Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 474 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485904
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Přerušené písmeno vav ve slově pokoj ukazuje k Ježíši
Vloženo Pátek, 24. listopad 2006 @ 14:29:20 CET Vložil: xxx

O Bibli
Přerušené písmeno vav ve slově pokoj ukazuje k Ježíši Kristu
Text, nad kterým budeme nyní uvažovat, je ve Svatých textech Bible, v knize Numeri: „Proto vyhlas: Hle, daruji mu svou smlouvu pokoje.“ (Numeri 25:12) Hebrejsky: לכן אמר הנני נתן לו את־בריתי שׁלום׃ – tento text je něčím zvláštní. Jako jeden z mála biblických textů obsahuje ortografickou zajímavost. V posledním slově této věty, tedy ve slově pokoj, což je hebrejsky שׁלום [šalom], je přerušené písmeno ו vav. [1]

Obrázek slova שׁלום šalom s přerušeným ו vav biblické knihy Numeri 25:12 vypadá takto: Existuje řada vysvětlení, proč tomu tak je. Uvedu jedno z několika možných tradičních vysvětlení a poté mesiášské vysvětlení, vysvětlení s ohledem na Našeho Pána Ježíše Krista. Pinchas, syn Eleazara, syna kněze Árona zavraždil izraelského muže i s jeho midjánskou ženou. Midjánci byli tehdy, v té době považováni za nepřátele Izraele, byli to modloslužebníci. Pinchas tak učinil z horlivosti pro Hospodina. Pinchas vzal do ruky oštěp a zabil tímto oštěpem oba dva – jak Izraelitu, tak i jeho pohanskou ženu. Hospodinův trest, který hrozil celé izraelské pospolitosti, byl tímto skutkem zastaven. Na důkaz přízně Hospodina nejenom vůči Izraeli, ale především vůči Pinchasovi, Hospodin prohlásil: „Proto vyhlas: Hle, daruji mu svou smlouvu pokoje.“ (Numeri 25:12) K celkovému pochopení je to velice obtížný oddíl Božího slova Svatých textů Bible. Zřejmě činil potíže vykladačům Bible v průběhu věků. Po takovémto násilném činu je Pinchasovi přiznána smlouva pokoje. Písmeno ו vav ve slově שׁלום pokoj, mír je přerušeno a cosi se nám tím chce říct. Pán Bůh sice daruje Pinchasovi smlouvu pokoje, ale nemůže to být dokonalý pokoj, právě kvůli Pinchasově násilné akci. A onu nedokonalost smlouvy pokoje uzavřenou s Pinchasem můžeme spatřovat v přerušeném hebrejském písmenu ו vav. To je jedno z řady vysvětlení, tradičních vysvětlení této ortografické zajímavosti. Nabízí se nám určité srovnání, určitá podobnost, kdy král David nemohl postavit Jeruzalémský chrám kvůli tomu, že prolil mnoho krve, přestože byl příkladným služebníkem Božím. Já se nyní pokusím o jiné vysvětlení, které ukazuje až k Našemu Pánu Ježíši Kristu. Písmeno ו vav má numerickou hodnotu šest. Šestka je dost významné číslo v širších biblických souvislostech. Šestého dne stvořil Náš Bůh člověka, šest dní člověk pracuje, aby si sedmého dne odpočinul. Šest tisíciletí uběhne, než přijde Kristus. Prostě ו vav a jeho číselná hodnota je spjatá s člověkem. Číslo šest je číslem člověka, teprve sedmého dne se završuje stvoření, když se člověk setkává se svým Stvořitelem. ו vav je prostě číslem člověka, protože ו vav má numerickou hodnotu čest. Náš uvažovaný text, text z biblické knihy Numeri 25:12 a přerušené hebrejské písmeno ו vav nám napovídá, že člověk byl „zlomen“ kvůli smlouvě pokoje. Člověk, Mesiáš, který přinesl pokání Izraeli a nejenom Izraeli, ale celému světu je jasným obrazem trpícího Ježíše a jeho díla vykoupení. Přerušené ו vav „signalizuje“ poctivému čtenáři Svatých textů Bible, že pokoj, smlouva pokoje v sobě zahrnuje utrpení, že smlouva pokoje se zrodila v bolestech. A v tomto okamžiku se nám určitě vybavují některé biblické texty: „Ježíš za svého pozemského života přinesl s bolestným voláním a slzami oběť modliteb a úpěnlivých proseb Bohu..“ (Židům 5:7), nebo „Jenže On (Ježíš) byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni.“ (Izaiáš 53:5) Přinejmenším ještě jedno vysvětlení, jeden další výklad je možný nalézt v problematice smyslu přerušeného ו vav ve slově שׁלום pokoj verše Numeri 25:12. Písmeno ו vav je přerušené z jednoho prostého důvodu. Svatopisec, hagiograf, který takto písmeno ו vav ve slově שׁלום pokoj napsal, nám chce naznačit, že smlouva pokoje uzavřená s Pinchasem nebyla dokonalá, nebyla absolutní. Na tu dokonalou smlouvu, smlouvu pokoje jsme museli počkat až v osobě Mesiáše. Jako vyznávající křesťané víme, že oním Mesiášem je Ježíš. Úvahu zakončím citací ze Svatých textů Bible: „Když jsme tedy ospravedlněni z víry, máme pokoj s Bohem skrze našeho Pána Ježíše Krista.“ (Římanům 5:1) Karels
poznámky: 1. Koho by tato problematika zajímala více:

http://www.win.tue.nl/~aeb/natlang/hebrew/hebrew_bible.html


"Přerušené písmeno vav ve slově pokoj ukazuje k Ježíši" | Přihlásit/Vytvořit účet | 16 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Přerušené písmeno vav ve slově pokoj ukazuje k Ježíši (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 24. listopad 2006 @ 15:29:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přerušené písmeno ו vav ve slově שׁלום pokoj verše Numeri 25:12 nenajdeme ani v Biblia Hebraica Stuttgartensia, je jenom v původních hebrejských svitcích.

Ten mesiášský výklad je pouze jedním z mnoha pravděpodobných výkladů, jak tvrdí Gregorius777 - jednou z výkladových rovin.

Karels



Re: Přerušené písmeno vav ve slově pokoj ukazuje k Ježíši (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Sobota, 25. listopad 2006 @ 06:14:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Jiny vyklad: v danem miste se na svitku vyskytoval kaz, inkoust se nezachytil, ale vsichni nasledni opisovaci to hnidopissky okopirovali.

Byl tento kaz Bozim zamerem? Chce nam Buh timto zpusobem neco rici?

Myslim, ze ne.

Navic je treba podotknout, ze moderni preklady v tomto miste nepisou prerusene "o" ci "k" ve slove "pokoje", takze vyvstava otazka, zda jsou vlastne tyto preklady Bozim slovem, kdyz vlastne tento dulezity mesiassky vyklad - mozna zcela klicove a nejdulezitejsi starozakonni proroctvi - predem znemoznuji.

Snad na ne na vsechny dopadne spravedlivy trest podle Zj 22:18-19!

Aviaf



Re: Přerušené písmeno vav ve slově pokoj ukazuje k Ježíši (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 25. listopad 2006 @ 07:30:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ahoj Aviafe,

píšeš: Byl tento kaz Bozim zamerem? Chce nam Buh timto zpusobem neco rici?

No přirozeně, že ať už to byl kaz, nebo to udělal opisovač, tak to není žádným Božím záměrem. Přerušené vav je dílo člověka! To pisatel tam to vav přerušil, ne Bůh!

Je to výhrada člověka - hagiografa k danému textu. Ať už bych to vysvětlil jakkoliv, já myslím, že je dobré se zabývat Božím slovem.

Mně je jasný, že pro jedny tento článek bude kravina, pro druhý může být zajímavý. Důležitý možná není výklad, ale že si zapamatujeme - že v Ježíši máme pokoj s Bohem a u toho je s prominutím "pendrek" důležitý, jestli vav byl kaz, nebo to udělal opisovač, protože se mu třásla ruka, nebo je v přerušeném vav nějaký hlubší smysl.

To, že jsem na to upozornil - na to přerušené vav, není tak podstatné jako to, že se dozvíme životně důležitou informaci, že v v Ježíši máme pokoj s Bohem. Jakési přerušené vav, není tak podstatná informace, jako to - že jenom v Ježíši máme pokoj, v nikom jiném.

Marně se to snažím na Grano Salis už delší dobu říct. Není nejpodstatnější najít správný výklad - ani u tohoto článku si nejsem jistý na 100% svým výkladem, že to tak je, mnohem důležitější je, že se zabýváme Slovem Božím.

Karels



Re: Přerušené písmeno vav ve slově pokoj ukazuje k Ježíši (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 25. listopad 2006 @ 08:40:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě k tomu přerušenému vav. Pokud bych se přiklonil k tomu tradičnímu výkladu, židovskému výkladu - tak je to zpochybnění Božího rozhodnutí, Božího slova. A mně se tento výklad moc nezdá. Spíš si myslím, že se to událo takto. Opisovač biblických textů znal knihu proroka Ezechiele, kde se také píše, že Hospodin uzavře smlouvu pokoje. "Budou sídlit v zemi, kterou jsem dal Jákobovi, svému služebníku, v níž sídlili vaši otcové. Budou v ní sídlit oni i jejich synové a synové jejich synů navěky a David, můj služebník, bude jejich knížetem navěky. Uzavřu s nimi smlouvu pokoje; bude to věčná smlouva s nimi, dám jim ji a rozmnožím je a v jejich středu zřídím svou svatyni navěky." (Ezechiel 37:25-26) To jsou snad dvě smlouvy pokoje? Jednu, kterou by Hospodin uzavřel s Pinchasem a druhou o které se píše v knize proroka Ezechiele? Aby ten opisovač na ten rozpor nějakým způsobem upozornil, tak přeruší vav v Numeri 25:12! A možná tak chce dát najevo, že obě smlouvy budou nesrovnatelné! To přerušení písmene vav v Numeri 25:12 možná signalizuje, že přece jenom ten pokoj není dokonalý, naproti tomu v knize proroka Ezechiele je vav nepřerušené - tedy pokoj bude dokonalý. Ale znova musím dodat - to jsou mé závěry toho, jak mohl uvažovat opisovač - tudíž lidská část Božího slova Svatých textů Bible. Karels



Re: Přerušené písmeno vav ve slově pokoj ukazuje k Ježíši (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Sobota, 25. listopad 2006 @ 20:21:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Ja jsem zase svym prispevkem chtel rict, ze tento zpusob vykladu Boziho slova se mi zda obzvlast zavadejici. Krestanska historie je plna zverstev zalozenych na jednom versicku, kterej, vytrzenej z kontextu, jde totalne proti poselstvi evangelia.

Povazuju za jednu z nejhorsich chorob krestanstvi, ze s velkym gustem si vybira ty verse, ktery se mu hodej. Delame to svym zpusobem vsichni a nemuzeme si pomoct, protoze Bible je velka spousta pismenek, ale myslim, ze bychom se alespon meli snazit toto minimalizovat, protoze na mnoha mistech Bible nachazi argumenty pro zcela protichudne vyklady.

  • V Gen 1 Buh tvori svym slovem a rostlinstvo a zver sami vzchazeji ze zeme (Gen 1:12, Gen 1:24), ale v Gen 2 je Buh osobne placa z hliny.
  • Z nekterych SZ pasazi plyne, ze krome Hospodina zadnej Buh neexistuje, jinde zase stoji, ze Hospodin je jediny pravy, ale existence ostatnich se nepopira.
  • Podle Matouse se Josef usidlil po navratu z Egypta v Galileji proto, ze se bal Archelaa v Judeji, podle Lukase to bylo proto, ze se po censu vracel domu do Galileje, kde uz pred censem bydlel.
  • Matous, Lukas i Pavel (R 1:3) povazuji Jezise za potomka Davidova, pritom sam Jezis to zpochybnuje (Mk 12:35-37).
  • Podle synoptiku Jezis sve mesiasske povolani utajuje, ale podle Jana to troubi na kazdym rohu pokud mozno co "nejrouhavejsim" zpusobem.
  • Ty sam ostatne jsi upozornoval na rozdily ve versich, ktere ukazuji na to, ze Kristus je niz nez Otec, ackoli z jinych zase vyplyva, ze jsou si rovni.
  • Rimanum 11:29 a Mt 5:17-18 tvrdi, ze Stara smlouva je neodvolatelna, zatimco L 16:16, Gal 3:23-25 a Zd 8:13 tvrdi, ze Stara smlouva Kristem konci.
  • Mnoho versu tvrdi v NZ, ze spaseni budou jen nekteri, ale proti nim je mnoho versu, z nichz plyne, ze spasa je univerzalni.
  • V nekterych versich se zenam zakazuje ucit, jinde jsou povolany za apostolky a normalne vyucuji.
  • Soteriologie listu Zidum je substitucni/satisfakcni (Jezis je Bohu obetovany Beranek), ale v 1K 15, Mk 10:45 a 1Tm 2:6 se mluvi o teorii vykupneho (Jezis zaplatil dablu vykupne k vysvobozeni tohoto sveta).

Proste: Bible je mnohem vic "open-minded" a "open-ended" nez leckteri jeji udajni ctitele, kteri se ji ohaneji.

Jednim z nejskvelejsich dusledku reformace bylo vybojovani principu, ze kazdy krestan ma mit pristup k Bozimu slovu. Bohuzel, odvracenou stranou teto mince je podle meho soudu chybna domnenka, ze Bozi slovo je tak jednoduche, ze ho kazdej hned beze zbytku pochopi a muze ho z fleku vykladat. Cela ta dnesni debata o doslovnosti Genesis vs evoluce, o relevanci 1Tm 2:12 k sluzbe zen, o vztahu Rim 9-11 k blizkovychodnimu konfliktu - a mnoho dalsich - ma svuj koren v teto protestantske vykladove sebejistote. Proto dnes taky existuje takova propast mezi moderni biblistikou se vsi svou textovou a historickou kritikou na jedne strane a zpusobem cteni Bible v nekterych cirkvich na strane druhe: protoze i prumernej biblista udela z leckeryho krestanka a jeho zazitejch cirkevnickejch predsudku fasirku a to na zaklade BIBLE.

Bohuzel, mudrovat nad prerusenym vav mi prijde prave z tohoto soudku: vypichnout nejakej uplne nepodstatnej detail a vcist do nej to, co tam potrebuju videt. Spravnej vyklad by podle me mel sestavat z 90% z Boziho slova a z 10% z vkladu vykladace. V tomto pripade vsak mame tu cest s 1% vkladem Bible (mezirkou v jednom pismenku), zatimco 99% je jazyk viry KarlaS. Ja chapu, ze chces v kazdy kance videt Jezise, ale bohuzel, v drtivy vetsine pripadu je kaz jenom kaz. Odvaha viry spociva v tom, umet se podivat pravde do oci.

Aviaf



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy