Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 557 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487313
přístupů od 17. 10. 2001

Mladým: Šikana i na církevní škole?
Vloženo Čtvrtek, 18. duben 2002 @ 17:36:41 CEST Vložil: Bolek

Služba bližním poslal Bobby

Šikana i na církevní škole? aktuální příběh   "Modlím se za to, aby se zlo lidí, které je na naší škole, vytratilo," promlouvá kněz při mši svaté. Mše končí tak, jak i začala. Stejnou modlitbou, prosbou o vyslyšení. Na církevní škole se děje bezpráví. Sandra se bojí každého dne, kdy má jít do školy. Má strach ze dvou spolužaček Heleny a Hanky. Chtějí po ní peníze, prý je potřebují na drogy. Když jim je nedá, vyhrožují, že ji zabijí. Mají zlé oči a vystřelovací nůž. Dívka je zoufalá, vykřikuje ze spaní, ztrácí se před očima. Svěřuje se rodičům. Ředitel školy zuří. Má důležitější program, než aby se zabýval nějakými nesmyslnými problémy. Chce jít na mši. Násilí a drogy na "jeho" škole ? Nic takového nesmí vyjít najevo ! Za každou cenu nesmí ! Sandra a její rodiče jsou obviněni ze lži. Vedení školy nekompromisně odmítá fakt trestného činu na škole. Ředitel provádí šetření neodborně a konfrontuje všechny zúčastněné. Agresivní dívky suverénně zapírají a až do konce školního roku spolu nepromluví ani slovo. Ze dne na den převádějí rodiče jedné z nich na konto školy několikatisícový finanční obnos. Sandra žádá rodiče, aby se o pomoc obrátili na policii. Věří jí. Ta sepíše protokol o situaci, která se zdá být jasná. Drogy si našly cestu i na církevní školu. Pan ředitel však má o situaci svoji představu. S policisty si - podle jeho slov - přátelsky popovídal. Ve škole je se Sandrou sepsán druhý protokol. Přesně takový, jaký si vedení školy přeje. Je o tom, že to, co se stalo, se vlastně nikdy nestalo. Několik hodin, bez vědomí rodičů a s vědomím školy, policisté Sandru psychicky deptají. Když podsunutý protokol nepodepíše, přijde prý do pasťáku. Oni mají čas čekat, přinesou si spacáky a ve škole i přespí. Vyděšená dívka jejich nátlaku podléhá. Výchovná poradkyně děkuje Sandře za to, že byla tak hodná a původní výpověď "změnila". Dokonce ji vybízí, aby před třídou prohlásila, že si to celé vymyslela. Dívka odmítá. Bezpráví na škole pokračuje zdárně dál. Jeptiška, která je třídní učitelkou, se po celou dobu ohromně činí. Posměchem a narážkami usiluje o to, aby Sandru vytěsnila z dětského kolektivu. Naštěstí se jí to nedaří. Statečná dívenka, která své utrpení snáší s noblesou, která má ráda svou školu a kamarádky v ní, se nervově zhroutí. Vedení školy ji hrubě obviňuje z toho, že si dovolila pozvat do školy inspektory. Ti v šetření přešlapují, nic nevyšetří, protože nechtějí. Inspektoři se tváří v tvář Sandřiným rodičům dívají do země a pokyvují hlavami. Úřednická moc se najednou zdá být naprosto bezmocná. Výchovná poradkyně "doporučuje" Sandřiným rodičům, aby jejich dcera dobrovolně odešla ze školy. Jinak propadne. Ta, která má v psychologickém posudku uvedeno : studijní typ. S blížícím se vysvědčením se dívčin prospěch překvapivě zhoršuje. Učitelská msta se naplňuje. Na Sandřině psacím stole leží strom života. Je nakreslený příjemně barevně. V jeho kmeni je však patrný suk. Je hluboký a nepřehlédnutelný. Symbolizuje zraněnou duši dítěte, kterému ublížil lidský netvor. Způsobil mu bouli na duši. Diskuse k příběhu: Jde o velmi emocionální výpověď matky postižené dívky. Tak zaujaté, že může vzbuzovat i pochybnosti, zda se příběh odehrál tak, jak je vylíčen. Pro mě osobně je nepochybné, že ředitel školy vedl šetření případu tak, že nebylo a už asi nebude možné zjistit pravdu. Konfrontovat oběť s obviněnými je základní chyba, většinou zavede vyšetřování do slepé uličky a "zamete stopy". Pochybnosti také vzbuzuje naznačované spiknutí školy, policie i školní inspekce proti oběti a jejím rodičům. Vypadá to nepravděpodobně, ale věci se v podobných případech skutečně takto vyvinou. Škola často reaguje apriorním popíráním výskytu šikany a vzbuzuje dojem, že - stejně jako rodiče oběti - i učitelé soudí, že přiznání šikany automaticky znamená selhání školy. Domnívám se ale, že o pravdivosti takové představy by se dalo s úspěchem pochybovat bez ohledu na to, jak je všeobecně přijímána. Odborníci soudí, že šikana je vlastně onemocnění skupiny, která ztrácí imunitu vůči aktivitám citově deprivovaných jedinců. Takto oslabené děti přicházejí do školy právě tak, jako nemocní přicházejí do nemocnice. Zde jsou ale lékaři, které společnost všestranně vybavila k boji s nemocemi. Jsou systematicky připravováni na lékařských fakultách, které platíme, stejně jako vysoce erudované docenty a profesory. Výzkum a výuka medicíny mají dlouhou tradici a lékaři vstupují do praxe velmi dobře připraveni. Nic takového ale nelze říci o učitelích, neboť společnost jim zatím nedala vůbec nic, co by mohli využít k řešení problému, který sama způsobila. Ani jsme se učitelů nezeptali, zda jsou ochotni za nás řešit to, co jsme si nadrobili. Jen automaticky, jako samozřejmost předpokládáme, že je to jejich povinnost a že je za to platíme. Ale je to opravdu tak? Skutečně jde o problém tak jednoduchý, že si s ním učitel může poradit jen tak mimochodem, při výuce předmětů? Obávám se, že tohle si může myslet jen ten, kdo o šikaně mnoho neví nebo nechce vědět. Myslím, že teprve až projevíme odpovědnější postoj a přijmeme reálnější představu o řešení společenského problému šikany, můžeme se dočkat také aktivního postoje učitelů, vedení škol a příslušných institucí. V. Polák, Praha K tomu příběhu se mi něco těžko píše. Těžko proto, že je mi z něj těžko na duši. Nejsem si jista, je-li to celé možné, ale o to asi ani tak nejde. Jde o to, že autorka má asi moc smutné zkušenosti, což se projevilo i v příběhu. Chce se mi říct, že to, co tam píše snad není možné, a že já jsem se s ničím podobným nesetkala, ale na druhé straně je pravda, že já jsem si pro své dítě i pro sebe vždy školy pečlivě vybírala a to hlavně dle kvality lidí, kteří v ní pracují, tudíž nevím, jak je to na školách, kam bych své dítě ani sebe neumístila. O případu podobné závažnosti jsem v Brně slyšela jen jednou a to pouze "z několikáté ruky" (tudíž nezaručuji pravdivost) a skončilo to opět odchodem postiženého na jinou školu. Ovšem i tam se prý škola přece jen snažila pomoci a vyčerpala všechny prostředky, které měla tj. trojky z chování, protože k přeřazení viníků by musela mít souhlas rodičů viníků a ti nesouhlasili. Takže - kdo ví. Z.P., Brno Přečetla jsem si příběh Sandry a navzdory titulku v záhlaví rubriky - Aktuální příběh - jsem dlouho nemohla pochopit, že děj se odehrává teď a tady, a nikoliv v  daleké historii a v nějaké jiné zemi. Trochu mi to připomíná dobu temna a hon na čarodějnice. Musím ale přiznat, že v hloubi duše se bráním tomu všemu uvěřit. (Ostatně i to je známý rys šikany, že "ostatní" nevěří a mají snahu dávat všechno za vinu oběti.) Příběh je skutečně emotivně napsaný, když jde ale rodičům o jejich děti, mají na to právo. Nicméně, možná že tato jednostrannost nutí člověka klást si především otázky: Opravdu všichni "z té druhé strany" měli v sobě tolik cynismu, krátkozrakosti i zbabělosti, že byli schopni obětovat lidský (dětský) život jakémusi zdání solidnosti instituce a svému klidu? Anebo to všechno je jen nekompetentnost a až tragická nevědomost, a nikoliv zlý úmysl? Ale co je horší? Šikaně se v posledních letech dostalo značné publicity a to nejen z pohledu čtenáře dychtícího po senzacích, ale především z hlediska osvěty - zejména knihy Michala Koláře znamenají v tomto směru přelom a jsou pro učitele (a všechny, kdo pracují s dětmi) neocenitelnou praktickou pomůckou v "boji se šikanou". Svůj význam má i metodický pokyn k šikaně, který vydalo ministerstvo školství. Domnívám se, že každý kantor (natož ředitel školy), který nezavírá před šikanou oči a chápe její společenskou nebezpečnost (a měli by být takoví všichni), má možnost dozvědět se o tomto fenoménu alespoň základní informace, které mu pomohou vyvarovat se případných "přehmatů". Pokud taková vůle na škole není, pak nevím, jaké je vlastně její poslání. Vždyť za čas se "tolerované" zlo obrátí proti ní samotné a nakonec ho pocítíme my všichni. Zuzana Fojtíková, Praha


"Šikana i na církevní škole?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy