|
Právě je 434 návštěvník(ů) a 4 uživatel(ů) online: Mikim Danny42 ivanp rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116502242 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve
Vloženo Úterý, 28. listopad 2006 @ 13:05:12 CET Vložil: Bolek |
poslal Karels
Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve
Závěry článku nejsou součástí oficiálního učení nějaké konkrétní církve, například mé domovské Apoštolské církve, pouze jsou vyjádřením mého osobního mínění.
Jsem si dobře vědom toho, že opět tímto článkem naštvu některé čtenáře Grano Salis. Pokud má být Grano Salis zrcadlem ekumenické scény, tak se podobným tématům nemíním vyhýbat. Při neustálé kritice katolické církve se pravidelně zmiňuje její vina v průběhu historie, v průběhu středověku. Jsou námitky jistých přispěvovatelů oprávněné?
V jednom příspěvku jsme přečetli: „Ve srovnání s perzekucí heretiků v Evropě od 1227 do 1492, byla perzekuce Křesťanů římskými císaři, po prvních tři sta let po Kristu, mírná a humánní. I když vezmeme v úvahu cokoliv co žádá historik, musíme řadit Inkvizici společně s válkami a perzekucemi doby naší, jako tu nejčernější skvrnu na obraze lidstva,která odhaluje nemilosrdnou dravost a zuřivost, neznámou mezi zvířaty!“ (Will Durant, „The Story of Civilization“, 1950)
Kdy přesně započala reformace? Zkušenosti s rozporem mezi svým svědomím, vycházejícím ze studia Bible a oficiálním učením tehdejší církve a její praxí vedou Luthera ve Wittenbergu 31. října 1517 k uveřejnění 95 tezí, určených pro akademickou diskusi.
Od té doby se začíná datovat nové období nejenom v dějinách křesťanství, ale stejně tak i v dějinách křesťanské Evropy. Základní premisou, základním předpokladem pro mou úvahu bude, zda se reformovaná církev „vynořila“ v dějinách z čista jasna, nebo navazuje na předchozí dění uvnitř církve, křesťanské církve.
Vzhledem k tomu, že se Martin Luther nějakým způsobem vymezuje vůči učení katolické církve, tak se reformace neobjevila čistě náhodou. Martin Luther ve svých 95 tezích reaguje na učení katolické církve svým vlastním pohledem. Reformace tvrdí, že má svůj základ pouze v Bibli. Základní reformační pravidla jsou sola scriptura, sola fide, sola gratia, avšak pořád je to vymezení vůči katolicismu, odpovědí na katolickou věrouku.
Celý způsob argumentace, o který se pokouším, si dává za cíl dokázat, že reformace nevznikla ve vzduchoprázdnu, že reformace navazuje na katolické učení. Určitě mnohé otázky, mnohá biblická témata zpracovává reformace jinak, ale pořád je reakcí na staletí navršené katolické učení. Vývoj církve, křesťanské církve byl vlastně vývojem i reformované církve. Srozumitelně „naservírováno“, co křesťanská církev do roku 1517 „prováděla“, čím žila, se může připsat na „vrub“ stejně tak i evangelikální církvi.
Jestli na Grano Salis zaznívá neustále množství námitek evangelikálů vůči katolíkům, vůči katolické církvi, potom morální přečiny, perzekuce, atd. padají stejně tak i na hlavy protestantům! Jestli se současným katolíkům připomíná při kritice katolické církve negativní dění, negativní chování církve někdy okolo roku 1227, jak k tomu dnešní katolíci přijdou? Vzhledem k logice předcházejících úvah je celý vývoj, celé dění křesťanské církve do roku 1517 stejně tak i vývojem reformované církve!
Kritizuje-li někdo církev, katolickou církev za její chování v průběhu temného středověku a pokud je to protestant, potom kritizuje rovněž tak i vlastní církev! Protože se reformace „nezjevila“ ze vzduchoprázdna, ale je odpovědí na učení katolické církve a až do vzniku reformace mají společný teologický, myšlenkový základ. Jak to mohu vědět? Pokud by Martin Luther nevzal v potaz určitý dějinný vývoj křesťanství až do roku 1517, do roku vzniku reformace, pak by musel zavést pravidla chování panující v prvotní církvi.
Prvotní církev například světila sobotu [1], ale v neděli se sešla k bohoslužbě. [2] Scházeli se spíše po domácnostech, celková podoba zbožnosti prvotní církve zcela jistě nebyla totožná se zbožností, kterou se pokoušel zavést reformátor Martin Luther. Znova musím argumentovat, reformace se nemůže zbavit dějinného vývoje církve Pána Ježíše až do roku 1517! Martin Luther napsal svých 95 tezí, ale kde je například Lutherova reformace morální viny, morální újmy, která na křesťanské církvi určitě ležela a leží? Jaké Martin Luther zaujal stanovisko k morálce křesťanů v průběhu věků?
Tím, že jsem někde začleněný v křesťanském společenství a odejdu jinam, ze mne přeci nesnímá zodpovědnost za všechno, čeho jsem byl účastný před svým odchodem pryč! To je zásadní myšlenka, asi nejpodstatnější myšlenka článku. Pokud má někdo odvahu přijít s hlasitou kritikou konkrétní viny křesťanské církve ve středověku, potom je to i jeho vina, byť dotyčný není katolík, ale protestant. Připodobnil bych to jasně pochopitelným příkladem, že chování takového křesťana je jako BY SE PTÁK VYKÁLEL DO SVÉHO VLASTNÍHO HNÍZDA.
Následující příklad by mohl více osvětlit, jak jsem to myslel. Jsou dva kamarádi, kteří spolu vyrůstají. Kamarádi se jmenují Petr a Pavel. Jak už to bývá, tak kluci dělají lumpárny. Támhle při fotbale rozbili okno, jinde vzali čokoládu v obchodě, aby ji společně snědli, jindy se dost naposmívali nějaké holce, protože ta si s nimi nechtěla nic začít. Mezitím oba dva společně vystudovali stejnou střední školu a úspěšně odmaturovali. Oba dva si dali také shodně přihlášku na Teologickou fakultu, kam byli také přijati. Už po jednom semestru Pavel ví, že to nebude jeho cesta, že studovat teologii nebude. Pavel neskončil ani rok studia na Teologické fakultě a odchází na Právnickou fakultu.
V okamžiku odchodu z Teologické fakulty se Pavel rozejde myšlenkově, názorově nejen s touto fakultou, ale stejně tak i s Petrem. Co však začne Pavel vyvádět, když studuje práva? Začne otevřeně kritizovat Petra a vytahovat všechny možné klukoviny, které Petr na střední škole prováděl a takovým způsobem Pavel dokazuje sobě a ostatním, že je lepším člověkem, lepším charakterem, ba i lepším studentem než Petr. Pavel zapomněl na jednu podstatnou věc, Pavel zapomněl na to, že ty klukoviny dělali s Petrem oba dva! Kritizuje-li Pavel a i jinak se vyjadřuje o chování Petra z dřívějška, tak kritizuje rovněž své vlastní chování. Obdobně je tomu v okamžiku, pokud protestant začne kritizovat chování církve, církve Pána Ježíše v průběhu její historie.
Tvrdit, nebo si myslet: „podívejte se na katolickou církev, jak to ti katolíci dělali blbě, nebiblicky a jak jsme my protestanté lepší“ je přinejmenším odvážné. Vždyť jako protestanté jsme do roku 1517 spjatí s děním v křesťanství, což je naše společné historické „dědictví“, které si spolu s našimi katolickými sourozenci společně neseme. Přelomové datum, kdy můžeme přijít s naší kritikou vůči katolíkům, vůči katolické církvi je rok 1517, rok vzniku reformace. Ohradit se vůči dění v katolické církvi můžeme po zhodnocení dění v této církvi po roce 1517, nikoliv před rokem 1517! V určitém smyslu dějinného vývoje jsme totiž jako evangelikální křesťané do roku 1517, do roku vzniku reformace byli „skryti“ uvnitř křesťanské církve. Různé nevyřešené tíživé teologické otázky, příznivá politická situace a Boží vedení nakonec bylo podnětem ke vzniku reformace.
Suma: Základní téma k možné následné diskuzi je to, pokud jsem začleněn v konkrétní církvi a odejdu, zda se tak morálně očistím od dění, kterého jsem byl účasten v předchozí církvi. To, že reformace zreformovala věrouku katolické církve je neoddiskutovatelné, toho jsem si dobře vědom a nezpochybňuji to. Otázka k diskuzi je spíše morální zodpovědnost evangelikálních křesťanů, která se přeci nevytratí, nevymizí změnou teologie, ač zreformování katolické teologie podle mě posloužilo k dobrému.
Karels
poznámky:
1. Vrátivše se pak, připravily vonné věci a masti, ale v sobotu odpočinuly, podle přikázání. (Lukáš 23:56 dle kralického znění)
2. První den v týdnu jsme se sešli k lámání chleba a Pavel promluvil ke shromáždění. Protože chtěl na druhý den odcestovat, protáhl řeč až do půlnoci. (Skutky 20:7)
|
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 28. listopad 2006 @ 14:22:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) |
Ahoj Karle,
Castecne snad lze souhlasit. Ovsem jen castecne.
K
Tím, že jsem někde začleněný v křesťanském společenství a odejdu jinam, ze mne přeci nesnímá zodpovědnost za všechno, čeho jsem byl účastný před svým odchodem pryč!
R
S tim lze snad souhlasit, ale verim, ze jsem zodpovedny jen za veci, ktere jsem sam konal. Tezko to lze tahnout tak daleko, ze by treba baptista byl zodpovedny za vyvrazdeni Hugenotu rimskymi katoliky ve Francii nebo za upaleni Jana Husa. To jiste uznas, ze by bylo za vlasy pritazene.
Ovsem verim, ze odpovidame i za sve postoje a mame odpovednost za to jestli hledame pravdu a verime pravde.
Jestlize napriklad veris (jak jsi kdesi uvedl), ze papez zastupuje i Tebe, pak jsi ve svem postoji v zasade rimsky katolik a nedivim se, ze citis vetsi odpovednost i za rimsko-katolickou cirkev. Tve postaveni je komplikovanejsi, protoze se snazis lavirovat mezi krestanstvim a rimskym katolicismem.
zdravi
reformovany |
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 28. listopad 2006 @ 14:51:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravím Tě reformovaný,
nejdříve k tomu papeži. Papež mě zastupuje stejně tak, jako moji nevěřící sousedku. Prostě je určitou politickou autoritou. Vzhledem k tomu, že jsem křesťan a papež také, tak mám přece jenom k němu blíž, než moje nevěřící sousedka. Pro mě je ale pouze můj bratr v Pánu Ježíši, nijaká autorita ve věcech víry.
Souhlasím, příklady, které uvádíš by byly za hlavu přitažené. Ale za upálení mistra Jana Husa tím pádem bude mít zodpovědnost ta generace křesťanů, která v té době žila - už bych tím pádem nevolal k zodpovědnosti dnešní generaci katolíků. Maximálně bych žádal jejich vyjádření, jejich stanovisko k tomuto případu.
V pokoji, Karels
|
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Středa, 29. listopad 2006 @ 11:46:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Reformovaný,
k té odpovědnosti za hříchy druhých:
O jednání s bludaři apoštol Jan píše:"Nebo kdo takového pozdravuje, obcuje skutkům jeho zlým." A to jde jen o pozdrav!
( 2Jan 11 ).
Jestliže tedy vstoupím do komunistické strany, dávám souhlas a stávám se účastným jejích hříchů politických vražd - a to od Lenina počínaje
až po 17. listopad 1989. A že to bylo pěkných pár desítek miliónů vyvražděných sedláků a příslušníků buržoazie, šlechty a kléru. No jen si to představte, že jste nyní novými členy komunistické strany. Nepadla by na vás ta deka jejich zločinů?
Právě tak, kdo se stane členem katolické církve.
Souhlasí s milióny obětí inkvizice a náboženských válek. Souhlasí s pedofilií a homosexualitou, kterou pěstuje 30-40% katolického kléru. Má na tom všem podíl a obcuje těmto zlým skutků.
A tak je to s členstvím ve všech bludných organizacích a sektách. Zkuste někdo stát se členem Svědků Jehovových, být biblický křesťan, který nevěří jejich učení
a přitom si myslet, že jako jejich člen, který s nimi pěstuje obecenství, nemáte podíl na jejich bludech.
Měj se dobře |
]
|
|
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 15:18:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Stejně jako žádný baptista, ani žádný katolík není odpovědný za Bartolomějskou noc.
Nikdy mě nenapadlo - ale můžu to zkusit - obvinit protestanty na Granu za Sacco di Roma a všechny bestiality, které tam dávní protestantští žoldáci napáchali.
Nebo je poženeme k zodpovědnosti za násilnou reformaci severských království.
Nebo za rozpoutání třicetileté války.
reformovaného bychom mohli obvinit z umučení dr. miguela serveta, jakož i ze všech ostatních zločinů totalitního režimu v ženevě.
Ale - abych něco takového udělal, musel bych se nejdřív poreformovat. Jen aby mě potom Pán Bůh při zdravém rozumu zachovati ráčil!
Olin |
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Gojim v Úterý, 28. listopad 2006 @ 15:47:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Olin, urcite nikto z nas nepochybuje, ze ty niesi "protestant" ani "reformovany" :-))))) o tom fakt nieje rec...
... a inac co maju spolocne tebou spomenute zlociny s evanjelikalnymi krestanmi??? To by ma zaujimalo. Ja totiz tiez patrim do kategorie ludi ktori su tebou oznaceny ako "bez rozumu" :-))))))) takze rad sa niecomu priucim .... najma skus zadefinovat vyraz: protestantsky zoldaci, suvis medzi evanjelikalnymi krestanmi a tridsatrocnou vojnou :-))))
Dakujem.
|
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 16:52:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | 1/ žoldáci: nájemní vojáci
2/ protestantští: označení jejich náboženského vyznání.
Nedovtipní gojim, napsal jsem, že kdybychom následovali toho (nevhodný výraz) reformovaného, mohli bychom takto uvažovat. Protože ho nenásledujeme... snad už vám to dochází.
Polopaticky: dnešní evangelikálové mají společného s třicetiletou válkou asi tolik, co třeba jarda2005 s tridentským koncilem.
Ale vy jste zamotaní do svých paranoidních teorií, těžko vás poučovat!
Olin |
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Gojim v Úterý, 28. listopad 2006 @ 17:04:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | aha ... skoda ....
lebo Tvoj vyklad historie, vyzeral realne na paranoidnu jezuitsku teoriu ...
no, na buduce uz budem vediet, ze ak nieco napises, tak to tak proste nemyslis ....
:-))))
|
]
Re: Nikoliv Oline (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 28. listopad 2006 @ 17:32:50 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | O
Polopaticky: dnešní evangelikálové mají společného s třicetiletou válkou asi tolik, co třeba jarda2005 s tridentským koncilem.
R
Ponechme stranou jardu2005, protoze ten bych rekl, ze kletbe Tridentu netrva.
Jenze skutecne dobry katolik musi verit vsemu co predklada RKC k vereni a musi tedy souhlasit i s Tridentskym koncilem a jeho proklinanim tech, kteri veri pravemu Evangeliu. Tedy dobry katolik ma s Tridentem spolecneho hodne - musi verit vsemu co tento "svaty" koncil uci.
zdravi
reformovany |
]
Re: Nikoliv Oline (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 17:41:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jo...
A skutečně dobrý reformovaný musí zastávat to zvěrstvo, co sem neustále lepíš.
Skutečně bych přál skutečně dobrým katolíkům, aby je zavřeli do nějaké odlehlé uzavřené budovy společně se skutečně dobrými reformovanými, aby si tam třeba hráli na náboženské války a dali lidstvu pokoj.
Olin |
]
Re: Nikoliv Oline (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 28. listopad 2006 @ 17:43:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | Hele, reformátore,
a není od posuzování dobrých a nedobrých katolíků někdo určenej v řkc? Proč se do toho motáš ty?
Já mám ze "špatných katolíků" jako je Jarda2005 nebo ares velkou radost a jen houšť takových takových "špatných katolíků". Třeba tu jejich "špatnost" pochytěj od nich i ti "dobří katolíci". A obávám se, že je to mnohem pravděpodobnější, než , že od tebe pochytěj tvou "reformovanost" - což bych jim ostatně ani nepřál, vono by to bylo jak se říká "z bláta do louže". |
]
Re: Nikoliv Oline (Skóre: 1) Vložil: ares v Středa, 29. listopad 2006 @ 09:47:31 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A když ti někdo, jako myslím "mk" fundovaně vysvětlí, že "anathema sit" má mnoho českých překladů, nejenom jak ty říkáš "budiž proklet", ale taky "budiž vyobcován" (z církve), vyslovme se proti (bludnému názoru) apod. Zcela tento výklad ignoruješ, ani na něj neodpovíš... Už to nezapadá do tvých chatrných konspiračních teorií, co?? |
]
Re: Nikoliv Oline (Skóre: 1) Vložil: Olin v Středa, 29. listopad 2006 @ 10:03:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nevíš, že všechno, co nezapadá do jeho teorií, napsali jezuiti?
Někteří cvoci tady věří tomu, že jezuité jsou tajná služba vatikánu s úkolem škodit světu, tak to dělají.
Tento portál byl původně otevřen několika křesťany, aby existoval nezávislý prostor dotyku mezi obyčejnými lidmi z různých církví. Tedy reflexe ekumenických vztahů. - výborný nápad.
Jenomže jde o internet - jako obvykle se tu tedy nesetkávají jenom obyčejní křesťané. Slétli se sem i nejrůznější disidenti, náboženští šílenci, bludaři, amatérští inkvizitoři, ...a klauni!
Olin |
]
Re: Nikoliv Oline (Skóre: 1) Vložil: ares v Středa, 29. listopad 2006 @ 10:32:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Asi se budu muset přimluvit u jezuitů, aby využili svého vlivu, obětovali modle svatého Isodora, patrona internetu a tento portál zavřeli... |
]
Re: Nikoliv Oline (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Středa, 29. listopad 2006 @ 11:52:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Milý Oline,
jednou jsi napsal, že poslední zůstávají na rozhádaných fórech
vždy jen "špinavci". Zajímavé, že ty jsi vždy na těchto fórech až do poslední chvíle..... |
]
Re: Nikoliv Oline (Skóre: 1) Vložil: Olin v Středa, 29. listopad 2006 @ 13:12:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Neber, prosím, arese až tak doslova!
Poslední hodina Granosalis ještě zdaleka nenastala.
Olin |
]
Re: Oline vrat se do Rima ! A to i viditelne ! Kardinal Vlk uz Te ocekava ! (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 28. listopad 2006 @ 15:57:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oline,
Otevreneji uz ses k rimskemu katolicismu ani prihlasit nemohl.
Je psano
Matouš 12,34_b
"Čím srdce přetéká, to ústa mluví."
Dobre sis z jezuitskych ucebnic nastudoval historii.
Oline vrat se do Rima !
zdravi
reformovany |
]
|
|
Oline - otevreneji u ses k rimskemu katolicismu ani prihlasit nemohl (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 28. listopad 2006 @ 15:54:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) |
Oline,
Otevreneji uz ses k rimskemu katolicismu ani prihlasit nemohl.
Je psano
Matouš 12,34_b
"Čím srdce přetéká, to ústa mluví."
Dobre sis z jezuitskych ucebnic nastudoval historii.
Oline vrat se do Rima !
zdravi
reformovany |
|
|
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Gojim v Úterý, 28. listopad 2006 @ 16:20:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Karel prepac za uprimnost, ale Tvoj clanok je jedna vacsia blbost za druhou. Krestanstvo nemalo, nema a ani nebude mat nikdy nic spolocne s katolicizmom, ani pred, ani pocas a ani po roku 1517. Pred, pocas a po roku 1517 boli, su a budu vzdy krestania ktori sa drzia Pisma, ktore je z katolicizmom nezlucitelne. Je uplne jedno ci sa volaju protestanti, evanjelikalni krestania, luterani alebo inac. Ale tym, ze sa stanes katolikom, Karel, suhlasis s protibiblickymi dogmami, modlarstvom, spiritizmom a s klamlivou tradiciou. To je najpodstatnejsi rozdiel !!! Okrem toho si mi dodnes neodpovedal na opakovanu otazku: Preco sa snazis podsuvat katolicizmus ako prapodstatu krestanstva ??? Preco sa snazis podsuvat papeza ako zastupcu vsetkych krestanov??? Preco vymyslas tie klamstva o Lutherovi ??? Katolicizmus nikdy nebol nieje a nebude zakladom krestanstva. To je bohuzial medialne rozsirena loz, ale pravda to nieje. A nakolko biblicky krestania niesu sucastou katolicizmu, maju sa pravo voci jeho bludom ohradovat a vdaka bohu ze to robia, ako to v tej dobe robil Luther.
Karel inac tvrdi ze je clen AC. Ja som sa v zivote nevidel katolika, ktori by tvrdil ze je katolikom a pritom by popieral napriklad neposkvrnenost marie, jej spoluvykupitelstvo, jej bozske srdce, modlitby k zomrelym, nezmyselny protibiblicky celibat, neomylnost papeza, a ine tazke bludy - a tym sa snazil o ekumenizmus. Tiez ste si to vsimli ???
Otazka potom je: Preco je potom brat Karel vlastne clen jednej s evanjelikalnych cirkví ???
|
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 28. listopad 2006 @ 16:59:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravím Tě gojim,
píšeš - Karel prepac za uprimnost, ale Tvoj clanok je jedna vacsia blbost za druhou. Krestanstvo nemalo, nema a ani nebude mat nikdy nic spolocne s katolicizmom, ani pred, ani pocas a ani po roku 1517.
Naprosto s tebou gojim nesouhlasím. Já jsem uvěřil ve skupince, kam chodili i katolíci. I přes nesouhlas s jejich mariánskou úctou, celibátem, atd.. vím zcela jistě, že jsou to moji sourozenci v Ježíši Kristu.
Ano, nikdy nebudu akceptovat, přijímat mariánskou úctu, celibát, křtění malých dětí, neomylnost papeže - ale to z katolíků nedělá neobrácené křesťany! A přesto přeze všechno vím, že mnozí z nich jsou obrácení křesťané.
Katolicizmus nikdy nebol nieje a nebude zakladom krestanstva. - souhlasím s tebou, ale i protestantismus není dokonalý. Já třebas nesouhlasím s Trojičním učením. Téměř každý z vás se modlí k Duchu svatému jako by se nechumelilo a přitom v Bibli není ani jedna modlitba k Duchu svatému.
Gregorius mi tvrdí, že vyznávám modalismus. O modalismu se přitom nepíše vůbec v Bibli, ale v koncilech těch katolíků, nebiblických katolíků, s kterýma nechcete na druhou stranu nic mít. Gregorius mi píše něco o modalismu a přitom zastává zásadu jenom písmo.
Já vím, že věroučně to mají katolíci nejdál od původní křesťanské církve, ale na druhou stranu to z nich nedělá nekřesťany. I přesto přeze všechno jsou to křesťané.
Karels
|
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Gojim v Úterý, 28. listopad 2006 @ 18:10:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mily brat Karel!
Cisto hypotetycka otazka: ako po svojej smrti skonci podla teba clovek, ktori bol celi zivot uprimny Svedok Jehovov? Celi zivot robil dobre skutky, hlasal jehovovo kralovstvo, ctil si rodicov, bol moralne cisty, nekradol, nepil, nefajcil, :-))) dokonca si ani raz neurobil transfuziu krvi ... V praci bol prikladom pracovitosti a doma vzorny otec.
Jehovismus je vzdialeny od povodneho biblickeho ucenia percentualne rovnako, ako katolicizmus, iba tak povediac" s opacnej strany." Jehovisti neveria ze Jezis je Bohom, katolici zase ho zase nahradili mariou a mnozstvom ineho.
Mas ten pocit, ze by takyto clovek skoncil v pekle ??? Ja nie. Ved to co robi, robi s uprimnosti. Viem ze su jehovisti, ktori ovladaju ostatnych, zneuzivaju svoje postavenie, v mene jehovu zaberaju majetky, zavadzaju a robia to uplne vedome. Ale o tychto teraz nieje rec. Ja som hovoril o takom priemernom, prostom jehovistovi.
Je to dovod pre mna, vyhlasit zjednotenie s brooklinom v ramci ekumenizmu za prioritu pre krestanov? Je dobre vyhlasovat snahy o reformaciu svedkov jehovovych za zlu, nakolko neprebieha pod taktovkou brooklinskej straznej veze? Je dobre vyhlasovat brooklinskych najvyssich jehovistov za spolu-predstavitelov krestanstva? Je spravne prebrat ich nazory na Pismo? A co mormoni? Vies kolko ich uz je ? Su to mili, inteligentni a vzdelani ludia. Spojime sa s nimi Karel?
Pokial tvrdim ze niesom jehovista lebo nesuhlasim s ich 10 nasobnymi koncami sveta, ale - cisto hypotetycky- hlasam neomylnost napriklad straznej veze, tak sa dostavam do rozporu nielen sam zo sebou. Teda, nieje podstatne, ze si to mnohi mozu vseliako vysvetlit, ale problem je, ze v Pisme je napisane:
Marek 9:42 Ktokoľvek by zviedol na hriech jedno z týchto maličkých veriacich, lepšie by bolo, keby mu oslí žarnov zavesili na šiju a hodili ho do mora.
|
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 28. listopad 2006 @ 18:18:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Chápu to,
ale je třeba řešit případ od případu. Katolíka od jiného katolíka. Myslím si, že se bude každý katolík lišit ve svém poznání a přístupu k Bohu. Určitě jsou mezi nimi řady neobrácených lidí, četl jsem, že i mezi kněžími, klérem jsou takoví.
Já jsem se mohl setkat s obrácenými katolíky, i přes nesouhlas s jejich mariánskou úctou bych se s takovým katolíkem modlil - a taky jsem to dělal.
Někteří na tomto fóru mají strach ze sjednocení uniformity pod hlavičkou katolické církve. Můžu všechny ujistit, to se nestane. Nikdo se nevzdá svých pozic - ani katolíci, ale ani protestanté.
Je pravdou, že pro znovunarození je potřeba víc než upřímnost, je k tomu potřeba Boží milost a Boží slovo - Bibli. Obojí, jak Boží milost, tak i četbu Biblických textů v katolické církvi mají.
Svědkové Jehovovi a mormony bych vůbec do ekumeny nepozval, protože opravdu jejich učení je dost vzdáleno od ortodoxie Svatých textů Bible.
Karels
|
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Gojim v Úterý, 28. listopad 2006 @ 19:46:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Drahy brat Karel !!!
Mam obrovske obavy zo zjednotením sa s katolicizmom, a vobec sa tym netajim.
Najzaludnejsie je, ze krestania si vacsinou neuvedomuju, ze so spojenim sa z
katolicizmom, ktore mily brat Karel hlasas, je najvacsi problem to uplne
najzakladnejsie - otazka spasenia !!!
Vacsina evanjelikalnych krestanov, totiz povazuje za krestana cloveka, ktori prijal v
znovuzrodeni Jezisa Krista do srdca. Na druhej strane katolicka teologia v podstate
hlasa opak. Krestanom (spasenym)
sa stal clovek ktory vstupil do "cirkve" ....To je obrovsky rozdiel a absolutne
protibiblicka teza ktora ma vazne nasledky. A to nikdy, nikdy nezmenia.
Zamyslete se nad následujícím vysvětlení „Katolického Evangelismu“ Tomem Forrestem
skupině katolických Charismatiků:
Náš úkol je udělat z lidi plné Křesťany tím, že je přivedeme do katolické církve. A tak
evangelizace není plně úspěšná, pouze částečná, pokud není konvert přiveden do
(katolické) církve. Poslechněte si slova papeže Pavla IV. To je dokument, který by
každý z vás měl mít doma.. pojmenovaný: „O Evangelizaci v Moderním Světě“. A toto říká
papež: „Závazek nového konverta nemůže zůstat abstraktní „Ale já jsem Křesťan“- to je
příliš abstraktní! To musí mít konkrétní a viditelnou formu tím, že vstoupí do
(katolické) církve, viditelné svátosti spásy“.
Rád tato slova říkám a řeknu je znovu: „Viditelná svátost spásy!“ To je to čím církev
je, a pakliže tomu tak je, musím evangelizovat do církve! Nepozvete někoho aby se stal
Křesťanem, pozvete je, aby se stali katolíky! Proč je to tak důležité? Za prvé: Je
sedm svátostí a katolická církev má všech sedm. Na naších oltářích máme tělo Kristovo,
pijeme Kristovu krev. Ježíš je na naších oltářích živý, jako oběť... Stáváme se jedni
s Kristem v přijímání. Jako Katolíci máme Marii, a ta naše Máma, Královna Ráje, se za
nás modlí, až do doby, kdy nás uvidí ve slávě... Jako katolíci máme papežství,
historii papežů od Petra až po Jana Pavla II.. máme skálu, na které Kristus postavil
svou církev. Jako Katolíci - a toto miluji - máme očistec. Díky Bohu! Jsem jeden z
těch, kteří by nikdy nedostali tu požehnanou vizi bez něj. Je to ta jediná cesta.
A tak jako Katolíci, naším úkolem je použít zbývající desetiletí a evangelizovat
každého, koho můžeme, do katolické církve a třetího tisíciletí katolické historie.
(Roman Catholic Doubletalk at Indianapolis°90 Foundation July-August 1990).
Pre katolika spasa neprichadza skrze osobne prijatie Jezisa Krista do srdca, ale je to zdlhavy proces
ktori sa zacina krstom, potom zalezi na jeho pokracujucom vztahu s rkc. Ucast na
sviatostiach, pokanie, dobre skutky, odpustky na skratenie doby v ocistci, nekonecne omse,
tantricke ruzence modlene v prospech niekoho, nehovorim o nasilnom vtlkani uctievania
marie, suhlasu s jej neposkvrnenostou,
spoluvykupitelstvom, orodovnictvom, vzdy-panenstvom :-))), modlitbam k nej ako kralovnej pokoja,
utocisku hriesnikov a ine protibiblicke herezie.
Co sa
stalo, ze cast evanjelikalnych krestanov zrazu zmenila postoje? Co je za tym, ze evanjelici
spisuju s katolicizmom zmluvy, kde
absolutne stracaju svoju vlastnu identitu
ale aj sliapu po krvi svojich predkov - otcov vo viere, milionov
krestanov, ktori by radsej zomreli, nez by
prijali transubstanciaciu, uctievanie zomrelych a cely zbytok falosneho evanjelia???
Niesi, brat Karels, v tom tiez? Asi ano, vsak? Dovolujem si Ta ale upozornit, ze trend
ekumenizmu je iluziou. Ako bude posudzovane pred Vecnym Sudcom, ak niekto vedome sliape
po tom najzakladnejsom, pre co Jezis prisiel
na tento svet? - pre spasenie ludskej duse... |
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 28. listopad 2006 @ 20:54:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vím,
že s katolíky a katolickou teologií je to nejvíc problematické. Jako protestanté se daleko víc můžeme domluvit, než s katolíky.
To všechno, co píšeš gojim o věrouce katolické církve znám a v žádném případě to nevyznávám. Těžko říct, mnoho přispěvovatelů tady na Grano Salis tvrdí, že katolictví není totéž, co křesťanství.
Ale stejně tak můžu chápat i reformaci, je to jenom určitá podoba zbožnosti, určitá podoba křesťanství.
Při posouzení čehokoliv je samozřejmě klíčem k výkladu a pochopení potřeba srovnávat s Biblí. Určitě v Bibli není modlitba o přímluvu k Marii, není tam neomylnost papeže atd. Teď ale záleží, zda tyto věroučné body katolické církve jsou tak závažné, že vyloučí ze spásy člověka, který by se začal o křesťanství v jeho katolické podobě zajímat.
Já mám osobní zkušenost s tím, že i přes věroučné body katolické církve se lidé v katolické církvi znovunarodili, že katolíci, mnozí katolíci mají osobní vztah s Bohem, jaký mám i já.
Mám snad katolíky odrazovat, aby odešli z katolické církve a ostatní nevěřící lidi mám zrazovat od vstupu do této církve? Já myslím, že ne. Popravdě, když na to téma přijde řeč, tak upřímně vysvětlím někomu, koho to zajímá - jaký je rozdíl v teologii katolické církve od teologie reformované církve. Nezapomenu vyzdvihnout klady a přínos reformované teologie oproti katolické teologii - to je jasné.
Z mého pohledu jsou ty některé věroučné body katolické církve taky neakceptovatelné, ale co mám dělat, vím, že stejně nic neovlivním. A pokud vím, že ke spáse přivedou i tam, v katolické církvi tak skutečně nikomu nebráním a neodrazuju ho od vstupu ke katolíkům. Jistě, pokud to jde tak se ho spíš snažím přivést do své domovské církve - do Apoštolské církve.
Ekumena s katolíky? Já myslím, že ta nikdy nebude. Ostatně například pravoslavní to vzdali a od ekumenických snah odstoupili. Taky je chyba omlouvat se katolíkům za reformaci, to je fakt blbost.
Karels
|
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 28. listopad 2006 @ 21:01:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ještě dodatek,
na čem ekumena skončí bude rozdílný pohled na Marii, mariánskou úctu. V tom jsem naprosto zajedno s reformací - prosba o přimluvu Marie, nebo jiných přimluvců se naprosto rozchází nejenom s tradicí reformace, ale i ortodoxií biblických textů.
Stojí psáno: "Toto vám píšu, děti moje, abyste nehřešili. Avšak zhřeší-li kdo, máme u Otce přímluvce, Ježíše Krista spravedlivého." (1 Jan 2:1)
Jeden přímluvce - Ježíš Kristus a pokud v něčem selžou ekumenické snahy, tak na tomto bodě - já myslím, že evangelikální křesťané z tohoto bodu nemůžou nikdy ustoupit, to ani nejde - Ježíš jako jediný přímluvce, ne Marie, nebo Svatí.
Karels
|
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Gojim v Středa, 29. listopad 2006 @ 11:17:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravim Karels
Dovolim si, mily brat Karels, opat s Tebou nesuhlasit , nakolko len Tvoje clanky, su hlbokym
rozporom s tym, co momentalne pises:
To všechno, co píšeš gojim o věrouce katolické církve znám a v žádném případě to
nevyznávám. Těžko říct, mnoho přispěvovatelů tady na Grano Salis tvrdí, že katolictví
není totéž, co křesťanství
Skutocne neviem, co vlastne poznas, ale dovolim si tvrdit ze katolicizmus vyznavas. V jednej reakcii,
na ktoru som dodnes nedostal od teba odpoved, som si dovolil urobit taky vyber/rešerš s Tvojich clankov, kde
su konkretne citaty, vyroky, kde prezentujes marianstvo, modlitby k zomrelym, kde pises o
papezovi ako o reprezentantovi vsetkych krestanov - skratka nezainteresovany clovek mozno
ani neuveri ze si clenom apostolskej cirkve.
V pripade ze Ti moja reakcia usla, tu je,
je s Tvojho clanku - Křesťané, pojďme se společně modlit.
Pokial by si naozaj poznal jadro rozporu medzi krestanstvom a katolicizmom, zvestoval by si katolikom
znovuzrodenie ako podmienku spasy,
hovoril by si o prijati Jezisa Krista ako svojho osobneho spasitela. Urcite, ze by si sa stretol s opoziciou,
mozno by ti tvrdili ze oni Jezisa prijali v oplatke a podobne nezmysli. Tvoje clanky ale jednoznacne
vyzeraju uplne opacne ! Urcite nie tak, ze by si chcel rozsirit rady znovuzrodenych
katolikov. Su skor akoby verziou katolicizmu, urcenou pre protestantov.
Dalej, velmi nebezpecne, su Tvoje tvrdenia o tom, ze na katolicizme vlastne nemozes nic
ovplyvnit, teda nemozes
zmenit katolicke, protibiblicke dogmy. Moja otazka, mily brat Karels je, preco sa nam to
za kazdu cenu snazis podsuvat? Tym urazas pocetne skupiny krestanov, ktori boli
vyslobodeni s katolickeho modlarstva a v takych regionoch ako napriklad slovensko,
celili zo strany katolikov fanatickemu stopovaniu. Nehovorim o roku
1517 ale o roku 2006. To iste sa tyka viacerych pripadov s Polska, Spanielska, Mexika a
mnohych inych statov.
Nechcem rozoberat, co sa s clovekom po duchovnej stranke stane, v pripade,
ak sa stane vyznavacom marianskeho spiritizmu, nakolko to je na dlhy rozbor. Ale jednym zo znakov je,
ze duch ktori sa prezentuje ako biblicka maria, neznesie ziadne kompromisy s biblickym krestanstvom.
To je zaroven dovod, preco neexistuju katolici
ktori by sa snazili v ramci ekumenizmu zblizit s evanjelikalnymi krestanmi tak, ze by sa
vzdali svojich protibiblickych marianskych bludov. Vsimol si si, ze opak, eqvivalent Teba
medzi katolikmi neexistuje? Neexistuje katolik ktori by tvrdil ze je katolik a pritom by
verejne zapochyboval o modlarstve uctievania zomrelych, o bozskosti marie,
o nebiblickosti transubstanciacie a.i. A co myslis preco ??? |
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Středa, 29. listopad 2006 @ 11:56:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Karelsi,
o modalismu se píše také na evangelikálních apologetických serverech. Je to normální popis bludného učení, které je v rozporu s Biblí. Nejen se závěry koncilů.
Měj se dobře |
]
|
|
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 28. listopad 2006 @ 17:21:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Článek si dal za cíl ukázat na absurdnost kritizovat dnešní katolíky chováním církve ve 12. století. Dnešní katolíky kritizujte za dnešní chování a ne za dávnou minulost!
Vzhledem k tomu, že reformovaná církev navázala na předešlé křesťanství, potom by i problém s církví ve 12. století měl být správně problémem reformované církve.
Zdá se vám to absurdní?! Činit zodpovědnou reformovanou církev za něco z dávné historie církve. Já s vámi naprosto a bezvýhradně souhlasím, proto podobně nevytahujte záležitosti staré 600 let na naše sourozence katolíky.
Karels
|
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 28. listopad 2006 @ 18:09:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Činit dnešní katolíky a katolickou církev zodpovědným za něco z minulosti je stejně stupidní jako logika s kterou se odvolávali někteří křesťané na jeden biblický text při pogromech židů:
"Váš otec je ďábel a vy chcete dělat, co on žádá. On byl vrah od počátku a nestál v pravdě, poněvadž v něm pravda není. Když mluví, nemůže jinak než lhát, protože je lhář a otec lži." (Jan 8:44)
Ano, Pán Ježíš nemůže lhát, proto tento biblický text platí, ale netýká se to židů například v 17. století! Tohle slovo se týkalo generace židů v prvním století, nikoho dalšího! Možná jenom těch konkrétních židů, které oslovil Ježíš, nikoho dalšího ne! A přesto si to stupidní antisemiti vzali za svoje motto v boji proti židům...
Karels
|
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: EdPilgrim v Úterý, 28. listopad 2006 @ 23:56:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Z celého článku, pokud jsem správně pochopil, poukazuješ na kontinuitu bludů a míru zodpovědnosti za ně. S tím by se dalo do určité míry souhlasit. Nijak se nechci zastávat reformátorů, kteří se pokoušeli očistit církev. Jenomže problém nastává v tom, že bludy se nashromáždily po celá staletí a podílelo se na jejich uvedení do života velmi mnoho lidí. Kdyby se pokusil M.Luther vymýtit všechny bludy najednou, patrně by pohřbil všechny i ty nejzákladnější reformy. Problémem protestantismu jak ho vnímáme nyní je v tom, že se po každém kroku spokojíme s dílčím krokem a ten jaksi zakonzervujeme do tradice našeho současného poznání. Je to podobný mechanismus, jako když použijeme příměr s čištěním cibule. Ta jak ji známe se nedá bez úpravy jíst. Musíme postupně poctivě jednu slupku za druhou oloupat, tedy ji odstranit až do běla. Stejně tak s křesťanstvím. Je úplně lhostejné, do které denominace patřím, ale je zásadní jak dalece miluji svého Pána a jak dalece se Mu coby budoucí nevěsta chci líbit. Mám na mysli to, když s Ním chodím a neustále s Ním přebývám, tak Ho také přirozeně poznávám. A jako Jeho budoucí nevěsta Mu nebudu dělat naschvály, nebudu si prosazovat věci, které se líbí jenom mé tělesné přirozenosti a už vůbec nebudu provozovat něco co nazval ohavností. To ostatně nedělají ani pozemští lidé, kteří usilují o dobré manželské soužití. Pokud budeme vycházet z tohoto úhlu, tak se nám nemůže stát, že bychom mohli pobloudit. Charakter našeho Pána-Ženicha máme možnost dopodrobna poznat v Písmech a na modlitbách. Tady bych Ti Karle chtěl připomenout, že naše povinnost je pouze svědčit o tom co pro nás Ježíš udělal, hlásat čisté evangelium, to evangelium, které hlásali apoštolové a pokud kdo přijme spasení o toho se Pán sám postará. Píšeš, že máte na domácích skupinkách lidi z různých denominací. Jestliže tito lidé začnou stagnovat nebo odmítnou ze sebe sloupávat ty pomyslné slupky bludů je to jenom jejich volba, samozřejmě k jejich škodě. Ale daleko větší tragedie by byla, kdyby ten co má poznání, se snažil přiblížit ve své vstřícnosti člověku tím, že by se nakazil falešným učením, nebo na něho neupozorňoval. O takových koncích je v Písmu dostatek příkladů. Když to shrnu, tak žádná ekuména nefunguje ani žádné techniky známé z byznysu. |
]
|
|
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: bartonec v Úterý, 28. listopad 2006 @ 21:02:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Děkuji Ti Karelsi za tento článek. V Těchto intencích přemýšlím také. Refomovaným a gojimům rozumím, já jsem byl před několika lety podobné "pako". Znovuzrozené, upřímné, zaujaté, ale "pako". Je to vývoj.
Ahoj a jen tak dál
Tomáš Bartonec
bratr protestant z Dolní Lhoty |
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 28. listopad 2006 @ 21:11:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravím Tě bratře bartonci,
já se o těch věcech snažím přemýšlet. Já jsem duchovně vyrostl ve skupince, kam chodili křesťané od baptistů, křesťanských sborů, bratrské církve, adventistů sedmého dne, katolíků, Apoštolské církve a dalších denominací.
Určitě mě to "poznamenalo", navíc na Grano Salis zjjišťuju, kolik možných výkladů Božího slova existuje + to, že vidím obtížnost toho něco změnit. Takže článek, respektive články, které píšu se pohybují od upřímné touhy najít pravdu na jedné straně s očekáváním toho, že nic nezmění na druhé straně.
V pokoji Karels
p.s. pokud se s katolíky a dalšími denominacemi na něčem dohodneme, tak to budou spíš praktický věci, než teologie |
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 21:12:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Tomáši, to je ta nejoptimističtější kritika učení, s jakou jsem se zatím na granu potkal.
Olin |
]
Re: Zamyšlení nad morální zodpovědností křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: Gojim v Středa, 29. listopad 2006 @ 13:35:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Bartonec!!!
S vyrazmi ako blazon, blaznivy, som sa zo strany nasich katolickych bratov stretol
mnoho krat. (Neviem ako v Sliezsku, ale na Slovensku znamena "pako" oznacenie pre blazna, pomatenca)
Vznika casto v momente, kedy dochadzaju argumenty a nastupuju emocie. Je to jednoduche
a pouziva to casto aj olin. Netreba nic vysvetlovat, odpadne tazoba zdovodnovat nezdovodnitelne.
Povedzme dlhy clanok plny dokazov, faktov, argumentov sa znesie zo stola vetou - pisal to
pako, aj ja som bol ako on, ale uz niesom. Ake jednoduche, vsak?
Ale aj tak si myslim, pokial niekto oznaci znovuzrodenie, uprimnost, a prvotny, silny
vztah a citlivost na Boha - blaznovstvom, je to sila. Ved biblia definuje blaznovstvo
uplne inac - napriklad:
Matus: 7,26
A každý, kto čuje tieto moje slová a nečiní ich, bude pripodobnený človeku bláznovi,
ktorý vystavil svoj dom na piesku.
v kontexte s:
Lukáš 11:27
A stalo sa v tom, ako to hovoril, že nejaká žena zo zástupu pozdvihla svoj hlas a
povedala mu: Blahoslavený život, ktorý ťa nosil, a prsia, ktoré si požíval!. On však
riekol: Omnoho blahoslavenejší sú tí, čo počuli slovo Božie a zachovávajú ho...
v kontexte s
Matus: 7,26
A každý, kto čuje tieto moje slová a nečiní ich, bude pripodobnený človeku bláznovi,
ktorý vystavil svoj dom na piesku.
v kontexte s :
Príslovia 26:11 Blázon, ktorý opakuje svoje bláznovstvo, je ako pes, čo sa vracia k
svojmu vývratku.
|
]
|
|
|
|