Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 425 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116464592
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: čtyři artikuly pražské
Vloženo Pátek, 10. únor 2006 @ 19:14:40 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal Olin

Čtyři artikuly pražské   zformulovány byly v okruhu Jakoubka ze Stříbra r. 1419 na základě Husova učení. Staly se husitským programem, jak reformovat církev.Později se staly národním dědictvím, znovuoživeným v době národního obrození. Pořadí se měnilo, ale slova se učily generace Čechů jako básničku, až po mě, kterýž jsem se je naučil v socialistické škole ještě jako nevěřící.Zdalipak se učí ještě dnes?  

V české evangelikální církvi stojí zato je připomenout a učit, neboť i pro charismatické hnutí nového století mají fundamentální význam. 1/ Aby slovo Boží od řádně ustanovených kněží svobodně bylo hlásáno. Tímto se M.Jan Hus nejvíc proslavil ve světě - důrazem na dobré svědomí služebníka Božího před Bohem: Každý kazatel má, a musí, kázat a učit to, co s Bohem žije, a tak, jak Bohu rozumí. Není tedy přípustné nutit ty, kteří byli svou církví ke kázání a vyučování Božího slova povoláni, aby učili „závazné učení církve“, „sborovou vizi“, a podobné moderní vynálezy. 2/ Aby tělo a krev Páně bylo přijímáno od všeho křesťanského lidu pod obojí způsobou - chleba i vína. Jako by to mezi námi byla již samozřejmost, ale já připomínám, že důvod, proč se právě tento artikul stal symbolem, spočíval v tom, že nesmíme rozdělovat žádným způsobem církev na dvě těla - na ty, kteří mají právo Bohu sloužit, a na ty, kterým je slouženo. - a ty první považovat za“ rovnější“, než druhé. V církvi naopak by měla platit vznešená zásada: K službě ustanovení nemají žádná práva, jen povinnosti. 3/ Aby přestalo světské panování kněžstva. Husovi nešlo ani tak o to, aby církev byla chudá, neboť ideál dobrovolné chudoby byl katolické církvi rozšířený a mnozí podle něho žili. Šlo o vlastnictví „duší“, neboť tehdejší hospodářské pořádky dělaly z duchovních pastýřů, kteří zároveň spravovali majetek církve, vrchnost. Pastýř a pán v jedné osobě - je jasné, co často zvítězilo. U nás rozeznáváme církve jen chudé a chudší, ale v panování nad „dušemi“, nad jejich životem a službou Bohu, vidím hrozbu, která se objevuje stále, zvláště v charismatických církvích! 4/ Aby hříchové smrtelní světskou mocí byli trestáni. Světem oběhla smršť afér o sexuálním zneužívání dětí kněžími. Jde stále o tentýž problém: Církev mívá stále sklony hříchy svých služebníků omlouvat, provinilce odsunout, důsledky ututlat. Ve středověku i dnes šlo pochopitelně o těžké -“ smrtelné“ - hříchy, neboť podle církevního práva kněz, který např. kradl nebo zavraždil, stanul sice před soudem, ale před církevním. A ty byly často provokativně benevolentní. A dnes, jako v každé době, nás tento požadavek nabádá, aby naše životy, a to zvláště těch, kteří mají v církvi službu, byly křišťálově průhledné. Kazatel a pastor je podle mě veřejný činitel. Protože se na této scéně stále znovu objevují pochybnosti o jednání církevních vedoucích – naposledy v případě BJB, nedávno JB, dovoluji si toto vše přednést a připomenout. Olin


"čtyři artikuly pražské" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: čtyři artikuly pražské (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pátek, 10. únor 2006 @ 21:08:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Supr článek, Oline,děkuji za něj!



Re: čtyři artikuly pražské (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Sobota, 11. únor 2006 @ 14:37:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím, je to výborný a kvaliní článek. Současná výuka dějin na základních a středních školách je poplatná současnému režimu. Tak jako za bývalého režimu u nás fungovala rudá cenzura, tak i dnes u nás funguje modrá cenzura. To platí i pro mediální oblast. Exitují však zdroje, kde lze získat seriózní a kvalitní informace (např. Bible, historické knihy, dokumenty stavějící na faktech, TV kanály HISTORY, EXPLORER, SPEKTRUM atp.).
Je dobré a užitečné veškeré informace ověřovat a skládat do sebe tak, aby vytvářely
skládačku, ve které do sebe perfektně jednotlivé dílky zapadají. Tak to vidím já. Standa.



Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy