Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 513 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479505
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona
Vloženo Úterý, 23. leden 2007 @ 10:52:22 CET Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal nula

Fundamentalisticky orientovaní křesťané často tvrdí, že Bible je Boží Slovo, které bylo sepsáno samotným Bohem, respektive lidmi inspirovanými Duchem svatým. Proto je podle nich nutné brát Bibli doslova. Ve svém extatickém nadšení přehlížejí všechny námitky svých oponentů a vůbec jim nevadí, že Bible obsahuje řadu historických a místopisných nepřesností i věroučných protimluv. Například na argument, že autoři novozákonních knih citují pasáže ze Starého zákona nepřesně, reagují naprosto absurdním prohlášením: "Jelikož Duch svatý inspiroval všechny pisatele Písma, citoval vlastně sám sebe. A On má jistě pravomoc užívat a vykládat svá sdělení, jak uzná za vhodné."



Mohlo by se zdát, že na prahu 21. století bude fanatiků ubývat, nicméně opak je pravdou. Nejenom muslimský fundamentalismus je na vzestupu. Stejně radikální skupiny se šíří také v rámci křesťanské víry. Evangelikální církve se rozhodly dobít svět. Jejich vůdci tvrdí, že tak činí pro Krista. Nezaujatí pozorovatelé to vidí jinak a varují, že jejich politické aktivity směřují k získání absolutní moci, kterou by mohli zneužít ve svůj vlastní prospěch. Stoupající vliv evangelikálů ve Spojených státech je velkým nebezpečím a výstrahou i pro všechny evropské země.


Je Bible Boží Slovo?

Málokterý člověk, který se nezaujatě seznámí s historii Bible, se později stane fundamentalistou. Rozhodně se fundamentalistou nemůže stát na základě svého rozumového poznání, protože podezřelé okolnosti vzniku kanonické literatury jsou natolik zásadní, že otřásají celou pracně vykonstruovanou představou Písma coby neměnné a nezpochybnitelné pravdy.

Na základě moderních vědeckých poznatků můžeme oprávněně konstatovat, že křesťanská Bible přinejmenším z poloviny není Božím Slovem. Alespoň ne v tom významu, jak jej při svých misionářských aktivitách prezentují radikální církevní organizace.

Velké otazníky vzbuzuje skutečnost, že církevní představitelé v prvních stoletích po Kristu neměli vůbec jasnou představu o tom, jaké spisy lze považovat za věrohodné a jaké ne. Až do 3. století citovali nejenom z dnes uznávaných evangelií, ale často se odvolávali také na Ježíšovy výroky obsažené v apokryfech. V té době ještě neexistoval jasný a jednoznačný pohled na to, co je a co není pravověrné.


Markiónův kánon

Vůbec první výběr Písma uskutečnil v první polovině 2. století po Kristu Markión ze Sinópy. Jako základ mu posloužilo Lukášovo evangelium (odlišující se od dnes známého znění) a 10 listů apoštola Pavla. Markión byl přesvědčen o tom, že Otec Ježíše Krista je jiný, než židovský bůh pomsty a hněvu. V Ježíši Kristu se zjevil Bůh lásky a milosrdenství. Vyznavači temnoty se ocitli v ohrožení a proto Ježíše ukřižovali. Ježíš svým utrpením na kříži vykoupil oddané a věrné duše ze zajetí falešného boha, stvořitele hmotného světa. Tělo vykoupit nelze, neboť patří hmotě. Křesťané koketující s židovským Písmem se vystavují nebezpečí bludu, je tudíž nutné Starý zákon odmítnout. Aby toto teologické stanovisko zdůvodnil, napsal Markión knihu s názvem Antithesis (Antiteze), kde na jednu stranu postavil citáty z Tóry a na druhou stranu pasáže ze svého výběru posvátných textů.

V roce 138 odešel Markión do Říma, kde chtěl o svých názorech přesvědčit církev. V roce 144 byl nakonec odmítnut a exkomunikován. To mu ovšem nezabránilo šířit své myšlenky dál prostřednictvím vlastní církve. Ta byla velmi dobře organizovaná, měla biskupy, presbytery, náboženské zpěvy i církevní budovy a ve své době se rozšířila od Eufratu v Mezopotámii až po Rhônu ve Francii. Zanikla teprve v 6. století.


Gnostické počátky křesťanství

Velká část prvních křesťanů, o nichž se nám dochovaly nějaké zmínky, sympatizovala s gnósi. Gnóse je odvozena od řeckého slova gnosis - známost, poznání. Gnostikem byl člověk, který o toto poznání (mystické povahy) usiloval. Nás může zajímat, že prvním spisovatelem, který se zmínil o autoritě biblických knih, byl syrský gnostik Basilides, který vyučoval v Alexandrii za vlády císaře Hadriána mezi roky 117 a 138. Ve svém díle Excerpta (Výpisky) citoval úryvky z některých evangelií, čtyři Pavlovy listy i Starý zákon. Používal přitom úvodní formuli: "jak je psáno" nebo "Písmo říká". Dlužno podotknout, že Basilides na židovského Boha pohlížel podobně jako Markión.

Další z gnostiků Valentinos působil v letech 136 až 160 v Římě a nechybělo moc, aby se stal tamním biskupem. Valentinovým učitelem byl údajně Theodas, přímý žák apoštola Pavla. Také Valentin sestavil soubor svatých knih, kam zařadil i některé z apokryfů. Velentinovi následovníci ve vzdělanosti, kulturním i duchovním rozhledu o mnoho převyšovali své odpůrce. Hérakleón například napsal velice fundovaný komentář k Janovu evangeliu. Apoštol Jan a jeho žáci s gnostiky přinejmenším spolupracovali, jak dokazuje převzetí gnostické terminologie a její použití v Janově evangeliu. Gnostici v té době tvořili jakési elitní jádro rodícího se křesťanství. Ke své škodě se bohužel příliš nezabývali organizačními záležitosmi a rozvíjení vlastní církevní struktury jim připadalo bezvýznamné. Na tuto svoji nepraktičnost později doplatili.

Musíme ale zdůraznit, že gnóse jako taková představovala velice široký proud a zahrnovala v sobě nepřeberné množství rozmanitých filozofických směrů. Některé skupiny gnostiků inklinovaly k magii nebo vytvářely typicky sektářská a extrémistická seskupení. O takových však v souvislosti s křesťanstvím není třeba hovořit.

Ve 2. století bylo v oběhu přibližně 200 evangelií. Kolem roku 160 se zmatek a nejednotu pokusil vyřešit žák svatého Justina gnostik Tatian (Tacian). Tatian vytvořil harmonii čtyř hlavních zvěstí o Kristu, tzv. Diatessaron (dia tessarón, skrze čtyři). Dílo obsahovalo kromě dnes známých pasáží z novozákonních evangelií také motivy a myšlenky z apokryfů. Syrské církve užívaly Diatessara ještě v 5. století.

Teprve koncem 2. století se v církvi (nejdříve na západě) začalo prosazovat protignostické křídlo. Gnosticismus byl jako heretický směr odsouzen v Římě kolem roku 170. První protignostickou knihu sepsal mezi lety 180 a 190 Irenej, biskup z francouzského Lyonu. Spis s názvem "Odhalení a vyvrácení neprávem nazvané gnóse" vešel později ve známost jako "Adversus haereses" (Proti herezím). Přesto ještě ve 3. století žila většina gnostiků uvnitř křesťanských obcí a "protikacířskému" tažení fanatických biskupů dlouho vzdorovala.

Své nejvyšší úrovně dosáhla gnostická spiritualita v postavách Pantaina, Kléménta a Órigéna. Tito zakladatelé a nejvyšší představitelé Alexandrijské katechetické školy rozvinuly gnostickou nauku k dokonalému souznění s křesťanskou zvěstí. Gnóse byla v jejich pojetí dovršením víry. Pravým křesťanem byl pouze ten, kdo vyšel od víry a stal se gnostikem.

Alexandrijští mistři dbali na individuální duchovní rozvoj a spirituální výklad Písma. Doslovnou exegezi Bible považovali za judaizující, povrchní, nehodnou Boha a pravých křesťanů. Kromě teologie byli studenti vyučováni i v dalších filozofických oborech (např. v rétorice či gramatice).

Kléméns považoval za součást inspirovaného souboru textů několik apokryfů - Evangelium Egypťanů, Evangelium Hebrejů, Matějovo evangelium, Kázání Petrovo, první list Klementův, list Barnabášovi, Didaché, Hermova Pastýře a Zjevení Petrovo. Ve shodě s většinovým stanoviskem tehdejší církve naopak odmítal druhý list Petrův, list Jakubův, druhý list Janův, třetí list Janův a Pavlovu epištolu Filoménovi.

Kléméntův žák Órigenés už apokryfní spisy mezi kanonické nezařazoval. Zpochybňoval však věrohodnot těchto spisů - druhý list Petrův, druhý a třetí list Janův, list Jakubův a list Židům.

Órigenés měl v církevních kruzích po dlouhou dobu mimořádnou autoritu a všeobecně je dodnes považován za největšího církevního učence prvních tří století. Jeho teologický věhlas překonal až na přelomu 4. a 5. století Aurelius Augustinus. Bohužel roku 553 na koncilu v Konstantinopoli byla část órigénova učení (preexistence a reinkarnace duší) prohlášena za heretickou. Výnos koncilu předem doslovně sepsal císař Justinián a násilím donutil papeže, aby jej podepsal.


Je současné podoba Bible autentická?

Biblisté moderního věku si dobře uvědomují fakt, že určitá část novozákonní sbírky není autentická. Jenomže členové církví mají sklon hledat na logické otázky nelogické odpovědi. Proto se můžeme setkat s argumentem, že epištoly nejsou falšované, ale vznikaly pozdějším přepracováním originálního textu, případně, že je napsal někdo jiný a zaštítil se jménem některého z apoštolů, aby tak zdůraznil závažnost svého vyjádření. Tím je ovšem zpochybněna věrohodnost celé novozákonní sbírky. Podobným způsobem bylo totiž prokazatelně manipulováno přinejmenším s polovinou spisů. Námitka, že takové zásahy byly v antice běžné, nemůže obstát.

Drtivé většině historiků i teologů je zřejmé, že současná podoba Bible není dílem apoštolů nebo Ježíšových přímých následovníků, ale plodem úsili pozdějších generací, které se tradované učení rozhodly sepsat a často také přizpůsobit svým názorům. Je příznačné, že nejčastěji zpochybňované epištoly se nejvíce pokoušejí vzbudit ve svých čtenářích dojem, že veškeré Písmo je inspirované Duchem svatým a nevzniká z vlastního pochopení skutečnosti. Tak například:

Druhý Timoteovi 2,16:

Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha.
Tento avizovaný dopis apoštola Pavla byl napsán někdy mezi lety 100 a 150, tedy nejméně 30 let po smrti údajného autora.

Druhý Petrův 1,20-21:
Toho si buďte především vědomi, že žádné proroctví v Písmu nevzniká z vlastního pochopení skutečnosti. Nikdy totiž nebylo vyřčeno proroctví z lidské vůle, nýbrž z popudu Ducha svatého mluvili lidé, poslaní od Boha.
Ani apoštol Petr rozhodně nemohl být tvůrcem uvedeného textu, protože ten vznikl teprve mezi lety 100 a 160. Oficiální dokumenty katolické i evangelické církve počítají s rokem 130 respektive 140 po Kristu. Pro úplnost dodávám, že Petr byl ukřižován kolem roku 64.

Z významového posunu textů vzniklých 30, 40, 50 i více let po smrti apoštolů, lze snadno vyvodit závěr, že skuteční pisatelé se neváhali zaštítit nejvyššími autoritami jenom proto, aby mohli podle své libosti manipulovat s věřícími a vypořádat se se svými největšími oponenty, což byli po dlouhou dobu gnostici. Podvržená první epištola Timoteovi byla mezi řadové věřící rozšířena proto, aby posloužila jako záštita v nelítostném boji "pravověrných" křesťanů proti "heretikům".

První Timoteovi 6,20-21:
Opatruj, co ti bylo svěřeno, Timoteji, vyhýbej se bezbožným řečem a protikladným naukám, které se lživě nazývají "poznání" (tj. gnóse). Kdo se k nim hlásí, zbloudil ve víře.
Tento podvržený výtvor působí poněkud samoúčelným dojmem, když si uvědomíme, že opravdový apoštol Pavel měl ke gnósi kladný vztah. Svědčí o tom mnoho jeho gnostických termínů a výroků v listech, o jejichž autorství nejsou větší pochybnosti. Za všechny příklady stačí uvést následující.

Druhý Korintským 4,6-7:
Vždyť ten Bůh, který řekl, aby ze tmy zazářilo světlo, ten zazářil v našich srdcích, aby osvítil poznání Boží slávy ve tváři Ježíše Krista. Tento poklad však máme v hliněných nádobách, aby nesmírnost té moci byla Boží a ne z nás.
Druhý Korintským 5,6:
Jsme tedy vždy plni důvěry a víme, že dokud máme domov v tomto těle, jsme vzdáleni od Pána.
Druhý Korintským 12,1-5:
Jistě pro mě není užitečné, abych se chlubil; přistoupím však k viděním a zjevením od Pána: Znám člověka v Kristu, který byl před čtrnácti lety vytržen až do třetího nebe - nevím, zda v těle, nevím, zda mimo tělo, Bůh to ví. A znám takového člověka (zda to bylo v těle nebo mimo tělo, nevím, Bůh to ví), který byl vytržen do ráje a uslyšel nepopsatelná slova, která člověku nepřísluší mluvit. Takovým se tedy budu chlubit, ale sebou samým se chlubit nebudu, jedině snad svými slabostmi.
Římanům 13,10-11:
Láska nepůsobí bližnímu zlo; plností Zákona je láska. Kromě toho znejte dobu, že už je čas probudit se ze sna.
Galatským 5:24:
A ti, kdo jsou Kristovi, ukřižovali své tělo s vášněmi a žádostmi.
Ale dokonce i v některých zpochybňovaných textech se zachovaly zřetelné gnostické motivy.

Koloským 3,9-10:
Neobelhávejte jeden druhého, svlečte ze sebe starého člověka i s jeho skutky a oblečte nového, který dochází pravého poznání, když se obnovuje podle obrazu svého Stvořitele. Potom už není Řek a Žid, obřezaný a neobřezaný, barbar, divoch, otrok a svobodný - ale všechno a ve všech Kristus.
Koloským 1,12-20:
Budete děkovat Otci, který vás připravil k účasti na dědictví svatých ve světle. On nás vysvobodil z moci tmy a přenesl do království svého milovaného Syna. V něm máme vykoupení a odpuštění hříchů: On je obraz Boha neviditelného, prvorozený všeho stvoření, neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi - svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti - a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho. On předchází všechno, všechno v něm spočívá, on jest hlavou těla - totiž církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých - takže je to on, jenž má prvenství ve všem. Plnost sama se rozhodla v něm přebývat, aby skrze něho a v něm bylo smířeno všechno, co jest, jak na zemi, tak v nebesích - protože smíření přinesla jeho oběť na kříži.
Efezským 5,14:
A kde se rozjasní, tam je světlo. Proto je řečeno: Probuď se, kdo spíš, vstaň z mrtvých, a zazáří ti Kristus.
Pavel také podobně jako ostatní gnostikové jasně rozlišoval mezi exoterní a ezoterní duchovní naukou.

První Korintským 2,6-7:
Moudrosti sice učíme, ale jen ty, kteří jsou dospělí ve víře - ne ovšem moudrosti tohoto věku či vládců tohoto věku, spějících k záhubě, nýbrž moudrosti Boží, skryté v tajemství, kterou Bůh od věčnosti určil pro naše oslavení.
Pavel se svými slovy přihlásil k odkazu Ježíše, neboť ten sděloval nejhodnotnější informace pouze svým nejbližším učedníkům:

Marek 4,10-12:
Když se ocitl o samotě, ptali se ho ti, kdo byli s ním, spolu s Dvanácti na ta podobenství. Říkal jim: "Vám je dáno tajemství království Božího, avšak těm, kteří jsou vně, se to všechno děje v podobenstvích, aby hledíce hleděli a neuviděli, slyšíce slyšeli a nechápali, neobrátili se a nebylo jim odpuštěno."
Matouš 13,10-13:
Učedníci k němu přistoupili a řekli: "Proč k nim mluvíš v podobenstvích?" On jim odpověděl: "Protože vám je dáno znát tajemství království nebeského, jim však není dáno. Kdo má, tomu bude dáno a bude mít ještě víc; ale kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má. Proto k nim mluvím v podobenstvích, že hledíce nevidí a slyšíce neslyší a nechápou."
Matouš 13,34:
Toto vše mluvil Ježíš k zástupům v podobenstvích; bez podobenství k nim vůbec nemluvil.
Není divu, že biblická evangelia věnují tak málo prostoru popisu duchovní praxe, které se apoštolové pod Ježíšovým vedením věnovali. Praktické poznatky byly předávány především ústní formou, protože nebyly určeny davům, ale zasvěceným jednotlivcům připraveným nastoupit mystickou cestu. Existence velkého množství apokryfů a silné gnostické jádro uvnitř prvotní církve jsou neklamným svědectvím o tom, že nosné pilíře Ježíšova poselství nejsou současným křesťanům známy. Věděl však o nich ještě Kléméns, vedoucí křesťanské katechumenické školy v egyptské Alexandrii.


Tajné Markovo evangelium

Morton Smith z Kolumbijské univerzity nalezl v roce 1958 v pravoslavném klášteře Mar Saba v Palestině rukopisný text s přepisem neznámého dopisu Kléménta Alexandrijského. Dnes je tento dokument považován všeobecně za autentický. Ve svém listu, který byl napsán mezi lety 180 a 190, se Kléméns zmiňuje o existenci tajné verze Markova evangelia. Příslušná pasáž zní takto:
Pokud jde tedy o Marka, během Petrova pobytu v Římě sepsal výklad skutků Pána. Nerozhlásil však všechny, ani nenaznačil jejich tajemství, ale vybral takové, o kterých si myslel, že jsou nejužitečnější pro rostoucí víru těch, kteří jsou vyučováni. Když ale Petr zemřel jako mučedník, Marek přišel od Alexandrie přinášejíc obojí - své vlastní zápisky i ty Petrovy, z nichž přenesl do své první knihy věci vhodné pro všechny směřující k poznání. Tak sepsal duchovnější evangelium pro potřeby zasvěcených. Přesto však ještě nevyslovil neprozraditelné věci, ani nenapsal velekněžské (hierofantské) učení Pána, ale k už zapsaným příběhům přidal další a kromě toho pronesl určité výroky, o jejichž výkladu věděl, jakožto zasvěcovatel do mystérií (mystagog), že může posluchače uvést do nejvnitřnější svatyně pravdy skryté za sedmi závoji. Tak, v souhrnu, ty věci připravil, podle mého soudu ne nepřejícně nebo neobezřetně. A po smrti zanechal svůj spis církvi v Alexandrii, kde je stále velice pečlivě hlídán. Je předčítán pouze těm, kteří jsou zasvěceni do velkých mystérií.

Fragment textu tajné verze Markova evangelia, který podle názoru biblistů vznikl mezi lety 70 a 160, si můžete i s úvodním komentářem přečíst zde.

Jen dodávám, že katechumeni, tedy čekatelé na křest, byly vyučováni v základech křesťanské víry 2 až 3 roky, než byli připuštěni k samotnému obřadu. Tato praxe přetrvala až do 4. století. Dnešní věřící si mohou jen marně lámat hlavu nad tím, proč tato příprava trvala tak dlouho. Podoba církve se od té doby radikálně změnila. Původní ideály byly postupem času buď zapomenuty nebo přímo odmítnuty. Krátce po zestátnění tehdy ještě jednotné katolické církve římským císařem Konstantinem I. (v roce 313) se křesťanské náboženství stalo nástrojem moci a tomuto účelu bylo rychle přizpůsobeno.

První neúplný soupis knih Nového zákona se zachoval na tzv. zlomku Muratoriho (konec 2. stol.), objeveném v roce 1740 L.A. Muratorim v Miláně (chybí list Židům, Jakubův, oba listy Petrovy a třetí Janův, vedle kanonickych knih se naopak objevuje Zjevení Petrovo).

O podobě Nového zákona se církev přela do konce 4. století. Úplný seznam uznaných spisů je obsažen v 39. velikonočním listu biskupa Athanasia z roku 367. Tehdy byl poprvé použit termín kánon. Autoritativní rozhodnutí bylo učiněno až na synodě v Hippo Regius v roce 393 a v Karthagu o 4 roky později. Od počátku 5. století začala katolická církev používat Nový zákon v dnešní podobě. Do té doby nebyly uznávány zejména listy apoštola Petra, Jana, Jakuba i Judy a Pavlova epištola Židům. Velké pochybnosti vzbuzovala rovněž Janova apokalypsa.

Odlišnou cestou se vydala církev syrská. Její představitelé odmítli uznat čtyři evangelia a do své sbírky zařadili pouze Tatiánův Diatessaron. Odmítli rovněž Zjevení Janovo, list Filemonovi a epištoly připisované Jakubovi, Janovi, Judovi a Petrovi. Jako inspirovaný byl naopak přijímán 3. list Korintským. Od konečné revize provedené počátkem 5. století obsahuje syrský kánon 22 spisů. Chybí některé epištoly připisované Pavlovi, Petrovi, Janovi a Jakubovi.


Neautentické knihy Nového zákona

Současná úroveň poznání přivedla vědce k přesvědčení, že ze současného Nového zákona nelze považovat za autentických 7 z 15 dopisů připisovaných apoštolu Pavlovi. Jako podvržené je třeba odmítnout také oba listy údajného apoštola Petra, všechny tři (případně dvě) epištoly Jana, list Jakubův, Judův a Janovo Zjevení. To je celkem 15 z 27 knih.

Za věrohodný zdroj informací o Ježíši a prvních křesťanech odborníci považují některé nekanonické spisy, výsadní postavení má v tomto ohledu Tomášovo evangelium.


I. Údajné spisy apoštola Pavla


List Efezským

Je známo, že Pavel z Tarsu byl sťat kolem roku 67. Přes 80 procent biblistů se domnívá, že list sepsal v 90. letech neznámý autor a Pavlovo jméno použil jako záštitu. Nasvědčují tomu rozdíly ve slohu i v teologických důrazech.


List Koloským

Obsahová, formální a stylistická specifika odlišují tuto epištolu od primárních Pavlových textů. Zhruba 60 procent odborníků nepovažuje tento list za původní a přiklání se k variantě, že byl zformulován v 80. letech.


Druhý list Tesalonickým

Slovní statistika, zásadní změna smyslu užitých termínů a rozdíly ve stylu i v nauce oproti prvnímu listu Tesalonickým vedly vetšinu biblistů k přesvědčení, že Pavel tento dopis nenapsal. Někteří dobu jeho vzniku posunují až k roku 130 nebo 135. Řada badatelů připomíná, že pro první dvě století církevní historie je charakteristický častý výskyt padělků.


První list Timoteovi

Zdá se pravděpodobné, že autorem tzv. Pastorálních epištol (1 Tm, 2 Tm, Tt) je jediný autor. Ještě pravděpodobnější je ale domněnka, že tímto autorem nebyl Pavel z Tarsu. To je názor 90 procent biblistů. V dopisech se vyskytuje minimálně 7 slov, které se v 1. století používaly jen zcela vyjímečně. Také další okolnosti mluví ve prospěch pozdní datace (rok 100 až 150). Odlišný je styl vyjadřování, slovník i obsah náboženských termínů. Markión se roku 144 o existenci Pastorálních epištol vůbec nezmínil, přestože do své sbírky jinak zahrnul všechny Pavlovy spisy kromě listu Židům. List Timoteovi zmiňuje jako první až koncem 2. století Irenej z Lyonu.

Na základě těchto textů odsuzovali biskupové gnósi jako kacířství. Tato okolnost je dnes považována za jeden z hlavních motivů pro sepsání podvržených epištol.


Druhý list Timoteovi

Platí totéž co u prvního listu Timoteovi.


List Titovi

Platí totéž co u prvního listu Timoteovi.


List Židům

O této epištole měli křesťané velké pochybnosti ještě ve 4. století po Kristu. Chybí i na nejstarším seznamu církevních textů z Muratoriho zlomku. Jak připomíná Eusebios z Césareje (275-339), list Židům odmítla uznat církev v Římě. Text je oproti základním Pavlovým epištolám jinak tématicky zaměřený, používá odlišný styl i výrazové prostředky. Biblisté předpokládají, že byl sepsán ve druhé polovině 1. století, nejspíše v 90. letech.


II. Údajné spisy apoštola Petra


První list Petrův

Šimon Petr byl zabit kolem roku 64. Spis ovšem podle mnoha poznatků vznikl až mezi lety 80 a 110. List rozhodně nenapsal nevzdělaný galilejský rybář, ale člověk znalý řeckého jazyka a rétoriky. K témuž závěru vede i historický rozbor textu.

První list Petrův není součástí prvního dochovaného církevního seznamu inspirovaných spisů (Muratoriho zlomek).


Druhý list Petrův

O této epištole nemůže být sporu. Prakticky všichni biblisté se shodují, že nevznikla v 1. století ale mezi lety 100 a 160. Například studijní materiály Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze uvádějí rok 130 ± 10 let, katechismus Českobratrské církve evangelické se přiklání k roku 140.

Mezi oběma Petrovými listy existují velké stylistické rozdíly. Autor epištoly se dokonce zmiňuje o sbírce Pavlových listů (za života Petra ještě neexistující) a nechává se inspirovat listem Judy v útoku proti údajným bludařům (rozuměj gnostikům).

Tato epištola nebyla z pochopitelných důvodů po dlouhou dobu církevními představiteli uznávána za kanonickou. Není ani součástí soupisu na tzv. Muratoriho zlomku z konce 2. století.


III. Údajné spisy apoštola Jana


První list Janův

Téměř všichni experti se shodují v postoji, že první Janův list sepsal jeden z apoštolových žáků a to nejdříve kolem roku 90, spíše však až v první čvrtině 2. století. Teologové se domnívají, že adresáty dopisu byli křesťané janovské komunity, kterou postihlo schizma. Většina žáků apoštola Jana se v té době otevřeně hlásila ke gnósi.

Verše 6 až 8 v 5. kapitole jsou latinskou glosou vloženou do textu ve 3. nebo 4. století.

Na rozdíl od následujích dvou epištol byl tento spis prvními křesťany přijímán jako pravý. Apoštol Jan a jeho učedníci zformulovali nauku o božském Logu, čímž navázali a rozvinuli gnostickou filozofii Ježíšova současníka Filóna Alexandrijského (25 př.n.l. - 50 n.l.). Písemným vyjádřením této nauky je především Janovo evangelium a tento list.


Druhý list Janův

Druhý a třetí Janův list mají zřejmě stejného původce. Mezi věřícími však autorita těchto krátkých textů nebyla přijímána. Převážná většina církevních otců je za inspirované nepovažovala. Třetí z listů chybí na Muratoriho fragmentu a oba zpochybňuje církevní historik Eusebios ještě na počátku 4. století.


Třetí list Janův

Platí totéž co u druhého Janova listu.


Zjevení Janovo

Jde o jediného kanonizovaného zástupce z nepřeberného množství apokalyptických spisů, které mezi křesťanskými sbory v prvních stoletích po Kristu kolovaly. Z některých náznaků v textu lze předpokládat, že kniha vznikla na konci vlády císaře Domitiána mezi roky 92 a 96. Vědci vesměs neztotožňují autora Zjevení s apoštolem Janem.

První křesťané se k Janově apokalypse stavěli rozporuplně. Někteří ji uznávali, jiní zavrhovali.

Část biblistů se domnívá, že kniha je spojením dvou navzájem blízkých apokalyps (některé motivy se opakují, časová hlediska jsou různá).


IV. Údajné spisy apoštola Jakuba a Judy


List Jakubův

Jakub starší, apoštol a bratr Jana, byl sťat kolem roku 41 (Sk 12,1-2). Jakub mladší, apoštol a "bratr Páně", byl ukamenován v roce 62. Posledně jmenovanému je připisováno autorství listu, nicméně převážná většina biblistů o tom pochybuje a spis považuje za pozdější výtvor (z období let 70 až 110). Důvody jsou zřejmé:

Epištola je psána vytříbeným jazykem člověka, který musel velmi dobře ovládat řečtinu, což u Ježíšova příbuzného není možné předpokládat.

Za součást Písma svatého byl list uznán až ve 4. století. Chybí v kánonu Muratoriho z konce 2. století. Ještě biskup Eusebios z Césareje (275-339) ve svém díle "Ecclesiastica historia" (Církevní dějiny) na dresu epištoly výslovně uvádí, že "tento list je považován za nepravý. Aspoň ne mnoho ze starých spisovatelů se o něm zmiňovalo, stejně tak jako o tak zvaném listu Judově, který je také jedním z tak zvaných katolických listů."


List Judův

Přestože se autor představuje jako "bratr Jakubův", není tato identita povážována za věrohodnou. Větší část badatelů soudí, že dopis byl sepsán v rámci protibludařské kampaně mezi lety 90 a 120. Pisatel se vyjadřuje kultivovanou řečtinou a cituje dokonce i z řeckého překladu apokryfní Knihy Henochovy.

Jako neautentické se této epištole vyhýbali téměř všichni křesťanští spisovatelé 2. století - Ignác z Antiochie, Polykarp ze Smyrny, Markión ze Sinópy, Irenej, Justin Mučedník i Valentinus. Pochybuje o ní i Eusebios v Církevních dějinách. Rovněž Muratoriho fragment Judův list neuvádí.
Raně křesťanské spisy (chronologický seznam)
V následující tabulce jsou kurzívou zvýrazněny spisy přijaté do Nového zákona. Z nich jsou pak navíc podtrženy takové, jejichž autorství není považováno za autentické.

DOBA
VZNIKU NEJSTARŠÍ ZLOMEK NEJSTARŠÍ CELÝ TEXT NÁZEV SPISU ČI JMÉNO AUTORA 40-80 - - Pramen Q 50-60 kolem 200 kolem 200 První list Tesalonickým 50-60 kolem 200 kolem 200 List Filipským 50-60 kolem 200 kolem 200 List Galatským 50-60 kolem 200 kolem 200 První list Korintským 50-60 kolem 200 kolem 200 Druhý list Korintským 50-60 kolem 200 kolem 200 List Římanům 50-60 kolem 200 kolem 200 List Filoménovi 50-80 kolem 200 kolem 200 List Koloským 50-95 kolem 200 kolem 200 List židům 50-140 150 až 200 330-360 Tomášovo evangelium 50-140 280-320 Evangelium Oxyrhynchus 1224

"Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona" | Přihlásit/Vytvořit účet | 26 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 23. leden 2007 @ 11:34:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Teda nulo...
S tebou je sranda!

Kdybys tak kromě stahů ještě dokázal posoudit věrohodnost výsledků výzkumu, které tu zveřejňuješ jako svůj objev!
Když už je počítáš na procenta...
80% - to je jistě neořesitelný argument - i proti textu samému!

Nejlegračnější je ale tvoje "absurdní prohlášení": jestliže profesor XY cituje na přednášce svou vlastní knihu, ALE NEPŘESNĚ, je to důkazem, že tu knihu nenapsal a nikde nic neřekl!

Protože se to nejspíš přihodilo všem zmíněným biblickým badatelům, jsou tím zároveň eliminovány tvé argumenty.

Faux pápá!

Olin



Olnin (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 23. leden 2007 @ 12:51:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Kdybys tak kromě stahů ještě dokázal posoudit věrohodnost výsledků výzkumu, které tu zveřejňuješ jako svůj objev!—

Uvedené jméno autora (Libor Kuliš) mě při vkládání zmizlo,asi jsem ho omylem vymazal-omlouvám se.Věrohodnost jsem si samozřejmě ověřoval v rámci svých možností např. co se týče Markióna tak jsou to i všeobecně známá fakta pro ty kteří se o vývoj ranného křesťanství zajímají.


--Když už je počítáš na procenta...
80% - to je jistě neořesitelný argument - i proti textu samému!—

O konkrétních procentech se lze hádat,je třeba to brát pouze orientačně ovšem to na podstatě- tedy pochybném autorství řady kanonických knih nic nezmění.

--Nejlegračnější je ale tvoje "absurdní prohlášení": jestliže profesor XY cituje na přednášce svou vlastní knihu, ALE NEPŘESNĚ, je to důkazem, že tu knihu nenapsal a nikde nic neřekl!—

To je právě ta laciná výmluva na Ducha svatého,který dle některých hlavně lidem poskládal věrohodnou knižní literaturu…Slovo nepřesně můžeme klidně nahradit i hrubě mění význam konkrétním příkladů je na to v Bibli x např. u autora Matouše vs. Starý zákon


--Protože se to nejspíš přihodilo všem zmíněným biblickým badatelům, jsou tím zároveň eliminovány tvé argumenty.—

Laciná výmluva

--Faux pápá!—

No jo článek rýpl do něčího vosího hnízda…a nejjednoduchší obrana je pak bagatelizace a zesměšnění to nedá moc práce...




Olin dodatek (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 23. leden 2007 @ 13:04:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
abych byl tady konkrétní několik omylů (či úmyslného matení?) autora Matouše při výkladu SZ
jako např.

počet oslů u Ježíšova vjezdu do Jeruzaléma
30 Jidášových stříbrných
Vraždění neviňatek
Příchod z Egypta atd.

je rozebráno např. zde

http://www.myty.info/theology/proroctvi/spasitel_3.htm

http://www.myty.info/theology/proroctvi/spasitel_4.htm

http://www.myty.info/theology/proroctvi/spasitel_5.htm



Re: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 23. leden 2007 @ 13:12:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý nulo, stručně:

tebou uváděná fakta a různé hypotézy jsou prastaré. K tématu, které jsi nastolil - totiž zda je písmo slovem Božím, to nemá žádný vztah.

Můžeš tomu klidně věřit, mě to nevadí. ale to je vše.

Olin



Re: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 23. leden 2007 @ 13:20:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nulo,

já jsem jeden z těch fanatiků, kteří věří, že Bible je Boží slovo i s těma chybama.

Mám pro tebe návrh, napiš mně nějaká dvě témata, která se ti zdají kontroverzní a já se na ně pokusím napsat článek.

>((('> Karels



Re: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Úterý, 23. leden 2007 @ 19:00:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
1) I me "teologicke" durazy jsou zcela jine, nez pred peti deseti lety.
2) Taktez potreby ruznych sboru, kam Pavel psal, byly ruzne, proto i ruzne durazy
3) Bible nikde netvrdi, ze Pavel byl jedinnym autorem listu. Rozdily ve slohu mohou byt zpusobeny i ruznym rozsahem spoluautoru.
4) Rozdily mezi rectinou v rpvnim a druhem listu Petrovem se daji vysvetlit ruznymi Petrovymi prekladateli. I kdyz Petr pravdepodobne umel recky, nebyl duvod, proc by zavazne listy nemohl sverit nekomu fundovanejsimu.
5) Sice nevim, proc by se u jezisova bratra nedala predpokladat znalost rectiny, ale inteligence, hluboky nabozensky vhled, neprima polemika s Pavlem, a treba i schpneho prekladatele predpokladat muzeme.
6) Kritika pracuje se spekulacemi a ani to nezatajuje. Nerika, to ci ono, se stalo ci nestalo. Vzdy je tam spekulativni prvek. Moznost autorstvi Paval, Petra, Jakuba, Judy, Jana nelze vyvratit.
5) Jisty politi jmenem Zeman byl jako vejce vejci podobny k panu Klausovi. Ac jmenem pribuzny k Milosi Zemanovi a podobou Vaclavovi Klausovi, nebyl ani Milosem Zemanem, ani Vaclavem Klausem. Stejne tak vnejsi nahodna podobnost Janovych spisu s gnostickymi povery nedokazuje prime ovlivneni jednoho s druhym.
6) Pouzivani slov je sice modni zalezitost, ale nikde neni psano, ze vyjimky nemohou poprit pravidlo.

S pozdravem, fundamentalista demagog...



Re: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (Skóre: 1)
Vložil: magor v Úterý, 23. leden 2007 @ 19:19:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Iste sa dajú nájsť v Biblii veci, ktoré si pri prvom prečítaní protirečia, niekedy si ich čitateľ nedokáže vysvetliť nikdy. Poznám ten stav, aj ja sám ako mladík keď som začal čítal Bibliu, videl som len samé protirečenia, nezrovnalosti a podobné veci. Sedel som v kostole- zhromaždení veriacich ľudí - a myslel som si svoje. Bol som pritom hlboko presvedčený ateista. A samozrejme duch, ktorý ma vtedy ovládal a riadil: duch nevery, ateizmu - ak sa tak dá duch nazvať - mi pri čítaní Biblie ukazoval len a len nezrovnalosti, nepresnosti a protirečenia.
Až keď ma Pán Ježiš po rokoch nevery oslobodil od vplyvu tohoto ducha, od závislostí a nečistoty skrátka od hriechu začal som pri čítaní Božieho Slova vidieť jeho skutočný odkaz a hĺbku. Božie Slovo sa mi stalo živým, hovorilo mi a dodnes hovorí do každodenných situácií. Odhaľuje mi Božiu vôľu. Mám ho rád a veci ktorým nerozumiem a možno nikdy nepochopím ma predsa nemôžu odradiť od toho, aby som Božiemu Slovu neveril. To čo robím nerád je filozofovanie o Božom Slove. Nemá to pre mňa zmysel, nie je s toho žiaden úžitok. Mnohé prvotné zdanlivé protirečenia som už pochopil dávno im rozumiem. Mnohé dodnes nie a vôbec mi to neprekáža vo viere.



Karels (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 24. leden 2007 @ 09:27:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

--já jsem jeden z těch fanatiků, kteří věří, že Bible je Boží slovo i s těma chybama.—

Fanatici věří ve 100% neomylnost Bible, 100% neomylnost Koránu atd. a především s tímto manipulují ostatní k naplnění svých přání vydávaných za boží.


--Mám pro tebe návrh, napiš mně nějaká dvě témata, která se ti zdají kontroverzní a já se na ně pokusím napsat článek.—

Námětů může být x např. narození z panny u Matouše když ve SZ se mluví o mladé ženě,narození v Betlémě,když se píše „mezi tisíci“ -tolik měst a vesnic tam nikdy nebylo, záležitost počtu oslů,30 stříbrných atd.



Dotaz (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 24. leden 2007 @ 09:31:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--I kdyz Petr pravdepodobne umel recky--

K tomuto pravděpodobně jste dospěl jak?
Vždyť to dle NZ byl (chudý) rybář,který proto nejspíš neuměl číst ani psát ve svém vlastním jazyce natož aby to uměl řecky.



Re: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Středa, 24. leden 2007 @ 20:41:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na komentářích tohoto typu, snažící se zpochybnit Bibli a její autentičnost, je zpravidla smutné to, že používají metody vůbec ne nepodobné tomu, co sami na Bibli kritizují. A jedním rozdílem: dělají to v mnohem větší míře.

Bible sice není dokonalá ve smyslu exaktní přesnosti citací apod., ale vezmu-li třeba následující, pak ztrácím chuť číst dál:

První Timoteovi 6,20-21:
Opatruj, co ti bylo svěřeno, Timoteji, vyhýbej se bezbožným řečem a protikladným naukám, které se lživě nazývají "poznání" (tj. gnóse). Kdo se k nim hlásí, zbloudil ve víře.

Tento podvržený výtvor působí poněkud samoúčelným dojmem, když si uvědomíme, že opravdový apoštol Pavel měl ke gnósi kladný vztah. Svědčí o tom mnoho jeho gnostických termínů a výroků v listech, o jejichž autorství nejsou větší pochybnosti.

Toto je prostě takový nesmysl a taková spekulace, že to vrhá stín na celou studii, kde mohou být i světlá místa. Přece to, že Pavel používá gnostické termíny nijak nedokazuje, že bychom se měli nevyhýbat bezbožným řečem či dokonce vyhledávat protikladné učení, jemuž se říká poznání. Vždyť tyto verše i dnes mají mnoho co říci a velmi konzistentně zapadají do celkového křesťanského poselství.

Za všechny příklady stačí uvést následující.
Druhý Korintským 4,6-7:
Vždyť ten Bůh, který řekl, aby ze tmy zazářilo světlo, ten zazářil v našich srdcích, aby osvítil poznání Boží slávy ve tváři Ježíše Krista. Tento poklad však máme v hliněných nádobách, aby nesmírnost té moci byla Boží a ne z nás.
Druhý Korintským 5,6:
Jsme tedy vždy plni důvěry a víme, že dokud máme domov v tomto těle, jsme vzdáleni od Pána.


Může mi někdo vysvětlit, jak z těchto veršů či čehokoliv jiného prokazatelně vyplývá, že onen předchozí citát byl podvržen?

Bible je nepochybně ovlivněná svojí dobou, mohou být použity termíny, obraty, přirovnání či formulace poplatné někdejší filozosofii či určité společnosti, to ovšem pouze dokazuje vliv lidské stránky na sepsání textů NZ, nikterak to však nedokazuje souhlas autora s tou kterou filozofií. NZ z teologické hlediska tvoří poměrně kompaktní filozofický celek, a co mi vždy na těchto spekulacích o dodatečných úpravách připadá nejúsměvnější je skutečnost, že zatímco jiné staré církevní texty obsahují řadu zmínek o praktikách, které zjevně začaly rychle kazit původní 'čisté' učení NZ, do samotného kánonu se nikdy nedostaly. Nevěřím, že by něco takového bylo možné, pokud by na těchto spekulacích bylo byť jen zlomek procenta pravdy.

wollek



Re: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 24. leden 2007 @ 21:29:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-))
Čirou spekulací především jest tvrzení, že existují nějaké gnostické termíny!
Se stejnou přesností můžeme tvrdit, že používá termíny komunistické.

termíny jsou termíny, jsou součástí jazyka, a tedy výměny informací MEZI lidmi. Specifický význam někdy nabývají v diskursu. Ale nějakou shodu můžete najít mezi čímkoli a čímkoli, stejně jako rozpory.
Jinak jazyk je a byl složitý systém "opozic", takže je-li Pavlovo učení vnitřně konzistentní a současně slučitelné na jedné straně s evangelii, na straně druhé s křesťanským učení dneška...

Tvrdit ale může kdochce cochce. Pamatuji z mládí, že Ludvík Souček tvrdil, že křesťanství založil Pavel, a že jeho učení bylo s učením Ježíšovým v zásadním rozporu, a vlastně ho u druhé generace nahradilo.
On to tvrdil a já jsem se smál a každý jsme si odnesli to své.

To,co tu tvrdí nula, je podobně k smíchu a mávnutí rukou.

Olin



Olin (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 25. leden 2007 @ 08:59:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Čirou spekulací především jest tvrzení, že existují nějaké gnostické termíny!—

Nikoli to je historický fakt např. Slovo (Logos) vyskytující se v Janově evangeliu je typický gnostický termín

--Se stejnou přesností můžeme tvrdit, že používá termíny komunistické—

Které například s tou stejnou přesností?

--Pamatuji z mládí, že Ludvík Souček tvrdil, že křesťanství založil Pavel, a že jeho učení bylo s učením Ježíšovým v zásadním rozporu, a vlastně ho u druhé generace nahradilo.
On to tvrdil a já jsem se smál a každý jsme si odnesli to své.—

Smát jste se mohl ovšem z určitého historického pohledu je to opodstatněné tvrzení.Ap. Pavel se podstatným způsobem zasloužil o expanzi toho jak pochopil Ježíšovo učení on.Když nebudu počítat mystickou? popisovanou Pavlovu zkušenost s fyzickým Ježíšem se nikdy nesetkal a z jeho epištol je evidentní, že už tehdy v 50 letech n.l. existovali rozpory mezi jednotlivými skupinami a zdaleka ne každý s ním souhlasil např. zřejmě byl ve sporu se skupinou Ježíšova bratra Jakuba,která byla ovšem později zničena. Všimněte si také toho koho všeho ap. Pavel uvádí,že se setkal se vzkříšeným Kristem-chybí ženy přitom dle NZ to byli právě ženy (v různém počtu) kdo jako první vzkříšeného Ježíše viděl.Jakto že tak zásadní informaci zřejmě ůbec nevěděl,když mu to přeci mohli Ježíšovi učedníci sdělit ?...





wollek (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 25. leden 2007 @ 09:12:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Toto je prostě takový nesmysl a taková spekulace, že to vrhá stín na celou studii, kde mohou být i světlá místa. Přece to, že Pavel používá gnostické termíny nijak nedokazuje, že bychom se měli nevyhýbat bezbožným řečem či dokonce vyhledávat protikladné učení, jemuž se říká poznání.—

Jenže tady je jasně myšleno bezbožné,protikladné učení=gnóze a to už působí zvláštně když v originálních epištolách ap. Pavel s gnostickými termíny pracuje,ale je to logické když se ukázalo,že k Timoteovi listy vznikly později,tehdy už probíhal uvnitř církve boj mezi těmito skupinami.


--Může mi někdo vysvětlit, jak z těchto veršů či čehokoliv jiného prokazatelně vyplývá, že onen předchozí citát byl podvržen?—

Nelze na pár řadcích, ty verše se silně blíží pohledu gnostika i svou terminologií k tomu je nutné ovšem vědět jak ten svět vnímal gnostik zkuste si přečíst toto

http://www.david-zbiral.cz/Gnoze-prehled.htm

je to takový základní přehled



Olin (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 25. leden 2007 @ 11:47:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--tak například LAOS nebo OCHLOS jsou typické komunistické termíny!—

A na to jste přišel jak?:-)


--Je to blbost, samozřejmě. Jako gnostický termín LOGOS.—

Nesrovnatelné -znovu opakuji,že Logos s velkým L je typický gnostický termím což vám povrdí i každý historik
I z článku D. Zbírala co jsem výše uváděl je to patrné

"Možná právě proto gnostické teologické spekulace často používají při pokusu o zachycení Boha apofatickou metodu[52] nebo termíny jako Plnost, Neznámý Bůh, Otec Velikosti, Nús, Logos apod., neboť pozitivní či příliš konkrétní vymezení Boha by mohlo vést k jeho srovnávání se jsoucny tohoto padlého světa, což je pro gnostiky nepřijatelné."


--LOGOS je řecky.—

No samozřejmě,že to není nějak marťansky


--Gnostický termín z něj udělala gnostická literartura.—

V podstatě ano,dávno před vznikem křesťanství


--Ji ná literatura z LOGOS udělá jiný termín. Jinými slovy - termín se stane "gnostickým" až v určitém diskursu.—

Tak mi povězte,která jiná obecně psala Logos s velkým L?


--Buď je tedy CELÉ Janovo evangelium gnostický spis, nebo není—

Takové černobílé vidění světa nepraktikuju a svět takový černobílý ani není,zkrátka znovu opakuji, že Janovo evangelium bylo gnostiky ovlivněno viz. gnostické termíny což bude dané pravděpodobně tím,že obě komunity se prolínali a do určité doby žily ve vzájemné symbióze viz. i úvodní článek
Je to podobný případ jako u velmi starého Tomášova evangelia,které obsahuje z cca 2/3 soubor Ježíšových výroků (v mnohdy lepší kvalitě) které se vyskytují i v NZ u Marka,Matouše,Lukáše
přesto v sobě nese i gnostické prvky.

--a propos: nevím kdes vzal tu víru, že rozpory znamenají, že něco co jest, náhle není.—

Nutně nemusí,ale pokud svědkové popisují stejnou událost diametrálně jinak či zamlčují důležitá fakta zřejmě někdo lže nebo neví jak to vlastně bylo.Historická fakta jsou taková,že nejstarší kanonické Markovo evangelium původně končilo veršem 16:8 tedy, že ženy našli prázdný hrob,zbytek byl dopsán později dokonce ve třech různých verzí.I tak se kanoničtí evangelisté rozcházejí v počtu žen u hrobu.Dále je třeba si uvědomit, že kanonické evangelia jsou mladší než Pavlovi spisy. Tedy pokud ap.Pavel nevěděl nic o ženě (ženách)
už i on jen přebíral ústní tradici a s přímými svědky se nikdy nesetkal nebo tradice žen u hrobu nebyla tehdy ještě známá či sami kanoničtí evangelisté,kteří s velkou pravděpodobností Ježíše nikdy v životě
neviděli a čerpali z nepravdivé ústní tradice tedy nepopsali skutečný průběh událostí.


--Až zjistíš, že mezi tvými dětmi jsou rozpory a stále se perou, taky to bude důkaz, že nejsou tvoje?—

Naprosto nesmyslné přirovnání v podobném duchu jako kdybych se ptal,že lidé kteří se mýlí respektive něco špatně pochopí či účelově vyloží atd. snad nejsou součástí lidstva?







Re: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (Skóre: 1)
Vložil: roboz v Čtvrtek, 25. leden 2007 @ 19:51:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
zaujímavé, už som pár podobnýx vecí čítal a myslím že na tom dačo pravdy bude.
Neviem si pomôcť s tým naším kresťanským svetom čo slúži radšej bohu mamone ako by hľadal spravodlivosť. Svet slúžiaci mamone vždy ututlá nepohodlné veci. darí sa mu to už dobrýx pár 10000.
Ale zrejme je lepšia jedna veľká ryba ako veľa menšíx.



Re: Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Čtvrtek, 25. leden 2007 @ 21:30:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hele, pane nulo. Netuším jakou teologii nebo filosofii zastáváte sám, spíše mi připadá jako byste zarytě papouškoval nějaké odpůrce křesťanství, aniž byste sám měl ponětí o čem je řeč, nicméně mohl byste se, prosím, obtěžovat odpovědí na jasně formulovanou otázku, jak z veršů 2. Kor 4,6-7 a 5,6 konkrétně plyne, že 1. Timoteovi 6,20-21 je podvržený? Obravdu by mě zajímal Váš myšlenkový postup, třeba se člověk na stáří ještě něco přiučí.

Jinak je pochopitelné, že určitá komunita či společnost si osvojí určité termíny, které používá ve větší míře, a to zase zpětně ovlivňuje společnost. Nepochybně je někdy sporné určit, co je termín obecný a co je termín konkrétní filosofie, to snad uznáte, ale je pochopitelné, že i kdyby některé termíny pocházely čistě z konkrétní filosofie, zejména, je-li dostatečně vlivná, může se klidně stát, že se zpětně přenesou do běžného prostředí mimo její okruh.

Možná to pro Vás bude překvapující, ale obsah sdělení obvykle nezáleží na použitých termínech, ani na přirovnáních, ale na tom, co tyto termíny poskládané do vět ve skutečnosti říkají:-). A pakliže je Pavlova teologie kompaktní a zároveň konzistentní s křesťanskou naukou, pak zde pláčete na špatném hrobě.

Pokud jde o rozpor mezi Pavlem a Jakubem, pak se jedná spíše o nepochopení, ať již se strany samotných apoštolů (to však nemohu potvrdit ani vyvrátit), či spíše ze strany těch, co nemají křesťanství pořádně prožité a nezdá se jim tedy, že by mohlo platit zároveň obojí. Ono to tak, že platí obojí pohled, skutečně bude, a pokud člověk čte pozorně evangelia, pak v Ježíšových citacích jednoznačně najde oba dva extrémy těchto postojů. Skutečnost pak je taková, že Písmo musí postihnout všechny případy lidí, jejichž motivy v jednání a víře mohou být natolik odlišné, že to prostě jinak postihnout ani nejde (nechtěl-li by člověk pojmout Bibli jako náročnou vědeckou studii, která by pak ve finále byla srozumitelná jen pro hrstku lidí) . Vůbec nevadí zda ve skutečnosti Pavel měl s Jakubem osobní problémy ohledně učení nebo neměl, pro mě je podstatné, že to v Bibli dává jedno vedle druhého smysl a neumím si ji ani bez jednoho z těchto postojů představit při zachování její celistvosti a schopnosti postihnout všechny možné věřící i pseudověřící, které člověk za život potkává.

Buďte zdráv,

wollek

PS: Na ten článek jsem se trochu díval, ale prostě nemám čas studovat detailně gnosi, když ve Vaší argumentaci ani při zběžném náhledu na článek neshledavám jediný důvod k pochybnosti a autenticitě Pavlových listů.



Stránka vygenerována za: 0.53 sekundy