Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 181, komentářů celkem: 429682, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 292 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116556569
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Pravda
Vloženo Sobota, 27. duben 2002 @ 07:27:38 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály Pravda Z Biblického slovníku Adolfa Novotného
Zjevování pravdy evangeliem se obrací spíše ke svědomí než k rozumovému uvažování (2K 4,2) a osvojení pravdy je mařeno spíše neposlušností než nedostatkem myšlenkových schopností (Ř 1,18; 2,8; Ga 5,7; sr. 1Pt 1,22). ...
V některých nz výrocích biblický pojem pravdy Boha věrného a spasitelně jednajícího vede k tomu, že slovo pravda označuje soubor Božího zjevení a obsah víry, někdy přímo o v podobě přesně formulovaného vyznání. Navazuje tu na užití židovské. Tento význam se ohlašuje již v některých Pavlových výrocích (např. 2K 4,2; Ga 5,7), velmi zřetelný je však zejména v tzv. pastorálních epištolách, kde p. někdy označuje takřka již soubor učení církvi svěřeného a v církvi uchovaného (církev je sloup a pevnost pravdy - 1 Tm 3,15, odvraceti se od pravdy je totéž co odpírati učení v církvi zvěstovanému 2 Tm 4,4 aj.). Sem patří i obrat "přijíti k poznání pravdy" což znamená uvěřit v Ježíše Krista a potvrdit tuto víru vyznáním a křtem (1 Tm 2,4; 4,3; 2 Tm 2,25; 3,7; Tt 1,1; Žd 10,26). Nebezpečí, aby se toto užití pojmu pravdy neproměnilo ve vnější formalismus, čelí nejen Pavlovo odmítnutí podobného formalismu židovského domnívajícího se, že v pevně formulovaném zákoně má zabezpečující ztělesnění pravdy (Ř 2,20), nýbrž nadto jasné vědomí, že pravda, a to právě pravda evangelia, pravda slova, není pouhá sebesprávnější formulace, nýbrž živá osobní moc, která vládne našemu životu a proti níž nic nezmůžeme (2K 13,8).
Zvláštní místo mají i v této věci spisy Janovy. Slovo pravda je tam časté. Jde tu o pravdu, která se stala v Ježíši Kristu (J 1,17). Toto dobře sz pojetí je dovršeno a převýšeno, praví-li se, že Ježíš pravdou sám jest (14,6); jest jí proto, že v jeho osobě k nám s trvalou platností přichází věrnost a milosrdenství Boží (1,14). On přišel vydati svědectví pravdě (18,37) a to netoliko svými slovy, nýbrž svou celou bytostí, která nám ukazuje Otce (14,8-9). S touto vtělenou pravdou se setkává Pilát, ale nepoznává ji, protože sám není z pravdy, a proto se ptá, asi spíše bezradně než skepticky: Co jest pravda? (18,37-38). U Jana stejně jako v celém Písmu je totiž pravda především životní skutečností, nikoli pouhým nezaujatým a nezávazným poznáním věcí. Je v protikladu ke lži, v které člověk jinak žije; proto se v blízkosti pojmu pravdy několikrát objevuje pojem světla, jímž se vyjadřuje, že v pravdě Ježíšem přinesené můžeme správně vidět sami sebe ve vztahu k Bohu a proto se i právně orientovat v životě. ... Pravá skutečnost je člověku samému o sobě zahalena a uzavřena a otevírá se mu toliko Božím zjevením. Tma lži však nespočívá v pouhé nevědomosti, nýbrž v hříchu, a zjevení pravdy není pouhým sdělením správného vědění, nýbrž mocí, která vysvobozuje z otroctví hříchu (8,32-36). Proto i slovo Ježíšovo, které je zdrojem této pravdy (8,31), nelze chápat jen jako poučení, nýbrž jako slovo mocného, tvůrčího rozkazu, v němž je možno a třeba zůstávat. Pravda je založena na slovu Božím, které je totožné s Ježíšovým posláním na svět a které dochází svého cíle tehdy, když se lidé posvětí v pravdě, tj. přijmou slyšené slovo (17,17-19). Neděje se to svéprávnou mocí lidskou, nýbrž pravé přijetí Ježíše jako Slova i zůstávání v něm je dílem Utěšitele, totiž Ducha pravdy, který jediný uvádí ve všelikou pravdu (14,17; 15,26; 16,13). Proto je podle Jana možno vyjít ze tmy dřívějšího lživého způsobu života, vstoupit do nového vztahu k Bohu a tak se setkat s pravdou, poslední skutečností života. To je pravá pocta Boha v Duchu a pravdě (4,23n). V ní se dovršuje a naplňuje pravda Boží milostivé věrnosti, život lidský je postaven na spolehlivý základ a tím zároveň dochází svého uspokojení i touha po Bohu, po nalezení pravé poslední skutečnosti života. Janovské pojetí lze tak pokládat za shrnující a vrcholící zpracování všech základních motivů biblického pochopení pravdy. Úryvek z Biblického slovníku Adolfa Novotného, heslo Pravda, (zdůraznění naše)

"Pravda" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy