoty těsně po splynutí spermie s vajíčkem? Možná, že právě tento okamžik by mohl být považován za hranici. Jenže taková zygota, byť s obsahem genetického materiálu svých rodičů, je stále jen jedna jediná buňka. Když jedna buňka, pak i neoplozené vajíčko obsahuje zárodečný život a dostali bychom se k absurditě, že neoplodněné, k reprodukci určené ale nevyužité vajíčko v době menstruace je vlastně akt proti životu.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

svědectví ze světa:

Portugalsko chce úplně zlegalizovat potraty

Pro uzákonění potratů se vyslovilo 59,25 procenta hlasujících.

foto: ČTK/AP


Portugalští voliči se v nedělním referendu vyslovili pro to, aby ženám bylo povoleno umělé přerušení těhotenství, kdykoliv se k tomu rozhodnou. K volebním urnám se ale nedostavila potřebná nadpoloviční většina oprávněných voličů, a proto výsledek lidového hlasování není pro vládu závazný. Portugalští vládní socialisté však oznámili, že chtějí využít své většiny v parlamentu k prosazení zmírňující novely zákona o potratech.

12.2. 2007 10:34

LISABON - "Lidé se vyslovili jasně," reagoval v televizním projevu portugalský premiér José Sócrates, který už předem slíbil, že parlament zákon o potratech zmírní, pokud se pro to v referendu vysloví většina voličů. Portugalci už o podobném návrhu hlasovali v roce 1998, ale tehdy schválení ztroskotalo právě na nedostatečné účasti. Nový návrh předpokládá, že žena by mohla svobodně rozhodnout o potratu do 10. týdne těhotenství.

K volebním urnám se podle oficiálních výsledků dostavilo v neděli 43,61 procenta z devíti miliónů oprávněných voličů, takže účast nedosáhla požadované nadpoloviční většiny. Pro uzákonění potratů se ale vyslovilo 59,25 procenta hlasujících, proti 40,75 procenta.

Portugalský premiér José Sócrates zastává názor, že je mimo jiné zapotřebí skoncovat s nelegálními potraty, jichž je v zemi každoročně provedeno kolem 20 000. Mnoho žen také cestuje kvůli zákroku do Španělska. Na 10 000 žen je pak ročně hospitalizováno se zdravotními komplikacemi, neboť podstupují potrat v nehygienických podmínkách.

S legalizací potratů nesouhlasí katolická církev.

Během kampaně katolická církev tvrdě vystupovala proti jakékoli úpravě stávajícího zákona, který odsuzuje až ke tříletému vězení nejen ženy podstoupivší potrat, pokud nebyly znásilněny, jejich zdraví není ohroženo nebo pokud není deformovaný jejich plod, ale i asistujícího lékaře. I tyto interrupce však směly být prováděny jen do 12. týdne těhotenství.

Tvrdší potratové zákony než Portugalsko má v Evropě už jen Malta, která trestá interrupci, ať jsou důvody jakékoli, a Irsko s Polskem, které ji připouštějí pouze v případě znásilnění, incestu či ohrožení života matky.

Nejliberálnější přístup k této otázce v rámci Evropské unie mají severské země a také země střední a východní Evropy včetně České republiky, kde je interrupce možná na žádost ženy do dvanáctého týdne těhotenství. Jako první legalizovalo za jistých okolností potraty Švédsko, a to už v roce 1938, následovalo Finsko v polovině 20. století.




Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy